MAUS – malá šedivá myška profesora z Vratislavic nad Nisou
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
MAUS – malá šedivá myška profesora z Vratislavic nad Nisou
MAUS – malá šedivá myška profesora z Vratislavic nad Nisou
Na Palbě i jinde se objevují zaručené zprávy o tancích LÖWE, E-100 jako by to byly typy vyráběné v sériích. Ani jeden z nich však nebyl vyroben byť v prototypu, zato byl vyroben jiný „supertank“, jehož jméno znělo v porovnání s jeho velikostí poněkud komicky – MAUS (myš).
Supertěžké tanky se objevovaly už od počátku vývoje a výroby tanků, jednalo se však o mrhání penězi a zdroji. Vývoj se ustálil do určitých kategorií (lehké, střední, těžké), pro supertěžké kolosy na bitevním poli nějak nezbylo místo. Přesto se vždy našlo několik fanatiků kteří chtěli vyzbrojit armády těmito kolosy. Jedním z nich byl i známý megaloman Adolf Hitler. U něj to byla posedlost gigantickými stavbami a stroji, vedle tanků byly v Německu projektovány i obří bitevní lodě...
Při schůzce v listopadu 1941 Porsche navrhl Hitlerovi stavbu tanku o hmotnosti okolo 100 tun. Ten jeho projekt podpořil a dostalo se mu tak plné podpory. V květnu 1942 došlo ke spojení vývoje s týmem od Kruppa, který již v roce 1941 předložil několik studií tanků o hmotnosti od 110 do 170 tun. Profesorův program nesl původně krycí název MAMUT, později byl přejmenován na MAUS. V červnu 1942 jsou předvedeny vůdci první výkresy tanku. Prototyp měl být zhotoven do léta 1943, pozdější sériová výroba měla dávat asi 5 vozidel měsíčně.
Po technické stránce nebyl MAUS žádným převratným zlomem v konstrukci – sna kromě hmotnosti a použití oblíbeného benzinoelektrického pohonu pana profesora. Pancéřování v té době nemělo na světě obdoby, snad jen dělové věže na bitevních lodích měly silnější pancíř. Čelní pancéřování korby mělo sílu 200 mm, stěny 180 a zadní část 160 mm. Čelo věže mělo 240, boky a zadek měly pancíř o síle 200 mm. Podvozek tvořily pojezdová kola o průměru 550 mm řazené do čtyř řad, těch skupin bylo celkem šest. Navíc každá skupina nesla i dvě napínací kladky.
Problémem byl při této hmotnosti pohon, na rozhýbání takového monstra normální motor nestačil. Tank měl být osazen dieselovým motorem Daimler Benz MB 517 o výkonu 1200 HP. Druhou možností byla úprava leteckého motoru DB 603 upraveného pro spalování normálního benzínu (74 oktanů). První prototyp V1 byl nakonec osazen tímto motorem, prototyp V2 už byl osazený motorem MB 517. S benzínovým motorem měl tank spotřebu na silnici 1400 litrů na 100 km, v terénu až 3800 litrů! Maximální rychlost na silnici byla jen 20 km/h, v terénu jen 13 km/h. Tank měl nádrže na 3200 litrů + přídavnou nádrž na 1000 litrů.
Výzbroj tanku nebyla zpočátku jasná, uvažovalo se o kanonech ráže 105 nebo 150 mm, v úvahu taky připadal upravený FlaK ráže 128 mm a námořní kanon ráže 127 mm. Nakonec byl do věže umístěn kanon KwK 44 L/55 ráže 128 mm a vedle něj 75 mm kanon KwK 44 L/36. Palebný průměr činil 68 granátů pro kanon 128 mm a 200 granátů pro kanon 75 mm. Nalevo od kanonu byl umístěn kulomet MG 34 ráže 7,92 mm. Pro sériové tanky se uvažovalo o jeho výměně, tank měl být vyzbrojen 20 mm automatickým kanonem MG 151.
Osádku tvořilo šest mužů – v trupu seděl řidič, ve věži měl stanoviště velitel tanku, dva střelci a dva nabíječi.
Byly vyrobeny jen dva prototypy, první byl dokončen koncem prosince 1943 u firmy Alkett. Byl však dokončen bez věže, firma Krupp ji nebyla v tomto termínu dodat a prototyp dostal místo věže jen zaváži o hmotnosti 55 tun. Testy probíhaly v Kummersdorfu, posléze v Böblingenu. Věž byla nainstalována v červnu 1944. Konec války oba prototypy zastihl v Kummersdorfu, jeden prototyp odvezli sovětské jednotky do SSSR. Tam je dodnes umístěn v expozici musea v Kubince.
technická data tanku MAUS:
hmotnost – 189 t
délka – 10,9 m
šířka – 3,67 m
výška – 3,66 m
výkon motoru – 1200 HP
max. rychlost silnice – 20 km/h
dojezd silnice – 186 km
osádka – 6
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 1
http://armor.kiev.ua
Na Palbě i jinde se objevují zaručené zprávy o tancích LÖWE, E-100 jako by to byly typy vyráběné v sériích. Ani jeden z nich však nebyl vyroben byť v prototypu, zato byl vyroben jiný „supertank“, jehož jméno znělo v porovnání s jeho velikostí poněkud komicky – MAUS (myš).
