Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

... Bez názvu.
Obrázek Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Plus jeden FT-17 strážiaci nejaký severský fjord (Nórsko ?) doposiaľ.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Asi se talibánci na tomto tanku učili, jak bojovat proti moderní americké obrněné technice :D
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Tak to je hustá panoráma :shock:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Bylo by nádherné, kdyby se ta stará rozstřílená mašina z Afgánistánu dostala k nám do republiky. To je ale bohužel nemožné. Ale je to krásná představa. A to panoráma je opravdu krásné. Potřeboval by asi trochu upravit před nátlakem koroze.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dalšího použití se tyto stroje dočkali za Rusko - Finského konfliktu v zimní válce 1939-1940, ale opět jen jako zakopané pevnůstky v Mannerheimově obranné linii. Finové měli celkem 32 strojů z toho 14 ks bylo vyzbrojeno 37 mm kanónem SA-18, zbytek byl pouze v kulometné verzi.
Obrázek

Jinak tyto stroje byly v průběhu mnoha desítek let ve výzbroji těchto armád:
Afganistán
Belgie
Brazílie
Československo
Čína
Estonsko
Finsko
Francie
Německo
Irán
Japonsko
Litva
Nizozemsko
Polsko
Rumunsko
Rusko
Španělsko
Švédsko
Švýcarsko
Turecko
Spojené Státy Americké
Jugoslávie

Svou účast pak zaznamenali v těchto válečných konfliktech:
WW1
Ruská občanská válka
Polsko-Ruská válka
Čínská občanská válka
Španělská občanská válka
WW2
Francouzsko-Thajská válka
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 6/12/2011, 23:30, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Dovolím si jen napsat, že tento tank bojoval na začátku války na polské straně. I když tenkrát byla velká část strojů nepojízdná. Zajímavější je ale nasazení na konci války na straně Rumunů proti jednotkám Německa operujícím na rumunském území.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

Finové dostali celkem 34 strojů, 32 v roce 1919, šlo o zcela nové po válce vyrobené tanky. 14 kanónových mělo lité věže (m18) a dalších 18 bylo kulometných s osmibokými věžemi, ovšem dva tanky byly poslány do Estonska jako podpora útoku na sověty a s Judeničovou armádou útočily na Petrohrad, po návratu do Estonska byly v mizerném stavu, takže nebyly vráceny (estonci je použili jako výcvikové) a byly v roce 1920 nahrazeny dalšími dvěma. Z tanků byl sestaven tankový prapor o dvou rotách a tanky celkem normálně fungovaly, ve třicátých letech docházelo střelivo a náhradní díly na kulomety Hotchkis, které finové od počátku nepovažovali za perspektivní a tyto kulomety byly nahrazeny finskými vzduchem chlazenými kulomety Maxim M/09-31 v standardní finské ráži 7,62. Přezbrojení bylo postupné a posledních 8 tanků se přezbrojovalo až koncem třicátých let. V zimní válce byly FT-17 spolu s Vickersy jedinou tankovou výzbrojí finů, Vickersy ale byly objednány bez výzbroje (aby se ušetřilo) takže byly použity jen k odtahování ukořistěných sovětských tanků. O FT-17 si také nikdo nedělal iluze, a byly použity jen k výcviku v zázemí (pro kořistní stroje které byly opravovány) až v únoru 1940 bylo 5 FT zakopáno podél linie zákopů u jezera Näykkijärvi na záložní finské linii (na Mannerheimově použity nebyly) Dalších asi 10 neozbrojených ukořistili rusové na nedaleké stanici Kämärä, a jeden opět neozbrojený někde u Ladožského jezera. Podle finských zdrojů tanky určené na pevnůstky byly odzbrojené a nepohyblivé (tedy zřejmě poškozené motory)Jejich výzbroj byla údajně sejmuta pro použití na Vickersech, ale ty dostaly sovětské kanony ze zničených sovětských tanků. FT-17 Mměly být použity pěchotou jako pozorovatelny nebo kulometná hnízda. V létě 1940 mělo Finsko 4 FT-17 ve školní jednotce, jeden z nich byl v roce 1941 určen pro muzeum a uschován, ostatní byly v roce 1943 sešrotovány.

zdroj: http://www.jaegerplatoon.net/TANKS1.htm
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

V úvodním příspěvku je napsáno "podpůrné kladky (celkem 6) jsou namontovány svisle směrem dolů." To sice zní hezky, ale jednak to nedává moc smysl a druhak je to zcela jinak. Nosné kladky jsou uchyceny v rámu ze dvou plochých pásů, tento rám je uchycen (pohyblivě) na zadní straně a to na rameni vycházejícím z rámu podvozku. Přední část je pak odpružena vinutou pružinou uchycenou těsně za napínacím kolem. Celý rám nosných kladek tedy pruží společně a to ve své přední části, poslední kladka je přímo nad bodem kolem kterého se rám nosných kladek otáčí. Účelem zřejmě bylo, udržovat pás napnutý a umožnit jeho propružení, například při přejezdu nerovností. Určitou zajímavostí je, že přední napínací kolo má sice kovovou kostru, ale je obloženo dřevem, je to hezky vidět zde, kde barva je už jen vzpomínkou, je tam dobře vidět i to uložení nosných kladek http://www.flickr.com/photos/alexandern ... 705354066/
Notně polemizovat lze i s výrokem "Vzadu za vozidlem byl ještě připevněn rámovou konstrukci – ostruhu - pomáhající překonávat náročnější terén." dotyčná ostruha nebyla k překonávání terénu, jejím účelem bylo prodloužit délku tanku a tak umožnit překonávání zákopů, které při své šířce byly pro Renault docela značným problémem. Jako druhotné byla ostruha využita k převozu různé výstroje tanku, jako plachty, náhradních dílů a podobně.
I popis "Vzadu je hnací kolo, na společném rámu je celkem devět pojezdových kol, uspořádaných do dvou skupin (5 a 4). Kola jsou párovány, jen přední „pár“ má tři kola" je dost nešťastný, bylo to dost jinak. Pojezdová kola nejsou na společném rámu, jsou sdružena do 4 vozíků, první má 3 pojezdová kola, tři další pak po dvou. Vždy dva vozíky jsou odpruženy proti společnému nosiči a teprve tento nosič je uchycen ke společnému rámu. Tak jak je to napsáno by to neumožnilo odpružení a v podstatě ani to sdružení do vozíků.
Zajímavé i když značně nepřesné je i vyprávění o věži FT-17. Ocituji "Existovaly několik verzí věže, u prvních sérií byla věž odlévaná, později se objevuje osmihraná nýtovaná věž. Ta byla později nahrazena oblou nýtovanou věží." Původní věže byly z ocelolitiny a navrženy pouze pro kulomet, nastaly ale problémy protože požadavek byl i na instalaci kanonu, což odlévaná věž neumožňovala. Navíc technologie lití nebyla dobře zvládnuta a věže tak byly drahé. Díky tomu tyto věže byly použity pouze u prvních 150 kusů tanků FT které byly postaveny z normální konstrukční oceli a nebyly tedy pancéřované. Tyto stroje byly použity jen pro výcvik. Pro bojové použití byla vyvinuta osmiboká věž nýtovaná na úhelníkový rám, kterou nesla velká část Renaultů FT, věž mohla nést jak kulomet tak kanon 37 mm. Existovala věž firmy Giraud, která byla sestavena z válcovaných a odlévaných dílů (opět na úhelníkové kostře), ale ta nebyla zcela kulatá a zřejmě byla jen v malých počtech, protože na fotkách prostě není, jediná mně známá fotka je z opevnění a je vidět že ve spodní části jsou plechy prakticky rovné, ale na horní části přechází v odlitou horní část. V roce 1918 pak firma Berliet vyvinula novou odlévanou věž a tou byly osazovány tanky vyráběné v roce 1918, věží ale nebylo zřejmě dostatek, takže se objevují spolu s původní osmibokou věží z plochých desek. Tankům s věží Berliet se někdy říkalo FT-18, ale nejde o oficiální označení. Takže nejstarší věže byly lité, stejně jako ty pozdní, shodou okolností to dokazují i zachované exempláře, většina má litou věž, takže asi sotva by mohla být jen na prvních kusech. Další nepravdou je tvrzení "Druhý člen osádky, velitel-střelec, měl své stanoviště ve věži. Do ní se mohl dostat zadními dvířky nebo poklopem v pozorovací věžičce.". Na pozorovací věžičce žádný poklop není, vrchní část je pevná a je v ní pouze otvor pro praporky, kterým by se velitel dovnitř nedostal ani kdyby se postavil na hlavu. Standardně se nastupovalo předními dvířky (ta jsou ve skutečnosti trojdílná, patří k nim i pozorovací okénko řidiče které se vyklápí nahoru) nejdřív velitel pak řidič. Velitel za jízdy seděl v otevřené zadní části věže a ta mohla sloužit i jako výstup v případě nouze. Za boje seděl na popruhu který byl uchycen ke věži a věží točil tak že se prostě opřel ramenem o "pažbu" zbraně a nohama o podlahu. Věž nemá jiné otáčení, ale protože je na kuličkoví dráze jde to otáčet takhle. řidič sedí vlastně na podlaze vozidla, na polstru a místo opěradla má odnímatelný popruh uchycený k bokům korby. Dobré je vědět, že nýty jsou i na litých věžích, slouží tu ale k uchycení vnitřních schránek, nikoli k upevnění dílů na kostru.
Stroje TSF měly v pevné nástavbě tříčlennou posádku.
zkratka FT znamená údajně "Faible Tonnage" tedy malá váha
Ne všechny stroje Fiat 3000 měly dvojkulomety, řada měla kanon Terni 37 mm, nejsnáze se pozná podle jiného tvaru článků pásu, ale i podle jiného zavěšení nosných kladek, jiného tvaru hlavního nosníku podvozku, jiné věže ...
Pokud jde o afghánský tank, bylo jich nalezeno několik, jeden renovovali francouzi, další snad dva si odvezli američané, ale nejzajímavější je, že jeden mají poláci, kteří podle toho co se píše narazili v Afghanistánu na tank který byl ztracen v bojích se sověty. Pak byl asi darován SSSR Afghánskému vládci a přečkal v Kábulu u ministerstva až do nedávna a koncem loňského roku se vrátil do Polska, kde chystají jeho renovaci. Polské časopisy o tom psali koncem roku a to už tank byl v Polsku, na to jak je starý je podivuhodně kompletní a restaurace tedy rozhodně nebude nemožná. Restaurace bude probíhat v Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych im. Stefana Czarnieckiego v Poznani

(pro lepší přehled a nezájem autora provedena oprava nevýrazné citace) *T*
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od kacermiroslav »

Ano...ta dělová verze byla například ještě za WW2 nasazena Italy při odrážení Spojeneckých útoků během vyloďovacích operací. I když tedy jen ve formě stacionárních pevnůstek.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od Tuchačevskij »

Proč mě nejdou zobrazit obrázky od sa58 ? :cry: Moc rád bych si uložil ten řez tankem... Nemohl by jsi mě ho prosím poslat? :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

Italové Fiaty použili jako normální tanky, sloužily u dvou rot, pokud se nepletu a šlo o směs jak kulometných tak dělových strojů. Rozhodně nebyly ve formě nějakých pevnůstek. Je ale nejisté jestli se vůbec dostaly do boje, italové tam bojovali proti američanům jen hodně symbolicky (údajně to mafie dohodla, ale kdoví) a pokud jsem viděl fotky šlo zřejmě o nepoškozené opuštěné stroje. Osobně pochybuju že by se některé fiaty použily jako zakopané pevnůstky, bylo jich vyrobeno celkem málo, část se prodala, část byla postupně opotřebením zničena a zbytky dosloužily na Sicilii a v Albánii.
To že fotky nejdou zobrazit je na palbě celkem běžné, naštěstí na netu jsou tyhle obrázky docela normálně, stačí do google dát obrázky a napsat FT-17, třeba ty řezy jsou mezi prvními deseti
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re:

Příspěvek od Tuchačevskij »

sa58 píše:No taky bylo z čeho vybírat, němci na západě ukořistili něco málo přes 1700 FT-17.

Jeden byl zničený v Praze ještě 8.5.1945 v 16:00, prý to byl poslední tank zníčený v Evropě...
To mě chcete říct, že ukořistili více jak 1700 kusů z celkového počtu 3728 kusů, který byl vyroben do roku 1921? :D
To se mě zdá opravdu vysoké číslo na kořistní stroje...
Jinak v Praze byl nasazen 8.Května tank Renault FT-17 ? Docela rád bych o tomhle stroji přivítal více informací...
badaxe píše:Určitou zajímavostí je, že přední napínací kolo má sice kovovou kostru, ale je obloženo dřevem, je to hezky vidět zde, kde barva je už jen vzpomínkou, je tam dobře vidět i to uložení nosných kladek http://www.flickr.com/photos/alexandern ... 705354066/
Tak to se Ti přiznám, že tohohle jsem se nikdy nevšiml :cry:
Proč myslíš, že tomu tak bylo ? Z důvodu odhlučnění ? Nebo jeho zesílení z důvodu zásahu ? Možná dřevo mělo tlumit případný zásah na kolo. Nemělo takovou váhu a tank zase tak moc nezatěžovalo. To se mi zdá ale velice málo pravděpodobné. Spíš bych se přiklonil k té variantě možného odhlučnění :lol:

Obrázek
Zde je moc pěkně vidět rozmístění osádky v tanku...
(Je zde pěkně znázorněn pás na kterém seděl velitel a zároven střelec ze zbraně umístěné ve věži. Také je pěkně vidět, jak se dotýkal nohama podlahy a tím pádem mohl otáčet věží) :D
Obrázek Obrázek
Zde jsou pěkně vidět dvířka pro vstup řidiče do stroje...
(Dvířka jsou trojdílná. Patří k nim i třetí díl, který je vybaven pozorovacím průzorem pro řidiče)
Obrázek Obrázek

Zde jsou moc pěkné fotky interieru tanku...
(MOC DĚKUJI BITAXE,ŽE FOTKY KDYSI NA NET VLOŽIL A JÁ MĚL MOŽNOST SI JE DÍKY TOMU ULOŽIT!)
Fotky jsou opravdu v moc pěkné kvalitě a zachycují kompletní interiér. Tohle mě po jejich nalezení kdysi moc potěšilo! :up:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od El Diablo »

badaxe píše:V úvodním příspěvku je napsáno "podpůrné kladky (celkem 6) jsou namontovány svisle směrem dolů." To sice zní hezky, ale jednak to nedává moc smysl a druhak je to zcela jinak. Nosné kladky jsou uchyceny v rámu ze dvou plochých pásů, tento rám je uchycen (pohyblivě) na zadní straně a to na rameni vycházejícím z rámu podvozku. Přední část je pak odpružena vinutou pružinou uchycenou těsně za napínacím kolem. ................. Polské časopisy o tom psali koncem roku a to už tank byl v Polsku, na to jak je starý je podivuhodně kompletní a restaurace tedy rozhodně nebude nemožná. Restaurace bude probíhat v Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych im. Stefana Czarnieckiego v Poznani
Nemohl by jsi používat citaci nebo kurzívu, aby bylo poznat kde končí původní a začíná tvůj text? Takto je to značně nepřehledné!
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

Ty moje fotky jsou na FT který stojí v Bruselu v královském muzeu. Proč to kolo obkládali nevím, osobně si myslím že důvod byl, aby se něco nedostalo do napínacího kola. To kolo je vlastně loukoťové a kdyby se kus dřeva dostal mezi loukotě mohl by tank zastavit. díry tam byly velké, takže to asi hrozilo, v zadním (hnacím) kole to nehrozilo, je plné. Ale je to můj odhad.
Pokud jde o obvykle uváděný počet 1704 kusů ukořistěných ve francii, je to ve skutečnosti celkový počet všech FT-17 před začátkem bojů, u 8 praporů a tří samostatných rot bylo celkem 534 kusů, další "přibližně 1000" (přesné číslo se neuvádí) bylo v rezervě v různém stavu použitelnosti. S některými se počítalo pro postavení dalších praporů, jiné sloužily jako výcvikové stroje. Němci sice tyto stroje získali, ale podle všeho prostě sešrotovali a použili jen asi 100 kusů. Většina z nich byla předána Luftwaffe jako strážní stroje, nebo k přestavbě na různá účelová vozidla(především sněhové pluhy). Wehrmacht je pokud vím nepoužíval.
Přesný počet FT ale není znám, navíc tam mohou být další stroje ukořistěné třeba v Polsku, Jugoslávii a jinde. Je zajímavé že se obvykle uvádí 120 kusů pro Polsko, ale poláci dostali ještě dalších 42 kusů, bylo to v březnu 1940 a dostali je jako výcvikové stroje. Poláci byli asi největší kutilové kteří FT-17 používali, postavili na nich "zadýmovací" nástavbu (zřejmě se uvažovalo že místo dýmu bude použit plyn), přestavěli své radiové tanky na bojové s použitím věže (zde není jasné jestli věže sami vyráběli, nebo použili věže z vyřazených strojů), přestavěli část na drezíny (tam byl použit podvozek z vagonu a celý tank stál na něm, pohon byl od motoru tanku) vyrobili sérii "železných" tanků u firmy CWS, zkoušeli i nové pásy s menšími články které umožnily vyšší rychlost (použity byly snad na 65 strojích, ale jde o neověřenou informaci.
O FT-17 zničeném v Praze nemám informaci, může jít o omyl a záměnu s AMR které tam opravdu byly použity.
to EL Diablo, použil jsem uvozovky, což citaci jednoznačně odděluje (používá se to tak v citacích v psaném textu běžně. Pokud jde o kurzívu, při vložení ji to zformátuje na běžný text.

(příspěvky spojeny) *T*
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od Tuchačevskij »

No, já osobně bych nějakou citaci moc neřešil... Mě to bylo ihned jasné, jak to BADAXE myslel :D

S tím obložením kola to v tomhle případě chápu, když bylo loukotové. Tam samozřejmě hrozilo, že se tam nějaký předmět může dostat a dojde k poškození a nebo celkovému zastavení stroje. Moc ale nechápu, proč nebylo celé kolo uděláno plné a bez loukotí?
Dřevo přeci není tak pevné jako ocel. Po zasažení kola mohlo velice snadno dojít k proražení dřevěného obložení a tím k obnažení loukotí. Tam už hrozil scénář, který je napsán o řádek výše.

Zde jsou dva moc pěkné odkazy 8-)
Tady je vidět i střelba z 37 mm kanonu...
http://www.youtube.com/watch?v=mPkMn158Fwo

A tady moc pěkně udělaný pojízdný model...
http://www.youtube.com/watch?v=mxHlVkYryxA

Jinak docela by mě zajímala ta celková váha věže, která byla otáčena za pomoci ručního pohonu. Chtěl bych si přibližně udělat představu, jak moc velikou sílu musel vynaložit tankista k jejímu otočení... ?
Obrázek
Zde jsou pěkně vidět vstupní - tří dílná dvířka a také dvířka na zadní straně věže, které používal k nástupu do vozidla velitel a zároven střelec tanku.
(jedná se o tank americké licenční výroby)

A zde detail třetího dílu vstupních dvířek s pozorovacím průzorem...
ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Tuchačevskij dne 16/1/2013, 22:21, celkem upraveno 2 x.
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

Ta váha není až tak důležitá, věž je uložená na kuličkové dráze (de facto je to kuličkové ložisko), takže síla nemusela být velká. Ostatně podobně se otáčely i věže obrněných automobilů a pokud vím i některých pozdějších obrněných vozidel. Protože věž má dost malý průměr nedalo se do ní instalovat žádná výkonnější zbraň, ale to vzhledem k určení asi ani nebylo nutné.
K tomu kolu, zase je to jen můj osobní názor, dřevo bylo nejspíš použito jako nedeficitní a hlavně lehký materiál. Plné kolo by bylo zbytečně těžké, ale muselo být dost velké kvůli překonávání vyšších překážek. Mimochodem kdysi jsem měl kolegu co jezdil na horském kole a ten do terénu na kola dával kryty které byly ze silnějšího papíru (bylo to kupované) právě aby se mu nedostalo něco do drátů a nerozbil si čenich, tady to asi bylo podobné. Po pravdě, pokud to zasáhla střela z pušky nevadilo to a pokud něco většího, nejspíš to poškodilo i kolo. To dřevo je pokud se pamatuju ze segmentů a asi to šlo měnit když na to došlo. Nejsem si jist, Fiat jsem v reálu neviděl, ale myslím že italové tam měli plech, ale Fiat je konstrukčně dost odlišný, není to licence ale italská tvorba na dané téma, FT-17 mu byl vzorem, ale hodně věcí italové dělali po svém a zřejmě líp, jejich tank je podstatně rychlejší (hlavně díky pásům).
Jinak údajně jediný FT-17 v původní nepřetřené kamufláži je ten který stojí v Invalidovně vedle schodů v 1. patře. Je tam už od konce WWI jako památka na boje Velké války, stejně jako pařížský taxík který stojí na druhé straně a pancéř na kolečkách pro jednoho muže (ten je proti tanku). Němci Invalidovnu respektovali, takže se tam tyhle věci zachovali.
Při nastupování oba členové šli předními dvířky (těmi trojdílnými) velitel jako první, řidič za ním. Ono lézt těmi na věži je dost problém a nástup by se prodloužil. Tank je celkem nízký, takže dovnitř se dá zepředu vlézt rychle a než se velitel otočí je už řidič na svém místě. Samozřejmě se věží dá vlézt dovnitř, ale nebylo to běžné, muselo by se lézt přes pád na záď tanku a tudy dovnitř. Další problém je, že by musela věž být otevřená, zvenčí totiž nemá žádné otevírání (to je jen zevnitř na takovou ohnutou závoru, která kopíruje tvar věže. Ony ani přední dvířka se neotvírají úplně jednoduše, nejdřív se zvedne průzor před řidičem (je vyvážen pérem), teprve pak jdou otevřít ta dvířka nad řidičovýma nohama. po nastoupení se dvířka zavřou a kryt průzoru je uzamkne (proto na nich není zavírání). Ověřoval jsem si to na fotkách a je vidět že průzor jde přes dvířka, takže je nejde otevřít pokud se nezvedne. Fotil jsem si na několika FT.17 detaily, takže to na fotkách mám.
Myslím že na tom videu není FT-17, ale jeho americká mutace 6 ton tank, to možná je důvodem poněkud divného kanonu (pokud tam tedy kanon vůbec je). a některých změn na drobných detailech, američané si to samozřejmě postupně přizpůsobili. Hezké video z WWI je tady http://www.usmarinetankers.org/2009/03/ ... t-17-tank/ je úplně dole na stránce.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od El Diablo »

