Vybavení vzducholodí

Moderátoři: jarl, Pátrač

vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Trošku si teď čtu o panu Wellmanovi.
Uvedení do situace: americký novinář a výzkumník, pokusil se dosáhnout severního pólu a přeletět vzducholodí Atlantik.
Z článků, ke kterým jsem se dostal, vyplývá, že pokud byli v posádce vzducholodě (americké nebo britské) námořníci, lpěli na lodním kocourovi stejně jako na námořní lodi.
Otázka pro znalce:
Je něco takového známého u jiných loďstev? Velice by mě zajímali lodní kocouři u německé námořní vzduchoplavby.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od jarl »

Jak to bylo u Němců nevím, ale když v Arktidě v r. 1928 ztroskotala vzducholoď Italia, přežil její zkázu i pes patřící veliteli výpravy Umbertovi Nobilemu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od parmezano »

Jari: V Arktidě

Jarl: máš samozřejmě pravdu.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Kromě koček se na palubách vzducholodí vyskytovala také rádiová zařízení. Pravděpodobně první takové zařízení nesla Wellmanova vzducholoď America při pokusu o přelet Atlantiku v roce 1910. Šlo o Marconiho jiskrové zařízení, jako anténa byla použita kostra kýlu poloztužené vzducholodě, což byl s ohledem na vodík použitý jako nosný plyn "velmi nebezpečný systém". Kočka a rádio na palubě vzducholodě si okamžitě vytvořily určitou vazbu-první rádiová zpráva ze vzduchu na zem zněla "Roy, come and get this goddamn cat" (což si překládám jako "Roy, přijeď a vezmi si tu zatracenou kočku").
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Aerostaty používají jako nosné médium v podstatě plyn lehčí než vzduch (vymezíme-li z okolního vzduchu určitý uzavřený objem a ohřejeme-li jej, dostaneme vlastně taky "plyn lehčí než vzduch").
Horký vzduch pomohl lidem odlepit se od země. Poté byl překonán jinými médii; v současnosti se používá k zájmovému létání-vzduchu je kolem nás zatím dost a systém jeho ohřevu je celkem jednoduchý-ale zřejmě má ještě velkou budoucnost; A. C. Clarke předpověděl horkovzdušné vzducholodě s pohonem i ohříváním nosného média na základě fúzního reaktoru.
Plyn lehčí než vzduch-zpravidla vodík (fyzik Jacques Charles), později svítiplyn (vzduchoplavec Charles Green), vytlačil horký vzduch snadností používání (i když se nedá říci, že by výroba vodíku na přelomu 18. a 19. století byla snadná). Svítiplyn mohl být navíc použit jako palivo pro plynový motor řiditelného balónu (Haenlein).
Když se vzduchoplavci dostatečně přesvědčili o určité rizikovosti používání hořlavých plynů (koneckonců Hindenburg byl v podstatě charliéra), byli velmi potěšeni objevem hélia a po zahájení jeho průmyslové produkce by po něm rádi sáhli, ale Američané si jej ponechali jako strategickou surovinu. Hélium se získávalo ze zemního plynu, vyskytovalo se ve státech Texas a Oklahoma v objemu 1% vytěženého plynu (jiný zdroj uvedl až 9%).
Podle Němečka: objem 1m3 horkého vzduchu o teplotě 100°C vyvíjí vztlakovou sílu 0.33 kg, dekarbonizovaného svítiplynu 0,9 kg, hélia 0,98 kg a vodíku 1,1 kg.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Lenoirův plynový motor byl druhý spalovací motor, použitý k pohonu vzducholodě. Mohl úspěšně nahradit parní stroj, protože neměl jeho nevýhody, zejména časově náročné uvádění do pohotovostního stavu roztápěním parního kotle.
Motor byl postaven na základě dvojčinného horizontálního parního stroje, spaloval směs svítiplynu a vzduchu. Šoupátko, řídící průchod páry válcem, dostalo novou funkci: nyní řídilo distribuci pohonné směsi nad a pod píst. Navíc bylo přidáno druhé šoupátko, které otvíralo výstup pro zbytky po spálení směsi. Zapálení směsi obstarával zapalovací systém, označovaný jako bzučákové zapalování; vysoké napětí pro přeskok elektrické jiskry na jiskřišti dodával trvale běžící Ruhmkorffův induktor, napájený z galvanických článků. Jiskřiště mělo podobu, blížící se dnešní zapalovací svíčce; protože byl motor dvojčinný, byla na každém konci válce jedna svíčka. Přepojení vysokého napětí na odpovídající svíčku obstarával vysokonapěťový rozdělovač s kontaktními lištami, poháněný křižákem.
Ve vzducholodi byl svítiplyn odebírán z plynového tělesa. To je bezpochyby zajímavý nápad-vzducholoď nemusela nést další zásobu paliva. Snižování vztlaku, způsobené odběrem plynu, bylo u dostatečně velké vzducholodě zanedbatelné. Pro zachování tuhosti plynového tělesa byl spotřebovaný plyn nahrazen vzduchem, čerpaným do balonetu. Vzduch, potřebný k hoření plynu, byl do plynu přisáván těsně před vstupem směsi do šoupátkové komory vstupního šoupátka. Kvalita směsi byla pravděpodobně určena velikostí otvorů pro vstup plynu a vzduchu.
Nasávání směsi do válce probíhalo při pohybu pístu z úvrati do poloviny zdvihu. Pak byl vstupní kanál uzavřen a směs byla zapálena. Téměř okamžité shoření náplně - prakticky výbuch - pak tlačilo píst do druhé úvrati, přitom byly výstupním kanálem vytlačovány zbytky po shoření směsi z druhé strany pístu. V motoru tedy nedocházelo ke stlačení směsi, proto byl jeho výkon velmi malý a spotřeba plynu značně velká. Literatura uvádí, že motor o výkonu jednoho koně měl zdvihový objem 6 litrů a spotřebu 3000 litrů plynu za hodinu. Maximální tlak ve válci dosahoval 57 psi (4 kg/cm2).
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od El Diablo »

