Vozidlo PERUN od SVOS

Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Jo, a díky za odkaz! :-)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Zemakt »

Mno jo, ale pak to zas neladí s tímto
http://www.vojenskerozhledy.cz/kategori ... hkeho-typu
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

KOLT píše:Vozidlo by se snad mělo kupovat podle toho, co od něj potřebujeme. ....

Ovšem jak u výsadkářů tak u lehké pěchoty (která stejně se vznikem nového pluku bude aeromobilní) bych se ptal, zda by nebylo lepší přejít buď na britský model 8 členných nebo americký model 9 členných družstev. Pak nemá smysl řešit jedno šestimístné vozidlo, nýbrž dvě až tři čtyřmístná. Ano, je to o něco dražší řešení, ale je pružnější, má o poznání větší palebnou sílu a je "bezpečnější" – dnes stačí k likvidaci čety výsadkářů sejmout čtyři vozidla (nepočítáno velení čety), po reorganizaci by to bylo minimálně šest (při zachování počtu lidí) či osm (ponechání počtu družstev v četě).

Ale i kdybychom zůstali u 6 lidí v družstvu, bylo by lepší použít model dvou vozidel na družstvo, protože vám pak 4 místná vozidla umožňují spolu s družstvem přepravit i (Z)VČ, tlumočníka, pyrotechnika, atp. Kajman s šesti výsadkáři mi přijde jako spíše odrazující zkušenost....
Já bych šel ještě dále a především bych si položil otázku, kdo všechno potřebuje mít vlastní vozidlo. Skutečně potřebuje každé lehké (pěší/výsadkové) družstvo/palebný tým svoje vlastní vozidlo?

V západních armádách existuje spousta ověřených, ale odlišných, vzorů ohledně struktury jednotek, jejich úkolů a jejich vybavení vozidel.

1)

Jako první uvedu příklad US ARMY, který bude stoupence motorizace taktickými vozidly pro každého vojáka asi šokovat.

US ARMY/ANG má dohromady 58 (31 US ARMY + 27 ANG) manévrových brigádních bojových týmů BCT. Z toho je jen 15 (10+5) obrněných (výzbroj tanky M1 a BVP M2) a 9 (7+2) středních (výzbroj OT Stryker, ale žádné tanky M1). Zbytek, tedy 34 (14+20) jsou motorizované pěší a výsadkové brigády označované jako pěší Infantry BCT, jejichž mobilitu zabezpečují taktická vozidla 4x4 a nákladní automobily.

A teď to nejdůležitější – přestože má IBCT stovky různých vozidel, tak hlavní bojová síla - vojáci střeleckých rot pěších praporů US ARMY bojují (útočí, brání, okupují) v podstatě jen pěšky (!). Proto pro jejich přepravu nemají střelecké roty vlastní organická bojová nebo transportní vozidla, ale přepravují se primárně nákladními automobily (případně i vrtulníkem nebo výsadkovým letadlem) poskytnutých a řízených transportními logistiky z praporu nebo brigády. Taktická vozidla ve střeleckých rotách tak má jen velení roty.

2)

A teď se to začne komplikovat. Každý pěší prapor má kromě pěších střeleckých rot i rotu zbraní. Ta je kvůli hmotnosti zbraní postavená právě na taktických vozidlech 4x4 se stropními střelišti s velkorážnými kulomety M2, granátomety Mk19 a těžkými PTŘS TOW-2.

V rámci IBCT je kromě třech manévrových pěších praporů také čtvrtý manévrový prapor, který historicky nahrazuje lehkou jízdu – průzkumná korouhev (prapor), která má své struktuře motorizované průzkumné švadrony (roty). Na rozdíl od východního pojetí skrytého průzkumu je to víceúčelová manévrová bojová jednotka, která zvládne nejen pasivní průzkum, ale také agresivnější průzkum bojem a v případně i útočný nebo obraný boj (například jako mobilní záloha brigády). Protože podobně jako kdysi jízda s koňmi dávají přednost manévrování a průzkumné týmy jsou malé (oproti velkým střeleckým družstvům) jsou všichni tito průzkumnici plánovitě motorizováni taktickými vozidly 4x4 se střelišti.

