Bitva o Británii - 1. část

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Bitva o Británii - 1. část

Příspěvek od Haness »

Bitva o Británii - 1. část

Abych mohl pořádně rozepsat dění a události bitvy o Británii měl bych začít ještě předtím než vůbec vypukla a napsat jak na tom zúčastněné strany tehdy byly.
Samotná bitva o Británii by se dala rozdělit na 3 fáze:
1. fáze = útoky na obchodní loďstvo, útoky na radary a první bombardování letišť (Den Orla), do srpna 1940
2. fáze = zesílené útoky na letiště a města, od srpna 1940 do září
3. fáze = od září 1940 – pomalé ukončování bojů za dne, značné zesílení nočních útoků na města v noci - BLITZ

Německo drtilo před začátkem tažení proti Velké Británii Francii která se neudržela a musela kapitulovat. Němci už měli v kapse obrovskou část Evropy, velké státy, především nově získanou Francii. Zbývalo tedy už dobít jen Anglii. Dobití Anglie mělo mnoho důvodů – Německo by mělo ve své moci celou Evropu což by mu umožňovalo ovládat celkově dění v této části světa, důvod další by byl ten že by to svým způsobem zastrašilo případné odpůrce. Prvořadým důvodem proč porazit Anglii však bylo to že z tohoto ostrova mohli podnikat protivníci Německa útoky proti jeho území, Hitler i jeho generálové si moc dobře uvědomovali jakou „moc“ bude mít Anglie pokud nebude pod německou nadvládou.

Německo

Proto tedy ihned po dobytí Francie začaly být připravovány plány na podniknutí útoku proti Anglii. První fází mělo být letecké bombardování tak aby nemohlo letectvo klást žádný odpor proti vyloďujícím se vojákům. Poražení letectva Anglie – RAF bylo prvořadé také proto že tato složka armády byla takřka jediná (ještě námořnictvo) která mohla pořádně ohrozit německé síly ještě na Francouzském území – proto bylo jeho zničení prvořadé.

Poté co němci obsadili celkové francouzské území začali budovat vojenské základny, především podpůrná letiště na severu. Francouzská letiště byla dobře vybavená a dala se dobře použít, avšak pro používání během zdlouhavého tažení proti Anglii jich v severní Francii bylo zkrátka málo, němci tedy museli vybudovat menší, polní letiště. Po zajištění materiálního a technického zázemí – tj. postavení letišť a rozmístění vojáků byla vypracována administrativa pro nadcházející období útoků na Anglii.

Francie byla podle Luftwafe rozdělena na takovéto části:
- Luftflotte 2. – základny se nacházely na sever od Seiny v Belgii a Holandsku a velel jí polní maršál Albert Kesserling
- Luftflotte 3. – základny které spadaly pod její velení ležely v západní Francii, jejím velitelem byl Hogo von Sperrle
- Luftflotte 5. – byla poněkud vzdálená, operovala z letišť v Dánsku a Norsku a velel jí generál Hans-Jürgen Stumpf

Celková síla Luftwaffe byla asi 1 300 bombardérů, přes 1 000 stíhaček a zhruba 300 střemhlavých bombardérů a další podpůrná letadla, mezi nimi i stíhací bombardéry.

Velká Británie

Britové měli jednu nezvratnou výhodu – radar tento systém byl zaváděn už od roku 1938, tehdy bylo pro stavbu těchto zařízení uvolněno na tehdejší poměry značné množství peněz, ale vrchní vojenští představitelé věděli že stanic bylo málo a pokrývaly jenom malé množství území, proto bylo se sílícím tlakem na Velkou Británii uvolněno další množství prostředků aby byly zbudovány další stanice, poté jich bylo postaveno dost aby mohly pokrývat podstatnou plochu Anglie.
Angličané si vypracovali systém včasné výstrahy – jeho princip byl založen především na radarech, ty předávaly své informace na velitelství jednotlivých sektorů, na těchto velitelstvích byla operační centra ve kterých početný personál na velkém stole s mapou pomocí malých obrázků neustále určoval polohu daného nepřítele podle informací z radaru. Operační důstojníci v těchto centrech, poté dávali rozkazy ke vzletu jednotlivých letek, operačních důstojníků bylo stejně jako bylo letišť – jeden důstojník pro každé letiště, tito důstojníci nejen že dávali rozkazy ke vzletu, ale také koordinovali jednotlivá letadla ve vzduchu a naváděli je na nepřítele.
V této době kdy velel RAF maršál letectva Sir Hugh C. T. Dowding bylo jeho letectvo značně vysilováno potřebami Expedičního vojska ve Francii. Politici neustále požadovali odesílání dalších letek do Francie a jemu to bylo značně proti srsti pže si plně uvědomoval co se stane pokud nebude mít jeho letectvo co největší možnou sílu proti Luftwaffe. Dowding požadoval plných 52 stíhacích letek, ty také dostal, je pravda že až později než žádal pže musel značné množství stíhaček odeslat do Francie. Jak už jsem psal, toto neustálé odesílání letadel mu vadilo a neustále se snažil aby počty letadel odeslaných do Francie byly co nejmenší, snažil se vybudovat pevnou obranu velké Británie a proto se snažil uchovat veškeré stíhačky které měl. To také zdůvodnil ve svém prohlášení Churchillovi a později i do médií :
„Jsem pevně přesvědčen, že nebude možné uskutečnit invazi do Velké Británie pokud budeme ovládat vzdušný prostor“

