Saburo píše:Pánové mám technický dotaz na chladiče Spitu Mk.IX.
Jsou tři ve dvou krabicích a jde mi o to jak jsou tam rozděleny.
Původně jsem si myslel, že pod levým křídlem je jen chladič chladící kapaliny motoru a pod pravým křídlem je 1/3 krabice chladič intecooleru a 1/3 jsou olejového (nebo naopak).
Ale teď jsem zjistil, že ne a je to prý jinak:
v každé krabici je část chladiče chladící kapaliny motoru plus pod jedním křídlem je intercooler a pod druhým je olejový.
To že jsou ty tři chladiče fyzicky odděleny vím atd., jde mi jen o to co je v těch krabicích pod křídly, nejsem schopen nic kloudného najít... U US letadel je to vždy tak pěkně rozkresleno v manuálech.
Díky za odpověď a kdyby byla i s nějakým nákresem z nějakého manuálu
Levé křídlo - je chladič olejové soustavy (2/3) a chladič chladící soustavy motoru (1/3) Oba jsou sletovány do jednoho celku, samozřejmě s oddělenými výpustnými otvory.
Pravé křídlo - je chladič chladící soustavy motoru (2/3) a mezichladič soustavy chlazení kompresoru (1/3), také sletovány do jednoho celku.
Do kořene levého křídla se pak ještě montoval, někdy, mezichladič paliva (hranatá díra, někdy ale v kořeni pravého křídla) Neplést k otvorem fotokulometu na stejných místech, taky buď hranatý, nebo častěji kulatý otvor.
Chladiče chladící soustavy motoru jsou pak zapojeny tak, že v případě poškození jednoho z nich je v systému klapka která uzavře (nicméně ne dokonale, funguje to mechanicky na základě porovnání tlaku v obou větvích) přítok chladící kapaliny do poškozené části systému (a to ještě ne u všech variant, a nejsem si jist, zda to není až poválečná úprava).
Nákresy případně zítra odpoledne.