CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Odpovědět
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

Rase, ale veď nikto netvrdí, že Puma je zlé vozdilo. Len je zložité a drahé (tie hard-kill ďalej navýšia cenu...)
Rase píše:Ono totiž i do BVP-2 se vejde stejný počet vojáků jako do Pumy. Pokud tedy současné BVP u AČR vozí roj o počtu 6 vojáků, tak nevím, proč by nové BVP mělo vozit víc vojáků
Dzin píše:To máme 3 vojáci ve vozidle a 6 v roji.
Ešte raz - 7, nie 6. A je to tak nešťastná konštelácia, že prechod späť k modelu BVP1, alebo ak chcete k Stryker rojom, pozostávajúcim z dvoch 4 členných palebných tímov je priamo žiadúci (u nás sa o tom uvažovalo, neviem prečo to vyšumelo, u vás za o tom uvažuje asi zase (domnienka))
Dzin píše: CV 90CZ je modernizovaná CV 90. Můžeš to nazývat třeba novou generací, ale stále je to modernizace původního stroje navrženého před třiceti léty.
Nie. Nie je. Bodka. (Dzine fakt si pozri niečo o rodine CV90 a jej vývoji...)
klingy píše:Arten, co sa tyka tej hmotnosti vs. ochrna, tak sa to neda hodnotit, museli by sme systemovo rozobrat kazde vozidlo, od systemu odpruzenia, to ze ma Ascod mensiu hmotnost, este nezmamena, ze ma horsie pancierovanie
Jasné máš pravdu (ináč ASCOD má o niečo väčšiu hmotnosť, CV90 má možnosť aj panciera MEXAS na báza keramiky s odolnosťou STANAG 6 (a tým sa asi dostáva na tých 35t)), ale myslel som iné - pri rovnakých technológiách (a teda cene) a hmotnosti je obstavanie podstatne väčšieho vozidla pancierom nutne na úkor zníženia jeho ochrany.
klingy píše:ERA pouzita na "C" pancierovani Pumy resp. hybridne pancierovanie sa vola Clara( Composite Lightweight Adaptable Reactive Armour,) vyraba to Dinamit-nobel, narozdiel od standardneho dynamickeho panciera, ktore je tvorene spravidla ocelovym obalom a vybusninou toto ma nemetalicky oblal s maximalnou odolnostou na urovni LVL6, pricom ten nemetalicky oblal, je tam preto aby v pripade explozicie doslo k co najmensiemu ucinku na okolo sa pohybujuceho pesiaka...
Mne sa práve toto nezdá. Ak spredu stačí aj proti RS keramický základný pancier s Levelom 6, ale zboku musia dať dynamický prvok - logicky mi vychádza, že balistická ochrana musí byť slabšia. Ale hádať sa nebudem (mohli by v rámci skúšok Pumu poostreľovať 30mm zboku :rotuj: )
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Dzin »

arten
Kde si vzal těch 7? Vím jen o 6ti členém roji. Celkem je družstvo 9 členů, ale řidič, střelec a velitel družstva zůstávají ve vozidle. Nezapočítáváš tam i velitele družstva? Ale ten není v roji, zůstává na svém místě v BVP a výsadku velí velitel roje. Celé mecha družstvo je i včetně BVP a velitel musí velet oběma částem přičemž v BVP má lepší spojovací přístroje.

Jinak proč potom prakticky všude píší, že CV 90CZ je modernizovaná CV 90, když tedy podle tebe tomu tak není?

Jinak ohledně boční ochrany, na IDETu si mohl vidět, že boční pancíř CV 90CZ(r) byl výrazně menší, než u vystavovaného ASCODu, Pumy nebo i Lynxe. Ještě jsem si t ofotil, protože mě překvapilo, jak výrazně slabší pancíř používají. To nijak nesvědčí pro jeho velkou odolnost. Sice můžeme spekulovat o nějakém přídavném pancíři, ale ten na IDETu nebyl představen a tamější konfigurace měla být ta nabízená.

