Nové vrtulníky pro AČR
Re: Nové vrtulníky pro AČR
FLADER – Nechci ti kazit radost, ale přijde mi, že jsi to trošku blbě pochopil.
Napsal jsi: Schvalená bola vo výške 450M a skutočná cena bola skoro polovičná. Pritom Slovensko dostalo všetko, čo bolo v tej ponuke.
A opravdu máte všechno, co je tam napsáno? Protože je tam například volně přeloženo, ... záruka na vrtulníky, munice?, výstavba zařízení, náhradní díly, podpůrná (servisní) zařízení, komunikační zařízení, publikace a technická dokumentace, vybavení pro školení personálu, průzkumy na místě, nástroje a zkušební zařízení, podpůrné služby v oblasti logistiky a další související prvky podpory programu a logistiky.
To vše (včetně 9 vrtulníků) mají jako odhadované náklady 450 milionů dolarů. A přitom máte asi víceméně jen vrtulníky, zatím ani ne všechny? Kde je servisní a logistické zázemí ??
Dodávají vám UH-60 pomalu, aby jste si zvykali
V tom případě, když nemáte servisní vybavení, tak to mohla bejt aj polovina ceny ze 450 miliónů. Nezapomínejte, že kdyby jste to měli vše servisovat, tak to klidně o tu polovinu výš ještě poskočí.
Máte vrtulníky UH-60M, ale bez výzbroje, leč asi s těmi elektronickými systémy, které kongres schválil, ale servis a podpůrná zařízení budete muset teprve řešit ! Nejbližší servisní středisko pro BlackHawky je v Polsku. Kdyby jste chtěli servis řešit v rámci slovenských firem, tak si musíte to vybavení ještě dokoupit.
Však to píše aj tento článek, cituji: Bratislava je ochotna za devítku strojů UH-60M zaplatit maximálně 261 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 6,4 miliardy korun. Jde však o rámcovou cenu a podle ministra Glváče ji bude možné v některých položkách snížit. V sumě je totiž zahrnuta i logistika, servis, výcvik pozemního personálu i letců.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/sloven ... r_nato_inc
Napsal jsi: Schvalená bola vo výške 450M a skutočná cena bola skoro polovičná. Pritom Slovensko dostalo všetko, čo bolo v tej ponuke.
A opravdu máte všechno, co je tam napsáno? Protože je tam například volně přeloženo, ... záruka na vrtulníky, munice?, výstavba zařízení, náhradní díly, podpůrná (servisní) zařízení, komunikační zařízení, publikace a technická dokumentace, vybavení pro školení personálu, průzkumy na místě, nástroje a zkušební zařízení, podpůrné služby v oblasti logistiky a další související prvky podpory programu a logistiky.
To vše (včetně 9 vrtulníků) mají jako odhadované náklady 450 milionů dolarů. A přitom máte asi víceméně jen vrtulníky, zatím ani ne všechny? Kde je servisní a logistické zázemí ??
Dodávají vám UH-60 pomalu, aby jste si zvykali
V tom případě, když nemáte servisní vybavení, tak to mohla bejt aj polovina ceny ze 450 miliónů. Nezapomínejte, že kdyby jste to měli vše servisovat, tak to klidně o tu polovinu výš ještě poskočí.
Máte vrtulníky UH-60M, ale bez výzbroje, leč asi s těmi elektronickými systémy, které kongres schválil, ale servis a podpůrná zařízení budete muset teprve řešit ! Nejbližší servisní středisko pro BlackHawky je v Polsku. Kdyby jste chtěli servis řešit v rámci slovenských firem, tak si musíte to vybavení ještě dokoupit.
Však to píše aj tento článek, cituji: Bratislava je ochotna za devítku strojů UH-60M zaplatit maximálně 261 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 6,4 miliardy korun. Jde však o rámcovou cenu a podle ministra Glváče ji bude možné v některých položkách snížit. V sumě je totiž zahrnuta i logistika, servis, výcvik pozemního personálu i letců.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/sloven ... r_nato_inc
Re: Nové vrtulníky pro AČR
JurajJuraj Tichý píše:Skeptik: presne ako pises. A ked sa nad tym hlbsie zamyslis, tak ti to zrazu dava neuveritelne moznosti v dlhodobom planovani. Vsetko zastarava, vsetko v leteckom priemysle ma stanovenu zivotnost na pocet cyklov, ci pocet hodin.
