•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ FRANCIE ‹ Letectvo
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Moderátor: Hans S.

Napsat komentář
Příspěvků: 14 • Stránka 1 z 1

Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Martas2411 » 23/11/2016, 14:52


Farman NC. 223.4 "Jules Verne"
Obrázek


V noci ze sedmého na osmého června 1940 byl proveden spojenci první nálet na německé hlavní město Berlín.Zajímavé na téhle akci je ,že ho provedl pouze jeden stroj a to ještě určen pro civilní účely.Ale nepředbíhejme.

Dne 3.června 1940 provedlo německé letectvo nálet na cíle v okolí Paříže.Francouzskou vládu tento útok velmi znepokojil a naštval .Takže se logicky vzato rozhodli o opětovný útok na německé hlavní město Berlín.Na nějakou velkou akci ovšem Francouzi neměli síly,přesto se rozhodli spíš k takovému symbolickému bombardování.
K tomuto úkolu byl vybrán těžký čtyřmotorový bombardér s dlouhým doletem a to Farman NC.223.04 „Jules Verne“.Tento Farman byl pojmenovaný po slavném francouzském spisovateli.Zajímavé na tomto letadle bylo,že původně sloužil jako dálkový stroj ,který přepravoval poštu.Francouzi nechtěli riskovat přelet nad německým územím i když by to bylo samozřejmě kratší,ale rozhodli se vlastně Německo obletět.A právě k tomuto úkolu si toto dálkové letadlo vybrali.Samozřejmě ho museli trochu vojensky upravit .Letadlo dostalo podtrupové závěsníky na pumy a symbolicky bylo vyzbrojeno pouze jedním kulometem ráže 7.5 mm.Bylo zařazeno k bombardovací letce B5,francouzského Námořního letectva(Aéronatique Navale ).Letadlo dostalo i speciální černou kamufláž spodních ploch. Velitel osádky letadla byl někdejší profesor letecké navigace a to Fregatní kapitán Henri Dailliére

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Odpoledne 7.června 1940 v 15.30 hodin se „Jules Verne „ odlepil z ranveje letiště Bordeaux-Mérignac.Letadlo s dvěma tunami bomb a s jedním obranným kulometem ráže 7.5 mm, zamířílo směrem nad kanál La Manche .Potom posádka stočila stroj k Severnímu moři .Námořní letci ostražitě vyhlíželi nepřátelské letouny ,ale díky bohu se žádné neobjevovaly. Až nad Frískými ostrovy se ozval německý flak ,ale francouzské letadlo nezasáhl.Dále potom piloti zamířili již nad okupované Dánsko ,to už bylo k večeru .Po přeletění Dánska zamířili letci do vzdušného prostoru nad Baltským mořem.Poté se stočili na jih a nad říši pronikl bombardér ze severovýchodu .Pobřeží přeletěl u Rostocku.Poté již letci zamířili nad Berlín.Nad městem schválně přidávali a ubírali otáčky na svých motorech,aby vzbudili dojem ,že útok provádí více bombardérů.Poté Farman zamířil nad Tegel,což bylo předměstí na severu Berlína,kde se nacházel plánovaný cíl mise a to tovární haly firmy Siemens.Naštěstí pro letce se ve vzduchu nad Říší nesetkali se žádným odporem a bombardování proběhlo bez problémů.Nejdříve bylo svrženo 8 těžkých pum na podtrupových závěsních z výšky 1650 metrů a poté bombometčík spolu s palubním mechanikem ručně svrhávali otevřenými dveřmi 80 zápalných pum o váze 10 kg.Celkem na Berlín dopadlo 2000 kilo pum.Po prvních explozích se už ovšem vzpamatovalo protiletadlové dělostřelectvo a oblohu ozářily kužely světlometů.Letadlu se nic nestalo a po dobombardování se co nejkratší cestou a teď už napříč Německem vydalo zpět do Francie.Po 13 hodinách a 40 minutách letu vyčerpaná osádka posadila svého „Verna“na pařížském letišti Orly. Po urychleném doplnění pohonných hmot pak přelétl dále od fronty,na bezpečnější letiště Lanveoc-Poulmic u Brestu.