Kočka na Titaniku

Možná jste ještě neslyšeli jeden neuvěřitelný příběh o kočce a koťatech na Titaniku. Následující článeček se pokouší celou historii trochu zmapovat.
http://www.modrykocour.cz/kockocteni/za ... a-titaniku

Kocour Simon dostal válečnou medaili, chránil zásoby v poškozené lodi

Britská šalupa HMS Amethyst se v roce 1949 ocitla v opravdu nepříjemné situaci. Uvízla na řece Jang-ce obklíčena jednotkami komunistů a především jejich dělostřelectvem. Incident na řece Jang-ce, jak se tato událost nazývá, se stal symbolem hrdinství britských námořníků, ale také jejich statečného kocoura.
https://extrastory.cz/kocour-simon-dost ... -lodi.html

30. Ženy a kočky na palubě


Řada koček je dokonce dodnes námořníky a historiky citována jménem, Tyto kočky vetšinou sdílely osudy lodí a posádek, přežily, či naopak padly ve velkých bitvách, obepluly svět atd. Tak například:

Blackie z HMS Prince of Wales - přežila jeho potopení

Camouflage z LST US Coast Guard - neustále běhala po palubě a sledovala nepřítele

Chibbley z plnoplachetníku Picton Castle. Zachráněna z útulku a obeplula svět pětkrát!

Convoy z HMS Hermiona -. byl na palubě při všech jejích plavbách v konvoji a utopil se spolu s posádkou po zásahu torpéda

Emmy z RMS Empress of Ireland - utekla z lodi a následující den se loď v mlze srazila s SS Storstad v ústí řeky Sv. Vavřince. Zemřelo tisíc lidí.

Felix z Mayflower II - plavba z Devonu, Anglie, do Plymouthu, Massachusetts, v roce 1957, symbolizovl solidarit mezi Spojeným královstvím a USA

Jenny z Titanicu - za tragické plavby porodila koťata, její osud není znám

Kiddo ze vzducholodi America - předpovídal počasí spolehlivěji než barometr

Mrs. Chippy z Endurance - se sirem Ernestem Henrym Shackletonem na jeho expedici Imperial Trans-Antarktida. Pohřbena v Antarktidě.

