Turecký letoun TF-X Kaan
Turecký letoun TF-X Kaan
Americké motory pro letoun TF-X
Co se týče projektu tureckého stíhače 5. generace, označovaného jako TF-X, tak bude mít dva motory. Původně se počítalo, osazení motory Eurojet EJ200. Koncem října 2018 ale vedení psolečnosti TAI rozhodlo upřednostnit motory řady F110 americké firmy General Electric. Oficiální zástupci ministerstva obrany potvrdili, že v počáteční fázi výroby bude letoun osazen pohonnými jednotkami F110-GE-129 nebo F110-GE-132. Toto rozhodnutí je údajně konečné. Později by se mělo přejít na domácí turecké motory firmy TRMotor. Jejich vývoj měl probíhat ve spolupráci s britskou společností Rolls-Royce, byla vedena jednání, která měla být dokončena do konce července letošního roku, ale nestalo se tak. Nabídka na vklad do vývoje a poskytnutí potřebných technologíí pro turecké motory došla také z Ruska, a turecká strana nabídku studuje. Pokud jde o samotný letoun, tak v lednu 2017 Turecko a Velká Británie podepsaly významnou dohodu v hodnotě přesahující 128 mil dolarů o technologické pomoci při vývoji TF-X. Na výrobě se tak podílí britská společnost BAE Systems a první prototyp má být zalétán v roce 2023. Sériová výroba má být zahájena mezi lety 2032 a 2035. Ve službě u tureckého letectva TurAF, se s nimi počítá až do 70. let 21. století.
https://www.militarybox.cz/news/turecky ... rady-f110/
Co se týče projektu tureckého stíhače 5. generace, označovaného jako TF-X, tak bude mít dva motory. Původně se počítalo, osazení motory Eurojet EJ200. Koncem října 2018 ale vedení psolečnosti TAI rozhodlo upřednostnit motory řady F110 americké firmy General Electric. Oficiální zástupci ministerstva obrany potvrdili, že v počáteční fázi výroby bude letoun osazen pohonnými jednotkami F110-GE-129 nebo F110-GE-132. Toto rozhodnutí je údajně konečné. Později by se mělo přejít na domácí turecké motory firmy TRMotor. Jejich vývoj měl probíhat ve spolupráci s britskou společností Rolls-Royce, byla vedena jednání, která měla být dokončena do konce července letošního roku, ale nestalo se tak. Nabídka na vklad do vývoje a poskytnutí potřebných technologíí pro turecké motory došla také z Ruska, a turecká strana nabídku studuje. Pokud jde o samotný letoun, tak v lednu 2017 Turecko a Velká Británie podepsaly významnou dohodu v hodnotě přesahující 128 mil dolarů o technologické pomoci při vývoji TF-X. Na výrobě se tak podílí britská společnost BAE Systems a první prototyp má být zalétán v roce 2023. Sériová výroba má být zahájena mezi lety 2032 a 2035. Ve službě u tureckého letectva TurAF, se s nimi počítá až do 70. let 21. století.
https://www.militarybox.cz/news/turecky ... rady-f110/
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/2/2024, 08:47, celkem upraveno 2 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecká armádo kam kráčíš?
Představen model turecké stíhačky nové generace TF-X
Na výstavě Paris Air Show 2019 byl představen model turecké stíhačky nové generace TF-X.
podle plánů má poprvé vzlétnout v roce 2025 a být zařazen do výzbroje v roce 2028.
Na výstavě Paris Air Show 2019 byl představen model turecké stíhačky nové generace TF-X.
podle plánů má poprvé vzlétnout v roce 2025 a být zařazen do výzbroje v roce 2028.
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/8/2022, 23:44, celkem upraveno 1 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecká armádo kam kráčíš?