Proto poté kdy už byla Francie sražena na kolena nařídil aby se stíhačky ihned stáhly, i tak jich bylo ale velké množství ztraceno.
V době kdy probíhala operace Dynamo = evakuace vojáků z Dunkerque bylo RAF podrobeno prvnímu skutečnému boji proti němcům podnikanému z území Anglie, tehdy mohli pořádně ozkoušet systém včasné výstrahy. Lodě které evakuovaly vojáky byly hodně napadány německými letadly, střemhlavými bombardéry a stíhacími bombardéry. Proti nim startovali stíhačky RAF aby co nejvíce pomohly vojákům v lodích. Během několika dnů kdy probíhaly boje nad loděmi bylo ztraceno 180 letadel RAF a sestřeleno asi 200 letadel Luftwaffe, ale Britové konečně mohli říct že jejich systém je účinný. Tato událost byla brána jako úspěch vzhledem k tomu že na adresu systému včasné výstrahy bylo od veřejnosti adresováno mnoho „poznámek“ a to z toho důvodu že jednoho dne kvůli planému poplachu vystartovaly letky Spitfirů a Hurricanů, bohužel jakmile se potkaly tak mezi sebou začaly bojovat, výsledek byl takový že byly sestřeleny 3 Hurricany a jeden Spitfire poškozen.

Britské území bylo rozděleno na 4 části, každá tato část mělo své označení a vlastní systém. Každá část měla na starosti jedna skupina, takže samozřejmě že tyto skupiny byly 4 -

- 10. Skupina – ta měla hlavní štáb ve Wiltshire a velel jí vícemaršál letectva Sir Quintin Brand, pod její velení spadalo v červenci 1940 7 letek (asi 60 letadel), tato skupina měla na starosti západní cíp Anglie
- 11. Skupina měla hlavní štáb v Uxbridgi, velel jí maršál letectva Keith Rodney Park, ta velela 22 letkám což bylo zhruba 350 letadel, tato skupina bylo hodně podstatná – střežila totiž celý zbytek, jihovýchodní Anglii což je tedy i Londýn
- 12. skupina měla na starosti střed Angile, její hlavní štáb byl v Nottinghamshire a měla na starost 13 letek, velel jí maršál letectva Trafford Leigh-Mallory.
- 13. skupina měla štáb v Newcastlu a starala se o sever Anglie ka mspadala především důležitá základna námořnictva ve Scapa Flow, v jejím rámci bojovalo 22 letek. Velel jí vícemaršál letectva Richard Saul.

Britové mohli v červenci 1940 nasadit zhruba 860 letadel, 2/3 tvořily stíhačky Hawker Hurricane, zbývající třetinu tvořily především stíhačky Supermarine Spitfire Mk.I (výzbroj 8 kulometů), později byly pna popud letců vybaveny 2 kanony Oerlikon ráže 20 mm, takto vyzbrojené Spitfiry se nazývaly Mk.IB, Spitfiry které zůstávaly nadále vyzbrojeny pouze kulomety měli označení Mk.IA. V té zbývající třetině to však nebyly jenom stíhačky Spitfire,ale i malé množství letadel Bolton-Paul Defiant,nebo pár strojů Bristol Blenheim.
Obrázek
Radary
Obrázek
Spit Mk.IA.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ja bych jenom opravil, ze Britove sice meli zhruba tech 860 letadel, ale to nebyly letadla celkem, to byly stihacky, rozdil proti LW tedy nebyl tak obrovsky, jak se nam mnohdy nekdo snazi vsugerovat...
k tomu je nutno potom pripocitat ruzny transportni letadla, wellingtony, battly, blenheimy, etd., celkovej pocet letadel se tedy od poctu letadel LW az tak moc nelisil, problem byl v tom, ze jen zhruba polovina jich byla pripravena k okamzitymu pouziti a zaroven jen cast jich byla v tech nejmodernejsich verzich, treba u hurricanu bylo jeste spousta drevenych dvoulistych vrtuli, atd. atd....
Naposledy upravil(a) Fatale dne 21/1/2006, 15:37, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tohle už byla ta polovina, Britové měli v červenci 1940 více jak 1 500 vyrobených letadel,ale použitelných = počet pilotů, nebo strojů už plně připravených k boji bylo jen kolem těch 860...Byli si plně vědomi jak moc potřebují stíhačky proto přešla veškerá administrativa která byla zdlouhavá na nové ministerstvo letectví to umožňovalo rychlí chod. Ještě než bitva vůbec začala tak měli hodně vyrobených letadel.

