(staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

(staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

AČR uzavřela servisní smlouvu s výrobcem L-410

Zajímavostí této smlouvy, že nově AČR chce kupovat servis (revize, opravy,...) i pro L-410 č. 1134, který byl vyroben zhruba okolo roku 1984. Toto letadlo bylo před několika lety odstaveno (č. 1132 je již v muzeu P-Kbely):
Kuba J. pro Valka.cz píše:Letounu v dubnu 2013 skončila dobová technická životnost a spolu se sesterským letounem 1132 byl zakonzervován. Nepočítá se s jejich opětovným zařazením do provozu (zdroj L+K 7/2014).
zdroj: https://www.valka.cz/L-410T-1134-t52423
http://czechairforce.com/news/provoz-tu ... i-smlouve/

Obrázek
zdroj foto: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Le ... 91723).jpg

Tipuji, že zájem o znovuzprovoznění postaršího L-410 může souviset s pozvolna dožívajícími Mi-17... tj. ve smyslu "U" křivky patrně stoupá servisní náročnost vztažená na počet odlétaných hodin (a % letuschopnosti)... Není to překlep, kdy uvažuji L-410 namísto vrtulníku. Holt - po dodání 8x Venom a 4x Viper se patrně sníží využití Mi-17, zvláště nejstarší.

Vypadá to, že AČR se rozhodla, že nechá vydělat domácí letecký průmysl. A třebas dojde i na větší investice do obou L-410 v pardubickém CLV
http://czechairforce.com/news/clv-planu ... turboletu/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Podle mě je to, tedy restart T, způsobené hlavně výstavbou výsadkového pluku, prostě na něčem se ti nový výsadkáři cvičit musí a T je právě transportní/výsadková verze.
Navíc jsem někde zaznamenal, že se výhledově zvažuje, kromě jedné C 295, která je trvale na Sinaji, nasazení další (zřejmě po dodání těch dvou nových) v Mali. Takže jich asi nikdy nebude dost.
Jinak, nic ve zlém, ale podle mě je zbytečné kvůli tomu zakládat další vlákno, stačilo by to dát do vlákna věnovaného obecně budoucnosti AČR.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Nesher píše:(...)
Jinak, nic ve zlém, ale podle mě je zbytečné kvůli tomu zakládat další vlákno, stačilo by to dát do vlákna věnovaného obecně budoucnosti AČR.
Nové vlákno jsem založil úmyslně. Třebas se rozjede debata jestli pro 7x L-410 v AČR dává smysl platit na MRO na necelé 4 roky částku odpovídající zhruba ceně 2 nově vyrobených L-410NG/UVP-20 :roll: (myslím cenu holé verze ... nikoliv ty radarové co kupovali např. Poláci pro námořní hlídkování).

Celkově AČR provozuje 7x L-410 těchto čísel a verzí
831134 L410T
851525 L410FG - pro "letecké snímkování"
851526 L410FG - pro "kalibraci radiotechnických prostředků"
882312 L410UVP-E - ve 2014 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře
912601 L410UVP-E - komfortnější interiér
912602 L410UVP-E - ve 2017 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře - viz detaily http://czechairforce.com/news/turbolet- ... evizi-r-2/
922710 L410UVP-E - komfortnější interiér https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letect ... bolet.html

pozn: první 2 čísla přibližně odpovídají roku výroby (nikoliv roku zařazení do služby což v 90.-tých letech nastalo s prodlevou několika roků, neboť AČR kupovala L-410, za které zbankrotovaný SSSR předtím odmítal zaplatit).
zdroj: http://czechairforce.com/vzdusne-sily/

Zvláště u toho L-410 z roku cca 1984 (číslo 1134) si nejsem jistý jestli dává smysl do něj dávat peníze. Ať už by náhradou byl L-410-UVP-E20 nebo L-410NG ... viz PR video od výrobce:

https://www.youtube.com/watch?v=78UZnA5QxoQ

Připomínám, že obě L-410 v pardubickém CLV jsou ještě o něco starší. (cca 1981-1982). Jedna je -410T, druhá -410UVP.


