Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

plastovy_tank_5.jpg

Britský projekt ACAVP - Composite Armoured Vehicle Platform

Velmi málo známý je Britský projekt platformy kompozitních obrněných vozidel - ACAVP (Composite Armoured Vehicle Platform), jinak známý i jako "plastic tank". Cílem projektu bylo postavit obrněné vozidlo z moderních plastů, zpevněných skelnými vlákny a prokázat, že materiál E-Glass může poskytnout stejnou balistickou ochranu jako jako běžné materiály, jako ocel a hliník. Výhodou měla být výrazně zvýšená ochrana proti korozi, především ve slané vodě, snížení tepelné a akustické stopy vozidla. Studie proveditelnosti začaly v roce 1991 a vývoj byl zahájen o dva roky později. Výsledkem byl prototyp obrněného vozidla, jehož trup byl vyroben z již zmíněného kompozitu. Motor, převodovka a pohyblivá část podvozku byla použita z vozidla Warrior. Bojová věž byla použita z vozidla Fox. V přední části vozidla byla dvojčlenná osádka, ve střední části bojová věž a pohonná jednotka byla uložena v zadní části vozidla. Na všech stupních výroby, se podíley tyto společnosti: GKN, Westland Aerospace DRA (DERA), Army Base Repair Organisation (ABRO), the University of Plymouth, Shorts Brothers, Vickers, Alvis, Hexcel Composites, Ciba, Kidde-Graviner a Perkin and Vosper Thorneycroft. Ač při testech došlo k některých poruchám mechanických součástek, překonalo vozidlo veškerá očekávání. Vozidlo vážící 24 tun mělo ze všech směrů odolnost před průbojnou municí ráže 14,5 mm, čelně dokonce proti ráži 30 mm. Tedy v podstatě jako vozidlo Puma bez přídavného pancéřování. V této době se v Rusku testovalo použití skelných vláken u vozidlo PT76, v USA pak běžel projekt ATD (Advanced Technology Demonstrator). Britský projekt měl ale mnohem vyšší ambice. Velice zajímavá je i cena materiálu E-Glass, která je zmiňována pouze 3 Libry za 1 kilogram (!), přičemž materiál S2 Glass vycházel na 11 liber a kevlarová vlákna pak na 20 Liber za kilogram. Samotná korba vozidla ACAVP byla tlustá 60 mm a vážila kolem šesti tun. Zbytek hmotnosti připadal na pohonnou soustavu a další části vozidla. takto nízká váha by znamenala, že vozidlo by bylo možno přepravovat v letounech C130. Proces zkoušek prototypu měl být dokončen v říjnu 2000 a výše nákladů na celý projekt byla zmíněna na 6 milionů Liber (kurz v roce 2000). Projekt byl zdárně ukončen v roce 2001, splnil očekávání více než bohatě a prokázal, že je možno snížit hmotnost bojových vozidel až o 20-30 %. Ve své době se jednalo o nejpokročilejší technologii, pokud jde o použití moderních lehkých materiálu pro pozemní bojová vozidla. Vývoj měl pokračovat v projektu TRACER, ale brzy byl upřednostněn konvenčnější program FRES, který vyústil v program Ajax. Paradoxní je, že ač Británie realizovala takto moderní koncept, který se ukázal být více než funkčním, stejně dala přednost použití konvenčních materiálu pro svá obrněná vozidla. Navíc se vyrábějí z oceli, která se musí dovážet ze Švédska. Prototyp vozidla ACAVP se momentálně nachází v Muzeu a pravidelně se účastní různých výstav.

Zdroj:
http://below-the-turret-ring.blogspot.c ... iffin.html
https://thinkdefence.wordpress.com/tag/vehicles/page/3/
https://www.flickr.com/photos/89987501@N03/28766841615
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comme ... _the_tank/
http://www.simonsfotos.co.uk/living-his ... -team.html

1607088946_acavp-3.jpg
ERP6d64dc_01_ACAVP.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Martin Hessler »

