CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 22/3/2017, 15:39, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Budeme znát nové BVP již v roce 2017 ?

Náčelník generálního štábu Josef Bečvář, prohlásil v polovině února 2017, že již v současné době běží přípravná fáze projektu na nákup nových BVP. Na začátku léta budou v některém z vojenských výcvikových prostorů, patrně opět ve vojenském újezdu Březina u Vyškova, uspořádány takzvané průmyslové dny. Na nich budou moct zájemci o zakázku předvést svou nabídku, půjde o dynamické zkoušky v terénu i střelby. Dříve se tvrdilo, že kontrakt na nová obrněná pásová vozidla, by mohlo MO připravit do října 2017. Dle náměstka pro vyzbrojování, Daniela Koštovala, by mělo v polovině roku 2017 proběhnout testování vozidel, které se ucházejí o tendr. Cílem MO je celou zakázku připravit tak, aby ji bylo možno zasmluvnit již v roce 2018. Samotný nákup nových vozidel, by měl začít v roce 2019. Vojáci by měli postupně od roku 2020 dostávat více než dvě stě nových pásových vozidel. Tendr bude stát více než padesát miliard korun. Ministerstvo obrany nemá jasně danného favorita, v tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Přesné typy nebyly zmíněny, ale zatím je jistý jen ASCOD od General Dynamics a CV90 od BAE. Osobně jsem právě vělice zvědavý, na ty další "dva uchazeče", přeci jen pokud chtějí vozidla testovat již polovině října, musí mít již závazné kandidáty - přeci jen všechno připravit trvá nemálo měsíců (přivést vozidla, zajistit zázemí atd.). Rovnou bych vyškrtnul vozidlo Wolfdog od Zetoru, které snad ani nemá šanci se do výáběrového řízení zapojit, právě kvůli termínu (není ani známo, zda byly práce na demonstrátoru zahájeny). Zástupci MO budou při porovnání jednotlivých vozidel, zohledňovat stáří konstrukce a modernizační potenciál v příštích čtyřiceti letech. Rozhodující je hmatatelné srovnání jednotlivých vozidel, vidět vozidla v akci na testovacím polygonu, ale také porovnat vzájemné rozdíly. Příkladem může být použití osádkové nebo bezosádkové věže.

http://www.euro.cz/politika/daniel-kost ... n=copylink
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/vo ... ky-1328809

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Vojsku se překvapivě zúžila množina obrněných vozidel, z nichž bude vybírat nástupce zastaralých strojů BVP-2. Ministerstvo obrany oslovilo celkem devět společností, s žádostí o poskytnutí předběžných informací (RFI) k jejich vozidlům, což je zásadní podmínka pro vstup do tendru. Reagovalo ale pouze šest společností. Italská strana nereagovala na českou žádost a bojová vozidla Dardo, tak vypadly ze seznamu kandidátů na nové BVP pro AČR. Kromě italské techniky si tak české vojsko musí nechat zajít chuť třeba i na izraelské obrněnce Namer. Ani jejich výrobce – koncern Israel Military Industries – na RFI ve stanovené lhůtě nezareagoval. Aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. "Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM," popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ. Hlavními favority obří modernizační zakázky zůstávají vozidla CV90 (BAE Systems Hägglunds AB), ASCOD (General Dynamics European Land Systems) ale překvapivě i Puma (PSM Project System & Management GmbH) a Lynx (Rheinmetall Landsysteme GmbH). Zde je vidět, že Italů, ale i Izraelcům tento tendr ani nestál za námahu poslat specifikace svých produktů, nebo navazovat spolupráci s VOP CZ. Zde se mi líbí, že krom BAE, které bylo u státního podniku aktivní jako první, se navazují vzahy i s ostatními výrobci. Co se týče Německé strany, tak v polovině března 2017 se uskutečnilo první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem včetně podniku Rheinmetall Landsysteme, který by českému vojsku rád prodal desítky obrněných pásových transportérů Puma. Stále ale nevíme nic bližšího, co byly ostatní oslovené firmy a které prošly do dalšího kola. Co třeba korejci s jejich K-21 atd. možností je spousta a to i v Evropě. Ministerstvo obrany chce kontrakt na 210 pásových obrněnců podepsat již v roce 2018. Peníze na první splátku jsou pak prý připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019.

