Tomass píše:Např. typ VII měl dokonce u hlavního průlezu ještě zajišťovací závoru, která při povolování průlezu a nesprávném vyrovnání tlaků měla zabránit katapultaci důstojníka mimo plavidlo.
Jojo. Byla to západka (takový "hák") s pákou, postup byl: otočit kolem ovládajícím závory, poklop se pootevřel, pak zatlačit na tu páku a souč. přitáhnout o kousek ten poklop. Pak jej odlehčovací pružiny držely otevřený napůl, pokud jej posádka neotevřela nebo nezavřela úplně, protože stejná zajišťovací západka byla na druhé straně pro zcela otevřenou polohu. Jinak by se totiž ten poklop samovolně pohyboval (bouchal by) při pohybu na vlnách.
Ta západka na polohu "skoro zavřeno" měla kromě toho tlaku ještě jeden účel: takto se poklop nechával pootevřený při bouřkách, deštích a silném vlnobití. Větral, ale vody se dovnitř dostalo mnohem méně.