Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky TZ-74

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky TZ-74

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky TZ-74

Na sklonku 60 let začala vyvstávat potřeba velmi rychlého způsobu odmoření, či dezaktivace bojové techniky. Zejména pro tanková vojska, byla potřeba rychlého navrácení do bojové činnosti po zasažení otravnými, nebo radioaktivními látkami, jednou z klíčových aspektů jejich taktického využití. Z tohoto důvodu se začalo ve Vojenském ústavu 070 v Brně pracovat na principu odmořování a dezaktivace pomocí proudového motoru. Odmořování probíhalo na základě tepelného rozkladu chemické látky teplotou výfukových plynů a okamžitým oplachem vodní mlhou. Dezaktivace zase na principu vytvoření detergenční mlhy rozprášením roztoku detergentu. Protože v té době probíhalo nahrazování letounů L-29 novějšími L-39, vznikla volná kapacita výroby motorů Motorlet M-701, který byl zvolen za základ nově vznikajícího zařízení.

Obrázek

Motor M-701 měl jednostupňový odstředivý kompresor s 61 oběžnými lopatkami a jednostranným vstupem vzduchu zepředu. Turbína byla axiální, jednostupňová, upevněná letmo na zadní konec rotoru. Ve výstupním difuzoru byl upevněn vnitřní kužel. V horní části vstupní skříně byla skříň pohonů (palivové čerpadlo, dynamo, hydraulické čerpadlo a čidlo otáčkoměru). Olej byl ve spodní části vstupní skříně. Disk turbíny a patky lopatek byly chlazené vzduchem. Elektrický systém pracoval s napětím 28V. Startér byl elektrický.

Celé zařízení bylo postaveno na podvozku nákladního automobilu Tatra 148.

Obrázek

Motor byl uložen do hydraulicky ovládaného ústrojí umožňující vychýlení 20° nahoru a 30° dolů, a celá tato konstrukce byla spolu s kabinou operátora po pravé straně motoru umístěna na hydraulicky poháněnou točnu s možností otočení o 120°na každou stranu.

Obrázek

Za touto točnou byla umístěná sdružená palivo – vodní nádrž s obsahem 2000 litrů paliva PL-6 a 5000 litrů vody. V nádrži byl šrouby upevněn poklop propojovacího otvoru, takže v případě jeho odstranění mohla nádrž pojmout 7000 litrů paliva. Detergenční roztok se připravoval přímo v této nádrži přidáním detergentu a promíchání uzavřeným okruhem, kdy roztok proudil z nádrže přes hydrodynamické čerpadlo zpět do nádrže. Při práci s tímto zařízením pak toto hydrodynamické čerpadlo vhánělo vodu (nebo detergenční roztok) do trysek umístěných v ústí motoru M-701 a zde docházelo na základě aerodynamického paradoxonu (princip např. fixírky) ke strhávání do proudu výfukových plynů a tvorbě mlhy.

Obrázek

Speciální očista se prováděla buď na stojící bojové technice, kterou zařízení objíždělo

Obrázek

A nebo pomocí dvou zařízení stojících v určitém odstupu proti sobě

Obrázek

K tomuto účelu se nacházely v příslušenství 2 ks světelných signalizačních zařízení (semafory), pomocí kterých se řídil provoz mezi stanovišti těchto dvou zařízení.

Zařízení umožňovalo také zadýmování. Dým se vytvářel vstřikováním oleje nebo nafty do proudu výfukových plynů.

Zařízení bylo zavedeno do výzbroje v roce 1975. Název byl změněn z „Teplovzdušné zařízení“ na „Pojízdné zařízení na speciální očistu bojové techniky“ při zachování původní zkratky "TZ".
Bylo doporučováno provádět speciální očista pouze těžké, či kompaktní bojové techniky. Pro speciální očistu tímto zařízením musela být technika kompletně odplachtována.
Pro opravy byl určen VOZ 071 Olomouc

Provoz a údržba tohoto zařízení se řídila předpisem Chem -28 -9

Obrázek

TTD:
Hmotnost zařízení: 16 500 kg
Celková hmotnost: 22 000 kg

Rozměry:
- délka vozidla: 9500 mm
- šířka vozidla: 2880 mm
- výška vozidla: 2950 mm