Proto se letecká výroba hodně zaměřovala především na výrobu stíhaček, bombardéry potřebné v té době nebyly pže všem bylo jasné co bude následovat po Francii...ten počet, těch 860 letadel jsem bral jako počet letadel která jsou určená pro obranu, tudíž stíhaček.
Naposledy upravil(a) Haness dne 21/1/2006, 15:39, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

sry, jsem to trochu editoval 8)

to je prave jedna z tech pover... kolikrat se clovek muze docist, jak proti 2.000 letadel LW stalo 400 letadel RAF a prece vyhrali, atd... podobnych nesmyslu je spousta, bohuzel
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Zase jak píšeš s těma Blenheimama, ty měli britové v rámci stíhacích letek taky, na samotném začátku měli nima vyzbrojeny 4 squadrony - 604. na letišti Middle wallop, 10.skup;600. v Hornchurchu, 11. skup., 25. v Martleshamu, 11. skup.,23. ve Witteringu,11. skup. a 213. v Cattericku, 13. skup.

Taky byla používána ještě v červenci 247. squadrona v Roborough - 10. skupina která létala na Glosterech Gladiator.

Máš pravdu, taky jsem četl jaká troška letadel proti LW stála, ale přeci jen šlo o to kolik letadel můžeš bojově nasadit a ne kolik máš vyrobených.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jiste, ale podobnej problem mela i LW, taky nemohli poslat do vzduchu vsechno...

nejvetsi problem u RAF byli, jak jsi psal, piloti, vzdyt v prumeru ztraceli 120 chlapu za tyden, ale z vycviku jim chodilo jen 65 zelenacu...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

fatale píše:sry, jsem to trochu editoval 8)

to je prave jedna z tech pover... kolikrat se clovek muze docist, jak proti 2.000 letadel LW stalo 400 letadel RAF a prece vyhrali, atd... podobnych nesmyslu je spousta, bohuzel
Tohle nejspíš myslej celkový číslo Luftwaffe - stíhačky a bombardéry, a proti tomuto množství mohli Britové operačně nasadit 400 stíhaček.

Ale započítám-li u RAF také všechny stíhačky a bombardéry, čísla vyjdou jinak, jde prostě o heroizování výkonu. Něco jako tak málo lidí udělalo tak mnoho, realita je sice trochu někde jinde, ale dobře se to poslouchá, ne.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ale jo, ja mam pohadky docela rad :lol:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Zase já tam psal jen počty stíhaček, ne bombardérů pže jde ze strany RAF o čistě defenzivní záležitost a v té by bombardéry neměly moc šanci a taky ji ani nedostaly.

Ti piloti to samo, během té druhé fáze mělo velení stíhačů RAF skutečně problémy s novými piloty proto se to dělalo různě, zvyšoval se počet perutí u více zatíženáých skupin tak že jednoduše perutě ze severu poslali na jih, nebo že nové piloty poslali nejdříve na sever kde se bojovalo v menší míře než na jihu, aby se "ostříleli" a pak je zařadili do letek na jihu.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Nezapomínejme do systému včasné výstrahy zakomponovat videohlásky, bez těch systém nebude fungovat, oni i doplňovaly přibližné počty a hlavně přilétávající typy. To vše se scházelo ve vyhodnocovací místnosti s hlášením radiolokátorů. Byl to první radiotechnický uzel na světě. Po vyhodnocení " všech " údajů se do příslušných směrů vysílaly stihači. Ty frajeři na videohláskách uměli i ve špatném počasí podle zvuku rozeznat typ přibližné množství a směr, což bylo velice důležité pro vyhodnocení.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