Turecko chce urychlit vývoj letounu TF-X
Turecko má v úmyslu urychlit vývoj víceúčelového bojového letounu TF-X páté generace, rozhodnutí má být reakcí na americký záměr nedodat letouny F-35. The Guardian se odvolává na vyjádření tureckého ministra obrany ke snaze obnovit a urychlit spolupráci se společností Rolls-Royce na vývoji proudového motoru pro bojové letouny nové generace, tedy i pro TF-X. V roce 2017 byla podepsána dohoda v hodnotě 100 mil liber na vytvoření společného turecko-britského podniku, který by měl zajistit vývoj a následnou výrobu motoru pro nový turecký bojový letoun. Zmiňovány jsou dva motory s maximálním tahem kolem 118 kN. V březnu roku 2019 byl společný projekt zastaven, údajně kvůli neshodám v oblasti právní ochrany duševního vlastnictví, a také z důvodu britské nelibosti k turecké snaze hledání alternativních dodavatelů a ruské nabídce technologií. Teď je poněkud otázkou, zda budou mít Britové zájem obnovit jednání. Původně se zmiňovalo, že prototyp by měl vzlétnout v roce 2023, v létě 2019 se ale již zmiňuje rok 2025.
https://www.facebook.com/MilitaryboxCZ/ ... =3&theater
Turecko má v úmyslu urychlit vývoj víceúčelového bojového letounu TF-X páté generace, rozhodnutí má být reakcí na americký záměr nedodat letouny F-35. The Guardian se odvolává na vyjádření tureckého ministra obrany ke snaze obnovit a urychlit spolupráci se společností Rolls-Royce na vývoji proudového motoru pro bojové letouny nové generace, tedy i pro TF-X. V roce 2017 byla podepsána dohoda v hodnotě 100 mil liber na vytvoření společného turecko-britského podniku, který by měl zajistit vývoj a následnou výrobu motoru pro nový turecký bojový letoun. Zmiňovány jsou dva motory s maximálním tahem kolem 118 kN. V březnu roku 2019 byl společný projekt zastaven, údajně kvůli neshodám v oblasti právní ochrany duševního vlastnictví, a také z důvodu britské nelibosti k turecké snaze hledání alternativních dodavatelů a ruské nabídce technologií. Teď je poněkud otázkou, zda budou mít Britové zájem obnovit jednání. Původně se zmiňovalo, že prototyp by měl vzlétnout v roce 2023, v létě 2019 se ale již zmiňuje rok 2025.
https://www.facebook.com/MilitaryboxCZ/ ... =3&theater
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/8/2022, 23:45, celkem upraveno 3 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Rusko nabízí pomoc s vývojem TF-X
Ředitel Ruské federální vojenské a technické spolupráce Dmitry Shugaev, z mínil během rozhovoru pro turecká média, že Turecko nedostane Su-57, ale nabízí spolupráci na tureckém programu TF-X. Moskva konkrétně nabízí Ankaře dodání motorů, avioniky, palubních systémů, strukturálních prvků a záchranných systémů pro piloty. Rovněž zmínil, že nabídka na prodej letounu 5. generace Su-57 již neplatí, protože tento typ letadla je vyhrazen pouze pro ruské letectvo, a proto v současné době není určen pro export. Pokud se Turecko rozhodne koupit Su-35, jsou prý připraveni vést další jednání. Bude zajímavé sledovat, jak se Turecko postaví k tomuto návrhu.
https://www.facebook.com/militarium.net ... =3&theater
Ředitel Ruské federální vojenské a technické spolupráce Dmitry Shugaev, z mínil během rozhovoru pro turecká média, že Turecko nedostane Su-57, ale nabízí spolupráci na tureckém programu TF-X. Moskva konkrétně nabízí Ankaře dodání motorů, avioniky, palubních systémů, strukturálních prvků a záchranných systémů pro piloty. Rovněž zmínil, že nabídka na prodej letounu 5. generace Su-57 již neplatí, protože tento typ letadla je vyhrazen pouze pro ruské letectvo, a proto v současné době není určen pro export. Pokud se Turecko rozhodne koupit Su-35, jsou prý připraveni vést další jednání. Bude zajímavé sledovat, jak se Turecko postaví k tomuto návrhu.
