Jak 130 do služby
Moderátor: Julesak
Re: Jak 130 do služby
není to otázkou ukončení Studené války, u MiG-29 se u toho upustilo u verze "M", a ta poprvé vzlétla v roce 1986. A právě pokud si pamatuju, tak tato verze měla odstraněna "žábry" právě kvůli zvýšení doletu, přičemž nasávání nečistot bylo vyřešeno "žaluziemi" a lá Su-27.
Re: Jak 130 do služby
Nicméně verze MiG-29M zůstala jen v prototypech. Nicméně je pravdou, že u nich to bylo kvůli nádržím.
Pozdější verze MiG-29S / SM / SMT žaluzije zase měli. Zde se nádrž řešila "v hrbu".
Znovu zmizeli až s verzí M2 resp. MRCA ... pokud tedy nepočítáme palubní Káčka, kde je riziko FOD poměrně malé.
Ale ve vláknu o Jaku-130 je to asi jedno
Pozdější verze MiG-29S / SM / SMT žaluzije zase měli. Zde se nádrž řešila "v hrbu".
Znovu zmizeli až s verzí M2 resp. MRCA ... pokud tedy nepočítáme palubní Káčka, kde je riziko FOD poměrně malé.
Ale ve vláknu o Jaku-130 je to asi jedno
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Jak 130 do služby
Nie je to jedno, mne sa zdá že na všetkých obrázkoch a fotkách sú rozoznateľné a podľa toho ako sú pootvorené/privreté sú zrejme ovládané elektromagneticky a pôsobia zároveň aj ako protipumpážne dvierka (u MiGu 29-tky boli ovládané podľa tlaku na prednú podvozkovú nohu), význam majú aj pri veľkých uhloch nábehu (strmého stúpania v krivke letu).Ale ve vláknu o Jaku-130 je to asi jedno
Na okraj: v tomto roku zas dostane pár (4 - 5) Jakov-130 aj bieloruské letectvo na cvičné úlohy. V ruskom letectve sa čoraz častejšie s nimi ráta aj ako ľahkými bitevníkmi s malou úrovňou pasívnej ochrany ale vďaka elektrovybaveniu schopných "útoku z odstupu".
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu
Re: Jak 130 do služby
Do leteckého výučbového centra v Armavire "pribudlo" prvých 5 lietadiel Jak-130UBS s tohtoročnej štátnej objednávky lietadiel, o.i. aj typu Jak-130. Na správe by nebolo nič neobvyklé keby lietadlá boli prevezené v rozlož. stave železnič. kontajnerovou dopravou. Tieto lietadlá však prvýkrát "prešli po vlastnej ose" - teda preleteli vyše 5500 km dlhú letovú trasu z Irkutska do Armaviru. Na ceste potrebovali 3 medzipristátia s doplnením paliva na leteckých bázach v Novosibirsku, Čeljabinsku a Borisoglebsku. Lietadlá preleteli špeciálne pripravované preletové pilotné osádky.
http://vpk.name/news/126069_na_armavirs ... 30ubs.html
http://vpk.name/news/126069_na_armavirs ... 30ubs.html
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu
- skflanker_
- rotmistr
- Příspěvky: 121
- Registrován: 28/7/2014, 20:51
Re: Jak 130 do služby
Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...
- skflanker_
- rotmistr
- Příspěvky: 121
- Registrován: 28/7/2014, 20:51
Re: Jak 130 do služby
V diskusii pre uvedené foto síce špekulovali o M verzii, ale bola tam aj špekulácia že sa jedná o úpravu pre Alžírsku objednávkuXawi3r píše:Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...
a tu http://bmpd.livejournal.com/1261847.html aj autor potvrdil, že ide o dorábku pre zahraničného klienta - podľa tejto diskusie o Alžír.
