MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od absik »

MiG-41, hyperzvukový nástupca MiG-u 31
Pretože avizovaný MiG-41 má byť celosvetovo ojedinelé pilotované záchytné lietadlo s možnými technológiami 6.generácie, rozhodol som sa pre nové vlákno
Vzhľadom na napätú politickú situáciu, boli urýchlene (na ruské pomery) zverejnené informácie o novom perspektívnom "perechvatčikovi" MiG-41.
Lietadlo má byť priamym nasledovníkom osvedčeného MiG-u-31 a má prebrať jeho úlohy v budúcich desaťročiach.
Správu zverejnil v piatok 28.2. predstaviteľ ruskej Štátnej dumy, zástupca výboru pre obranu Alexander Tarnajev. Podľa jeho slov náčelník generálneho štábu už podpísal všetky dokumenty pre vedecko-výskumné práce na projekte MiGu-41.
Všehlasne uznávaný skúšobný pilot Anatolij Kvočur sa rozhovoril na tému MiG-41:" Nový MiG-41 musí dosahovať rýchlosť 4,3 Macha (pozn. pretože nezverejnil operačnú výšku, hodinová rýchlosť cca 4700 - 5000+ km/hod.). Takáto modernizácia mala nastať ešte pred 20-mi rokmi keď boli rozpracované štúdie na rýchlosť 4 - 4,3 M avšak neboli realizované, tak tá potreba vystala teraz" - povedal. MiG-41 má nahradiť MiG-31 ktorý dosahuje rýchlosť 2,8 M(3000 km/hod vo výške cca 20km), Avšak neoficiálne správy hovoria o dosiahnutí dynamického dosahu 37 000 až 40 000 metrov, pričom lietadlo vzhľadom na podstatne nižší odpor vzduchu dosahovalo hraničnú rýchlosť 3300 - 3400+ km/hod v závislosti od atmosférických podmienok (max. rýchlosť cca 3,3 M - zároveň konštrukčná rýchlosť draku-pozn.). Najrýchlejšie sériové lietadlo je dosiaľ neprokonané SR-71, s oficiálnou rýchlosťou 3,2 Macha v operačnej výške +- 26 000 metrov.

http://vpk.name/news/106210_komitet_gos ... mig41.html
http://vpk.name/news/106211_Letchikispy ... _Maha.html

V ruských ozbrojených silách sa momentálne nachádza 190 lietadiel MiG-31, z ktorých je asi 122 v letuschopnom stave, vrátane 60-tich modernizovaných na verziu MiG-31 BM. Výroba lietadla skončila v r.1994 po dosiahnutí série cez 500 kusov. Rozpadom ZSSR a vznikom Spoločenstva nezávislých štátov, 30 lietadiel sa dostalo do Kazachstanu, niekoľko kusov bolo stratených počas operačnej služby a asi 200 ks sa nachádza v tzv. "uloženkách" v zakonzervovanom stave. Celkový počet lietadiel v Rusku sa tak podľa rôznych zdrojov pohybuje na čísle 390 - 400 strojov. Zbytok - niekoľko desiatok bolo kanibalizovaných v ťažkých 90 - tych rokoch min. storočia.
4-členný roj MiG-31, v závislosti od verzie, dokáže monitorovať šírku 900 - 1200 km a behom cca 1 hodiny od štartu do pristátia skontrolovať plochu šírky 800 - 1000 x 1500 km pri dolete 1400+ km. Terajšie radary sú schopné detekovať až 30 cieľov na vzdialenosť 320+ km, zároveň môžu 8 z nich postrelovať na vzdialenosť do 280 km, avšak chystaná nová výzbrojná varianta - 6x R-37 + 2 strely Novator + 2x R-77 má možnosť zasahovať ciele od 10 do 400 km.
Pozn. Dosah radaru na veľkorozmerové ciele typu AWACS(EC-3 Sentry), tanker KC-135 alebo strateg. bombardér B-52 je cez 400 km, v praxi sa využíva operačná šírka roja okolo 800 km aby sa mohli susediace lietadlá navzájom dopĺňať streľbou na viac ako 6 cieľov v sledovanom segmente lietadla.


Téma bude priebežne aktualizovaná
Naposledy upravil(a) absik dne 3/3/2014, 16:18, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od krizak »

Vbývalém SSSR již v 70 letech začal vývoj náporového motoru pro hyperzvukové letadla ,a při zkouškách bylo dosaženo rychlosti M-6.49!! Nový stíhač MiG-41 bude zřejmě protityp Americkému SR-72,který je plánován jako bezpilotní. Článek o vývoji Ruského náporového motoru- http://strangernn.livejournal.com/740600.html
Obrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Skeptik »

Připadá mi to tak trochu jako kachna - ve světle probíhajících událostí.
Dosáhnout rychlosti M4+ již není taková legrace - a s největší pravděpodobností bude vyžadovat principiálně nový motor ... ramjet, nebo spíše nějaký hybrid.
Standardním turbojetem nebo turbofanem toho asi dosáhnout nepůjde.

