Iljušin IL-2

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Iljušin IL-2

Příspěvek od xradar »

Projekt byl svěřen v roce 1938 konstrukční brigádě S.V. Iljušina v CKB. O něco málo později, počátkem roku 1939, byl podobným úkolem pověřen P.O. Suchoj. Vojenské letectvo se chtělo zabezpečit, aby mělo možnost výběru nebo alespoň záložního typu pro případ nezdaru Iljušinovy koncepce. Ocelový pancíř o proměnné tloušťce od 4 do 7 mm tvořil přímo skořepinu trupu, od vrtulového krytu až za kabinu osádky. Vážil asi 700 kg. Prototyp CKB-55, připravený pro skutečné letové zkoušky, byl zalétán 30. prosince 1939 V.K. Kokkinakim. Křídla a ocasní plochy byly celokovové, duralové. Motor byl řadový AM-35 o 1 350 k. V kabině seděli za sebou pilot a střelec/radista, z nichž druhý mohl obsluhovat pohyblivý kulomet ŠKAS pro střelbu dozadu. Pilot ovládal čtyři kulomety téže značky, vestavěné pevně do křídel. V pumovnicích v centroplánu křídla mohl BŠ-2 nést až 500 kg pum. Komise však nebyla nadšena malým výkonem motoru, podélnou stabilitou, ani výzbrojí. Proto došlo ke změnám a 12. října 1940 mohl V.K.Kokkinaki zasednout do pilotního prostoru nového prototypu CKB-57, který odpovídal všem novým názorům. V přídi byl tentokrát nový dvanáctiválec AM-38 o 1 600 k s výškovostí sníženou ze 4500 na 3000 m. Výzbroj se změnila na dva pevné kanóny ŠVAK 20 mm a dva pevné kulomety ŠKAS 7,62 mm, upravené ocasní plochy zlepšily podélnou stabilitu a pancéřování zadní stěny kabiny se změnilo ze 7 mm na 12 mm. Vojenské letectvo se zřeklo možnosti aktivní obrany dozadu, druhý člen osádky tehdy odpadl a jeho váha mohla být využita pro zvětšení zásoby paliva z původních 315 na 470 kg. Palivové nádrže měly zajímavou novinku - nad hladinu paliva se za letu přiváděly ochlazené výfukové plyny jako netečný plyn, který snižoval nebezpečí vznícení paliva v případě prostřelení nádrží. Měl rychlost až 450 km/h u země a 470 km/h ve výši 2500 m, mohl nést 400 kg pum a navíc také osm raketových střel RS-82 nebo RS-132 na odpalovacích kolejničkách pod křídly. Proti původním předpokladům byl sice ochuzen o možnost samostatné obrany směrem dozadu, ale vojenské letectvo předpokládalo, že bude krýt akce šturmoviků dostatečným počtem stíhačů, které zajistí jejich bezpečnost. Praxe z prvního údobí války na území SSSR však ukázala nereálnost těchto úvah. Il-2 nezůstal po celou dobu ve své původní jednomístné verzi. Prototyp verze Il-2 typ 3 prošel státními zkouškami v červenci 1942, ve třetím čtvrtletí 1942 přišly první dvou místné šturmoviky k frontovým jednotkám a v lednu a únoru 1943 zasáhly již ve větším počtu do bojů u Stalingradu. Typu 3 bylo dáno do vínku mnoho změn. Především šlo o obranu dozadu. Tu nyní zabezpečoval střelec/pozorovatel, který seděl v prodloužené kabině zády k pilotu a ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm se 150 náboji. Kanóny již nebyly dvacetimilimetrové ŠVAKy, ale nové Vja ráže 23 mm, jejichž vývoj v roce 1941 dokončila dvojice Volkov a Jarce. Od května 1943 dostávaly některé šturmoviky i dva speciální protitankové automatické kanóny 11-P-37 raže 37 mm, každý s 32 náboji. Všechny úpravy přinesly přirozeně zvýšení vzletové váhy z 5340 na 5873 kg. To si vyžádalo opět vyšší výkonnost motoru, ale vhodný motor byl již k dispozici. A.A.Mikulin vyvinul speciální verzi motoru AM-38F s výkonností 1 750 k, snížil kompresní poměr ze 6,8 na 6, takže motor mohl pracovat s lepším automobilovým benzínem, a výškovost motoru se snížila na pouhých 750 m, ovšem záměrně, protože ve větších výškách šturmoviky bojově nepracovaly. Iljušiny dokázaly zasadit nacistickým tankovým vojskům skutečně drtivé ztráty. Při soustředěném útoku na tanková seskupení v Kurském oblouku dokázaly šturmoviky zlikvidovat za dvacet minut sedmdesát nacistických tanků.