Supertěžké tanky se objevovaly už od počátku vývoje a výroby tanků, jednalo se však o mrhání penězi a zdroji. Vývoj se ustálil do určitých kategorií (lehké, střední, těžké), pro supertěžké kolosy na bitevním poli nějak nezbylo místo. Přesto se vždy našlo několik fanatiků kteří chtěli vyzbrojit armády těmito kolosy. Jedním z nich byl i známý megaloman Adolf Hitler. U něj to byla posedlost gigantickými stavbami a stroji, vedle tanků byly v Německu projektovány i obří bitevní lodě...
Při schůzce v listopadu 1941 Porsche navrhl Hitlerovi stavbu tanku o hmotnosti okolo 100 tun. Ten jeho projekt podpořil a dostalo se mu tak plné podpory. V květnu 1942 došlo ke spojení vývoje s týmem od Kruppa, který již v roce 1941 předložil několik studií tanků o hmotnosti od 110 do 170 tun. Profesorův program nesl původně krycí název MAMUT, později byl přejmenován na MAUS. V červnu 1942 jsou předvedeny vůdci první výkresy tanku. Prototyp měl být zhotoven do léta 1943, pozdější sériová výroba měla dávat asi 5 vozidel měsíčně.
Po technické stránce nebyl MAUS žádným převratným zlomem v konstrukci – sna kromě hmotnosti a použití oblíbeného benzinoelektrického pohonu pana profesora. Pancéřování v té době nemělo na světě obdoby, snad jen dělové věže na bitevních lodích měly silnější pancíř. Čelní pancéřování korby mělo sílu 200 mm, stěny 180 a zadní část 160 mm. Čelo věže mělo 240, boky a zadek měly pancíř o síle 200 mm. Podvozek tvořily pojezdová kola o průměru 550 mm řazené do čtyř řad, těch skupin bylo celkem šest. Navíc každá skupina nesla i dvě napínací kladky.
Problémem byl při této hmotnosti pohon, na rozhýbání takového monstra normální motor nestačil. Tank měl být osazen dieselovým motorem Daimler Benz MB 517 o výkonu 1200 HP. Druhou možností byla úprava leteckého motoru DB 603 upraveného pro spalování normálního benzínu (74 oktanů). První prototyp V1 byl nakonec osazen tímto motorem, prototyp V2 už byl osazený motorem MB 517. S benzínovým motorem měl tank spotřebu na silnici 1400 litrů na 100 km, v terénu až 3800 litrů! Maximální rychlost na silnici byla jen 20 km/h, v terénu jen 13 km/h. Tank měl nádrže na 3200 litrů + přídavnou nádrž na 1000 litrů.
Výzbroj tanku nebyla zpočátku jasná, uvažovalo se o kanonech ráže 105 nebo 150 mm, v úvahu taky připadal upravený FlaK ráže 128 mm a námořní kanon ráže 127 mm. Nakonec byl do věže umístěn kanon KwK 44 L/55 ráže 128 mm a vedle něj 75 mm kanon KwK 44 L/36. Palebný průměr činil 68 granátů pro kanon 128 mm a 200 granátů pro kanon 75 mm. Nalevo od kanonu byl umístěn kulomet MG 34 ráže 7,92 mm. Pro sériové tanky se uvažovalo o jeho výměně, tank měl být vyzbrojen 20 mm automatickým kanonem MG 151.
Osádku tvořilo šest mužů – v trupu seděl řidič, ve věži měl stanoviště velitel tanku, dva střelci a dva nabíječi.
Byly vyrobeny jen dva prototypy, první byl dokončen koncem prosince 1943 u firmy Alkett. Byl však dokončen bez věže, firma Krupp ji nebyla v tomto termínu dodat a prototyp dostal místo věže jen zaváži o hmotnosti 55 tun. Testy probíhaly v Kummersdorfu, posléze v Böblingenu. Věž byla nainstalována v červnu 1944. Konec války oba prototypy zastihl v Kummersdorfu, jeden prototyp odvezli sovětské jednotky do SSSR. Tam je dodnes umístěn v expozici musea v Kubince.
technická data tanku MAUS:
hmotnost – 189 t
délka – 10,9 m
šířka – 3,67 m
výška – 3,66 m
výkon motoru – 1200 HP
max. rychlost silnice – 20 km/h
dojezd silnice – 186 km
osádka – 6
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 1
http://armor.kiev.ua
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 20:13, celkem upraveno 2 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Bol by to desivy pohlad keby sa na vas valila skupina tychto monstier spolu s abteilungom Panterov a stihacou ochranou nad sebou. Nechcel by som byt v kozi obrancu.
Inak to bolo podla mna plytvanie materialom, tipujem ze namiesto jedneho mausa sa dalo vyrobit 3 a viac panterov ktore by boli osoznejsie.
Inak to bolo podla mna plytvanie materialom, tipujem ze namiesto jedneho mausa sa dalo vyrobit 3 a viac panterov ktore by boli osoznejsie.
Roztomilá "myšička" :-).Pokud jde o ty zmíněné Löve a E-100,tak druhý z nich byl snad nalezen ve stadiu rozestavěného prototypu.Oba ale nejsou ničím proti projektu "Räte"(Krysa),což měl být opravdu "supertank": hmotnost 2 000 tun,pohon 8 motorů,výzbroj měla tvořit dělová věž z křižníku.Pohled na toho "drobečka",drtícího krajinu by asi byl působivý,ovšem nebylo by to nic,co by nespravil úspěšný nálet bombardérů.Megalománie pana AH a spol. ovšem zřejmě neznala mezí...
Lidi jsou někdy prapodivná podívaná
"Kubinkovský" Maus je kombinácia podvozku 1.prototypu, kt.vznikol bez veže a veže z 2. prototypu. Oba kusy skončili na a v blízkosti Kummersdorfskej testovacej strelnice. Vyrobené boli i ďalšie komponenty pre ďalšie stroje (zvarence korieb,veží,pojazdové komplety)...,t.j.dá sa povedať,že započala i sériová výroba.
Naposledy upravil(a) brano dne 29/10/2012, 21:33, celkem upraveno 1 x.
Vieš niečo o prejekte "Rätte"? Daj odkaz, prípadne literatúru, pls!kragh píše:Roztomilá "myšička" :-).Pokud jde o ty zmíněné Löve a E-100,tak druhý z nich byl snad nalezen ve stadiu rozestavěného prototypu.Oba ale nejsou ničím proti projektu "Räte"(Krysa),což měl být opravdu "supertank": hmotnost 2 000 tun,pohon 8 motorů,výzbroj měla tvořit dělová věž z křižníku.Pohled na toho "drobečka",drtícího krajinu by asi byl působivý,ovšem nebylo by to nic,co by nespravil úspěšný nálet bombardérů.Megalománie pana AH a spol. ovšem zřejmě neznala mezí...
RAtte
taky se pridam do diskuze o Ratte sem nasel zatim jenom tohle:
http://www.panzerschreck.de/panzer/pzkpfw/p1000.html
http://www.panzer-archiv.de/planungen/d ... /p1000.htm
http://members.tripod.com/George_Parada/p1000.htm#1000
http://www.kensingtonbooks.com/finditem.cfm?itemid=9384 (anglicky)
http://www.panzerschreck.de/panzer/pzkpfw/p1000.html
http://www.panzer-archiv.de/planungen/d ... /p1000.htm
http://members.tripod.com/George_Parada/p1000.htm#1000
http://www.kensingtonbooks.com/finditem.cfm?itemid=9384 (anglicky)
On je asi problém v tom,že pro většinu jsou témata "Tiger",PzIV,Sherman,T-34 atd. už značně "profláknutá" a myslí si,že se už nic nového nedozví.Zdůrazňuji to "myslí si"."Myšička" a spol. už jsou jiné kafe!Proto ten zájem...Jinak o "Kryse" i jiných projektech píše Z.Hák v knize "Kuriózní zbrojní projekty Třetí říše",ale ta se už shání stejně "dobře"jako Fleischnerův "Kummersdorf":-)
Lidi jsou někdy prapodivná podívaná
- Mikhassel.Dralno
- Poddůstojník v záloze
- Příspěvky: 191
- Registrován: 6/2/2006, 21:04
Stejně by mě zajímalo, zda by vůbec P-51 Mustangy měli nějakou šanci tuhletu malou šedivou myšičku zničit. Předpokládám, že jimi používané rakety a bomby by asi nestačili na zničení, na vyřazení snad.
Jestli znáte hru Spellcross, tak tam, když se dostanete daleko ve vývoji tanků <TAM -->STRV-->ABRAMS-->LEOPARD2-->LEOPARD2A5-->DESTRUKTOR!>, tak si tam můžete do armády nakoupit "Destruktory", obří hovada co vážej asi tolik co ten Ratte, že by nějaká inspirace?
Jestli znáte hru Spellcross, tak tam, když se dostanete daleko ve vývoji tanků <TAM -->STRV-->ABRAMS-->LEOPARD2-->LEOPARD2A5-->DESTRUKTOR!>, tak si tam můžete do armády nakoupit "Destruktory", obří hovada co vážej asi tolik co ten Ratte, že by nějaká inspirace?
- Atlantis
- nadporučík
- Příspěvky: 819
- Registrován: 7/4/2005, 15:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Jo, ale tam člověk dostane taky odpovídající Arachtrotalovou technologii (T3000A kaboom), Andurialový pancíř a vysoce výkonné dělo. Tedy něco, co holt Hitler neměl (byť by si na konci tu magickou invazi-a možná i dříve dle některých děl-přál). Ale tohle do příslušné místnosti (mám dojem, že existuje-min. v počítačových hrách).
Kragn:Zkus Tajné zbraně třetí říše II. od Zbyňka Války, to je sehnatelnější.
Kragn:Zkus Tajné zbraně třetí říše II. od Zbyňka Války, to je sehnatelnější.