Obrázek

Obrázek

Po útoku na Berlín“Jules Verne“vykonal ještě 3 noční bombardovací lety .Při poslední operaci v noci z 15.na 16. června bombardoval Řím.Po kapitulaci Francie již Farman nelétal a po dva roky zůstal zaparkovaný na základně v Marignane.V listopadu 1942 byl zničen.
Na tomhletom vyjímečném letu zapracovala francouzská propaganda.Např.deník Le Figaro v ranním vydání 9.června na titulní stránce napsal"že letka námořního letctva bombardovala v noci ze 7.na 8.června předměstské továrny Berlína.O den později francouzský rozhlas hlásal,že nálet této námořní letky byl odvetou za německé bombardování Paříže ze 3.června 1940.Rozdíl byl poněkud markantní,jelikož onoho náletu na Paříž se zúčastnilo na 300 německých bombardérů.Ale propaganda je propaganda a určitě nejeden Francouz pocítil zadostiučinění vzhledem k tehdejšímu vývoji na frontě.
Osádka letadla-nějak jsem nikde nenašel křestní jména ani hodnosti letců,když tak mě doplňte.
pilot-Yonnet,bombometčík-střelec Deschamps,palubní mechanik Corneillet,velitel a navigátor fregatní kapitán Henri Dailliére.

Farman NC.223.04 byl těžký bombardér(dálkový poštovní stroj)

Byl to čtyřmotorový vzpěrový hornoplošník celokovové konstrukce s krytými prostory osádky a se zatahovacím podvozkem
Motory byly řadové kapalinou chlazené Hispano –Suiza HS.12Y37 o výkonu 970 až 1050 koní ,sdružené po dvojicích (jeden v tažném a jeden v tlačném uspořádání) do dvou tandemů
Vyzbrojen byl jedním pohyblivým kulometem ráže 7.5 mm a nesl 2000 kg bomb. Ještě bych chtěl podotknout,že tato série Farmanů vycházela původně z Farmanu F.220,poté byly vyrobeny další modifikace jako např.F.222 nebo F.223.Konkrétně série NC.223.4 byl postaven v počtu jenom tři kusů.Letadla byla pojmenována -Jules Verne,Camille Flammarion a Le Verrier.
Ještě bych chtěl dodat,že tyto těžké Farmany všech verzí, používalo francouzské letetcvo např.na noční bombardovací nálety,průzkumy,či shazování letáků nad územím Řiše apod.Dokonce jeden Farman F.222 zavítal v době Podivné války i nad Protektorát Čechy a Morava.Akorát si nejsem jistý,zda li šlo o průzkum nad naším uzemím,nebo o shazování letáků.
Na závěr bych chtěl dodat,že nálet tohoto konkrétního francouzské stroje,byl vůbec první nálet přímo na Berlín.

Zde názorné video,včetně ručního bombardování




Rozpětí- 33.6 m
Délka-23.5 m
Výška-4.86 m
Max.rychlost-385 km/h
Dostup-5000 m
Dolet- 5000 až 8000 km

Zdroje-J.Rajlich-Na nebi Sladké Francie
M.Šnajdr-Pád Paříže
http://talesanecdotesandtrivia.blogspot ... erlin.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Farman_F.220
Martas2411
praporčík
praporčík
 
Příspěvky: 327
Registrován: 3/10/2008, 14:22
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod jarl » 23/11/2016, 20:23


To je opravdu zajímavá epizoda z letecké války. Jsou známé další osudy posádky stroje nesoucího jméno slavného romanopisce Julese Verna?
ObrázekObrázek

Quod licet Iovi, non licet bovi.
Uživatelský avatar
jarl
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 2887
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Rase » 23/11/2016, 21:40


Obrázek

pilot se jmenoval Henri Yonnet
Tři dny po náletu na Berlín, bombardoval "Jules Verne" leteckou továrnu Heinkel v Rostocku. Později nějaké cíle v Itáleii, včetně rafinérií a skladu benzínu. Dodám, že osádky nikdy neměly útočit na civilní cíle, ale především ničit oběkty důležité pro vedení války. Jak bylo řečeno, po kapitulaci Francie již "Jules Verne" nelétal a po dva roky zůstal zaparkovaný na základně v Marignane (i celá letka B5). V listopadu 1942 zabrala německá vojska zbytek Francie a letoun byl spálen, aby nepadl do rukou nepřítele. Takové bylo přání fregatního kapitána Henriho Dailliéra, který padl o několik týdnů dříve v severní Africe, kde létal se strojem "Glenn" Martin 167A3. Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.