Napriklad hypoteticky: na co budes kupovat strely Hellfire teraz, ked realny vycvik s nimi zacnes robit po 5 rokoch po obdrzani prvych kusov vrtulnikov, kedze najprv musis cvicit ine sposobilosti...
Ano i Ne.
Pokud to koupím, resp. nakontrahuji, již dnes, bude reálná dodávka stejně rozložena v čase, a já dostanu vše přesně v té době, kdy to potřebuji. A mám jistotu, že to dostanu, neb od podepsané smlouvy se blbě odstupuje, a nikdy to není zadarmo.
Pokud ale dnes svolím k částečné dodávce, abych třeba dostal ty BH, na které nemám a které jsou nad moje finanční možnosti, pak hrozí, že ty finance nebudu mít ani v budoucnosti (krize, jiné priority ... apod.)
Výsledkem může být, že budu mít skvělou platformu s vysokým potencionálem, ale nevybavenou.
Fakticky tedy horší než potencionálem horší, ale vybavením mnohem lepší vrtulník nižší ceny ... třeba ten AW-139M
A teď si odpovězte na otázku:
"Pokud dnes koupíme vrtulníky za 12,5 mld. CZK, a abychom se vešli do finančního limitu, tak je "ořežeme na dřeň", najde se v roce 2022 dalších 10 mld. CZK na jejich dovybavení?"
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Jistě.A teď si odpovězte na otázku:
"Pokud dnes koupíme vrtulníky za 12,5 mld. CZK, a abychom se vešli do finančního limitu, tak je "ořežeme na dřeň", najde se v roce 2022 dalších 10 mld. CZK na jejich dovybavení?"
Já bych spíš měl otázku na Starlighta.
V souvislosti s tímto:
Je známa jejich konfigurace? Díky.1. Vrtulník UH-1Y Venom (USMC, FY 2016) – jednicová cena (Flyaway cost) byla 24,5 mil. USD.
3. Vrtulník UH-60M Blackhawk (US ARMY, FY 2019) - jednicová cena (Flyaway cost) je 19,3 mil. USD.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Zemakt
Jistě ANO, nebo jistě NE?
A pokud jistě ANO, tak odkud se vezmou? Co se nekoupí ?
Finanční plán na nejbližších 10 let je hotov, ale "volných" 10 mld. CZK jsem v něm neviděl.
Jistě ANO, nebo jistě NE?
A pokud jistě ANO, tak odkud se vezmou? Co se nekoupí ?
Finanční plán na nejbližších 10 let je hotov, ale "volných" 10 mld. CZK jsem v něm neviděl.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Jistě ano .Zemakt
Jistě ANO, nebo jistě NE?
Ono se již tradičně dle plánu neutratí vše, a tak než aby se vracelo...
Nebo se koupí vertoljot v plné palbě, což by Venom mohl být. Počkáme na Starlighta.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 4961
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Zemakt: ale to su tvoje priania. Co nie je podpisane, nie je iste. V tomto ma Skeptik pravdu.
Lord: vydavas svoje domnienky za pravdy.
Lord: vydavas svoje domnienky za pravdy.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Ano, pouze moje domněnky.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- kozlustechnykus
- poručík
- Příspěvky: 769
- Registrován: 9/3/2014, 20:24
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Behem pristich 10 let vrati ACR nevycerpanych 40 miliard.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Michal Jankovec clen rady CT
Re: Nové vrtulníky pro AČR
1)
Současné ceny UH-60M jsou dány pětiletým kontraktem MYP pro FY2017-2021 (již devátým v historii typu H-60) v rámci kterého US ARMY objedná 257 vrtulníků UH-60M s opcí na 103 vrtulníků (počítají s FMS). Ve srovnání s pěti ročními kontrakty se předpokládá úspora okolo 10%.
Dalším příkladem jsou 2,75 palcové rakety Hydra 70. Výrobní linka v Redstone Arsenal běží tak, aby ročně neklesla pod udržitelné ekonomické minimum 100 000 raket ročně!
2)
Jen vlastní výzbroj/podvěsy, závěsníky, přídavné nádrže,… budou tradičně extra, neboť nemusí být nutně 1:1 k vrtulníkům. To samé platí o všem, co mají posádky na sobě – tedy asi i přilbové zaměřovače.
Například v případě typu UH-1Y předpokládám, že cena zahrnuje integrovaný navigační systém EGI řady H-764 (s laserovou inerciální jednotkou a přesnou vojenskou GPS), který je schopen přesné navigace i v případě rušení systému GPS, doplněný o vojenský radionavigační systém TACAN schopný radionavigace kromě navedení na improvizované polní přistávací plochy typu FARP, pohybující se plavidla, nebo i letu ve formaci bez vzájemné viditelnosti.
