Historie letadel se značkou Z – část 1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Historie letadel se značkou Z – část 1

Příspěvek od sa58 »

Historie letadel se značkou Z – část 1

Tento miniseriál o letadlech Zlín je pro mě tak trochu srdeční záležitost. Už když jsem chodil do školky tak nad námi každou chvíli létalo nějaké letadlo. Ne však vojenské či dopravní, ale většinou to byl nějaký Trenér, později novější modely řady 40 a jako třešnička na dortu se objevovala skvělá padesátka... Pro ty co je to ještě netrklo, mluvím tu o letadlech které produkoval (a snad ještě bude) otrokovický Moravan.

Jako správný otrokovický patriot prostě musím na Palbu přihodit nějaký článek o zdejších letadlech. V republice mnoho takových míst již není, malí výrobci postupně upadali či jim později byla letecká výroba odebrána. Výroba v Otrokovicích stále ještě přežívá i přes několikeré privatizační „omyly“ a o letadla je stále ještě zájem. I když je momentálně firma v konkursu...

Takže na začátek trochu historie....

Nevím jaké mají dnes hlavně mladší ročníku znalosti o předválečném Zlíně, ale podle mě to byl v té době stát ve státě. Zakladatel firmy Tomáš Baťa a jeho nástupce Jan Antonín Baťa vybudovali ve Zlíně obuvnické impérium které dokázalo zásobovat botami celý svět. Z dnešního pohledu tu fungoval na dnešní dobu již zatracovaný systém výchovy pracovníků a rovněž tak byla zajímavý sociální program péče o zaměstnance. Baťa nevybudoval jen obuvnické provozy, ale měl k dispozici veškeré pomocné provozy a firma se stále rozvíjela.

V září 1934 je do obchodního rejstříku zapsána firma „Zlínská letecká akciová společnost“. Ale již v roce 1933 vzniká pod hlavičkou Masarykovy letecké ligy (MLL) první Zlín – kluzáky Z-I a Z-II konstruktéra Jana Kryšpína, později je vyroben kluzák Z-III Ing. Dohnálka. První kluzáky jsou vyráběny ještě ve Zlíně v objektu „Na garáží“. Další kluzáky jsou dílem konstruktéra Františka Oskara Majera, který přišel do Zlína počátkem roku 1934. Kluzáky Z-V a Z-VI jsou stavěny již sériové. Jen v letech 1934/35 bylo vyrobeno 121 kusů Z-V a v letech 1935/36 28 kusů Z-VI.

Obrázek
kluzák Z-III
V listopadu 1934 firma přesidluje do Otrokovic a firma Baťa nehodlala zůstat u výroby kluzáků. Cílem byl vývoj levného lidového letadla vyráběného velkosériově. F. O. Majer v létě 1934 zahájil práce na celodřevěném dolnoplošníku Z-XI, zprvu poháněným motorem Praha B, který byl však nahrazen motorem Continental o výkonu 37 HP. První prototyp byl záhy přestavěn na verzi Z-XIa, letadlo se však již dále nevyrábělo.

Do Otrokovic přichází místo F. O. Majera nový šéfkonstruktér – Jaroslav Lonek. S jeho jménem je spojen nejznámější předválečný Zlín – Z-XII. Byl to dvoumístný samonosný dolnoplošník s dřevěnou kostrou a překližkovým potahem. Prototyp Z-XII s motorem Continental A40-2 o výkonu 37 HP vzlétl v dubnu 1935. Další prototyp byl vybaven motorem Walter Mikron o výkonu 60 HP. Letadla vyráběná sériově od roku 1936 však byla vybavena vlastními motory Persy I a II o výkony až 45 HP. Z-XII byl vyroben v sérii čítající 201 kusů a byl ve své době exportován do celého světa. V roce 1938 se rozbíhá výroba 51 kusů Z-XII s motorem Walter Mikron 4-II (62 HP) označovaných jako Z-212.

Následující Z-XIII byl vyvinut jako rychlý cestovní a kurýrní letoun. Celodřevěný dolnoplošník s motorem Walter Major 4 (130 HP) , vybavený stavitelnou vrtulí a pevným kapotovaným podvozkem dosahoval rychlosti až 350 km/h! Nevýhodou byla poměrně vysoká přistávací rychlost 140 km/h.

Po odchodu Jaroslava Lonka v roce 1938 byl šéfkonstruktérem Ing. František Pospíšil, pod jehož vedením vzniká prototyp cestovní dvousedadlovky Z-XV. Na prototypu byl poprvé použit nový motor Toma 4 o výkonu 105 k.

Jak je z textu patrné, firma vyráběla i vlastní motory. Motory Persy vycházely z amerického vzoru, konkrétně z motoru Continental A40-2. Těsně před válkou se objevuje moderní konstrukce Toma 4 Ing. Šmeldy, která se vyrábí ještě po válce.

Před válkou vzniklo ještě několik projektů letounů Z, celkem před válkou vzniklo za šest let 17 typů bezmotorových a motorových letadel a sedm dalších projektů.




Pokračování někdy příště....


----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Václav Němeček – Československá letadla 1
http://www.zlinaircraft.cz/
Naposledy upravil(a) sa58 dne 10/7/2006, 19:37, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

obrázky....

Z-XII
Obrázek

Z-XII OK-BTB by měl být druhý prototyp s motorem Mikron
Obrázek

Z-XII OK-BTB
Obrázek

Z-XIII
Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 10/7/2006, 19:37, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Chlape pokračuj, tady se taky dostaneme na naše letectvo. Tady byla líheň letectva a otázka Baťovo rodiny i souvisí s letectvím i když také tragicky, ale lidi nikdy neví. Oni, Baťova rodina měli největší zásluhu i na rozvoji letectví v ČSR, paradoxně - jak je v životě běžné, že překonávali strach i ostatní lidé. No a potom akrobacie, to byl přece počátek i našich pilotů ve ww2.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Ty jo, já se snad vypravím k nám na letiště s foťákem, abys mi ty typy určil. Ta Z-XIII vypadá přesně jako to, co nám roztahuje kluzáky na letišti.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Atlantis píše:Ty jo, já se snad vypravím k nám na letiště s foťákem, abys mi ty typy určil. Ta Z-XIII vypadá přesně jako to, co nám roztahuje kluzáky na letišti.
Ty bydlíš v Národním technickém muzeu? Tam je totiž umístěn jediný exemplář Z-XIII.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

To pravda ne :) Tak to bude asi něco jiného. Až seženu někde digitál, tak to sem hodím, ať zjistím, co to je. Nebo...neexistuje někde na netu seznal letadel dle jejich čísel, o to je za typ a kde to je?
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Atlantis píše:To pravda ne :) Tak to bude asi něco jiného. Až seženu někde digitál, tak to sem hodím, ať zjistím, co to je. Nebo...neexistuje někde na netu seznal letadel dle jejich čísel, o to je za typ a kde to je?
Toto by měl řešit ÚŘAD PRO CIVILNÍ LETECTVÍ - http://www.ucl.cz/

seznam letadel je tady - http://mnata.caa.cz/pls/dmsdb_acm/load? ... 50629.html
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“