Leichte Schnellboote

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Leichte Schnellboote

Příspěvek od Zemakt »

Leichte Schnellboote, Typ LS (1940-44)

Obrázek

V posledním článku, jenž byl věnován německým torpédovým člunům Typu S-700 pro nás skončil více méně zjednodušený popis druhoválečné Schnellbootwaffe, tak jak je obecně vnímána zájemci o vojenskou námořní historii. Nicméně, aby se tato kapitola uzavřela zcela a abych mohl klidně spát, zbývá mi představit ještě dvě konstrukce, které sami o sobě mají s „klasickými“ Schnellbooty pramálo společného. První z nich je tzv. „Leicht-Schnellboot“, zkráceně LS nebo také Typ LS.

Obrázek

Počátkem třicátých let si tehdejší Reichsmarine začala pohrávat s ideou malých rychlých člunů, kterým by jejich rozměry umožňovaly působit z palub hladinových lodí a ponorek. Dle letecké terminologie se mělo jednat o jakési parazitní čluny. Hrubý koncept těchto plavidel z konce roku 1930 předpokládal nasazení vůči vzdáleným nepřátelským přístavům, do jejichž blízkosti je měly dopravit „mateřské“ lodě. Zde měly svými torpédy a minami působit proti lodní dopravě či jinak narušovat přístavní provoz. Hlavní devizou nové zbraně měly být zejména malé rozměry respektive moment překvapení. Nicméně od prvotního nápadu k samotné realizaci muselo uplynout hodně vody. Z Reichsmarine se stala Kriegsmarine, o zavedení nových pořádků ani nemluvě.

Téměř po osmi letech, někdy v průběhu roku 1938 začaly prvotní přípravné práce, přičemž k samotné výrobě prvního páru lodí došlo až v roce následujícím. Objednávku si mezi sebe rozdělili dva výrobci. Člun s označením LS-1 byl zadán loděnici Naglo-Werft GmbH z Berlína-Spandau a LS-2 firmě Dornier-Werke z Friedrichshafenu u Bodamského jezera. Dle projektu se mělo jednat o 12,5 m dlouhá a 3,46 m široká plavidla s výtlakem v rozmezí 11 až 12 tun. Konstrukce trupu byla navržena jako smíšená s dominantním užitím lehkých kovů a mahagonu. Pohonnou jednotku měly tvořit dva dieslové motory Daimler Benz MB-507 o jednotkovém výkonu 1 000 k, které by malým lodím umožnily pokořit 40 uzlovou rychlost. Navržená výzbroj se skládala ze dvou torpédometů ráže 45 cm mířících proti směru plavby, alternativně ze čtyř min. K vlastní obraně, kromě rychlosti a malých rozměrů měl postačovat 2 cm kanón situovaný na střeše kormidelny. Posádka měla být tvořena 7 muži.

Obrázek Obrázek

Přestože loděnice Naglo nebyla v oboru žádným nováčkem s odstupem času se dá konstatovat, že LS-1 si za rámeček opravdu dát nemohla. Po dokončení trupu člunu na počátku roku 1940 bylo zjištěno výrazné překročení projektované hmotnosti. Váha člunu musela být opravdu fatální, neboť námořnictvo velmi brzy rozhodlo o zastavení stavby a sešrotování trupu . A jak se řeklo tak se i stalo. Na rozdíl od propadáku s označením LS-1 se u „Dornierů“ činili a o LS-2 se dalo s trochou nadsázky tvrdit, že splnil veškerá do něj vložená očekávání. Pro některé čtenáře může být trochu s podivem, že tam kde selhal etablovaný výrobce motorových člunů (Naglo-Werft GmbH, založena 1914) uspěl světoznámý producent letecké techniky. Zde, ovšem nesmíme zapomínat, že kromě jiného firma Dornier byla průkopníkem a inovátorem na poli létajících člunů celokovové konstrukce. Dne 14. 06. 1940 byl LS-2 oficiálně převzat do stavu německého námořnictva, přestože do úplného ideálu měl ještě daleko.

Obrázek Obrázek

Jumo 205 známý především jako letecký motor. Narozdíl od MB 507, který je v povědomí zejména v souvislosti s německou tankovou technikou.

Jednou z problematických oblastí, která svým způsobem ovlivnila první bojová nasazení LS-2, byla oblast pohonu. Opoždění v dodávkách plánovaných vidlicových dvanáctiválců Daimler Benz MB-507 donutilo výrobce k improvizaci v podobě leteckých šestiválcových dieselů Junkers Jumo 205. Vzhledem k faktu, že s těmito pohonnými jednotkami měl Dornier bohaté zkušenosti se tato volba přímo vybízela. Přes svoji ojedinělou koncepci „leteckého dieselu“ s dvanácti protiběžnými písty o šesti válcích, platil Jumo 205 za mimořádně úspěšný motor, vyznačující se spolehlivostí a úsporností. Jenže, letadlo není loď. Motory za provozu vykazovaly značné vibrace, které se přenášely do trupu, přičemž tím následně trpěla samotná jejich instalace. Zároveň Jumo 205M poskytoval o něco málo menší výkon (700 - 800 k).

Obdobný problém nastal s dodávkou výzbroje. S ohledem na velikost člunů, byla zvolena varianta dvou torpédometů ráže 45 cm. Konkrétní typ se mi bohužel nepodařilo dohledat, ale pravděpodobně se jednalo o upravená letecká torpéda typ F5. I zde však nastala prodleva v dodávkách, která zapříčinila, že LS-2 byl vyzbrojen třemi minovými skluzy umístěnými na zádi. Dle původního projektu se v oblasti hlavňové výzbroje počítalo jak jinak, než s leteckým kanónem Mauser MG 151/20 ráže 2 cm (některé zdroje připouštějí variantu MG 151/15 ráže 1,5 cm), jenž měl být lafetován v hydraulicky ovládané věži LW HD 151, známé spíš z výzbroje německých bombardérů a průzkumných letadel. Ovšem i zde, jakožto dvakrát před tím si první čluny musely vystačit s improvizací, tentokrát v podobě jednoduchého oběžného kruhu Scarff.

Obrázek Obrázek

LS- 7 a dvojice "minových" LS-5, 6.

Jak již bylo výše uvedeno, přes veškeré komplikace s dodávkami zbrojních systémů a pohonu, LS-2 námořníky přesvědčil, načež výrobci „přistála na stole“ objednávka znějící na 34 kusů člunů LS. Do konce války se podařilo vyprodukovat a zařadit do služby celkem 11 lodí. Motory MB 507 se poprvé objevily u člunů LS-3 a 4, kdy „čtyřka“ byla jako první Leicht-Schnellboot vyzbrojena torpédomety a střeleckou věží HD 151. Lodě LS-5 a 6 opět obdržely minové skluzy a nešťastná "Juma". LS-7 až 11 byly postaveny bez jakéhokoliv kompromisu. Poslední dohotovenou a do služby zařazenou jednotkou se stal LS-12, který byl dohotoven jako pokusný torpédový člun („Versuchsboot zur Torpedoversuchsanstalt“). Zde je nutno podotknout, že samotná rychlost výroby těchto lodí nedosahovala zrovna závratných výsledků, více viz níže.

Obrázek Obrázek

Nešťastník Meteorit a "geroj" Esau. Meteorit je na snímku zachycen na palubě Kometu a Esau při spouštění z paluby Michelu.

Dle původního záměru, který stál na počátku vývoje člunů LS se pouze třem lodím dostalo té možnosti působit z paluby hladinového válečného plavidla. Zdali toto působení bylo úspěšné či nikoli, nechť posoudí každá čtenář sám.

