Blohm & Voss BV 40

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Blohm & Voss BV 40

Příspěvek od YAMATO »

Obrázek

Ad Absurdum aneb motoru netřeba...BV 40

Situace Německa v roce 1944 byla velmi, opravdu velmi špatná. Nejviditelnější a v jistém ohledu i nejcitelnější zásahy přicházely ze vzduchu. Stovky a tisíce těžkých britských a amerických bombardérů ve dne v noci pustošily německá města. Tyto útoky vázaly ohromné množství sil, které pak chyběly na frontách a velmi silně zasahovaly průmyslovou výrobu, dopravu atd., opět s velmi neblahým vlivem na fronty. Ano, výroba sice i přes zesilující leteckou ofensivu Spojenců stále rostla, její kvalita však šla rapidně dolu, zdržovalo se zavádění nových typů zbraní atd. Nemalá část vyrobených zbraní atd. byla zničena ještě před dopravením tam, kde byla třeba, nebo byla tato doprava výrazně prodloužena. Prostě a jednoduše strategické letecké údery byly noční můrou se kterou byla vedena vyčerpávající a stále méně úspěšná bitva.

Obrázek

Zoufalá doba žádá zoufalé prostředky...avšak jen málokde se líhly tak šílené nápady, jako v Německu na sklonku války. Raketové stíhačky, více nebezpečné pro své piloty než pro nepřítele, či Volksjägery, pilotované nezkušenými piloty-školáky...to vše bylo ještě normální proti stíhačce, která nemá v historii letectví obdoby, proti stroji Blohm-Voss BV 40, proti stíhačce bez motoru!

Byl to opravdu podivný nápad, ale tonoucí se i stébla chytá. Předpoklad zněl, že malý, silně pancéřovaný stíhací kluzák bude ve vleku za normální stíhačkou vytažen nad svaz bombardérů, zde se odpojí, střemhlavým letem nabere rychlost a zaútočí pomocí kanonů a případně ještě vlečné nálože "Schlinge". To sice znělo hezky, ale bylo zde i pár "mušek"...třeba fakt, že vlečný stíhač i samotný BV 40 byly až do odpoutání skvělým cílem pro doprovodné stíhačky. Nebo fakt, že by byl reálný maximálně jediný útok, pak by, v lepším případě, následovalo přistání...a opět by byl nutný normální stroj pro opětovné vyvlečení. Nemluvě o faktu, že se nedostávalo dostatečně kvalitních pilotů ani pro normální stíhače, takže si lze představit, jak efektivní by bylo nasazení se vzdušným "kanónefutrem"...

Obrázek

Inu, co naděláme, v Německu roku 1944 byl realistický pohled na věc věcí velmi vzácnou, takže se na tomto bláznivém nápadu opravdu začalo pracovat. Jednou z podmínek byla jednoduchá, výrobně nenáročná konstrukce z nedeficitních materiálů. Velmi silně byla chráněna kabina, piloty si Luftwaffe skutečně nemohla dovolit plýtvat (dokonce ani těmi prkny, vydávanými za piloty na konci války), zepředu byl ležíci pilot chráněn pancířem 20 mm silným, z boků 8 mm a zezadu 5 mm, přičemž čelní sklo překrytu mělo sílu 120 mm. Výzbroj tvořila dvojice kanonů MK 108 ráže 30 mm, každý s 35 náboji. Podvozek pro start tvořil po vzletu odhoditelný vozík, pro (případné) přistání sloužila výsuvná lyžina.

Obrázek

První prototyp byl hotov koncem května, tento však byl již při druhém letu (vlečným strojem byl Bf 110) zničen. Byly postaveny další čtyři (podle některých zdrojů šest), které byly v létě a na začátku podzimu zkoušeny, vlečnými stroji byly Bf 109 G. Uvažovalo se i vlečení dvou BV 40 najednou. Základní podmínky byly splněny, kluzák létal a dokonce i docela dobře. Některé zdroje uvádějí, že byla dokonce rozpracována série cca 200 strojů. Vyloučit to nelze, nebyla by to jediná nesmyslně najetá výroba nepoužitelné zbraně v Německu...ať to je pravda či ne, to bylo také vše. Nakonec i představitelům Luftwaffe a dalším došlo, že reálné nasazení takové "zbraně" je nesmyslné a vše bylo zastaveno.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Rozpětí: 7,9 m
Délka: 5,7 m
Výška: 1,63 m
Nosná plocha: 8,7 m2
Hmotnost prázdná: 835 kg
Hmotnost vzletová: 950 kg
Maximální přípustná rychlost: 900 km/h
Maximální rychlost ve vleku: 550 km/h


Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Bylo vůbec možné vystoupat s kombinací Bf 109G + BV40 na nějakou smysluplnou výšku nad formace bombardérů? B-17 měl dostup přes 10000 m, operace se asi odehrávaly v menší výšce, ale kolik potřeboval BV40 na dosažení solidní rychlosti?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Vida, o tomto slyším poprvé. :o)

Jen by mě zajímalo, čím byl tento "systém" lepší než stávající stíhačky - ty přece mohly stejně dobře nastoupat do výšky a pak se střemhlav vrhnout vstříc Combat Boxům USAAF..? Jedině snad v tom, že v případě ztráty půjde (kromě cenného pilota-"prkna" :o) ) "pouze" o kus dřeva a že přistát lze téměř na kterékoliv louce, ne jen na ne zcela bezpečných letištích..? Což je ale trochu málo na takovou šílenost, to už rovnou mohli proti boxům posílat Mistely. :o)))

Šílené vize Němců mě nepřestanou překvapovat.
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Mě to připadá jako do absurdna dotažené šetření deficitními mateiály:
- kde je nejvíce deficitních surovin?
- v motoru!
- tak vynecháme motor a ještě ušetříme za benzin :-P

Teď vážně: jediné co bylo dobré byla původní a základní myšlenka:
jednoduchý stíhač bez deficitních surovin, dále už je to šílenství a plýtvání výrobními kapacitami
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jediné rozumné vysvětlení je opravdu ušetření provozních a výrobních kapacit. Později se ale ukázalo, že největším nedostatkovým zbožím nejsou letadla, ale piloti, kteří by s nimi mohli létat.

Téměř ideálním řešením situace byly He 162 - levné, výkonné, ale na druhou stranu náročné na pilotáž.
Obrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Hans S. píše:Jediné rozumné vysvětlení je opravdu ušetření provozních a výrobních kapacit. Později se ale ukázalo, že největším nedostatkovým zbožím nejsou letadla, ale piloti, kteří by s nimi mohli létat.
V pamětech jednoho německého pilota z konce sem četl, že poškozená letadla se ani neopravovala, prostě si zašel do hangáru pro nové, problém bylo sehnat benzín a někoho kdo s ním poletí a vrátí se.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“