Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
To je poměrně jednoduchá matematika
počet letů … 590
počet letových hodin … 4.600 h
každý let tedy trval v průměru 7 hodin 45 minut … tedy přesně pracovní dobu s 30-ti minutovou přestávkou na oběd
půl roku je cca 180 dní
takže to máme 3,3 letu denně resp. 25,5 hodiny denně
Jinak ferry range (max. dolet) mají 3.220 km, při téměř 8-mi hodinovém letu se po syrském nebi proháněly buď úchvatnou rychlostí 400 km/h … a nebo pořád tankovaly.
Dle originálu odhodily 4,250 pounds bomb = 17 SDB (každých 14 dní jednu) nebo 4 JDAM a jednu SDB (každý měsíc jednu a poslední žádnou)
Denně vystrašili něco přes 3 letadla … a protože v průměru vychází 3 lety denně, je to co let, to jedno vystrašené letadlo.
Tedy oni by jich vystrašily mnohem více, ale to víš , F-22 je STEALTH … a tak to chvíli trvá, než si jich nevystrašený letoun všimne a stane se vystrašeným.
A nebo to prostě vezmeš tak, že je to Security Magazín
počet letů … 590
počet letových hodin … 4.600 h
každý let tedy trval v průměru 7 hodin 45 minut … tedy přesně pracovní dobu s 30-ti minutovou přestávkou na oběd
půl roku je cca 180 dní
takže to máme 3,3 letu denně resp. 25,5 hodiny denně
Jinak ferry range (max. dolet) mají 3.220 km, při téměř 8-mi hodinovém letu se po syrském nebi proháněly buď úchvatnou rychlostí 400 km/h … a nebo pořád tankovaly.
Dle originálu odhodily 4,250 pounds bomb = 17 SDB (každých 14 dní jednu) nebo 4 JDAM a jednu SDB (každý měsíc jednu a poslední žádnou)
Denně vystrašili něco přes 3 letadla … a protože v průměru vychází 3 lety denně, je to co let, to jedno vystrašené letadlo.
Tedy oni by jich vystrašily mnohem více, ale to víš , F-22 je STEALTH … a tak to chvíli trvá, než si jich nevystrašený letoun všimne a stane se vystrašeným.
A nebo to prostě vezmeš tak, že je to Security Magazín
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Hele, aj jak se vlastně liší vystrašené letadlo od nevystrašeného?
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ako tie protivníkove lietadlá mohli vystrašiť, keď ich protivník nevidel,pretože sú neviditeľné.HONZIK11 píše:Kolik těch F22 v Sýrii vlastně bylo? pozn. Celkem schopný oddíl. .. Shodily tisíce kg bomb. To by šlo, 8x 250kg a máme to hned.
Ale těch vystrašených letadel z toho jde hrůza. Vypadá to že se jich bály i Ruská letadla v Rusku..
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Nemusíme zase z toho dělat nějakou kovbojku. Předně překlad není zrovna ideální, protože "deterring mission" je o tom, že letoun zabrání jinému letounu dostat se do určitého zájmového prostoru resp. odvrátí ho od něj. V tomto případě to jednoduše znamená, že F-22 střežili vzdušný prostor a v rámci toho se dostávali do kontaktu s letouny Rusů a Syřanů, kteří následně nenarušili tento prostor.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
To máš popletené, v skutočnosti ruské a sýrske stíhačky zabránili F-22 vlietavať tam kde nemali čo robiť.Dzin píše:...V tomto případě to jednoduše znamená, že F-22 střežili vzdušný prostor a v rámci toho se dostávali do kontaktu s letouny Rusů a Syřanů, kteří následně nenarušili tento prostor.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
kenavf
Ne nemám. K akcím tohoto typu ze strany Ruska či Sýrie nepochybně dochází také, ale rozhodně to není předmětem zmíněného článku. Možná nějakého jiného, ale to bys asi měl rozebrat někde jinde.
Ne nemám. K akcím tohoto typu ze strany Ruska či Sýrie nepochybně dochází také, ale rozhodně to není předmětem zmíněného článku. Možná nějakého jiného, ale to bys asi měl rozebrat někde jinde.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ruské zdroje uvádzajú že "vystrašili" F-22 Raptor 587 krát.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
A to se jen snažíš být vtipný, nebo opravdu nějaký takový zdroj je?
