Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
to Mike: tak nějak.
Osobně mám dojem, že kdyby měli amíci místo necelých dvou stovek Raptorů 500, tak problém stíhacího bombardéru F 35 neřešíme. Možná snad jeho přeznačení na A 35.
Osobně mám dojem, že kdyby měli amíci místo necelých dvou stovek Raptorů 500, tak problém stíhacího bombardéru F 35 neřešíme. Možná snad jeho přeznačení na A 35.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Toho se ale nedočkáš přinejmenším řadu let. Momentálně prostě vedou dojmy, emoce a dobře živená mediální masáž. Až se vzduch za 10-15 let pročistí, tak budeme moci zodpovědněji říci, kdo a v čem měl či neměl pravdu a jestli je všechno tak výborné nebo tragické. Pokud to bude za 10-15 let ještě někoho pořádně zajímat, protože už to nebude aktuální událost a F-35 bude mít dávno vyškubaná svoje mediální peříčka, pro všechny to bude letadlo jako každé druhé a pozornost se přesune zase k jiné "zaručené" senzaci.Mike píše:Já bych chtěl vidět alespoň jeden jediný důkaz který by pocházel od primárního zdroje ohledně výkonů a manévrovatelnosti, podložený například letovým experimentem F-35 vs XY.
Rád bych viděl studii o fyzikálních možnostech technologie stealth a možnostech detekce. Jak by probíhal souboj letounů 5. generace? Vrátí se taktika doby 1.sv. války?
No dobře, ale přezbrojíš kvůli určitým specifickým scénářům/bojištím USAF na MiG-17, F-5 nebo F-86? Tohle také není úplně ta cesta, kterou by měl člověk uvažovat.Mike píše:Ještě si dovolím vlastní "názor" na historii:
Vietnam, o generaci starší Mig-17 je pohromou pro nákladem a taktickými restrikcemi zatížené F-105 a F-4. Letový experiment s ukořistěnou sedmnáckou američanům potvrzuje obavy, pouze dobře vycvičený a připravený pilot je schopen s ní vyhrát souboj. Podle vzpomínek účastníků ani jeden z nově příchozích pilotů do programu nevyhrál svůj první cvičný souboj s Migem-17, a nešlo o žádné letecké zelenáče. Na který z letounů by jste si tehdy vsadili?
Myslíte si, že by situace byla stejná proti Saberům v korejské válce pokud by sednáctka zde byla nasazená?
Podobnou zkušenost měli rusové s ukořistěnou F-5. Ti ovšem věrni místních zvyklostí raději všechno zametli pod koberec...
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Mike: srovnání máš o pár stránek zpět. V letových testech F-35 nebyla schopná "utočit" F-16. Nejméně dva piloti F-35 prohlásili, že F-35 je v transsonické oblasti přinejlepším tak manévrovatelná, jako F/A-18 - vzdor tomu, že má motor o tahu 190kN (jenže F-35 oproti Hornetu zcela chybí LERXy, takže nemá ani tu "ukazovací" supermanévrovatelnost v pásmu nízkých rychlostí, na kterou v DACT spoléhají piloti SuperHornetů.)
Polar: na Growler zapomeň a přestaň se tu o něm vůbec zmiňovat. Prowler/Growler nepotřebuje a nikdy nepotřeboval stealth a F-35 jej nikdy neměla nahradit. Uvažuj přeci: již od doby Aim-54 umí každá slušná PLŘS, Aim-120 a R-77 nevyjímaje (a rodina R-27 má na to speciální subverzi P) postřelovat cíl v režimu "Home-On-Jam" a *rowlery jsou tu od toho, aby svítily emisemi jako halogenový reflektor. Growler - i oficiálně - vznikl proto, že byl Prowler pomalý, starý a neuměl se sám bránit - nikoli proto, že by měl být stealth.
Problém F-35 je v prvé řadě doktrinálně-taktický. To ostatní jsou jen nevyhnutelné následky.
Mariňáci dostat vlastní konstrukci, protože bojové nasazení letounů USMC je diametrálně odlišné a neslučitelné s bojovými misemi USN i USAF: v případě konfliktu vysoké intenzity má USMC provádět CAS a BAI v dosahu vyloďovací flotily. Proto historicky a oficiálně letecká složka USMC vznikla, JEDINĚ proto byla povolena, na to je optimalizována a proto měla Harriery. "Stealth pro USMC" je jen hrou štábních krys, kterým neuměrně stouplo sebevědomí a chtějí CAS-letectvo zneužívat k tomu, aby taky ničilo strategické cíle "jako velcí kluci od USN a USAF". Takže USMC mělo dostat stroj se STOVL, integrovaným kanonem a optimalizací pro pomalý CAS.