Dne 03. 07. 1940 vyplul z Gdyně pomocný křižník HSK 7 Komet. Na palubě korzáru se mj. nacházel lehký rychlý člun LS-2, který byl posléze posádkou trefně pokřtěn jako Meteorit. Nutno podotknout, že jako Meteorit moc nezazářil. V polovině října se křižník nacházel v Pacifiku u atolu Lamotrek na Karolínách a právě zde došlo k první testovací plavbě LS-2. Motory byly nahozeny, ovšem po chvíli začalo levé Jumo vynechávat. Obdobné problémy se stále opakovaly, přičemž oním posledním hřebíčkem do rakve, byl pokus o první minovou akci ze dne 23. 12. 1940. Zde se k problematickému levému motoru přidal i pravý. Kapitán pomocného křižníku Robert Eyssen si s tím moc velkou hlavu asi nedělal a pravděpodobně s velkou úlevou nechal LS-2 u pobřeží Nové Británie potopit.

Druhým z trojice „korzárských LS“ byl LS-3. Tento člun se účastnil první a zároveň poslední plavby pomocného křižníku HSK 8 Kormoran. Ani zde však nelze hovořit o nějakém pozitivním obrazu Typu LS. Uvedený člun se totiž z podpalubí mateřské lodi ani nedostal a po bitvě s HMAS Sydney skončil v útrobách Kormoranu na dně oceánu, ostatně jako chvilku předtím australský lehký křižník.

Posledním z trojice a bezesporu nejúspěšnějším lehkým Schnellbootem vůbec byl LS-4. Devátého března 1942 vyplul z Kielu na svoji první misi pomocný křižník HSK 9 Michel. V zadním nákladovém prostoru umístěný LS-4 brzy dostal bojové jméno Esau. Na rozdíl od předchozích „minových sester“ představoval LS-4 torpédovou verzi lehkých Schnellbootů, přičemž o jeho bojové efektivitě se měl zakrátko přesvědčit nejeden spojenecký námořník. Prvního úspěchu dosáhl Esau 22. 04 1942, kdy dostihl a úspěšně torpédoval americký tanker Connecticut. Na prvního máje byl člun opět v akci, ovšem zde vypálená torpéda minula obratně manévrující britskou nákladní loď Menelaus. Pátého června LS-4 úspěšně torpédoval americkou loď George Clymer. 17 července opět neúspěšně torpédoval norský tanker Aramis, který byl posléze dostižen a potopen mateřským Michelem. Po delší pauze a již ve vodách Indického oceánu byla dne 30. 11. 1942 úspěšně torpédována americká nákladní loď Sawokla, následně v noci ze 07. na 08. 12. pak řecká nákladní loď Eugenie Livanos. Po této úvodní fázi své mise zamířil Michel do Japonska, kde se podrobil nezbytné generální opravě a doplnění zásob. 14. května 1943 křižník vyplouvá z Kure, samozřejmě s plně bojeschopným LS-4 v podpalubí. Dne 17. 06. člun participuje na potopení norského motorového tankeru Ferncastle. Posledním úspěchem člunu, ale rovněž i Mitchelu vůbec, byl opět norský tanker India. Desátého září 1943 byl zapálen dělostřeleckými granáty pomocného křižníku, aby jeho život definitivně ukončila torpéda lehkého Schnellbootu. Rázný konec za řáděním této „dvojky“ učinila dne 17. 10. 1943 americká ponorka USS Tarpon (SS-175), kdy je dvěma torpédy poslala ke dnu. Stalo se tak nedaleko ostrova Honšú.

