Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od niko »

Ejdou: Takze co teraz ? Skoncime tu nekonecnu debatu, ktora zamestnava nase forum uz dobre 3 roky, ze co je lepsie F-16, alebo Gripen ? :lol: Ja som inak ale za. Mna mas na tvojej strane. Nie len Julesaka.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Ta debata se povede dokud já nevím co, ale teď probíráme RCS F-16, NEBO NE ?
Ale obecně jde v podobných debatách (to vs ono) o dojmy a o to chránit si svoji modlu. Je to popsané v psychologii a taky tím, že lidi pochopitelně neumí komunikovat dobře bez toho aniž by toho druhého viděli očima.
Tedy dost často vzniká zbytečná přestřelka.

Tak a teď co ten nátěr ?
Naposledy upravil(a) Wasp dne 16/2/2020, 13:38, celkem upraveno 1 x.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od niko »

Wasp píše:Ta debata se povede dokud já nevím co, ale teď probíráme RCS F-16, NEBO NE ?
Suhlas. Wasp, ta F-16 V sa mi nezda. Odkial to mas ? Zeby sa RCS za 20 rokov (od kedy prisla verzia C) nemenilo mi pride divne.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp píše:1,2 m2 u F-16V postoval Honzík.
Ale napadla mě jedna věc, od F-16 A až do C je snížení radarové odrazové plochy tvořeno tak z 99% "pouze" nátěrem. Měnil se nasávací otvor kvůli motoru ale jinak prakticky nic velikého.
Tedy nátěry RAM se daří průběžně vylepšovat.
Ale jaká je trvanlivost tohoto nátěru, jestli se nemusí obnovit po třeba pěti vzletech aby odrazová plocha nevzrostla zase na 5m2 jako u F-16A ?
Rozuměj, pokud nemám čas nebo peníze na údržbu tohoto nátěru, nemám tabulkových 1,2m2 ale teoreticky až 5m2, nebo ne ?
99% asi nie. Na nete som nasiel, ze natery "have glass" dokazali znizit RCS F16tok o 15-25%.
Dizajn F16 A a C sa teda musel menit vyznamnejsie. Pricom nemuselo ist len o zmenu tvarov. Ktore si pri beznom pohľade ani nevsimnes. Ale aj o zmenu v použitých materiáloch, pri dizajnovani lietadla.
Ak ma pamat neklame a kludne ma prosim opravte, všetko sa prisposobuje RCS, ktory sa meria pri vyzarovani zo zeme poduhlom 60°.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Mimo nátěr se ale neměnilo nic výrazně, tedy 5m2 beru jako rcs bez nátěru, a jakýkoliv narušení nátěru i vlivem opotřebení znamená zvýšení j odrazové plochy z tabulkových 1,2 m2 na třeba 2,5m2 atd.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od niko »

Wasp : Lenze to nesedi V roku 2013, od kedy mame to cislo RCS F-16 C ( pripadne Honzikove V) ziadny ram nater na F-16 neexistoval. Nehovoriac o tom, ze v ten rok neexistoval ani Block 70, len modernizacia Ccka na Vcko.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Juraj Tichy
5 m2 berme jako F-16A sedumdesátých let.
Vývoj RAM nátěru jde pořád dál a tak záleží jakou dobu zmiňuješ pro Have glass, tuším že se používá od osumdesátých let ?

Změna materíálu by šla, jdou vidět lopatky motoru ?

Niko, mám tucha že něco takového se používalo nebo zkoušelo někdy od osumdesátek.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Našel jsem :http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 1&start=15

Rok 2003, použití Have Glass (I) u F-16 snížilo rcs o 15 %.
Dnešní je Have Glass V.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ako som uz pisal. Mohol to byt subor mnozstva malych zmien, ktore vo výsledku znamenali zníženie RCS o 3,8m2. A tiez jednym z najvacsich zmien bol presun konformnych nadrzi z podvesu na trup nad kridla. Co mohlo znizit RCS dost.

Ak vezmeme, ze maximálne 25% z toho ma na svedomi nater, cize 0,95m2, tak ano, pri vyznamnom poskodeni nateru moze RCS F16C stupnut z 1,2 na 2,2m2.

A dalej. Najvacsi podiel na RCS lietadla ma kabina pilota. Pri F22 sa pouzil problematicky potah, vyrobeny z oxidu india a cinu, ktory sa ale "olupuje". Ma zlatavu farbu.
F35 vsak uz tuto zluceninu nepouziva. Aspon podla farby prekrytu kabiny. Takze LM prišiel s inym riesenim. A prave ak tuto technológiu pouzili na prekryt kabiny F16IN a novsie, mohli znizit RCS na 0,1m2.


A uz sa tesim na Starlighta, ktory zachvilu na nas vlietne a zbura nam vsetky babovečky a da veci na spravnu mieru. :D
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od kenavf »

Ja by som povedal že RCS je tvorené cca 30% konfigurácia lietadla(viditeľnosť lopatiek, tvary kríiel,..), 30% je tvorené geometriou povrchu lietadla a 30% možno tým RCS náterom. Preto sa mi zdá nepravdepodobné že by len náterom o toľko znížili RCS.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Zlatavý nátěr překrytu kabiny byl jmenován jako to hlavní u Have Glass I, Starlight je Starlight, ale škoda že je na temné straně síly.

Prosím, berme že jde o tabulkové rcs, realita bývá jinde.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od niko »

Juraj Tichý píše:Ako som uz pisal. Mohol to byt subor mnozstva malych zmien, ktore vo výsledku znamenali zníženie RCS o 3,8m2. A tiez jednym z najvacsich zmien bol presun konformnych nadrzi z podvesu na trup nad kridla. Co mohlo znizit RCS dost.
Myslim, ze pre RCS boli vyznamne hlavne zmeny nasavania vzduchu, kvoli novemu motoru a spomenuty prekryt kabiny.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Na lopatky bude vidět.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ako vies? :lol:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

rychle jsem mrkl na foto a můj model F-16 v 1/72 je má přiznané :-D
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

To ze LM nasavanie riesil je celkom zname. Dokazom su fotografie na tomto fore.
Je mozne ze nakoniec prisli s inym riesenim.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Podle mě ne tak aby odstranily 3,8m2 odrazu. Podle mě nový vstup vzduchu pro GE motory možná trochu optimalizovali i pro nižší RCS, ale hlavní důvod změny byl jinde.
Fotky které fórum f.16 net ukazují jsou prototyp (zkušební stroj pro program F-35?), a na stejným fóru se debatuje o rcs F-16, kdy jedna strana tvrdí že bloky 52 mají stejný RCS jako starší bloky. Tak tedy je to podle citu.

Jediné změny na přívodech vzduchu co vím byly způsobeny změnou motoru, jiný motor vyžadoval jiný průtok vzduchu.
Fotky zde, při dobré vůli vidíte lopatky motoru, pro ty co neuvidí použijte baterku.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=10197
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

No to je ok. A teraz by sme potrebovali foto vnutra nasavania F16IN alebo F16 block70/72.
Ja ju budem teoreticky vediet zabezpecit o tri roky :lol: Niekto iny skorej?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Wasp »

Podle mě je nasávání stejné u bloku 52 i 70/72, rozdíl je v použitém motoru, slovensko má motory GD takže bude mít Big mouth. A je objednán i Have Glass V ??
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Příspěvek od Juraj Tichý »

A podla mna, je oproti block 50 to nasavanie na vizualizáciach block70 ine. Take capatejsie, uzsie.

Ci bude have glass V? To predsa nie su verejne zname info.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“