Člen palby bez super hlášky pod čarou
- Smutná krabice
- praporčík
- Příspěvky: 348
- Registrován: 26/12/2014, 21:40
- Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Skeptik: nejedná se jen o "letuschopné" vs. "v údržbě", ale i o autodiagnostiku, kde se provoz typů se sofistikovanou autodiagnostikou radikálně liší od provozu typů bez autodiagnostiky nebo s omezenou/primitivní, protože autodiagnostika bývá jaksi úmyslně paranoidní. Konkrétně při tomhle hurikánu jedna F-22 rolovala na start, ale palubní diagnostika zahlásila chybu s potenciálem hypoteticky ohrozit bezpečnost letu, takže to odpískali a vrátili letoun do hangáru, kde byl poškozen.
Jinak se ale dlouhodobě letuschopnost flotily Raptorů udává dlouhodobě pod 70% a nedávno oficiální zpráva udala "Mission-Capable rate" jen ca. 50% (tj. ne letuschopnost ale bojeschopnost, místo těch teoretických 66% jak jste se bavili výše).
Důvody jsou tři.
Tím hlavním je údržby RAM nátěru letounu, který se opotřebovává rychleji než se počítalo a tudíž musí letouny každou chvíli do hangáru na nástřik/opravu. Každý zásah do RAM Raptoru zabere minimálně dva dny (víkendové "rychlovky") a maximálně 3 týdny (generálka nátěru). Pokaždé jej završí EM kontrola radarového odrazu celého stroje. A oprava+testování odrazivosti RAM je potřeba i po rozdělávání údržbových panelů (speciální RAM tmel). Tyndall má vlastní jednotku pro údržbu nátěrů RAM, ve které je kromě vojáků i přes 70 kontraktorů-expertů z civilu, a která má kapacitu 6 Raptorů najednou přes týden a 10 přes víkend (kvůli těm víkendovým dvoudenním "fofrům".
Tím druhým je organizace: jelikož USAF rozhodilo Raptory do malých jednotek, ty jednoduše nemají tolik personálu, náhradních dílů a letounů ke "kanibalizaci" jako standardní jednotky. To ještě zhoršuje "exhibiční" využití Raptorů, které jsou vysílány na "družbu" na cvičení se spojenci a přehlídky, kde je jim ovšem zakázáno využívat všech svých schopností aby nebyly odhaleny (důležitá noticka ohledně Red Flag apod.), takže piloti v důsledku netrénují boj s F-22 tak jako když jsou někde sami. Přidej mise v Sýrii, kde byly Raptory potřeba dříve když se USA bály zda po nich někdo nebude střílet, ale dnes je to spíše otázka exhibice (když tam smějí létat Super Hornety námořnictva), přidej držení domácí 15-minutové hotovosti, a vyjde ti že udržbáři, letouny a ND které zůstanou "doma" mají velké problémy udržet ty "neexhibiční" Raptory ve vzduchu s tím málem, co jim zbylo v týlu.
A konečně třetí problém je malosériovost a cena: bylo vyrobeno nejen malé množství Raptorů, ale i malé množství náhradních dílů. Díky tomu jsou mechanici nuceni nepřiměřeně často sahat ke "kanibalizaci" některých letounů, a ty pak samozřejmě není možné přesunout v případě potřeby. I v normálním provozu to ale vytváří problém, protože žádná jednotka nemá dost všech ND na skladě poblíž, takže se díly musí rozvážet a to zanáší do údržby čekací lhůty a zdržení. A pokud letoun čeká na dodávku ND, samozřejmě nezačne být opravován hned jak ND dorazí, protože mechanici mezi tím začnou řešit něco jiného. Přičemž opravy některých F-22 jsou z důvodu příliš velké ceny, na kterou v rozpočtu nebyla rezerva, odloženy "na neurčito".
Takže v případě hurikánu Michael byly Raptory přelétnuty na Langley AFB a Wright-Patterson AFB pokud:
- jim šly včas zavřít údržbové panely
- jim neřvala autodiagnostika
- byly prohlášeny mechaniky za letuschopné a bezpečné
- nebyly kanibalizované
- nebyly zakonzervované
Když se podíváš na tuhle fotku, zachráněný Raptor 05-4089 má odstraněný RAM na údržbovém panelu nad levým vstupem motoru:
Jinak se ale dlouhodobě letuschopnost flotily Raptorů udává dlouhodobě pod 70% a nedávno oficiální zpráva udala "Mission-Capable rate" jen ca. 50% (tj. ne letuschopnost ale bojeschopnost, místo těch teoretických 66% jak jste se bavili výše).
Důvody jsou tři.
Tím hlavním je údržby RAM nátěru letounu, který se opotřebovává rychleji než se počítalo a tudíž musí letouny každou chvíli do hangáru na nástřik/opravu. Každý zásah do RAM Raptoru zabere minimálně dva dny (víkendové "rychlovky") a maximálně 3 týdny (generálka nátěru). Pokaždé jej završí EM kontrola radarového odrazu celého stroje. A oprava+testování odrazivosti RAM je potřeba i po rozdělávání údržbových panelů (speciální RAM tmel). Tyndall má vlastní jednotku pro údržbu nátěrů RAM, ve které je kromě vojáků i přes 70 kontraktorů-expertů z civilu, a která má kapacitu 6 Raptorů najednou přes týden a 10 přes víkend (kvůli těm víkendovým dvoudenním "fofrům".
Tím druhým je organizace: jelikož USAF rozhodilo Raptory do malých jednotek, ty jednoduše nemají tolik personálu, náhradních dílů a letounů ke "kanibalizaci" jako standardní jednotky. To ještě zhoršuje "exhibiční" využití Raptorů, které jsou vysílány na "družbu" na cvičení se spojenci a přehlídky, kde je jim ovšem zakázáno využívat všech svých schopností aby nebyly odhaleny (důležitá noticka ohledně Red Flag apod.), takže piloti v důsledku netrénují boj s F-22 tak jako když jsou někde sami. Přidej mise v Sýrii, kde byly Raptory potřeba dříve když se USA bály zda po nich někdo nebude střílet, ale dnes je to spíše otázka exhibice (když tam smějí létat Super Hornety námořnictva), přidej držení domácí 15-minutové hotovosti, a vyjde ti že udržbáři, letouny a ND které zůstanou "doma" mají velké problémy udržet ty "neexhibiční" Raptory ve vzduchu s tím málem, co jim zbylo v týlu.
A konečně třetí problém je malosériovost a cena: bylo vyrobeno nejen malé množství Raptorů, ale i malé množství náhradních dílů. Díky tomu jsou mechanici nuceni nepřiměřeně často sahat ke "kanibalizaci" některých letounů, a ty pak samozřejmě není možné přesunout v případě potřeby. I v normálním provozu to ale vytváří problém, protože žádná jednotka nemá dost všech ND na skladě poblíž, takže se díly musí rozvážet a to zanáší do údržby čekací lhůty a zdržení. A pokud letoun čeká na dodávku ND, samozřejmě nezačne být opravován hned jak ND dorazí, protože mechanici mezi tím začnou řešit něco jiného. Přičemž opravy některých F-22 jsou z důvodu příliš velké ceny, na kterou v rozpočtu nebyla rezerva, odloženy "na neurčito".
Takže v případě hurikánu Michael byly Raptory přelétnuty na Langley AFB a Wright-Patterson AFB pokud:
- jim šly včas zavřít údržbové panely
- jim neřvala autodiagnostika
- byly prohlášeny mechaniky za letuschopné a bezpečné
- nebyly kanibalizované
- nebyly zakonzervované
Když se podíváš na tuhle fotku, zachráněný Raptor 05-4089 má odstraněný RAM na údržbovém panelu nad levým vstupem motoru:
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Všetky F-22 na Tyndall AFB mali prežiť...
Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Pentagon predložil Nórsku plán na vytvorenie infraštruktúry pre štyri americké stíhacie lietadlá. Podľa správy, ktorú v utorok zverejnilo nórske ministerstvo obrany, sa na tieto účely zvolilo letisko v Rygge, ktoré sa nachádza asi 60 km južne od Osla.Ako však uvádzajú nórske médiá, môže ísť aj o najnovšie stealth stíhačky F-22 Raptor. Podľa vedúceho oddelenia ministerstva obrany je to jedna z možností.
