Francouzský transportér VBMR Griffon

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od Rase »

maxresdefault.jpg

Francouzský transportér Griffon VBMR

V roce 2014 zahájila Francouzská armáda program Scorpion, s cílem poskytnout francouzským vojákům novou generaci obrněných vozidel, zavést nové prostředky komunikace a sdílení dat, systémy posilující situační povědomí posádek a vypracovat novou taktiku nasazení vozidel na bitevním poli. Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidel, testování,výcvik, školení, servisní/logistické zázemí) vydat 5 mld.euro, v delším časovém horizontu 10 mld.euro. Samotný vývoj si vyžádá 758 mil.euro, ale vývoj a výroba nových vozidel vytvoří tisíce pracovních míst. Všechna nová i modernizovaná vozidla (např. tanky Leclerc XLR) získají unifikované komunikační prostředky a systémy řízení bojové činnosti BMS (Battlefield Management System). V rámci programu Scorpion vzniknou dvě nová vozidla. Průzkumné bojové vozidlo Jaguar EBRC a víceúčelový transportér Griffon VBMR. Víceúčelový kolový transportér Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) vznikne v těžké verzi (6×6) a pod označením VBMR-L (Véhicule Blindé Multi-Rôle Léger) v lehké verzi (4×4). Víceúčelový VBMR poslouží pro transport vojáků (až 10 osob), nákladů, vybavení, ale i nejrůznějších zbraňových systémů. Výzbroj může být v základním provedení tvořena dálkově ovládanou zbraňovou stanicí s kulometem 12.7 mm, 7.62 mm, nebo také automatickým granátometem ráže 40 mm, minometem ráže 120 mm, PTŘS nebo střelami země-vzduch. Balistická ochrana vozidla dosahuje Levelu 4 dle normy STANAG. Bojová hmotnost verze VBMR je 24,5 t, VBMR-L 10 t. Počítá se s nákupem 1722 vozidel VBMR a 358 vozidel VBMR-L. Nová vozidla ve francouzské armádě nahradí straší řadu obrněných transportérů rodiny typu VAB (VAB APC, VAB HOT - nosič protitankových řízených střel atd.). První vozidla VBMR (6×6) dorazí do výzbroje v roce 2018 (do roku 2025 780 vozidel) a VBMR-L získá francouzská armáda v roce 2019. Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo v roce 2017, v rámci programu Scorpion u francouzských firem Nexter Systems, Renault Truck Defense a Thales, celkem 319 obrněných víceúčelových vozidel Griffon VBMR a 20 průzkumných a bojových obrněných vozidel Jaguar EBRC. Prvním zahraničním zákazníkem bude s velkou pravděpodobností Belgie, která nakoupí 60 průzkumných vozidel Jaguar EBRC a 417 víceúčelových obrněných vozidel Griffon VBMR. Cena za tento balíček má být 1,2 mld.USD. V belgické armádě mají nové francouzské stroje nahradit transportéry Piranha III 6x6 a vozidla Dingo II 4x4.

Zdroj:
http://www.armadninoviny.cz/francie-obj ... rpion.html
http://www.militarybox.cz/news/belgie-k ... -a-jaguar/
http://www.army-technology.com/projects ... hicle-vbmr
http://www.armyrecognition.com/french_a ... tions.html
http://www.armyrecognition.com/french_a ... tures.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Rase »

Obrněné vozidlo VBMR Griffon bylo veřejnosti představeno na oslavách pádu Bastilly - Bastille Day 2017, v rámci vojenské přehlídky na Champs-Élysées.

http://www.armyrecognition.com/french_a ... s.html#top http://defence-blog.com/army/france-unv ... paris.html

Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Rase »

Podobného designu s vozidlem TITUS si všiml i francouzský tisk, docela brblají nad nepoměrně vyšší cenou oproti tomuto vozidlu. Cenový nepoměr byl zástupci Nexteru zdůvodněn tím, že si jsou vozidla jen opticky podobná. Titus je složený z komerčně dostupných dílů + postavený na levnějším podvozku. VBMR budou mít lepší senzorové vybavení a elektroniku, díky čemuž jsou i mnohem dražší.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Skeptik »