Objem palivové nádrže: 2 000 litrů
Spotřeba paliva proudového motoru: 300 až 930 litrů/hod
Obsah vodní nádrže: 5 000 litrů
Spotřeba vody na očistu jednoho vozidla: 150 až 200 litrů

Kapacita (dvě TZ-74):
- dekontaminace radioaktivního spadu 40: vozidel /hod
- dekontaminace bojových látek: 13 vozidel/hod

Zdroje obrázků a fotografií:
http://forum.valka.cz
http://cs.wikipedia.org
http://www.leteckemotory.cz
http://www.jedsite.info
Naposledy upravil(a) Aaron Goldstein dne 4/8/2014, 20:30, celkem upraveno 5 x.
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Franz Trubka »

Aarone, dobry vstup na Palbu.
Osobne jsem videl tohle zarizeni v akci v roce 1977, kdy nam cvicne odmorovali baterii 122 mm raketometu vz. 70.
Samozrejme jsme nevedeli, o co jde. Asi par maniku v atombordelu nam bude strikat nejake "srac.." na auta.
Protoze to bylo na letnim vyvedeni RM oddilu a kabina RM pro 4 lidi a vybavu je sakra mala, mely osadky svoje veci na nastavbe a plachty na raketnici a nabijak take.
Sice jsme byli odmoreni, ale dlouho,dlouho jsme vsechny veci hledali v okoli... :D
Naposledy upravil(a) Franz Trubka dne 1/8/2014, 03:48, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

:lol:
Viděl jsem s tím v mžiku odplachtovat Vejdu... (Navíc to bylo na nějaké ukázce a byl z toho docela průšvih) Protože někdo prostě rozhodl, že místo plánované "skříně" pojede klasika... :D
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od knezdub »

Jestli se nepletu, tak jeden kousek je uložený v depozitáři Technického muzea v Brně. Až se zase dostanu dovnitř, tak se podívám pořádně. V každém případě tam stojí něco hodně podobného a má to motor z L29. Moc jsem to neprohlédal, považoval jsem to za nějaký zametač letištní plochy a jen jsem kolem toho procházel k armádní pojízdné pekárně chleba
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od El Diablo »

Franz Trubka píše:Aarone, doby vstup na Palbu.
Osobne jsem videl tohle zarizeni v akci v roce 1977, kdy nam cvicne odmorovali baterii 122 mm raketometu vz. 70.
Protoze to bylo na letnim vyvedeni RM oddilu a kabina RM pro 4 lidi a vybavu je sakra mala, mela osadka svoje vec na nastavbe a plachty na raketnici a nabijak take.
Sice jsme byli odmoreni, ale dlouho,dlouho jsme vsechny veci hledali v okoli... :D
Já to viděl v 89 a 90, do té doby sem nevěděl že kanystry umí létat... :lol:
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

V každém případě by měl být jeden exemplář v Leteckém Muzeu Olomouc
http://www.letecke-muzeum.cz/nase-expon ... i-vozidlo/
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1153
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Amiz »

Na vojně jsem u toho sloužil (51.prcho v Liberci). To o tom že by se dalo foukat na stojící techniku a jezdit kolem tady slyším prvně :D při spouštění motoru musela bejt Tatra zašpalkovaná a zabržděná..... jednou na to můj řidič zapoměl a když jsem začal zvyšovat otáčky motoru cejtil jsem jak se rozjíždíme :D ....honem kluk dupnul na brzdu. Nedovedu si představit co by to s TéZetou udělalo kdybych foukal za jízdy do strany....

My jsme většinou foukali na BRDM z průzkumky, ale jednou jsem si zafoukal i na letadla.... jsem tomu SU 7 (nepletu-li se) odfouk kryt co měl vepředu připevněnej.....
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od IgorT »

Vidím, že motory z prúdových lietadiel mali rôzne využitie! U nás sa na letisku (České Budějovice) používalo niečo podobné na mechanické čistenie pristávacej dráhy. Na podvozku nákladného vozidla bol krížom, tryskami k zemi pripevnený trup vyradeného Mig 19 a odfukoval špinu a prach "len taký fukot"! :eek:
Obrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Amiz píše:To o tom že by se dalo foukat na stojící techniku a jezdit kolem tady slyším prvně :D při spouštění motoru musela bejt Tatra zašpalkovaná a zabržděná..... jednou na to můj řidič zapoměl a když jsem začal zvyšovat otáčky motoru cejtil jsem jak se rozjíždíme :D ....honem kluk dupnul na brzdu. Nedovedu si představit co by to s TéZetou udělalo kdybych foukal za jízdy do strany....
Zkazky o pojíždění Tatry patří mezi folklor, kterým častovali operátoři své druhy po večerce na světnicích... Ostatně L-29 (vážící necelé tři tuny) udrží plný výkon motoru na brzdách a v TZ (vážící plně nazbrojená 22 tun) bylo omezení na 92%... Odmořování stojící bojové techniky byla vcelku standardní operace (původ toho obrázku je přímo z předpisu Chem - 28 -9) a s TéZetou se nedělo nic dramatického... Častější používání stanoviště se dvěma TZ bylo z důvodu vyšší kapacity...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od El Diablo »

Amiz píše:Na vojně jsem u toho sloužil (51.prcho v Liberci). To o tom že by se dalo foukat na stojící techniku a jezdit kolem tady slyším prvně :D při spouštění motoru musela bejt Tatra zašpalkovaná a zabržděná..... jednou na to můj řidič zapoměl a když jsem začal zvyšovat otáčky motoru cejtil jsem jak se rozjíždíme :D ....honem kluk dupnul na brzdu. Nedovedu si představit co by to s TéZetou udělalo kdybych foukal za jízdy do strany....

My jsme většinou foukali na BRDM z průzkumky, ale jednou jsem si zafoukal i na letadla.... jsem tomu SU 7 (nepletu-li se) odfouk kryt co měl vepředu připevněnej.....
Tož fučák to byl pěknej, nicméně zašpalkovaná rozhodně nebyla, předváděl zadýmování a úklid sněhu, koule běhali až na konec hřiště... (nebo co to bylo za plochu)
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1153
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Amiz »

Aaron Goldstein píše:Zkazky o pojíždění Tatry patří mezi folklor, kterým častovali operátoři své druhy po večerce na světnicích... Ostatně L-29 (vážící necelé tři tuny) udrží plný výkon motoru na brzdách a v TZ (vážící plně nazbrojená 22 tun) bylo omezení na 92%... Odmořování stojící bojové techniky byla vcelku standardní operace (původ toho obrázku je přímo z předpisu Chem - 28 -9) a s TéZetou se nedělo nic dramatického... Častější používání stanoviště se dvěma TZ bylo z důvodu vyšší kapacity...
Nepochybuji že je to z předpisu.... ale za celou vojnu jsem se s tim nesetkal (a mam dojem že ani na kurzu operátorů nás s tím neseznamovali... ale třeba jo, je to už víc než 30 let co jsem ho absolvoval). Takže v předpisu to možná bylo.... na druhý straně za standardní operaci bych to teda neoznačil..... ale je fakt že na tanky jsem s tim nikdy nefoukal, na chemický brigádě jsme žádný neměli :D
K tomu zašpalkování, to jsem se blbě vyjádřil, ale pod kola se podkládali klíny který byli ve výbavě a zatahovala se ruční brzda.... no a tohle zrovna řidič neudělal, takže se opravdu ta nezabržděná a nezaklíněná Tézeta začala rozjiždět. Takže dup na brzdu a tím to zastavil.
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Amiz píše:
Aaron Goldstein píše: pod kola se podkládali klíny který byli ve výbavě a zatahovala se ruční brzda.... no a tohle zrovna řidič neudělal, takže se opravdu ta nezabržděná a nezaklíněná Tézeta začala rozjiždět. Takže dup na brzdu a tím to zastavil.
Při vší úctě... Domnívám se, že v tom případě se to vozidlo rozjelo nezávisle na chodu proudového motoru. (tak jak se to nezabrzděným vozidlům stává) Vliv tahu proudového motoru v maximálních otáčkách (což jak jsem již zmínil bylo 92% výkonu) byl menší, než rozhoupaná voda ve sdružené nádrži...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1153
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Amiz »

Aaron Goldstein píše:Při vší úctě... Domnívám se, že v tom případě se to vozidlo rozjelo nezávisle na chodu proudového motoru. (tak jak se to nezabrzděným vozidlům stává) Vliv tahu proudového motoru v maximálních otáčkách (což jak jsem již zmínil bylo 92% výkonu) byl menší, než rozhoupaná voda ve sdružené nádrži...