3)

Více o struktuře a motorizaci IBCT jsem publikoval už zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=297 ... 00#p252435

Samozřejmě US ARMY v rámci operací se „přizpůsobuje“ lokálním podmínkám na bojišti. Proto v posledních letech jednotky v zónách s dominantní hrozbou v podobě různých IED nebo RPG operativně více než hustě motorizovala vozidly kategorie MRAP, tak aby mohly provádět hlídkování, doporvody nebo jiné přesuny ve vozidlech.

Na příkladu US ARMY je ale vidět, že je nutné nejdříve dát do souladu ekonomické možnosti, strukturu jednotek (minimálně v rámci brigády/brigádního úkolového uskupení) a hlavně úkoly a způsob boje pro tyto jednotky.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 21/5/2018, 01:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

redy píše:
KOLT píše: Jasně, naše družstva jsou tradičně šestičlenná. U bigošů to má asi smysl ponechat, neb nová BVP budou mít pravděpodobně 6 standardních míst + 1-2 pro VČ, ZVČ či specialisty. Ovšem jak u výsadkářů tak u lehké pěchoty (která stejně se vznikem nového pluku bude aeromobilní) bych se ptal, zda by nebylo lepší přejít buď na britský model 8 členných nebo americký model 9 členných družstev. Pak nemá smysl řešit jedno šestimístné vozidlo, nýbrž dvě až tři čtyřmístná. Ano, je to o něco dražší řešení, ale je pružnější, má o poznání větší palebnou sílu a je "bezpečnější" – dnes stačí k likvidaci čety výsadkářů sejmout čtyři vozidla (nepočítáno velení čety), po reorganizaci by to bylo minimálně šest (při zachování počtu lidí) či osm (ponechání počtu družstev v četě).
Britská armáda údajně nedávno testovala novou organizaci čety se čtyřmi šestičlennými družstvy (https://ukarmedforcescommentary.blogspo ... -army.html, část Platoon structure). USMC zase nedávno přešel na dvanáctičlenná družstva (4x tříčlenný fireteam), možná tedy ta česká šestka není až tak zastaralá.
Pozor na přesnosti nuancí v překladu a používání správného času. Všichni si zatím drží své tradiční struktury a pouze se experimentovalo/experimentuje:

1)

Britská armáda místo standardní pěchotní čety = 3 družstva (sekce) po 8 vojácích (= dva 4 členné palebné týmy) s celkem 24 vojáky experimentálně zkoušela odlišnou strukturu se 4 družstvy po 6 vojácích (celkem opět 24 vojáků). Text píše, že přes taktické výhody v podobě jednoho družstva (sekce) navíc tento model není schopen absorbovat ztráty vojáků.

Co má AČR? Mechanizované čety (pandur, BVP-2) mají 3 mechanizovaná družstva po 6 vojácích roje. Celkem jen 18 vojáků. Poznámka: výsadkový prapor má 3 výsadková družstva po 6 vojácích (=dva 3 členné palebné týmy) a navíc 1 družstvo pancéřovek Carl Gustaf. Tedy celkem cca 21(?) vojáků.

Tak jako tak oproti britskému modelu má AČR v „pěší“ četě méně vojáků, menší palebnou sílu a menší schopnost absorbovat ztráty. Britský experiment sice zkoušel 6 členná družstva, ale v četě byly 4 a ne jen 3 jako u mechanizované čety AČR.

2)
USMC má 13 členná střelecká družstva (velitel družstva + 3 střelecké týmy po 4 mariňácích). Toto vytvořili v roce 1944 a bojem skutečně důkladně prověřili. Dosud na tom nic nezměnily. Jen kvůli nástupu nových technologií (UAS/UAV) zkoušejí experimentálně novou strukturu s 11, 12 a 14 mariňáky: https://www.marinecorpstimes.com/news/y ... -platoons/

Pro žádnou novou variantu se zatím nerozhodli. Jejich různé varianty jsou: 3 palebné týmy po 4 mariňácích, nebo 3 x 3, nebo 2 x 5. Nejdou ale srovnat s variantami AČR (2 x 3 nebo 1 x 6), protože opět platí to, co v případě Britské armády vs. AČR. USMC má mnohem více mariňáku v družstvu než AČR (dnes 13 mariňáků vs. 6 vojáků) a četě (dnes 3 x 13 = 39 vs. 18).

