Cvičné letouny pro OSSR

Odpovědět
Suger
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 160
Registrován: 6/2/2018, 20:41

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Suger »

Zemkat, tak tento rok (2021) nabehla výroba na prvé kusy pre USAF... Boeing už vyrobil aj pozemný trenažér, prvé majú byť odovdzané USAF v roku 2023. Operačné nasadenie lietadiel má byť vtiež v roku 2023. Military verzia bude v tomto období v ponuke tiež, viacerí zákazníci ju budú požadovať... (2023-5)
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2569
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Lynx »

Švédska cesta vycviku: Grob G120 nahradí staré Saaby 105, potom M346/T7 a potom Gripen. S tým, že v čase nedostatku/chýbajúcich AJT nahradia ich funkciu Jas39D. Tiež cesta.

https://www.defence24.pl/szwecja-szkoln ... -komentarz

Inak s tými opravami exponátov v LOTN akoby si cvičili postupy na výrobu časti draku, vid proklamacie s AVA. Aj nábor všetkých možných pozícii(robotnickýyh) by tomu nasvedčoval.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:Švédska cesta vycviku: Grob G120 nahradí staré Saaby 105, potom M346/T7 a potom Gripen. S tým, že v čase nedostatku/chýbajúcich AJT nahradia ich funkciu Jas39D. Tiež cesta.
(...)
Ohledně AJT, IMHO asi bude otázkou co s Gripeny A/B/C/D ve Švédsku (a těch 2x14 Gripenů C/D, které jsou pronajaty do ČR a do Maďarska).

viz info od Starlight z roku 2019
Pídil ses po počtech letounů JAS-39.

1)

Podle oficiálních švédských údajů mají v rezervě uloženo 30 letounů JAS-39A/B (rozdělení na verze nepublikovali). Všechny (info 2017) by měly být použity jako zdroj dílů pro nové JAS-39E švédského letectva. Původně chtěly z finančních důvodů rozebírat JAS-39C, ale aby udrželi počty operačních letounů ve službě, tak jako první půjdou staré A/B.

Protože nových JAS-39E je objednáno 60 kusů (+10 kusů jako opce), tak asi časem dojde i na JAS-39C švédského letectva. Švédské letectvo by v současnosti mělo mít 72 jednomístných JAS-39C a 23 dvoumístných JAS-39D (+ budou ještě někde prototypy). Tedy s opcí až 70 nových JAS-39E může nahradit stávající JAS-39C téměř 1:1.

JAS-39D budou převeleny k výcviku místo Sk 60W (Saab 105) pro úlohy pokračovacího a operačního výcviku. Sk 60 mají dolétat v roce 2025. Protože Sk 60 plní i roli základního výcviku, tak na tuto pozici se bude hledat nový vrtulový cvičný letoun příslušné kategorie.

2)

Celkové počty letounů JAS-39 Gripen. Bylo vyrobeno pouze 204 sériových letounů pro švédské FMV/ letectvo a 26 letounů pro Jižní Afriku. Maďarské (14), české (14) a thajské Gripeny (12) jsou právě z těchto 204 švédských letounů.

204 švédských letounů bylo nově vyrobeno v následujících počtech:
• JAS-39A – 104 kusů
• JAS-39B – 14 kusů
• JAS-39C – 69 kusů
• JAS-39D – 14 kusů

Poslední z těchto 204 letounů byl předán FMV v roce 2008. Švédské letectvo dosud při haváriích přišlo o 5 sériových Gripenů - 3 x JAS-39A a 2 x JAS-39C.

Všechny maďarské JAS-39 jsou exportní verze EBSHU (12 x JAS-39C a 2 x JAS-39D) a vznikly přestavbou z JAS-39A. Mají nové C/D trupy, ale prý si ponechaly stará křídla z verze A. Všechny české jsou nově postavené JAS-39C a D sebrané z výše uvedených nově vyrobených švédských C a D. Všechny thajské JAS-39C (8) a JAS-39D (4) jsou asi verze EBS, tedy přestavěné JAS-39A švédského letectva.

Švédské FMV objednalo v roce 2007 přestavbu JAS-39A na 31 kusů JAS-39C/D. Součty pak vycházejí na 97 letounů verze C/D ve Švédském letectvu (bez těch pronajatých do ČR). Ty slouží u třech křídel (F7,F17,F21), každé se dvěma stíhacími letkami s letouny JAS-39C/D. V roce 2009 švédská vláda schválila obrannou strategii, která počítala s maximálně 100 letouny JAS-39C/D.

Jeden z pramenů hovoří, že na každý JAS-39D rozebrali dva JAS-39A, ale pak celkové počty úplně nesedí. Je možné, že použili i nějaký JAS-39B. Poslední přestavěný JAS-39C byl předán FMV v březnu 2015. To je poslední vyrobený sériový Gripen verze JAS-39C/D.

3)

Pro udržení výrobní linky u Saabu před náběhem výroby JAS-39E bylo FMV za peníze švédských daňových poplatníků objednáno a vyrobeno 14 kusů draků letounu C/D (10 x C + 4 x D), které měly být prodány při dalším export verze C/D (odkud zamýšlely vzít zbytek letounu nevím). Tento export se jak je známo, dosud nezdařil.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:Veľmi bude záležať, aké bojové schopnosti budú dane stroje ponúkať. Ide o obnovu lietadiel 2.Taktickej letky a už z názvu samotného vyplýva, že nejde len o cvicnu letku. Rozhodne by som odporúčal v tejto situácii čakať, lebo momentálne je trh v tomto segmente, aký je, a priorít je veľa. Najbližšie 3 roky to riešiť netreba a za ten čas sa možno utrasie Aero, dokončí a zavedie T7, či Hawk. Talianska ponúka je jasná. Zaujímalo by ma, kam smeroval vojenský pridelenec GB, s ktorým min Naď (aj na soc sieťach) tak prezentoval priateľstvo a blízke vzťahy..
K podtrženému... napadají mě 3 možnosti:
a) že Velká Británie (stát) nabízí Slovensku olétané Bae Hawk T1 (tj. letadla vyrobené v rozmezí let 1976-1982 v počtu víc než 170 ks). Hawky T1 jsou dosud v provozu v pár desítkách kusů (a mají být vyřazeny do roku 2030).

b) že Velká Británie (stát) nabízí Slovensku, že slovenští piloti můžou cvičit v Británii na Bae Hawk 128 (označováno jako verze T2). Tj. zhruba stejný model jako Británie nabídla pro Katar (do Kataru šlo o dodávku Eurofighterů a pár Hawků LIFT, které ovšem by prý byly provozovány na britských ostrovech).

c) že britská firma BAe nakoupí draky a část vybavení z indické výroby Bae Hawků 132 z firmy HAL. Dovybaví je zčásti podobnou výbavou jakou mají Bae Hawky T2 provozované v RAF ... mezi "indickým" Hawkem 132 (115Y) a Hawkem T2 pro RAF je dost rozdílů.... Šlo by o stejný model "výroby", jakým vzniknul Dornier 228NG (výroba v Indii v HAL, dokončení kompletace v EU).... A indický HAL třebas nabídne Tejas jako kombinaci s "indickými" Hawky. :?:


Krom výše uvedených možností si nejsem úplně jistý, zda-li ?montáž/kompletace? Bae Hawků 165 v Saúdské Arábii je schopná vyprodukovat nějaká další kompletní letadla poté co skončila výroba Bae Hawků ve velké Británii.


P.S. Předpokládám, že případné olétané Goshawky (T-45A/C) patrně nejsou reálnou variantou.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4133
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od niko »

No vidis a v skutocnosti su len dve moznosti. A to:

1. VzS rozhodnu ist vlastnou cestou a ostane to ako dnes. Kupia lahky trener a vycvik pojde systemom: Z-142 - L-39 NG/M-345 - F-16 D - F-16 C
2. VzS budu spolupracovat s STA a potom kupia pokrocily trener a vycvik pojde systemom: Z-142 - Texan II - M-346/T-50 atd. - F-16 D/C
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od zzz »

Niko,

klidně.

Mě (jako občanovi ČR) v první řadě záleží na tom, aby spojenecký řetězec našich zemí byl co nejpevnější. Tj. ať to dopadne jakkoliv, tak budu rád, i kdyby L-39NG "dostalo košem" (L-39NG se mi dost líbí, ale snažím se zůstat objektivní)

Já pouze zaregoval na diskusní nahrávku od Lynx...
Ještě k těm hypotetickým možnostem "Hawk a OSSR".... Dalšími variantami by mohla být:
d) finská cesta - tj. OSSR by odkoupilo nějaké zachovalejší Hawky (60x series) a využívalo by MRO, které používají finové pro své ex-švýcarské Hawky 66. Možná Saúdové budou se zbavovat všech svých Hawků 65/65A (např. kvůli nákupům Hawků 165), takže některé z těch cca 20x dodaných Hawků 65A před 25 lety do Saúdské Arábie by mohly být hratelná varianta.

e) a pokud OSSR by spíše mířilo na výkonější letadla než Hawky T1 či Hawky 50x či 60x series, tak možná by bylo za dobrou cenu na prodej některé z těch neprovozovaných/méně provozovaných Hawků LIFT. Např. z Jižní Afriky Hawky 120 staré cca 15 let. Otázkou je nákladnost MRO (protože konstrukční úpravy pro účely jihoafrického letectva). To už spíše ty australské, ale nevím jsou-li eventuelně na prodej
https://www.airforce-technology.com/projects/lift/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4133
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od niko »

Cele je to v zasade o tom, ako sa dohodnu OSSR s STA. Teda alebo nedohodnu. Osobne dufam, ze sa dohodnu a letectvo sa posunie dalej.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od zzz »

držím palce
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4133
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od niko »

Diki moc. Sam som zvedavy, ako to dopadne.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od zzz »

M345 ze spodu:

Obrázek
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5057
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Thajsko dokupuje dva T-50TH za 72mil. USD, spolu s náhradnými dielami a ďalším vybavením.
Cena za jeden kus tak vychadza na cca 30,5mil eur.

https://www.janes.com/defence-news/news ... h-aircraft
Suger
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 160
Registrován: 6/2/2018, 20:41

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Suger »

Je zaujímavé, že v Thajsku T-50TH nahrádza RTAF Aero Vodochody L-39ZA Albatross !
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1447
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Flader »

No keď 72 miliónov stoja dva cvičné T-50 pre užívateľa ktorý ich má už zavedené, tak potom FA-50 budú pre nového používateľa ešte výrazne drahšie.
Uživatelský avatar
mikhail
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1704
Registrován: 19/4/2006, 20:09

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od mikhail »

Flader píše:No keď 72 miliónov stoja dva cvičné T-50 pre užívateľa ktorý ich má už zavedené, tak potom FA-50 budú pre nového používateľa ešte výrazne drahšie.
Pre OSSR je TA-50 aj FA-50 príliš drahý luxus. Tie si popri F-16 určite dovoliť nemôžeme.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4133
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od niko »

Hlavne, co som postrehol, armada nie je vobec nadsena myslienkou, ze by im zakladny vycvik robil sukromnik a ona by robila uz len pokracovacy. Takze podla mna to vyzera skor na stroj nizsej kategorie.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2569
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Lynx »

SR ako taká nie je nadšená tým, že napr STA sa podieľa veľmi výrazne na ziskovosti CELEJ CSG, zato slovenskí občania trpia hlukom nielen cez deň. Celý tento zisk je následne odvedeny do ČR, keďže sta patrí pod firmu registrovanu v Prahe.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4015
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od HONZIK11 »

SR ako taká nie je nadšená....vyřešily byto lněné vzducholodi .
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5057
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

STA sidli v Dubnici nad Váhom.
Zisk 2mil€ nie je veľmi výrazný podiel na zisku celej CSG.

Ak si niekto kupi nehnuteľnosti pri letisku a potom sa sťažuje nahluk, mal by rozmýšľať, ci je svojpravny.

https://finstat.sk/47055952#viac-informacii
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4133
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od niko »

To s tym hlukom ke taka davova psychoza a hlavne blbost. Ked tam lietala letecka skola s prudovymi lietadlami, tak to bolo ok ? Kto byva pri letisku, musi s tym pocitat.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5057
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Treba aj povedať, ze spolupráca STA a TUKE je veľmi intenzívna.
OSSR by si základný vycvik pilotov naďalej by objednavala u TUKE. Akurát by si TUKE prenajala Texany od STA.

TUKE na spolupráci s STA silne profituje.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“