Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Bolo to Cope India 2004. http://kuku.sawf.org/Articles/131.aspx a http://www.take-off.ru/asp/page000042 A tvrdenia, že F-15 nemohli používať AWACS / AWACS tam nepoužívali ani Indovia / a SU-30 na ne išli po dvojiciach je scestné a založené na neoveriteľných údajoch. Ak si porovnáte F-15C a a SU-30MKI tak je jasné, že je tam značný technický rozdiel hovoriaci v prospech SU-30MKI. V podstate sa od vtedy týchto cvičení ani F-15 nezúčastňovali.

Cope India 2005 sa zúčastnili za stranu Američanov F-16 z Misawa Air Base v Japonsku. http://www.india-defence.com/reports/904

A Cope India 2006 opäť F-16 z Japonska http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Image ... dia2006VS/
a http://www.defencetalk.com/pictures/sho ... p/cat/4174
a http://kuku.sawf.org/Articles/3803.aspx
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Nikto:
Kristovanoho!
1)Stealth je technologie ze začátku 80.-tých let. Možná Ti to zní divně, ale dnes je "poněkud" překonaná. Stačí mít RL se skokovou změnou frekvence. Není totiž "neviditelný", nýbrž "obtížně zjistitelný". Sověti/Rusové okopčení této technologie zavrhli, protože:
-je to děsivě drahý
-řádově to snižuje hodnotu letounu
-náročné na pozemní personál
-vše co letí, je ve finále zjistitelné
-poměr cena/užitná hodnota je nevýhodný
Amíci se tohoto dogmatu pochopitelně drží jako pověstné *ovno košile. Zřejmě se jim nechce přiznat (v čemž je chápu), že miliardy USD byly vyhozeny do kanálu. Ostatně co taková A-12?

2)AIM-120C že nějak výrazně překonává R-77? Jsi magor? Nečti tolik ty propagační materiály...

3)Raptor překonává v supermanévrovatelnosti(pro Amíky je to zjednodušeně AOA, čili úhel náběhu, což není totéž, ale budiž) Su-27, neřkuli Su-35, nebo dokonce Su-37? Zrovna v úhlu náběhu? Vážně? Kdo Ti takovou zhovadilost nakukal? Proboha podívej se na konstrukci vstupů vzduchu! Vážně tomuhle směšnýmu nesmyslu věříš?
Raptor samozřejmě umí manévry, jaké Su-27/35/37 nedokáže. Třeba taková plochá vývrtka. Sučka z ní díky aerodynamické vypiplanosti vycházejí samy. F-22 hrdinsky vrazí do zeměkoule.

Přičemž nechci nijak snižovat kvality Raptoru. Je to špičkový letoun. Má hromadu výhod - sníženou RCS, shopnost supercruise, velmi dobrý RL, slušnou výzbroj a v některých ohledech bojových manévrů dotahuje rodinu Su-27. Ale je extrémně předražený a pokud by si jej pořídil jiný stát(což se nestane), nestačil by koukat, jak PR prohlášením přiskakují různá ALE...
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

janni: No, jediné, v čem je raptor v porovnání se Su-37 horší je plošné zatížení křídla - kde je Raptor asi o 40kg horší.

Umí kobru, umí zvon, má stabilní AOA 60° kdežto Su-27 38°...

Skoková změna frekvence (myslíš LPI?) ti proti stealth není k ničemu, pokud ten radar nedokáže skákat nejen přes frekvence, ale přes celá frekvenční pásma. A já o žádném takovém multi-pásmovém leteckém radaru nevím.


A stealth nesnižuje hodnotu letounu, proti X-band leteckým radarům se velmi hodí. Ale nechci opakovat diskusi, která tu už nyla:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2103
Naposledy upravil(a) cover72 dne 13/8/2007, 19:38, celkem upraveno 1 x.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Údržba F-22 kontra F-15. No dobrá, podařilo se o 15% snížit osobohodinypozemního personálu na hodinu letu. Pěkné. Zřejmě důsledek technického zadání.
Pokud F-22 poletí a bude se něco snažit zachytit palubním RL pro užití BVR, bude poněkud viditelný, že. Pakliže použije datalink např. z AWACSu, může jej to prozradit, ovšem nejdůležitější je, že se rozhodně prozradí při odpalu AIM-120.

Těch 80-90% pilotů byli Severovietnemci na MiG-17/19/21. Amíci tuto taktiku používat nemohli. O Namu evidentně (bez urážky)mnoho nevíš. Nejdříve si něco nastuduj, rád si pak o tom s Tebou pohovořím.

Já jsem nikdy netvrdil, že kradmost je k ničemu(ostatně by mě osobně zajímalo, který idiot zavedl překlad slova stealth jako neviditelný). Je to výhoda. Ale jen výhoda, která má mnohá omezení a je dost možností, jak ji omezit či eliminovat.

Btw Tamara NENÍ RL.

Sledovat a zaměřovat a střílet po F-22 jednoznačně lze. Jde o to, kombinovat vhodné prostředky průzkumu, zaměřování a palby.

Trošku Tě budu parafrázovat: Ten, kdo je obtížně zjistitelný a neposere to vlastní prozrazením, má velikou výhodu.

Souhlasím s tím, že připravovaná AIM-120D překonává původní R-77 z přelomu 80/90-tých let. Což je pochopitelné. Ale u Vympelů také tiše nesedí a smutně nekoukají do kouta. Verze PD a další vývojové varianty zřejmě vychvalované AIM-120C-5 také překonávají, není-liž pravda?
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

kdežto Su-27 38°...
Kde jste tuhle kravinu sehnali? Kde?

Hm, stealth nesnižuje hodnotu letounu? Vážně? Ani bojovou? Že je to katastrofálně neefektivní? Super fintičkami našlapaná a sexy černým nátěrem opatřená F-117A padla za oběť PLŘS, koncepčně z počátků šedesátých let. B-2 nesmí do cizího vzdušného prostoru. Ještě nějaký připomínky?

Nikto: Proč se řešení poprvé užité u Su-37 později objevilo u Su-30 MKI a dalších? Že by? :o))))
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Nikto: Já nezpochybnil výhodu F-22 v rámci BVR. Nechápu, proč mi to podsunuješ. Jen chci slyšet odpovědi na své otázky znalče:o) .
AIM-120C(vyber si verzi) nedosahuje hodnotu doletu R-77PD. A ta je již ve výzbroji. Narozdíl od vychvalovaného AIM-120D, který je ve fázi demonstrátoru systému.
Copak ten Nam, milý Nikto?
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Doplnění značení - už jsem to sice házel do tématu Su-35/37 ,ale hodím to i sem:

Doplnění značení:
Su 27M = Su 35
Su 27M2 = Su 37

Toto platilo do roku 2005. Nyní je to takto:
Su 27M a Su 27M2 (Su 35 a Su 37) = Su 35

Co se týče početních stavů, Rusko má stále 11ks letounů Su-35 a v nejbližší době se to zřejmě nezmění. Prioritou je modernizace stávajících letounů na verzi Su-27SM dále Su-27PU(Su-30) a projekt PAK-FA (2 projekty u Migu a u Suchoje)


Су-27СМ
http://www.take-off.ru/asp/page000022
http://www.redstar.ru/2005/01/22_01/2_01.html
http://www.rol.ru/news/misc/spacenews/07/07/10_003.htm
http://news2.ru/tag=%F1%F3-27%F1%EC/
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Všeobecne sa dá napísať: mne sa páči F22..niekomu Su alebo Mig.. alebo aj hoci Alca..ta je mimochodom tvarovo dosť pekná nie? :-? Ide tu len o to, že každý máme to svoje lietadlo, ja napr.preferujem rúrovice z 60 - 70tych rokoch..Mig 25..a pod. V každej dobe je to lietadlo lepšie alebo horšie, niekedy trvá doba "lepších čias" pre lietadlo desaťročie alebo len rok alebo par rokov napr. Spitfire zažiaril a po vojne uhasol. Taktiež nemožno povedať toto je lepšie lebo má takú a takú výbavu, AŽ reálny konflikt a pravé nasadenie-myslím, že len dlhodobejšie aspoň pár mesiacov dokáže objektívnejšie vyzdvihnúť pravú bojovú hodnotu stroja, F22 to ešte nepreukázalo hoc mohli urobiť testov koľko chceli.rovnako aj na ruskej strane. AŽ v tých par mesiacoch a rokoch bojového nasadenia, ktorého sa dúfam nikdy nedožijem sa zistí, či tie všetky parádičky, prístroje, nová elektronika a pod boli k niečomu dobré alebo len ako pávov chvost - k ničomu!!! / na parádu / 8-)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Janni: pozor, napsal jsem stabilní AOA. Dočasně dokáže sučko udělat až -135° AOA, a Su-35 má dočasný *neomezený* AOA - stejně tak ovšem (oficiálně) super hornet, který má stabilní AOA 45°.

Stabilní AOA je úhel náběhu, který letoun dokáže dlouhodobě držet.

Viděl jsi někdy sučko letící třeba jen 5 minut v AOA okolo 50°? Já tedy ne. A 38° stab. AOA je z ATM (uznávám, to není záruka), a z interview s ruským pilotem Su-27, který mj. říkal, že se do kobry musí vstupovat v přesně dané rychlosti, jinak mašina přejde do 12G otáčky a může se rozlomit [což se prý stalo jeho kolegovi].

Nicméně tenhle článek jsem četl před několika lety a nejsem schopen ho znova najít...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Len poznámka k tomu čo vyššie napísal redboy: letová obálka pre riadenú strelu alebo lepšie obálky (je ich viac, záleží od spôsobu navedenia a rakurzov cieľa) sú jedným z dobre chánených tajomstiev, nevyskytujú sa obvykle v žiadnom z bežne prístupných predpisov - keď, tak v silne zjednodušenej podobe.

U riadených rakiet, aspoň starších a sovietskeho pôvodu, napríklad nie je uvádzané niečo ako diaľkový dostrel, ale skoro vždy len doba riadeného letu, prípadne doba autodštrukcie. Dostrel uvádzaný v západných zdrojoch je zasa často dostrel zistený pozorovaním pri ostrých bojových streľách (možno plus nejaké percentá). Prečo je to tak? Napríklad preto, že diaľkový dostrel riadenej strely je významne závislý od rýchlosti nosiča v okamihu odpalu. Počas navádzania na cieľ sa extrémne mení koeficient aerodynamického odporu a pri prudkom manévrovaní môže ľahko dosiahnuť až niekoľkonásobok aerodynamického odporu pri voľnom lete.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Alchyk má pravdu. Jen perlička. 19.srpna 1989 nad Šary-Šagan probíhaly střelby MiGů-31 174.IAP. Byl sestřelen vlastní letoun letící ve výšce 15000m raketou R-33. To se semtam stane i když nemá. Jenže letoun který raketu odpálil letěl ve 4000m a postřeloval cíl letící níž než zasažený. Podle údajů výrobce rakety a předpisu, který určoval bezpečné zony měla mít R-33 v dané letové obálce dosah jen 6000m nad letovou hladinu nosiče, ale zasáhla cíl letící o 11000m výš. I když za havárii asi nesla vinu osádka nosiče, tak s tímhle prostě nepočítali. Pilot zahynul, operátor se vystřelil.

Prostě není třeba 100km jako 100km a napsat 100km sice jde, ono taky je to logické, něco se napsat musí, ale to neznamená, že to platí za jakýchkoli podmínek a vždy a někdy vůbec. Rozhodně je to neporovnatelné bez udání podrobností. To je jak s dosahem radaru. Bez udání výšky, kurzu, RCS cíle.... Podobně u raket.
ObrázekObrázek
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Nedá mi to a budu reagovat. Mladší kolegy je potřeba směrovat na kvalitní zdroje informací, aby si rozšiřovali celkový obraz. Nijak netoužím po tom, aby mi někdo vykal.

Pro Cover72: Je to i o selském rozumu. Podívej se na konstrukci vstupů vzduchu na jednotlivých letounech. Zákonitě dojdeš ke zjištění, že ve Tvých pramenech je někde problém. F/A-18E se stabilním úhlem náběhu(POZOR! AOA není ve stupních úhlu, tzn. 90° AOA není vertikála!!!) okolo 45°AOA je poněkud zvláštní - poměr tahu ku hmotnosti pro něj nevyznívá zrovna příznivě, nehledě na tendenci odtrhávání proudnic - a tady mechanizace křídla už příliš nepomáhá.