Víš kolik ten rozdíl koštuje?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Rase »

To je trochu problém. Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (program pozemní techniky) vydat 5 mld.euro, v delším časovém horizontu 10 mld.euro. Z toho na vývoj 758 mil.euro. V programu jsou započtené i modernizované tanky Leclerc XLR (200+18) za 300 mil.euro, modernizace má prodloužit životnost tanků minimálně do roku 2040. V programu jsou započteny i finance na vývoj Jaguar EBRC a samotného Griffon VBMR. Počítá se s nákupem 1722 vozidel VBMR a 358 vozidel VBMR-L. Více jak 2000 vozidel Griffon + k tomu musíme počítat s s nákupem 248 vozidel EBRC Jaguar. Celkově je problém v tom, že program Scorpion toho zahrnuje až moc, tak to nespočítáme přesně. Letos (2017) podepsalo francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) s Nexter Systems, Renault Truck Defense a Thales, objednávku na nákup prvních 319 vozidel Griffon a 20 vozidel Jaguar. Problém ale je, že nevíme, o jak přesný díl z oněch 5-10 mld.euro se jedná. Odpověď za kolik se na trhu prodává Griffon zjistím, až budeme vědět cenu pro Belgii. Ta totiž hodlá nakoupit 60 Jaguarů a 417 vozidel Griffon. Vzhledem k tomu, že Titus je v základu levnější než Pandur (a to holý Pandur není zase až tak drahý), tak je Titus opravdu levný. Navíc francouzská technika je obecně hodně drahá (až předražená). Odhadem tak bude rozdíl opravdu hodně velký. Vycházím ale jen z indícií a toho co se řešilo ve Francii. Přesná čísla zatím nemám, rozhodně ale budou zajímavá.

Edit:
tak Belgie chce za ten balíček techniky dát 1,1 mld.euro (cca 60 mil.Kč za kus, zprůměrováno - Jaguary budou stát několik milionů euro za kus). Cena za jedno vozidlo Griffon, je podle Wikipedie, cca 1 milion.euro - cca 26 mil.Kč (patrně holé vozidlo). U vozidla Titus se dřív mluvilo o částce 23 mil.Kč za kus (i s DPH). Nově MO nakupuje 62 vozidel Titus za 4,8 mld.Kč, tedy jestli dobře počítám, tak to má být cca 77 mil.Kč za kus. Cena je o tolik vyšší kvůli tomu, že oproti holé verzi (23 mil.Kč) má kupříkladu kompletní štábní vozidlo vyjít na 49 mil.Kč a spojovací 62 mil.Kč. V ceně bude započítané i zázemí, náhradní díly atd. Hlavně je v tom i opce na celkem 300 vozidel (což hodně zvedá celkovou cenu). Nebudu se bát říct, že cenově jsou na tom obě vozidla velice podobně. Naší výhodou ale je to, že oproti Francouzům neplatíme vývoj nového vozidla. Celkově tak vyjde Griffon dráž než Titus.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Starlight »

Rase, já bych nad pořízením Titusů pro AČR tolik nejásal. :-x

Letos už MO ČR podepsalo smlouvy s TATRA DEFENCE VEHICLES na dodávku licenčních Pandurů II ve verzi velitelsko-štábní KOVVŠ (6 kusů, „jednicová“ cena po 84,3 Mil Kč bez DPH) a spojovací KOVS (14 kusů, „jednicová“ cena po 81,1 Mil Kč bez DPH).

Cena je bez radiostanic Harris (v ceně jsou pouze vozidlové zesilovače s příslušenstvím). Předpokládám, že to bude stejné i v případě Titusů. „Jednicová“ cena píšu záměrně s uvozovkami, protože jsou v tom skryté vývojové náklady na tyto verze Panduru a náklady na rozjezd jeho licenční výroby u Tatry. Tedy s další objednávkou by cena mohla, respektive měla být nižší.

Navíc Pandur v těchto verzích už nepotřebuje další významnou logistiku a školení – to všechno se už platí v letošním kontraktu. A moc tam toho není, protože Pandur jako vozidlová platforma je už dávno v AČR zavedený. Tedy průměrná systémová cena (včetně vývoje, logistiky, školení) za Titus 77 mil Kč bez DPH by měla být porovnávána s jednicovou cenou dokoupení dalších Pandurů specializovaných verzí a to už je hodně blízko.

MO ČR/ AČR si navíc vozidlem Titus zavádí vozidlo o cca stejné bojové hmotnosti jako už zavedený Pandur II (a někdo mně musí vysvětlit rozdíl ve vnitřním objemu a užitečném zatížení). Zejména volba na spojovací a velitelsko-štábní verzi my připadá nešťastná – na to už má AČR objednané Pandury.

To musíme opravdu zavádět podobné vozidlo pro stejné účely a dokonce je pravděpodobně cpát k 4.brn, kde mají dva prapory ve výzbroji jen Pandury? To je musíme pravděpodobně cpát k 7. brn, která bude v další dekádě celá těžká a pásová. Udrží Titusy krok v terénu (a tím nemyslím české silnice směrem do VVP a pěkné cesty v našich poměrně malých VVP) s moderními BVP a tanky? Poznámka k průchodnosti vs. hmotnosti: Pandur má 8 kol, ale cca stejně těžký Titus bude mít 6 kol a to Pandur nikdo nepovažuje za stejně průchodný terénem jako moderní pásová bojová vozidla.

Jestli to chápu dobře tak v rámci nákupu nových BVP koupíme pravděpodobně jen nesmyslnou velitelskou verzi pro velitel roty (tedy sovětský model organizace mechanizovaných sil) a velitele a spojaře vyšších celků (prapor, brigáda) 7.brn posadíme do Titusů? Takže praporní nebo brigádní logistika bude muset při nasazení v poli tahat náhradní díly na další typ vozidla? :-x
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Rase »

Současný Pandur je prakticky jediné bojové vozidlo, které je kompatibilní s NATO, tedy se dává i k útvarům, které mají být výhledově na pásech. K nim tedy mají jít i Titusy. Tedy s příchodem nových BVP a vozidel Titus, dojde k další rošádě techniky. Teď to ale vypadá divně. Za mě je Pandur II už překonaná konstrukce, byť u AČR je vymazlená skoro na vrchol (vrchol beru Corsac), ale dál se už posunout nedá. Výhledově budou hlavním pilířem AČR těžká BVP, k nim Titus (jako levný nosič nástaveb, které nemusí být na BVP). PAndury jsou lehká vozidla a dokáží plavat, tak se hodí spíš pro expediční síly, nebo výpady do boků nepřítele. Reálně by se tak Pandur a Titus neměly vůbec potkat. Jako nosič nebojových nástaveb je Pandur až moc velký luxus, navíc se jako nosič krabicových nástaveb vůbec nehodí (má nízkou korbu), navíc nejsou řešeny modulem, což mi docela vadí a pevnou součástí podvozku. Právě u vozidla Titus lze snadno odejmout a vyměnit celou zadní část korby, stejně je řešené i vozidlo Boxer. Vnitřní prostor je taky někde úplně jinde atd. protiminovou ochranu neberu zase až tak důležitě, ale zde je Titus velice vysoko. Pancéřová ochrana taky. Jediný zápor vidím ve výšce, kdy nejde osadit bojovou věží (max nějaká nízká bojová stanice) - skříňový minomet ale zvládne. Tedy, jako nosič zbraní, jsem jednoznačně pro Pandur (KBVP), ale jako podpůrné varianty je to jenom znouzecnost, aby se zachovala jednotná platforma u brigády, nic víc. Když se koukneme že vozidlo jako Titus (Griffon VBMR) hodlají ve velkém nakupovat Francouzi a Belgie, tak tahle konstrukce začíná být i hodně oblíbenou.

ps. za mě by bylo nejlepším kompromisem mít vozidlo někde mezi Pandurem a Titusem, což je Boxer, ale vzhledem k tomu, že Pandury už máme, tak Titus není špatná volba. Vzhledem k tomu, že ale Pandur nevydrží věže a pokud by ho nahradil v budoucnu třeba Boxer, tak už by se se schopnostmi Tituse hodně tloukli.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Starlight »

Rase,

1)
Ale já v tom žádnou koncepci u AČR nevidím.