Mimochodem, jak moc je složitější Puma než jiná BVP (jaké?)? Sice se to tvrdí, ale máme přístup k technické dokumentaci, abychom to mohli zhodnotit? Nebo na základě čeho se to hodnotí?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

Dzine:

BVP-2 má 10, nie 9 čl osádku - veliteľ roja sedí na mieste veliteľa vozidla v BVP-1... Pandur II má 7 čl. roj...

Bočný pancier CV90 - ako som písal, STANG 4 zboku, STANAG 5 spredu. Hmotnosť 30t, rezerva na zvýšenie 5t (podľa vyjadrenia vystavovateľov).
Vystavovaný ASCOD (35t, 6 čl. osádka) mal údajne spredu level 5. Zboku neviem (Tvrdil mi, že tiež level 5 ale rýchlo sme prišli na to, že myslí 30°od kolmice spredu :wink: ).
Ale iste ti neušlo, že do výšky cca 1,5m nebol chránený takmer vôbec (na rozdiel od CV90).

"Složitost Pumy" - uviedol som konkrétny príklad s tými vozíkmi podvozkov, ďalšie dám nižšie. A príklad Wolfdogu nebol o tom, že "argumentovat strojem který ještě vůbec neexistuje " - ale o tom, že existujú jednoduchšie a lacnejšie riešenia, ktoré riešia...

Ešte k tej inovatívnosti konštrukcie Pumy - ja neviem a vás nevyrušujú také "detaily" - že Puma má vyvedený chladič bez ochrany na pravom prednom boku? Úplný nechránený lapač striel? (CV90 - chladenia vyvedené vzadu hore, Ascod, vpredu ale hore).
Alebo, že bezposádková veža, ktorá by z princípu mala šetriť priestor v korbe, ale na Pume jej mechanizmy/príslušenstvo zaberajú podstatnú časť korby (teda ergo spája nevýhody oboch konštrukcií)?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

Artene podle Univerzity obrany je sestava následující:

Pandur 2: 3+6
1) velitel osádky
2) střelec operátor
3) řidič
4) velitel družstva
5) střelec z útočné pušky
6) střelec z útočné pušky
7) střelec z kulometu
8) střelec z ruční protitankové zbraně
9) střelec z odstřelovací pušky

BVP-2: 3+6
1) velitel družstva
2) střelec operátor
3) řidič
4) velitel roje
5) střelec z útočné pušky
6) střelec z útočné pušky
7) střelec z kulometu
8) střelec z ruční protitankové zbraně
9) střelec z odstřelovací pušky

https://moodle.unob.cz/pluginfile.php/4 ... emestr.pdf

edit: podle tohoto dokumentu se k tomuto schématu přešlo v roce 2008
http://docplayer.cz/19691930-Palebny-ty ... armad.html
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

arten píše: "Složitost Pumy" - uviedol som konkrétny príklad s tými vozíkmi podvozkov, ďalšie dám nižšie. A príklad Wolfdogu nebol o tom, že "argumentovat strojem který ještě vůbec neexistuje " - ale o tom, že existujú jednoduchšie a lacnejšie riešenia, ktoré riešia...
Ešte k tej inovatívnosti konštrukcie Pumy - ja neviem a vás nevyrušujú také "detaily" - že Puma má vyvedený chladič bez ochrany na pravom prednom boku? Úplný nechránený lapač striel? (CV90 - chladenia vyvedené vzadu hore, Ascod, vpredu ale hore).
Alebo, že bezposádková veža, ktorá by z princípu mala šetriť priestor v korbe, ale na Pume jej mechanizmy/príslušenstvo zaberajú podstatnú časť korby (teda ergo spája nevýhody oboch konštrukcií)?
Přijde mi, že máš konstruktéry Pumy za úplné pitomce, kdy radši hledali složité řešení tam, co šlo vyřešit úplně jednoduše. K Wolfdogu - konstruktéři Pumy, profesionálové, se na Pumě docela zasekali, aby bylo všechno v ideální konfiguraci. Taky jim to trvalo víc než hodně let. Prototypy převzal BW už 2010 a pět let trvalo, než byla převzata armádou finální verze (přitom ideální bude až ta druhá v roce 2020). Oproti tomu konstruktéři od Zetoru, kteří žádné zkušenosti nemají (možná tak s traktory), najednou postaví během doslova pár let lepší stroj. Opravdu tomu věříš ?!?
Vyvedený chladiš bokem, sice snižuje odolnost boku, ale nesnižuje odolnost čela korby, které tak může být oplácané přídavným pancéřováním. Navíc, pokud by nějaké střela prorazila chladič a motor tak dál už je jen řidič. U chladiče vepředu, prorazí střela pancíř, motor a pak pozabíjí prakticky celý výsadek a většinu osádky. Konstrukce věže (první zavedená bezosádková věž) má taky nějaký smysl, je to patrně funkčnost na úkor prostoru. Pokud by stačilo jen přilepit na korbu věž Konsberg, tak se do Pumy vejde 3+8 lidí. Místo toho zvolili co zvolili. Nevíte, zda věž Lance, co je na Lynxu a Boxeru, taky tak zasahuje do korby ? (ps myslím že ne, ale nevím) - možná by to bylo řešení, jak zvětšit místo v Pumě. Ony ty věže vypadají podobně, ale myslím že jsou jiné.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Dzin »