Oproti tomu úkolem USAF a USN bylo provádět útoky na strategické a taktické cíle, a to i jako umlčení pobřežní obrany ku prospěchu USMC - už vidíš, proč USMC nemá nárok se vnucovat do této role? - a proto potřebuje rychlost a schopnost efektivně provádět SEAD/DEAD a vybojovat vzdušnou nadvládu. Plus USN potřebuje ještě "Fleet defense" a to znamená alespoň 10 hardpointů na Aim-120 pro sestřelování protilodních střel, vytrvalost on-station na BARCAP a slušnou rychlost.
Takže se na to konečně podívej technicko-takticky, ano?
Máme zde požadavek na letouny plnící dvě zcela odlišné a neslučitelné role:
Role A: CAS a BAI
Role B: AD/AS, SEAD/DEAD, BARCAP
Co vyžaduje role A?
Schopnost vyhledávat, bezpečně a s jistotou identifikovat a ničit pohyblivé cíle v proměnlivém (fluid) prostředí při situaci "Forces In Contact", a opakovaně provádět nálety na bodové a plošné cíle, a to nyní zejména municí s nízkým kolaterálem.
Ergo je potřeba schopnost buď nést nezvykle velké množství minimunice A/G (SDB, APKWS) a poradit si s cíli na čáře dotyku vojsk ze střední výšky, nebo jít "pomalu a nízko" s vysokou manévrovatelností a snášet poškození. A víme, že na to je potřeba speciální stroj, protože když F-16 létá pomalu a nízko, dopadá mnohonásobně hůře, než A-10 (Irák '91, Afghanistán nyní.)
Nepotřebuje provádět jinou SEAD/DEAD, než taktickou, protože poblíž čáry dotyku, u které má působit, žádná strategická PVO dávno není[/b] - takže potřebuje jen potlačenou IČ stopu.
Co vyžaduje schopnost B?
Supermanévrovatelnost kvůli AD/AS, rychlost kvůli CAP-IDENT a BARCAP, množství závěsníků pro munici A/A a buď velmi pokročilý systém REB, nebo stealth v radarových vlnových délkách kvůli přežití v "Area Denial" PVO a pro schopnost létat mise SEAD/DEAD proti strategické PVO.
A pak nějakou "chytrou hlavu" napadlo vzít projekt pro Roli A a přidat do něj požadavky na Roli B.
Výsledkem byl letoun, který
- nemá nosnost A/G munice ani munice kanonu pro roli A, zato je křehký a má IČ stopu jak kráva
- nemá manévrovatelnost pro roli AS/AD, má velmi odfláknutý, X-band-only stealth nevhodný pro strategickou SEAD/DEAD
- nemá dost závěsníků pro AS/AD a už vůbec ne pro BARCAP
A tento nechutný dort, který vařili Pejsek a Kočička, nese jméno F-35.
Pokus se to přečíst třeba ještě jednou. Dokud nepochopíš, že je kořen problému zakopaný v
- naprosto neslučitelných rolích, které na letoun kladly USMC versus USAF a USN, a
- tomu, že se příliš couvlo historicky nesmyslným a nepřiměřeným ambicím USMC
Nemá smysl v této debatě pokračovat.
Polar: na Growler zapomeň a přestaň se tu o něm vůbec zmiňovat. Prowler/Growler nepotřebuje a nikdy nepotřeboval stealth a F-35 jej nikdy neměla nahradit. Uvažuj přeci: již od doby Aim-54 umí každá slušná PLŘS, Aim-120 a R-77 nevyjímaje (a rodina R-27 má na to speciální subverzi P) postřelovat cíl v režimu "Home-On-Jam" a *rowlery jsou tu od toho, aby svítily emisemi jako halogenový reflektor. Growler - i oficiálně - vznikl proto, že byl Prowler pomalý, starý a neuměl se sám bránit - nikoli proto, že by měl být stealth.
Problém F-35 je v prvé řadě doktrinálně-taktický. To ostatní jsou jen nevyhnutelné následky.
Mariňáci dostat vlastní konstrukci, protože bojové nasazení letounů USMC je diametrálně odlišné a neslučitelné s bojovými misemi USN i USAF: v případě konfliktu vysoké intenzity má USMC provádět CAS a BAI v dosahu vyloďovací flotily. Proto historicky a oficiálně letecká složka USMC vznikla, JEDINĚ proto byla povolena, na to je optimalizována a proto měla Harriery. "Stealth pro USMC" je jen hrou štábních krys, kterým neuměrně stouplo sebevědomí a chtějí CAS-letectvo zneužívat k tomu, aby taky ničilo strategické cíle "jako velcí kluci od USN a USAF". Takže USMC mělo dostat stroj se STOVL, integrovaným kanonem a optimalizací pro pomalý CAS.
