Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Scotty87 píše: Nebyl bych proti nákupu evropského řešení pokud by nabídly vrtulník který by byl alespoň srovnatelný s americkou nabídkou. Upřímně jediný vrtulník s Evropy o kterém se v poptávané kategorii dá uvažovat je S-70i, ten už je ovšem stejně jako UH-60M větší než armáda původně požadovala. To že se AW-139M nemůže rovnat s UH-1Y nebo HU-60M tu bylo už mnohokrát rozebíráno a jediné čím může konkurovat je cena.
...
Pak je tu druhá skupina kolem "bojové" 22. základny vrtulníkového letectva kteří prosazují čistokrevný vojenský vrtulník, v našem případě tedy UH-1Y a UH-60M. Protože nové vrtulníky mají jít právě k 22.zVrL je tedy nasnadě jaký pohled pohled na nový vrtulník by měl převážit.
Paradoxne práve UH-1Y nesplnil "bojové" požiadavky AČR (AW-139M áno), preto je zrazu ponúkaný v balíku s Vipermi. UH-60M ich splní (možno) len vo variante Battlehawk...

v Európe máš celé spektrum strojov, stačí si vybrať:
https://www.leonardocompany.com/en/air/ ... s/military
https://www.airbus.com/helicopters/mili ... pters.html
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od cernakus »

kouzelník:

promiň, to nebyl úmysl.

Na úvodní stránce tohoto vlákna tam má Rase uvedené ceny + ceny srovnatelného provozu. Ten rozdíl je prostě dvojnásobný. A ne neověřoval. Nechci tím moc ztrácet čas. Nějak se mi nechce věřit, že by se celý internet spikl a uváděl dvojnásobnou cenu pro americké vrtulníky oproti konkurencím. Ostatně, to, že jsou americké zbraně často nepřiměřeně předražené, vidí doufám každý, kdo je objektivní, doslova na každém druhém zbraňovém byznysu, který USA v poslední dekádě udělali nebo nabízeli.

Ad RANDí studie. To je taková ta typická americká powerpointonvka udělaná tak, aby nám vyšlo, co bylo zadáním. Tady nepotřebuješ složité počty. Máš pořizovací cenu, spotřebu naplní na kilometr, životnost ND, z toho většinou se odvíjí jejich provozní cena a pak samozřejmě takové ty služby okolo jako je cena výcviku. Jakmile kvůli tomu děláš 90ti stránkovou studii, jseš automaticky podezřelý z toho, že něco hodláš maskovat.

Nicméně, abychom se mohli bavit v konkrétních číslech a po jednotlivých položkách, musela by armáda ČR udělat ten tendr, o kterém zde mluví Skeptik, protože součástí tendrové nabídky nemůže být například propagandistický bluf, který najdeš v bežně dostupných TTD nebo brožurkách, to by totiž bylo v lepším případě trapná situace (odhaleno včas) nebo v horším podvod. Protože jinak jsou to vždy více či méně kvalifikované odhady. To, že se AČR a zejména politici tendru brání, je víceméně jasné, že ty odhady, které mluví o dvojnásobné ceně pořizovací i provozní budou nejspíše velmi kvalifikované ;-)
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

arten píše:Paradoxne práve UH-1Y nesplnil "bojové" požiadavky AČR (AW-139M áno), preto je zrazu ponúkaný v balíku s Vipermi. UH-60M ich splní (možno) len vo variante Battlehawk...

v Európe máš celé spektrum strojov, stačí si vybrať:
https://www.leonardocompany.com/en/air/ ... s/military
https://www.airbus.com/helicopters/mili ... pters.html
Pokud myslíš bojovýmy požadavky nesenou výzbroj, tak nesplnil ani AW-139M. Protože ozbrojená verze vrtulníku nebyla dosud nikým zakoupena a je to tedy v praxi neověřená varianta.
V Evropě se samízřejmě vyrábý mnoho vrtulníků. Nevybavuji si ovšem stroj pro min. 8 vojáků, který by vznikl jako čistě vojenský vrtulník a nebyl větší než UH-60.
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od snooper »

Znáte někdo jaká nabídka od AgustaWestland přišla (co obsahovala). Může to být nabídka jen za vrtulníky a za 2 roky servisu (bez výzbroje což dělá jinou konečnou cenu)
to se můžeme do nekonečna přít který vrtulník je lepší.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Scotty87 píše: Pokud myslíš bojovýmy požadavky nesenou výzbroj, tak nesplnil ani AW-139M. Protože ozbrojená verze vrtulníku nebyla dosud nikým zakoupena a je to tedy v praxi neověřená varianta.
Nezmysel. Leonardo garantoval všetky požiadavky AČR ku dňu dodávky, veď ozbrojenú variantu ponúkajú už tuším 6 rokov. To že ju ešte žiadna armáda nezaviedla znamená presne toľko, ako že žiadna armáda nezaviedla Battlehawk verziu UH-60M...
Scotty87 píše:V Evropě se samízřejmě vyrábý mnoho vrtulníků. Nevybavuji si ovšem stroj pro min. 8 vojáků, který by vznikl jako čistě vojenský vrtulník a nebyl větší než UH-60.
AW-139M, AW-149, AS565, H215M, a povedzme aj NH90

snooper píše:Znáte někdo jaká nabídka od AgustaWestland přišla (co obsahovala). Může to být nabídka jen za vrtulníky a za 2 roky servisu (bez výzbroje což dělá jinou konečnou cenu) to se můžeme do nekonečna přít který vrtulník je lepší.
[/quote]
Je známe porovnanie oboch ponúk, ktorú "uniklo:"
https://ekonomicky-denik.cz/skandal-obr ... povat-usa/
Mali by byť rovnaké, čo sa týka základných parametrov dodávok.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Arten Leonardo to deklaroval jen na papire. Dodnes z toho nic nepredstavil. Bell rekl, ze PTRs nam tam za prachy da, ale lepsi pak bude AH-1.
Uh-60 i S-70 maji certifikovano vse.

Je to furt dokola. Kazdy si zakafra dle sveho politickeho presvedceni nebo fanouskovstvi.
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

skelet píše:Arten Leonardo to deklaroval jen na papire. Dodnes z toho nic nepredstavil. Bell rekl, ze PTRs nam tam za prachy da, ale lepsi pak bude AH-1.
Uh-60 i S-70 maji certifikovano vse.

Je to furt dokola. Kazdy si zakafra dle sveho politickeho presvedceni nebo fanouskovstvi.
Skelete "certifikované" = "na papieri" nie? UH-60M Battlehawk tiež neexistuje.
Naposledy upravil(a) arten dne 31/7/2019, 23:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Certifikovane neznamena na papieri. Certifikovane znamena, ze prebehli strekecke skusky a dopadli uspesne. Coho dokazom je projekt Arpia.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od cernakus »

Pokud je článek postnuty artenem z poloviny pravda, tak byste všichni co podporují venomy včetně skeleta měli leda tiše soupat nohama. A americký trik, kdy z 12 víceúčelových vrtulníku udělají 8 a přidají čtyři nejhorší bitevní vrtulníky světa, protože nejsou schopni splnit zadání, to už je zoufalost nejvyššího kalibru. Jak říkám, zaplatíme těm zmetkum výpalné a pak kupme od rusaku za zbytek 30x mi-35m. Alespoň se hosanci nebudou muset preucovat :-)
Když jsem říkal, že jsou předražený venomy šrot, tak jsem netušil ten rozsah. Hlavu bych si z toho ukroutil.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

arten píše:AW-139M, AW-149, AS565, H215M, a povedzme aj NH90
AW-139M - Je to jen civilní vrtulník upravený pro použití armádou. V ozbrojené verzi je stále jam na papíře.
AW-149 - Vychází z AW-139 existuje ho všeho všudy 6 prototypů.
AS565 - To stejné co AW-139 upravený civilní vrtulník.
H215M - Ten by přicházel do úvahy asi nejvíc ze všech kandidátů. Je ovšem už přeci jen větší než to co požaduje armáda, ta zatím nehledá náhradu za MI-171.
NH90 - Po všech stránkách větší než UH-60. Navíc celí projekt má zatím víc než dost vlastních problémů.
arten píše:Nezmysel. Leonardo garantoval všetky požiadavky AČR ku dňu dodávky, veď ozbrojenú variantu ponúkajú už tuším 6 rokov. To že ju ešte žiadna armáda nezaviedla znamená presne toľko, ako že žiadna armáda nezaviedla Battlehawk verziu UH-60M...
Ano, Leonardo řeko že je schopno ozbrojenou verzi dodat. Ovšem AČR jako první uživatel by se stal pokusným polygonem výrobce. Na druhou stranu na UH-60M jsou už všechny nabízené zbraně vyzkoušené a vrtulník je s nimi schopen okamžitě fungovat. Armáda žádný Battlehawk kupovat nebude, to je jen marketingové označení ozbrojené UH-60M. Armádě je nabízena stejná verze UH-60M jako vám jen nebude tak drasticky ořezaná a přijde s pylony pro nesení neřízených raket plus PTŘS.
cernakus píše:Pokud je článek postnuty artenem z poloviny pravda, tak byste všichni co podporují venomy včetně skeleta měli leda tiše soupat nohama. A americký trik, kdy z 12 víceúčelových vrtulníku udělají 8 a přidají čtyři nejhorší bitevní vrtulníky světa, protože nejsou schopni splnit zadání, to už je zoufalost nejvyššího kalibru. Jak říkám, zaplatíme těm zmetkum výpalné a pak kupme od rusaku za zbytek 30x mi-35m. Alespoň se hosanci nebudou muset preucovat :-)
Když jsem říkal, že jsou předražený venomy šrot, tak jsem netušil ten rozsah. Hlavu bych si z toho ukroutil.
Na pobavení dobý. Zvlášť označení AH-1Z jako nejhorší bitevní vrtulník světa a UH-1Y za šrot je vyloženě k popukání. :mrgreen:
snooper píše:...to se můžeme do nekonečna přít který vrtulník je lepší.
K ničemu jinému tohle vlákno už hodně dlouho neslouží.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od cernakus »

Scotty87:

A znáš nějaký horší? Tím myslím samozřejmě nový, ne že na mne vytáhnes nějakou relikvii.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Měli sme jít maďarskou cestou a hned koupit H-145M, nebo když z ameriky, tak Lakoty. Zbraně nést dovedou a v klidu by mohly doplnit Mily jako lehky stroj, aniž by jim konkurovaly.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od cernakus »

Rase:
Měli jsme jít cestou feroveho trendu s podmínkami tak, aby bylo více uchazečů a tím pádem i vyšší tlak na jednotlivé nabídky.
Jenže to bychom už nebyli servilni bananistan a to by tady dost lidí nerozdychalo.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Scotty87

1. večná dilema civilný-vojenský

To sa tu opakuje a traduje donekonečna... Už starlight sa tu (fundovane, ako vždy) snažil obhájiť toto delenie, ale výsledkom je, že "vojenské špeciály" majú niektoré špecifické kvality - ktoré ale nevyužijú v 99,9% ich reálneho nasadenia. Naopak civilné konštrukcie sa za tých 40 rokov veľmi posunuli k odolnosti "vojenských."

Naproti tomu "vojenský špeciál" Venom fatálne zlyhal nebol schopný splniť ani také základné požiadavky AČR ako:
- kanónová výzbroj
- PTRS
- prenos dát v reálnom čase a funkcia velenia a riadenia
- a len v obmedzenej miere funkcie prieskumu, SAR a plnenie úloh za všetkých poveternostných podmienok
(a preto sa ponuka doplnila o Vipery)

niekto fundovanejší by sa mohol vyjadriť k tým posledným bodom, lebo to ma samého trochu prekvapilo

Obrázek

2. ďalšia večná polemika certifikovaný/na papieri
Leonardo evidentne preukázal AČR, že dané požiadavky vie splniť. Bell evidentne nie.

zase - vedel by tu niekto fundovaný povedať, či daná výzbroj a výstroj pre AW-139M je už certifikovaná? Podľa mňa z vyššie uvedeného vyplýva, že hej.

Oproti tomu UH-60M Battlehawk neviem či je certifikovaná, nikde nelieta, ale chronicky sa tu v diskusiách spomínajú Kolumbíjske varianty - ktoré ale nie sú UH-60M - ale staršie a civilné deriváty BH a nákup SAE - kde ale nevieme čo vlastne nakúpili.
Vy ale (na splnenie zadania), budete potrebovať full Lvl.3 variant Battlehawkov. Varianta "s pylony pro nesení neřízených raket plus PTŘS" - nespĺňa zadanie (a stali by ste sa "pokusným polygonem výrobce," ako sám píšeš).

Je táká verzia vôbec "certifikovaná?"

K zbytku:
- "AW-139M - Je to jen civilní vrtulník upravený pro použití armádou. V ozbrojené verzi je stále jam na papíře."
viď vyššie

- AW-149 - Vychází z AW-139 existuje ho všeho všudy 6 prototypů.
je to "bojový špeciál" vyvinutý pôvodne pre turecký tender, žiaden civil. A nie je pravda, že prototyp - objednalo ho Thajsko a toho roku ešte z hlavy neviem kto.

- AS565 - To stejné co AW-139 upravený civilní vrtulník.
No a? viď. vyššie. Lieta kade tade po svete v XY armádach. Narazil si niekdy na info, že má problém "lebo vychádza z civilnej verzie?" Nie.

- H215M - Ten by přicházel do úvahy asi nejvíc ze všech kandidátů. Je ovšem už přeci jen větší než to co požaduje armáda, ta zatím nehledá náhradu za MI-171.
Nie je (nepleť si Cougar s Caracalom), má vyššie úžitkové hodnoty ako UH-60 - ale je ľahší (ako si si sám zadefinoval požiadavky)

- NH90 - Po všech stránkách větší než UH-60. Navíc celí projekt má zatím víc než dost vlastních problémů.
O tonu. opäť - pri radikálne vyšších úžitkových hodnotách ako BH...
Naposledy upravil(a) arten dne 31/7/2019, 23:45, celkem upraveno 1 x.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

cernakus píše:Scotty87:

A znáš nějaký horší? Tím myslím samozřejmě nový, ne že na mne vytáhnes nějakou relikvii.
Tak takhle z voleje třeba Tiger. Ty jsou mimo jiné zjevně tak kvalitní že se jich chtějí Australani zbavit po pouhých 15 letech. Vtipné je že zvažují možnost jejich nahrazení právě AH-1Z.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

arten
Já ale chtěl napsat evropské vrtulníky zhruba v kategorii UH-1Y nebo UH-60M které vznikly právě jako vojenský speciál. Tedy ne předělaný civil. Je mi jedno že má 215M a NH90 vyšší užitkové hodnoty na to jsem se neptal. Až bude armáda uvažovat o náhradě Mi-17 můžeme diskutovat o téhle kategorii vrtulníků.

V té tabulce by mě hodně zajímalo podle jakých kritérií se hodnotilo.
Proč má například AW-139 lepší průzkumné možnosti, co chybí Venomu a naopak má AW139?
Proč má Venom možnost valení a řízení jako neschopen? Vždyť v USMC je pro tuhle roli běžně používají.
Proč má Venom CSAR a SAR jen schopen s omezením? Znovu u USMC tuhle roli běžně plní.
Přenos dat se řeší datalinkem, má snad AW-139M Link-16 v základu?
Výrobce UH-1Y opakovaně tvrdil že jejich vrtulník je schopen nasazení za všech klimatických podmínek ve dne i v noci. Tady nespíš sehrála roli absence vyhřívání rotoru.
No a nakonec zbraně u AW-139M - přislíbeno ke dni dodávek. Jak se říká slibem nezarmoutíš.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Soupat nemusim vubec, protoze jsem zastancem UH-1Y od jejiho zarazeni do marketingoveho pruzkumu + uz za byvale ministryne se pozadavek z PTRS zmenil na rizene protizemni rakety.

A ted po porade.

Mi-35 je fajn, mam je rad a jsem zastancem jeji modernizace, ale pokud NATO povazuje Rusko za sveho protivnika a Rusko NATO rovnez, tak nakup dalsich masin je nesmysl (krom toho jich mame dost).

H145m - krasny maly vrtulnik. Ma tu krasnou vlastnost, ze bud nekam doleti a nic neunese nebo toho dost unese a nikam nedoleti. Vhodne jen pro ukoly, ktere ACR nepozaduje, respektive je ma zatim pokryte jinymi typy.

AW139 - plni pozadavky ACR jen na marketingovem papire, nema nic certifikovano a zatim ji nikdo nevidel odpalit ani nerizenou raketu

AS565 se nabizi hlavne jako namorni, tomu odpovida vystroj a vyzbroj, do H-force neni zahrnuta

H215, H225, NH90 jsou vetsi, nez pozadujeme

Atd.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Scotty87 píše:arten
V té tabulce by mě hodně zajímalo podle jakých kritérií se hodnotilo.
Proč má například AW-139 lepší průzkumné možnosti, co chybí Venomu a naopak má AW139?
Proč má Venom možnost valení a řízení jako neschopen? Vždyť v USMC je pro tuhle roli běžně používají.
Proč má Venom CSAR a SAR jen schopen s omezením? Znovu u USMC tuhle roli běžně plní.
Přenos dat se řeší datalinkem, má snad AW-139M Link-16 v základu?
Výrobce UH-1Y opakovaně tvrdil že jejich vrtulník je schopen nasazení za všech klimatických podmínek ve dne i v noci. Tady nespíš sehrála roli absence vyhřívání rotoru.
No a nakonec zbraně u AW-139M - přislíbeno ke dni dodávek. Jak se říká slibem nezarmoutíš.
Souhlas. Minimálně by bylo třeba vidět celou powerpointovou prezentaci, ne kousky. Druhá slabina je, že neznáme rozsah nabídky v minulém a v aktuálním kole. Např. na rozptylu nabídek na UH-60M v jiných státech (odkazy jsem dával do tohoto vlákna - chorvatsko, lotyšsko, tunisko) je vidět obrovský rozdíl při přepočtu na kusovou cenu. Tj. patrně velmi záleží na množství současně nakoupených náhradních dílů, vybavení vrtulníku, a zbudování servisního zázemí přímo na AFB.

Chtěl bych jednoznačně vidět co všechno je obsaženo v celkových částkách akvizičních nákladů+LCC 13+4,5 (Venom) resp. 7+2 mld (AW139M). Jak jistá je tato částka? A co v ní chybí kromě mezd pilotů a techniků a kromě vyvolaných investic přímo na AFB?

AW139M
U AgustyWestland vycházím ze zkušenosti s jiným produktem AgustaWestland a to W3A, kdy IMHO náklady na MRO přesáhly původní odhady a nasmlouvané ceny za MRO za část LCC u Sokolů ve mě vzbuzují silnou pochybnost o reálnosti těch 2 mld na MRO u AW-139M https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ce-1242531. Připomínám, že Sokoly nejsou vyzbrojené, zatímco AW-139M dle zveřejněné části porovnání obou vrtulníků mají mít spoustu výzbroje, kromě kulomentů i kanon (???). Tj. proč stojí MRO na Sokoly tak moc, když na mnohem vybavenější AW-139 by MRO stálo méně? Chápu-li správně, tak nejbližší rutinní uživatel AW-139M je v Itálii, ale není provozován ve stejné konfiguraci jako je konfigurace popsané v minulém kole na MOČR. Takže jak jsou věrohodná čísla na MRO?