Nansen z lodě Belgica, která byla použita pro belgickou expedici do Antarktidy. Pohřbena v Antarktidě

Peebles z HMS Western Isles, zvláště inteligentní, podával tlapku posádce při vstupu do jídelny

Simon z HMS Ametyst - během bombardování lodi zraněn, rychle se zotavil a pokračoval v zabíjení krys a udržování morálky posádky. Po návratu lodě do Británie zemřel, posmrtně vyznamenán Dickin Medal, jediná kočka která kdy získala ocenění. Byl pohřben s plnými námořními poctami

Tiddles byla lodní kočka na řadě Royal Navy letadlových lodí. Narodil se na palubě HMS Argus, a později se připojil k HMS Victorious. Tiddles uplul během své služby přes 30.000 mil

Trim byl lodní kocour na několika lodích pod velením Matthew Flinders, který během plaveb obeplul a zmapoval pobřeží Austrálie během 1801-03. Stal se oblíbencem posádky a byl první kocour který obeplul Austrálii

Unsinkable Sam - dříve jménem Oscar, byl kocour z německé bitevní lodi Bismarck. Když byl Bismarck potopen, Oscar přežil a byl zachráněn torpédoborcem HMS Cossack. Ten se potopil o několik měsíců později, ale Oscar zase přežil a stal se lodním kocourem na HMS Ark Royal. Ten byl tentýž rok potopen. Oscar byl znovu potřetí zachráněn, ale bylo rozhodnuto o jeho přestěhování na pevninu a dožil ve Velké Británii v domově pro námořníky

http://lag-mar.tumblr.com/post/13525054 ... alub%C4%9B
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od jarl »

Koho by zaujaly lodní kočky a ostatní maskoti a mazlíčci námořníků, ať si projde tohle vlákno, které jsem před časem založil na foru Vojna.net. Najde tam i některé kočky, o kterých psal El Diablo: http://www.vojna.net/portal/viewtopic.p ... sc&start=0
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Kočka Kiddo nepřinesla posádce Waltera Wellmana dostatek štěstí k úspěšnému přeletu Atlantiku. Nějaké štěstí ano: všichni pokus přežili. A stanovili několik rekordů.
Devět let po vzducholodi America se přes Atlantik vydala britská ztužená vzducholoď R.34. Na palubě měla malé mourovaté kotě jmenující se "Wopsie", "Whoopsie" nebo "Whoopsy". Kotě se na palubu dostalo jako černý pasažér; zdroje zpravidla uvádějí, že je vzal s sebou William Ballantyne, jeden z posádky, který byl (zřejmě pro snížení zatížení) ponechán v East Fortune (ale který si zřejmě nechtěl nechat ujít přelet přes Atlantik). Skryl se mezi plynovými oddíly, ale po dvanácti hodinách letu u něj "zápach plynu vyvolal nevolnost a donutil jej vyjít z úkrytu".
Poznámka: vodík je plyn bez zápachu; ovšem mezi plynovými oddíly mohlo smrdět leccos. Kromě toho jsem se nesetkal s informací, jak na člověka působí vdechování vzduchu s vodíkem po delší dobu.
Vyskytla se také informace, že kotě propašoval do vzducholodě někdo z osádky strojníků.
Whoopsy si cestu odpracovala poskytováním zábavy a útěchy ostatním členům posádky. Stala se řádným maskotem vzducholodě až do ledna roku 1921, kdy vzducholoď havarovala; Whoopsy si přitom poranila tlapku.
Kdyby Whoopsy létala se vzducholodí už dříve, možná, že by prvním letadlem, které překonalo Atlantik nonstop, byla právě R.34. Vzducholoď byla po přistání po testovacím letu při přípravě na transatlantický let v březnu roku 1919 špatnou činností pozemního personálu poškozena a čekání na opravu přepustilo čest Alcockovi a Brownovi.
R.34 si to vynahradila tím, že přelet přes Atlantik vykonala v obou směrech.