https://www.facebook.com/militarium.net ... =3&theater
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
BAE Systems pomůže turkům s TF-X
Včera šéf štábu RAF zmínil britskou společnost BAE Systems jako oficiálního programového partnera turecké stíhačky TF-X. Britové v podstatě za turecké peníze otestují některá řešení, které v budoucnu využijí u vlastního letounu Tempest. Bude ale zajímavé sledovat, jak se popasují s embargem na vývoz vojenských technologií do Turecka. Pokud jde o samotný program TF-X, tak nejprve byla partnerskou společností švédský Saab, který koncem roku 2015 nahradilo právě BAE Systems. Původně se zmiňoval vstup do služby v roce 2025, ale vzhledem k průtahům a přešlapováním bude patrně ještě dlouho trvat než vznikne alespoň letuschopný prototyp. Nutno podotknout, že spekulace o možné spolupráci s Rusi a odvození TF-X od Su-57, tak v podstatě berou za své, minimálně prozatím.
https://www.facebook.com/militarium.net ... 425531381/
Včera šéf štábu RAF zmínil britskou společnost BAE Systems jako oficiálního programového partnera turecké stíhačky TF-X. Britové v podstatě za turecké peníze otestují některá řešení, které v budoucnu využijí u vlastního letounu Tempest. Bude ale zajímavé sledovat, jak se popasují s embargem na vývoz vojenských technologií do Turecka. Pokud jde o samotný program TF-X, tak nejprve byla partnerskou společností švédský Saab, který koncem roku 2015 nahradilo právě BAE Systems. Původně se zmiňoval vstup do služby v roce 2025, ale vzhledem k průtahům a přešlapováním bude patrně ještě dlouho trvat než vznikne alespoň letuschopný prototyp. Nutno podotknout, že spekulace o možné spolupráci s Rusi a odvození TF-X od Su-57, tak v podstatě berou za své, minimálně prozatím.
https://www.facebook.com/militarium.net ... 425531381/
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/8/2022, 23:46, celkem upraveno 1 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Něco nového o letounu TF-X
Prototyp nového stíhače by měl vyrolovat z hangáru v roce 2023, do toho roku bude na vývoj uvolněno-8,2 miliardy dolarů.
Podle tohoto zdroje o letoun projevuje zájem Malajsie a Pákistán . https://www.defenceturk.net/mmunun-on-t ... -yapilacak
Prototyp nového stíhače by měl vyrolovat z hangáru v roce 2023, do toho roku bude na vývoj uvolněno-8,2 miliardy dolarů.
Podle tohoto zdroje o letoun projevuje zájem Malajsie a Pákistán . https://www.defenceturk.net/mmunun-on-t ... -yapilacak
Re: Turecký letoun TF-X
Si věří. No, prý už prosakuje jeho bojové jméno, ....Özil
(vtip)
(vtip)
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Turecký letoun TF-X
Zrovna u Pákistánu bych čekal, že je má pevně zaháčkované Čína. Je ale fakt, že Turecko má docela dost "přátel", kteří od nich rádi pořizují vojenskou techniku (i z politicko-kulturních důvodů).
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Rase, nakreslit, postavit, zalétat, odzkoušet, zařadit do služby a nabýt alespoň nějaké bojové schopnosti je i v případě letounu čtvrté generace běh na velice dlouhou trať. Turecko? De facto na zelené louce za pár let? Já celou tuhle taškařici vnímám jako Erdoganovo maňáskové divadélko. Nicméně v Turecku se pár důvěřivých diváků najde.
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 20/1/2021, 18:36, celkem upraveno 1 x.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Turecký letoun TF-X
Tak musíme se podívat na historii projektu, kdy jim ten letoun měly v podstatě navrhnout a postavit zahraniční společnosti (ať již Saab nebo jiní). Postupem času se ale dost změnila politická situace v zemi, což možnosti "spolupráce" dost okleštilo. Nějaké zapojení Ruska se zdá být již minulostí a koncem loňského roku se zmiňoval návrat BAE Systems. Ti pracují na Tempestu, tedy vývojové schopnosti mají na hodně vysoké úrovni. Otázkou spíš je, kolik prostředků je do projektu TF-X vůbec investováno (moc asi ne) a co všechno budou moct / chtít, Turkům "dát". Osobně jsem skeptický, byť navrhnout drak nebude tak moc problém, otazník je nad motory, elektronikou atd.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Je to problém. Když už jsi zmínil tu historii, nezačalo to náhodou tím, když jim Amíci začali cukat s F-35?Osobně jsem skeptický, byť navrhnout drak nebude tak moc problém
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Turecký letoun TF-X
Tak ona ta "generačnost" není záležitost ani tak draku - stealth tvarování a potahu, ale především (viz F-35) avioniky, senzorů, datalinků a schopnosti kooperovat s UAV. A tady si dovolím Turky hodnotit dost nízko. Ledaže by přišli s prosíkem za Izraelem. Ale to asi nehrozí.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Turecký letoun TF-X
Podle posledních zpráv se vývoj letounu TF-X vleče kvůli technologickým potížím a problémům s přenosem know-how. Úhelným kamenem dalšího vývoje je výběr vhodného motoru. Probíhají sice jednání s firmou Rolls-Royce o přenosu technologií a případné kooperaci, ale finální dohoda není v dohledu.