Nikto:pokud se chceš něco dozvědět o letounech řady Su-27/37, doporučuji knížku V.Moravce "Nejlepší z nejlepších". Je to sice dost jednostranné, ale psal ji pilot - odborník a dočteš se mnoho velmi zajímavých informací nejen o Sučkách, ale i protivnících ze "západu".
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Plný souhlas s redboyem. Má to širší souvislost s českým webem obecně. Je to velmi malý "rybník" a autorizace je dosti střežena. Dokonce nás místní administrátory oslovují admini z okolních webů a na "kopíráctví" nás upozorňují.
Gantelmanská dohoda pak velí, že se o zmíněné kopie"postráme". Oni pak stejnou "službu" udělají pro Palbu.

Momentálně je pouze jediná vyjímka a tím je použití článků z Palby jako zdroje pro českou verzi WIKIPEDIE. Zde se jedná o prestižní záležitost ve formě "služby veřejnosti".
Ale i v tomto případě je NUTNÝ souhlas autora článku na Palbě. Momentálně mám souhlas 4 členů (Lord,Michan,Yamato a sebe) a certifikát potvrzení autorizace zatím pouze na sebe(po prázdninách bude další certifikace).

Tolik tedy ke kopíráctví.Palba opravdu nepotřebuje získat statut "vykradačů cizích článků", proto ta varianta "citace s odkazovým linkem" je maximální přípustnou metodou, jak poukázat na nějaký zdroj či jiný názor.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

TTD o ruských raketách (radaroch... doplnte si čo potrebujete) uvádzané aj v pôvodných zdrojoch mi pripadajú ako úmyselne podcenené, alebo skôr "garantované" - teda spoľahlivo dosiahnuteľné aj za "nepriaznivých" podmienok.

V poslednej dobe sa tu objavili napríklad dva výškové údaje - redboy píše o zostrele lietadla letiaceho s prevýšením 11000 metrov, pri uvádzanej schopnosti paľby na ciele s prevýšením 6000 metrov, podobne v článku o S-400 píše pegeučko o zásahu cieľa vo výške 56km pri uvádzanom výškovom dosahu 30km. V oboch prípadoch bol výškový dosah prekročený takmer dvojnásobne. Podobný rozpor medzi "skutočne dosiahnuteľným" a "garantovaným" parametrom sa dá predpokladať aj v iných údajoch.

Pripomína mi to dávne rozprávanie jedného známeho, ktorý spomínal streľby KRUGu v strednej ázii niekedy koncom 70. rokov - Ich batéria mala strieľať na cieľ typu "Zvezda" (čo to je?). Vedeli približný čas. Cieľ sa objavil o desať minút skôr a dosť mimo predpokladanú zónu, napriek tomu VS rozhodol o paľbe dvomi raketami v režime "ručné navedenie", pretože automatika "nestíhala". Trafili prvou raketou.... Malér nastal, keď sa v určenom čase a na predpokladanej dráhe objavila ďalšia Zvezda a oni mali na "dele" už len jednu raketu. Trafili v automatickom režime bez problémov, "ako v školnom filme"...
Štvrť hodiny po prvom odpale stál celý VS a obsluhy kabín navedenia v haptáku a dostávali kartáč od ruského generála - pretože prvá Zvezda bola učená pre iné postavenie o nejakých štyridsať kilometrov ďalej - a tomu v ten deň prekazili streľby... Cieľ bol údajne o takmer desať kilometrov vyššie, ako bol udávaný dosah - ale nikto si to v tom frmole neuvedomil.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
nikto
Spamer obecný
Spamer obecný
Příspěvky: 5
Registrován: 10/8/2007, 20:04

Příspěvek od nikto »

V živote som adminom stránky nebol, neviem, čo sa môže a čo nie + neviem, čo obnáša činnosť admina. Za moje nedostaktky sa ospravedlňujem a budem sa snažiť o ich nápravu.

RED FLAG-letecké cvičenie usaf, kde sa porovnávali F 22 s F 15. Dopadlo to strašne-241:2 pre F 22. Nemyslí si, že by to tak dopadlo, ale piloti F 15 hovorili, že bolo ponižujúce bojovať proti F 22. Niektorý z nich povedal, že nemohol zamerať rakety na F 22 ani keď ju mal pred sebou... Toto podľa mňa naznačuje, že keď viditeľný bojuje zo stealthom, nevyhnutne bude mať oveľa horšie skóre.