Dále předpokládám kompletní vojenský šifrovaný a rušení odolný komunikační systém se třemi vícepásmovými VHF/UHF radiostanicemi řady AN/ARC-210 s možností datových přenosů a z nichž jedna umí i SATCOM. Dále předpokládám NATO odpovídač vlastní-cizí typu AN/APX-118 pracující mimo jiné ve vojenském kódovaném módu 4 a 5.
Dále předpokládám, že to zahrnuje kompletní systém vlastní ochrany – chladiče teploty výstupních plynů a vzájemně integrované systémy: kombinovaný systém CMWS výstrahy před PLŘS, RPG, střelám se stopovkou a laserovým ozářením z řady AN/AAR-57, čtveřici výmetnic klamných cílů z řady AN/ALE-47 pro celkem 120 klamných RL nebo IČ nábojů a radiolokační výstražný přijímač RWR z řady AN/APR-39.
Zatím v ceně není nejnovější obranný systém ve výbavě vrtulníků H-1 USMC - systém AN/AAQ-45 DAIRCM, který dokáže oslepit naváděcí hlavice PLŘS s IČ naváděním. Ten se zatím kupuje samostatně jen jako upgrade pro bojové oblasti. Zajímavostí tohoto systému určeného pro menší vrtulníky je, že se podobá hodně něčemu, co bylo dosud vidět jen ve Star Treku a podobně. Centrální laserový zdroj pomocí optických vláken posílá laserový paprsek do 4 optických hlavic rozmístěných na povrchu vrtulníku, které zaměřují a ozařují přibližující se PLŘS.
Také předpokládám, že ale v ceně vrtulníku je standardně obsahuje velký vojenský EO stabilizovaný zaměřovací a navigační senzor řady AN/AAQ-22 Brite Star II, který by měl obsahovat FLIR 3. generace, barevnou CCD kameru, laserový dálkoměr (rangefinder), laserové IČ ukazovátko (pointer) a hlavně laserový ozařovač s možností programování naváděcího kódu, aby šlo kromě vlastních střel APKWS navádět i laserem naváděnou munici odpalovanou z jiných vrtulníků nebo stíhacích letounů. To je odlišnost od UH-60M US ARMY, které toto vybavení nemají vzhledem k tomu, že se jedná o především o transportní/výsadkové vrtulníky.
https://www.youtube.com/watch?v=krWdQQGHT_A
Ale program FMS je v první řadě o množstevních slevách. Například vrtulníků UH-60M/HH-60M chce 1375 kusů (dodáno/objednáno už okolo 1000 kusů). Jen ve FY2019 US ARMY pro sebe objednává 58 vrtulníků UH-60/HH-60M a 12 pro program FMS. K tomu ještě jede výroba HH-60W USAF a námořních MH-60R. Potencionálních 12 kusů pro AČR je opravdu jen kapka v moři.Skeptik píše:...Jsem zvyklý na to, že čím větší objem kupují, tím lepší cenu dostanu ... či dostanu něco gratis.
Ale teď jsem si uvědomil, že přes ten FMS, jak to popsal Starlight, to platit nemusí ... pokud se i cena pro americkou armádu meziročně nezvýší, a pokud poplatky DCSA budou procentuálně stejné u malé i velké zakázky. ...
Současné ceny UH-60M jsou dány pětiletým kontraktem MYP pro FY2017-2021 (již devátým v historii typu H-60) v rámci kterého US ARMY objedná 257 vrtulníků UH-60M s opcí na 103 vrtulníků (počítají s FMS). Ve srovnání s pěti ročními kontrakty se předpokládá úspora okolo 10%.
Dalším příkladem jsou 2,75 palcové rakety Hydra 70. Výrobní linka v Redstone Arsenal běží tak, aby ročně neklesla pod udržitelné ekonomické minimum 100 000 raket ročně!
2)
Já předpokládám, že ceny jsou za plně vybavené vrtulníky UH-1Y/AH-1Z nebo UH-60M ve standartní konfiguraci pro USMC respektive US ARMY. To znamená s veškerou elektronikou.Zemakt píše:...Já bych spíš měl otázku na Starlighta. V souvislosti s tímto:Je známa jejich konfigurace? Díky.1. Vrtulník UH-1Y Venom (USMC, FY 2016) – jednicová cena (Flyaway cost) byla 24,5 mil. USD.