3)

Pro srovnání Bundeswehr. Těžké mechanizované (Panzergrenadier) družstvo s BVP Marder nebo Puma má 6 vojáků roje. Mechanizovaná četa pak má celkem 4 družstva. Celkem tedy 24 (=4 x 6) vojáků vs. 18 u AČR.

Lehké a střední mechanizované (Jäger) družstvo Bundeswehru má podle typu vozidla 8-11 vojáků (vždy 2 palebné týmy). V případě jednotek s OT Boxer je to až 8-9 vojáků roje. Mechanizovaná četa má pak cca 32-36 (=3x8 až 9) vojáků vs. 18 u AČR.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od arten »

Mňa zaráža ešte jedna vec - Perun má byť ľahké výsadkové vozidlo pre výsadkárov.
Avšak má takmer totožné rozmery a najmä hmotnosti ako predvázané "normálne" taktické vozidlá (Patriot, Gerlach, Master, a pod.) - lenže tie majú plne krytý priestor osádky a bal. ochranu Lvl. 3!
Tak aký má potom zmysel kupovať málo chránený Perun a nie rovno plnohodnotne chránené vozidlo? :shock:
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Starlight píše:...Poznámka: výsadkový prapor má 3 výsadková družstva po 6 vojácích (=dva 3 členné palebné týmy) a navíc 1 družstvo pancéřovek Carl Gustaf. Tedy celkem cca 21(?) vojáků...
Sakra, proč já žil v domnění, že už přešli na 4 družstva? Minimálně vím, že se o tom (i o 4 četách na rotu) diskutovalo.

Každopádně souhlasím s tím, že naše složení jednotek je velice "oslabené" oproti západním armádám. Snad alespoň nové přezbrojení 7. mbr povede k posílení čet (hovořilo se o čtyřech vozidlech na četu, což by znamenalo minimálně 24 vojáků, plus VČ, ZVČ.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

arten píše:Mňa zaráža ešte jedna vec - Perun má byť ľahké výsadkové vozidlo pre výsadkárov.
Avšak má takmer totožné rozmery a najmä hmotnosti ako predvázané "normálne" taktické vozidlá (Patriot, Gerlach, Master, a pod.) - lenže tie majú plne krytý priestor osádky a bal. ochranu Lvl. 3!
Tak aký má potom zmysel kupovať málo chránený Perun a nie rovno plnohodnotne chránené vozidlo? :shock:
To je nás víc, které to zaráží... :roll:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12973
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

Osobně mi nákup vozidla Perun od SVOS tak nějak nevadí, tedy pokud zůstane pouze u nákupu oněch pár vozidel. Podnik uspěl prmírně kvůli tomu, že nabídl vozidla za nejnižší cenu, víc v tom nehledejme. Cena konkurenčního vozidla od VOP CZ měla být výrazně vyšší - o co konkrétně se jednalo bohužel nevím, nikde se o tom nemluvilo (možná NIMR RIV). Doufám, že až se bude kupovat lehké obrněné vozidlo pro vojáky, tak se už bude hledět primárně na rozměry, balistickou odolnost a cenu až druhotně. Nu uvidíme. Jako reklama pro SVOS asi dobré, ale exportní potenciál je dost malý - spíš nulový. Tak si říkám, zda by vojákům neudělalo větší službu třeba Oshkosh M-ATV, byť je to velká kráva, tak pár kusů by se určitě podařilo vydyndat z Američanů přímo v Afgánistánu... zadarmo, nebo symbolickou cenu (!)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

arten píše:Mňa zaráža ešte jedna vec - Perun má byť ľahké výsadkové vozidlo pre výsadkárov.
Avšak má takmer totožné rozmery a najmä hmotnosti ako predvázané "normálne" taktické vozidlá (Patriot, Gerlach, Master, a pod.) - lenže tie majú plne krytý priestor osádky a bal. ochranu Lvl. 3!
Tak aký má potom zmysel kupovať málo chránený Perun a nie rovno plnohodnotne chránené vozidlo? :shock:
Jak už napsal KOLT, je to takový malý český „zázrak“, který ze Slovenska znáte také.