Martin 167, lehký bombardovací a průzkumný letoun, pocházel od americké společnosti Glenn L. Martin a francouzské letectvo je nasadilo, počínaje lednem 1940, v sestavě celkem čtyř Groupes de bombardement (bombardovacích skupin) na západní frontě. Po uzavření francouzsko-německého příměří byly přeživší stroje, evakuované do francouzských zámořských kolonií, nadále užívány leteckými silami věrnými vládě ve Vichy. V jejích službách se zúčastnily bombardování Gibraltaru v odvetu za britský útok na francouzské loďstvo v Mers el Kébir a bojů proti spojeneckým silám obsazujícím Sýrii. Poslední zbylé kusy pak byly bojově nasazeny ještě při obraně proti spojeneckému vylodění v severní Africe v roce 1942. Typ byl používán také leteckou jednotkou Forces françaises libres Groupe de bombardement "Bretagne", pokračující v boji na straně Británie.

Zdroj:
http://www.opex360.com/2016/05/08/quand ... it-berlin/
http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... -mailplane
https://www.hydroretro.net/etudegh/dern ... farman.pdf

Obrázek

Obrázek
Osádka těsně po náletu na Berlín

Obrázek
Obrázek
moje stránky se zajímavostmi:
Zlatá Domácí Kniha
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 7145
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Pátrač » 24/11/2016, 07:48


Opravdu velmi zajímavé čtení. A to letadlo se mi velmi líbí. abych řekla pravdu, jeho nezvyklost jej činí velmi hezkým.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
 
Příspěvky: 7745
Registrován: 14/8/2008, 05:44
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Martas2411 » 24/11/2016, 08:50


Díky za doplnění Rase.Škoda smrti kapitána Daillierého,byl to určitě správný chlap.A jestli bojoval později na straně Vichystů nebo spojenců je asi jedno.Padl v boji a je svým činem zapsán v historii letectví.Jenom pro pořádek bych chtěl uvést,že osádka" Verna" měla být šestičlenná.Já jsem v knížkách,ale našel jen 4 jména,které jsem uvedl.Rase to zachránil a na jeho fotce jsou jména všech 6 mužů.Co ještě vím,tak sourozenec Verna a to Le Verrier byl sestřelen 27.listopadu 1940 nad Středozemním mořem.
Samozřejmě přivítám osudy dalších členů posádky.Taky by mě zajímal onen let francouzského Farmanu F.222(což byli starší bráchové Verna) nad naším územím v době Protektorátu.Předpokládám že to byl bud rok 39 nebo 40.Někde jsem o tom v nějaké publikaci narazil,ale za boha si nevzpomenu kde.Zajímalo by mně účel letu,kde se letadlo nad naším územím pohybovalo,no prostě vše co se dá zjistit.Nevíte někdo o tom něco?
Martas2411
praporčík
praporčík
 
Příspěvky: 327
Registrován: 3/10/2008, 14:22
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Rase » 24/11/2016, 09:21


Mno pokud se dá něco najít, tak snad tady: https://www.hydroretro.net/etudegh/dern ... farman.pdf Je to sice PDFko, ale text se dá vybrat a překopírovat do překladače.
Doma se ještě podívám, jestl inenajdu něco víc
Obrázek
moje stránky se zajímavostmi:
Zlatá Domácí Kniha
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 7145
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Zemakt » 24/11/2016, 16:59


Marťas: :up:

A to letadlo se mi velmi líbí. abych řekla pravdu, jeho nezvyklost jej činí velmi hezkým.


No, to jsi ještě neviděl jeho dědečka, F-121 Jabiru.

Obrázek

Každopádně, v roce 1923 představoval Jabiru hypermoderní dopravní letoun, jehož neortodoxně uložené motory měly v případě vysazení jednoho z nich vyvážit asymetrický tah. Této koncepce se u Farmanů drželi i po té, když na začátku třicátých let vyrobili pro fr. letectvo větší množství takovýchto těžkých bombardérů. Na samém vrcholu pak byly F-222 BN5 a F-223.3 B5 z druhé poloviny třicátých let. Jules Verne tak v podstatě představoval zcivilněnou variantu bombardéru, mnoha lety provozu prověřené konstrukce. Proto ten militantní zjev a relativní efektivita v roli bombardéru :wink: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 4550
Registrován: 28/8/2008, 10:14
Bydliště: Cheb
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod vbn78 » 24/11/2016, 20:00


Rase píše:...Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.