Oproti tomu úkolem USAF a USN bylo provádět útoky na strategické a taktické cíle, a to i jako umlčení pobřežní obrany ku prospěchu USMC - už vidíš, proč USMC nemá nárok se vnucovat do této role? - a proto potřebuje rychlost a schopnost efektivně provádět SEAD/DEAD a vybojovat vzdušnou nadvládu. Plus USN potřebuje ještě "Fleet defense" a to znamená alespoň 10 hardpointů na Aim-120 pro sestřelování protilodních střel, vytrvalost on-station na BARCAP a slušnou rychlost.
Takže se na to konečně podívej technicko-takticky, ano?
Máme zde požadavek na letouny plnící dvě zcela odlišné a neslučitelné role:
Role A: CAS a BAI
Role B: AD/AS, SEAD/DEAD, BARCAP
Co vyžaduje role A?
Schopnost vyhledávat, bezpečně a s jistotou identifikovat a ničit pohyblivé cíle v proměnlivém (fluid) prostředí při situaci "Forces In Contact", a opakovaně provádět nálety na bodové a plošné cíle, a to nyní zejména municí s nízkým kolaterálem.
Ergo je potřeba schopnost buď nést nezvykle velké množství minimunice A/G (SDB, APKWS) a poradit si s cíli na čáře dotyku vojsk ze střední výšky, nebo jít "pomalu a nízko" s vysokou manévrovatelností a snášet poškození. A víme, že na to je potřeba speciální stroj, protože když F-16 létá pomalu a nízko, dopadá mnohonásobně hůře, než A-10 (Irák '91, Afghanistán nyní.)
Nepotřebuje provádět jinou SEAD/DEAD, než taktickou, protože poblíž čáry dotyku, u které má působit, žádná strategická PVO dávno není[/b] - takže potřebuje jen potlačenou IČ stopu.
Co vyžaduje schopnost B?
Supermanévrovatelnost kvůli AD/AS, rychlost kvůli CAP-IDENT a BARCAP, množství závěsníků pro munici A/A a buď velmi pokročilý systém REB, nebo stealth v radarových vlnových délkách kvůli přežití v "Area Denial" PVO a pro schopnost létat mise SEAD/DEAD proti strategické PVO.
A pak nějakou "chytrou hlavu" napadlo vzít projekt pro Roli A a přidat do něj požadavky na Roli B.
Výsledkem byl letoun, který
- nemá nosnost A/G munice ani munice kanonu pro roli A, zato je křehký a má IČ stopu jak kráva
- nemá manévrovatelnost pro roli AS/AD, má velmi odfláknutý, X-band-only stealth nevhodný pro strategickou SEAD/DEAD
- nemá dost závěsníků pro AS/AD a už vůbec ne pro BARCAP
A tento nechutný dort, který vařili Pejsek a Kočička, nese jméno F-35.
Pokus se to přečíst třeba ještě jednou. Dokud nepochopíš, že je kořen problému zakopaný v
- naprosto neslučitelných rolích, které na letoun kladly USMC versus USAF a USN, a
- tomu, že se příliš couvlo historicky nesmyslným a nepřiměřeným ambicím USMC
Nemá smysl v této debatě pokračovat.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Amen. Ale je to marný, vždycky se najde někdo, kdo bude tvrdit, že přece za ty prachy nepostaví zmetka nebo že nemůžeš tvrdit něco takového, když vlastně neznáš parametry - bo tajné, ne? Ale pokus kvalitní Ale je to házení hrachu na zeď
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
(A. Sapkowski)
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Mike: on ten příklad s Vietnamem není tak jednoduchý. Filosofie "Rychlost + PLŘS" definitivně skončila zhruba v roce 1963-65, kdy se do ostrého boje dostaly izraelské Mirage III, respektive indické MiG-21F-13. Tam se poznalo, že se manévr zkrátka nemůže ... což také vedlo k tomu, že F-104 musela být přeřazena k jiným úkolům (stíhací- bombardér). Jejich stíhací úkoly začaly přebírat obratnější a po všech stránkách výkonnější F-4C. Nad Vietnamem oproti původním předpokladům začaly USAF způsobovat ztráty Migy-17, ale ... tento rozdíl záhy smázly námořní stíhačky F-8, které se v obratnosti Migům vyrovnaly a navíc měly krom Sidewinderům i staromileckou výzbroj v podobě 4 kanónů ráže 20mm. MiG-21 nebyly zásadněji obratnější, než-li F-4, takže těm stačilo přizpůsobit taktiku, podvěsit kanónové pouzdro a bylo. Nicméně zkušenosti z bojů se odrazily v předělání křídla a v zástavbě kanónu do draku (verze F-4E), případně i dalším odlehčením (F-4F). V každém případě filosofie "rychlost+PLŘS" vyhořela a místo ní nastoupila "stíhací mafie", jejímž výsledkem byla F-16 a (částečně) F-15.
