SU-152, ISU-152, ISU-122

Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

SU-152, ISU-152, ISU-122

Příspěvek od YAMATO »

Jak známo, v SSSR byl vývoj samohybných děl v porovnání s jinými státy dosti zanedbán. Důvod nebyl technický, nýbrž politický. Teprve zkušenosti druhé světové války zlomily nesmyslný odpor k nim. Výhody samohybných děl byly přitom značné: při srovnání s tankem na stejném podvozku je u samohybného děla jednodušší konstrukce a proto nižší náklady na výrobu, ta byla také rychlejší, přitom bylo možno umístit do nástavby mohutnější výzbroj než do věže.

Na začátku roku 1943 byl zadán požadavek na vývoj a výrobu samohybného děla ráže 152,4 mm. Tato zbraň měla být určena především k boji s novými, silně pancéřovanými tanky Tiger a také k palebné podpoře, včetně ničení těžce chráněných bodů obrany. Na vývoj dohlížel Ž. Kotin, který spolupracoval s konstrukčním týmem při závodě Uralmaš ve Sverdlovsku, který vedl L.Trojanov. Aktivně se podílel i specialista na dělostřelectvo, generál Petrov. Kotin chtěl pro samohybné dělo použít podvozek tanku KV, avšak prodloužený o dvě pojezdová kola. Avšak požadavek na rychlé započetí výroby se s tímto neslučoval, nehledě na nutnost výroby dalšího odlišného podvozku, proto byl nakonec použit standartní podvozek. Termín dodávky byl doslova šílený, projekt byl Výboru obrany předložen 4.ledna 1943, ten jej schválil a vydal rozkaz k výrobě prototypu v závodě Tankograd. Požadavali, aby byl hotov do 25 dní! Jen strach z případných trestů (GULAG a jiné "výchovné" metody) donutil pracovníky k tomuto výkonu, takže na konci ledna byl prototyp, označený KV-14, hotov.

Vznikl skutečně působivý stroj. Na podvozku tanku KV-1S, nijak nezměněném, byla postavena mohutně pancéřovaná, plně uzavřená nástavba. V jejím čele byla lafetována výzbroj, houfnice ML-20 S ráže 152,4 mm s mohutnou úsťovou brzdou typického tvaru. Zbraň vážila 5047 kg, délka hlavně byla 29 ráží. Vezeno bylo 20 dělených nábojů několika typů. Protitankový BR-540 vážil 48,78 kg, na vzdálenost 1000 m prorážel kolmý pancíř silný 120 mm. Dále byly používány protibetonové G-530 o váze 40 kg, tříštivotrhavé OF-540 o hmotnosti 43,56 kg a tříštivotrhavé s větším dostřelem OF-530/ OF-530 A o hmotnosti 40 kg. Maximální dostřel byl až 12200 m, mířená palby byla udávána do 3800 m, v praxi však pouze do cca. 700 m, pro ni se používal teleskopický zaměřovač ST-10, pro nepřímou pak panoramatický zaměřovač. Maximální dosažitelná rychlost střelby byla 2 rány za minutu. Posádku tvořilo pět mužů: velitel, střelec, řidič a dva nabíječi. Pro vnitřní komunikaci byl určen systém TPU-3, pro vnější radiostanice 1O-RK-26.

7.února 1943 byly uzavřeny vojskové zkoušky, 14.února byl stroj oficiálně přijat do výzbroje pod označením SU-152 (samochodnaja ustanovka). Výrobu se podařilo rozjet velice rychle, 1.března bylo odesláno prvních 35 strojů! Jeden stroj se v Moskvě zůčastnil zkoušek, při nichž byl ostřelován ukořistěný tank Tiger. SU-152 se prokázal jako nejúčinnější prostředek, většina ostatních zbraní nedokázala Tigra čelně ohrozit. To mělo vliv na další urychlení výroby a zvětšení množství objednaných strojů. Do prosince 1943 dala výroba 704 strojů, poté byla zastavena.