Obrázek Obrázek

LS-4 a LS-7

Zbývající čluny LS byly nasazeny již „klasickým“ způsobem, ostatně aktuální situace na mořích a oceánech druhé poloviny II. světové války nedovolovala německé Kriegsmarine více. Otázka nasazení z ponorek vzala za své, již s ukončením projektu oceánského U-Bootu Typ III, a tak lehké Schnellbooty působily z námořních základen situovaných zejména v oblasti Egejského a Jadranského moře. Tomu nahrávaly malé rozměry člunů respektive možnost jejich železniční přepravy. Minonosné čluny LS-5 a 6 měly být původně nasazeny z mateřského nosiče MR-7, nicméně převelením minolovky na Černé moře zůstala tato dvojka v oblasti Egejského moře, kde se k nim později přidaly zbývající lodě LS. Kromě „pokusné“ LS-12 a LS-5 byla šestice člunů soustředěna u 21. Schnellbootflottille, kde se využívala k doprovodným, záchranným a jiným akcím podobného charakteru. Kromě LS-12, jenž byl ukořistěn Sovětským svazem nepřežil peklo války žádný jiný popisovaný člun. Koncem světového konfliktu nalezly postupující spojenecké jednotky u Bodamského jezera nedokončenou sérii člunů LS. Nejvíce rozpracované lodě LS-13 - 18 se staly francouzskou válečnou kořistí, načež byly dokončeny a zařazeny do stavu Marine Nationale. Zbytek rozpracovaných jednotek neunikl sešrotování.

Obrázek Obrázek

LS (LS-1 až LS-12)
TTD:
Výrobce: Dornier-Werke, Friedrichshafen u Bodamského jezera
Výroba: 11 ks
Délka: 12,5 m
Šířka: 3,46 m
Ponor: 0,9 m
Výtlak: 11,5 -13 t (standart/maximální)
Pohon: 2 x Jumo 205M (700 -800k) - 2 xDaimler Benz MB 507 (1000 - 1100k)
Rychlost: 37 - 40,9 uzlů
Dojezd: 300 n.mil při rychlosti 30 uzlů
Posádka: 7 - 9
Výzbroj: popsána v textu

Obrázek

LS1 - nebyl nikdy dokončen. Sešrotován 1940.
LS2 - zařazen do stavu 14. 06. 1940. Potopen vlastní posádkou 23. 12. 1940.
LS3 - zařazen do stavu 14. 10. 1940. Potopen s mateřskou lodí 20. 11. 1941.
LS4 - zařazen do stavu 07. 05. 1941. Potopen s mateřskou lodí 17. 10. 1943 ponorkou USS Tarpon.
LS5 - zařazen do stavu 15. 10. 1941 Potopen po leteckého útoku 11. 02.1943.
LS6 - zařazen do stavu 15. 10. 1941 Potopen po leteckého útoku 25. 09. 1943.
LS7 - zařazen do stavu 10. 08. 1943 Potopen po leteckého útoku 14. 10. 1944.
LS8 - zařazen do stavu 20. 12. 1943 Zničen v přístavu Phaleron 10. 10. 1944.
LS9 - zařazen do stavu 20. 01. 1944 Zničen v přístavu Phaleron 10. 10. 1944.
LS10 - zařazen do stavu 27. 01. 1944 Potopen po leteckého útoku 14. 10. 1944.
LS11 - zařazen do stavu 18. 05. 1944 Zničen v přístavu Phaleron 10. 10. 1944.
LS12 - zařazen do stavu 07.12.1944 Po válce převzat SSSR, později sešrotován.

Zdroje:
Schnellboot in action, Warships No. 18.
Koncern brněnské Zbrojovky v letech 1939/1945, Otakar Franěk.
Od bodáku po tryskáče, nedokončené československé zbrojní projekty 1945-1955, Martin Dubánek.
Němečtí korzáři. Pomocné křižníky první a druhé světové války – Ivo Pejčoch
Foto: EADS/Dornier GmbH
http://www.wunderwaffe.narod.ru
http://www.german-navy.de
http://www.prinzeugen.com
http://www.knuth.my-place.us/d-sboote.html
http://navyworld.narod.ru/sb19.htm#top
http://www.silenthunter.cz/
http://forummarine.forumactif.com/t800- ... ellboot-ls
http://porschediesel.stereofx.org/
http://www.valka.cz
http://www.boatdesign.net
http://www.paluba.info
http://www.warshipsww2.eu
http://www.s-boot.net
http://schnellboot.net
http://www.bmpt.co.uk
http://forum.valka.cz
http://www.collectrussia.com
http://www.warhistoryonline.com
http://www.wlb-stuttgart.de
http://www.doppeladler.com/misc/sboot.htm
http://www.belgian-navy.be
http://wwiimodeller.co.nz
http://www.palba.cz
http://www.marinematen.com
http://www.go2war2.nl
http://schnellbootnet.jimdo.com/
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=173610
http://www.deutscheluftwaffe.de/archiv/ ... kanone.htm
http://www.samlerforumet.net/
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=173610
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 6/3/2015, 17:07, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Pátrač »