Re: Jak 130 do služby
Také si myslím. Alžírská "úderná" varianta JAKu-130 je dle mě nejpravděpodobnější možnost...skflanker_ píše:V diskusii pre uvedené foto síce špekulovali o M verzii, ale bola tam aj špekulácia že sa jedná o úpravu pre Alžírsku objednávkuXawi3r píše:Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...
a tu http://bmpd.livejournal.com/1261847.html aj autor potvrdil, že ide o dorábku pre zahraničného klienta - podľa tejto diskusie o Alžír.
Re: Jak 130 do služby
Táto verzia Jaku-130 s laserovým značkovačom, je naozaj pre inostranca, ale Ruské médiá už dávnejšie poukazovali na to , že letectvo má záujem o Jak-130 schopný nahradiť Su-25.
Re: Jak 130 do služby
Veď na to nie je stavaný, či? Pancierovaná ochrana veškerá žiadna...
Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
Julesak píše:Veď na to nie je stavaný, či? Pancierovaná ochrana veškerá žiadna...
Já bych v tom spíš viděl něco jako L-159 ALCA a spíše pro zahraniční zákazníky. Su-25 to nikdy nahradit nemůže...
Re: Jak 130 do služby
Su-25 a A-10 boli v svojej dobe naozaj pre svoje úlohy špica. Boli dobre chránené, lacné a dobre vyzbrojené na blízky boj. Jeden mal kvantum raketníc a druhý kanón, to boli hlavné zbrane. Ale čo zaviesť po nich ? Má niekto reálny záujem zaviesť obdobné lietadlo, ktoré bude pancierované a útočiť pár stovák metrov od cieľa ? Určite nie. Značná časť úloh týchto lietadiel bude a v iných armádach aj je na vrtuľníkoch. Prečo by bol vhodný Jak ? Je lacný proti všetkému ostatnému. Ale zároveň umožní niesť novú muníciu, ktorá je / bude, schopná ničiť ciele na vzdialenosť mimo dosah blízkej PVO ochrany. SU-25 je v Rusku stále používaný a ešte aj modernizovaný, ale to raz skončí , lebo modernizácie nie je nekonečná a hlavne prídu nové letecké presné zbrane, ktoré umožnia ničiť ciele mimo dosah blízkej PVO a potreba Su-25 sa stratí.
Rusko bude udržiavať Su-25x dovtedy pokým to technicky zvládnu, nebude mať inú alternatívu v dostatočnom počte - Mil-28x / Jak-130 a bude pre nich ešte na skladoch lacná munícia.
Rusko bude udržiavať Su-25x dovtedy pokým to technicky zvládnu, nebude mať inú alternatívu v dostatočnom počte - Mil-28x / Jak-130 a bude pre nich ešte na skladoch lacná munícia.
Re: Jak 130 do služby
->rabo: Dovolil bych si malinko nesouhlasit. Pokud se má nahradit Su-25 dvojicí Mil-28x / Jak-130, pak náhrada není rovnocenná. Proč? Stačí se podívat na výkony a hlavně roli Su-25 - blízká palebná podpora = letadlo je pancéřované, aby mohlo operovat blízko cíle a sneslo poškození, které může na tuto blízkou vzdálenost utržit. Odolnost má i Mil-28, ale ten má nižší přeletovou rychlost a dolet. Jak-130 má dolet a rychlost, ale má vyšší minimálku a nemá takovou odolnost. Pilot Su-25 útočí jak podle informací ze země, tak i "na vlastní oči" - tedy podle toho, co vidí na zemi a může tak operativně opakovat útok a podobně. A schopnosti pozorovat dění na zemi rozhodně neprospívá zvyšování rychlosti. Takže, pokud to přeženu, tak na nahrazení jednoho Su-25 bude potřeba 1x Jak-130, 1x Mil-28 a 1x dron na pozorování cílové oblasti, přičemž Mil, Jak a dron se budou částečně alternovat podle podmínek (výdrž/odolnost/dolet). Samozřejmě je to také o přizpůsobení taktiky, která negativa vyváží + pokrok v senzorovém vybavení atd.
Prakticky se toto ověřilo v Afghánistánu, kde A-10 chyběl a byl nahrazován buď F-16/F-18, nebo B-52 s ne vždy uspokojivými výsledky.
Prakticky se toto ověřilo v Afghánistánu, kde A-10 chyběl a byl nahrazován buď F-16/F-18, nebo B-52 s ne vždy uspokojivými výsledky.
Nebát se a nekrást!
Re: Jak 130 do služby
A nechceli by skôr použiť Jak-130 v úlohe "bitevnika", pre ktorú sú teraz vyberané tie turbovrtulové stroje?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Jak 130 do služby
Su-25/A-10 sú ešte aj teraz špica v tom čo robia, ale je to je aj preto, že ešte stále sú vo výzbroji a ešte ich je kde použiť. Hlavne ten Su-25. Ale to je dané tým, že je dostatok munície pre SU-25 a je predlžovaný ich technický čas. Ale to je hlavne otázka munície. Ak bude mať Jak-130x presnú muníciu s váhou cca 100 kg a s dosahom nad 15 km, radar, optikou, rušiče tak nahradí Su-25 plnohodnotne.->rabo: Dovolil bych si malinko nesouhlasit. Pokud se má nahradit Su-25 dvojicí Mil-28x / Jak-130, pak náhrada není rovnocenná. Proč? Stačí se podívat na výkony a hlavně roli Su-25 - blízká palebná podpora = letadlo je pancéřované, aby mohlo operovat blízko cíle a sneslo poškození, které může na tuto blízkou vzdálenost utržit. Odolnost má i Mil-28, ale ten má nižší přeletovou rychlost a dolet. Jak-130 má dolet a rychlost, ale má vyšší minimálku a nemá takovou odolnost. Pilot Su-25 útočí jak podle informací ze země, tak i "na vlastní oči" - tedy podle toho, co vidí na zemi a může tak operativně opakovat útok a podobně. A schopnosti pozorovat dění na zemi rozhodně neprospívá zvyšování rychlosti. Takže, pokud to přeženu, tak na nahrazení jednoho Su-25 bude potřeba 1x Jak-130, 1x Mil-28 a 1x dron na pozorování cílové oblasti, přičemž Mil, Jak a dron se budou částečně alternovat podle podmínek (výdrž/odolnost/dolet). Samozřejmě je to také o přizpůsobení taktiky, která negativa vyváží + pokrok v senzorovém vybavení atd.
Prakticky se toto ověřilo v Afghánistánu, kde A-10 chyběl a byl nahrazován buď F-16/F-18, nebo B-52 s ne vždy uspokojivými výsledky.
Su-25/A-10 boli "hlúpe" lietadlá osekané od špeci elektroniky a s jasnou úlohou - ničiť tanky v dosahu svojich zbraní. Do obdobného stroja už asi nikto nepôjde. Vrtuľníky majú mať radary a výkonné strely, do budúcna to vidím na BPL, prípadne lacné Jak-130 s ľahkou presnou muníciou. Pancier mal hodnotu pri použití kanóna, alebo raketníc, v kombinácii len s optikou, ale už kombinácia s výkonným radarom, optickým systémom a ľahkou presnou muníciou nad 15 km vsádzam aj na menej pancierované ciele.
To čo Ty popisuješ - útok na vlastné oči. Tak to už posledný Su-25 respekt. jeho derivát Su-39 nemal mať. Tam to mal riešiť automatizovaný televízny systém Škaval, ktorý mal hľadať cieľe v dosahu rakiet zo systému Vichr a radar. Už aj Sovieti mali predstavu, že blízke boje s pozemnými silami nebudú riešiť Su-25,ale niečo so značne lepšou elektronikou a muníciu. Dnes to vidím u Rusov na Jak a BPL.
Re: Jak 130 do služby
Myslim že Su-25 v ich pôvodnej podobe su už nahradene Ka-52 a Mi-28. Dvôvod prečo vyvijat Jak-131 je :
A.) Tradicia, mi aby sme nemali šturmovik? Su-25 sa ma modernozovat len 60 takže po roku 2020/25 tu bude potreba 30-60 lietadiel.