arten
Ohledně družstva, je to přesně tak, jak píše skelet. Jen nepatrně doplním, že v případě Panduru může v roji sedět ještě velitel čety atd. ale není to primárně jeho organické místo k tomu má vlastní prostředek. Ale jinak základem je 6ti členný roj. Ono se sice píše, že v Panduru II je možno v roji vozit 7 vojáků, ale to opravdu neznamená, že to je počet družstva v něm.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

Skelet, Dzin - zaujímavé. takže sa prešlo na 6členné roje a teda jedno miesto je nevyužité/resp. opčne využiteľné.
V každom prípade však platí, čo som napísal vyššie - formovanie palebných tímov v boji z 6 členných rojov je nepraktické a predmetom dosť rozsiahlej kritiky...
Tuto napr. starší článok k tejto téme keď sa to "hralo" u nás:
https://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/36 ... st-ii.html
Rase píše: Přijde mi, že máš konstruktéry Pumy za úplné pitomce,
to nikde netvrdím. Puma je určite špičkový stroj. Len nezdieľam nekritické nadšenia a poukazujem aj na niektoré nedostatky (viď opäť nižšie).
Rase píše:Oproti tomu konstruktéři od Zetoru, kteří žádné zkušenosti nemají (možná tak s traktory), najednou postaví během doslova pár let lepší stroj. Opravdu tomu věříš ?!?
ani to. Len som sprostredkoval iný pohľad na riešenie toho istého problému. Uvidíme...
Rase píše: Vyvedený chladiš bokem, sice snižuje odolnost boku, ale nesnižuje odolnost čela korby, které tak může být oplácané přídavným pancéřováním. Navíc, pokud by nějaké střela prorazila chladič a motor tak dál už je jen řidič. U chladiče vepředu, prorazí střela pancíř, motor a pak pozabíjí prakticky celý výsadek a většinu osádky.
Ešte raz - Puma ma vyvedený chladič, bez ochrany priamo v horizontále paľby sprava, vpredu. CV ho má mimo horizontály - hore a vzadu. Ascod (ak sa nemýlim) vpredu, avšak rovnako mimo horizontály - hore. T.z. - všetky stroje majú rovnako chránené čelo korby, Puma nemá pravý, predný bok korby.
Rase píše:Konstrukce věže (první zavedená bezosádková věž) má taky nějaký smysl, je to patrně funkčnost na úkor prostoru. Pokud by stačilo jen přilepit na korbu věž Konsberg, tak se do Pumy vejde 3+8 lidí. Místo toho zvolili co zvolili. Nevíte, zda věž Lance, co je na Lynxu a Boxeru, taky tak zasahuje do korby ? (ps myslím že ne, ale nevím) - možná by to bylo řešení, jak zvětšit místo v Pumě. Ony ty věže vypadají podobně, ale myslím že jsou jiné.
No práve. A je to divné. Lance, pokiaľ si pamätám, nezasahuje do priestoru posádky.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

arten:
Pokud by tedy na českou Pumu šla novější věž Lance, tak ve vnitřním prostoru vzniknou najednou dvě volná místa. Což docela dost sedí na lán MO (co jsem pochytil od lidí co asi vědí o čem mluví), že MO chce konfiguraci 3+6 + ještě 1 až 2 nouzová. Jak ste psali, že i Pandur je v podstatě 3+6 + 1, tak to dává najednou smysl. Rheinmetallu je dost jedno, zda na Pumu dají původní věž, nebo novější věž Lance :D Dost by mě zajímalo, zda se vleze CT40 do věže Lance (myslím že ano). Přeci jen většina moderních věží tuto možnost má (viz Konsberg).
Nechci zhazovat Wolfdoga, přeju mu, aby se opravdu stal levnější Pumu (korba tomu odpovídá) - tedy tím čím měl být Lynx. Akorát pro AČR to už nestihne, i kdyby představili prototyp na začátku 2019, tak než budou mít použitelný stroj, bude to trvat dalších pár let. AČR ale potřebuje ty vozidla co nejdřív. Pro nás tedy už Wolfdog není, i kdyby byl sebelepší. Tak nějak doufám, že se uchytí na Slovensku (je to v podstatě slovenské BVP) a pak i jinde po světě.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Dzin »

Z hlediska logistiky si myslím, že by bylo lepší použít původní 30mm kanon. Máme je na Pandurech a unifikace by byla jen prospěšná. Nejsme zase tak velká armáda a tak bohatá, abychom uživili více rozdílných věcí. 30mm kanon je sice dnes už podáván jako překonaný, ale stále si svojí práci odvede, tolik potenciálních protivníků z řad OT a BVP, kteří by mu spolehlivě odolali není a díky modernímu způsobu aktivace se výrazně zvyšuje jeho účinnost při palbě na živou i nepancéřovanou/lehce pancéřovanou sílu.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od royal »

http://www.janes.com/article/71211/bae- ... -with-cv90

koukám že na janes (jeden z největších webů o armádě) poslední dobou mají hodně článků o technice pro AČR
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Taky tolik vymazlených, nejmodernějších BVP, navíc na jednom místě, snad ještě ani nebylo vidět. Rozhodně je to velká událost.
Přeci jen při jiných tendrech se většinou jednalo jen o několik vozidel a často v méně drahé konfiguraci (OT atd.)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Barrymore »

arten píše:Skelet, Dzin - zaujímavé. takže sa prešlo na 6členné roje a teda jedno miesto je nevyužité/resp. opčne využiteľné.
V každom prípade však platí, čo som napísal vyššie - formovanie palebných tímov v boji z 6 členných rojov je nepraktické a predmetom dosť rozsiahlej kritiky...
Tuto napr. starší článok k tejto téme keď sa to "hralo" u nás:
https://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/36 ... st-ii.html
Artene, jestli to nebude tím, že v AČR se tři týmy ze dvou rojů nekládají. V AČR je družstvo na BVP (KBVP) složeno z:
+ velitele, řidiče, střelce-operátora, kteří zůstávají pokud možno ve vozidle
+ tří dvojčlených "týmů"
protitankového
kulometného
sniperského

Je na veliteli družstva, jak s družstvem v závislosti na taktické situaci naloží, ale ve většině případů s ním zachází jako s výše uvedenými třemi týmy.

edit: Na Slovensku, jestli se nepletu, tak taky děláte ze družstva dva nebo tři tímy. Pokud jsou tři, tak je to:
1) samopal + kulomet
2) velitel družstva + odstřelovač + samopal
3) zástupce velitele družstva + samopal
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

Barrymore,
4 členné tímy ako najnižšia org. jednotka boli historicky overené, je to základná bunka špeciálnych jednotiek, palebných tímov v rôznych boj. situáciách, etc... Tak sa skladá väčšina mechanizovanej pechoty, ak sa berie väčšia zostava, znižuje sa manévrovateľnosť a má nedostatky v iných boj. situáciách. Vlado to vo svojich blogoch popísal dobre, tu je predch. diel.:
https://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/36 ... ost-i.html

Takže naozaj závisí ako sa člení družstvo a spätne z toho by mali byť vznesené požiadavky na posádku roja...
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Škoda že autor neuvádí odkazy na prameny, ze kterých čerpal.