P.S. Jen pro zajímavost - složení dopravních letadel Slovenské republiky:
- 2x Airbus A-319 ACJ
- 1x Fokker 100
- 5x L-410 UVP, 1x L-410FG (z toho 4 L-410 jsou novější, 2 jsou starší=v budoucnu budou vyřazeny)
- 2x C-27J Spartan
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Ta diskuze by se mohla klidně rozvinout i pod vláknem "AČR kam kráčíš ?"
K tomu zbytku, odpovím ti citátem z jedné pohádky, "a peníze máš?"
Čili, kolik stojí NG nevíme, neb se přes všechny vyhlášení AI sériově nevyrábí. Nové L 410 UVP-E s výsadkovými dveřmi by byly fajn, ale to se zase vracíme k té pohádkové otázce.
Slovensko bych do toho netahal, jednak má dopravní kapacity rozdělené mezi MO a MV (ať žije efektivita), za další nemají vyšší výsadkovou jednotku a takřka kompletně jim chybí dopravní vrtulníkové kapacity, nezaměňovat s taktickými vrtulníky. Sečteno a podtrženo, zcela jiná situace a nulová inspirace pro nás.
Naposledy upravil(a) Nesher dne 18/8/2020, 16:12, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od skelet »

(o ambicích ani nemluvě - Sinai, Mali apod.)
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Ad sériová výroba NG
pokud vím, tak první série zahrnuje 3 letadla (5001, 5002, 5003). První je určitě dokončený a v leteckém rejstříku je registrován jako OK-JRP (provozovatelem je fabrika) ... určitě jsem OK-JRP nezaměnil s prototypem L-410NG (registrační značka prototypu je OK-NGA)
https://www.planes.cz/cs/photo/1231623/ ... e-uhe-lkku

Ohledně dokončení a prodeje dalších 410NG - uvidíme co napíšou ve výroční zprávě za rok 2019 (v leteckém rejstříku jsem nenašel ani jedno z obou zbývajících z první série L-410NG)
Cenu NG nevím.
Předpokládám, že díky výkonějšímu motoru + vyšším výkonům (dolet až 2.500 km, vyšší maximálka, vyšší nosnost) bude cena holé verze vyšší než je cena L-410UVP-20
Těžko říct je-li pravdivé info, že L-410NG si objednali v Bangladéši

https://www.youtube.com/watch?v=JRa5X9wzqZk



Ad cena L-410UVP-20
dle posledně zveřejněných výročních zpráv (2017, 2018) cenu (bez DPH) odhaduji ve výši 110 až 150 milionů Kč za jedno letadlo. Neznám úroveň výbavy, neboť údaje jsou uváděny kumulativně.
Právě proto trochu "kroutím hlavou" nad částkou MRO pro 7 letadel na necelé 4 roky za cca 250 mil. Kč (bez DPH). A zejména by mi bylo divné, pokud by se krom revize cokoliv mělo investovat do modernizace/předělání interiéru skoro 40 let starého letadla. Jestli není lepší tu L-410 z cca 1984 raději přesunout do CLV, kde s tím školí/cvičí piloty (=myslím, že v CLV nevyužívají L-410 primárně ve smyslu přepravy lidí, nákladu)


Ad srovnání s jinými profesionálními uživateli nově vyrobených L-410
Díky za shnutí Tvého názoru na koncepci státního dopravního letectví na Slovensku.
Zamyšlení nad koncepcí státního dopravního letectva v ČR viz např. http://czechairforce.com/news/porizeni- ... -covid-19/

Z mého pohledu by dávalo smysl se zamyslet nad L-410NG.
a) lepší schopnosti AČR ve srovnání s transportovními Mi-17.

b) jako vyplnění mezery mezi nynějšími L-410UVP a C-295, tj. pro lety na kterých není využita kapacita C-295 vs. lety na kterých je jsou L-410UVP zbytečně pomalé respektive na kterých nestačí jejich dolet (teoetický maximální dolet cca 1500 km vs. cca 2500 L-410NG)
viz porovnání "papírových" TTD u L-410UVP-20 a L-410NG
https://www.aeroweb.cz/clanky/7125-l-41 ... -pokracuje

Předpokládám, že v LETu první sériový L-410NG používají jako skladový/okamžitě na prodej. Tj. možná by bylo win-win tuhle L-410NG nabídnout ke krátkodobému pronájmu pro AČR, s tím, že LET tuhle L-410 mohl po ukončení nájmu prodat. AČR by platila typový výcvik pilotů a obsluhy plus nějakou sníženou cenu nájemného, a mohla by si ošahat co skutečně "umí" L-410NG.

