Flader píše:Vlákno o UH-72 som nenašiel, tak to dám sem. Aký má význam zmenená zadná časť (vyrovnávací rotor) UH-72 oproti H145? Menia sa výrazne letové či iné vlastnosti?
Tím myslíš použití fenestronu na H145?
Standardně se udávají následující rozdíly:
Výhody fenestronu:
Menší rozměry a uzavřená konstrukce = vyšší bezpečnost;
Menší citlivost vůči FOD (poškození cizími tělesy);
Významné snížení hlučnosti a vibrací;
Větší odolnost při poškození (díky soustředění velké části rotující hmoty blízko osy otáčení);
Větší odolnost proti vzniku vírového prstence;
Vyšší účinnost;
Při dopředném letu není potřeba takový výkon, protože část stabilizace zajišťuje SOP (u UH-72 částečně nahrazeno trojitou VOP).
Nevýhody fenestronu
Vyšší hmotnost;
Vyšší pořizovací cena;
Potřeba většího výkonu ve visu (u UH-72 obdobné, protože díky trojité VOP je průměr ocasního rotoru menší)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Airbus vyvíjí pro H145M systém k vytváření dýmové clony během přistávání a visu. Mělo by jít o řešení podobné odpalovačům zadýmovacích granátů, při testování byl požit systém ROSA Rheinmetall. janes.com, revyuh.com, pl.sputniknews
V polovině roku 2016 se Británie rozhodla masivně modernizovat vrtulníkové výcvikové kapacity, za 1,1 miliardy liber (cca 34 mld Kč). Jedná se o nákup 29 vrtulníků H135 Juno HT1 a tři vrtulníky H145 Jupiter HT1, rovněž výcvikovou základnu UKMFTS (UK Military Flying Training System), digitální a jiné vybavení. Celkem zde bude pracovat 161 instruktorů a ročně bude vycvičeno celkem 286 pilotů. Díky smlouvě má mít práci celkem 220 občanů Británie. Jedná se o část celkové modernizace výcvikových kapacit celého letectva, která má zajistit kapacity pro výcvik na letouny Atlas, Voyager, Typhoon a Lightning II, až do roku 2033. Finančně celá zakázka vychází na 2,8 mld liber - tedy 86,5 mld Kč. Stroje Airbus nahradily řadu vrtulníků Airbus H125 Squirrel HT1. Školicí středisko UKMFTS funguje na principech soukromého partnerství a je vedeno konsorciem Babcock International a Lockheed Martin. Plné operační schopnosti výcviku pilotů vrtulníků bylo dosaženo v dubnu 2018. Dnes 21. ledna 2020 ministerstvo obrany oznámilo podepsání dohody se společností Airbus o nákupu dalších čtyř víceúčelových vrtulníků H145, která bude určena pro školní středisko UKMFTS. Smlouva má hodnotu 183 mil liber a její součástí je rovněž simulátor a balíček logistické podpory. Dodávky zařízení začnou letos - nové helikoptéry se připojí k již objednaným vrtulníkům (viz výše).
Loni oznámená modernizace řady EC-145 o nový rotor, pětilistý (a s dalšími rozdíly, nyní v létě dostala certifikaci (EASA). Letošní certifikace se týká civilní varianty. Letos na jaře Airbus oznámil, že hodlá přijímat objednávky na EC-145 pouze v provedení s pětilistým rotorem.
K hypotetické eventuelní modernizaci o nový rotor v UH-72 provozovaný v amerických ozbrojených silách ... jsem nic nenašel. Myslím to tak, že UH-72 vychází ze starší varianty civilního EC-145, která neměla fenestron. Nová varianta EC-145T2 s fenestronem přišla na trh v roce 2011 (první verze v klasickém provedení bez fenestronu byla vyráběna od r. 2002), tj. je otázkou zda-li pro Airbus je prioritu vyvinout, vyzkoušet a certifikovat nový rotor i na starším provedení EC-145, když v nejbližších letech asi budou mít v Airbusu dost práce na modernizacích nynějšího provedení EC-145T2
Airbus očekává, že certifikace modernizace militarizovaného H-145M by měla být příští rok. Vcelku by mě zajímalo kdo bude první odběratel. Tipnul bych si, že snad Ekvádor bude chtít změnit svoji objednávku z loňského listopadu na 6x H-145M. Vzhledem k nynějším katastrofálním dopadům čínského viru, který zvlášť krutě dopadá na lidi v Ekvádoru. Chudáci lidi. Tj. není vůbec vyloučeno, že Airbus Heli (aby udržel kontrakt), tak Ekvádoru nabídnu vylepšení v ceně - tj. modernizovaný H-145M s inovovaným (pětilistým) rotorem. Protože vzhledem ke geografickým podmínkám v části území Ekvádoru by v Ekvádoru určitě využili výhody nového (pětilistého) rotoru, pokud fakt má takové (lepší) vlastnosti než původní rotor. Viz přistání EC-145 (patrně nejde o H-145M) v nadmořské výšce cca 7 kilometrů v Andách ( dle popisky je to hora Aconcagua u argentisko-chilské hranice ).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??" https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky. Bez násilí. Sametově.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??" https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky. Bez násilí. Sametově.
Novým uživatelem H 145M se stane Kyperská národní garda, která jimi nahradí ruské Mi 35M.
Kypr koupí 6 strojů s opcí na dalších 6. Spolu s výzbrojí, ND, výcvikem přijde celý projekt na 140 mil. Euro.
11 kyperských Mi 35 zřejmě odkoupí Srbsko. https://zbiam.pl/cypr-zastapi-mi-35-smi ... bus-h145m/
Byl schválen nákup 82 lehkých bojových vrtulníků Airbus H145M pro Bundeswehr, za 2,1 mld euro (51,5 mld Kč). Konkrétně se pořizuje 62 strojů s opcí na dalších 20, s počátkem dodávek ještě v roce 2024. Kromě vrtulníků smlouva zahrnuje náhradní díly, osm simulátorů, výcvik létajícího a technického personálu a komplexní podpůrné služby výrobce po dobu sedmi let. Nové H145M mimo jiné získají vylepšené komunikační systémy a pětilistý rotor.
Francie objednala 42 nových H145M pro Sécurité civile a četnictvo. Z toho 36 strojů půjde k Sécurité civile, kde nahradí 33 starších EC145. Zbylých šest strojů půjde k četnictvu, smlouva zahrnuje opci na dalších 22 H145M pro četníky. Dodávky nových strojů začnou ještě letos.
KOLT píše: ↑18/12/2023, 19:19
Možná by stálo za to napsat, že se jedná o nákup pro Bundeswehr ;)
Ve vlákně Německá... cituju informaci: Podle výšeuvedeného úřadu (Federální úřad pro vyzbrojování) se má jednat o "překlenovací nákup", prozatímní řešení do doby pořízení nástupce bitevního vrtulníku Tiger.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),