Já bych tuto diskuzi odkázal především na tento recenzovaný článek ve Vojenských rozhledech
Jak se připravit na boj v zastavěném prostoru?

Především dvě části
Vhodnou variantou složení nejnižší organické jednotky je družstvo v sestavě o devíti lidech, které je rozděleno na tři tříčlenné týmy. První dva tříčlenné týmy tvoří střelci, přičemž v jejich sestavě je začleněn velitel a „beran“ (viz dále). Poslední trojice se skládá z těžších zbraní (kulomet, odstřelovací puška), které zajišťují krytí. Zde mohou být také začleněni do sestavy i specialisté jako je ženista, psovod atd. Zdravotní zabezpečení zajišťují CLS specialisté, minimálně jeden na družstvo. Pro zajištění účinnější palebné podpory jednotky lze též využít tříčlenného týmu AGS-17, který postupuje v sestavě družstva či čety. Základním pohybem družstva je opakované překračování „lehkých“ týmů, které jsou dostupovány krycím týmem. Krycí tým postupuje poslední a samostatně vyhledává nejlepší místa ke krytí jednotky. Krycí tým může být doplněn nebo nahrazen bojovým vozidlem, které přebere jeho úlohu. Doplnění o vozidlo je výhodné kdykoliv to podmínky umožní, protože umožňuje týmům postupovat nalehko, když vozidlo zajistí přepravu materiálu (žebřík, nosítka atd.) a munice, evakuaci zraněných, kvalitnější spojení a palebnou převahu.
Opakovanou zkušeností z historických i nedávných operací je nezbytnost zvládnutí úzké spolupráce obrněných vozidel a pěších jednotek. Spojení tanků a pěchoty je v zastavěném prostoru velmi efektivní a pro oba druhy jednotek životně důležité. Pro případ boje ve městech, stávající vojenské publikace AČR (taktika družstva/čety/roty) nabízí postupy vypracované armádou USA pro mechanizované jednotky vybavené BVP BRADLY na základě zkušeností z operací (je jasné že např. pro vozidla PANDUR, nebo dokonce IVECO je nutné taktické postupy zásadně upravovat).
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Barrymore »

Artene, já se nehádám. Jenže Ty píšeš, jak by to mělo být a já, jak to je.

Vlado Bednár nejspíš (podle obrázků) čerpal i z téhle učebnice taktiky: http://ak.aos.sk/images/dokumenty/e-kni ... aktika.pdf

Co se týká mého osobního názoru, tak vzhledem k lidským zdrojů ČR by mělo být mechanizované družsto co nejvíc mechanizované, tedy roj čtyřčlenný, ve vozidle klasicky velitel, řidič, operátor. Družstvo by bylo 14členné na dvou vozidlech. A nebál bych se nasytit to kulomety, takže v každém vozidle kulometník + pomocník, pak v jednom dvojice s pancéřovkou a v druhém dvojice s odstřelovací puškou. Na autě samozřejmě palebná síla srovnatelná se současným Pandurem. Jenže to je můj vlhký sen a noční můra logistiky.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Dzin »

S těmi Bradley je to dobrý poznatek, protože u nich dochází k tomu, že se družstvo dělí mezi více vozů než jeden a při maximálním počtu nasazených vojáků mám potom 3 devítičlenné úderné týmy podporované 4 BVP.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od arten »

tomas.kotnour - zaujimave. Ale ak to chapem spravne, tak tie 3 clenne tímy prave nie sú schopné fungovat samostatne.
Dzine - lenze tie US družstvá sú skladané na 4 kovej schéme palebných tímov (+velitel - pri pozd. verziach a Striker tímoch)

No nič, ak niekto nájdete akým smerom sa uberá AČR a či požiadavka na väčší počet prepr. osvôb v BVP je len rezerva/špecialisti, alebo sa pripravuje zmena skladby družstva, postnite.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Ještě bych problematiku přepravy osob doplnit tímto nerecenzovaným článkem z loňského roku.