3. Vrtulník UH-60M Blackhawk (US ARMY, FY 2019) - jednicová cena (Flyaway cost) je 19,3 mil. USD.
Jen vlastní výzbroj/podvěsy, závěsníky, přídavné nádrže,… budou tradičně extra, neboť nemusí být nutně 1:1 k vrtulníkům. To samé platí o všem, co mají posádky na sobě – tedy asi i přilbové zaměřovače.
Například v případě typu UH-1Y předpokládám, že cena zahrnuje integrovaný navigační systém EGI řady H-764 (s laserovou inerciální jednotkou a přesnou vojenskou GPS), který je schopen přesné navigace i v případě rušení systému GPS, doplněný o vojenský radionavigační systém TACAN schopný radionavigace kromě navedení na improvizované polní přistávací plochy typu FARP, pohybující se plavidla, nebo i letu ve formaci bez vzájemné viditelnosti.
Dále předpokládám kompletní vojenský šifrovaný a rušení odolný komunikační systém se třemi vícepásmovými VHF/UHF radiostanicemi řady AN/ARC-210 s možností datových přenosů a z nichž jedna umí i SATCOM. Dále předpokládám NATO odpovídač vlastní-cizí typu AN/APX-118 pracující mimo jiné ve vojenském kódovaném módu 4 a 5.
Dále předpokládám, že to zahrnuje kompletní systém vlastní ochrany – chladiče teploty výstupních plynů a vzájemně integrované systémy: kombinovaný systém CMWS výstrahy před PLŘS, RPG, střelám se stopovkou a laserovým ozářením z řady AN/AAR-57, čtveřici výmetnic klamných cílů z řady AN/ALE-47 pro celkem 120 klamných RL nebo IČ nábojů a radiolokační výstražný přijímač RWR z řady AN/APR-39.
Zatím v ceně není nejnovější obranný systém ve výbavě vrtulníků H-1 USMC - systém AN/AAQ-45 DAIRCM, který dokáže oslepit naváděcí hlavice PLŘS s IČ naváděním. Ten se zatím kupuje samostatně jen jako upgrade pro bojové oblasti. Zajímavostí tohoto systému určeného pro menší vrtulníky je, že se podobá hodně něčemu, co bylo dosud vidět jen ve Star Treku a podobně. Centrální laserový zdroj pomocí optických vláken posílá laserový paprsek do 4 optických hlavic rozmístěných na povrchu vrtulníku, které zaměřují a ozařují přibližující se PLŘS.
Také předpokládám, že ale v ceně vrtulníku je standardně obsahuje velký vojenský EO stabilizovaný zaměřovací a navigační senzor řady AN/AAQ-22 Brite Star II, který by měl obsahovat FLIR 3. generace, barevnou CCD kameru, laserový dálkoměr (rangefinder), laserové IČ ukazovátko (pointer) a hlavně laserový ozařovač s možností programování naváděcího kódu, aby šlo kromě vlastních střel APKWS navádět i laserem naváděnou munici odpalovanou z jiných vrtulníků nebo stíhacích letounů. To je odlišnost od UH-60M US ARMY, které toto vybavení nemají vzhledem k tomu, že se jedná o především o transportní/výsadkové vrtulníky.
https://www.youtube.com/watch?v=krWdQQGHT_A
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Starlight
Jistě, proto jsem psal, že jsem "si uvědomil", protože tak jak jsi to popsal je to o dlouhodobém kontraktu a z toho plynoucí množstevní slevě ... pro Vládu USA (která pak část přeprodává dál).
Otázkou samozřejmě je, zda za nejlepší možnou cenu, a nebo zda by schopný nákupčí nedokázal, v tendru kdy by UH-1 a UH-60 soutěžily s vrtulníky jiných výrobců, vyrazit jak od firmy Bell tak Sikorsky lepší cenu než má US Government. Zvláště známe-li všechny ty skandály kolem nákupu vojenského vybavení v USA (tedy ne, že by u nás nebyly )
Jsem přesvědčen že ano. Určitě z Bellu, který pro své UH-1Y nemá zrovna zástup zájemců
Jinak myslím, že Zemakt se ptal spíš na to, že cena UH-1Y, navíc v cenách roku 2016, je ve tvém přehledu dražší než modernější a novější UH-60M v cenách roku 2019 ... přičemž víme, že ceny v čase neklesají, ale rostou.
Jediné vysvětlení je rozdílná výbava.
Alespoň tak jsem jeho otázku pochopil já.
Je tedy otázkou: "Co chybí UH-60M, a kolik by stálo jejich uvedení na úroveň vybavení UH-1Y?"
Jistě, proto jsem psal, že jsem "si uvědomil", protože tak jak jsi to popsal je to o dlouhodobém kontraktu a z toho plynoucí množstevní slevě ... pro Vládu USA (která pak část přeprodává dál).
Otázkou samozřejmě je, zda za nejlepší možnou cenu, a nebo zda by schopný nákupčí nedokázal, v tendru kdy by UH-1 a UH-60 soutěžily s vrtulníky jiných výrobců, vyrazit jak od firmy Bell tak Sikorsky lepší cenu než má US Government. Zvláště známe-li všechny ty skandály kolem nákupu vojenského vybavení v USA (tedy ne, že by u nás nebyly )
Jsem přesvědčen že ano. Určitě z Bellu, který pro své UH-1Y nemá zrovna zástup zájemců
Jinak myslím, že Zemakt se ptal spíš na to, že cena UH-1Y, navíc v cenách roku 2016, je ve tvém přehledu dražší než modernější a novější UH-60M v cenách roku 2019 ... přičemž víme, že ceny v čase neklesají, ale rostou.
Jediné vysvětlení je rozdílná výbava.
Alespoň tak jsem jeho otázku pochopil já.
Je tedy otázkou: "Co chybí UH-60M, a kolik by stálo jejich uvedení na úroveň vybavení UH-1Y?"
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Možnost budoucího pořízení systému AN/AAQ-45 DAIRCM je velmi zajímavá, stejně tak na UH-1Y možnost použití podu Intrepid Tiger II pro EW, čili získání schopnosti, která je důležitá proti technologicky pokročilému protivníkovi.
https://www.candp.marines.mil/Programs/ ... -Tiger-II/
Zeptám se Starlighta, jestli neví, zda pro AH-1Z USMC standardně používá AN/APG-78 Longbow Fire Control Radar nebo to zůstalo ve stádiu zkoušek?
http://eaglet.skr.jp/MILITARY/PICTURE/AH-1CRS.jpg
https://www.candp.marines.mil/Programs/ ... -Tiger-II/
Zeptám se Starlighta, jestli neví, zda pro AH-1Z USMC standardně používá AN/APG-78 Longbow Fire Control Radar nebo to zůstalo ve stádiu zkoušek?
http://eaglet.skr.jp/MILITARY/PICTURE/AH-1CRS.jpg
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Já to pochopil tak, ze minimálně v tomto. Plus tedy i s instalací raketnic, raketnicemi a s tím souvisejících věcí.AN/AAQ-22 Brite Star II, který by měl obsahovat FLIR 3. generace, barevnou CCD kameru, laserový dálkoměr (rangefinder), laserové IČ ukazovátko (pointer) a hlavně laserový ozařovač s možností programování naváděcího kódu, aby šlo kromě vlastních střel APKWS navádět i laserem naváděnou munici odpalovanou z jiných vrtulníků nebo stíhacích letounů. To je odlišnost od UH-60M US ARMY, které toto vybavení nemají vzhledem k tomu, že se jedná o především o transportní/výsadkové vrtulníky.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Skeptik, len on je v tom taký malý háčik, že niektoré veci sa od Američanov inak ako cez FMS (napríklad priamo od výrobcu) kúpiť nedajú.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
A týká se to i vrtulníků UH-1Y a UH-60 ???Flader píše:Skeptik, len on je v tom taký malý háčik, že niektoré veci sa od Američanov inak ako cez FMS (napríklad priamo od výrobcu) kúpiť nedajú.
Myslím, že ne. Možná některých komponentů, ale ne vrtulníku.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
UH-1Y neviem, ale UH-60M určite. Preto je na trhu aj S-70.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 4961
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nové vrtulníky pro AČR
A ekvivalentom k UH1 bol Bell 212, nie?
Re: Nové vrtulníky pro AČR
"212" se už hezkých pár let nedělá. UH-1Y nemá svůj civilní protějšek. Současnou civilní verzí je 412EPI, ale ta má jiné motory. EPI používá Policie ČR
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Záleží kterou verzi máš na mysli.Juraj Tichý píše:A ekvivalentom k UH1 bol Bell 212, nie?
Vojenskou verzí Bellu 212 je UH-1N (dva motory)
Modernizovaná UH-1N s prvky Bell 412 je UH-1Y (čtyřlistý rotor)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
a s jinými motory a převodovkou (jestli má stejný rotor jako 412 netuším)