Dassault Mystère / Super Mystère
Po úspěšném vývoji prvního francouzského proudového stíhacího letounu Dassault Ouragan se vývojový tým zaměřil na jeho pokračovatele. Bylo více než jasné že další výzkum se zaměří na využití křídla s vyšším úhlem šípu. Řešení bylo poměrně jednoduché. Křídla se šípovitostí 30° byla použita na trup Ouraganu, stejný zůstal i motor Hispano-Suiza Nene 104B o tahu 22,3 kN. Prototyp označený jako M.D.452, nesoucí krásné jméno Mystère, byl zalétán 23.2.1951. Výzbroj byla stejná jako u Ouraganu, 4 x 20 mm kanon HS-404.
Další vývoj se zaměřil na typ Mystère II. Verze Mystère IIA používala jako pohon licenční motor Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. Výzbroj byla shodná s verzí I. Další verzí bylo Mystère IIB, lišící se od verze A výzbrojí. Tu tvořily dva nové revolverové kanóny DEFA ráže 30 mm. Velkem je postaveno šest prototypů verze IIA a B.
Verzi M.D.452 Mystère IIC je možno považovat již za sériovou. Je objednáno 11 předsériových stojů verze IIB s francouzským motorem SNECMA Atar 101C s tahem 24,5 kN, jeden z nich je osazen verzí Atar 101F s přídavným spalováním. Jeho tah je 37,24 kN. V dubnu 1953 je objednána série 150 ks verze IIC s výkonnějším motorem SNECMA Atar 101D s tahem 29,4 kN.
Další verze vznikla jen jako prototyp. M.D.453 Mystère III byl dvoumístný noční stíhač, oproti předešlým verzím měl boční vzduchové vstupní otvory. Poháněl jej motor Tay 250, v přídi byl umístěn radiolokátor. Prototyp vzlétl v červenci 1953.
Aby letounů se stejným jménem nebylo málo, na scénu přichází M.D.454 Mystère IV. Je to vlastně nový letoun s křídlem novým křídlem (úhel šípu 38°, profil 7,5 %) a prodlouženým trupem. Prototyp je poháněn motorem Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. První vzlet se uskutečnil 28.9.1952. V dubnu 1953 je objednána série 225 ks pod označením Mystère IVA. Prvních 50 letounů bylo osazeno motory Tay, zbytek již obdržel nové motory Hispano-Suiza Verdon 350 s tahem 31,3 kN. Série pro Armée de l'Air byla dodána do poloviny roku 1956.
Výzbroj zůstala zachována, dva kanony DEFA ráže 30 mm umístěné dole v trupu. Pod křídla bylo možno zavěsit pumy (4x227 nebo 2x454 kf), raketnice Matra s raketami ráže 37 mm nebo rakety ráže 127 mm. Samozřejmostí bylo možnost použití přídavných nádrží (2x2440 l).
Tato verze byla exportována do Izraele a Indie. Židovský stát zakoupil 60 ks Mystère IVA a využíval jej intenzivně již ve válce v roce 1956. Indie zakoupila 110 letounů a využívala je ve válkách s Pakistánem.
Ještě krátce k dalším prototypům. Mystère IVN byla dvoumístná verze pro noční stíhaní s motorem Rolls-Royce Avon. Mystère IVB byla verze se stejným pohonem, na prototypu byly zkoušeny některé nové prvky pro budoucí generaci Mystère
technická data M.D.452 / M.D.454
délka – 11,7 / 12,89 m
rozpětí – 13,1 / 11,2 m
výška – 4,26 / 4,46 m
hmotnost prázdná – 5225 / 5870 kg
hmotnost maximální – 7475 / 10200 kg
výkon motoru – 29,4 / 34,7 kN
max. rychlost – 1060 / 1120 km/h
dostup – 15250 / 15000 m
max. dolet – 885 / 1310 km
osádka – 1
Verzí Mystère IVB nekončí série letounů s tímto označením. Další Mystère měl dosahovat rychlosti zvuku při vodorovném letu. Prozatím byla další generace označena jako Mystère XX. Prototyp označený jako Super Mystère B-1 vzlétl 2.3.1955 a jin na druhý den dosáhl rychlosti zvuku. Byl vybaven ještě starým křídlem z Mystère IVA. Poháněl jej motor Rolls-Royce Avon RA.7R.
Další prototyp byl již osazen francouzským motorem SNECMA Atar 101G s tahem 33,3 kN, s přídavným spalováním 44,1 kN. Bylo již použito nové křídlo s úhlem šípu 45° a zubem na náběžné hraně. Nad oválným vstupem vzduchu byl umístěn radiolokační zaměřovač pro dva 30 mm kanony DEFA umístěné dole pod přídí. Tato verze byla objednána v sérii čítající 200 ks pod označením Super Mystère B-2. Pod křídly mohla být zavěšena různá výzbroj o hmotnosti až 910 kg. Rovněž zde byla možnost používat řízené PL střely AIM-9 Sidewinder.
Armée de l'Air nakonec zkrátilo objednávku na 180 kusů, první sériový stroj byl dodán v únoru 1958, poslední v říjnu 1959. Další vývoj byl odsunut, přednost dostala modernější konstrukce – Mirage. 24 kusů bylo dodáno do Izraele. Tam byly zbývající letouny v roce 1971 upraveny pro použití motoru Pratt & Whitney J52-P-8A s tahem 41,4 kN. V roce 1977 prodal Izrael 12 letounů do Hondurasu.
Tímto končím kapitolu věnovanou Mystère, příště snad něco o Přeludech....
technická data Super Mystère B-2
délka – 14,01 m
rozpětí – 10,5 m
výška – 4,54 m
hmotnost prázdná – 6390 kg
hmotnost maximální – 10000 kg
výkon motoru – 33,3/44,1 kN
max. rychlost – Mach 1,125
dostup – 17000 m
max. dolet – 1175 km
osádka – 1
Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
Václav Němeček – Vojenská letadla 5
http://www.dassault-aviation.com
http://wikipedia.org
Dassault Mystere / Super Mystere
Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Dassault Mystere / Super Mystere
Naposledy upravil(a) sa58 dne 25/3/2007, 10:14, celkem upraveno 1 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
[align=center]několik obrázků Mystère II - III - IV[/align]
Mystère II
Mystère IIIN
Mystère IVA - zdroj: www.airliners.net
Mystère IVN - zdroj: www.airliners.net
Mystère II
Mystère IIIN
Mystère IVA - zdroj: www.airliners.net
Mystère IVN - zdroj: www.airliners.net
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
[align=center]Super Mystère B-2
Super Mystère B-2 - Honduras - zdroj: www.airliners.net
Super Mystère B-2 s motorem J-52
Super Mystère B-2 - Honduras - zdroj: www.airliners.net
Super Mystère B-2 s motorem J-52
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...