Interiér L-410NG viz polovina videa:

https://www.youtube.com/watch?v=t0AUf5H31fE
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

NG je zatím jenom jako prototyp. Možná jedno letadlo prodali někam do Ruska.
Jinak stále to samé, když nemáš peníze na nové (jakože nemáš), tak musíš opravovat to staré. Konkrétně tady jde podle mě o to, že jde o verzi T, tedy výsadkovou.
Mezeru mezi C 295 a L 410 měl vyplňovat bizjet, jenže z toho na nějakou dobu sešlo.
L 410 nemůže z podstaty Mi 17 nahradit.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

K tomu nedostatku peněz na investice vs. "dostatek" peněz na MRO starých L-410

a) již výše jsem zmínil ten můj údiv nad investicemi do L-410 z cca 1984 (číslo 1134)
b) plus ještě jeden diskusní hint ... ono fakt je potřeba nynější L-410FG (číslo 1526 z roku cca 1985) předělávat na druhý "Fotolet"? Doposud stačil jako "Fotolet" jeden L-410FG (číslo 1525)
http://czechairforce.com/news/ukonceni- ... i-fotolet/

Jak jsem napsal výše, tak v AČR je 7xL-410 a 2x v pardubickém CLV. Z toho 3x L-410 jsou mladší než 30 let, zbývajících 6x L-410 je o 5-10 let starší.
Ono fakt je potřeba mít tolik (vesměs starších) letadel, když v minulém servisním období L-410 (od r. 2016) se ukázal odhad potřebných oprav jako nedostatečný?
S tak nepřesným odhadem potřebných MRO nákladů... připadá mi nynější smlouva na MRO armádních L-410 ve smyslu hesla "když se musí šetřit za každou cenu, tak je to holt drahé".

Připomínám, že chrudimští výsadkáři a L-410 v pardubickém CLV to k sobě mají doslova pár kilometrů. Obě pardubické L-410 ročně nalétají celkem cca 350-400 hodin, tj. jedno L-410 v CLV ročně nalétá v průměru cca 175-200 letových hodin.
Tj. jestli není výhodnější, aby pardubické nalétaly trochu víc letových hodin = meziopravní cyklus je 10 let a 4800 hodin (=480 letových hodin ročně) a nestrkat peníze do dosti olétané armádní L-410 z roku cca 1984?...Pokud LOM pro L-410 v pardubickém CLV dokáže zajistit/nakoupit levněji MRO pro pardubické L-410, tak mi odpověď připadá jednoznačná....
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

zzz píše:K tomu nedostatku peněz na investice vs. "dostatek" peněz na MRO starých L-410

a) již výše jsem zmínil ten můj údiv nad investicemi do L-410 z cca 1984 (číslo 1134)
b) plus ještě jeden diskusní hint ... ono fakt je potřeba nynější L-410FG (číslo 1526 z roku cca 1985) předělávat na druhý "Fotolet"? Doposud stačil jako "Fotolet" jeden L-410FG (číslo 1525)
http://czechairforce.com/news/ukonceni- ... i-fotolet/

Jak jsem napsal výše, tak v AČR je 7xL-410 a 2x v pardubickém CLV. Z toho 3x L-410 jsou mladší než 30 let, zbývajících 6x L-410 je o 5-10 let starší.
Ono fakt je potřeba mít tolik (vesměs starších) letadel, když v minulém servisním období L-410 (od r. 2016) se ukázal odhad potřebných oprav jako nedostatečný?
S tak nepřesným odhadem potřebných MRO nákladů... připadá mi nynější smlouva na MRO armádních L-410 ve smyslu hesla "když se musí šetřit za každou cenu, tak je to holt drahé".

Připomínám, že chrudimští výsadkáři a L-410 v pardubickém CLV to k sobě mají doslova pár kilometrů. Obě pardubické L-410 ročně nalétají celkem cca 350-400 hodin, tj. jedno L-410 v CLV ročně nalétá v průměru cca 175-200 letových hodin.
Tj. jestli není výhodnější, aby pardubické nalétaly trochu víc letových hodin = meziopravní cyklus je 10 let a 4800 hodin (=480 letových hodin ročně) a nestrkat peníze do dosti olétané armádní L-410 z roku cca 1984?...Pokud LOM pro L-410 v pardubickém CLV dokáže zajistit/nakoupit levněji MRO pro pardubické L-410, tak mi odpověď připadá jednoznačná....
ZZZ
To je pořád do kola.
Na ty stroje v CLV zapomeň, ty mají cvičit piloty a ne shazovat paragány. Ostatně k tomu nejsou ani vybavené.
Dělal jsi někdy nějaký rozpočet? Jasně, že koupit nové letadlo může být dlouhodobě levnější, ale když na něj nemáš a úkoly na tebe kladené splnit musíš, tak pro tebe může být jediným řešení renovace starého, protože na to ti rozpočet stačí. Nic víc v tom není, kromě toho, že je potřeba výsadkářské letadlo. Což to T splňuje.
BTW Bulharské AF také, místo nákupu nových, začaly postupně uschopňovat léta odstavené L 410. Prostě malé letadlo potřebují, mají nějaké peníze, na nové to nestačí, tak šup se starým do Kunovic na GO.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Zemakt »

NG už je certifikován?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Nesher
dovolím si nesouhlasit s některými fakty, které uvádíš. Ovšem souhlasím se závěrem - že forma státního hospodaření="rozpočtování" může způsobit "vyhazování peněz o okna", tj. že pokud vím, že věc xyz potřebuji, a pokud provoz (a odpisy) nové věci asi vyjde levněji než provoz starší věci, tak hledám způsob jak ušetřit - bez lpění na využítí "současné" (opotřebované) věci.

K možnosti využívání L-410 používaných ve státním podniku LOM Praha - v jeho divizi CLV v Pardubicích ... možnost využití pro výsadkáře:
Výroční zpráva za 2019, str. 44 píše:Výcvik na letounech L-410 byl poskytován převážně pro posluchače UO a příslušníky vyšších velitelství.
V průběhu roku byl dokončen výcvik dvou absolventů UO a zahájen výcvik dvou nových absolventů UO.
Souběžně probíhalo přeškolení dvou pilotů vyšších velitelství a jednoho pilota Správy letiště Pardubice.
Dále byl letoun L-410 využíván pro výcvik výsadkových letů a výsadkové lety z letišť LKPO a LKPD

K odhadu na konkrétně které L-410 bude spotřebovano oněch cca 250 milionů do poloviny roku 2024:
Vyžaduje nyní/bude brzy vyžadovat významné MRO:
831134 L410T - už vypršela dobová životnost = má-li létat tak je nezbytná nová revize
851525 L410FG - pro "letecké snímkování" (revize 2012, tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2023)
851526 L410FG - pro "kalibraci radiotechnických prostředků" = má-li létat tak je nezbytná nová revize


10-ti leté revize R2 proběhly v 2014 resp. 2017 ... tj. dle nynější smlouvy (platné do léta 2024 předpokládám nebude prováděno ve větší míře jakkékoliv MRO na těchto 4x L-410
882312 L410UVP-E - ve 2014 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2025
912602 L410UVP-E - ve 2017 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
http://czechairforce.com/news/turbolet- ... evizi-r-2/
912601 L410UVP-E - komfortnější interiér ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
922710 L410UVP-E - komfortnější interiér ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
http://czechairforce.com/news/dalsi-tur ... ni-oprave/


Závěr: Tj. jestli LOM Praha s.p. umí "levně" provozovat "staré" škopky (viz např. převod zbývajících L-39 z AČR do LOMu), tak proč AČR za každou cenu chce také provozovat "staré" škopky, když to asi neumí tak efektivně jako státní LOM?


Zemakt
Certifikace L-410NG.... myslím že ano. Nebo Ty myslíš že je potřeba ještě nějaká další certifikace nad rámec současných?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

zzz píše:Nesher
dovolím si nesouhlasit s některými fakty, které uvádíš. Ovšem souhlasím se závěrem - že forma státního hospodaření="rozpočtování" může způsobit "vyhazování peněz o okna", tj. že pokud vím, že věc xyz potřebuji, a pokud provoz (a odpisy) nové věci asi vyjde levněji než provoz starší věci, tak hledám způsob jak ušetřit - bez lpění na využítí "současné" (opotřebované) věci.

K možnosti využívání L-410 používaných ve státním podniku LOM Praha - v jeho divizi CLV v Pardubicích ... možnost využití pro výsadkáře:
Výroční zpráva za 2019, str. 44 píše:Výcvik na letounech L-410 byl poskytován převážně pro posluchače UO a příslušníky vyšších velitelství.
V průběhu roku byl dokončen výcvik dvou absolventů UO a zahájen výcvik dvou nových absolventů UO.
Souběžně probíhalo přeškolení dvou pilotů vyšších velitelství a jednoho pilota Správy letiště Pardubice.
Dále byl letoun L-410 využíván pro výcvik výsadkových letů a výsadkové lety z letišť LKPO a LKPD

K odhadu na konkrétně které L-410 bude spotřebovano oněch cca 250 milionů do poloviny roku 2024:
Vyžaduje nyní/bude brzy vyžadovat významné MRO:
831134 L410T - už vypršela dobová životnost = má-li létat tak je nezbytná nová revize
851525 L410FG - pro "letecké snímkování" (revize 2012, tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2023)
851526 L410FG - pro "kalibraci radiotechnických prostředků" = má-li létat tak je nezbytná nová revize


10-ti leté revize R2 proběhly v 2014 resp. 2017 ... tj. dle nynější smlouvy (platné do léta 2024 předpokládám nebude prováděno ve větší míře jakkékoliv MRO na těchto 4x L-410
882312 L410UVP-E - ve 2014 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2025
912602 L410UVP-E - ve 2017 v rámci GO byl přizpůsoben pro výsadkáře ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
http://czechairforce.com/news/turbolet- ... evizi-r-2/
912601 L410UVP-E - komfortnější interiér ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
922710 L410UVP-E - komfortnější interiér ... tj. konec dobové životnosti+potřeba revize 2028
http://czechairforce.com/news/dalsi-tur ... ni-oprave/


Závěr: Tj. jestli LOM Praha s.p. umí "levně" provozovat "staré" škopky (viz např. převod zbývajících L-39 z AČR do LOMu), tak proč AČR za každou cenu chce také provozovat "staré" škopky, když to asi neumí tak efektivně jako státní LOM?


Zemakt
Certifikace L-410NG.... myslím že ano. Nebo Ty myslíš že je potřeba ještě nějaká další certifikace nad rámec současných?
Na tohle vážně nemám
U eráru to není jako ve firmě, když něco ušetříš v jedné kapitole, tak to neznamená, že to můžeš lehce přesunout do jiné kapitoly.
Jinak srovnání LOM s VS je nesmysl, nevíš jak, v jakém režimu se ta letadla provozují, takže nevíš jak často a jakou potřebují údržbu.
A taky nevíš co se od VS ohledně úkolů v příštích dvou letech čeká. Prostě jen fabuluješ.
Takže tímhle končím.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Nesher
díky za pokec 8-)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nesher:
Chyba dopravné vrtulnikove letectvo? 9xUH60 a 6x Mi17M je co? Akoze nie je to 23x Mi8/17/171 a 10x Sokol, ale ČR je dvakrát väčšia krajina...
Ano dopravné kapacity nemame nejako dobre rozdelene, respektive bolo by asi lepšie mat ich pod OSSR. Len aby bolo jasne, presunom lietadiel pod OSSR, letka MVSR nezanikne. Ostanu im vrtulniky. Rovnako ako ma vrtuľníky PČR.

zzz:
Máš pravdu, ze je to vrazanie peňazí do starého vraku, ale napadlo ťa, ze napriklad oprava 6x L-410 = 230mil CZK, 7x L-410 = 250milCZK?
Ze cim vyssi pocet lietadiel v oprave, tým lepšia cena za kus?
Mimochodom tie Fokre100 by mali byť dva, nie jeden. OM-BYB a OM-BYC.
Chcelo by to este jeden Spartan. :lol:
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Juraj
Taktické? Schválně jsem na to upozorňoval, aby se to nepletlo.
Pokud vím, tak žádné čistě dopravní vrtulníky v OSSR nemáte.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Flader »

V druhej vrtuľníkovej letke sú okrem Mi-17 LPZS ešte stále aj Mi-17M. Síce nie v nejak závratnom počte, ale sú.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Juraj

ad Fokker 100 v Letce MVSR
omlouvám se za mystifikaci. Přehlédnul jsem.

Na jaké konkrétní úkoly by OSSR potřeboval další C-27?



ad "starý vrak"
já si nemyslím, že L-410 z 80.-tých je "starý vrak". Konkrétně k L-410 v AČR spíše tipuji, že mají rozdílné vybavení kvůli hodně rozdílnému datu výroby.