https://www.defensenews.com/air/2021/02 ... -aircraft/
https://www.defensenews.com/air/2021/02 ... -aircraft/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Turecký letoun TF-X
Šéf tureckého státního výrobce Turkish Aerospace Industries,Temel Kotil v televizním rozhovoru minulý týden oznámil, že plánovaná cena letounu TF-X pro turecké letectvo bude činit 100 mil. USD. První let je podle něj plánován na rok 2025 a zavedení do výzbroje tureckého letectva na rok 2029.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Turecký letoun TF-X
Turecká spolupráce s Pákistánem
Turecko a Pákistán budou spolupracovat na vývoji letounu nové generace. Nový letoun páté generace bude navržen tak, aby splňoval provozní požadavky obou zemí a nahradí stávající flotily stíhaček F-16 u obou letectev. Vývoj letounu bude probíhat společně s tureckou firmou TUSAŞ, která program vede, a se zapojením inženýrů z pákistánského centra NUST. Část operací TUSAŞ se v roce 2022 přesune do Pákistánu jako součást řady aktivit na podporu bilaterální spolupráce v obranném průmyslu mezi oběma zeměmi. Turecko i Pákistán dosud pracovaly samostatně na svých letounech páté generace. Nyní budou vývojové programy sloučeny. Není úplně jasné, jak nové partnerství ovlivní nadcházející fáze tureckého programu TF-X. Prototyp letadla má být postaven v roce 2023 a svůj první let má uskutečnit v letech 2025 až 2026 v konfiguraci TF-X Block 0. Do roku 2029 je plánováno postavit šest prototypů. Příchod letounu do výzbroje tureckého letectva je naplánován na rok 2029 a export by mohl začít ve třicátých letech. TF-X bude pravděpodobně přepracován tak, aby vyhovoval operačním požadavkům obou partnerů, výsledkem čehož budou speciální varianty letadel, které se mohou lišit v konfiguraci avioniky a zbraňových systémů. Výroba a finální montáž bude asi probíhat v obou zemích. Další zemí, kterou Turecko oslovilo s návrhem na účast v programu TF-X, je Malajsie. Počátkem roku 2020, Ankara nabídla Malajsii možnost podílet se na vývoji a výrobě letounu TF-X, který by mohl v budoucnosti nahradit americké stroje F/A-18D a ruské Su-30MKM ve výzbroji malajského letectva.
https://www.facebook.com/MilitaryboxCZ/ ... 439857540/
Turecko a Pákistán budou spolupracovat na vývoji letounu nové generace. Nový letoun páté generace bude navržen tak, aby splňoval provozní požadavky obou zemí a nahradí stávající flotily stíhaček F-16 u obou letectev. Vývoj letounu bude probíhat společně s tureckou firmou TUSAŞ, která program vede, a se zapojením inženýrů z pákistánského centra NUST. Část operací TUSAŞ se v roce 2022 přesune do Pákistánu jako součást řady aktivit na podporu bilaterální spolupráce v obranném průmyslu mezi oběma zeměmi. Turecko i Pákistán dosud pracovaly samostatně na svých letounech páté generace. Nyní budou vývojové programy sloučeny. Není úplně jasné, jak nové partnerství ovlivní nadcházející fáze tureckého programu TF-X. Prototyp letadla má být postaven v roce 2023 a svůj první let má uskutečnit v letech 2025 až 2026 v konfiguraci TF-X Block 0. Do roku 2029 je plánováno postavit šest prototypů. Příchod letounu do výzbroje tureckého letectva je naplánován na rok 2029 a export by mohl začít ve třicátých letech. TF-X bude pravděpodobně přepracován tak, aby vyhovoval operačním požadavkům obou partnerů, výsledkem čehož budou speciální varianty letadel, které se mohou lišit v konfiguraci avioniky a zbraňových systémů. Výroba a finální montáž bude asi probíhat v obou zemích. Další zemí, kterou Turecko oslovilo s návrhem na účast v programu TF-X, je Malajsie. Počátkem roku 2020, Ankara nabídla Malajsii možnost podílet se na vývoji a výrobě letounu TF-X, který by mohl v budoucnosti nahradit americké stroje F/A-18D a ruské Su-30MKM ve výzbroji malajského letectva.
https://www.facebook.com/MilitaryboxCZ/ ... 439857540/
Naposledy upravil(a) Rase dne 17/3/2023, 22:28, celkem upraveno 2 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Turecko se dohodlo s firmou Rolls-Royce na společném vývoji nového motoru pro svoji stíhačku.
https://www.dailysabah.com/business/def ... aft-engine
https://www.dailysabah.com/business/def ... aft-engine
Re: Turecký letoun TF-X
Turecko jen překvapuje- bezpilotní stíhačka MIUS -https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... mbly-line/
Vzhledem k budoucnosti, ve které bude vzdušnému boji dominovat bezpilotní technika, bude „BAYRAKTAR KIZILELMA“ vyvinut výhradně tureckým průmyslem
Podle informací poskytnutých společností bude BAYRAKTAR KIZILELMA silou, se kterou je třeba počítat, a to především díky své agresivní manévrovatelnosti a schopnosti utajení proti radaru. Kromě toho bude BAYRAKTAR KIZILELMA schopna vzlétnout a přistát na letadlových lodích s krátkou dráhou a provádět mise s interně nesenou municí.
První prototyp BAYRAKTAR KIZILELMA bude používat turboventilátor k letu rychlostí 0,8 Mach blízko rychlosti zvuku; pozdější prototypy budou létat nadzvukovou rychlostí. Anténa SATCOM umožní autonomní ovládání přes satelit a MIUS může zůstat ve vzduchu až 5 hodin. Bezpilotní proudový letoun bude mít vzletovou hmotnost 6 tun a nosnost až 1500 kg.
Vzhledem k budoucnosti, ve které bude vzdušnému boji dominovat bezpilotní technika, bude „BAYRAKTAR KIZILELMA“ vyvinut výhradně tureckým průmyslem
Podle informací poskytnutých společností bude BAYRAKTAR KIZILELMA silou, se kterou je třeba počítat, a to především díky své agresivní manévrovatelnosti a schopnosti utajení proti radaru. Kromě toho bude BAYRAKTAR KIZILELMA schopna vzlétnout a přistát na letadlových lodích s krátkou dráhou a provádět mise s interně nesenou municí.
První prototyp BAYRAKTAR KIZILELMA bude používat turboventilátor k letu rychlostí 0,8 Mach blízko rychlosti zvuku; pozdější prototypy budou létat nadzvukovou rychlostí. Anténa SATCOM umožní autonomní ovládání přes satelit a MIUS může zůstat ve vzduchu až 5 hodin. Bezpilotní proudový letoun bude mít vzletovou hmotnost 6 tun a nosnost až 1500 kg.
Re: Turecký letoun TF-X
V Turecku byly představeny první fotografie prototypu stíhačky nové generace MMU (Milli Muharip Ucak). Stroj vstoupil do finální fáze montáže.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Prototyp MMU/TFX během pozemních testů provedených 16. března 2023.
https://www.savunmasanayist.com/milli-m ... igi-anlar/
https://www.savunmasanayist.com/milli-m ... igi-anlar/
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Turecký letoun TF-X
Existuje k tomu nějaké video, kde je zřejmé, že to opravdu pojíždí?
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"