Ne, dělo se to právě v závislosti na chodu proudového motoru, ono totiž při jeho startu bylo třeba po určitou dobu jet na plnej výkon (byl tam omezovač otáček - mam dojem že na 91%) takže právě při startu se tah zvyšoval na maximum a pak zase snižoval. Provozní hodnoty byly nižší.... no a tak si zvyšuju otáčky, koukám na ciferníky a najednou cejtím jak se začíná rozjíždět.... docela mě to překvapilo, to se běžně nedělo.... no a pak to zadup.... to taky bylo cejtit :D . Jsem se ho pak ptal co se stalo a řikal že zapoměl zatáhnout ruční brzdu.... a klíny tam nedal.
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

92% byly maximální možné otáčky... 86% byl provozní režim motoru...
Nechci se tu dohadovat... Své vyjádření jsem napsal...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Alchymista »

Pýtal som sa známeho ktorý robil na Slovensku opravy/revízie/predpísané práce Delfínov a aj motorov M701 pre toto zariadenie (alebo verzie na V3S) - motor mal oproti použitiu v lietadle trochu iní nastavenia a znížené otáčky a výkon, okrem iného aj kvôli životnosti a intervalom odbornej údržby.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

jen pro upřesnění....
Verze na V3S nebyla technika chemického vojska... Jednalo se tuším o techniku pozemního personálu letiště a sloužilo k rozmrazování / úklidu letové dráhy...

TZ se předávalo do oprav do VOZ 071 Olomouc (a to z celé republiky... Tedy ZVO i VVO)... A to včetně závad na proudovém motoru... Což ovšem nevylučuje možnost, že věci související s motorem postupovali nějakému externímu odbornému pracovišti.
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1153
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Amiz »

Mimochodem, na webu ČSLA byl před několika dny zveřejněn tenhle příspěvek http://www.csla.cz/technika/specialtech/ttz74b.htm celkem se to k tomuhle tématu váže
Pokud se nepletu, tak se tenhle trenažér používal pouze při kurzu operátorů TZ (ten se prováděl u nás na praporu: 51.prcho v Liberci) pozdějc během vojny (ani na cvičení) už jsem se s ním nesetkal.... a nejsem si jistej jestli ho měli i někde jinde (možná na nějaké té vojenské škole či vývojovym pracovišti). Takže s těma v článku avizovanejma úsporama PHM to nebylo tak žhavý, v reálu to sloužilo k prvotnímu osahání Tézety, než se začlo točit naostro,
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Amiz píše:Mimochodem, na webu ČSLA byl před několika dny zveřejněn tenhle příspěvek http://www.csla.cz/technika/specialtech/ttz74b.htm celkem se to k tomuhle tématu váže
Pokud se nepletu, tak se tenhle trenažér používal pouze při kurzu operátorů TZ (ten se prováděl u nás na praporu: 51.prcho v Liberci) pozdějc během vojny (ani na cvičení) už jsem se s ním nesetkal.... a nejsem si jistej jestli ho měli i někde jinde (možná na nějaké té vojenské škole či vývojovym pracovišti). Takže s těma v článku avizovanejma úsporama PHM to nebylo tak žhavý, v reálu to sloužilo k prvotnímu osahání Tézety, než se začlo točit naostro,
V roce 1983 byla přesunuta VSOŠ, obor Chemická technologie z Valašského Meziříčí do Žiliny a frekventanti této školy prodělávali kurz operátorů u 3. praporu chemické ochrany v Topolčanech, kde tento trenažér také byl.
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1153
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od Amiz »

Jo to by mohlo bejt. Mam dojem že u nás (51.prcho) se dělal kurz pro potřeby ZVO. Ty Topolčany by pak logicky byly pro potřeby VVO.
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Pojízdné zařízení pro speciální očistu bojové techniky T

Příspěvek od IgorT »

Na obrázku je síce zariadenie na rozmrazovanie železničných výhybiek, ale podobne fungoval aj stroj na mechanické čistenie letištných plôch a odstarňovanie poľadovice z nich. Akurát bolo umiestnené na nákladnom aute!

Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“