Zemakt - krásná práce. Jo u námořníků se opět urodilo. :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Polarfox »

Zemakt: Ani nevíš, jakou jsi mi s těmito čluny udělal radost. Mimochodem jak je to s těmi torpédomety? To jsou klasické (tj. střílí do kšá za loď) nebo se z toho torpéda pouze spouští (a pak míří ve směru plavby)?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Zemakt »

Jsem rád, že se to líbí. Ještě jeden typ a nechci šnélbóta ani vidět :lej: . Když jsem nakousnul tu Francii, přemýšlel jsem že bych přihodil dva řádky, ale pak jsem si řekl "hele voe to je Polarovo parketa" :wink:
Mimochodem jak je to s těmi torpédomety? To jsou klasické (tj. střílí do kšá za loď) nebo se z toho torpéda pouze spouští (a pak míří ve směru plavby)?
:?: no moc jsem po tom nepátral, ale tak nějak střelba vzad mi přijde vcelku logická. Zvlášť jak jsou uzpůsobený samotný čluny. Představa, že by při honičce za nákladní lodí, kdy rychlost člunu bude v průměru kolem 15 - 20 uzlů vytáhli z futrálu doutník a potom ho nějak "cílili", no nevím :?: Podle mého útok probíhal přibližně jako u ponorky, tj., člun si vzhledem ke své rychlosti našel nejlepší palebné postavení, otočil zadek a prásk ho. Člověk musí brát v úvahu, že díky svým rozměrům a rychlosti diktoval podmínky. Útočil li za ztížených povětrnostních podmínek, nemusel o něm ani nikdo vědět.

Jestli ty tím nenarážíš na Pejčocha? V knize Němečtí korzáři je opravdu uvedeno že by se mělo jednat o dva dopředu střílející torpédomety. To jo. Taky je tam uvedena instalace 60 mm kanónu na záď LS-4 a zážehové motory Mercedes Benz DB 507. Nic proti knížka je to ale moc pěkná.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Polarfox »

Zemakt píše:Jsem rád, že se to líbí. Ještě jeden typ a nechci šnélbóta ani vidět :lej: . Když jsem nakousnul tu Francii, přemýšlel jsem že bych přihodil dva řádky, ale pak jsem si řekl "hele voe to je Polarovo parketa" :wink:
No já měl tyhle malý/nestandardní mrchy vždycky rád. Mě spolehlivě uctíš tím, co jde trošku stranou :) A o těhle člunech jsem se vždycky chtěl něco dozvědět, jen jsem se k tomu nikdy vlastně nedostal, takže díky .)

A jen přihoď, mě to neva.
Zemakt píše:Jestli ty tím nenarážíš na Pejčocha? V knize Němečtí korzáři je opravdu uvedeno že by se mělo jednat o dva dopředu střílející torpédomety. To jo. Taky je tam uvedena instalace 60 mm kanónu na záď LS-4 a zážehové motory Mercedes Benz DB 507. Nic proti knížka je to ale moc pěkná.
Ani ne (mimochodem to tam fakt je? se pak musím podívat :) ). Ale asi jsem to našel, patrně je to opravdu směrem do kšá. Mimochodem zajímavé počtení:
http://www.defence.gov.au/sydneyii/subm ... 0163_r.pdf
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Zemakt »