Pokud v lednu 2017 podepíše MO ĆR smlouvu na velitelsko-štábní a spojovací Pandury, tak je zřejmé, že se s platformou Pandur II počítá i za horizont roku 2030. A zrovna tyto nové Pandury trochu napraví největší slabinu verzí v AČR – slabší pancéřování proti kinetickým střelám. Laicky předpokládám, že půjdou k mechanizovaným praporům 4 brn jako největším uživatelům Pandurů.

Znovu zopakuji, že AČR ve stejném okamžiku nakupuje dvojici různých kolových obrněných bojových vozidel stejné kategorie pro stejné účely.

2)
Rychlý pohled do Francie. Těžká mechanizovaná pěchota používá velká 32 tunová kolová bojová vozidla VBCI – verze bojového vozidla pěchoty VCI (510 kusů s kanónovou věží, jednicová nákupní cena 3,5 mil EUR bez vývojových nákladů) a velitelsko-štábní verze VPC (120 kusů s kulometnou stanicí, jednicová nákupní cena 2,7 mil EUR bez vývojových nákladů).

Všechny další úkoly vhodné pro obrněná vozidla mechanizovaných/pěších sil (kromě tanků Leclerc a bojových průzkumných vozidel Jaguar) bude mít na starosti řada vozidel VBMR. V plánech bylo 1,722 vozidel VBMR 6x6 Griffon a 400 vozidel VBMR 4x4. hovoří se celkem až o 6 verzích VBMR. Čtyři varianty VBMR Griffon 6x6 – obrněný transportér, velitelsko-štábní vozidlo, sanitní vozidlo a dělostřelecká pozorovatelna (vozidlo koordinace palebné podpory) by měly být ve stávající objednávce. Pozdější verze VBMR 4x4 bude prý průzkumná.

Video: asi kompletní přehled moderní pozemní techniky francouzské armády začíná v čase 5:20


3)
A pohled do Belgie. Nové průzkumné Jaguary nahradí zřejmě kolové průzkumné Pandury I 6x6 a vozidla VBMR Griffon 6x6 zase nahradí obrněné transportéry pro převoz pěchoty Piranha III 8x8 a Dingo 2 4x4.

Video: přehled moderní pozemní techniky belgických ozbrojených sil + některá technika armád z okolních zemí


U obou zemí, je top poměrně jasné a přehledné. AČR ale už dnes má nebo objednala 9 různých verzích vozidel Pandur (včetně verzí s vysokou nástavbou – sanitní, spojovací, velitelsko- štábními). U nových pásových bojových vozidel se také hovoří o řadě variant. A do toho ještě Titusy v řadě variantách – není toho na AČR přeci jen trochu moc?

4)
Co se týče 20 vozidel Titus ve verzi „místa koordinace palebné podpory“, tak uvidíme, co se za tímto slovníkem schovává.

Jsou to dělostřelecké pozorovatelny (= vozidlo koordinace palebné podpory), nebo to jsou velitelsko-štábní vozidla velitele palebné čety dělostřelectva? V prvním případě tuto roli u nás plní nové IVECO LOV-Pz a letité pásové LOS/LOS-M na bázi BVP-1/OT-90. V druhém případě tuto roli plní skříňová varianta muzeální V3S.

Pominu, že dělostřelecká technika je zatím organizačně ve 13. dělostřeleckém pluku a nikoliv u 7. mb nebo 4. brn. Doufám, že se jedná o náhradu velitelských V3S.