B.) Diera na trhu, ak sa Alžiru/Syrii bude pozdavat 130 s kanonom, budu mat zaujem o silnejsi stroj.
C.) lacni stroj na kropenie banditov v Traktorstane kam Jak doleti skôr a lacnejšie než Kamov.
A.) Tradicia, mi aby sme nemali šturmovik? Su-25 sa ma modernozovat len 60 takže po roku 2020/25 tu bude potreba 30-60 lietadiel.
B.) Diera na trhu, ak sa Alžiru/Syrii bude pozdavat 130 s kanonom, budu mat zaujem o silnejsi stroj.
C.) lacni stroj na kropenie banditov v Traktorstane kam Jak doleti skôr a lacnejšie než Kamov.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Jak 130 do služby
Jak-131 ako jednomiestna bojová verzia Jak-130?
Proti Su-25 je možný bojový náklad Jak-130 zhruba 3/4 - 3000kg proti 4000kg, ale pri výrazne menších rozmeroch a hmotnosti stroja. Ťah motorov je polovičný - ale prázdna a normálna vzletová hmotnosť je menej než polovičná, atď - po dynamickej stránke zrejme vychádza Jak-130 ako lepší.
Nič ale nebráni "bojový" Jak-131 aj opancierovať - podobne ako Su-25, tj. urobiť integrovanú titanovú vaňu kokpitu a pancierové kryty motorov a dôležitých blokov riadenia, o niečo tým narastie prázdna hmotnosť (a niečo sa zasa ušetrí z vybavenia druhej kabíny) ale výrazne stúpne odolnosť. Integrované rušiče IR navádzaných striel môže mať minimálne na úrovni bitevných vrtuľníkov Mil a Kamov.
IMHO vytvorením Jak-131 sa získa "ľahký" bitevník s dobrými letovými vlastnosťami, slušnou nosnosťou a solídnou elekronickou výbavou - rozmerovo porovnateľný, ale vybavením a výkonmi výrazne lepší ako L-159 ALCA.
Zároveň môže byť na rovnakom základe realizovaný aj Jak-133 ako prieskumná verzia.
Proti Su-25 je možný bojový náklad Jak-130 zhruba 3/4 - 3000kg proti 4000kg, ale pri výrazne menších rozmeroch a hmotnosti stroja. Ťah motorov je polovičný - ale prázdna a normálna vzletová hmotnosť je menej než polovičná, atď - po dynamickej stránke zrejme vychádza Jak-130 ako lepší.
Nič ale nebráni "bojový" Jak-131 aj opancierovať - podobne ako Su-25, tj. urobiť integrovanú titanovú vaňu kokpitu a pancierové kryty motorov a dôležitých blokov riadenia, o niečo tým narastie prázdna hmotnosť (a niečo sa zasa ušetrí z vybavenia druhej kabíny) ale výrazne stúpne odolnosť. Integrované rušiče IR navádzaných striel môže mať minimálne na úrovni bitevných vrtuľníkov Mil a Kamov.
IMHO vytvorením Jak-131 sa získa "ľahký" bitevník s dobrými letovými vlastnosťami, slušnou nosnosťou a solídnou elekronickou výbavou - rozmerovo porovnateľný, ale vybavením a výkonmi výrazne lepší ako L-159 ALCA.
Zároveň môže byť na rovnakom základe realizovaný aj Jak-133 ako prieskumná verzia.
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Jak 130 do služby
Závod Saljut zvládl celý výrobní proces dvouproudového motoru Progress AI-222-25 pro cvičné-bojové letouny Jak-130.
http://www.leteckemotory.cz/motory/ai-222/
http://www.aex.ru/news/2015/4/17/133333/
MotorŠič je v prekérní situaci.
http://www.leteckemotory.cz/motory/ai-222/
http://www.aex.ru/news/2015/4/17/133333/
MotorŠič je v prekérní situaci.
Re: Jak 130 do služby
Chcem sa spytat či niečo zabraňuje konvertovaniu Jak 130 na palubnu verziu. Rozchod kolies alebo vstup vzduchu k motoru.