Su-37 Flanker (Su-35)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od lamada »

jersey.se píše:
lamada píše:Tak nevím je pravdou, že BEA Lightning nosil PPN na horní straně křídla ale myslím, že to souvislost s velikostí křídla nemělo. Křídlu je poměrně jedno jestli je závěsný bod nad nebo pod. tím nechci říci že by to nemělo žádný vliv na obtékání křídla ale zase tak moc to neměnilo.
Křídlu je to jedno, ale závěsníkům ne, páč se tam moc nechtějí vejít. :D Tedy on Lightning zas tak malé křídlo neměl, ale jaksi jeho vysoký podvozek se zavíral směrem ke koncům jeho podivuhodného křídla, takže zabíral jakékoliv místo pod ním. I rakety musel nosit na dvou pylonech pod kabinou.

Problém je v tom , že citovaný letoun BAC Lightihg měl malou zásobu paliva a proto byli nádrže všude kde se dalo a tudíž co nejvíc v křídle , ten podvozek tam místo zabíral ale hlavně to potřebovali pro palivo. U pozdějších verzí to vyřešili boulí pod trupem ale stále to bylo málo na dolet který si představovali. Pokud chci mít KPN pod křídlem tak musím mít minimálně tři díry do křídla a spoustu trubek, byť to mohli vyřešit přečerpáním z KPN do křídlových úseků montáž na horní straně to možná zjednodušuje byť trubky tam musí být také. A zase je jednodušší něco odhodit pod sebe než to ustřelovat nad sebe ale vše se dá vyřešit a v tomto případě to evidentně vyřešeno bylo. A to předpokádám, že na to šli jako rusové a nejdřív se čerpalo palivo z PN , poté z křídlových úseků a nakonec trup. Ale tím si fakt jist nejsem to odhaduji ( tedy u britů u rusů jsem si jist).
Obrázek
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Testování výtokové trysky pro letoun Jak-141 na Flankeru.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Alchymista »

Fotka je zo začiatku 90. rokov a tryska rozhodne nie je podobná tryske Jak-141. Pochádza z testov "dvojrozmernej trysky".

Tryska Jak-141 pozostávala z niekoľkých vzájomne pohyblivých segmentov, rozdelených "šikmými rezmi". Segmenty sa pri sklápaní trysky otáčali opačnými smermi, takže osa trysky sa pohybovala len v jednej (zvislej) rovine.
Obrázek
Konštrukcia trysky Jak-141 sa stala základom konštrukcie trysky pre F-35B.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Trismegistos »

Děkuji za opravu, měl jsem špatný popisek. Ještě doplním že letoun na fotografii je T10-26 "létající laboratoř".
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Julesak »

Prvé Su-30SM prileteli na 412. leteckú základňu Domna (neďaleko Čity):
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od absik »

Tá raketa určená vyslovene pre streľbu do zadnej polosféry mala označenie R-73 Z, bola značne modifikovaná(väčšie stabilizátory, upravené riadiace plochy ai..), mala uhol zachytenia IR čidlom 60 st. a skúšala sa hlavne na Su-32FN ktorý nemal výstražný RL zadnej polosféry a cieľ tak musel byť zachytený vlastným IR čidlom rakety. Raketa logicky bola zavesená obrátene, motorom napred.
(viz HPM 1, 2/96 a PKR 46-49) kde sú popísané Su-33 až 35/37
Súčasné Su-34 používajú R-73EM ktorá má už zabudovaný spomínaný algorytmus otočenia o 180 st. bez zachytenia cieľa. Prvá raketa ktorá mala od zavedenia v programe trajektóriu letu vzad je R-77. Nevýhodou je skrátenie dosahu na cca 1/3 proti odpalu vpred.
(viz Przeglad konstrukcji lotniczych 15 - Uzbrojenie lotnicze WSCHÓD)
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od kenavf »

Alchymista píše:Tryska Jak-141 pozostávala z niekoľkých vzájomne pohyblivých segmentov, rozdelených "šikmými rezmi". Segmenty sa pri sklápaní trysky otáčali opačnými smermi, takže osa trysky sa pohybovala len v jednej (zvislej) rovine.
Na tomto videu je dobre vidieť na akom principe funguje tryska Jak-141 http://www.youtube.com/watch?v=I9QpDw9-li8#t=15
:twisted: :razz:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Alchymista »

absik píše:Prvá raketa ktorá mala od zavedenia v programe trajektóriu letu vzad je R-77. Nevýhodou je skrátenie dosahu na cca 1/3 proti odpalu vpred.
To je pochopiteľné - raketa pri odpale či manévri "vzad" musí vyrovnať/vynulovať rýchlosť nosiča a potom je znovu získať v "správnom" smere.
Teoreticky - ak raketa odpálená pri rýchlosti 300m/s dosiahne na konci horenia motoru rýchlosť Mach 4 (~1330m/s), tak odpálená pri nulovej rýchlosti dosiahne len cca Mach 3,1 (~1030m/s) a odpálená s manévrom vzad len cca Mach 2,2 (~730m/s) - reálne to asi bude o čosi viac (menšie aerodynamické straty pri nižších rýchlostiach), na druhej strane, pri rýchlosti pod Mach 1 už väčšina leteckých protilietadlových rakiet stráca schopnosť manévrovať (pádová rýchlosť pre starú ruskú raketu R-3S (výrobok 310) bola okolo 270m/s).
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Julesak »

12 ks Su-35S bolo odovzdaných VVS na základni Dzemgi.
http://dementievskiy.livejournal.com/298383.html

Obrázek

Nechýbal minister obrany či šéf Zjednotenej leteckej korporácie Pogosjan
Obrázek

a ani pop ktorý lietadlá pokrstil
Obrázek

Kokpit
Obrázek

Zaujímavé, ako útvar sa neuvádza letecká základňa ale stíhací pluk, žeby sa vrátili k starej organizácii?
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od mepu »

Julesak píše: Obrázek
Zajímavé to čidlo co čouhá z pohledu pilota vpravo nahoře před radomem je co ? Koukám šoupli tam zas nějakou novinku :shock:
Jelikož to má i na bocích přídě a tohle směřuje do přední horní polosféry ještě tam bude jedno do spodní, pokud jo, tak to vypadá na UV senzory a pokrytí přední polosféry.
Naposledy upravil(a) mepu dne 13/2/2014, 00:25, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 533
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Xawi3r »

mepu píše:
Julesak píše: Obrázek
Zajímavé to čidlo co čouhá z pohledu pilota vpravo nahoře před radomem je co ? Koukám šoupli tam zas nějakou novinku :shock:
Jelikož to má i na bocích přídě a tohle směřuje do přední horní polosféry, tipuji, že ještě bude jedno na žihadle mířící do zadní polosféry, pokud jo tak to vypadá na UV senzory a sférické pokrytí.

Tohle čidlo mají všechny Su-35S...

Jinak do současné doby dodáno 34 kousků Su-35S, zbývajících 14 má být dodáno nejpozději začátkem příštího roku.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od mepu »

Xawi3r píše: Tohle čidlo mají všechny Su-35S...
spodní čidlo nalezano.. full-res http://www.knaapo.ru/rus/popup-100x100. ... _hires.jpg
Ja si toho všiml až teď :D , jak koukám mají celkem 4 čidla do všech směrů přední polosféry, vypadá to na UV senzory, něco podobného má PAK-FA ale pro celou polosféru.
**Tak ještě oprava, další UV senzor je hned za kokpitem směřujíc do zadní-horní polosféry, ještě tam bude minimálně jeden UV sensor směřující do dolní-zadní polosféry - ten je ze zadní strany toho co je pod kabinou, takže jich má minimálně 6 a dává to skoro sférické pokrytí, jestli v draku není ještě někde UV senzor 7,8 to už se mě fakt nechce hledat.. jinak ty dva senzory ve vertikále nad sebou (po bocích) hned za těma UV, to jsou senzory ozáření laserem ?
Obrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Alchymista »

Tých čidiel je tam evidentne viac - a zrejme majú všesmerové pokrytie podobne ako u T-50
- to podtrupové je zdvojené, druhé je na tom istom "podbradku" zozadu -> trochu je to vidno napríklad na http://www.knaapo.ru/media/rus/gallery/ ... _hires.jpg ;
- ďalšie je zrejme na pevnej prechodovej časti za krytom kabíny - z boku sa javí len ako malý "hrbček", na snímkach priamo zozadu je však vidno, že je v ňom vložené "niečo"
- ďaľší by mohol byť na spodnej strane "žihadla" - je tam podobný "hrbček" ako za kabínou, ale na žiadnej fotke nie je zachytený z vhodného smeru.

BTW - čo za zariadenie je pod tankovacím nástavcom?
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od mepu »

Video z předávání, a v čase 00:34s kabina + nahozená elektrika a na levém displeji grafický interface radaru (asi jeden z mnoha) http://tvzvezda.ru/news/forces/content/ ... 0-hsg6.htm
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od absik »

Tých 6(+2) UV čidiel by mali byť súčasťou REB President S asi staršieho prevedenia bez 2 ks pologuľových IR kamier(tie bývajú umiestnené na prednej spodnej hrane koncových pylónov krídla).
Čidlá vyzerajú podobné tým čo sú zobrazené v propag. videu: http://www.youtube.com/watch?v=ZyPR6uL6NBI
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Alchymista »