Vypadá to opravdu dobře, bohužel s křížkem po funuse. No doufám
že jsem se někde moc nesek, díky za odkaz :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Bublifuk »

Jsem na tom stejně jako Foxík, tedy pro pro tento typ "plavidýlek" mám slabost. tedy mé srdce plesá a za článek děkuji. Jen pitomůstka/upřesnění rýpavce - HMAS Sydney byl křižníkem lehkým, šlo vlastně o modifikaci tř. Leander, která byla dělána pro Novozélanďany. Nikoli tedy těžkým, jak uvedeno v článku. Ale to je taky to jediné, co můžu vytknout :up:
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Zemakt »

A jéje, a to se stane zrovna mě, kterej si na škatulkování docela potrpí. Dík opravím to :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Krojc
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 14/10/2013, 21:23

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Krojc »

Některé lehké torpédové čluny (LTS-boote - Volksmarine) vojenského námořnictva bývalé NDR, konkrétně u brigád raketových a torpédových člunů, měly obdobnou konstrukci zaměřování a odpalování torpéd. Jde o typy Libelle - Projekt 131 a starší Iltis - Projekt 63.000 s aluminiovým trupem. Dvě torpéda 533 mm šla ven z výmetnic vykloněných směrem nahoru vzad po provedení obratu člunu zádí k cíli. Pokud vím, tak si obsluhy (dva velitelé, s nimiž jsem mluvil) stěžovaly, že zamíření klasických torpéd na cíl tímto způsobem je obtížné a obrat nutný k odpalu varuje potenciální cíl, že torpédo je "los" a tak napadený může včas provést změnu kursu a rychlosti. Proto u těchto typů údajně byla zavedena samonaváděcí torpéda odpalovaná navíc z větší vzdálenosti, ale až v roce 1981, když už Iltis nesloužil.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Torpéda schopná manévrování byla funkční a používaná už ve WWII... Ať už akusticky naváděná torpéda T-V "Zaunkonig" a nebo torpéda s křižovacím vzorcem FaT... Přijde mi tedy divné, že by na další naváděná torpéda čekali až do roku 1981...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Krojc
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 14/10/2013, 21:23

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Krojc »

Aaron Goldstein: "Přijde mi tedy divné, že by na další naváděná torpéda čekali až do roku 1981."
No, oni se Sověti o některé své "tajné zbraně" nejradši nedělili vůbec. Asi taky byla ta klasická značně levnější a jednodušší na údržbu. Akusticky naváděná torpéda by se asi zaměřila po odpálení na řvoucí motory a kavitující propelery LTS samotných, logicky pak zdrhali po odpalu na plný plyn. Torpéda FAT bych asi taky radši svěřil ponorkám, ostatně na pobřeží Baltu a nedaleko základen, odkud LTS útočily, by si mohla najít naprosto nežádoucí cíle.
Ale to se mohu jen domnívat, samotný fakt už dnes potvrdit mohu jen těžko :-(.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leichte Schnellboote

Příspěvek od Zemakt »

Faktem jsou německá druhoválečná akustická torpéda viz např. zde :wink: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=21&t=6472

jak to bylo u dederónů, těžko říct není to můj šálek kávy. Ale opravdu bych se divil kdyby zůstali u "klasiky".

Edit: tak mi to nedalo a máš pravdu. Mělo by se jednat o torpéda o sovětská torpéda 53-39 PM, kde číslovka 39 mluví sama za sebe. Inu,..taky nad tím kroutím hlavou, ale asi se jednalo o spotřební zboží. Tím myslím čluny, i když parádní.

TTD:
Herstellungsland UDSSR
Typ 53 - 39 PM
Laufstrecke 39 sm/h ; 8000m
Kaliber 533 mm
Länge 7490 mm
Geschwindikeit 51 sm/h ; 4000m
Ladungsgewicht 317 kg


Jen tak mimochodem, nepřijde Vám ta ráže nějak povědomá?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“