Někde, nevzpomenu si kde, ale byl to britský zdroj, jsem četl, že byly obavy z toho, jak by se mohly po delším čase změnit mechanické vlastnosti komponentů ze syntetických hmot - proces dlouhodobé degradace plastových dílů, zvláště v podmínkách vystavení povětrnostním vlivům (slunce, mráz, voda) lze mnohdy jen těžko předpovědět. Ze stejného důvodu např. ruská armáda odmítla plošně zavést modernizované pistole PMM s polymerovým rámem zpevněným skelnými vlákny. Nikdo nechtěl převzít odpovědnost za to, jak by se namáhané rámy chovaly po několika letech/desítkách let ve skladu.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Jistě, tohle je potencionální problém, ale na druhou stranu se mohlo jednat o hodně levné vozidlo, lehké a tedy i méně náročné na zázemí, provoz atd. Pokud by byla životnost nižší než u klasických materiálů, ještě to nemuselo nutně znamenat problém, právě díky levnější výrobě korby. Uznávám ale, že se jedná spíš o mou představu. Osobně mě ale fascinuje ona váhová úspora, která je opravdu citelná, když si vezmeme, že balistická ochrana je na úrovni vozidel, těžších o cca 10 tun. Zvlášť když si vezmeme, že vozidlo bylo osazené opravdu těžkými komponenty, které se dnes vyrábějí mnohem lehčí a budoucnost je ještě optimističtější (lehčí pojezdová kola, lehčí pásy atd.). Zajímavé je i použitá pouze dvojčlenné osádky, což mají v plánu i u vozidel blízké budoucnosti (izraelský Carmel a evropský tank "Leopard 3").
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od klingy »

Rase, ja si to viem prestavit tuto technologiu ako idealnu pre vozidlo vysadkovych mechanizovanych jednotiek, niecoho na sposob BMD, M551, len si neviem celkom dobre predstavit, ako sa to tento material bude spravat pri opakovanom pomerne tvrdom dosadnuti...

Edit. nieco o samotnej technologii vyroby nevieme (technologia ako pri trupoch lodi s kompozitu)?
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Mirek58 »

Použitý materiál je sice hezký, ale stále platí, že nejúčinnější zbraní na bojišti je oheň.
Taková flaška s benzínem dělá divy i dnes.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Martin Hessler »

Rase píše:Osobně mě ale fascinuje ona váhová úspora, která je opravdu citelná, když si vezmeme, že balistická ochrana je na úrovni vozidel, těžších o cca 10 tun. Zvlášť když si vezmeme, že vozidlo bylo osazené opravdu těžkými komponenty, které se dnes vyrábějí mnohem lehčí a budoucnost je ještě optimističtější (lehčí pojezdová kola, lehčí pásy atd.).
No právě... Osobně bych viděl menší problém např. v kompozitních pojezdových kolech (ocelový náboj, ložisko a obruč kvůli mechanickému namáhání při jízdě, a polymerová výplň - tím by se dalo dost ušetřit na váze) a některých částech korby (např. dno), možná i pásech, které se dají lehce opravit, ale ve studii se píše pouze o odolnosti vůči průbojným střelám. Otázka zní, co by s polymerovým pancířem udělala kumulativní munice (typicky RPG-7, kterých se po světě flákají miliony). Ano, jistě, představný pancíř... Ten je vyzkoušený u ocelového pancéřování, v němž po zásahu zůstane jen malý důlek. Jak by vzdoroval plastový kompozit proudu plazmatu? Co odolnost proti útoku hořlavinou? Co protipožární ochrana? Levné a ve velkých počtech vyráběné bojové vozidlo je skvělá myšlenka, jenže tam uvnitř jsou živí lidé. Osobně jsem přesvědčen, že kovové materiály jsou v řadě případů stále ještě v konstrukci bojových vozidel nezastupitelné.

Možná jsem ale jenom zaujatý, protože patřím ke generaci bývalých kluků, kteří plastové hračky ještě vnímali jako něco méně hodnotného :)
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Uznávám, že vhodnější by asi byl kovový základ (hliník, tenká ocel atd.) osazený bloky E-Glass, přes které může jít klasický přídavný pancíř. Tohle by bylo asi nejčistější řešení, při zachování velice nízké váhy i mechanických vlastností klasické konstrukce. U moderních vozidel jde o to, aby se "hrozba" k samotné konstrukci vozidla ani nedostala, tedy "vícevrstvá ochrana", kdy není moc důležité, z čeho je samotná korba.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

klingy píše: nieco o samotnej technologii vyroby nevieme (technologia ako pri trupoch lodi s kompozitu)?
K výrobě máme jen tyto fotografie:

Obrázek

Obrázek

Přidal jsem do článku i aktuální fotky (2016)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Pro zábavu jsem ukuchtil facelift ACAVP, kdy je osazené novými diodovými světlomety z vozidla Ajax a novou bezosádkovou bojovou věží Turra 30 :)

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od El Diablo »

Tanky z plastových kompozitů: budoucnost, či slepá ulička?
20. srpna 2017
V 90. letech minulého století nastal masivní rozvoj moderních plastů a kompozitních materiálů na bázi skelných vláken. A tak se začalo testovat využití těchto technologií také ve vojenském průmyslu.
Zdroj: http://technet.idnes.cz/plastove-tanky- ... enstvi_erp
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Už jsem se chtěl rozohnit, že někdo použil můj článek (poskládaný pro AN z pár článků pro Palbu), navíc bezezměn... no a hle, dole jsem jako autor :D