Problém programu JSF se stala kumulace funkcí a zásahy zhůry (byť obé je v podstatě to samé). Tedy obě složky USAF i US Navy hledaly náhradu za své stíhačky F-16 a F/A-18, což se dalo zkloubit (byť u F-16 se jim to nepovedlo, ale jak šel čas a Kongres škrtal v rozpočtu, tak nutil obě složky rušit souběžné programy a jejich požadavky včleňovat do programu JSF. Definitivní hřebíček do rakve tomu dal požadavky USMC. Požadavek VTOL jednak zhoršil aerodynamiku letounu, došlo i k nárustu rozměrů letounu, to zase k nárustu váhy etc. A jako bonus se definitivně se pomyslné váhy naklonily směrem k protizemním misím. Což díky Kosovu, Iráku a Afghanistánu bylo politiky jedině vítáno.
Výsledkem toho všeho je letoun, jehož váha je rovna letounům F-15, s jejich doletem, ale v poměrnu k vzletové váze malou únosností. Díky zhoršené aerodynamice má poměrně malou maximálku. To je sice banalizováno tím, že oné velké maximálky dosáhne konkurence pouze v čisté konfiguraci (krom F-22), ale trochu zaomínají, že v případě nouze může pilot tu čistou konfiguraci "vytvořit" stiskem knoflíku. Hlouběji v tomto vláknu nalezneš kritiku Pentagonu stran křídla, které považuje za nepovedené a omezující letovou obálku nebo rozhovor s norským pilotem, který upozorňuje na vibrace letounu, které se během manévrování zhoršují. Pokud je mi známo, tak letová obálka F-35 je omezena na přetížení +7G (tedy údajně zatím omezená, ale jelikož zpráva Pentagonu uvádí, že pro rozšíření letové obálky by se muselo vyvinout nové křídlo..)
No a k oblíbenosti F-35 musíš připočítat i ten fakt, že aby šla ufinancovat, tak byla škrtnuta výroba F-22, čímž musí ve výzbroji přesluhovat F-15C/D, které udržují ve vzduchu silou vůle (klidně by se to dalo přirovnat k našim MiG-21MF/MFN).
Budoucí obranyschopnost USA teď doslova leží a padá na projektu F-35, což poměrně dost lidí děsí.
Ale jak píše Polar.. pravdu se dozvíme za deset až patnáct let. Jen já jsem skeptik a on optimista (idealista).
edit: vidím, že mě Cover "předběhl". To je tak, když u psaní příspěvku dělám milion dalších věcí
Problém programu JSF se stala kumulace funkcí a zásahy zhůry (byť obé je v podstatě to samé). Tedy obě složky USAF i US Navy hledaly náhradu za své stíhačky F-16 a F/A-18, což se dalo zkloubit (byť u F-16 se jim to nepovedlo, ale jak šel čas a Kongres škrtal v rozpočtu, tak nutil obě složky rušit souběžné programy a jejich požadavky včleňovat do programu JSF. Definitivní hřebíček do rakve tomu dal požadavky USMC. Požadavek VTOL jednak zhoršil aerodynamiku letounu, došlo i k nárustu rozměrů letounu, to zase k nárustu váhy etc. A jako bonus se definitivně se pomyslné váhy naklonily směrem k protizemním misím. Což díky Kosovu, Iráku a Afghanistánu bylo politiky jedině vítáno.
Výsledkem toho všeho je letoun, jehož váha je rovna letounům F-15, s jejich doletem, ale v poměrnu k vzletové váze malou únosností. Díky zhoršené aerodynamice má poměrně malou maximálku. To je sice banalizováno tím, že oné velké maximálky dosáhne konkurence pouze v čisté konfiguraci (krom F-22), ale trochu zaomínají, že v případě nouze může pilot tu čistou konfiguraci "vytvořit" stiskem knoflíku. Hlouběji v tomto vláknu nalezneš kritiku Pentagonu stran křídla, které považuje za nepovedené a omezující letovou obálku nebo rozhovor s norským pilotem, který upozorňuje na vibrace letounu, které se během manévrování zhoršují. Pokud je mi známo, tak letová obálka F-35 je omezena na přetížení +7G (tedy údajně zatím omezená, ale jelikož zpráva Pentagonu uvádí, že pro rozšíření letové obálky by se muselo vyvinout nové křídlo..)
No a k oblíbenosti F-35 musíš připočítat i ten fakt, že aby šla ufinancovat, tak byla škrtnuta výroba F-22, čímž musí ve výzbroji přesluhovat F-15C/D, které udržují ve vzduchu silou vůle (klidně by se to dalo přirovnat k našim MiG-21MF/MFN).
Budoucí obranyschopnost USA teď doslova leží a padá na projektu F-35, což poměrně dost lidí děsí.