Můj názor je spíše ten, že AČR patrně nakoupila MRO pro své L-410 za dosti draho ve srovnání s cenou nových L-410.... A jelikož obvykle olétané letadla AČR posílá do s.p. LOM Praha (který se mj. živí servisováním), tak spekuluji, že LOM dokáže MRO zajistit/nakoupit levněji.
Samozřejmě, že nemyslím že by např. CL-601 Challenger bylo možné provozovat levněji v LOM než v AČR. Ale u L-39 asi byl předpokládán levnější provoz v LOM než v AČR a proto putovaly do LOMu



ad oprava 7x L-410
IMHO se nepředpokládá rovnoměrné čerpání plánových výdajů 250 mil. Kč na na MRO těch 7x L-410.

Nadprůměrné částky podle mě budou vynaloženy na:
- L-410FG č. 1525 (=revize R2 někdy v roce 2023 a předpokládám, že bude nějak inovováno foto vybavení).
- L-410FG č. 1526 (=revize prý R3 a to asi brzy ... plus přestavba na "Fotolet")
- L-410T č. 1143 ... těžko říct jaký bude rozsah objednaných prací nad rámec revize

U zbývajících 4x L-410 v AČR očekávám o dost menší výdaje na MRO do konce smlouvy tj. do léta 2024, neboť dobovou životnost by měly vyčerpat až po konci výše diskutované servisní smlouvy. A lze-li čekat, že tyto 4x L-410 na revizi budou muset dřív... kvůli vyčerpání životnosti letových hodin... to nevím.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nesher: Prosím vysvetli mi rozdiel, lebo tu mi asi chýbajú vedomosti.
Aj UH60, aj Mi17M predsa dokážu plnit dopravné ulohy.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

ZZZ
Vážně naposledy, ale LOM opravy Turboletů nedělá. Velké revize, GO atd. jim dělají v AI.

Juraj
Takže prakticky nemáte, však jsem psal, že "nemáte prakticky žádné" a nikoliv, že nemáte vůbec žádné. Proto považuji použití SR (totálně jiná situace a podstatně menší ambice) jako příkladu v této debatě za nesmyslné. Nic víc v tom není potřeba hledat.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Nesher píše:ZZZ
Vážně naposledy, ale LOM opravy Turboletů nedělá. Velké revize, GO atd. jim dělají v AI.
(...)
V registru smluv je Aircraft Industries uveden jako:
- dodavatel pro AČR - pro servisní podporu 6x L-410 v AČR (u 3x L-410, vyrobených v 90.-tých letech, byla během smlouvy provedena revize a úpravy na letadelech) a to za cca 130 milionů Kč od roku 2016... na tuto smlouvu navazuje letošní smlouva na MRO do poloviny 2024 za 250 milionů Kč, o které je nynější diskuze
- dodavatel pro LOM Praha - pro provedení revize a modernizace L-410 v CLV a to za 20,5 milionu Kč

Připomínám, že obě L-410 ze začátku 80.-tých let v LOMu (v CLV) jsou o něco starší než L-410 provozované v AČR.
Tj. mohla by být pravdivá má hypotéza, že LOM dokázal obě "své" L-410 servisovat/modernizovat L-410 levněji než AČR.

V téhle debatě totiž nejde pouze o to jestli L-410 pro chrudimské výsadkáře má provozovat AČR nebo LOM v pardubickém CLV. Klidně výsadkářům může sloužit i jiné letadlo, bude-li jeho nákup (odpisy)+provoz levnějí než opravy/modernizace+provoz L-410 z 80.-tých let.

Prostě očekával bych kupecké počty, což se mi tak úplně nezdá, že platilo při uzavírání smlouvy na cca 250 milionů na necelé 4 roky MRO pro 7x L-410.

L-410T/UVP-E je fajn. Ale jestli výrobce (+dodavatel MRO) fa Aircraft Industries, předražuje své služby, tak klidně lze nakoupit MRO pro L-410 např. ve slovenském LOTN (je-li kvalita stejná a cena nižší). Anebo se holt vykašlat na provoz starých L-410 z 80.-tých let ... = tj. k oběma novějším L-410 z 90.-tých let pořídit pro výsadkáře něco levnějšího. viz teoretické zvažování o nejvhodnějším letadle pro provozovatele kurzů zážitkového, civilního skákání https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=27343
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“