Firma, které nikdy předtím nevyrobila žádné sériové auto (SVOS je specialista na dopancéřování už vyrobených vozidel jiných značek) a pouze jeden prototyp MRAP vozidla VEGA, předloží jedinou platnou nabídku, která splňuje zadání MO ČR na vrtulníkem CH-47 přepravitelné obrněné terénní vozidlo pro elitní speciální síly.

Je to celé takové divné právě proto, že toto vozidlo má být podle specifikací ve smlouvě přepravitelné vrtulníkem CH-47. My ale víme, že není. Protože MO ČR žádný vrtulník CH-47 nevlastní a o jeho přepravních možnostech má podle smlouvy zcela mylné představy, tak lze předpokládat, že na tuto „základní“ drobnost během tuzemských vojskových zkoušek asi nepřijdou a vozidlo bude zavedeno do výzbroje.

Celé to ale není nic neobvyklého. MO ČR má při nákupu moderních taktických vozidel 4x4 v poslední dekádě doslova obě ruce levé. A napotřetí už to není náhoda. Nákup předražených vozidel Dingo 2 přes MPI Group za 27 mil Kč (bez DPH) za vozidlo skončil mediální ostudou AČR během nasazení v Afghánistánu. Nákupy LOV IVECO přes Praga Export se mediálnímu posměchu vyhnuly, nicméně to nemění nic na tom, že se jedná o další předražený obchod (odhadem 21 mil Kč bez DPH za jedno neozbrojené vozidlo LOV B). I tyto vozidla musela být v tichosti stažena z Afganistánu pro nedostatečnou balistickou ochranu proti IED. Přesto jejich nákupy ve specializovaných verzí pokračují. Jen s tím rozdílem, že budou ještě dražší, protože Praga Export nejdříve prodá holé vozidlo asi do státního VVÚ, kde asi spolu s VOP CZ a VTÚ provedou zástavbu dalšího specializovaného vybavení a pak to celé VVÚ s další přirážkou prodá MO ČR.

Na bojišti v Afghánistánu pak podivnosti na MO ČR musí řešit náš hlavní spojenec USA a poskytovat AČR svoje pořádná obrněná vozidla. V tomto případě MRAPy MaxxPro, které se pak ukazují ministrům obrany, veřejnosti a spojencům jako výkladní skříň AČR:



https://www.youtube.com/watch?v=yAU9bWDR4Q8

Použití amerických vozidel je ukázkou aspektů, které nákupy MO ČR ne vždy zohledňují. Poskytnuté vozidla MaxxPro mají ve spojenecké operaci v Afganistánu zajištěno specializované příslušenství (odminovávače,…), kompatibilní americkou komunikaci a rušiče, náhradní díly, kompatibilitu s odtahovými vozidly a mimo jiné také jednotné palivo. Armády USA jezdí na letecké palivo, nikoliv na motorovou naftu, letecký petrolej ale výkonově neprospěl motorům Dinga, protože AČR byla nasazena v amerických sektorech s kerosinovým palivem. Například Perun ST má sice specifikaci letecké palivo NATO F-34 (neboli JP-8) jako alernativní palivo , ale jestli s ním budou dělat v území ČR zkoušky výkonů vozidla v terénu se mi nechce moc věřit.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 22/5/2018, 01:20, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Hubna
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 28/5/2013, 21:38

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Hubna »

Starlight: tím dalším nákupem vozidel IVECO LMV máš na mysli těch 80ks pro chemiky nebo se chystá ještě něco dalšího?
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

Hubna píše:Starlight: tím dalším nákupem vozidel IVECO LMV máš na mysli těch 80ks pro chemiky nebo se chystá ještě něco dalšího?
V současnosti by měly „probíhat“ minimálně tři akce ohledně LOV Iveco pro AČR.