Ale jak píše Polar.. pravdu se dozvíme za deset až patnáct let. Jen já jsem skeptik a on optimista (idealista).
edit: vidím, že mě Cover "předběhl". To je tak, když u psaní příspěvku dělám milion dalších věcí
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ale vůbec ne. Já nevěřím tomu, že F-35 bude úplně skvělá, ale věřím tomu, že bude zcela postačující pro své úkoly (a třeba v některých oblastech přinese i nějakou novou kvalitu) a rozhodně nebude tak zcela neskutečně tragicky blbá. Což je rozdílskelet píše:Ale jak píše Polar.. pravdu se dozvíme za deset až patnáct let. Jen já jsem skeptik a on optimista (idealista).
Plus člověk má podvědomou potřebu bránit otloukánka, který dostává mnohem větší čočku než si zaslouží a to jen proto, že mu nikdo nemůže přijít na jméno (ze subjektivních, objektivních i zcela stádních důvodů...páč je to dnes v kurzu a kdo zcela nezatracuje F-35, není in).
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Polar: mám takový pocit, že se F-35 dostává do podobné situace jako P-39...
Slušné letadlo, které za určitých podmínek udělá spoustu práce.
Bohužel si všichni uvědomují, že za stejné prachy mohli mít i něco lepšího
Třeba dva až tři kanónové spity...
To se pak "kope" s obzvlášť velkou chutí
Slušné letadlo, které za určitých podmínek udělá spoustu práce.
Bohužel si všichni uvědomují, že za stejné prachy mohli mít i něco lepšího
Třeba dva až tři kanónové spity...
To se pak "kope" s obzvlášť velkou chutí
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Polare, tak struně: tohle není o "otloukánkovi" ani "skvělosti". Je to jen a pouze o tom, že v roce 2016 fyzicky, technicky ani technologicky není možné postavit stroj, který by byl i byť jenom "dostatečný" pro všechny úlohy/role CAS, STOVL BAI, AD/AS, BARCAP a SEAD/DEAD zároveň.
Tvrdíš-li opak, vysvětli a dokaž to.
Netvrdíš-li opak, potom nemůžeš tvrdit ani to, že je F-35 "uspokojivý" mix: je nedostatečný.
A mít jako jádro vzdušných bojových sil nedostatečný letoun je děsivý problém.
Cokoli jiného je emo-debata a chození okolo horké kaše a příslovečného "jádra pudla".
Tvrdíš-li opak, vysvětli a dokaž to.
Netvrdíš-li opak, potom nemůžeš tvrdit ani to, že je F-35 "uspokojivý" mix: je nedostatečný.
A mít jako jádro vzdušných bojových sil nedostatečný letoun je děsivý problém.
Cokoli jiného je emo-debata a chození okolo horké kaše a příslovečného "jádra pudla".
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ono jaksi se zapomíná na to, že ve Vietnamu měli stíhači nařízeno nejprve cíl vizuálně identifikovat a teprve potom střílet. Což pak bylo jednou z příčin, že AIM-7 měly nízké procento úspěšnosti, byly používány v manévrovém boji, i když byly konstruovány na BVR. Kdekoliv bylo možné využít schopností BVR, tak oponent měl smůlu. Ve své podstatě, pokud bychom měli možnost zajistit "totální" informační převahu, tak nejlepší stíhač bude B-1B s velkým radarem a plným nákladem AIM-120, ev. Meteorů.skelet píše:Mike: on ten příklad s Vietnamem není tak jednoduchý. Filosofie "Rychlost + PLŘS" definitivně skončila zhruba v roce 1963-65, kdy se do ostrého boje dostaly izraelské Mirage III, respektive indické MiG-21F-13. Tam se poznalo, že se manévr zkrátka nemůže ... což také vedlo k tomu, že F-104 musela být přeřazena k jiným úkolům (stíhací- bombardér). Jejich stíhací úkoly začaly přebírat obratnější a po všech stránkách výkonnější F-4C. Nad Vietnamem oproti původním předpokladům začaly USAF způsobovat ztráty Migy-17, ale ... tento rozdíl záhy smázly námořní stíhačky F-8, které se v obratnosti Migům vyrovnaly a navíc měly krom Sidewinderům i staromileckou výzbroj v podobě 4 kanónů ráže 20mm. MiG-21 nebyly zásadněji obratnější, než-li F-4, takže těm stačilo přizpůsobit taktiku, podvěsit kanónové pouzdro a bylo. Nicméně zkušenosti z bojů se odrazily v předělání křídla a v zástavbě kanónu do draku (verze F-4E), případně i dalším odlehčením (F-4F). V každém případě filosofie "rychlost+PLŘS" vyhořela a místo ní nastoupila "stíhací mafie", jejímž výsledkem byla F-16 a (částečně) F-15.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
No to není tak úplně jisté. Je otázkou, jestli dejme tomu 150+150+100 je méně než 300. Tohle všechno stojí a padá na tom, že někdo říká, že by eventualita stála méně a dejme tomu tolik a tolik. Plus je to často založeno na X let až desetiletí starých prognózách a výchozích bodech. F-35 měla také stát tolik a tolik a kulový ...a měnilo se to několikrát. A to samozřejmě není doména jen ostře sledovaných a veleambiciózních projektů jako F-35.kopapaka píše:Bohužel si všichni uvědomují, že za stejné prachy mohli mít i něco lepšího
Třeba dva až tři kanónové spity...