Pozdější doplnění:
Byla nalezena informace, že při vdechování vysoké koncentrace vodíku ve vzduchu může dojít k bolestem hlavy, zvonění v uších a také ke zmodrání kůže. Za určitých podmínek může člověk i zemřít.
Ballantyne si cestu do Ameriky odpracoval jako kuchař a pomocník strojníků. Zpátky do Anglie se údajně vrátil lodí.
Naposledy upravil(a) vodouch dne 4/7/2016, 08:08, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Nezbytnou součástí posádky každé vzducholodě byli riggers. O tom, že to není přehnané tvrzení, svědčí fakt, že riggers, bzw. Taklers, byli v posádce i tak dokonalých strojů, jako byly německé Zeppeliny (pro přesnost; zeppelin se stal synonymem pro ztuženou vzducholoď v mnoha jazycích).
Český překlad "vzducholodní mechanik" slova "rigger" mi nejprve připadal poněkud obsáhlý, se vzrůstajícím množstvím seštudované literatury se tento názor začal poznenáhlu rozplývat.
Funkce "rigger" přešla ke vzducholodím zřejmě od lodí plachetních. Tam byl rigger osoba, zabývající se takeláží (stěžně, ráhna, plachty, lanoví). Každá vzducholoď má plachty a lan habaděj; stěžně a ráhna se u poloztužených a ztužených vzducholodí mění v nosníky.
Rigger měl na starosti kontrolu a údržbu kostry vzducholodě, ovládacích lan, plynových oddílů, vnějšího pláště a plynových ventilů. Při kontrole plynových oddílů si rigger zpíval nebo pískal; nesouviselo to s jeho náladou-unikající vodík měnil riggerův hlas (zřejmě podobnost s účinkem hélia). Objevené otvory rigger hned opravoval "záplatami z roztoku kaučuku".
Kontrola vnějšího pláště a plynových ventilů souvisela s přesunem po "páteři vzducholodě". Kvůli bezpečnosti byli riggers přivázáni lanem; mnoho jich ale přecházelo po vzducholodi bez lana, "opírali se o vítr".
Jeden německý Takler ve svých vzpomínkách uváděl, že byli často nasazováni na hlídky na přední kulometné plošině.

Poznámka: Připomínky od znalců plachetních lodí jsou žádoucí.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Při seštudovávání materiálu o riggerech jsem narazil na leccos zajímavého. Například na článek o rádiovém vybavení R.34, který mě opravdu potěšil. A taky na názor konstruktéra letadel na vzducholoď:

Nicméně ne každý byl ohromen R.34. Letecký konstruktér Grover Loening napsal: "Můj první dojem byl, jak "neztužená" opravdu byla ... zblízka byl člověk ohromen, když viděl, jak kostra skřípala, ohýbala a chvěla se s krycí látkou téměř se třepotající v poryvech větru ... Byl jsem šokován její křehkostí ... posádka a mnoho dalších zoufale tahalo za lana a madla, aby zkrotilo monstrum ... ." Jistě je jeho reakce dalším důkazem, je-li jakýkoli potřebný, o dovednosti a odvaze posádky (vzducholodě).
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

vodouch píše:Skryl se mezi plynovými oddíly, ale po dvanácti hodinách letu u něj "zápach plynu vyvolal nevolnost a donutil jej vyjít z úkrytu".
Poznámka: vodík je plyn bez zápachu; ovšem mezi plynovými oddíly mohlo smrdět leccos.
Jo jo, člověk si něco přečte, narazí na zajímavou zmínku, přečte si další a další a další ...
Plynové oddíly vzducholodí byly kolem Velké války vyráběny s použitím zlatotepecké blány. To je blanitá vrchní vrstva slepého střeva hlavně skotu. I když byla preparována, německý zdroj píše "Allerdings war eine Zerstörung durch Bakterien möglich (Avšak bylo možné zničení bakteriemi)."
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

vodouch píše:Plynové oddíly vzducholodí byly kolem Velké války vyráběny s použitím zlatotepecké blány. To je blanitá vrchní vrstva slepého střeva hlavně skotu.
Další nalezený (anglický) text o zeppelinech uvedl, že "stavba Zeppelinů zlikvidovala výrobu klobás v Německu a Němci okupovaných teritoriích."
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Nejnebezpečnějším protivníkem posádek německých vzducholodí nebyly granáty nových britských třípalcových protiletadlových děl, zápalné a výbušné střelivo nebo pumy letounů nebo špatné počasí - ale jejich vlastní "ukecanost" na klíči. Přitom posádky věděly o rádiovém zaměřování; Německo dokonce vyvinulo systém, efektivnější než původní zaměřovací systém.