https://www.leteckymagazin.sk/l/v-norsk ... -pre-f-22/
Toto bola informácia z 15.6.2018 ale nie je pravdivá. Základňa vznikla už v marci 2018 na ostrove Garten Orland - Trondheimský fjord. Bol som tam osobne na dvojtýždnovej rybačke v tesnej blízkosti základne. Škoda že som nemal kameru len mobil na ktorý som nedokázal nafotiť a ani natočiť vzlety pristátia a ani prelety F-22. Slovák žijúci na tomto ostrove mi povedal že na všetkých obydliach prebehla rekonštrukcia fasád domov kôli zvýšenej hlučnosti lietadiel na náklady Norskej vlády. Celkovo bolo na základni 6 ks F-22.
https://www.leteckymagazin.sk/l/v-norsk ... -pre-f-22/
Toto bola informácia z 15.6.2018 ale nie je pravdivá. Základňa vznikla už v marci 2018 na ostrove Garten Orland - Trondheimský fjord. Bol som tam osobne na dvojtýždnovej rybačke v tesnej blízkosti základne. Škoda že som nemal kameru len mobil na ktorý som nedokázal nafotiť a ani natočiť vzlety pristátia a ani prelety F-22. Slovák žijúci na tomto ostrove mi povedal že na všetkých obydliach prebehla rekonštrukcia fasád domov kôli zvýšenej hlučnosti lietadiel na náklady Norskej vlády. Celkovo bolo na základni 6 ks F-22.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 723
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
USAF tlačí 3D diely pre udržanie nákladov na servis F22
https://www.flightglobal.com/news/artic ... st-455133/
Po prvýkrát americké letectvo 3D vytlačilo a nainštalovalo náhradnú titánovú časť na Lockheed Martin F-22 Raptor ako súčasť úsilia o zníženie nákladov a času na opravu.
USAF má iba 186 prevádzkových F-22 a bojuje o efektívne nasadenie a údržbu lietadla. Riadenie malého vozového parku je obzvlášť ťažké, pretože "neviditeľný" bojovníci sú notoricky drahé na udržanie alebo opravu po poškodení.
Kovový držiak bol nainštalovaný v decembri 574. letovou údržbovou peruťou na základni Hill Air Force Base. Služba dúfa, že použitie trojrozmernej tlače poskytne personálu údržby schopnosť rýchlo získať náhradné diely s minimálnym množstom objednávaných dielov.
Jednou z najťažších vecí, ktoré je potrebné prekonať v komunite F-22, je kvôli malej veľkosti flotily dostupnosť ďalších častí na podporu lietadiel," hovorí Robert Lewin, riaditeľ 574. letovej údržbovej letky.
Konzola bola vyrobená fúznym procesom s práškovým lôžkom, ktorý používa laser na vytvorenie čiastkovej vrstvy vrstvou z titánového prášku, hovorí USAF. Pomocou trojrozmernej tlače je možné objednať novú konzolu a doručiť do skladu pre inštaláciu tak za tri dni. Tlačená časť nahradila hliníkovú súčasť, ktorá je náchylná k korózii, v zostave výhybkového panelu v kabíne, ktorá počas údržby ušetrí 80% času, hovorí služba.
Časť bude monitorovaná počas prevádzky a bude kontrolovaná, keď sa lietadlo vráti do spoločnosti Hill AFB na údržbu. Ak je validácia potvrdená, časť sa nainštaluje na všetky lietadlá F-22 počas údržby. Existuje najmenej päť ďalších kovových 3-D tlačených dielov plánovaných na validáciu na F-22, hovorí USAF.
"Akonáhle sa dostaneme k zložitejším častiam, výsledkom by mohlo byť 60 až 70 dní zníženie času prietoku pre lietadlá, aby tu boli pre údržbu," hovorí Lewin.
https://www.flightglobal.com/news/artic ... st-455133/
Po prvýkrát americké letectvo 3D vytlačilo a nainštalovalo náhradnú titánovú časť na Lockheed Martin F-22 Raptor ako súčasť úsilia o zníženie nákladov a času na opravu.
USAF má iba 186 prevádzkových F-22 a bojuje o efektívne nasadenie a údržbu lietadla. Riadenie malého vozového parku je obzvlášť ťažké, pretože "neviditeľný" bojovníci sú notoricky drahé na udržanie alebo opravu po poškodení.