TTD:
Iljušin Il-2: jednomotorový jedno- nebo dvoumístný dolnoplošný bitevní letoun.
Trup: přední část je pancéřová a slouží i jako motorové lože, zadní část tvořená dřevěnou nebo kovovou konstrukcí potažená buďto překližkou nebo hliníkovým plechem.
Křídlo: celokovové nebo smíšené konstrukce, centroplán, pevně spojený s trupem je vždy celokovový, zčásti pancéřovaný a nese též gondoly podvozku a spodní palivovou nádtž. Křidélka a klapky byly buďto dřevěné nebo duralové.
Podvozek: má hlavní nohy vidlicového typu umístěny v gondolách částečně zatahovatelné do trupu. Ostruha se za letu nezatahuje. Kolový podvozek býval v zimních měsících (také díky tomu že z letištních ploch se neodklízel sníh) nahrazován lyžovým podvozkem.
Pohonná jednotka: představoval dvanáctiválcový řadový motor AM-38 nebo AM-38F, chlazený kapalinou o výkonu 1196 - 1287 kW (1626 - 1750 k).
Výzbroj: nejrůznější viz text.
Technická data Il-2 (jednomístná verze rok 1942):
Rozpětí: 14,60 m, Délka: 11,60 m, Nosná plocha: 38,50 m2, Výška: 3,40 m Hmotnost prázdného letounu: 4 261 kg, Vzletová hmotnost: 5 788 kg, Maximální rychlost: 426 km/h, Maximální rychlost u země: 396 km/h, Dostup: 6 200 m, Dolet: 740 km
Technická data Il-2 typ 3 (dvoumístná verze rok 1944):
Rozpětí: 14,60 m, Délka: 11,65 m, Nosná plocha: 38,50 m2, Výška: 3,40 m Hmotnost prázdného letounu: 4 525 kg, Vzletová hmotnost: 6 360 kg, Maximální rychlost: 410 km/h, Maximální rychlost u země: 390 km/h, Dostup: 6 000 m, Dolet: 765 km

Obrázek


Obrázek



A OTÁZKA DO PRANICE KTERÝ BITEVNÍ LETOUN WWII POVAŽUJETE ZA NEJLEPŠÍ??? :twisted:
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Já za něj považuji právě šturmoviky - létající tanky!

Jak uvádíš při soustředěném útoku na tanková seskupení dokázaly šturmoviky zlikvidovat za dvacet minut sedmdesát nacistických tanků! Údery šturmoviků dopadaly na hitlerovce jako "černá smrt" a není divu, že tak Iljušiny přezdívali. Stalin je neváhal označit za důležité jako chléb.
Naposledy upravil(a) Lord dne 19/3/2005, 06:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

ano, byly to podle mne specializované letouny pro toto použití a tímpádem nejlepší. Nevím, kromě štuky o takovém letadle
toltec
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 165
Registrován: 10/11/2004, 20:27
Bydliště: StČ

Příspěvek od toltec »

Tak bitevních letadel by se dalo vyjmenovat spousty.... BP Defiant-em počínaje. Il2m3 patří mezi nejmasověji nasazené, to ano, ale mezi nejlepší bitevníky...? Nemyslím si to.
Vzpomeňte na trestaneckou OKB - z vzešly vynikající letouny univerzílního použití - Tu 2, Pe 2.....
USA a Anglii jsme vynechali.... - SBD nebyly nijak oslňující, ale vždy byly tam, kde bylo ptřeba a zrovna měly s sebou náklad bomb a plné kulometné pásy.....
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

Americké SBD nejsou o létání, je to o odvaze do nich vlézt, ale máš pravdu, na Pe-2 jsem zapoměl, ale nemyslím že by to byl specializovaný bitevník.

Obrázek
toltec
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 165
Registrován: 10/11/2004, 20:27
Bydliště: StČ

Příspěvek od toltec »

Ne, Pe 2 stejne jako Tu 2 byl univerzál, stejne jako Ju 88 - úkoly a nasazení vyplynuly ze situace na frontách.... Ale co Hawkery - Typhoony a Tempesty - svou úlohu bitevníků zvládly myslím dost dobře.

V SSSR prostě nebyl dovolen jiný typ letounu, v různých OKB byly vyprojektovány velmi zajímavé typy, ale výroba nebyla možná z mnoho důvodů - jedním z nich byl i politický.
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

ano z typhoon ů byla sestavenoa dokonce 2. taktické letecké armáda (1944) jejíž ukolem bylo bombardovat a ničit tanky a tuto funkci dělal dobře, ale bitevník to nebyl. Na tuto práci měl slabé pancéřování a připadá mi, že to byla nutnost, protože jiný vhodnější letoun nebyl. Tím ale neříkám že to bylo špatné letadlo - naopak, takovou univerzalitu abys pohledal, připomínám že ničil i německé V1. A s těmi ostatními sovětskými bitevníky - možná je to dobře, protože jinak by rozmělnili výrobu a byli by na tom jak němci.

Obrázek
Hawker Typhoon
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Il-2

Příspěvek od sa58 »

Il-2 byl typická "spotřebka" východní fronty, žádná super kvalitní konstrukce, ale učinný prostředek k určitým úkolům.

Četl jsem studii o využitelnosti velkorážových kanónů proti tankům - procento zásahů se pohybovalo pod 10% a to byly zkušební podmínky na střelnici a tank byl v klidu.... tanky na východní frotě byly ničeny nejvíce dělostřeleckou palbou, až na konci války s masivním rozšířením Panzerfaustu se procento snižuje.
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Re: Il-2

Příspěvek od xradar »

sa58 píše:Il-2 byl typická "spotřebka" východní fronty, žádná super kvalitní konstrukce, ale učinný prostředek k určitým úkolům.

Četl jsem studii o využitelnosti velkorážových kanónů proti tankům - procento zásahů se pohybovalo pod 10% a to byly zkušební podmínky na střelnici a tank byl v klidu.... tanky na východní frotě byly ničeny nejvíce dělostřeleckou palbou, až na konci války s masivním rozšířením Panzerfaustu se procento snižuje.
A jak il 2 ničil tanky, RS 82 ???
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

střely RS

Příspěvek od sa58 »

RS-82 a RS-132 byly v roce 1941 vyřazeny z výzbroje RA a nahrazeny raketami M-8 a M-13. Navíc hlavice RS byla předfragmentovaná a proti obrněným cílům se moc nehodila.
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

takže neuznáváš letadla jako tankobijce??
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ano, ale spíš JU-87G nebo P-47, Il-2 spíš jako prodlouženou ruku pěchoty
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

ale počty zničených tanků tomu tvému tvrzení neodpovídají. Je mi jasné že štuka vybavená 37mm kanony mohla způsobit větší škodu, než 20mm kanon il-2, ale oproti il u to byl hlemýžď.

Obrázek Obrázek
Ju 87 G
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

IL-2

Příspěvek od sa58 »

trochu divné znaky, nemyslítě :)

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

jojo když se blbě přistane.....

Obrázek

Obrázek Obrázek
captju87.
Konadra

Příspěvek od Konadra »

Nádherné stroje tyhle létající tanky, ovšem věřím že mohl být problém zasáhnout cíl za letu, to už jsou dnes lepší vrtulníky nebo proudová letadla, která se umí otáčet kolem ocasu. Nevíte jak se s takovým strojem manévrovalo? Německá štuka měla asi lepší manévrovací schopnosti než šturmovik, šturmovik zas unesl víc bombiček, nevím zda je možné tyto dva stroje srovnávat, každý měl svoji koncepci a taktiku v boji.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pohled na zadní střeliště Iljušinu, jak známo první verze šturmoviků byly bezbranné proti útoku nepřátelského stíhače zezadu. Rusové si mysleli, že budou schopni zajistit "černé smrti" dostatečné letecké krytí, zkušenost však ukázala, že to je omyl. Některé osádky si dokonce začaly sami montovat dozadu provizorní kulomet. Postupem času bylo zaváděno střeliště sériově, ovšem zhoršily se tak letové chování stroje, dalšími úpravami a montáží silnějšího motoru se podařilo toto eliminovat.

Obrázek
Pohled na zadní střeliště IL-2.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ju 87D/G měli podle mě obrannou výzbroj lepší.Sice jen 7,92,ale 2 v pancéřované věžičce a s 1000 nábojů na hlaveň.U Il-2 to byl sice 12,7,ale jen jeden,střelec nebyl prakticky vůbec chráněný a měl jen 125 nábojů
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

Co se týče manévrovatelniosti il 2, většina pilotů se rekrutovala z řad stíhačů, a podle nich to bylo tvrdohlavé letadlo, které se jakoby rozmíšlelo nad každou otočkou. Ale to je samoyřejmé, kdz létali na la a jacích.

Mimochodem není vám trochu povědomý :wink:

Délka 17,75 m
Rozpětí 16,95 m
Výška 5,08 m
Nosná plocha 63,5 m2
Hmotnost - prázdná 13000 kg *
- maximální vzletová 22000 kg
- obvyklá přistávací 13470 kg
- vnitřního paliva 3700 kg
- paliva i s přídavnými nádržemi 5630 kg
- výzbroje 7200 kg
Pohon Dva dvouproudové motory Izotov I-88 s tahem po 52,8 kN (5380 kg)
Dolet – praktický 750 – 800 km
- akční rádius 400 km (250 - 500 km podle zátěže a paliva)
- s maximální výzbrojí 600 km
- přeletový 3000 km
Rychlost – minimální 203 km/h
- cestovní 850 km/h
- maximální 950 km/h
- vzletová 178 km/h
- přistávací 175 km/h
Dostup – praktický 10000 m
- s jedním motorem 7000 m
Délka vzletu 640 m
Délka přistání 600 m
Zrychlení z min. rychlosti na max. 45 s
Zpomalení z max. rychlosti na min. 45 s
Minimální poloměr bojové zatáčky 550 m
Délka bojové zatáčky 26 s
Maximální povolené přetížení 5 g

Obrázek

Obrázek Obrázek
Il-102
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

xradar píše:ano z typhoonů byla sestavenoa dokonce 2. taktické letecké armáda (1944) jejíž ukolem bylo bombardovat a ničit tanky a tuto funkci dělal dobře, ale bitevník to nebyl. Na tuto práci měl slabé pancéřování a připadá mi, že to byla nutnost, protože jiný vhodnější letoun nebyl. Tím ale neříkám že to bylo špatné letadlo - naopak, takovou univerzalitu abys pohledal, připomínám že ničil i německé V1. A s těmi ostatními sovětskými bitevníky - možná je to dobře, protože jinak by rozmělnili výrobu a byli by na tom jak němci.
Kolego,
2nd TAF nebyla (opakuji: NEBYLA) sestavena jenom z typhoonů, jak to vyplývá z příspěvku. Zkus si projít její sestavu, možná najdeš minimálně jednu věc, která se týká českých luhů a hájů...

Definice bitevníku? Řekl bych, že by měl mít velkou rychlost (aby co nejrychleji unikl z dosahu ack ack), manévrovatelnost/obratnost, nosnost. To vše Typhoon splňoval. Nebo naopak velkou pasivní ochranu, tak jak to vyřešili u Iljušina. Btw, do WW2 byla všechna letectva vybavena podobnými bitevníky: spíše lehkými typy (i SSSR). Ovšem v Sovětském Svazu začal na základě zkušeností ze Španělska vývoj nového, těžce opancéřovaného ... blablabla :o)))

Že Typhoon nebyl od začátku projektován jako bitevník, ničemu nevadí, nebo snad ano?

Btw, tak nějak se mi zdá, že V-1 ničily Tempesty a sem tam Spity, ale mohu se mýlit (a typhoon se k nějaké Fi-103 připlést :o) )
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“