Již v roce 1888 si Heinrich Hertz všiml směrových vlastností smyčkové antény; zjistil, že jiskra, která vznikla na jiskřišti, připojeném ke smyčkové anténě, byla mnohem silnější, když byla rovina, ve které ležela smyčka, zamířena k vysílači, a zcela zmizela, když k vysílači směřovala osa smyčky.

V roce 1907 vytvořili italští inženýři Ettore Bellini a Alessandro Tosi (vyskytl se taky jako Tossi) praktický systém rádiového zaměřování. Signály ze dvou smyčkových antén, uspořádaných v pravém úhlu (nebo z Adcockovy antény), byly přivedeny na dvě rovněž vzájemně kolmé cívky; uvnitř nich se otáčela snímací cívka. Zařízení mělo tu nesmírnou výhodu, že přijímací antény byly pevné; otočné antény zvláště u delších vlnových délek byly značně nepraktické.
Bellini a Tossi později prodali své patenty Marconimu, který systém dále zdokonalil - třeba použitím elektronkových zesilovačů.

Zeppeliny nejprve získávaly svou polohu zaměřováním z pevniny - zažádaly o fix, vysílaly zaměřovací tón a přijímaly údaje o zaměření. Teprve od roku 1918 byla zavedena "tichá radiogoniometrie". V Německu byly postaveny stanice s paprskovými anténami (nejméně) o dvaatřiceti prvcích. Mechanicky ovládaný přepínač připojoval výstup vysílače k jednotlivým dipólům tak, že jedna otočka proběhla za minutu. Vznikl tak rotující svazek paprsků rádiových vln. Když paprsek směřoval na sever, byl pomocnou všesměrovou anténou vyslán identifikační signál stanice, při každém připojení dipólu byla vyslána telegrafická tečka. Palubní radista nebo člen posádky, odpovědný za navigaci (jeden německý text tvrdošíjně preferoval kapitána) spustil v okamžiku přijetí identifikačního signálu stopky, při přijetí nejsilnějšího signálu je zastavil. Na číselníku stopek (cejchovaných v kompasových stupních) měl směr ke stanici. Pak radista přeladil na další stanici a měření bylo provedeno znovu. Směry ke stanicím byly zakresleny na mapu, jejich průsečík udával fix pro vzducholoď.

Jeden český zdroj uvedl: "Jednoduché, elegantní, účinné a nezarušitelné". No ...
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Při čtení příběhů, končících "Před smrtí v ohni radši posádka vzducholodě volila skok do hloubky ... Mathyho tělo bylo nalezeno v blízkosti trosek, zaryté asi čtyři palce v zemi." nebo " ... O několik hodin později se posádka L 19 utopila při potopení vzducholodě v ledových proudech Severního moře." člověka zčistajasna napadlo, jestli bylo pro posádky vzducholodí počítáno s nějakými záchrannými prostředky.

Hledání na internetu nepřineslo výsledky úměrné strávenému času.

Padáky mohly sloužit k záchraně posádky vzducholodě zejména nad pevninou:
... posádky Zeppelinů létaly bez padáků, aby ušetřily váhu. Cokoliv, co bylo považováno za nepotřebnou váhu, nebylo bráno na palubu ...
... když byl Zeppelin zapálen, nebyl čas na navlečení padákových postrojů. Mnoho posádek věřilo, že padáky přidaly hmotnost a každý kilogram navíc snižoval rychlost stoupání a manévrovatelnost ...

Hledání zakončilo lakonické konstatování:
Neexistuje záznam o někom, kdo seskočil padákem ze Zeppelinu.
(Němeček, Vojenská letadla I, str. 63, citace:
Přes tuto nebezpečnou službu nechyběli ani armádní, ani námořní vzduchoplavbě dobrovolníci, z nichž se osádky výhradně sestavovaly.)

