To nikdo nepopírá.Zemakt píše:Což je samozřejmě pravda, přesto, když se řekne A, mělo by se říct i B. Z celkového počtu téměř tří tisíc dodaných Hawkerů, jich verze IIA bylo pouze 210, přičemž jde právě o dodávku letounů olétaných, v některých případech dokonce konvertovaných z Mk I. Proto také zřejmě ty rozdíly v hodnotách. Dále to bylo 1 557 ks IIB s dvanácti kulomety a 1 009 ks čtyřkanónových Céček. A na závět pak 60 ks verze IID, respektive 100 ks kanadských IV.
Stejně jako to, že od října 1941 do konce roku 1942 však přicházeli pouze varianty IIA a IIB (logicky, IIC se začal vyrábět až v polovině roku 1941 a nejprve se přezbrojovali britské jednotky)
Ano, ale důvod byl jiný. IIC přicházely v létech 1943/44, kdy byl Hurricane beznadějně zastaralý a ne frontě, s výjimkou bitevních náletů, prakticky nepoužitelný. Některé IIC tedy šly k frontovým jednotkám již vyzbrojeným Hurricany, jako doplnění, naprostá většina jich ale byla odsunuta do zázemí k PVO (už toho moc nenastíhaly) a následně i k pomocným jednotkám - vlekaly například nákladní kluzáky Antonov A-7 či Gribovsky G-11 při výcviku jejich pilotů.Zemakt píše:Céčka chodila zejména k PVO, což bych řekl svým způsobem potvrzuje jejich vhodnost ke stíhání bombardérů. Lepší výškovost, výzbroj, dolet atd.
Jejich přínosem u PVO bylo hlavně to, že modernější stíhací letouny mohly jít na frontu.
Přesné počty se mi teď nepodařilo zjistit, i když jsem přesvědčen, že jsem to kdysi někde četl.Zemakt píše:Sovětské výzbrojní modifikace (2 x ŠVAK, 2 x UBS aj.) jsou zmiňovány, ale jejich četnost je otázkou.
Faktem je, že o jejich přezbrojení (odstranění nevyhovujících Browningů) se začalo jednat hned poté, co se ve větším počtu Hurricany objevily u jednotek. Pokud pominu polní úpravy - viz Safonovův 78. IAP, kde zkušený inženýr pluku "samo domo" předělal několik Mk.IIA na výzbroj 4 velkorážných kulometů UB (zajímavostí je, že použil verzi UBT ... tedy kulomety do střeleckých věží), případně technici 152. AIP, kteří stejným způsobem předělali 9 Hurricanů pluku ještě do konce roku 1941 - tak seriózně se tím začali zabývat v březnu 1942, kdy padlo rozhodnutí o přezbrojení všech Hurricanů. Testovaly se 3 varianty ... 4x UB, 2x UB + 2x ŠVAK, 4x ŠVAK. Nejvýhodnější, vzhledem k výkonům Hurricanu, byla vyhodnocena první varianta, ale protože kulometů UB nebylo v té době dost, byla jako kompromis zvolena varianta 2x UB + 2x ŠVAK.
Od května 1942 všechny dodané Hurricane MK.IIB nejprve přešly přezbrojením na 2x UB + 2x ŠVAK, v některých případech 4x ŠVAK (když nebyly UB). Paralelně s tím "polní brigády" 81. leteckého závodu, který za přezbrojení odpovídal, přezbrojovaly Hurricany aktivních IAP na letištích v Kubince, Chimkách, Moninu a Jegorovce. V některých případech Hurricany přezbrojovali přímo v polních dílnách.
Jistěže existují.Zemakt píše:Existují vůbec nějaká relevantní data, kolik bylo kanónových Išaků?
První kanónové verze I-16 typ 12 vzniklo pouze 44, ale to bylo již v roce 1936. Následné verze I-16 typ 17 bylo vyrobeno 341. Toto byly verze se slabším motorem M-25, kterých se WWII moc nedočkalo. Z verzí s motory M-62/63 to bylo 59 ks I-16 Typ 27 a hlavně 293 I-16 Typ 28 z roku 1939.
Celkem tedy "kanónových" I-16 vzniklo 737 z nichž cca 400?? se dočkalo nasazení ve WWII.