Video: V3S v „akci“ v čase od 3:00


Poklud by to byly dělostřelecké pozorovatelny do první line, tak bych měl několik námitek. Jednak Titusy by mezi Pandury nebo pásovými BPV by moc nápadné nebyly (plus ta výška) – takže protivník by měl hned jasno, co má zaměřit jako první (stejný problém je ale i s dnešními LOV-Pz. Za druhé mobilita – dělostřelecká pozorovatelna musí v první linii držet krok s ostatními bojovými vozidly a o Titusu si myslím své). Za třetí – schopnost bojovat a bránit se a rozchodit nějaký ten zásah. US ARMY jako jedna z mála vedla v posledních čtvrtstoletí dvě velké mechanizované války proti silně vyzbrojenému protivníkovi – a zkušenosti z roku 2003 s vozidly koordinace palebné podpory M7 FIST Bradley jasně ukázaly na kritickou důležitost těchto bojových schopností.

Naposledy upravil(a) Starlight dne 25/7/2017, 17:46, celkem upraveno 1 x.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od klingy »

Starlight: tych 20 ks moze byt ekvivalentom Slovenskeho Tatrapanu DELSYS
http://forum.valka.cz/topic/view/8785/
Nato si viem Titus predstavit
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Pokud jsem to zaregistroval dobře, tak část vozidel Titus má být pro radiační a chemický průzkum... To kvituji s nadšením... Po vyřazení BRDM - 2rch neměl RCH průzkum k dispozici žádné zodolněné vozidlo a byl odkázán pouze na AOT... Pandur je pro RCH průzkum drahým a těžko by jim ho někdo pořídil... Takže Titus tady vidím jako dobrý kompromis...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Dzin »

Starlight
Ohledně Titusu pro dělostřelce, jedná se o vozidlo vozidla místa koordinace palby (MKP), které budou sloužit v rámci nasazení dělostřeleckých oddílů a baterií přidružených k úkolovým uskupením tvořených na bázi 4. resp. 7. brigády. Je to tedy ona náhrada V3S.

Titusi budou použity jako platforma pro specializovaná vozidla podpůrných jednotek (dělostřelci, chemici, atd.), kde nahradí současnou už nevyhovující či vyřazenou techniku.

Zajímavá otázka je jejich cena, protože pokud by vývoj a následná výroby nebyl o moc levnější, než možná alternativa na Pandurech, je otázka, zda by se to opravdu vyplatilo Titus nakupovat. Ovšem zase verze Titusu jako MKP a případě dalších speciálu nejspíše nebude mít současný ekvivalent u Panduru a nejsem schopen posoudit, zda by bylo možné současné Pandury na tuto roli použít či zda by se muselo vše vyvynout nově. Myslím si ale, že hlavní argument bude ona cena, která by měla být nižší, než u podobných verzí na Pandurech.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Rase »

Pandur má moc malý vnitřní prostroj a jeho umělé zvětšování je velice divné (viz ony velitelské, dravotní a jiné nástavby). Jak jsem psal, modul u vozidla Titus je mnohem prostornější. Navíc zatím se zdá, že u AČR bude nahrazovat především letité V3Sky, tak proč ne. Navíc pokud AČR chce chránit pancířem i vojáky dál od fronty (a to nejen v kabině), tak je Titus skvělý opancéřovaný náklaďák.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Nesher »

Aaron Goldstein píše:Pokud jsem to zaregistroval dobře, tak část vozidel Titus má být pro radiační a chemický průzkum... To kvituji s nadšením... Po vyřazení BRDM - 2rch neměl RCH průzkum k dispozici žádné zodolněné vozidlo a byl odkázán pouze na AOT... Pandur je pro RCH průzkum drahým a těžko by jim ho někdo pořídil... Takže Titus tady vidím jako dobrý kompromis...
Ne, tak to není, min. z této objednávky nepůjde k chemikům nic. Chemiků se týká se druhá část včera schválené zakázky, 80 kusů Iveco LOV se speciální nástavbou ve dvou verzích.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Nesher píše:
Aaron Goldstein píše:Pokud jsem to zaregistroval dobře, tak část vozidel Titus má být pro radiační a chemický průzkum... To kvituji s nadšením... Po vyřazení BRDM - 2rch neměl RCH průzkum k dispozici žádné zodolněné vozidlo a byl odkázán pouze na AOT... Pandur je pro RCH průzkum drahým a těžko by jim ho někdo pořídil... Takže Titus tady vidím jako dobrý kompromis...
Ne, tak to není, min. z této objednávky nepůjde k chemikům nic. Chemiků se týká se druhá část včera schválené zakázky, 80 kusů Iveco LOV se speciální nástavbou ve dvou verzích.

