Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

kenavf píše:
Kouzelnik píše:..
b) Když už bylo nahozeno porovnání s polskými F-16 Bl52+, tak tam mi dlouhodobý průměr vyšel na něco kolem 0,35 hodiny denně (s vyšší dávkou nejistoty než u Gripenů, bo nemám tak detailní údaje) https://warisboring.com/poland-needs-more-fighter-jets/.
Nicméně při "ostrém" nasazení proti Islámskému státu (operovali z Kuvajtu) mi vyšlo, průměrně nalétali polské 3x víc = něco kolem 1,3 hodiny denně. Jak to?
...
A nie je to tým, že je vypočítané, aby im tie lietadlá vydržali tých tridsať rokov, ako je v tom odkaze, tak môžu nalietať priemerne 0,3 hodiny denne. Ale keď potrebovali proti ISIL lietať viacej, tak lietali tých 1,3hodiny denne. S tým že to neskôr vykompenzujú nižším náletom hodín.
No, můj koment zčásti reagoval na:
a) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=190 ... 20#p294159

b)
kenavf píše:
kozlustechnykus píše:Jen detail: procento letuschopnosti/bojeschopnosti nasich Gripenu sem moc nemotejte, protoze CR plati nejakou castku urcenou smlouvou a SAAB udrzuje letadla, aby plnila nejake smlouvou dane % letu/bojeschopnosti. CR to nemuze zmenit, .. dolu.
Ale v tom práve môže byť tá výhoda. Vlastná údržba môže byť tiež kvalitná a teoreticky môže byť aj na vyššej úrovni a za menej peňazí, ale v naších politických a spoločenských podmienkach stále hrozí, že aj keď sa na začiatku sľubovalo všetko, tak za pár rokov sa začne niekde "šetriť" a už pôjde bojaschopnosť dole. To môže byť aj prípad toho Polska.
c) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=190 ... 40#p294198

Spekuluji, že faktory který rozhodovaly o schopnosti nalétat 3x víc na Blízkém východě než doma v Polska by mohly záviset na:
- schopnostech/šikovnosti nelétajících lidí (techniků+logistiků) a
- dostatku peněz na zbudování dostatečně velkého skladu náhradních dílů?




BTW: Ohledně tezí, že by provoz Gripenů vyžaduje velmi málo lidí ve srovnání s jinými letadly, já nevím.

Např. dle https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Air_Policing se na misi v řádech týdnů vydávali Gripeny C i F-16 dřívějších verzí řádově přibližně se stejným množstvím lidí.
Např. v létě 2012 Portugalci s jejich 6xF-16AM (konkrétní modifikaci jsem nedohledával) prý vyslali celkově 80 lidí.
V zimě 2014 Norové s jejich 6xF-16AM (konkrétní modifikaci jsem nedohledával) prý vyslali celkově 110 lidí.
Na podzim 2014 AČR s 5xGripen C prý vyslala celkově 75 lidí.

Takže na tomto vzorku já nevidím, že by pro air-policing byla nějak zásadně odlišná potřeba lidí u dřívějších F-16 a u GripenůC. U misí zaměřených na protizemní působení může být situace úplně odlišná, např. vlivem nutnosti konfigurace munice.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Starlight,

moc díky za briskní reakce.

Chápu správně Tvoji úvahu o jednom ze scénářů, že by se projevil prudkým zdražením MRO pro Gripeny C někdy po ve 30. letech?
Starlight píše:@Kouzelník
2)
Saab žádné kompetence kvůli plnění offsetových požadavků v cizině neztratí.
(...)
Pokud by se výroba nových letounů JAS-39E/F někdy v budoucnu definitivně zastavila, tak Saab bude stále fungovat jako OEM a MRO typu JAS-39C?/D/E pro FMV/švédské letectvo. Podobně jako Aero pro L-159. Poslední zcela nová L-159 opustila Aero počátkem roku 2004 a OEM a MRO podpora produktu běží i 15 let poté. Jen to je pochopitelně za jiné peníze než, když výroba nových letounů stejného typu ještě běží.

Co s tím?
Myslíš, že ty základní vyžadované schopnosti http://afterburner.cz/clanky/gripenews.htm, které byly na počátku (=air-policing) by šlo zajišťovat nějak do určité míry nezávisle na SAABu, pokud by velmi prudce zdražily dodávky služeb od švédského MoD po 2027?

viz model MRO aplikovaný u SAAB 340 (a to lokální dodavatel:Thai Aircraft Industries). Ovšem u Gripenů si Thajci zvolili dodávku služeb (?každodenní supervizi?) od švédského MoD, patrně ve spolupráci se SAABem
https://www.flightglobal.com/news/artic ... er-454776/
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Já tedy nevím nevím, ale když budu mít deset letadel s kterýma nalétám x hodin, a když mi z nich pět klekne, tak prostě jen těm pěti funkčním zvýším nálet, přičemž tak zachovám těch x hodin. Vypovídá to o něčem? Asi těžko ne.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Zemakt,

teď nerozumím, na co přesně reaguješ. Prosím zkus to upřesnit.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Na toto a navazující:
1) Např. jak je to s tou % dostupností letadel?
a) Dlouhodobý průměr Gripenů v AČR mi vyšel na necelých 0,4 hodiny denně na jednu mašinu. http://www.mocr.army.cz/assets/informac ... gripen.pdf. Ve stejném zdroji jsou taky čísla pro počet nalétaných hodin Gripenů ve "skoro-ostrých" akcích ... Je to pod nebo nad průměrem?
Teoreticky ti ten průměr může udělat pár mašin, a zbytek bude u ledu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Starlight »

@Kouzelník
Kouzelnik píše: Co s tím?
Myslíš, že ty základní vyžadované schopnosti http://afterburner.cz/clanky/gripenews.htm, které byly na počátku (=air-policing) by šlo zajišťovat nějak do určité míry nezávisle na SAABu, pokud by velmi prudce zdražily dodávky služeb od švédského MoD po 2027?

viz model MRO aplikovaný u SAAB 340 (a to lokální dodavatel:Thai Aircraft Industries). Ovšem u Gripenů si Thajci zvolili dodávku služeb (?každodenní supervizi?) od švédského MoD, patrně ve spolupráci se SAABem
https://www.flightglobal.com/news/artic ... er-454776/
My provoz typu JAS-39 bez podpory výrobce (Saab) řešit nemusíme a ani nemůžeme. Letouny máme pronajaté od FMV. Pokud bychom v příštím období (po 2027, respektive 2029) chtěli jet na vlastní triko, tak si je nejdříve musíme koupit. Takže nejdříve budeme mít výdaje tady. A pokud budeme chtít mít vlastní MRO, tak jeho vybudování opět zaplatíme Švédům.

Thajská státní společnost TAI (Thai Aviation Industrie) je obrovská firma ( http://www.taithailand.com/en/home ), která dělá MRO. Ale ani ona se neobejde bez náhradních dílů a podpory výrobců přístrojů, motorů, atd. To je případ i Saabu 340. To je civilní letoun, kterých se vyrobilo cca 460 a výroba skončila v roce 1998. Nicméně ještě hodně jich létá po světě, takže existují nějaké náhradní díly a MRO know-how. Motory řady GE CT7-9 nejsou žádná exotika, stále se vyrábějí a mají MRO podporu, atd.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Starlight

OK. Díky.
R.I.P.
Pilda_CZ
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 21/4/2019, 09:26

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Pilda_CZ »

Pořídí armáda pro své Gripeny moderní protizemní munici s GPS naváděním?

http://czechairforce.com/news/poridi-ar ... navadenim/
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Zemakt,

OK, díky za upřesnění. Já k tomu teďka nemám co dodat, protože mám/budu mít mnohem míň času než doteď. Nicméně podkladů pro zkoumání je na netu asi docela dost.

viz např. proč na Islandskou misi létá AČR s 5x Gripeny. A uživatelé starších F-16 (např. Norové, Dánové) posílají pouze 4, ovšem Portugalci 6x... ? https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Air_Policing
Podobně lze zkoumat data z https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Air_Policing

To by měla být otázka na lidi, kteří prý z pozice uživatelů hodnotí Gripeny.

Ale chtělo by to širší kontext, bo vytížení NATO letadel závisí primárně na tom jak je/není aktivní agresor/-ři. Viz např. co udělala návštěva Typhoonů v Rumunsku.

Akorát by to asi spíše patřilo do jiného (komplexnějšího) tématu než je Gripen, zvláště když je na stole otázka co bude po 2027 (plus možnost prodloužení o 2 roky, jak připoměl @Starlight).

Co třeba Budoucnost nadzvukového letectva AČR? Já to téma původně přehlédnul a našel ho až později. Bo já souhlasím s názorem na užitečnost dlouhodobějších témat
Rase píše:Zemakt:
Ten jsem nečetl, ale chtěl jsem tady mít nějaký smysluplný základ pro sledování budoucího vývoje. Mě tyhle "časosběrná" témata baví po pár letech procházet .)
Takže třebas se za pár roků ukáže jak moc jsem se spletl -:). A to bude super, protože tou dobou už bych měl být fakt dospělý a ze svých dřívějších (=dnešních) chyb budu mít šanci se poučit a pokud možno neopakovat.

Možná by moderátoři mohli pár posledních příspěvků (např. proč SAABy nikdy nebojovali, s výjimkou Konga) přesunout už teď.

Mějte se všichni hezky. A ať se Vám všem daří. Těm které jsem pozlobil, tak se omlouvám a až zavítám příště, tak to třebas bude pohodovější. A těm, kteří investovali svůj čas do promyšlených a podložených názorů jsem velmi vděčen, děkuji.
R.I.P.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3892
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Kouzelníků, když si Tě tak pár týdnů čtu, tak bychom mohli zajít někdy a pivisko,, bo,, jsme si asi dost,, B,, lízko sebe. Nicméně asi to bude chtít taxika bo se možná nedostanu před kuropenim :rotuj: domu.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Honzik 11

já to mám radši spojené s nějakou akcí.

Třebas doufám, že příští rok se připojím ke srazům Palby. Letos to nešlo. Tak třeba se potkáme tam.

Já osobně Tě můžu pozvat, chceš-li se připojit na "exkurzi" po vlastech Česko-Slovenských. Prozatím plánujem 2 varianty spojené s letadýlky atd. Buďto muzejní expozice nebo poznávání krajiny kolem letišť. Oboje plánujem pěšky a vlakem.. třebas na 3-4 dny - někdy v létě 2020. Náklady bývají dost malé (na den a na osobu to vychází třebas o polovinu míň než svépomocná dovolená na opalovačku v Chorvatsku)

varianta 1 muzea
http://www.vhu.sk/muzejne-oddelenie-piestany/
https://www.muzeum-kunovice.cz/
http://www.technicalmuseum.cz/
Tu část pěšky chceme jít po značené stezce (=mimo silnice) kde předpokládáme už je infrastruktura - hospoda/občerstvení + penzion/kemp na nocování
http://www.cyril-methodius.eu/25161-skalka-velehrad
http://www.cyril-methodius.eu/25227-vranov-velehrad

varianta 2 - (bývalá i současná) letiště stavěná v pásu poblíž řeky Moravy
https://sk.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3 ... 8a_Malacky
https://sk.wikipedia.org/wiki/Letisko_P ... 1%C5%A5any
https://sk.wikipedia.org/wiki/Letisko_Tren%C4%8D%C3%ADn
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A ... B_Kunovice
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A ... _Zl%C3%ADn
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A ... le%C5%A1ov
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A ... %C5%99erov
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A1t%C4%9B_Olomouc
A opět - část chceme jít pěšky - využijeme značené trasy
http://www.cyril-methodius.eu/25161-skalka-velehrad
http://www.cyril-methodius.eu/25003-sva ... k-velehrad
https://www.vychodni-morava.cz/poutni-stezky/19788

Akorát je potřeba počítat s tím, že ty dny obsahující pěší pasáže jsou úmyslně spíše o tom, že se kecá tak hoďku, dvě denně - zbytek je úmyslně skoro v tichosti, aby si člověk "prožil otlačené paty a puchýře" a přitom si vyřešil to co je potřeba sám v sobě. Funguje to. Osobně to plánuji prožít jako poděkování za konkrétní lidi (o kterých se patrně dovíme během konkrétních zastávek v letištích/muzeiích), kteří obětovali svůj život za dnešní (skoro) mír.
https://zoommagazin.iprima.cz/zajimavos ... ecnosti-je - ty pocity "vnitřního klidu" jsou univerzální a člověk je zažije i bez toho, že by měl cíl cesty v severním Španělsku
https://www.outfanatic.com/zazitek/825- ... e-Santiago
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:Na toto a navazující:
1) Např. jak je to s tou % dostupností letadel?
a) Dlouhodobý průměr Gripenů v AČR mi vyšel na necelých 0,4 hodiny denně na jednu mašinu. http://www.mocr.army.cz/assets/informac ... gripen.pdf. Ve stejném zdroji jsou taky čísla pro počet nalétaných hodin Gripenů ve "skoro-ostrých" akcích ... Je to pod nebo nad průměrem?
Teoreticky ti ten průměr může udělat pár mašin, a zbytek bude u ledu.
Ono to môže už dosť ovplyvniť fakt že na "misiu" vysielaš lietadlá po nejakej dlhodobej cyklickej údržbe a na misii sa vykonáva len tá bežná každodenná. To znamená že tá dlhodobá sa vykazuje "doma" a tak sú tie prestoje na misii štatisticky kratšie. Plus, skrátka na tej misii potrebujú viacej lietať tak viacej lietajú. To asi nie je o tom že by tie lietadlá nedokázali nalietať aj tri hodiny denne, ak je tam dostatok servisákov a materiálu tak dokážú. Ale v bežnom živote doma, skrátka aby vydržali tých 30 rokov lietajú cca 0,3 hod denne.

Koľko hodín denne odlietali ruské súčka v Sýrii, bolo ich tam pár a nalietali viacej misií ako západ.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od segal7 »

Porovnáme-li tedy přístup ČR a Slovenska, pak po 22 letech provozu zaplatí:
ČR … 40,2 miliard CZK za nájem včetně výcviku a údržby + přímé provozní náklady (PPN) = 40,2 miliard CZK + PPN

SR … 42,2 miliard CZK za nákup včetně výcviku + ??? za údržbu (cca 40 miliard) + PPN = cca 80,2 miliard CZK + PPN
Upozorňuji, že zatímco u ČR je to zafixovaná cena, u Slovenska je fixních jen těch 42,2 miliardy CZK a náklady na údržbu po dobu 20-ti let je odhad.


U ČR ti tam chybí cena upgradů a výzbroje
Nejhorší je nebýt...
asdf
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 5/11/2014, 14:29

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od asdf »

segal7 > Mozem vysvetlit odkial ste nabrali cenu za udrzbu 40 miliard u slovenskych F-16.

Z mojho pohladu tie gripeny mate ako keby na operativny lizing. Pri autach na operativny lizing sa dohodne z lizingovkov kolko kilometrov najazdite - vy mate objem hodin a len do toho lejete benzin a lietadiel petrolej.

To si fakt myslite, ze v tych splatkach za najom nie je zaratany pokles hodnoty tych gripenov za 20 rokov prevadzky. Fakt si myslite ze sab zobral lietadla za 40 miliard a pozicali ich Vam na 20 rokov len tak zadarmo a vy si platite len urdrzbu ? Ak to tak robi, tak hned si od nich poziciavam auto na operativny lizing. Kazdych par rokov vymenim stare auto za nove a budem sa vlastne vozit len za udrzbu. Strata hodnoty auta ma nebude trapit, na tom bude prerabad lizingovka.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

asdf píše:segal7 > Mozem vysvetlit odkial ste nabrali cenu za udrzbu 40 miliard u slovenskych F-16.
...
Bola spomínaná empirická skúsenosť že to koľko stálo zaobstaranie nových lietadiel, toľko sa ešte vynaloží na ich prevádzku počas ich životnosti.
asdf píše:..
Z mojho pohladu tie gripeny mate ako keby na operativny lizing. Pri autach na operativny lizing sa dohodne z lizingovkov kolko kilometrov najazdite - vy mate objem hodin a len do toho lejete benzin a lietadiel petrolej.

To si fakt myslite, ze v tych splatkach za najom nie je zaratany pokles hodnoty tych gripenov za 20 rokov prevadzky. Fakt si myslite ze sab zobral lietadla za 40 miliard a pozicali ich Vam na 20 rokov len tak zadarmo a vy si platite len urdrzbu ? Ak to tak robi, tak hned si od nich poziciavam auto na operativny lizing. Kazdych par rokov vymenim stare auto za nove a budem sa vlastne vozit len za udrzbu. Strata hodnoty auta ma nebude trapit, na tom bude prerabad lizingovka.
Ale to tu nikto nerozporuje. Gripen za príslušný poplatok je povinný za rok na danom počte lietadiel zabezpečiť dohodnutý počet letových hodín. V tom poplatu má určite zohladnenú cenu lietadla, stratu ceny lietadla, udržovanie letuschopnosti a svoju maržu aj s úrokmi. Čo sa stane s lietadlami po skončení dohodnutého obdobia to zákazníka nezaujíma.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

asdf: no vona je prdel, že to nakonec tak nějak i vypadá. Jak se to mohlo stát? Chybná kalkulace, či vyšší inflace, a dále milion proměnných? Každopádně, při takto středně, spíše až dlohodobém plánovaném kontraktu,...navíc vcelku ojedinělém ,....že by se chybka vloudila?

Vzhledem k tomu, že Švédi již takové to ponuky nenabízejí, nemusí to být zrovna od věci.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

segal7
up-grady nejsou ani na jedné straně = porovnatelné.
Ano, je pravda, že ve slovenském kontraktu snad nějaká výzbroj je. Zda byla v roce 2005 u Gripenů si již nepamatuji. Myslím že ne.

asdf
Psal jsem to. Je to odhad z toho, že náklady na údržbu jsou cca 5% - 7% (v některých případech až 10%) pořizovací hodnoty ročně = za 20 let cca 100% pořizovací hodnoty (úvaha je na 22 let, přičemž údržbu na první 2 roky mají Slováci kontrahovanou)
Ale pouor, netvrdím že to tak je. Třeba je to míň, třeba víc. Faktem je, že třeba Poláci tu údržbu nezvládají a F-16 jim sedí na zemi (dtto Němci s Typhoony).
Co se pronájmu Gripenů týče, tak jasně že tam je pokles hodnoty zakalkulován. Proto také píši, že se de-facto jedná o operativní leasing.
Jenže JAS-39C/D je prostě nejspíš oproti F-16 o tolik levnější, jak pořizovací hodnotou, tak provozními náklady, že prostě takto "levně", oproti F-16V vychází.
Nevěřím tomu, že by nás Švédové chtěli dotovat. Naopak jsem si téměř jist, že v kontraktu mají zakalkulován i finance pro neočekávaná rizika.

Prostě to že známých údajů vypadá tak, že provoz JAS-39C/D (dle kontraktu AČR) vyjde dlouhodobě na cca 50% provozu F-16V (dle kontraktu OSSR).
Což je logické, F-16V je výkonnější ... zvláště jako bombardér.

EDIT
Koukám že kenavf již zareagoval. A správně.
asdf ... Nemyslím si, že by ve švédské kalkulaci byla chyba. To by na další období nesnížili cenu.
Ano, ztráta hodnota "starých" letadel nebude nominálně tak velká. Na druhou stranu náklady na jejich údržbu s rostoucím věkem porostou.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:asdf: no vona je prdel, že to nakonec tak nějak i vypadá. Jak se to mohlo stát? Chybná kalkulace, či vyšší inflace, a dále milion proměnných? Každopádně, při takto středně, spíše až dlohodobém plánovaném kontraktu,...navíc vcelku ojedinělém ,....že by se chybka vloudila?

Vzhledem k tomu, že Švédi již takové to ponuky nenabízejí, nemusí to být zrovna od věci.
Že by tú chybu opakovali dve dohodnuté obdobia po sebe? Asi ťažko.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Hmmm, no jo. Oni ale tento produkt již nenabízejí. Pojišťováckým slangem řečeno.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od segal7 »

Skeptik píše: Pro porovnání Slovensko zaplatí za 14 ks F-16 block 70 s dvouletým servisem (záruční dobou) cca 1,8 miliardy USD … 42,2 miliardy CZK
Při kalkulacích se počítá, že budoucí údržba + upgrady vyjde +/- na stejnou sumu jako vlastní nákup ... budou-li Slováci používat své F-16 block 70 cca stejnou dobu jako AČR (= 22 let), vyjde je jejich provoz na cca 80 - 85 miliard CZK
Vím že upgrady nejsou porovnatelné, ale tady je máš tak nějak započítané, kdežto u Grippenu máš jen cenu za operační leasing a přitom si je všechny platíme sami.
V ceně pronájmu žádné zbraně nejsou, vše si platíme sami, kdežto Slovensko tam má slušný balík výzbroje( někde to tady je)
Nejhorší je nebýt...
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“