To se pak "kope" s obzvlášť velkou chutí
A když se poplatníkům nezdá 300, tak co teprve 150+150+100. Což znamená jediné, revidovalo by se - škrtalo, převáděly úkoly, vytvářeli noví nucení kočkopsi a bůhví, co by z toho ve výsledku vzniklo - jaké letouny, s jakými schopnostmi a v jakých počtech?
Jádro pudla je takové, že kritici na tom letounu hledají pouze chyby a zcela cíleně. A každý problém, i kdyby to byl ve skutečnosti "problém" (tj. řešitelný nebo dokonce neexistující, případně u jiného leounu zcela pomíjený), je velmi halasně a vítězoslavně vybubnováván do všech stran. Ještě jsem neviděl, že by se někdo vážně byť jen snažil na tom letounu hledat něco pozitivního, případně eventuální pozitiva dokonce vyzdvihoval. A toto je výchozí situace pro posuzování toho, zda-li je ten letoun dostatečný nebo ne...tj. již od počátku dosti zkreslená. Taková tebou zatracovaná emo-debata v bledě modrém, jen s pozlátkem technična, které je primárně zaměřeno na negativa (a pouze negativa). Z tohohle by se těžko vypotácela s čistým štítem i F-22. I když by F-35 v 6 na 6 rozmazaly F-16 po obloze, tak stejně bude výchozím hlediskem to, že F-16 někde při zkušebním letu vymanévrovala F-35. Co s tím momentálně nadělám? Kulový. Prostě si počkám pár let a při troše štěstí se ukáže, že všechno výborné není tak výborné, ale ani vše hrozné není zdaleka tak hrozné a pár věcí budu moct pár lidem, když budu chtít bejt rejpal, škodolibě připomenout (pokud to v tu dobu budou ještě chtít poslouchat ).cover72 píše:Polare, tak struně: tohle není o "otloukánkovi" ani "skvělosti". Je to jen a pouze o tom, že v roce 2016 fyzicky, technicky ani technologicky není možné postavit stroj, který by byl i byť jenom "dostatečný" pro všechny úlohy/role CAS, STOVL BAI, AD/AS, BARCAP a SEAD/DEAD zároveň.
Tvrdíš-li opak, vysvětli a dokaž to.
Netvrdíš-li opak, potom nemůžeš tvrdit ani to, že je F-35 "uspokojivý" mix: je nedostatečný.
A mít jako jádro vzdušných bojových sil nedostatečný letoun je děsivý problém.
Cokoli jiného je emo-debata a chození okolo horké kaše a příslovečného "jádra pudla".
Dále letoun je více než pouze souhrn jednotlivých parametrů a navíc operuje v širším kontextu...což též hraje roli v tom, zda-li bude pro svoje úlohy dostačovat nebo ne. Každopádně naposledy měl svět skončit v roce 2012, tak proč si nedat s odstupem zase trošku paniky. Aneb potkáme se u převracejících se Zumwaltů, to už se také blíží...možná by nebylo od věci všechny tyhle katastrofické scénáře spojit, ať to člověk může slavit najednou
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
... tak něco pro odlehčení:
První video- slyšení ohledně problémů s programem F-35
Druhé- uvedení na "pravou" míru, některých informací, které se objevily v poslední době v souvislosti s F-35
První video- slyšení ohledně problémů s programem F-35
Druhé- uvedení na "pravou" míru, některých informací, které se objevily v poslední době v souvislosti s F-35
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ach jo, Polare. F-22 je optimalizovaná pro AD/AS a k tomu má limitovanou schopnost BAI a SEAD a víceméně virtuální schopnost DEAD. Každý to o ní ví a nemůže z ničeho "nevyjít s čistým štítem" prostě proto, že nikdo netvrdí, že by měla nahradit A-10, F-16CJ a F-15E v rolích CAS, BAI a SEAD/DEAD a SuperHornet v roli BARCAP.
Oproti tomu o F-35 tvrzeno je, že nahradí všechny platformy pro AS/AD, BAI, CAS, SEAD/DEAD, BARCAP najednou a k tomu STOVL. A ano, z toho nemůže vyjít z čistým šítem. Ale nikoli proto, že by na ní "všichni hledali jen to negativní", nýbrž proto, že to by nezvládl žádný stroj na světě. Zvláště to STOVL.
A protože jsou tu lidé, kterým záleží na tom, aby Západ nepřišel o schopnost vybojovat AS/AD, BARCAP a CAS, F-35 je kritizována za to, že má být pro tyto úlohy smrtící a nedostatečná. Jsi schopen toto pochopit, nebo se donekonečna budeš zastávat F-35 prostě proto, že je to chudinka které se nikdo nezastane?