SU-152 byly určeny k výstavbě samostatných pluků samohybného dělostřelectva. Ty se skládaly z šesti baterií po dvou SU-152, velitel měl tank KV-1, dále byla jednotka vybavena dalším potřebným zámezím. Později, jak se zvyšovali počty vyrobených vozidel, se zvedl počet SU-152 u pluku z dosavadních 12 na 21. Poprvé se tyto obrněnce objevili v známé bitvě u Kurska. Ačkoliv udávaný počet zničených Tigerů a Ferdinandů, 12 a 7 během 12 dní, je téměř jistě dosti nadhodnocen, lze přesto SU-152 hodnotit jako povedený stroj. U Kurska si také stroj vysloužil přezdívku "Zveroboj", čili zabíječ zvěře, myšleny jsou německé tanky Tiger, Panther a další technika. Jednou z větších výhrad, mimo pomalé palby a malého množství munice, byla absence kulometné výzbroje.

Jak bylo řečeno, výroba SU-152 byla na konci roku ukončena. Důvodem bylo zavedení nového samohybného děla na podvozku nového tanku IS. Pro urychlení výroby se počítalo s využitím konstrukce SU-152. Kotin dostal příkaz k vývoji 7.srpna 1943. Stroj, označený "objekt 241", byl předveden Výboru obrany na podzim 1943. Ačkoliv se na první pohled svému předchůdci velmi podobal, jednalo se o v mnohém zdokonalené vozidlo. Mimo jiné výrazně vzrostla pancéřová ochrana. Výzbroj byla totožná s SU-152. Po přijetí do výzbroje byl označen ISU-152.

Souběžně s ISU-152 byl vyvíjen stroj s lepší výzbrojí z hlediska boje s pancéřovými stroji protivníka. Stroj, označený "objekt 242", po přijetí do výzbroje pak ISU-122, se lišil prakticky jen výzbrojí. Tu tvořil kanon A-19 ráže 122 mm (přesněji 121,92 mm). Zbraň měla hlaveň dlouhou 46,3 ráže, opět používala dělené střelivo. To spolu s šroubovým závěrem snižovalo maximální rychlost palby na stěží tři rány za minutu. Pro boj s pancéřovou technikou se však jednalo o lepší zbraň, mířená palba byla možna na vzdálenost až 8000 m, maximální dostřel byl 15700 m. Vezeno bylo 30 kusů munice. Protipancéřový náboj BR-471/ BR-471 B o hmotnosti 25 kg a úsťovou rychlostí 780 m/s probíjel na vzdálenost 1000 m kolmý pancíř silný 142 mm, na 2000 m 122 mm. Dále byla používána tříštivotrhavá munice typu OF-471/ OF-471 N o hmotnosti 25 kg. V roce 1944 byl postaven prototyp označený "objekt 249", u kterého byl kanon A-19 nahrazen novějším D-25 S, rovněž ráže 122 mm. Tento kanon dostal poloautomatický klínový závěr, díky čemuž stoupla maximální rychlost palby na 4 rány za minutu. Další změnou byl odlišný štít kanonu a úsťová brzda. Po přijetí do výzbroje bylo použito označení ISU-122 S (někdy také ISU-122-2). Velká část vozidel ISU-152/ ISU-122 byla vyzbrojena protiletadlovým kulometem DŠK ráže 12,7 mm, zevnitř ovládaný kulomet proti pěchotě však opět zaveden nebyl.