Najsilnejšie letectvo sveta je ale bezpochyby americké, predsa majú najviac peňazí-je to logické.

Dúfam, že medzi vami nájdem aj zátancu americkej techniky, veď sú hlavnou svetovou mocnosťou.
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Nikto: nejsem rusofil. Jen se snažím vyvažovat informaci. Běžný fanda je neustále masírován "odbornými články" a "technickými informacemi" o totální převaze amerických technologií před veškerým světem. Méně halasně se už mluví o tom, že všude se hledala protizbraň, mnohde úspěšně. Např. Su-32/34(momentálně Su-32FN) má sníženou RCS v nejexponovanější části - zepředu. Ostatní se představitelům zadání (a zřejmě správně) nejevilo jako efektivní k bojové hodnotě stroje, která by plnou aplikací prvků stealth brutálně utrpěla.

Nikdo nepopírá, že USAF, USN a USMC jsou spojené momentálně nejsilnější. Jenže USA to dlouho neutáhnou. Tlačí na ně nejen Ruská Federace s nově nabytou a rychle sílící ekonomickou silou, ale i Čína, Indie a Brazílie, kteří si chtějí hrát na svém písečku a americká dominance jim začíná vadit. Spojené státy kdysi uzbrojily Sajuz s katasrofální centrálně řízenou ekonomikou. Dnes neuzbrojí s padajícím dolarem nikoho, obzvlášť když si uvědomíš, že největším věřitelem USA je ČLR, která by byla schopna za současných podmínek poslat jejich ekonomiku do pekel. Ostatně momentálně nejlepší protilodní zbraň světa Brahmos, vycházející z mediálně známého "Moskitu", je dokončována za spolupráce Indie a Ruska.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=806

Cvičení Red Flag je sice hezké, ovšem silně tendenční. Podle jiného cvičení By skupina L-159A při obraně sundala jak F-16, tak F/A-18 bez vlastních ztrát.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

To zrejme nikto nepopiera - momentálne sú americké ozbrojené sily najsilnejšie na svete a to už prakticky od konca II. sv. vojny. Sovieti a rusi sa obvykle len doťahovali, hoci v jednotlivých oblastiach mali a stále majú navrch. K priamej konfrontácii väčšieho rozsahu, našťastie pre našu planétu, nikdy nedošlo.
Rusi obrovsky stratili koncom 80. rokov a doslova katastrofálne v 90. rokoch, za Jelcina, kedy prišli o obrovské množstvo zdrojov, výrobných kapacít i technológií. Po roku 2000 sa ale ekonomicky konsolidujú a s rastúcimi príjmami silnie aj armáda, ktorá sa opäť stáva "konkurencieschopnou". Všetko samozrejme záleží od vnútropolitického a ekonomického vývoja, ktorý je dosť neistý.

Američanom však súčasne rastú aj ďalší konkurenti: Čína a aj India. Tieto dva krajiny predstavujú zhruba tretinu populácie celej planéty - to sú gigantické ľudské zdroje. Pred nejakými 20-25 rokmi nepredstavovala Čína pre USA vážneho konkurenta, pred desiatimi už áno a jej rast sa zatiaľ nezastavuje. Jej armáda zatiaľ silnie prevážne z dovozu modernej zbraňovej technológie z Ruska a z iných zdrojov, ale rozbieha sa aj vlastná čínska produkcia. India je na tom podobne, sčasti lepšie - sčasti horšie. Opäť je tu mohutný transfer technológií a výzbroje z Ruska i z iných zdrojov. Na rozdiel od Číny má India viac vnútro-politických problémov (muslimská menšina, separatizmus, terorizmus...) a zdá sa, že napreduje pomalšie, čo ale môže byť spôsobené uhlom pohľadu, nerozohráva veľmocenskú hru tak nápadne ako Čína.
Pomali sa ale rozbiehajú aj niektoré veľké krajiny Južnej Ameriky.