1)

Nejznámější je asi Radiační, biologické a chemické vozidlo LOV-CBRN označovaná jako souprava S- LOV-CBRN (vozidlo LOV-CBRN s přívěsem P-LOV-CBRN): http://www.armadninoviny.cz/radiacni-bi ... -cbrn.html

Vývoj byl zahájen v roce 2008. V letech 2009-12 na vývoj u VOP CZ poskytlo MO vývojový grant v hodnotě 98 mil Kč. Cena jediného prototypu činí 66 mil Kč bez DPH (podvozek s dvoumístnou pancéřovou kabinou dodal Praga-Export za 12,3 mil kč bez DPH). V roce 2014 byl tento jediný existující kus předán 311. praporu radiační, chemické a biologické ochrany v Liberci.

V červenci 2017 vláda ČR rozhodla, že u státního VVÚ (ve spolupráci s VTÚ a VOP CZ) si pořídí 80 kusů lehkých obrněných vozidel na podvozku IVECO za celkem 4,4 miliardy Kč s DPH. LOV IVECO měla být určena pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany (40 kusů) a družstva radiačního a chemického průzkumu u jednotek AČR (dalších 40 kusů).

Jedno vozidlo mělo přijít průměrně na 45 mil Kč bez DPH. Protože ale 80 CBRN speciálů na armádu velikosti AČR je asi hodně, je pravděpodobné, že mělo jít podle šuškandy o dvě různé verze vozidel. Tedy cena bude asi jen průměrem. Nicméně podle informací, které už na Palbě byly publikovány, je celý nákup minimálně odložen: https://www.euro.cz/byznys/rekni-kde-ty ... ou-1399418

2)

Druhou akcí je vývoj prototypu nové průzkumné verze LOV-ISR. http://static.vtusp.s8.upgates.com/i/i5 ... isr-cz.pdf

Vývoj/prototyp stál MO u VTÚ v letech 2016-17 celkem 71 mil Kč bez DPH/ 85,9 mil Kč s DPH. Praga-Export dodala VTÚ v roce 2016 jeden kus 4 místného IVECO LOV 7,62B bez zbraňové stanice za 21,6 mil Kč bez DPH.

3)

Třetí akcí je mobilní meteorologická stanice PODTEO na bázi soupravy dvoumístného podvozku LOV IVECO s přívěsem, na kterou se namontuje finský radiotheodolit RT20.

http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/ob ... lo-1284574
https://zpravy.idnes.cz/novy-meteorolog ... _domaci_jw
https://www.vaisala.com/en/products/ins ... ucts/rt20a

VTÚ obdrží v letech 2016-18 na vývoj jednoho prototypu vývojový grant od MO v hodnotě 27,3 mil Kč . MO navíc také dodá ze skladu radiotheodolit RT20. Zajímavé jsou ceny. PRAGA-Export dodal VTÚ v roce 2017 dvoumístný podvozek za 17,3 mil Kč bez DPH a přívěs CL 35 ARM pro dostavbu za 0,45 mil kč bez DPH (výrobcem je ale česká společnost Clermont, společnost s r.o. http://www.nastavby.info/cz/typy-nastav ... i-program/).
Naposledy upravil(a) Starlight dne 22/5/2018, 23:01, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Hubna
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 28/5/2013, 21:38

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Hubna »

Starlight: Díky, o těch dalších dvou vyvíjených verzích jsem nevěděl. Docela mě překvapuje, že MO do vývoje různých nástaveb tolik investuje, i když se všeobecně ví o vážných nedostatcích samotné platformy, tedy Iveca. Vždyť už se přece uvažovalo i o jejich náhradě (https://www.vavyskov.cz/en/node/319). Snad nebude problém v budoucnu tyto nástavby přemístit na vyhovující platformu.
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od redy »

Starlight píše: 2) USMC má 13 členná střelecká družstva (velitel družstva + 3 střelecké týmy po 4 mariňácích). Toto vytvořili v roce 1944 a bojem skutečně důkladně prověřili. Dosud na tom nic nezměnily. Jen kvůli nástupu nových technologií (UAS/UAV) zkoušejí experimentálně novou strukturu s 11, 12 a 14 mariňáky: https://www.marinecorpstimes.com/news/y ... -platoons/