Použití kolových a pásových bojových vozidel v operacích
2.2 Výsadky na bojových vozidlech – ano či ne?

Relativně běžnou událostí v soudobém boji může být znepojízdnění některého bojového (a nejen bojového) vozidla jednotky či taktického uskupení. Nepojízdnost může být zapříčiněna například „jen“ technickou závadou, která je neodstranitelná nebo těžce odstranitelná z hlediska časové potřeby využití bojového vozidla pro plnění úkolu. Nepříjemnějším důvodem znepojízdnění bojového vozidla může být zásah vozidla zbraní nepřítele. V obou případech může velitel jednotky (úkolového uskupení) požadovat pokračování v plnění úkolu se zabezpečením přepravy osob z nepojízdného bojového vozidla jinými vozidly jednotky. Kam s nimi? Přepravní kapacita KBV Pandur II 8x8 i BVP-2 je konstrukčně stanovena. Je možno, byť dočasně a provizorně, přepravovat v těchto bojových vozidlech větší počet osob? Autoři tohoto článku se domnívají, že ano.

Jednou variantou je přepravovat „nadpočetné“ vojáky uvnitř bojového vozidla. Ne všechna místa předurčená pro chemického instruktora u BVP-2 v jednotce musí být obsazena (některým z velitelů – velitel družstva, velitel čety nebo jeho zástupce). S omezením komfortu (v BVP-2 větším v porovnání s KBV Pandur II 8x8) lze umístit až po dvou vojácích přímo do prostoru osádky (roje) bojového vozidla.

Absolutně bránit by se při přepravování „nadpočetných“ vojáků nemělo ani myšlence standardního pojetí výsadku – na korbě bojového vozidla. Zkrátka, někdy může nastat situace, kdy velitel v zájmu splnění úkolu a ochrany svých podřízených bude muset přistoupit i na tuto variantu. I při zvýšeném ohrožení takto přepravovaných osob samotou jízdou bojového vozidla terénem a při výrazném omezení ochrany vojáků absencí pancéřované korby bojového vozidla.

Aby obě výše uvedené varianty (případně jejich kombinace) přepravování „nadpočetných“ vojáků mohly být využity v boji, měly by být součástí přípravy jednotky na plnění úkolu, součástí výcviku.
Arten - dle mého názoru došlo ke změně úhlu pohledu na činnost jednotky, ale rozhodně to nerozporuje výhodu čtyřčlenného týmu. Pokud to zevšeobecním, tak v případě čtyřčlenného týmu 3 podporují postup, a čtvrtý kryje prostor, kterým jednotka prošla. Pokud tuto taktiku aplikuji na přístup uvedený v mém předchozím příspěvku, tak by ten čtvrtý koukal směrem na BVP a BVP by koukalo na něj. Dále je mnoho úkolů, na které nestačí čtyřčlenný tým (vstup do budovy přes žebřík, pomocí výtahu s asistencí, čištění budovy o více jak dvou místnostech, překonávání vysoké zdi atd.). Pokud tuto činnost vykonává osmičlenný roj, tak opět 6 postupuje a dva kryjí. Tedy se opět dostáváme k tomu, zda by tuto zajišťovací činnost nemohlo provádět BVP..
johnytapia
rotný
rotný
Příspěvky: 96
Registrován: 7/12/2016, 23:24

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od johnytapia »

Tak dle Bečváře 28. června budou zkoušky nového BVP na Libavé.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Zajímavé, patrně budou ty BVP dost pendlovat, ale naštěstí není Vyškov od Libavé daleko. Přeci jen dle dřívějšího prohlášení, budou počátkem června 2017, ve VTÚ Vyškov, zahájeny první zkoušky vozidel, v délce zhruba jednoho a půl měsíce, tedy cca do srpna 2017. Terénní zkoušky budou probíhat ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Zde budou patrně uspořádány i takzvané průmyslové dny, na kterých budou prezentovány schopnosti vozidel v terénu a i při střelbách. Je možné, že na Libavé proběhnou třeba ostré střelby.
ps. Nemáš náhodou odkaz, kde zmínili tu Libavou ?
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“