skelet píše:F-16A/B MLU jsou staré vrány v roce 2019, na tož o skoro deset let později. To by nám je museli nabídnout za cenu šrotu.
Posuzování výhradně optikou stáří bych nechal na levné věci, které se příliš nevyplatí udržovat/opravovat, protože je za ně levná náhrada resp. protože při konstrukci není priorita na komplikování konstrukce za účelem snadnějšího/trvanlivějšího servisování.
U komplikovanějších věcí jako jsou nadvzuky je rozhodování IMHO mnohem komplikovanější. V takových případech může leckdy být předražený nákup relativně zánovní věci za 1 dolar/euro/korunu/zlotý/....
Pro vyhodnocení jsou potřeba mj. data. Které asi nejde snadno získat sesumírované "na podnose" a okamžitě "na lusknutí prstů", protože dosavadní uživatelé (=potencionální prodávající) i když jde o spojence, patrně nemají primární motivaci se dělit o informace, zvláště když jde o vojenské prostředí (tradičně směřující k utajování atd.) notabene v situaci kdy narůstá agresivity v okolí Evropy.
Konkrétně ke Gripenům.... , proč nezjišťovat jestli např. SAAF bude nějak dlouhodobě (=?prodejem) reagovat na aktuální situaci
https://www.defenceweb.co.za/featured/f ... st-budget/?
Jde o trvalý jev? Pramenící např. z příčin popsaných na str. 15
http://www.thebrenthurstfoundation.org/ ... ce-review/ (což já si překládám rovněž jako odpověď proč aktuálně SAAF má nadproporčně velký podíl dvoumístných Gripenů D vzhledem ke zbytku leteckého parku.... nedokázal jsem ozdrojovat, jestli to pramenilo z toho, že původně bylo součástí dohody i možnost dodatečné objednávky dalších 20 Gripenů pro SAAF). Nebo redukce nalétaných hodin je spíše přechodná, tj. nejde o skandální využití Gripenů (s náklady na letovou hodinou ve stovkách tisíc Kč), za účelem, aby honili pytláky v pohraničí?
A proč nezjišťovat jestli by AČR/maďaři využili "přizpůsobené" Gripeny od SAAF viz např. jejich datalink (Link ZA)
https://www.flightglobal.com/news/artic ... ab-438456/
Proč nevyužít že Gripeny obecně teďka patrně utrpěli šrám na PR vzhledem k vývoji ve Švýcarsku? Přece to vysvětlení, že Švýcarsko dlouhodobě dává přednost dvoumotorovým letadům vzhledem k hornatému povrchu... vždyť to je parodie = de Havillandy, Huntery, a hlavně Mirage III+Northorp F-5 (za patrně dosti draho vyráběné ve švýcarské licenci) + všechny ty jednomotorové Pilatusy....
P.S. Ohledně F-16 -
je to OT, takže jen stručně a nechávám na moderátorech jestli chtějí umáznout tento OT: AFAIK možná stejně důležitou otázkou jako posuzovat stav (olétanost, upgrady atd.)
F-16 v konkrétním letectvu je taky posuzovat kdo bude servisovat motory (tj. včetně otázky
konkrétně které motory), např. vzhledem k obecné ekonomické situaci ke ?středočeské? investici GE k vývoji a výrobě leteckých (turbovrtulových) motorů (přičemž GE je vystavena konkurenci ve své blízkosti viz proudové atd. motory v Rzeszów)
R.I.P.