Pro žádnou novou variantu se zatím nerozhodli. Jejich různé varianty jsou: 3 palebné týmy po 4 mariňácích, nebo 3 x 3, nebo 2 x 5. Nejdou ale srovnat s variantami AČR (2 x 3 nebo 1 x 6), protože opět platí to, co v případě Britské armády vs. AČR. USMC má mnohem více mariňáku v družstvu než AČR (dnes 13 mariňáků vs. 6 vojáků) a četě (dnes 3 x 13 = 39 vs. 18).
O uvedných možnostech se uvažovalo, nakonec ale nedávno (začátkem května) byla zřejmě vybrána původně nezmiňovaná varianta 12/3+3x3, např. zde: https://www.military.com/daily-news/201 ... squad.html ; https://insidedefense.com/insider/marin ... quad-fy-20 ; https://www.overtdefense.com/2018/05/05 ... _id=642623 ; https://www.marinecorpstimes.com/news/y ... dant-says/
S rozdíly mezi USMC a AČR ale souhlasím, uváděl jsem to jen jako příklad, že obvyklé (např. Británie, US Army, dosud USMC) čtyřčlené týmy tvořící (případně s velitelem navíc) v násobku družstvo nemusí být jediná možnost.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Jsme tedy dosti OT, v nejhorším to admin přesune (nebo nám dá banána :wink: ). Chápu-li správně, nejvíc se jim líbí družstvo s 3 palebnými týmy po 3 vojácích + velitel, zástupce, "operátor systémů" (čili obsluha moderních serepetiček). Ono to má logiku. Se zaváděním všemožné elektroniky je potřeba minimálně složitější z ní dedikovat na někoho zkušeného a dostatečně vycvičeného. Tříčlenné týmy mají jednu nevýhodu – když dojde ke zranění jednoho člena, je tým v podstatě vyřazen a může mít problémy i jen s vlastní krycí palbou na ústupu. Njn, něco za něco.

Zaujala mě ale jiná věc – každý pěšák dostane M27. Takže po norské a francouzské armádě bude i USMC vyzbrojena HK-416 8-) (speciály nepočítám). Asi měli pravdu ti, kteří tvrdili, že zavedení M27 k USMC je jen záminka, kdy se počítá s tím, že posléze nahradí M4, aniž by bylo potřeba projít složitým výběrovým řízením. Jasně, i M27 se musela vysoutěžit, jenže to byla náhrada M249, tedy nikoliv hlavní zbraně pěšáka, navíc je to zbraň belgická => jednalo se o mnohem menší politikum než náhrada M4. A teď se jen řekne, že se M27 osvědčila, "není to tolik peněz" (doslova) a šup, máme pístovku :razz:
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Nesher »

AČR zahájila v květnu vojskové zkoušky vozidla Perun v otevřené variantě pro 601. SkSS.
SVOS již plně dokončil vývoj uzavřené varianty a finišuje s vývojem varianty 6x6 s celkovou hmotností až 19 tun, který má být ukončen do konce tohoto roku.
Zdroj ATM 6/2018.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od tomas.kotnour »

Nesher píše:AČR zahájila v květnu vojskové zkoušky vozidla Perun v otevřené variantě pro 601. SkSS.
Od května podnikové, vojskové budou teprve následovat.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Nesher »

tomas.kotnour píše:
Nesher píše:AČR zahájila v květnu vojskové zkoušky vozidla Perun v otevřené variantě pro 601. SkSS.
Od května podnikové, vojskové budou teprve následovat.
Může být, jak jsem koupil, tak prodávám. :D
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12973
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

takhle by měl vypadat ten Perun 6x6

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od snooper »

Český Perun dobývá svět (članek AutoRoad)
https://autoroad.cz/technika/93114-cesk ... -odborniky
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12973
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

snooper:
že by se tedy SVOS začalo s Perunem opravdu dařit? zajímavé: "Vzhledem k rozjednaným objednávkám ze strany zahraničních klientů se odhaduje, že bude firma nakonec produkovat až sto vozidel ročně."
Jsem hodně zvědavý, co za klienty klofli :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“