badaxe píše:to EL Diablo, použil jsem uvozovky, což citaci jednoznačně odděluje (používá se to tak v citacích v psaném textu běžně. Pokud jde o kurzívu, při vložení ji to zformátuje na běžný text.
Uvozovky se v textu snadno přehlédnou, pokud nemíním číst celý původní text blbě se to dohledává. Kurzíva je jednoznačná. Ovšem je jasné že nelze použít formátovaní z Office tu PHPBB neumí. Pokud chceš něco citovat musíš použít tagy pro fórum:

citace:

Kód: Vybrat vše

[quote][/quote]
kurzíva:

Kód: Vybrat vše

[i][/i]
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od badaxe »

Po pravdě moc nechápu o čem vyprávíš. Pokud napíšu : V úvodním příspěvku je napsáno "podpůrné kladky (celkem 6) jsou namontovány svisle směrem dolů." To sice zní hezky,
Pak nevím kde potřebuješ nějaké další upozornění, je tam jasně že něco je v původním textu, a že je to nesprávné. Pokud nemíníš číst celý text, je to tvůj problém, ale moc nechápu k čemu by ti v takovém případě bylo i kdyby ty citace byly jakkoli zvýrazněny. Osobně je mi fuk co kdo podporuje, já podporuji jen obsah, nikoli formu která se někomu líbí, jinému nikoli. A pokud nechceš číst text celý, pak je asi zbytečné abys ho četl vůbec. To jako když tam jsou citáty vloženy třeba kurzívou je budeš číst a ostatní nikoli? Nebo proč tě tak trápí že já uvedu (zcela jasně) co je v původním textu, pak to v uvozovkách ocituji a následně vložím komentář proč je to nesprávné? Moc nechápu nač si stěžuješ, ale po pravdě, moc mne to netrápí. Rozhodně nebudu používat něco co mi jen zbytečně přidělává práci (normálně to píšu ve wordu a vložím) a nemá to žádný vliv na to co je obsahem, ani na srozumitelnost. Pokud s tím máš problém, tak se s tím buď smiř, nebo to prostě po mně nečti. Než bych se trápil s nějakými poněkud nesmyslnými úpravami (které navíc vypadají jak u kolotoče) raději věnuji čas něčemu smysluplnému, za což tvé představy jak bych já měl dělat něco, aby se to tobě líbilo nepovažuji.
Pokud se chceš bavit o obsahu, jsem ti k dispozici. Pokud se ti nelíbí forma (mně ano) pak s tím zbytečně ztrácíš čas.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Příspěvek od Tuchačevskij »

Nechte toho kolegové! Nebudeme se tady přeci hašteřit kvůli těmhle věcem... :cry: Je přeci škoda kazit tohle vlákno, které pojednává o tanku Renault! Podle mě je celkem nepodstatné, jakou BADAXE volí úpravu. Já mohu říct za sebe, že pro mě zcela přehlednou a také pochopitelnou. Důležitý je pro mě obsah jeho příspěvku a ten vždy přináší spoustu zajímavostí a novejch informací. Proto bych nechal toho dohadování a pření se o ničem! Přidej sem El Diablo raději nějaký příspěvek k tématu o tomhle průkopnickém stroji :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko a Cizinecká legie“