SPz Puma od společnosti PSM

Co se týče Německé strany, tak v polovině března 2017 se uskutečnilo první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem včetně podniku Rheinmetall Landsysteme, který by českému vojsku rád prodal desítky obrněných pásových transportérů Puma. Aby nedošlo k nesrovnalostem, tak SPz Lynx nabízí společnost Rheinmetall Landsysteme GmbH, SPz Puma ale nabízí společnost PSM - Projekt System Management GmbH. Ta vznikla jako společný projekt Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR, Jiřího Hynka, je zde velký potenciál a na obou stranách je zájem o spolupráci. Jenže rozjezd bližší spolupráce bude trvat velmi dlouho, v oblasti licencí na vojenský materiál panuje v Německu velmi restriktivní politika. Zpět ale k Rheinmetallu. Obecně vzato, aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Zde jsou vazby pomalu navazovány a VOP CZ se již snaží spolupracovat se společností Rheinmetall (a dalšími), již zde existuje i určitý smluvní vztah. Před podpisem je i smlouva s PSM - (Projekt System Management). Mezi hlavní favority se tak zařadila jak Puma (PSM Project System & Management GmbH) tak i Lynx (Rheinmetall Landsysteme GmbH). Vozidla Puma, nebo cenově výhodnější Lynx, jsou nabízena v nejrůznějších výberových řízeních, poslední doby (Austrálie, Izrael, USA atd.). Minimálně Lynx by se měl bez problému vměstnat do našich finančních možností a je složený z komerečně dostupných dílů, díky čemuž není problém s jeho exportem. Vozidlo Puma totiž může obsahovat některé choulostivé technologie. Cenově by s ním ale také neměl být problém.

Zdroje:
http://www.euro.cz/politika/bez-nemecka ... da-1338638
http://www.euro.cz/byznys/iveco-ze-hry- ... lu-1339586


Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
keldor
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/11/2010, 11:42

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od keldor »

Cože cenově není s pumou problém? Vždyť je snad nejdražší na světe .
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Ajax vysel Brity draz. Zalezi na konfiguraci, co do stroje budeme chtit nacpat, ono ve vysledku muze byt Puma Cz stejne draha jak ASCOD2CZ nebo CV9030CZ. Osobne bych byl pro pocestenou Pumu, byt jsem si myslel, ze nam ji ani nenabidnou. Cekal jsem od nemcu maximalne Lynx. Jinak cenu Pumy jsem uz resil v danem vlakne. Pro nemce byla draha - drahy vyvoj. Exportni cena bude konkurenceschopna
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Tak za mě rozhodně velké překvapení a už víme kompletní seznam uchazečů
ps. u těch prototypů, je + hlavně to, že by se patrně dala kompletně převést výroba do ČR, tedy výrobní linka na ně stejně nikde není.
Papírově jsou za dobrou cenu

ASCOD 35/42
výrobce GDELS
+ dvě váhové platformy, nosnost, má Rakousko a etablovaný výrobce v ČR (viz Pandury)
- malá rozšířenost, cena, málo variant, zastarává

Obrázek

CV90
výrobce BAE
+ kvalita, rozšířenost, bojové nasazení, blízký výrobce, modernizační potenciál a varianty
- zastarává, cena

Obrázek

Puma
výrobce PSM (KMW+Rheinmetall)
+ kvalita, velký a blízký výrobce, kompatibilní s Bundeswehrem
- cena, kompletní transfer technologií, nikdo v sousedství

Obrázek

Lynx 31/41
výrobce RHEINMETALL
+ cena, několik variant, blízký výrobce
- prototyp, nevyzkoušený

Obrázek

PMMC G5
výrobce FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft)
+ cena, blízký výrobce, dostupné technologie a modulárnost
- velice malý výrobce, prototyp
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7261

Obrázek

Kaplan20
výrobce FNSS (49% BAE + 51% Nurul)
+ kvalita od BAE jako CV90, moderní vzhled
- prototyp, malý výrobce
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7008

Obrázek

Tulpar
výrobce OTOKAR (Turecko)
+ cena, velký výsadek (9)
- prototyp, malý výrobce, napjaté vztahy

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

u Ascodu jsi zapomněl na Španělsko
btw... dle čeho usuzuješ, že Kaplan je kvalitní?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

U vozidel jsem zmiňoval jen přímé sousedy, tedy prakticky vzato jen Německo a Rakousko, zbytek má jen staré BVP-1/2. ASCOD má krom Rakouska samozřejmě i Španělsko a Británie (ty jsou ale daleko). U CV90 bysme pak mohli zmínit Holandsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Estonsko, Dánsko, Švýcarsko - tedy půlku Evropy :D . Tady je zajimavé, že pak už je jen Puma (byť jen v Německu). Zbytek vozidel jsou jen prototypy, které nezavedla žádná armáda (!) V tomto aspektu očekávám, že Armáda bude vybírat spíš ze zavedených vozidel. Rovněž i velkých výrobců, kteří můžou nabídnout transfer technologií. On ten Kaplan je takový zvláštní příklad, přeci jen BAE jen při jedné přednášce prezentovalo jako svoje vozidlo (na přednášce v Polsku). Ono celkově vzniklo jako společný projekt pro Turecký tendr - byť zatím nijak nerozhodli, tak je možné, že BAE bude chtít uchytit se s vozidlem mimo Turecko. Klidně i s tím, že by část dílů byla vyráběná v Turecku u FNSS. Díky tomu by mohla být zajímavá cena. Pakticky vzato chápu Kaplan jako takovou evoluci CV90. V podstatě jen jinak zakapotované. Mě se líbí.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

Tak zrovna FNSS nie je maly vyrobca, skor v Europe ho nepozname, ale v Arabskom svete dodoval kade komu najma modernizacie M113 a AIFV
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Osobně si myslím, že v případě Kaplanu, by jeho propagaci mohlo u nás převzít BAE. To co se vyrábí v Turecku, by se klidně dalo vyrábět i u nás, přeci jen průmysl je tady docela schopný, zbytek se přiveze. Vzhledem k tomu, že reálně hrozí, že CV90 odpadne kvůli tomu, že je "Švédské" (tak jako radary atd.) tak bych se ani nedivil, kdyby BAE využilo 49% podílu ve FNSS a popostrčilo právě Kaplan.
ps. ono celkově je BAE u arabů docela populární
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

Kaplan je relativne lahke vozidlo s ochranou na urovni Kurganca 25, s horsou ochranou nez Puma a pravdepodobne porovnalelnou s CV-90 a ASCODom, vyhoda je, ze pri nom nieje az taky narast hmostosti ako pri "Europskych BVP" cize by sa nemuseli kupovat nove podvalniky :mrgreen:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Tak ono čím lehčí vozidlo, tím menší zátěž na motor, podvozek atd. Akorát pak nemá takovou nosnost - jako bonus ale umí plavat (!) S houfnicí na podvozku Kaplana bych nepočítal, ale má zvládnout věž s kanónem ráže 105mm, tak nějaká rezerva tam bude. Úspory bude asi dosaženo moderními materiály, tak jako u korejského K-21 a Kurganětse (je s nimi na stejném levelu). Pokud chceme universlní těžkou platformu i místo tanků, tak jsem pro jiný stroj, ale tak nějak jsem rád, že tohle "exotické" vozítko půjde do tendru.
ps. bylo by skvělé, kdyby turci vybrali jako nové BVP Tulpar a konkurenční Kaplan-20 by zůstal jen nám :idea:
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

Turecko? V soucasne dobe? :)
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

Rase, ano ako pises bude to zavysiet od toho ci ACR bude chciet mat tebou spominanu samohybnu fufnicu na pasoch alebo sa uskoji s kolesovou a ci bude chciet mat prostriedok palebnej podpory na baze BVP (sorry tankom to nedokazem nazvat) alebo klasicke MBTcko

pre mna je Kaplan zaujimave spestrenie tendru, a mozny cierny kon sutaze, ak da BAE zaujimavu ponuku a prave, ze pri teoretickom zavedeni kaplanu to nebude pre ACR taky logisticky sok ako pri tazsich BVP cim tazsie BVP, tym silnejsi motor, tym vacsia spotreba a tym potreba mat vacsi pocet cisterien + podvaliniky mozu ostat z BVPciek

Skelete, ak to zastresi BAE, preco nie, aj tak vacsina komponentov bude z Europy, motor je tam 100% bud MTU alebo Cuminsu, prevodovka od Alissonu alebo Renku, pasy, a kolesa su Svedske, pancierovanie tam bude Nemecke, a zvysok si vyrobite v CR, alebo nahradite bez problemov ono Turci su taky mali Cinania, kupia licencie a tom sa ucia alebo to len nejak zmontuju do kopy :mrgreen:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Já vím, Tulpar je pasé, ale ten Kaplan by mohl vyjít. Záleží zda ho zastřeší BAE a "nebudou mluvit o tom, pro koho ho navrhli původně". Pokud nechají prezentaci na Turcích, ve stylu "úžasný výtvor tureckých techniků a pracovitých tureckých lidí" tak opravdu moc šancí nemá.
ps. pokud vyhraje Kaplan, tak 49% licenčních poplatků půjde pro BAE a 51% pro Turky.
jak píše klingy, železo, svaření a smontování zvládneme sami...
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

Ja vim, ze je to evropska skladacka. Ale lidi rvou kvuli cene kontraktu, Turecko je tu min popularni jak Rus s Amikem dohromady a podepisovat kontrakty s Turkem, kdyz s nim EU vede diplomatickou valku? To se chce trosku drzet politickych realii. ;)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Však smlouvu můžeme podepsat s BAE a ti jim pak těch 51% provize "převedou" tajně na účet :D Transfer technologií a další věci by stejně zařizovalo BAE. Vzhledem k tomu, jak turbulentní jsou vztahy s Tureckem, tak se klidně může stát, že za pár měsíců budeme zase nejlepší přátelé.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

Skelete a co sa stane, ked na MO CR pride ponuka od BAE na licencnu vyrobu BAE SAKAL-20 co nebude nic ine ako preznackovany Kaplan 20 :mrgreen:
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

Ja proti vozidlu nic nemam, ale drzte se prosim politickych realii.
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

Odkiaľ je ten oficiálny zoznam? Môj favorit K-21 teda nič?

K tomu Kaplanu - myslím že je úplne jedno ako sú rozložené karty pri tureckom tendri, resp. že BaE má 49% FNSS... Ide o to kto je autorom dizajnu, nositeľom patentov atď... Ak BaE tak potom dobre, ak Turci tak na Kaplan môžete rovno zabudnúť. Medzi Európou a Tureckom je dnes fakticky zbrojné embargo a politicky idú vzťahy silne z kopca...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“