Že by šel zabudovat ramjet do draku MiGu-31, jak se píše v těch odkazech, se mi vůbec nezdá.
Že by někde v Rusku probíhal vývoj hybridního motoru, resp. že by již byl zkoušen za letu, jsem neslyšel - ale mohu se mýlit.

Víte o tom někdo něco víc?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

Začiatkom 90. rokov prebiehali rusko-americké testy náporových motorov SCRAMJet na vodík - motory mali označenie "Cholod" - pomocou upravených rakiet S-200 Vega. Niekedy v polovici 90. rokov američania spoluprácu ukončili a rusi po kratšom prerušení uskutočnili ešte niekoľko letov s ďalšími variantami hypersonických motorov...

Ďalej je tu pomerne známa vývojová varianta riadenej strely Ch-90 známa ako AS-X-19 Koala či GELA/ГЭЛА http://www.testpilot.ru/russia/raduga/gela/gela.htm s rýchlosťou Mach 4-4,5 možno až Mach 5
Oveľa menej známa je experimentálna Raduga D2 http://www.testpilot.ru/russia/raduga/d2/d2.htm s rýchlosťou letu nad Mach 6

Varianty riadenej strely 3M25 Meteorit / Ch-90 Meteorit-A / P-750 dosahovali rýchlosť Mach 3-3,5 (~3500km/h)
http://www.testpilot.ru/russia/chelomei ... teorit.htm


Potom su tu ešte vývojové a experimentálne prostriedky GLL-31 (VLL-AS) a IGLA (GLL-VK)...
http://www.testpilot.ru/russia/lii/gll/31/gll31.htm
http://www.testpilot.ru/russia/tsiam/igla/igla.htm

Čiže ruský vývoj v oblasti hypersonických prostriedkov je relatívne rozsiahly.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od absik »

Že by šel zabudovat ramjet do draku MiGu-31, jak se píše v těch odkazech, se mi vůbec nezdá.
Neviem kde sa tam píše že bude použitý drak 31-tky. Hypersoniky sú spravidla samokrídla trojuholníkového tvaru. Rýchlosť M=4+ je na hranici prúdových lopatkových motorov ale existujú aj kombinované motory prúdový kompresorový/náporový spravidla súosej koncepcie, najznámejšie sú práve tie z SR-71,
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Skeptik »

absik píše:
Že by šel zabudovat ramjet do draku MiGu-31, jak se píše v těch odkazech, se mi vůbec nezdá.
Neviem kde sa tam píše že bude použitý drak 31-tky. Hypersoniky sú spravidla samokrídla trojuholníkového tvaru. Rýchlosť M=4+ je na hranici prúdových lopatkových motorov ale existujú aj kombinované motory prúdový kompresorový/náporový spravidla súosej koncepcie, najznámejšie sú práve tie z SR-71,
Hned v první větě toho druhého článku například:
Скорость новейшего российского истребителя-перехватчика МиГ-41, разрабатываемого на основе МиГ-31, должна превышать 4 Маха, сообщил летчик-испытатель Анатолий Квочур.
Rychlost nejnovějšího ruského záchytného stihače MiG-41, vyvíjeného na základě MiGu-31, bude převyšovat 4 Machy, řekl zkušební letec Anatolij Kvočur.
A dále se pokračuje:
Такая модернизация должна была состояться еще лет 20 тому назад. Однако этого тогда не произошло, ......
Taková modernizace se měla provádět již před 20-ti lety. Nicméně tenkrát k tomu nedošlo, ........
A o kus dál:
Тарнаев сообщил на совещании экспертов воздушно-космической обороны, что начальник Генштаба подписал распоряжение о глубокой модернизации советских истребителей-перехватчиков МиГ-31.
Tarnajev na schůzce expertů letecko-kosmické obrany uvedl, že náčelník Genštábu podepsal příkaz o hluboké modernizaci covětských přepadových letadel MiG-31.

Tedy celé je to o modernizaci MiGu-31 na "přepadový letoun 6-té generace".
Proto mi to připadá jako "špek na laiky" 8-)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od absik »

Aj keby využili drak 31-tky tak to bude samokrídlo a kombinované motory SERJ tam pôjdu zabudovať. Musí to byť samokrídlo lebo je nemysliteľné lietať 4 Machy s raketami a PPN vonku.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od kenavf »

absik píše:Aj keby využili drak 31-tky tak to bude samokrídlo a kombinované motory SERJ tam pôjdu zabudovať. Musí to byť samokrídlo lebo je nemysliteľné lietať 4 Machy s raketami a PPN vonku.
Na dosiahnutie takých rýchlostí sa musí vyvinúť úplne nové lietadlo.Nie je to možné pomocou nejakého up-grade.To je,ako keby sme si chceli vyrobiť nadzvukové lietadlo tým,že na Čmeláka namontujeme prúdové motory AL-31.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

Samozrejme, toho Čmeliaka by bolo vhodné primerane modernizovať a vylepšiť... Čiste preto, že pôvodný drak je už trochu starý, z roku 1963, a nesplňuje požiadavky doby svojimi vlastnosťami, vybavením a tiež kvôli bezpečnosti okolostojacich... 8-)

V tomto smere by som to nesilil - drak Mig-31 vychádza z draku Mig-25, ktorý bol pôvodne spočítaný na Mach 3,5 alebo ešte o čosi viac. Čiže ako základ pre ďalšiu konštrukciu by mohol byť použiteľný.
Ovšem môže tu byť použitá aj iná varianta vývoja - Tu-22M3/M4 vycháza oficiálne z draku pôvodného Tu-22... Bohužiaľ v dôsledku skutočne dôslednej modernizácie z pôvodného draku nezostalo skoro nič... Ale nebol to vývoj nového typu, len skutočne dôsledná modernizácia...

Tak si vyber.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Skeptik »

Alchymista píše:Samozrejme, toho Čmeliaka by bolo vhodné primerane modernizovať a vylepšiť... Čiste preto, že pôvodný drak je už trochu starý, z roku 1963, a nesplňuje požiadavky doby svojimi vlastnosťami, vybavením a tiež kvôli bezpečnosti okolostojacich... 8-)

V tomto smere by som to nesilil - drak Mig-31 vychádza z draku Mig-25, ktorý bol pôvodne spočítaný na Mach 3,5 alebo ešte o čosi viac. Čiže ako základ pre ďalšiu konštrukciu by mohol byť použiteľný.
Ovšem môže tu byť použitá aj iná varianta vývoja - Tu-22M3/M4 vycháza oficiálne z draku pôvodného Tu-22... Bohužiaľ v dôsledku skutočne dôslednej modernizácie z pôvodného draku nezostalo skoro nič... Ale nebol to vývoj nového typu, len skutočne dôsledná modernizácia...

Tak si vyber.
Pánové, nešilte.
Jak-15 sice taky vznikl montáží principielně nového motoru na drak Jaku-3, nad rychlost zvuku ale nešel.
Mezi M3,5 a M4,5 je minimálně takový rozdíl jako mezi podzvukovou a nadzvukovou stihačkou.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

never - je to hlavne otázka vhodného motoru...
Iste, medzi futuristickou eleganciou SR-71 a masívnou robustnosťou Mig-25 je výrazný rozdiel, ale v parametroch rýchlosti a dostupu až taký veľký rozdiel medzi nimi nebol. Samozrejme, Mig sa BlackBirdu doletom zďaleka nevyrovnal, na druhej strane, BlackBird by sa pri pokuse o manévre, ktoré Mig robil bez problémov, pravdepodobne rozpadol. Čiže - niečo za niečo...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od madrabbit »

Alchymista píše:Ovšem môže tu byť použitá aj iná varianta vývoja - Tu-22M3/M4 vycháza oficiálne z draku pôvodného Tu-22... Bohužiaľ v dôsledku skutočne dôslednej modernizácie z pôvodného draku nezostalo skoro nič... Ale nebol to vývoj nového typu, len skutočne dôsledná modernizácia...
Ono tam "modernizace" byla z důvodu politické a finanční průchodnosti. Jinak Tu-22 a Tu-22M jsou různé konstrukce. Stejná je podvozková noha vpředu, dveře od pumovnice a základ zbraňového systému.
Viz. http://www.valka.cz/clanek_11056.html (doufám, že odkaz na "konkurenci" neva.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od kenavf »

Na také zvýšenie rýchlosti už asi nestačí len zväčšíť motor.Aké výtokové rychlosti dosahujú súčastné prúdové(náporové) motory.?Tu by sa už bez motoru typu ramjet alebo scremjet asi neobišli.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2541
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od palo satko »

Na také zvýšenie rýchlosti už asi nestačí len zväčšíť motor.Aké výtokové rychlosti dosahujú súčastné prúdové(náporové) motory.?Tu by sa už bez motoru typu ramjet alebo scremjet asi neobišli.
pohyb lietadiel nie je o výtokovej rychlosti ale o hybnosti. hmota x rýchlost. vytokova rychlosť môže byt aj pri Mach 10 v pohode podzvuková, len sa musi lietadlo "zbaviť" dostatočneho množstva hmoty. náporové motory sa používaju preto lebo potrebne množstvo vzduchu pre účinne spalovanie sa získa samotným pohybom telesa a vhodným tvarom "ohniska".
Obrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Skeptik »

Zbytečné diskuze :)
Mezitím se objevili bližší údaje. Vypadá to, že v původním článku byly "zplácány" dohromady dvě informace.
PRVNÍ ... budou se modernizovat MiGy-31
DRUHÁ ... byly zadány výzkumně vývojové práce následníka MiGu-31, který se, nejspíš z marketingových důvodů, nazývá MiG-41
Více ZDE: http://topwar.ru/40725-vvs-poluchat-mod ... odeli.html

Jinak k těm motorům a rychlostem. Krátkodobě lze rychlost zvýšit nad M3 za pomoci přídavného spalování - případ MiGu-25 resp. 31
Pokud by letoun měl této rychlosti dosahovat dlouhodobě, případně i > M4 ... pak už to je o principiálně novém motoru.
To je ostatně případ SR-71 a jeho motoru Pratt & Whitney J58.
Tato jednotka je vlasně hybrid - při rychlostech > M2 protéká cca 20% vzduchu obtokem přímo do komory přídavného spalování a motor tedy částečně funguje jako ramjet (náporový motor). Poměrně dobře a srozumitelně je to popsáno ZDE http://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_J58
Nevím, že by něco obdobného vyvíjeli v Rusku ... i když ta "umělecká" představa MiGu-41 co je v nalinkovaném článku něco takového naznačuje - ten rozměrný kužel ve vstupu.
Obrázek

obrázek vložil Skelet (příště nepoužívej funkci IMG, ale pouze nakopíruj cestu z informací o vloženém obrázku :wink: )
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

"Umelecká" predstava Mig-41 - popiska však hovorí "ľahký frontový stíhač 5. generácie" :???:
Obrázek
Obrázek

Takže toto nebude ten hypersonik, o ktorom hovorí úvod témy.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
krizak
praporčík
praporčík
Příspěvky: 345
Registrován: 14/5/2011, 13:11
Bydliště: kósek od Brna

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od krizak »

Já našel toto ztvarnění Mig-41, kresba již je staršího data/1992/ a typ označen Mig-33
http://militaryrussia.ru/blog/topic-790.html
Obrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

krizak píše:Já našel toto ztvarnění Mig-41, kresba již je staršího data/1992/ a typ označen Mig-33
http://militaryrussia.ru/blog/topic-790.html
Obrázek
Toto už vyzerá odosť hodnovernejšie...
Popis/komentár k obrazu:
Вымышленный образ глубокой модернизации МиГ-31 - самолета "МиГ-33" - вероятного прообраза проекта МиГ-41. Образ сложен по рассказам летчиков МиГ-31 и может не иметь ничего общего с реальностью, 1992 г.
Vymyslený vzhľad hlbokej modernizácie MiG-31 - lietadla "MiG-33" - pravdepodobne predobraz projektu MiG-41, Obraz je zložený/vytvorený podľa rozprávania pilotov Mig-31 a nemusí mať žiadne spojenie s realitou. (rekonštrukcia pochádza z roku 1992!)
Čo vidíme:
- lietadlo viacmenej "klasickej koncepcie" vychádzajúce z MiG-25 a MiG-31 - dva motory, dvojitá smerovka, bočné vstupy vzduchu
- dvojmiestnu kabínu pre pilota + operátora (posádka ako u MiG-31 a vlastne všetkých "ťažkých záchytných stíhačov" - F-14, Tu-128, Panavia Tornado...)
- tri radiolokačné stanice - predná a dve bočné (ako u PAK-FA/T-50)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od absik »

križák to trafil, nemáme čo riešiť...Je to z 31-tky, má to zakrytú bombovnicu a dostatočne mohutnú zadnú časť pre kombinované motory. Snáď len nevie niekto čo sú zač tie motory - "ТРДДФ" = TRDDF? Podľa wiki sa jedná o dvojprúdový motor zo stálym prídavným spaľovaním..(F - forsažnoj = forsáž).
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

ТРД - турбореактивный двигатель - turboreaktívny motor
ТРДД - двухконтурный турбореактивный двигатель - dvojprúdový turboreaktívny motor
ТРДДФ - двухконтурный турбореактивный двигатель с форсажем - dvojprúdový turboreaktívny motor s forsážou (so "zmiešavacou" a forsážnou komorou - "камера смешения" a "форсажная камера")
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Letadla“