Vojenskú silu si USA veľmi pravdepodobne zachovajú aj naďalej (povedzme v najbližšom štvrťstoročí), je tu ale hrozba ekonomického otrasu, podobného hospodárskej kríze v 30. rokoch. Prípadný pád doláru by mal na americké ozbrojené sily veľmi tvrdý dopad s nepredvídateľnými vojenskými i politickými následkami.
Pokiaľ nedôjde k rozsiahlemu vojenskému konfliktu, behom polstoročia budú ale USA pravdepodobne vytlačené z pozície najsilnejšieho štátu sveta - a to práve Čínou, prípadne aj Indiou. Rusko, pokiaľ si zachová súčasný trend, bude trojkou alebo štvorkou (pred alebo za USA), s rovnakým štatútom "nedotknuteľnosti" - žiadna mocnosť si nedovolí ísť s ním do otvoreného vojenského konfliktu.

to Janni - BrahMos nevychádza z Moskitu, ale z Jachontu (koncepcia a aerodynamika) a sčasti možno i z Granitu (elektronika, logika, RL)

PS - dostali sme sa od Raptoru pekne ďaleko, v súčasnom svete je ale všetko prepojené so všetkým...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Janni píše:Nedá mi to a budu reagovat. Mladší kolegy je potřeba směrovat na kvalitní zdroje informací, aby si rozšiřovali celkový obraz. Nijak netoužím po tom, aby mi někdo vykal.

Pro Cover72: Je to i o selském rozumu. Podívej se na konstrukci vstupů vzduchu na jednotlivých letounech. Zákonitě dojdeš ke zjištění, že ve Tvých pramenech je někde problém. F/A-18E se stabilním úhlem náběhu(POZOR! AOA není ve stupních úhlu, tzn. 90° AOA není vertikála!!!) okolo 45°AOA je poněkud zvláštní - poměr tahu ku hmotnosti pro něj nevyznívá zrovna příznivě, nehledě na tendenci odtrhávání proudnic - a tady mechanizace křídla už příliš nepomáhá.
No, Super Hornetu v tomhle dost pomáhají zvětšené LERXy. Ona kolovala po anglických fórech historka, že něco jako kobru dal jednou i normální Hornet - a že pilota pak strčili do káznice.
E/F, které mají zvětšené LERXy to tedy podle mě dokáží... Minimálně tak, jako MiG-29, kterému se při podobně vysokých AOA blokuje výchylka VOP? nebo tak něco.

Kdyžtak hezká demonstrace schopností SH je video z předváděčky v Malajsii.


Alchymista: nebyl bych si tak jistý přežitím USA jako velmoci. Když srovnáš s římem - řím dojel na to, že zlikvidoval střední třídu, zbavil se těžkých zbraní a jednotné kultury.
USA se chtějí zbavit těžkých zbraní (FCS), jednotné kulturu (židovsko-křesťanskou) se zbavují ve prospěch podivných minorit, východních náboženství a Islámu a střední třída? Kdo ví, jak dlouho ještě vydrží...
urbi
Příspěvky: 3
Registrován: 9/7/2007, 10:47

Příspěvek od urbi »

muj dotaz:

někde jsem četl, myslim ze to bylo ATM 12/2006, o systemu optickeho částečného "zneviditelnění" pro F 22, a to snad formou přizpůsobení barvy povrchu letadla barvě okolí, má o tom někdo zdroje informací? je to asi určitě ve fázi vývoje. dík
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

urbi píše:muj dotaz:

někde jsem četl, myslim ze to bylo ATM 12/2006, o systemu optickeho částečného "zneviditelnění" pro F 22, a to snad formou přizpůsobení barvy povrchu letadla barvě okolí, má o tom někdo zdroje informací? je to asi určitě ve fázi vývoje. dík
B-2B mají systém který popsádce radí výšku tak, aby stroj splynul s barvou oblohy. Aktivní optický stealth je ve fázi vývoje, je jen pár svědectví pochybné kvality jako mechanik, který byl u RWY v Nevadě když zahlédl periferním viděním F-15, když k tomu natočil hlavu tak to neviděl a uviděl až na poslední chvíli.

U Raptora se počítá se zavedením v některém z updgrade, rusové chtějí o.s. použít na PAk-FA.

Pravděpodobně to bude vycházet z TFT nebo upravené/zjednodušené LCD technologie (větší kontakty pro větší plochu a počet spirálek), popř. ze zabarvování kovových ploch.

Každopádně to bude jen přizpůsobení barvě stoje pozadí, žádne nesmysly ve stylu bonda.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“