Jsi schopen pochopit, že pokud se někdo snaží donutit celou Prahu, aby vyhodila své Corvetty, Fabie, Mondea kombi, Smarty, Jeepy a RangeRovery a namísto toho si všichni pořídili jeden a ten samý VW Brouk s tím, ať nejsou nesluníčkově soustředění na slabé stránky, že vzduchem chlazený motor je cool a spolehlivý, na palubní desce má kytičku a na "většinu" popojíždění stačí, ten, kdo potřebuje vozit třímetrové traverzy, dva dětské kočárky nebo být v Bratislavě po D1 za hodinu a půl tě prostě MUSÍ poslat k čertu a vztekat se, co se mu to snažíš vnutit?
Oproti tomu o F-35 tvrzeno je, že nahradí všechny platformy pro AS/AD, BAI, CAS, SEAD/DEAD, BARCAP najednou a k tomu STOVL. A ano, z toho nemůže vyjít z čistým šítem. Ale nikoli proto, že by na ní "všichni hledali jen to negativní", nýbrž proto, že to by nezvládl žádný stroj na světě. Zvláště to STOVL.
A protože jsou tu lidé, kterým záleží na tom, aby Západ nepřišel o schopnost vybojovat AS/AD, BARCAP a CAS, F-35 je kritizována za to, že má být pro tyto úlohy smrtící a nedostatečná. Jsi schopen toto pochopit, nebo se donekonečna budeš zastávat F-35 prostě proto, že je to chudinka které se nikdo nezastane?
Jsi schopen pochopit, že pokud se někdo snaží donutit celou Prahu, aby vyhodila své Corvetty, Fabie, Mondea kombi, Smarty, Jeepy a RangeRovery a namísto toho si všichni pořídili jeden a ten samý VW Brouk s tím, ať nejsou nesluníčkově soustředění na slabé stránky, že vzduchem chlazený motor je cool a spolehlivý, na palubní desce má kytičku a na "většinu" popojíždění stačí, ten, kdo potřebuje vozit třímetrové traverzy, dva dětské kočárky nebo být v Bratislavě po D1 za hodinu a půl tě prostě MUSÍ poslat k čertu a vztekat se, co se mu to snažíš vnutit?
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ano, už z logiky věci z toho nemůže vyjít se zcela čistým štítem. Jenže takhle to tu nikdo nebere...dle všech odpůrců prostě musí ze všeho vyjít jak lilie. A jako protipólem se tu neustále mává nějakou fiktivní alternativou, která by se patrně dala realizovat pouze za zcela odlišných ekonomických a politických podmínek a nebo by se stejně musela modifikovat. Vy chcete něco, co by jste patrně nemohli jako celek dostat, rozhodně ne bez výrazných změn. Tohle je vše a nebo nic...my se tu nemůžeme bavit o tom, že by jste dostali svoji vypiplanou nepomršenou malou F-22 a ostatní by utřeli. A X dalších variací. Buď by prostě byly vyvinuty všechny eventuální náhrady, ať by jich bylo kolik chtělo a souhrnnou vývojovou/pořizovací/provozní cenou rovnou či menší programu F-35 a nebo nic. Což dle mého není moc reálné. F-35 je nutno posuzovat i v kontextu a ne jen vytrženě tu s tím či oním a tu v tom či onom.cover72 píše:Oproti tomu o F-35 tvrzeno je, že nahradí všechny platformy pro AS/AD, BAI, CAS, SEAD/DEAD, BARCAP najednou a k tomu STOVL. A ano, z toho nemůže vyjít z čistým šítem. Ale nikoli proto, že by na ní "všichni hledali jen to negativní", nýbrž proto, že to by nezvládl žádný stroj na světě. Zvláště to STOVL.
Pokud někdo cíleně hledá chyby i tam kde nejsou, je to dle mého prostě negativní kampaň. Pokud jsou i neutrální a jinde nevadící informace pokrouceny negativní konotací, je to dle mého negativní kampaň. F-35 není andílek, ale každý člověk hledící na to trošku s odstupem musí uznat, že se proti ní vede velice slušná nalejvárna/vymejvárna.cover72 píše:A protože jsou tu lidé, kterým záleží na tom, aby Západ nepřišel o schopnost vybojovat AS/AD, BARCAP a CAS, F-35 je kritizována za to, že má být pro tyto úlohy smrtící a nedostatečná. Jsi schopen toto pochopit, nebo se donekonečna budeš zastávat F-35 prostě proto, že je to chudinka které se nikdo nezastane?
Každopádně bude zajímavý, až se zjistí, že Brouk sice není i přes kytičku tak hezkej jako Corvetta, že v Blavě bude za hodinu a 20 minut, ale že ty traverzy a kočárky uveze.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Polar: právě že traverzy a kočárky neuveze. A to vidí každý, kdo vezme metr a podívá se na jeho kufr a rozměry interiéru.