michan píše:Ty frajeři na videohláskách uměli i ve špatném počasí podle zvuku rozeznat typ přibližné množství a směr, což bylo velice důležité pro vyhodnocení.
tak tomu neverim 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Zkus to věřit v 70 letech jsem ty kluky,kteří tuto práci dělali, školil a vím co říkám, tento systém vydržel až do poloviny 90 let jako doplněk radiotechnického vojska. Počátek všeho byla Bitva o Anglii ta dala základ výstavbě radiotechnického vojska v celém světě. Na radarech té doby byly vidět jen body a bez toho co říkám, by se vše nedalo udělat. Ti lidé byli specialisté a měli v anglické mlze výchovu již od malička. Na videohláskách měli telefon a před sebou kulatý orloj, dle kterého určovali směr. Říkám znovu byli to frajeři. Zřejmě asi nevěříš, ani nevíš co je dozorčí důstojník radiotechnického uzlu a pak to bude těžké. Ty hlásky byly v hraničním pásmu kam ses nedostal. Angličani je měli u pobřeží, ale i ve vnitrozemí, aby měli vše řádně pokryto.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ja tvrdim, ze kdyz nevideli siluetu, tak nemohli poznat, co to je za typ podle zvuku, mozna kdyz nad nima neco low preletelo a byl to 1 max 2 kusy, ale kdyz letel svaz v 5-6 km, tak si strejchnout nemohli, to je imho nesmysl, navic casto byly promichany... beru, ze mohli mozna, mozna odhadnout smer, kam leti, ikdyz nic nevideli, ale typ letadla neurcili...

mam stahlych par zvuku motoru letadel, nektery jsou docela charakteristicky, ale musi to bejt nizko, aby je clovek rozlisil, ve svazu treba 50 bombarderu ve vysce to zanikne a rozmelni se to, navic s nima lital doprovod, atd...proste milion rusivych elementu

uverim, az to uvidim cerny na bilym, zatim jsen nikdy nic takovyho nenasel (ikdyz jsem to nehledal 8) )
Zřejmě asi nevěříš, ani nevíš co je dozorčí důstojník radiotechnického uzlu a pak to bude těžké
nevim, co to je? :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

já úplně zapoměl napsat do toho systému včasmé výstrahy i sbor pozorovatelů, ti také pomáhali určovat přiblížný počet a typ letadel...takovéto Heinkel - 100+. ti do toho systému také bezpodmínečně zapadali tam kde nemohl přesně určit radar tam pomáhali oni.

To jak píšeš ten "orloj" to jsem viděl párkrát v TV, v dokumentech, ale ne u Britů ale když točili německou PVO, radary
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Prostě jsem měl dodat i dalekohled, naslouchadlo a ujistit, že cvičené ucho (rozezná dle zvuku typ a přibližné množství ) člověka umí strašně moc. U vojsk PVOS existuje ( o těch zde mluvíme ), radiolokátor, videohláska, raditechnický uzel, letectvo PVOS, protiledlové dělostřelectvo PVOS a raketové vojsko PVOS. Ten dozorčí důstojník vyhodnotí z radiolokátoru a videohlásky informace, předá je ostatním složkám a dnes počítač rozhodne kdo bude ničit cíl. V armádě existovaly tři stupně specializace u operátora videohlásky, dle zkušeností ( stupeň I.,II a III ). Ujišťuji, tě že letouny Lufftwafe, určitě ne všechny, létaly v Anglii 5 - 6 km vysoko a cvičený operator rozezná ve svém úseku množství, odhadne dosti přesně výšku, rozezná typy, určí směr letu. Tento člověk je na tyto činnosti v kurzech PVOS dlouhodobě cvičen a je to jeho odbornost. Angličané výcvik operátora videohlásky prováděly 3 měsíce( doba trvání výuky v kurzu byla tři měsíce pro začátečníka, po dalších 3 měsících praxe dostal III. stupeň atd. ). Ještě také doufám, že lze říci, že motory letounů různých typů znějí rozdílně.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Věřím že dokáže určitě určit výšku, směr množství...ale teď k tomu typu, neberu tuto moderní dobu,ale zase zpátky dobu BoB, za WW2 měly letadla různých typů stejné motory a podle toho to určovat bylo těžké...uvedu jeden příklad - motory Merlin, ty používaly jak Spitfiry, tak později Mustangy a i některé typy bombardérů, beru že je určitě velkej rozdíl mezi hlukem bombardérů a stíhačky,ale přesto to byl pořád jeden a ten stejný hluk motoru Merlin.
Takže už i v této době určovali podle zvuku typ?
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ano protože i při stejném typu motoru má každé letadlo charakteristický zvuk ( dáno konstrukcí ) a zkušené ucho operátora jej rozeznalo, proto i ty různé stupně praxe, ale i tříd. Vždy na těch hláskách byl zkušený s méně zkušeným. Ještě mě tak napadlo, jak to přiblížit, někdy se ti operátoři o typ a výšku hádali jako při fotbale.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