Ještě dodám, že v textu zmiňuji projekt TRACER. Ono o tomto společném projektu USA a Británie se ví hodně málo a docela brzo byl utípnut, ale co tehdy ukuchtili mělo ohromný přesah. V USA se z něj stal neúspěšný projekt FCS, v Británii pak FRES, z něhož vznikl projekt Scout SV = AJAX. Celkově Ajax je v podstatě všechno z projektu TRACER, naplácané na konvenční podvozek. Jednoduše to co je dnes základem z vozidla ASCOD, měl být původně základ z projektu ACAVP. Další věcí je finanční stránka. ACAVP vyšel na 6 milionů Liber, ale program TRACER vyšel jen britskou vládu na 131 milionů Liber (!!!) Tady je text o projektu TRACER:

http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7 ... eb#p254854
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Materiál E-Glass

Nyní něco málo k samotnému materiálu E-Glass (E-Sklo), který je v textu zmiňován. Skleněná textilní vlákna se začala vyrábět koncem 19. století a vyrábějí se ze skelné taveniny, různými metodami zvlákňování. Skelná vlákna zlepšují vlastnosti kompozitů – odolnost proti stárnutí i povětrnostním vlivům, proti chemickým vlivům, nehořlavost, pružnost a mechanické vlastnosti. Sklo je odolné proti ohni a mnoha chemikáliím, má poměrně vysokou pevnost v tahu a nízký modul pružnosti. Vlhkost však pevnost vláken snižuje a odolnost proti trvalému namáhání a pevnost v oděru je rovněž nízká. Průměrná hmotnost je asi 2500 kg/m3, bod tání až přes 1000° C, dlouhodobě snáší sklo teploty až 450° C. Všechny typy obsahují nejméně 50 % oxidu křemičitého (SiO2), obsahem ostatních chemických prvků se jednotlivé druhy liší. E-sklo obsahuje 55 % SiO2, 18 % CaO, 8 % Al2O3, 4,6 % MgO a jiné prvky s podíly pod 5 %. Vlákna z E-skla jsou vhodná jako elektroizolační materiál. S-sklo snáší teploty přes 1000°C a je méně pružné. C-sklo je mimořádně odolné proti chemikáliím. U E-Skla máme hodnoty: Pevnost v tahu 1,7 až 3,5 GPa a E-modul 69 – 72 GPa. Celosvětová výroba skleněných textilních vláken dosáhla v roce 2010 asi 4,7 miliony tun, z toho cca 80% jako roving a 20% příze. Kompozity se skelným vláknem jsou dnes jedny z nejdůležitějších konstrukčních materiálů a nacházejí uplatnění v letectví, lodním průmyslu, automobilovém i elektronickém průmyslu, při výrobě domácích spotřebičů i sportovního zboží. Ze skleněných vláken se také zhotovují izolace proti žáru nebo chemickým vlivům ve formě rohoží (soudržnost je zajištěna lisováním nebo prošíváním vrstvy vláken) a hadic, stuh a šňůr. V roce 2005 bylo v Evropě zhotoveno přes milion tun kompozit, tyto plasty obsahují cca 50 % váhového množství skleněných vláken.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C4% ... l%C3%A1kna
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C4% ... l%C3%A1kna

Obrázek
Vrstvený skleněný pancíř vyvinutý u VOP CZ
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský projekt ACAVP - aneb "plastový tank"

Příspěvek od Rase »

Hodně zajímavé je, že VVÚ Brno (Oddělení speciální materiály) se mimo jiné zaobírá výzkumem kompozitních pancířů a vrstveným transparentním pancéřováním na bázi kovů, keramiky, skla a polymerních materiálů. Krom využití kompozitních materiálů na vojenské technice, jde i o výzkum zaměřený na stárnutí polymerů, odolnost vůči vlivům prostředí, životnost a náhrady pryžových a plastových dílů ve vojenské technice. Tento výzkum probíhal v rámci programu STAR (Stárnutí plastů a pryží - zvýšení životnosti). Projekt řeší degradaci plastů a pryží provozními materiály a vnějším prostředím. Cíle řešení:
Vytvoření normy pro sledování těsnosti ochranných masek v životním cyklu;
Návrh metodického postupu pro akviziční proces, skladování a exploataci plastů a pryží s ohledem na sledování a prodlužování životnosti;
Budování databáze odolnosti a degradace plastových a pryžových dílů používaných ve vojenské technice.

http://www.vvubrno.cz/smi/oddeleni-specialni-materialy/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“