Nejsem žádný expert, ale podle toho že google to překládá jako "když byl součástí příměří armády" bych si dovolil odhadovat, že to bylo na straně Vichy. Pojem armáda příměří, nebo něco významem blízkého, už jsem totiž někde četl, jen netuším kde.
Obrázek
Uživatelský avatar
vbn78
svobodník
svobodník
 
Příspěvky: 25
Registrován: 25/5/2010, 05:39
Bydliště: Bory
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Farky » 24/11/2016, 20:13


Dík za zajímavé čtení.

Henri Dailliére padl 11. října 1942 nad Freetownem (Siera Leone). Létal na straně Vichy, ten den byl na průzkumném letu z Dakaru nad Freetown. Jeho Glenn Martin si tam našla hlídka Hurricanů ze 128. squadrony RAF, která stroj poškodila natolik že musel nouzově přistát, Dailliére byl zabit jedinou kulkou do hlavy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1065
Registrován: 19/6/2008, 22:52
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Martas2411 » 25/11/2016, 13:12


Díky za info chlapi.Škoda,je vidět že se tvrdě válčilo i v koloniích.Jenom trasa Z Dakaru do Freetownu je něco přes 800 km vzdušnou čarou.Velice zajímavé.

Obrázek
Martas2411
praporčík
praporčík
 
Příspěvky: 327
Registrován: 3/10/2008, 14:22
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod pbla4024 » 26/11/2016, 20:24


vbn78 píše:
Rase píše:...Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.


Nejsem žádný expert, ale podle toho že google to překládá jako "když byl součástí příměří armády" bych si dovolil odhadovat, že to bylo na straně Vichy. Pojem armáda příměří, nebo něco významem blízkého, už jsem totiž někde četl, jen netuším kde.


L'armée d'armistice = vichystická armáda a il fasait partie = byl částí

Hodnosti:
l'Enseigne de Vaisseau Comet.: navigateur.;
Maître Principal (chief petty officer) Yonnet.: pilote.;
Maître (petty officer) Corneillet.: mécanicien.;
Maître (petty officer) Scour.: radiotélégraphiste.;
Second (petty officer) Maître Deschamps.: mitrailleur-bombardier

l'Enseigne de Vaisseau jsou dvě nejnižší důstojnické hodnosti, takže zhruba poručík, NATO kód OF-1
A maitre jsou praporčíci a rotmistři, principal je nejvyšší, second nejnižší, NATO kódy OR-8, OR-6, OR-5
Pokud někdo zná ustálené překlady z angličtiny do češtiny, tak by to šlo odvodit.
Křestní jména se mi zatím nepovedlo najít
Naposledy upravil pbla4024 dne 26/11/2016, 21:03, celkově upraveno 1
pbla4024
vojín
vojín
 
Příspěvky: 18
Registrován: 2/11/2013, 13:17
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod kacermiroslav » 26/11/2016, 20:50


Velice zajímavý případ. Vůbec jsem jej neznal. Co mě ale zaráží, byla doslova sebevražedná mise. Vyrazit na tak dlouhou cestu s "civilním" letounem a prakticky bez výzbroje, to musela být neskutečná odvaha. Docela by mě zajímalo, s jakou pravděpodobností návratu asi před startem počítali.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
 
Příspěvky: 4927
Registrován: 25/3/2008, 14:07
  • WWW
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Zemakt » 26/11/2016, 21:04


Nutno brát v potaz, že se jednalo o prvopočáteční období druhé světové, noc, a fakt, že letadlo zas takovej civil nebyl. Při čtení článku mne hned napadlo, jestli ta oklika nebyla zbytečná a zda-li míra rizika spojená s přímým letem nad cíl byla přijatelná. Nicméně přemýšlím nad tím s nynějšími vědomostmi. V oné době asi letěli co nejvíc na sichr.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 4550
Registrován: 28/8/2008, 10:14
Bydliště: Cheb
Nahoru

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

Příspěvekod Rase » 26/11/2016, 21:57


Mno i základem ohromné bombardovací flotily, předválečné Luftwaffe, byly taky militarizované civilní letouny. Konkrétně myslím Junkers Ju 52. Jenom díky tomu měli Němci z ničeho nic tolik bombardérů, kterými mohli hrozit československu. Snad každý stát ve 30.letech počítal s tím, že v případě války budou dopravní letouny použité i jako bombardéry. Byla by škoda je nevyužít - byť přesnost "ručně vrhaných" pum nemohla být oslnivá.
Obrázek
moje stránky se zajímavostmi:
Zlatá Domácí Kniha
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 7145
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 14 • Stránka 1 z 1

Zpět na Letectvo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye