Aero L-39NG Skyfox
Re: Aero L-39NG
Ved hej. Práve proto písem, že oné dva rozhodujuce percenta by boli užitocne ponechat státu.
Ale rozhodujuce boli vždy patentove práva a ich majitel. Suhlas s odpredajom dusevneho vlastnictva, patentove práva, to je ina kapitola. Hociaka montovna je len prázdnou halou, ci v Maďarskove, Polskove nebo v Juznej Amerike.
Ale rozhodujuce boli vždy patentove práva a ich majitel. Suhlas s odpredajom dusevneho vlastnictva, patentove práva, to je ina kapitola. Hociaka montovna je len prázdnou halou, ci v Maďarskove, Polskove nebo v Juznej Amerike.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 4/6/2020, 21:49, celkem upraveno 1 x.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Janko, celkom fajn.
Len slovesá u nas koncia na -i- a v Maďarsku a Poľsku, dve percenta, preto
A k teme. Dve percentá nepotrebujes. Dusevne vlastníctvo vojenskych technologii, legalne snad ani nevyvezies.
No ani v byvalom ČSSR sme si nic nerobili s patentovou ochranou západných vyrobkov. To ti uz byva v diktaturach tak. A ze Madarsko je krok od diktatúry, uz v Europe pochybuje malokto.
Ale tak je to zrejme jedina moznost, ako z L-39NG urobit zivotaschopny projekt. Budeme to ďalej sledovať.
Len slovesá u nas koncia na -i- a v Maďarsku a Poľsku, dve percenta, preto
A k teme. Dve percentá nepotrebujes. Dusevne vlastníctvo vojenskych technologii, legalne snad ani nevyvezies.
No ani v byvalom ČSSR sme si nic nerobili s patentovou ochranou západných vyrobkov. To ti uz byva v diktaturach tak. A ze Madarsko je krok od diktatúry, uz v Europe pochybuje malokto.
Ale tak je to zrejme jedina moznost, ako z L-39NG urobit zivotaschopny projekt. Budeme to ďalej sledovať.
Re: Aero L-39NG
Nemyslim si. Madari maju zahranicnopoliticky vytlak velmi maly. V zasade len tam, kde maju nejaku mensinu, ked vobec. Pokial by ten podiel kupil povedzme Airbus, Leonardo, alebo LM, SAAB ci Boeing, dalo by sa hovorit, ze je vysoko pravdepodobne, ze z toho robia zivotaschopny projekt. Ale takto, ked Madari kupia mozno 12 lietadiel a nemaju ziadnych pridruzenych spojencov, ktorym by ich natlacili. Ja teda teto krok vnimam skor negativne. Vsetky fabriky, ktore kupili Madari co poznam na to skor doplatili.Juraj Tichý píše:Ale tak je to zrejme jedina moznost, ako z L-39NG urobit zivotaschopny projekt. Budeme to ďalej sledovať.
Re: Aero L-39NG
Stát si nemůže ponechat v Aeru 2%, protože Aero je 100% soukromá společnost.
Stát Aero prodal v době, kdy bylo ve faktickém bankrotu ... a přidal k němu letiště, aby měl alespoň někdo zájem.
Penta (ať je Dospiva jakýkoli) vyhrabala Aero ze srágor, očistila ho a učinila z něj zajímavý podnik.
Uvidíme, co se nakonec z prodeje vyklube.
P.S. Boeing už Aero jednou vlastnil, vyraboval ho a za korunu vrátil států. Teprve pak ho získala Penta.
Pokud by Aero získalo Leonardo, LM nebo Saab, dopadlo by to stejně - likvidací. Trh ne i velký a tyto firmy nepotřebují konkurenci.
Stát Aero prodal v době, kdy bylo ve faktickém bankrotu ... a přidal k němu letiště, aby měl alespoň někdo zájem.
Penta (ať je Dospiva jakýkoli) vyhrabala Aero ze srágor, očistila ho a učinila z něj zajímavý podnik.
Uvidíme, co se nakonec z prodeje vyklube.
P.S. Boeing už Aero jednou vlastnil, vyraboval ho a za korunu vrátil států. Teprve pak ho získala Penta.
Pokud by Aero získalo Leonardo, LM nebo Saab, dopadlo by to stejně - likvidací. Trh ne i velký a tyto firmy nepotřebují konkurenci.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
To nevylucujem. Skor mi islo o to, ze nemam pocit, ze by ta madarska cesta bolazarukou velkeho uspechu. Skor som skepticky Skeptiku.Skeptik píše:Pokud by Aero získalo Leonardo, LM nebo Saab, dopadlo by to stejně - likvidací. Trh ne i velký a tyto firmy nepotřebují konkurenci.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Boeing vyraboval Aero? Čo také úžasné mohol Boeing nájsť v podniku plánovaného hospodárstva spoločnosť Boeing, ktorá pracovala na F-22, je producentom AH-64, F-16, F-18 a ďalších?
Re: Aero L-39NG
PrachyJuraj Tichý píše:Boeing vyraboval Aero? Čo také úžasné mohol Boeing nájsť v podniku plánovaného hospodárstva spoločnosť Boeing, ktorá pracovala na F-22, je producentom AH-64, F-16, F-18 a ďalších?
Nezapomínej, že Boeing vlastnil Aero v letech 1998-2004 tj. přesně v letech, kdy Aero vyvíjelo L-159 za což ČR zaplatila 708 milionů USD.
A to už je slušná sumička, z toho už se dá "ukrojit".
S tím plně souhlasímniko píše:Skor mi islo o to, ze nemam pocit, ze by ta madarska cesta bolazarukou velkeho uspechu. Skor som skepticky Skeptiku.
Na druhou stranu ta "maďarská cesta" je:
1/ zatím nejasná - je to jen možnost, ještě se nedohodli resp. nic nemělo být podepsáno;
2/ od Penty to nebude zadarmo - proč by to tedy Maďaři záměrně likvidovali;
3/ Maďaři by v tom nebyli sami, figuruje tam ještě Omnipol a Hava není někdo, kdo rád přichází o peníze.
Ale je tam ještě víc nejasností, přičemž ta hlavní je, zda bude součástí prodeje i letiště a jeho plán na vybudování sekundárního letiště pro Prahu. Ostatně letiště Praha/Vodochody tvoří významnou část aktiv společnosti Aero Vodochody.
Tak jak píšu - UVIDÍME
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Aero L-39NG
Bylo to ještě srandovnější.Skeptik píše:Stát si nemůže ponechat v Aeru 2%, protože Aero je 100% soukromá společnost.
Stát Aero prodal v době, kdy bylo ve faktickém bankrotu ... a přidal k němu letiště, aby měl alespoň někdo zájem.
Penta (ať je Dospiva jakýkoli) vyhrabala Aero ze srágor, očistila ho a učinila z něj zajímavý podnik.
Uvidíme, co se nakonec z prodeje vyklube.
P.S. Boeing už Aero jednou vlastnil, vyraboval ho a za korunu vrátil států. Teprve pak ho získala Penta.
Pokud by Aero získalo Leonardo, LM nebo Saab, dopadlo by to stejně - likvidací. Trh ne i velký a tyto firmy nepotřebují konkurenci.
Stát napřed totálně zazdil Aero a dostal jej do úpadku, aby ho mohl "strategicky" prodat Boeingu - typické vlezdoprdelství.
Boeing Aero vyraboval, a protože (z totální idiocie) spolu s Aerem dostal za pár šupů i veškeré duševní vlastnictví, tak udělal to, co bylo pro ně nejvýhodnější. Nechal si to duševní, a vrátil za korunu jen ty baráky.
Tudíž je Aero mrtvé a mrtvé a ještě jednou mrtvé, abych citoval klasiky. Není to už značka. Nebylo by nikomu na nic ani za tu korunu.
Při vší úctě k Pentě, a Dospivovi, jednal stejně jako já, když jsem po kupónovce vlastnil pár hršlí akcií Aera protože to "byla srdcová záležitost". A dopadne stejně jako já. Srdce zlomené a cena nulová...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Alfik: vzal si dusevne vlastnictvo a nechal iba tie baraky. Cize modernizacia L159 na dvojmiestne a L-39NG bezi pod licenciou Boeingu?
Skeptik: 708mil dolarov. Ale tie L159 vyrobiť aj nieco stalo? Ci tie len vznikli z oblaku dymu?
Skeptik: 708mil dolarov. Ale tie L159 vyrobiť aj nieco stalo? Ci tie len vznikli z oblaku dymu?
Re: Aero L-39NG
Je-li řeč o Aeru jako finálním výrobci letadel na přelomu 80.-/90.-tých let, no situace je trošku komplikovanější, než slovo "zazdil" a "dostal do úpadku". Důvody faktického krachu firmy AERo na konci 80.-tých let jsou poněkud jiné ... "máslo na hlavě" mají zákazníci Aera (bývalí i současní), i lidé v Aeru - když si to srovnám jak se ne-/dařilo firmám konkurujícím AERu.Alfik píše:(...)
Bylo to ještě srandovnější.
Stát napřed totálně zazdil Aero a dostal jej do úpadku, aby (...)
Aero na přelomu 80.-90.-tých let mělo hlavního odběratele. Prvním problémem tohoto odběratele bylo, že "složila karty" tehdejší dlouholetá diktátorská partička generálů, kteří dříve ve velkém sháněli "hračky pro svůj fetiš" tj. dříve ve velkém budovali armádu a proto poté tento hlavní odběratel rázem ztratil zájem o zboží z Aera.
Druhým problémem bylo, že tento hlavní odběratel si už v minulosti prosadil, že za zboží neplatí (tehdy národnímu podniku) Aero, ale platí vlastníkovi Aero - naší vlasti Česko-Slovensku, který měl obchodní dohodu (RVHP) že prodává balík zboží a kupuje balík zboží - rozdíl měl být doplacen penězi. Aero dostávalo zaplaceno z kapes nás daňových poplatníků, ale hlavní odběratel Aera bohužel nebyl schopen/ochoten doplatit dlužné peníze, tj. ke konci 80.-tých let bylo dodáváno hlavnímu odběrateli na dluh, který bohužel téměř vůbec nezaplatil (něco málo zaplatil až za desítky let, ovšem s ohledem na inflaci zaplatil pár haléřů z dlužné koruny). A na konci 80.-tých let už naši obyvatelé nechtěli půjčovat peníze do Aera, aby mohli vyrobit zboží, za které nepřijde platba od hlavního odběratele.
Třetím problémem, bylo, že tento hlavní odběratel se postupně stal "švorc", a proto pod cenou začal prodávat zánovní zboží které předtím obdržel z Aera (a nezaplatil za něj). Tímto se z hlavního odběratele v podstatě stal "konkurenční dodavatel" konkurující Aeru při jeho snaze prodat jiným uživatelům L-39 své služby a své nově vyrobené letadla.
Samostatným problémem, za který si mohli lidé v AERu bylo, že tváří tvář konkurenci se někteří zákazníci začali bránit tehdejší "socialistické" kvalitě zboží vyráběného AERem. Obrana zákazníků (, že zboží z AERa nemělo požadované vlastnosti,) byla dvojí:
a) výrazně stouply náklady na záruční servis, což zvyšovaly citelně zvyšovalo náklady AERa
https://www.planes.cz/cs/article/100534 ... e-faraonov
https://www.planes.cz/cs/article/100540 ... araonov-ii
https://www.planes.cz/cs/article/100550 ... raonov-iii
b) zákazníci začali kupovat jinde. Například
Egypt jako kvazináhradu L-39 nakoupil https://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_JL ... ions_(K-8).
Nigérie jako kvazináhradu L-39 nakoupila https://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi ... #Operators
Polsko trvalo na dodávkách z polské výroby, což L-39 nesplňoval https://en.wikipedia.org/wiki/PZL_I-22_Iryda Podobně se rozhodlo Rumunsko a Jugoslávie. A ke konkurenčnímu letadlu směřovali i na Slovensku (s motorem DV2S z Povážských strojíren)
A po ekonomickém krachu Východního Německa se i tam rozhodli skončit s nákupem L-39.
Závěr:
Pro Aero v situaci 80.-/90.-tých let neexistovalo snadné řešení. Všechna řešení byla víceméně nepříjemná. A zchudlí občané naší vlasti prostě neměli dostatek peněz (a ani velkou ochotu) dále přímo či nepřímo dotovat AERo. Bylo by chybou zavírat oči před faktem, že holt řada firem (zbrojovek) skončí a život jde dál. Viz konec dříve úspěšného/tradičního brazilského výrobce Engesa nebo tradičního španělského Pegaso v 90.-tých letech
R.I.P.
Re: Aero L-39NG
Ale jasně. Kolik? 100 milionů USD? 200 milionů USD?Juraj Tichý píše:Skeptik: 708mil dolarov. Ale tie L159 vyrobiť aj nieco stalo? Ci tie len vznikli z oblaku dymu?
Pořád hodně zbývá.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Hmmm, vyrobit L159 za 1,4mil USD.
No to ste mohli nieco odkukat. A po ich odchode začať to sypať ako Bata cvicky. Kus za 3mil USD, so 100% obchodnou prirážkou a zároveň najlacnejšie bojové lietadlo na svete. To by snad v pocte kusov trhlo v predaji aj F-16.
No to ste mohli nieco odkukat. A po ich odchode začať to sypať ako Bata cvicky. Kus za 3mil USD, so 100% obchodnou prirážkou a zároveň najlacnejšie bojové lietadlo na svete. To by snad v pocte kusov trhlo v predaji aj F-16.
Re: Aero L-39NG
RVHP vzájemný clearing se nikdy nevyrovnával penězi. V případě nevyrovnaného salda se upravil plán na příští rok, aby to vyšlo šul-nul. Chabý pokus učinili soudruzi z NDR v roce 1987/8 - "Sonderkonto P", kdy chtěli dokonce saldo vyrovnávat v tvrdé měně. Ale to už byly takové záchvěvy, věštící hořký konec. Problém byl s "měkkými" členy RVHP, ale tam se negativní saldo řešilo mezistátní půjčkou za speciálních podmínek. Clearing se udržoval "jako" vyrovnaný.Kouzelnik píše:
Druhým problémem bylo, že tento hlavní odběratel si už v minulosti prosadil, že za zboží neplatí (tehdy národnímu podniku) Aero, ale platí vlastníkovi Aero - naší vlasti Česko-Slovensku, který měl obchodní dohodu (RVHP) že prodává balík zboží a kupuje balík zboží - rozdíl měl být doplacen penězi.
Jinak stoprocentně zasvěcený a pravdivý příspěvek
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Aero L-39NG
seabee píše:RVHP vzájemný clearing se nikdy nevyrovnával penězi. V případě nevyrovnaného salda se upravil plán na příští rok, aby to vyšlo šul-nul. Chabý pokus učinili soudruzi z NDR v roce 1987/8 - "Sonderkonto P", kdy chtěli dokonce saldo vyrovnávat v tvrdé měně. Ale to už byly takové záchvěvy, věštící hořký konec. Problém byl s "měkkými" členy RVHP, ale tam se negativní saldo řešilo mezistátní půjčkou za speciálních podmínek. Clearing se udržoval "jako" vyrovnaný.Kouzelnik píše:
Druhým problémem bylo, že tento hlavní odběratel si už v minulosti prosadil, že za zboží neplatí (tehdy národnímu podniku) Aero, ale platí vlastníkovi Aero - naší vlasti Česko-Slovensku, který měl obchodní dohodu (RVHP) že prodává balík zboží a kupuje balík zboží - rozdíl měl být doplacen penězi.
Jinak stoprocentně zasvěcený a pravdivý příspěvek
@seabee... Hm, já bych si stál za tím co jsem napsal.
Že na konci 80.-tých část zboží dodaná do SSSR nebyla zaplacena. Z dodávek během roku 1989 (zhruba 6,5 miliard tehdejších Kčs) nebylo zaplaceno do Česko-Slovenska zhruba 20% zboží dodaného do SSSR. Tj. za nezaplacené zboží dostaly tehdejší podnik zaplaceny prostřednictvím státního rozpočtu od obyvatel ČSSR.
Zdroj: str. 86 v disertační práci "Vztahy Československa a Sovětského svazu v době úpadku a rozpadu sovětské říše" od Timur Kasphapov, Univerzita Karlova 2018
Vzhledem k obecné neveřejnosti obchodování se zbraněmi je otázkou zda-li L-39 do SSSR jsou zahrnuty v těchto statistiskách - autor uvádí že vycházel z "Rossijskij Statističeskij ežegodnik 1991, s. 9-10"
Z téhož zdroje vyplývá, že celkově do roku 1990 nebyl dodržen princip dovozu a vývozu z ČSSR do SSSR v poměru 1:1. V závěru 80.-tých let dosáhnul celkový dluh SSSR za zboží s ČSSR výše 2,4 miliardy rublů. Podle ČNB byl pro neobchodní platby v roce 1987 kurz koruny k rublu 10 Kčs/Rubl, tj. 24 miliard Kčs. Při ceně lahvové desítky 2,5 Kčs/půlčáka na konci 80.-tých let převedeno na dnešní cenu lahvové desítky 10 Kč/půlčáka to dělá 96 miliard dnešních Kč.
Můj přepočet na dnešní hodnotu je nepřesný: uznávám, že pivo se dá koupit levněji - minulý víkend jsem v Lidlu kupoval řemeslníkům Lidl-pivo - to s stříbrným nalepeným papírem - tuším za 8 Kč plus flaška, a dá se koupit za 9,- Kč. Na druhé straně taková Černá Hora - desítka - klidně stojí 12 Kč, podobně stojí v obchodě láhev Horské z Hanušovic, 11-ctka Šerák o kačku, dvě navíc. Takže dluh SSSR z období "na věčné časy" se dá přepočíst na dnešní hodnotu Kč různě. Těch 96 miliard Kč dluhu SSSR k 1990 v dnešní hodnotě Kč může haprovat o pár miliard navrch dolů.
Upozorňuji, že dluh za nezaplacené zboží z ČSSR je jiný dluh než dluh za proinvestované peníze do podniků v SSSR, za které měla být placeno dodávkami energetických surovin. Tento dluh z "ukradených" investic (v miliardách rublů) vznikl z jiných příčin než kvůli platební neschopnosti SSSR před koncem roku 1990.
R.I.P.
Re: Aero L-39NG
Kouzelník: SOUHLAS! SOUHLAS! Tos špatně pochopil. Já mluvil jenom o dodávkách v rámci ještě fungující bankovní a platební soustavy RVHP. A ty to míníš tak že poté, co se zrušila, a zbylo nevyrovnané saldo, mělo proběhnou jeho zaplacení v penězích. To je pravda a taky základ zmatku pro mnohé lidi, protože se řešily dva dluhy - saldo clearingu RVHP a nové nezaplacené pohledávky (Pařížský protokol).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Aero L-39NG
Jonapot kivanok, baratom!
https://www.forbes.cz/aero-s-novymi-pan ... -a-madary/
https://www.forbes.cz/aero-s-novymi-pan ... -a-madary/
Re: Aero L-39NG
Drzim palce s Madarmi.
Re: Aero L-39NG
Taky si myslím že tenhle prodej není žádný důvod k oslavě.niko píše:Drzim palce s Madarmi.
Re: Aero L-39NG
Myslíš?HONZIK11 píše:A je to.
https://www.novinky.cz/clanek/penta-pro ... =ekonomika
Konečně je Penta pryč.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.