A samozřejmě zůstává ta základní pochybnost, že vyhodnocení AW-139M se týká neexistující konfigurace (např. mi nemám žádnou informaci, že by AW-139 kromě kulometů a neřízených střel uměli kanon a řízené střely vzduch-země). TJ. velmi by záleželo na vyjednaných smluvních podmínkách zejm. ohledně smluvních pokut, pokud by AW nesplnila dodat včas a funkční vrtulníky v nabízené konfiguraci.

Bell UH-1Y
Dovolím si polemizovat rovněž s používáním odhadovaných částek LCC u Venomu, neboť neznám rozsah konfigurace/rozsah nabídky v minulém a v aktuálním kole. Je stejný?

Kromě toho - Dle PR textu Bellu je v aktuálně nabízené ceně americké vlády pro ČR nasmlouván servis pouze na 2 roky. Náklady na MRO po zbytek LCC (tj. 25 let dle prezentace - 2 roky dle nabídky) = 23 let nejsou patrně součástí nabídky. Vycházím ze zkušenosti s jinou akvizicí MOČR, kde rovněž zbabrali akvizici - koupili bez zajištěného/nasmlouvaného servisu.
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 63700.html
https://www.euro.cz/politika/a-opravova ... cu-1459483

UH-60M Black/BattleHawk
A velmi by pomohlo porovnat dle stejné metodiky částku za 25-let LCC u UH-60M v konfiguraci aktuálně poptávané českým MOČR ("BattleHawk").
R.I.P.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Dzin »

arten
Co se týká přenos dat v reálném čase nebo pracoviště C2, které UH-1Y nesplňují, záleží co a jak je hodnoceno. Tohle není primárně na typu vrtulníku, ale na spojovací technice, kterou bude vrtulník mít. Ale ta nemusí být součástí nabídky resp. může být nakupována samostatně. Pro příklad z minulosti, KBVP byly dodány bez radiostanic a ty si tam dodala AČR na základě jiného tendru. Zde by to tedy chtělo vědět konfiguraci komunikačních prostředků, které byly hodnoceny.

V té tabulce je zakopaných psů víc. Podle ní ani AW 139M nesplňuje požadavky na palebnou podporu. Je u něj uvedeno, že je přislíbeno, že bude splňovat a ne že splňuje. Porovnávaly se tak skutečné schopnosti UH-1Y s deklarovanými budoucími AW-139M (v tabulce je to chytře uděláno kombinací bílo-zelené). Tudíž zde vede UH-1Y, protože splňuje ve dvou, zatímco AW-139M ani v jednom u všem má jen deklarováno, že to bude splňovat. Nedá se tedy z toho ani odvodit, zda je výzbroj už certifikována.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

Tady se zase vyrojilo nesmyslů:

1) Arten

Tento tebou postovaný článek https://ekonomicky-denik.cz/skandal-obr ... povat-usa/ z května vůbec nečerpá ze závazných nabídek na UH-1Y a AW-139M, který byly předloženy na MO dne 31. 10.2017. To je stále tajný materiál.

To, z čeho čerpá článek, a také se to tam uvádí, jsou materiály z marketingového průzkumu, který byl zpracován k dubnu 2017. Tato čísla kolují českými médii právě od dubna 2017, kdy je někdo záměrně pustil do světa. A od té doby se k nim novináři stále vracejí. Takže konec paniky.

Italové prostě v nezávazném marketingovém průzkumu slíbili, že zaintegrují zbraně a technicky pak vyhráli v powerpointové tabulce nad vrtulníkem, který má za sebou několik ofenzív. Američané skutečně popsali stav vrtulníku UH-1Y z přelomu roku 2016/2017 a dostali méně bodů. Mimochodem AW139M dosud s reálnými zbraněmi nikdo neviděl. Materiál ostatně uvádí, že ani jeden z těchto vrtulníků nepslnil 100% tehdejších takticko-technických požadavků AČR. To by zřejmě dokázal jen MH-60M SOCOM v nové podverzi pro AČR.

Například přenos dat v reálném čase. To má být jako co? Přenos videa (=data) má dnes každý televizní vrtulník. UH-1Y má aktuálně datovou konektivitu Adaptive Networking Wideband Waveform (ANW2), Full Motion Video (FMV), Tactical Targeting Network Technology (TTNT). A co by s tím AČR dnes dělala? Takže ty srovnání jsou skutečně jen marketingová tabulka. Nic více.

Teprve na základě marketingové informace bylo vypracováno detailní zadání MO ČR. Dva týmy byly osloveny k předložení závazné nabídky – UH-1Y a AW-139M. Oba týmy předložili přes diplomatická zastoupení své zapečetění nabídky dne 31.10. 2017. Z těchto TAJNÝCH dokumentů neuniklo nic. Už to tady bylo opakovaně uvedeno, a bude to potřeba stále a znova připomínat.

Dokonce ani Italové nebo je zastupující Omnipol a jeho spřátelené rodinné firmy také nic nepustili. Jen novináři stále opakují ceny z marketingového průzkumu a všichni jim na to skáčou. Přitom se ani neví, kolik tam stojí vlastní vrtulník, kolik je tam zbraní, logistiky a výcviku a podobně. Takže i srovnání těchto cen je o ničem.

2) Skeptik a jeho výběrová řízení a žaloby za porušení pravidle hospodářské soutěž EU.

Někdy mám pocit, že mu to snad novináři dělají naschvál. Zatímco se tady snaží, jako zdejší největší "expert" na veřejné zakázky v oblasti obrany, všem říci jak je to celé špatně a ještě hůře, tak už je dávno v médiích vyjádření MO ČR: https://ekonomicky-denik.cz/obrana-brzd ... zivne-usa/

Jsou tam uvedeny příslušné zákony a paragrafy, podle kterých se může při nákupu amerických vrtulníků přes FMS postupovat. Speciálně § 191 odst. 2 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek a čl. 13 písm. f směrnice 2009/81/ES Evropského Parlamentu a Rady, o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany nebo bezpečnosti.

Jinými slovy, pokud bude vojenský materiál nakupován systémem vláda-vláda, tak se uplatňují výjimky o zadávání veřejných zakázek. Už jsem to opakovaně psal a Skeptik to stále nechce pochopit. Pokud se MO ČR nakonec rozhodně pro některý americký typ a podepíše s vládou USA smlouvu typu vláda-vládě o dodávce vojenského matriálu, tak žádné soudní řízení s EU nebude. Vše je přesně v souladu s legislativou EU a ČR.

Proto si Slovensko přes FMS koupilo UH-60M a nikdo nemůže říci ani popel. Pročpak to asi připouští evropská směrnice? Jak asi byly nakoupeny evropskými vládami takové zbrojní systémy jako Eurofighter, A400M, NH-90, Tiger? Všechno to jsou programy vláda-vládě, dokonce vládní programy s více než dvěma účastníky. Jak asi Francouzi nebo Němci kupovali své americké tankovací KC-130J nebo UAV MQ-9. Smlouvou vláda-vládě. Stejně tak bychom si mohly koupit BVP Puma. Stačilo by podepsat mezivládní dohodu o společném nákupu s Německou vládou a byl by konec potřebě výběrového řízení.

To ale nebyl případ našeho nákupu CASA C-295M. Ty totiž MO koupilo od české soukromé firmy Omnipol. Italové investovali do předoffsetů v Aeru a pak vůbec nic. Omnipol a MO je vyšachovaly ze hry a to se jim tuze nelíbilo.

3)

Celý ten mediální humbuk okolo vrtulníků, který uprostřed dovolených na našich ministerstvech není vůbec aktuální, překryl skutečnost, že v červnu prošla vládou informace MO o nákupu dalšího koně Omnipolu v podobě nákupu dvojice letounů Airbus C-295 bez tendru. Oficiálně je veřejná zakázka zadávaná podle ustanovení § 29 písm. s) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, realizovaná ve spojení s ustanovením § 187 odst. 1 písm. a) tohoto zákona. Cena za 2 stroje C-295W má být prý 2,7 miliardy Kč, tedy po 1,35 mld. Kč. První čtyři C-295M stály 3,524 miliardy (tedy po 0,88 mld. Kč). A mediální ticho.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“