michan píše:Prostě jsem měl dodat i dalekohled, naslouchadlo a ujistit, že cvičené ucho (rozezná dle zvuku typ a přibližné množství ) člověka umí strašně moc. U vojsk PVOS existuje ( o těch zde mluvíme ), radiolokátor, videohláska, raditechnický uzel, letectvo PVOS, protiledlové dělostřelectvo PVOS a raketové vojsko PVOS. Ten dozorčí důstojník vyhodnotí z radiolokátoru a videohlásky informace, předá je ostatním složkám a dnes počítač rozhodne kdo bude ničit cíl. V armádě existovaly tři stupně specializace u operátora videohlásky, dle zkušeností ( stupeň I.,II a III ). Ujišťuji, tě že letouny Lufftwafe, určitě ne všechny, létaly v Anglii 5 - 6 km vysoko a cvičený operator rozezná ve svém úseku množství, odhadne dosti přesně výšku, rozezná typy, určí směr letu. Tento člověk je na tyto činnosti v kurzech PVOS dlouhodobě cvičen a je to jeho odbornost. Angličané výcvik operátora videohlásky prováděly 3 měsíce( doba trvání výuky v kurzu byla tři měsíce pro začátečníka, po dalších 3 měsících praxe dostal III. stupeň atd. ). Ještě také doufám, že lze říci, že motory letounů různých typů znějí rozdílně.
ja se bavim ciste o naslouchani bez moznosti vizualniho kontaktu, ne o kombinaci nekolika "systemu"

takze je podle tebe mozny urcit, ze v 6km leti smer Birmingham zhruba 100 Do-17 a ze maji stihaci doprovod 50 Me-109?

btw: tak me napada, vzdyt treba He-111 a prvni Ju-88 mely stejny motory- Jumo 211- dokazali je taky rozeznat? Ze by slyseli rozdilny proudeni vzduchu? :lol: ne, sry, nechci se nijak posmivat, jenom tomu porad neverim :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Já se k tomu až tak skepticky nestavím, vím že něco podobného měli na ponorkách, ti tam taky měli ten "orloj" a podle zvuku dokázali určit o jakou ponorku se jedná...ale to jen tak okrajem

Jen by mě zajímalo to při náletu, vezmu to co píše fatale, letí 100 Do-17 a nad nima je doprovod 50 Me-109 to už je celkem randál a jak z toho šrumce dokázali určit typ když se to určitě muselo přeřvávat a v randálu tolika motorů muselo být určitě sakra těžký naslouchat proudění vzduchu a podle toho určit typ navíc pokud ty stíhačky dělaly zajištění zvrchu tak ještě o oříšek navíc.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Operátor sleduje vizuálně ( dalekohledem ) a achelotem nebo pouhým poslechem přilétávající letouny, určuje jejich typ a množství a směr, druhý o zjištěné situaci telefonicky podává hlášení na radiotechnicý uzel. Toto je výběr ze služebního předpisu. Jestli se vám jeví, že nerozeznáte zvuk dopravního a vojenského letounu je váš problém ( někdo nerozezná zvuk osobního automobilu od autobusu ). Při náletu se samozřejmě schovejte a neurčujte letouny, které to na vás schazují, je to i jedno. Jinak acheloty sloužily dělostřelcům k určovaní odkud na ně střílí protivníkovo dělostřelectvo ( ještě dávno před ww2 ), protiletadlovému dělostřelectvu k zjištění příletu letadel, v ponorkách ( jiná konstrukce ) k zjišťování lodí.
Nevím - li o tom nic já, neznamená to, že to neexistuje. Já osobně,když něco nevím,tak se snažím o tom něco dozvědět. V bitvě o Anglii přilétalo jen několik charakteristických německých letadel, ty se operátoři naučili ( měli i obrázky, kvůli jistotě ). Me 109, Me 110, Do 217, He 111, Ju 88, Ju 87 a jestli jsem nějaký ve větším množství zapoměl tak mě doplňte. Zkuste někdy vyzkoušet své uši a poznáte jak jste šikovný.
Naposledy upravil(a) michan dne 22/1/2006, 17:40, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“