Dík za upřesnění... :up:
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Francouzský transportér Griffon VBMR

Příspěvek od klingy »

Titus, bude robit to naco pred 30 rokmi CSSR viacmenej vyvijala Tatrapan, relativne lacny pancierovany ucelovy nosic
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od Rase »

francouzská armáda převzala první vozidlo VBMR Griffon

http://zbiam.pl/pierwsze-griffony-dosta ... tQfodgfHcs

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od Rase »

Převzata první várka vozidel Griffon

Do letošních Vánoc převzala francouzská armáda první sérii 92 obrněných transportérů VBMR Griffon. Zajímavé je, že vozidla byla vyrobena za méně než šest měsíců. Do roku 2025 má být dle plánu dodáno 936 vozidel i s kompletním zázemím a vybavením pro jejich provoz. Téhož roku se počítá s první várkou VBMR pro belgickou armádu, která objednala 417 kusů. Celkově plánuje francouzská armáda, v rámci programu Scorpion, získat 1 872 vozidel VBMR 6x6.

https://www.armyrecognition.com/decembe ... _army.html

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od Rase »

Griffon jako součást GTIA a nových vševojskových brigád

Francouzská armáda uvažuje o pořízení 1872 Griffonů s termínem dodání 2019 až 2030. Původně přitom rámcová smlouva z roku 2014 pokrývala dodávku 1722 Griffonů, ale nový plán modernizace francouzské armády 2019-2025 zvýšil objednávku o 150 vozidel. V minulém roce francouzská armáda převzala 92 vozidel a letos obdrží dalších 128. Následovat budou další závazné objednávky s cílem získat 936 Griffonů před rokem 2025. Griffon bude dodáván z počátku v pěti variantách, a to jako obrněný transportér (nejpočetnější varianta), místo velení a řízení, odtahové/inženýrské vozidlo, vozidlo návodčího palby a zdravotnické vozidlo. Nedávno také došlo k rozhodnutí osadit 52 Griffonů minomety 2R2M ráže 120 mm. Griffon se stane součástí úkolových uskupení (pluků) GTIA Scorpion (Groupement Tactique InterArmes Scorpion) a nových vševojskových brigád. Flexibilní pluky GTIA Scorpion a brigády "Scorpion" půjde posílit o další jednotky nebo výzbroj podle předpokládané mise. GTIA je nejmenší vševojskovou jednotkou francouzské armády, kterou lze použít samostatně nebo v rámci brigády. První GTIA Scorpion vznikne v roce 2021 a v roce 2023 se počítá se vznikem první vševojskové brigády. Jednotky GTIA a brigády získají nejen nejnovější "scorpion" vozidla Griffon, Jaguar a Serval, ale také již zavedená kolová bojová vozidla pěchoty VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) a také modernizované tanky Leclerc XLR. V GTIA najdeme jednotky s obrněnými vozidly, ale také dělostřelectvo, tanky nebo jednotky týlového zabezpečení.

https://www.overtdefense.com/2019/07/30 ... m-mortars/
https://www.armadninoviny.cz/program-sc ... rmadu.html


Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od skelet »

Toto reseni je takove.. neuspokujici. Zlaty PRAM-S
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský transportér VBMR Griffon

Příspěvek od Rase »

Mno osobně si ho umím dost dobře představit na Titusu, ostatně tenhle minomet byl na Titusu k vidění už před lety v letáku Nexteru (zde). Osobně bych to tedy bral jako docela dost reálnou možnost pro AČR. Chápu ale že to tak nějak není ono. Osobně mám rád věžové minomety (RAK, NEMO) nebo alespoň automatické minomety, aby byla osádka zcela chráněná před ZHN, střepinami atd.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“