Kovový držiak bol nainštalovaný v decembri 574. letovou údržbovou peruťou na základni Hill Air Force Base. Služba dúfa, že použitie trojrozmernej tlače poskytne personálu údržby schopnosť rýchlo získať náhradné diely s minimálnym množstom objednávaných dielov.
Jednou z najťažších vecí, ktoré je potrebné prekonať v komunite F-22, je kvôli malej veľkosti flotily dostupnosť ďalších častí na podporu lietadiel," hovorí Robert Lewin, riaditeľ 574. letovej údržbovej letky.
Konzola bola vyrobená fúznym procesom s práškovým lôžkom, ktorý používa laser na vytvorenie čiastkovej vrstvy vrstvou z titánového prášku, hovorí USAF. Pomocou trojrozmernej tlače je možné objednať novú konzolu a doručiť do skladu pre inštaláciu tak za tri dni. Tlačená časť nahradila hliníkovú súčasť, ktorá je náchylná k korózii, v zostave výhybkového panelu v kabíne, ktorá počas údržby ušetrí 80% času, hovorí služba.
Časť bude monitorovaná počas prevádzky a bude kontrolovaná, keď sa lietadlo vráti do spoločnosti Hill AFB na údržbu. Ak je validácia potvrdená, časť sa nainštaluje na všetky lietadlá F-22 počas údržby. Existuje najmenej päť ďalších kovových 3-D tlačených dielov plánovaných na validáciu na F-22, hovorí USAF.
"Akonáhle sa dostaneme k zložitejším častiam, výsledkom by mohlo byť 60 až 70 dní zníženie času prietoku pre lietadlá, aby tu boli pre údržbu," hovorí Lewin.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Vsetko certifikovane vyrobcom ?
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 723
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
To skôr vyzerá len na nejaký "bazmeg" do kokpitu, ktorý im zbytočne uzemňuje F22. Ináč uznávam, že mám schopnosť prekladu na úrovni "hotentot".niko píše:Vsetko certifikovane vyrobcom ?
Alebo diel, na ktorý výrobca už hodil "salám".
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 723
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
3D tlačený diel update:
Takže je to kokpitový "bazmek" náchylný na koróziu.
Ďalšie informácie potvrdzujú zmieňované vyššie https://www.popularmechanics.com/milita ... nted-part/
Takže je to kokpitový "bazmek" náchylný na koróziu.
Ďalšie informácie potvrdzujú zmieňované vyššie https://www.popularmechanics.com/milita ... nted-part/
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
No, myslel som si že to bude nejaký komplikovaný tvar vyžadujúci špeciálne formy alebo nástroje. Toto mi skôr zase pripadá na vyťahovanie peňazí z daňových poplatníkov. Je to síce z titánu, aby to malo trvanlivosť, to by bolo možno v poriadku. Ale vyrábať taký jednoduchý diel pomocou 3D tlače je mrhanie peniazmi. Nechce sa mi veriť že by tak jednoduchý tvar nevyrobili rýchlejšie pomocou klasického obrábania(klasického v rámci spracovania titánu). A vedia že budú potrebovať asi 187 sád, tak to mohli nechť vyrobiť naraz klasikou a potom to postupne meniť.Pikujuci brizolit píše:3D tlačený diel update:
Takže je to kokpitový "bazmek" náchylný na koróziu.
Niekedy mi to pripadá že sa 3D tlač používa z 50% len z dôvodu propagácie v PR. Ano 3D tlač má svoje opodstatnenie v rámci vyrobiteľnosti, sériovosti,skladových zásob a logistiky, ale tento diel na to fakt nevyzerá že je to opodstatnené.
Certifikovať sa to musí tak či tak.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Teraz, ked kukam ta tu somarinu rozmyslam, ci to vobec stalo za ten clanok.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ale hnije jim to prece vsechno kolem tohoto segmentu. Zrejme nejaky galvanoizidni oxidacni efekt dvou materiálu, ktere vytvari spolu clanek.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Proboha vždyt vyrobit tohle z profilu zabere tak půlhodinu ruční práce s pilou a pilníkem a oni to budou jeden den tisknout 3D tiskárnou. Svět spěje do prdele když mechanik není schopný něco takového sfoknout ručně.
Naposledy upravil(a) ringlett dne 26/1/2019, 10:42, celkem upraveno 1 x.
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4101
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Pročištěno.
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!