Pro spouštění záchranných člunů z námořních vzducholodí asi nebyly správné podmínky (přeletová výška třeba 1500 m). Ale byly případy, že vzducholoď na vodě nouzově přistála.
Vyskytla se jen jediná poznámka:
... při záběrech prvních Zeppelinů typu R jsou vidět na hřebeni obalu nebo pod kýlem upevněné nafukovací čluny. K jakému účelu by měly sloužit, není přesně známo ...

Nevzdávám to.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od Zemakt »

Nevzdávám to.
:up: jinak dík za zajímavé postřehy.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od Rase »

vodouch píše:Při čtení příběhů, končících "Před smrtí v ohni radši posádka vzducholodě volila skok do hloubky ... Mathyho tělo bylo nalezeno v blízkosti trosek, zaryté asi čtyři palce v zemi."
Dodám pár fotek, místa dopadu. Kapitanleutnant Heinrich Mathy (1883-1916) byl podle výpovědi vesničanů, po dopadu nalezen ještě živý, umírající.
ObrázekObrázek
Ještě přidám fotografii jiného vzduchoplavce, mezi troskami vzducholodi Zeppelin LZ93 (L44) ještě na místě dopadu, nedaleko St Clement. 20.října 1917
Naposledy upravil(a) Rase dne 24/10/2016, 07:55, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

Rase píše:Kapitanleutnant Heinrich Mathy (1883-1916) byl podle výpovědi vesničanů, po dopadu nalezen ještě živý, umírající.
Poloha těla připomíná polohu při stabilizovaném pádu, i když to může být náhoda. Rychlost při stabilizovaném pádu je nějakých 180 km/h, takže zpoždění při dopadu je opravdu drtivé.
Byl-li Kapitänleutnant Mathy po dopadu ještě živ, vnucuje se rčení "člověk vydrží víc než kůň".
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od vodouch »

...
Posádka čítala devatenáct mužů. Jedno tělo bylo nalezeno na poli v určité vzdálenosti od trosek. Musel skočil z odsouzené vzducholodě ze značné výšky. Tak velká byla síla, se kterou narazil do země, že jsem viděl otisk jeho těla jasně vyznačený ve strništi. Byla tam kulatá jamka pro hlavu, pak hluboké otisky trupu s roztaženýma rukama a konečně široce oddělené nohy. Když si ho všimli, byl ještě živ, ale jiskra života brzy odešla. Byl to dokonce velitel, který byl v jedné z gondol, visících ze vzducholodě ...
S dalším novinářem jsem šel do stodoly, kde ležela těla. Když jsme se blížili, slyšeli jsme ženu říkat seržantovi, velícímu skupině vojáků: "Mohu jít dovnitř? Chtěla bych vidět mrtvého Němce." "Ne, madam, nemůžeme vpustit dámy," zněla odpověď.
Představil jsem se jako novinový reportér a učinil jsem stejnou žádost. Seržant mi řekl: "Pokud si obzvláště přejete vejít, můžete. Já bych Vám však neradil, abyste to udělal. Pokud to uděláte, budete litovat své zvědavosti." Vytrval jsem ve své žádosti ...
Když jsem vysvětlil seržantovi, že jsem především chtěl vidět tělo velitele, bylo mi dovoleno jít dovnitř. Seržant odstranil zakrytí jednoho z těl, které leželo stranou od ostatních. Jediné znetvoření bylo mírné zkřivení obličeje. Bylo to mladý muž, hladce oholený. Byl teple oblečený v tmavé uniformě a kabátě, s tlustou šálou kolem krku.
Věděl jsem, kdo to byl. V kanceláři jsme měli oficiální informace o totožnosti velitele a vzducholodě (ačkoli zveřejnění obou údajů bylo zakázáno), a byla to tato znalost, která rozhodla, že jsem chtěl vidět tělo. Mrtvý muž byl Heinrich Mathy, nejznámější z německých velitelů vzducholodí, a zahubená vzducholoď byla jeho obávaná L31.
Ano, tady ležel ve smrti u mých nohou, postrach z náletů Zeppelinů, první a nejnemilosrdnější z těchto pirátů vzduchu, usilujících o naše zničení.

Michael MacDonagh, V Londýně během Velké války; deník novináře (1935)
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vybavení vzducholodí

Příspěvek od Rase »

Je až neuvěřitelné, co všechno se dá najít - díky
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“