V prosinci 1943 byla vyrobena první série ISU-152/ 122 v počtu 35 strojů. Velice rychle najela plná výroba, do konce války bylo vyrobeno 4075 strojů, přičemž není rozlišen počet ISU-122 a ISU-152. V březnu se k Tankogradu přidala výroba v Leningradě. Výroba pokračovala i po skončení války, ISU-152 byl vyroben v dalších 2450 kusech. Výroba ISU-122 byla po skončení války přerušena, v roce 1947 byla však obnovena a do roku 1952, kdy byla výroba obou provedení zastavena, dala dalších 3130 kusů. Později došlo také na modernizace. První proběhla v roce 1956, kdy byla na ISU-152 instalována velitelská věžička s oběžným kruhem pro kulomet DŠK ráže 12,7 mm, dále se podařilo zvýšit množství vezené munice na 30 kusů. Také byl instalován modernější teleskopický zaměřovač PS-10. Velkou změnou bylo též modernizování pohonu, místo motoru V-2 IS byl instalován V-54 K, zvětšeno bylo i množství paliva, když počet sudů na zadní části vozidla vzrostl ze čtyř na šest. Takto modernizované stroje byly označeny ISU-152 K. Další modernizace byla zahájena v roce 1959, jednalo se o generálku pohonného systému, zvýšení kulometné munice a úpravy interiéru, označení bylo změněno na ISU-152 M.

Mimo těchto sériových variant vznikly i mnohé prototypy. Již za války byl postaven ISU-152 BM (také ISU-152-1) vyzbrojený kanonovou houfnicí BL-8 ráže 152,4 mm s hlavní dlouhou 60 ráží. Jeho variantou byl ISU-152-2 s BL-10. Další byl ISU-152 model 45, v tomto případě se jednalo o de fakto nový stroj, podvozek byl převzat z tanku IS-3, nástavba byla řešena naprosto odlišně. ISU-130 byl stroj vyzbrojený námořním kanonem S-26 ráže 130 mm. Od ISU-122 byla za války vyvinuta varianta ISU-122E se zesíleným pancéřováním, ani ten se však nedostal do výzbroje, stejně jako ISU-122 BM s kanonem BM-7 ráže 122 s delší hlavní.

ISU-152 a ISU-122 byly organizovány v samostatných plucích těžkého samohybného dělostřelectva, přičemž nedocházelo k jejich míchání. Každý pluk disponoval 21 vozidly. V březnu 1945 vznikla první brigádá těžkého samohybného dělostřelectva, tvořili jej tři pluky. První velké nasazení těchto strojů bylo v operaci Bagration, celkem se ji účastnilo 14 pluků. Zde se ukázaly jako velice účinné zbraně, ISU-152 především v roli podpůrné, ISU-122 jako velice nebezpečný i pro nejlepší německé tanky. Např. zničení 12 Tigrů sPzAbt 502 v létě 1944 je prací právě těchto strojů.

TECHNICKÉ ÚDAJE (SU-152/ISU-122S)

ROZMĚRY
Délka: 8095 m/ 9850 mm
Šířka: 3250 m/ 3070 mm
Výška: 2450 m/ 2480 mm

HMOTNOST
Bojová: 45500 kg/ 46000 kg

PANCÉŘOVÁNÍ
Čelo korby: 60 mm/ 90 mm
Čelo nástavby: 75 mm/ 90 mm
Boky korby: 60 mm/ 90 mm
Boky nástavby: 60 mm/ 75 mm

VÝKONY
Max. rychlost na silnici: 43 km/h/ 35 km/h
Max. rychlost v terénu: 14 km/h/ 18 km/h
Dojezd: 165 km/ -
Měrný tlak: 0,85 kg/cm2/ 0,8 kg/cm2

Obrázek
SU-152-side.

Obrázek
ISU-152

Obrázek
ISU-122 S
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Interiér, ...
Obrázek
ISU-152 interier.

Obrázek
ISU-122

Obrázek
SU-152 m.45
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pěkná ukázka využití solidních podvozků těžkých tanků IS ( KV-1 měl poměrně špatný podvozek), problém u zbraní bylo dělené střelivo....

ISU-152 s novým kanónem o délce 60 ráží by byl určitě skvělý, to samé platí o námořní 130mm - používaly se na torpédoborcích - měl také dělené střelivo?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Sám bych rád tu ISU-152 BM aspoň viděl...zde aspoň ISU-152-2 a ISU-122

Obrázek
ISU-152-2 s BL-10.

Obrázek
ISU-130.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11544
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

ISU-152 se více používala jako palebná podpora, než pro PT boj, na tohle jsem narazil zcela běžně. Ale nevíte někdo, jestli vykonávala i nepřímou palbu, případně s jakým dostřelem?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Je to přímo v článku...
YAMATO píše:Maximální dostřel byl až 12200 m, mířená palby byla udávána do 3800 m, v praxi však pouze do cca. 700 m, pro ni se používal teleskopický zaměřovač ST-10, pro nepřímou pak panoramatický zaměřovač.
...jen se dá asi těžko dohledat, zda a jak často byla takto využívána.
Občas skoro určitě.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11544
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

No právě a proto v článku nic není. To, že max. dostřel je 12 km by tomu ale mohl nasvědčovat, protože jinak ML-20 má dostřel 17 km. Proto mě zajímá, jaká byla bojová "rutina".
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 588
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

S tou zásobou munície si podľa mňa dobre rozmysleli či budú strieľať nepriamo.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11544
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

pokud jsem v palpostu se skladem munice za zády, je mi to jedno...
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Petrz »

Rabo napsal v tématu alter. obrn.projekty:
Možno sa troška strácam v téme, ale vlastne ani neviem načo by tento ťažký dvojhlavňový stroj mal byť ? Proti tankom / JS, Peršing / by bol slabší ako PT delá väčších ráží a proti Zisom, bunkrom, guľomet. hniezdam, zákopom atď. by postrádal dostrel, nepriamu streľbu, množstvo nesenej nálože..., ala Hummel, Brumber, SU-152 atď.
Píši to sem neb by mne zajímaly výhody nepřímé střelby u SU-152- psal jsi dostřel a větší úhel dopadu-nicméně mne by zajímalo na jakou vzdálenost mohla být nepř.střelba vedena a s jakou přesností.resp.proti jak velkým cílům to mělo smysl.
Díky.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Náhodou jsem na to kdysi narazil. Pokusím se shrnout resp. přeložit z ruštiny.
Primárním použitím bylo - těžké útočné dělo tedy palebná podpora tanků a pěchoty. Používal se granát OF-540 o hmotnosti 43,5 kg s náplní 6 kg TNT. Zvlášť efektivní prý byl proti zástavbě a polnímu opevnění, díky velkému množství střepin i proti nekryté pěchotě.
Tedy přímá střelba (proto byl ISU-152 poměrně mohutn pancéřován => umožnilo mu to přijet blíže)
Sekundární použití bylo jako stíhač tanků. Pro tento účel se používal průbojný granát 53-BR-540 o hmotnosti 48,8 kg s náplní 0,66 kg a dostřelem 4.000 m. Úsťová rychlost granátu byla cca 600 m/s (tedy poměrně málo). Hmotnost granátu ale asi udělala svoje. Největším nedostatkem ale byla dělená munice, umožňující kadenci pouze 2 výstřely za minutu.
Tedy opět přímá střelba.
Pouze výjimečně se používal jako samohybná houfnice. Důvodů bylo několik, některé zde již byly zmíněny.
1) RKKA byla poměrně dobře vybavena taženým dělostřelectvem - používat SAU pro tento účel by nebylo efektivní (byly potřeba jinde)
2) Náměr pouze 20°, což snižovalo dostřel ("pouze" 13 km - u tažené přes 17 km), ale hlavně neumožňovalo palbu vrchními úhly
Použití jako houfnice tedy bylo omezeno na případy rychlého postupu (kdy se nepodařilo přesunout tažené dělostřelectvo) a "nouzové" situace, kdy nic jiného nebylo po ruce nebo nebylo v dostatečném počtu.

Jinak, co se týká účinnosti v cíli, tak u BR-540B (s balistickou čepičkou) je udáváno 120 mm na 1.000 resp. 105 mm na 2.000 m - při kolmém dopadu. U OF-540 se pak udává, že byl schopen zbourat středně velký rodiný dům.
Přesnost při nepřímé palbě pak byla stejná jako u ML-20 (samozřejmě v rozsahu možných úhlů náměru).
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Podle mého soudu povedená, univerzální, útočná zbraň, která se úspěšně využívala pro celou řadu bojových misí. Škoda jen, že ten náměr děla nebyl větší.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
elnegro
Příspěvky: 1
Registrován: 21/2/2008, 13:24

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od elnegro »

jak mužici isu-152 zprovonili..... :rotuj:
http://www.youtube.com/watch?v=n_aDMqFrUV8
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od Alchymista »

Neskutočné :razz:
Zrejme tá istí ISU-152, prvý pokus http://www.youtube.com/watch?v=GTBXlw4U4Wo
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od Skeptik »

Tohle by se snad mělo přemístit do vlákna o ISU-152 :)
Dole pod videem je odkaz na blog člověka, který to na Youtube umístil. Zajímavé čtení:
http://npf-tanais.blogspot.cz/2012/09/1944.html
Je to až neuvěřitelné, ta ISU v tom Sovchoze musela stát 60 let ....... a pak vyměnit elektroinstalaci, baterky, vysokotlaké čerpadlo, filtry paliva a vzduchu, překlemovat ukradené chladiče (byly z hliníku a ten se vždy hodí :)), nastavit palivovou soustavu a ..... Davaj pojďom :D
Vím, že to tak jednoduché nebylo, ale stejně - bez vyndání a opravy motoru, transmise atd. ... až neuvěřitelné.
Stejně jako konstatování, že po celou tu dobu byla ISU vlastně "připravena k boji", protože u děla chyběl jen úderník a granáty :)
Ostatně to je i uváděno jako důvod, proč řezali tu hlaveň autogenem - politická situace na Ukrajina v době nálezu nebyla nej stabilnější a stačilo, že někdo prohlásil, že pojedou na Parlament :D
Bezpečnostní orgány na Ukrajině evidentně stále fungují :)

Nicméně zpět k ISU-152. Myslím, že toto je excelentní ukázka toho, co znamenal požadavek aby zbraně RA za WWII byly opravitelné v polních podmínkách :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
mikhail
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1702
Registrován: 19/4/2006, 20:09

Re: SU-152, ISU-152, ISU-122

Příspěvek od mikhail »

Yamato: Pri jednom obrázku uvádzaš, že sa jedná o "SU-152 m.45".

Pokiaľ viem jednalo sa o experimentálne vozidlo a jeho názov je aj "Objekt 704".

Testovalo sa na ňom zväčšenie pancierovej ochrany a zlepšené tvarovanie nástavby.

To len na doplnenie.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1875
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od El Diablo »

elnegro píše:jak mužici isu-152 zprovonili..... :rotuj:
http://www.youtube.com/watch?v=n_aDMqFrUV8
Vot eto těchnika... :)
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: SU-152, ISU-152, ISU-122

Příspěvek od IgorT »

Neuveriteľné, rozbehli to! :up:

Obrázek
Uživatelský avatar
Alligator
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 22/8/2008, 17:21
Bydliště: Morava

Re: Videa na Youtube

Příspěvek od Alligator »

IgorT píše:Neuveriteľné, rozbehli to! :up:
.......
Igore promiň, ale už je to tu víc jak rok a následující diskuze se toho týká. :)
elnegro píše:jak mužici isu-152 zprovonili..... :rotuj:
http://www.youtube.com/watch?v=n_aDMqFrUV8
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11544
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: SU-152, ISU-152, ISU-122

Příspěvek od Dzin »

IgorT
Ale jestli si chceš popovídat o ISU, klidně můžem a nemusíš kvůli tomu postovat video z youtube. ;-)
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Samohybná děla“