Tie "guľovité" zariadenia v systéme "President-S", vyzerajúce ako pohyblivé web kamery, by mali byť vysielacie stanice rušiacich impulzov - teda nejaké inteligentné IR reflektory, aspoň tak sú prezentované vo videu.
Povedal by som, že to bude niečo podobné tankovému systému "TŠU-1 Štora" a vrtuľníkovému systému "L-166V Ispanka". Princíp je zrejme vo vysielaní/vyžarovaní silného impulzného IR signálu na vhodnej opakovacej frekvencii tak, aby došlo k interferencii opakovacej frekvencie rušiaceho signálu a "vnútornej" pracovnej frekvenie hlavičky riadenej strely. Hlavička prevážnej väčšiny ručných plrs si v koordinátore cieľa "vyrába" pomocou rôznych rastrov na gyroskope z "kontinuálneho" IR žiarenia cieľa impulzný, frekvenčne modulovaný signál, z ktorého dokáže určiť uhlové súradnice cieľa a cez autopilota formovať povely pre kormidlá. Pokiaľ je však "kontinuálne" IR žiarenie cieľa doplnené alebo "prekryté" impulzným IR žiarením rušiča, frekvenčne modulovaný signál z koordinátoru cieľa obsahuje aj ďalšie frekvencie, ktoré znemožňujú správne určiť uhlové súradnice cieľa. (Lepšie to asi nepopíšem...)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od mepu »

absik píše:Tých 6(+2) UV čidiel by mali byť súčasťou REB President S asi staršieho prevedenia bez 2 ks pologuľových IR kamier(tie bývajú umiestnené na prednej spodnej hrane koncových pylónov krídla).
Čidlá vyzerajú podobné tým čo sú zobrazené v propag. videu: http://www.youtube.com/watch?v=ZyPR6uL6NBI
Alchymista píše:Tie "guľovité" zariadenia v systéme "President-S", vyzerajúce ako pohyblivé web kamery, by mali byť vysielacie stanice rušiacich impulzov - teda nejaké inteligentné IR reflektory, aspoň tak sú prezentované vo videu.
Povedal by som, že to bude niečo podobné tankovému systému "TŠU-1 Štora" a vrtuľníkovému systému "L-166V Ispanka". Princíp je zrejme vo vysielaní/vyžarovaní silného impulzného IR signálu na vhodnej opakovacej frekvencii tak, aby došlo k interferencii opakovacej frekvencie rušiaceho signálu a "vnútornej" pracovnej frekvenie hlavičky riadenej strely. Hlavička prevážnej väčšiny ručných plrs si v koordinátore cieľa "vyrába" pomocou rôznych rastrov na gyroskope z "kontinuálneho" IR žiarenia cieľa impulzný, frekvenčne modulovaný signál, z ktorého dokáže určiť uhlové súradnice cieľa a cez autopilota formovať povely pre kormidlá. Pokiaľ je však "kontinuálne" IR žiarenie cieľa doplnené alebo "prekryté" impulzným IR žiarením rušiča, frekvenčne modulovaný signál z koordinátoru cieľa obsahuje aj ďalšie frekvencie, ktoré znemožňujú správne určiť uhlové súradnice cieľa. (Lepšie to asi nepopíšem...)
President-S je jen název pro DIRCM modulární platformu pro vrtulníky asi jak obdobná platforma MUSIC od Elbitu a jeho C-MUSIC J-MUSIC zas pro jiné kategorie letadel atd...

President-S se skládá z:
- UV detektorů pokrývajících celé okolí stroje : použití ultrafialového pásma, má v této varovné úloze jasné výhody (odpadá problém se sluncem (IR), nedetekujete jen samotnou střelu při letu, ale i její projevy - jako spaliny či kouř, je tu zatím asi jen teoretická možnost detekce nejen letících objektu, ale i některých (kontrastních) pozemních objektů (napadá mě pro příklad detekce palebných pozic střílejícího dělostřelectva atd..,) a možnost jejich filtrování pro fúzi dat a různé aplikace.
- Detektorů ozáření laserem (pravděpodobně také všesměrové) : to jsou ty dva vypoulené senzory nad sebou, hned za těma bočními UV senzory na Su-35S, na vrtulnících a jiných strojích jsou rozmístěný samozřejmě zas na jiných místech (MiG-35 je má na konci křídel).
- Na výstupy těchto senzorů jsou navázaná aktivní protiopatření, buď jednoduché (vyhazovaní IR/RL fléru), aktivní rušení - pokud je na palubě stroje, dále hlasový výstup pro pilota (i když se to zdá jako trivialita, je to celkem důležitá věc - bude vědět dost přesně vektor útoku střel/y i času do zásahu - s možností pro něj zvolit správný způsob reakce) plus určitě i další aplikace.
- Dále nastupují na scénu, pokročilá aktivní protiopatření, tedy ty "gulovité inteligentné IR reflektory" (jak píše alchymista) - to co mají vrtulníky Ka-52 (ty dvě otočné boule pod trupem - (i to co se testuje na videu, na té Mi-8/17).

Jak jde vidět, je to velice dobře navržený moderní modulární detekční/informační/varovný systém, s možností napojení dalších různých systémů, i aktivních pro soudobé ruské vrtulníky a letadla.
Jen sem u té Su-35S nikde nenašel umístění pokročilých aktivních protiopatření (gulovité inteligentné IR reflektory, ty tam určitě nebudou - vypadá to že se hodí jen pro vrtulníky) a obdoba 101KS-O z PAK-FA také nikde, je tedy možné že se čeká na dokončení vývoje 101KS-O na PAK-FA a pak se to implementuje do Su-35S, a až pak dostane Su-35S možnost aktivně ozařovat/oslepovat laserem přilétající IR naváděné střely a piloty v dogfightu (sice se směji, ale fakt si myslím, že je jen otázka času kdy to bude realita) ;)

Další generační vývoj derivátu Presidenta, vlastně dnes již probíhá na PAK-FA (6 x UV senzory, dost pravděpodobně i ty laserové detektory, plus 2 x 101KS-O IRST/DIRCM (derivát 101KS-V (OLS-50M))) kde nebudou použity "inteligentní IR reflektory" ale silnější laserový paprsek, místo k měření vzdálenosti cíle, bude sloužit i k přesvětlování IR hlavic a případně ozařování cílů.

Myslíte, že ty 101KS-O na PAK-FA by teoreticky dokázali fungovat i jako LADAR, pokud by měli tedy řádově silnější laser, než co je v 101KS-V? Připadá mě, že to proč i na stíhačky rusové strkají detektory emitu laseru, není ani tak kvůli střelám naváděným po laserovém paprsku, ale právě kvůli rozvíjející se technologii laserových radarů :)

Samotné UV detektory, když se na ně podívate, ať již ty z Presidenta-S nebo na Su-35S popřípadě ty z PAK-FA 101KS-U jsou velice podobné - neli stejné.

Tady máš popis "kulovitého inteligentního IR reflektoru" L370-5 rovnou od výrobce a máš pravdu vyráběj i Štory http://skb-zenit.ru/component/page,shop ... g,russian/
A ještě velice zajímavý popis zařízení pro rušení IR hlavic pomocí laseru a různých způsobů jeho modulace pro exportní Mi-28N a jeho "Presidenta-S",
který dokáže potlačit dvě současně útočící střely, dokonce dokáže i identifikovat typ střely. http://www.ato.ru/content/lazer-zashchitit-ot-pzrk
Obrázek
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 533
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Xawi3r »

Pár zajímavých fotek z předání nejnovější várky Su-35S:

http://fyodor-photo.livejournal.com/27902.html
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od absik »

Kontrakt na dodávku 12 až 24 Su - 35 do Číny má byť podpísaný ešte v tomto roku... povedal predstaviteľ priemyselného obranného komplexu pre tlač. agentúru ITAR TASS.

http://vpk.name/news/106856_kontrakt_me ... _godu.html

Podľa zdroja zo spoj. leteckej korporácie (OAK) Čína si plne osvojila technológie z lietadiel Su a vyčerpala technologické možnosti z oficiálne dodaných Su - 30 MKK. Podľa predstaviteľa OAK, M. Pogosjana zostáva Rusko v oblasti nelicenzovaných technologických kópií pokojné pretože podľa Pogosjana sa púhym kopírovaním nedá dosiahnuť technologické napredovanie a lietadlá posledných generácií predstavujú "živý" organizmus ktorý sa stále vyvíja.
Faktom je že jediná akotak úspešná čínska kópia je J - 11B ktorá vznikla rozmerovým kopírovaním za pomoci 3-D laserovej meracej stolice. Vývoz však stroskotal na neschopnosti čínskych firiem vyrobiť kopírované motory AL-31 v požadovaných parametroch, hlavne v ťahu a životnosti. Kópiu Su-33(J - 15) z Ukrajiny Čína nezvládla, lietadlo pri štarte je schopné zdvihnúť samo seba, bez bojového nákladu. Kópie J - 17(Su-32FN) sa Čína vzdala pre nemožnú kópiu avioniky. Su - 35 využíva niektoré technológie lietadiel 5. generácie ktoré bez výrobnej dokumentácie je prakticky nemožné skopírovať(napr. plazmové nanášanie kovov vo vákuu na nekovové materiály alebo vytvorenie ochrannej keramickej vrstvy na monolitických lopatkách prvých stupňov kompresora a lopatkách turbíny.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Příspěvek od Julesak »

Su-35 zo základne v Komsomoľsku:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“