Co do toho zbytku: opravdu naposledy. Nejde o "čistotu lilie". Jde o to, že já, Skelet a řada dalších považujeme za nejdůležitější vybojování vzdušné nadvlády.
To znamená role AS/AD, BARCAP a SEAD.
A pokud je F-35 sebesilnější v roli BAI, pokud způsobí zaostávání Západu v rolích AS/AD, BARCAP a SEAD, je pro nás nepřijatelná, ani kdyby byla nejlepší na světě v BAI a třeba i CAS.
Potože bez vzdušné nadvlády si neškrtne ani v těch rolích BAI a CAS.
Co do toho zbytku: opravdu naposledy. Nejde o "čistotu lilie". Jde o to, že já, Skelet a řada dalších považujeme za nejdůležitější vybojování vzdušné nadvlády.
To znamená role AS/AD, BARCAP a SEAD.
A pokud je F-35 sebesilnější v roli BAI, pokud způsobí zaostávání Západu v rolích AS/AD, BARCAP a SEAD, je pro nás nepřijatelná, ani kdyby byla nejlepší na světě v BAI a třeba i CAS.
Potože bez vzdušné nadvlády si neškrtne ani v těch rolích BAI a CAS.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Trošku hnusné a zaujaté propagandy :
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Zaujmavé video o interface kokpitu F-35, pokiaľ to tu už niekde je, tak nech admin odstráni príspevok.
Rôzne módy avioniky v kokpite F-35 ide čiastočne otestovať aj v PREPAR3ED, nakoľko model avioniky F-35 addonu, ktorý nieje od Lockheedu, ktorý má na starosti pokračovanie vývoja MS Flight Simulator X resp. jeho komerčnej verzie je založený na podobných videách. Komplexnejšia avionika je ale až v platenej verzii (základná ver. F-35 je v PREPAR3D zadarmo). TacPack pre podporu zbraňových systémov by už taktiež mal fungovať...
Rôzne módy avioniky v kokpite F-35 ide čiastočne otestovať aj v PREPAR3ED, nakoľko model avioniky F-35 addonu, ktorý nieje od Lockheedu, ktorý má na starosti pokračovanie vývoja MS Flight Simulator X resp. jeho komerčnej verzie je založený na podobných videách. Komplexnejšia avionika je ale až v platenej verzii (základná ver. F-35 je v PREPAR3D zadarmo). TacPack pre podporu zbraňových systémov by už taktiež mal fungovať...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ano, toto video je pro F-35 team symptomatické:
- PLŘS středního dosahu mají 100% úspěšnost a PZ (jako ve Vietnamu, že?)
- nepřítel má pouze letouny minulé generace a není s to zaměřit F-35
- nepřítel se ani nesnaží vyhnout střelám, které na něj letí a "prostě se zmizí"
- nepřítel používá radar a ignoruje své pasivní prostředky detekce a zaměření
- nepřítel nepoužívá či vůbec nemá PLŘS středního dosahu, natož IČ naváděné (R-27ET...)
Mimo to tedy musím říci, že ten displej F-35 na mne působí extrémně nepřehledně (a to jsem ajťák a virtuální pilot od mládí.)
Zlatá F-22.
- PLŘS středního dosahu mají 100% úspěšnost a PZ (jako ve Vietnamu, že?)
- nepřítel má pouze letouny minulé generace a není s to zaměřit F-35
- nepřítel se ani nesnaží vyhnout střelám, které na něj letí a "prostě se zmizí"
- nepřítel používá radar a ignoruje své pasivní prostředky detekce a zaměření
- nepřítel nepoužívá či vůbec nemá PLŘS středního dosahu, natož IČ naváděné (R-27ET...)
Mimo to tedy musím říci, že ten displej F-35 na mne působí extrémně nepřehledně (a to jsem ajťák a virtuální pilot od mládí.)
Zlatá F-22.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Abychom nekřivdili pětatřicítce - k tomuhle má sklony většina výrobců - koukejte jak to naše "éro" sundavá ty nemehla...
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
(A. Sapkowski)
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Myslím, že i v tom promovideu na Su-35, kde Suchoj sundává Typhoony, Rafale a F-22 "levou zadní" jako na běžícím pásu alespoň některé PLŘS středního dosahu minou. A protivníci se snaží alespoň manévrovat, byť nerealisticky a trapně. Ale nechovají se jako cvičné cíle 1. generace...
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ohledně F-35, beru že existuje spoustu důvodů, proč o něm psát jako o špatném letadle, ale zase na druhou stranu z poslední doby máme jedno spíše opačné stanovisko. Tím je, že F-35 chce Izrael a ten obvykle nebere nic, co by nevykazovalo vysoký bojový potenciál. Ostatně si to obvykle nemůže dovolit.
Člen palby bez super hlášky pod čarou