Supertěžké tanky KV-4

lehké, střední a těžké tanky
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Supertěžké tanky KV-4

Příspěvek od Lord »

Kdo by neznal sovětské těžké tanky KV (Kliment Vorošilov), které ve své době představovaly nejtěžší a nejlépe pancéřované tanky na světě. Ovšem málokdo už ví o plánech na stavbu supertěžkého tanku KV-4 o hmotnosti až 100 tun.

Obrázek
Tank se měl vyrábět v Kirovově závodě v Leningradu – známá to líheň více věžových (SMK) a těžkých tanků. Specifikace na tank KV-4 zněla: výzbroj kanon ráže 107 mm, základní pancéřování o síle 125-130 mm, exponovaná místa (např. čelo korby a věže) o síle pancíře až 140-150 mm. Prototyp měl být hotov 1. října 1941. Technické výkresy korby a věže tanku měl zhotovit závod Izhorsk, který měl rovněž dodat prototyp korby a věže do závodu Kirov. Zde by pak proběhla finální kompletace, včetně případné přípravy pro sériovou výrobu.

Pro tank bylo rovněž nutné vyvinout nové dělo ráže 107 mm o úsťové rychlosti 800 m/s. To dostal za úkol závod č. 92 (Yelyan) pod vedením známého konstruktéra kanonů ZIS soudruha Grabina.

Sovětští konstruktéři začali pracovat na výkresech KV-4 v dubnu 1941 s velkým nadšením. Ovšem problémem bylo, že závod Kirov neměl zkušenosti a místo pro případnou výrobu tohoto tanku. Vzniklo tak několik vcelku rozdílných idejí, jak by měl tank vypadat. Od relativně nejlehčího návrhu inženýra N. Dukhova o hmotnosti 82,5 tuny až po nejtěžší návrh G. Kruchenykha o váze 107 tun. Také konstruktéři K. Buganov, F. Marishkin, G. Moskvin, N. Strukov a S. Fedorenko, pracovali každý z nich na svém designu tanku.

Obrázek
Zajímavostí některých návrhů byla hlavní věž s kanonem 107 mm a na ní menší věž osazená kanonem 45 mm. Všimněte si umístění převodovky a pohonné jednotky vpředu.

Obrázek
Oproti tomu N. Dukhov a M. Kreslavskij navrhovali dvě děla v jedné věži. Pro představu uvádím některé rozměry a parametry tanku. Max. délka 9 m, max. šířka 4 m, max. výška 3,23 m, šířka pásů 3,15 m, hmotnost 92,6 tun, rozložení zátěže 0,908 kg/cm2 půdy, naftový motor M-40, výkon 1200 hp, max. rychlost 45 km/h, dojezd 180-230 km v závislosti na terénu, osádka 6 mužů.

Inženýr N. Shashmurin zas vymyslel zamontovat 107 mm kanon do kasematu v trupu tanku s omezeným pohybem hlavně 30 stupňů. A montáží věže s kanonem 45 mm nebo rovnou věží s tanku KV-1 s kanonem 76 mm.

Obrázek
Další koncepce P. Mikhailova a G. Turchaninova plánovala zamontovat 45 mm dělo do kasematu v přední části trupu a 107 mm dělo do klasické otočné věže na korbě.

Obrázek
Jen inženýr N. Tseits projektoval tank bez druhého děla. Jeho návrh měl 107 mm kanon umístěn v otočné věži. Vevnitř věže byl kulatý zásobník pro 120 nábojů. Bylo to originální řešení a předznamenalo to uspořádání budoucích nabíjecích automatů. Všimněte si věžičky pro kulomet ráže 7,62 mm.

Zkrátka řečeno – návrhů vznikla celá řada, jednalo se celkem asi o 20 variant. Není účelem článku zde každou podrobně rozebírat. Jako spíše ukázat, že ještě před vypuknutím války s nacistickým Německem, Rusové plánovali postavit supertěžký tank. Němci začali o takovýchto projektech uvažovat až později, viz např. prototyp Maus.

Jak to nakonec s celým projektem KV-4 dopadlo? V. Grabinovi se podařilo do termínu zkonstruovat dělo ráže 107 mm, ale sériová produkce děl byla nakonec zastavena, neboť nebyl k dispozici tank. ZIS-6 byl mutací kanonu F-42. Ve svých memoárech „Oruzhie Pobedy“ (Zbraně vítězství), Grabin uvádí, že v období červenec až říjen 1941, bylo vyrobeno okolo 600 kanonů ZIS-6. Tato zbraň měla být použita i v jiných projektech tanků jako např. KV-3 nebo KV-5.

Ovšem vysoké pece a železárny nebyly schopni dodávat na jaře 1941 potřebné ocelové pláty pro předpokládanou sériovou výrobu tanku KV-4. Ukazuje to na schopnosti sovětského plánování, ale především na nezkušenost s výrobou takového tanku. Po napadení SSSR hitlerovským Německem byla navíc rozrušena průmyslová výroba. Především pak bylo nutné vyrábět již zavedené typy tanků. Projekt KV-4 byl tak definitivně zrušen.

Zdroj: www.battlefield.ru

Související témata:
SMK – prototyp těžkého tanku
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1262

Těžké tanky řady KV – KV-1
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1274

Těžké tanky řady KV – část 2
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1329
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Pěkný obludy.
Mimochodem, měli Rusové pohonnou jednotku schopnou nějak rozumně rozhýbat stotunové monstrum? Nemyslím tím "třista z místa a dvěstě v městě" ale aby to nedohnal invalida na vozíku nebo matka s kočárkem. 1200koňový M-40 v té době existoval? Nebo to bylo taky ve fázi plánování. Mimochodem ten výkon musel být asi dost velký záběr pro spojku a převodovku.
Nebo by to dopadlo stejně jako s pozdějšími německými Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B "Königstiger" - na silnici do 40 km/h a v terénu s bídou 20. A to měl Sd.Kfz.182 "jenom" 68 tun. Projektovanou maximálku Mause už raději vůbec nezmiňuju.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Sověti měli stejné problémy jako ostatní, slavný V-2 dával 500 HP, vyplešený pro KV-1 600 HP. Starší tanky byly osazeny původně asi leteckým motorem M-17 (500-580 HP). KV-3 měl mít motor o 850 HP při hmotnosti 63 tuny.

Jen pro porovnání:
IS-2 a IS-3 - jen 520 HP
IS-4 - 750 HP
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ano, pánové máte pravdu. Motor o požadovaném výkonu k dispozici ještě nebyl. Přesto řešení existovalo … stejný motor měl mít také KV-5 (Objekt 225). V podstatě se použilo dvou motorů V-2K.
Více o tom píší na www.palba.cz/viewtopic.php?t=2043
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky“