Tupolev ANT-6/TB-3/G-2

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Tupolev ANT-6/TB-3/G-2

Příspěvek od sa58 »

Tupolev ANT-6/TB-3/G-2

Obrázek
Po úspěšných testech ANT-4 se ukázalo, že je v silách sovětského průmyslu stavět celokovové těžké bombardéry. CAGI (Tupolev) bylo vyzváno k vývoji většího bombardéru vycházejícího z již vyrobeného ANT-4. Tupolev svěřil vývoj tohoto letounu týmu v čele s Vladimírem Petljakovem. Pod jeho vedením vznikl první čtyřmotorový jednoplošník na světě s motory umístěnými na náběžné hraně křídla.

Vývoj letounu začal v roce 1926, letectvo však až do roku 1929 stále „upřesňovalo“ zadání letounu. Petljakov vytvořil stroj s trupem lichoběžníkového průřezu, rozdělený na tři sekce. Letoun byl sice dolnoplošník, křídlo však bylo u trupu velmi silné a jeho tloušťka dosahovala skoro až do 2/3 výšky trupu. Na horní straně trupu se opět objevují dvě střeliště za sebou, další, zatažitelné, jsou umístěny mezi motory na spodní straně křídla. Prototyp byl vybaven čtyřmi motory Curtiss V1760 Conqueror o výkonu 600 HP. Poprvé se prototyp vznesl do vzduchu 22.12.1930 na letišti v Moninu, za řízením seděl Michail Gromov. I když první let ovlivnila „porucha“ s řízením chodu motoru (ovladače se otřesy samovolně posouvaly k nule), dokázal Gromov s pomocí mechanika dovést stroj bezpečně na zem. V únoru 1931 byly zahájeny státní zkoušky, v průběhu nich byly motory Curtiss vyměněny za motory BMW-VI, později za jejich sovětský klon Mikulin M-17F.

Obrázek První ANT-6

Obrázek První ANT-6

Obrázek ANT-6 s motory BMW

Stroj byl sice v schválen do sériové výroby, přesto však musel konstrukční tým řešit problémy u prvních sériových strojů. Oproti prototypu vzrostla hmotnost o více než tunu, uvádí se až 1127 kg. To bylo zapříčiněno mnoha faktory, nakonec se konstruktérům a výrobě podařilo snížit „nadváhu“ na pouhých 150 kg. První sériový stroj vzlétl 4.ledna 1932, za řízením seděl A. B. Jumašev. Stroj byl plně vybaven, zajímavostí je nosnost pum více jak 2000 kg, ty však nejsou umístěny v pumovnici, ale na vnějších závěsnících. V přídi je umístěno otočné střeliště, další zůstávají na svém místě. Letoun dostal vojenské označení TB-3

Při sériové výrobě se ukázaly motory Mikulin M-17 jako málo výkonné, bylo proto rozhodnuto o náhradě těchto jednotek výkonnějším motorem Mikulin M-34, který byl schopen dodat výkon až 830 HP. Maximální rychlost sice vzrostla pouze o 8 km/h, zlepšila se ale stoupavost. Od roku 1936 se začaly montovat přeplňované varianty M-34, označené M-34RN. S nimi dosahoval letoun standardního dostupu až 7740 metrů, vzrostla i maximální rychlost na 228 km/h. Poslední testovanou variantou motoru M-34 byla verze s kompresory M-34FRN a FRNV o výkonu až 900 HP. Vývoj letounu pokračoval až do roku 1936.

Obrázek TB-3 s M-17

Obrázek TB-3 s M34RD

V roce 1932 začala sériová výroba ve dvou továrnách, denní produkce byla až 1,5 letounu! Výroba probíhala v moskevském závodě 22, kde bylo mezi léty 1932 a 1938 vyrobeno 763 letounů, další výroba probíhala v závodě N31 v Taganrogu a několik strojů bylo vyrobeno ve Voroněži. Celková produkce i s prototypem byla 820 strojů TB-3. Bojově coby bombardér byl TB-3 nasazen v konfliktech na východě s Japonskem, během Zimní války s Finskem již byl většinou stažen z první linie a sloužil jako dopravní letoun.

Tak jako u TB-1 i TB-3 byl použit pro pokusy se systémem parazitních letounů Zveno 2. Od srpna 1934 byla zkoušena první varianta se třemi stíhačkami Polikarpov I-5, konfigurace byla jeden nad trupem + dva na křídlech. Další testy se zaměřili na podvěšené stíhačky Grigorovič I-Z pod křídly. Vrcholem byl start TB-3 s pěti letouny! Nad trupem a křídly trůnily tři Polikarpovy I-5, pod křídly byly zavěšeny dvě stíhačky I-16. Celá tato sestava odstartoval v listopadu 1935, ve výšce 2000 metrů se ještě pod trup zavěsil jeden I-Z. Potom se postupně všech šest letounů odpoutalo a přistálo. V srpnu 1941 došlo k bojovému nasazení formace Zveno Z-6SPB, jednalo se o TB-3 s dvěma zavěšenými stíhačkami Polikarpov I-16. Dva TB-3 napadly ve formaci železniční most, každá I-16 nesla jednu 250 kg pumu.

Obrázek

Obrázek Obrázek

I když koncem 30. let již TB-3 neodpovídal nejnovějším technologickým trendům, pro armády to byl stále neocenitelný stroj. Díky své velikosti mohl unést solidní náklad, používal se třeba pro výcvik parašutistů. Uvádí se výsadek až 700 mužů při při cvičení v roce 1937 u Kyjeva. Pod trupem mohl nést tančík T-27 (kopie Carden Loyd tankette), později i větší obojživelný T-37. Ten byl vysazen za letu přímo do vody.

Obrázek Obrázek

Obrázek

Od poloviny 30. let je postupně větší množství TB-3 převáděno do civilního sektoru, letoun dostává civilní označení G-2. Je schopen přepravovat dvacet cestujících, pro potřeby polární divize Aeroflotu (Avia Arktika) dostávají letouny na zimní sezónu lyžové podvozky, jsou vybaveny také vytápěnými kabinami brzdnými padáky. Zajímavá je cesta skupiny TB-3 na severní pól. 25.5.1937 přeletí severní pól první TB-3 pilotovaný Vodopjanovem, přistane cca 20 km od pólu. Postupně ze základny na Rudolfově ostrově odstartují další tři TB-3, za měsíc se všechny letouny vrací na základnu a u pólu zanechávají čtyřčlennou výpravu polárníků pod vedením I. Papanina. Ta je v únoru příštího roku naložena na ledoborce u pobřeží Grónska. Poslední TB-3 dolétaly u společností Avia Arktika v roce 1947.

Obrázek G-2

Obrázek G-2 Avia Arktika

A jedna neradostná zpráva na konec, do dnešních dnů se nedochoval žádný letoun....


technická data TB-3 (s M-34FRN):
délka – 25,1 m
rozpětí – 41,8 m
hmotnost vzletová – 18877 kg
výkon motoru – 4 x 900 HP
maximální rychlost u země – 245 km/h
maximální rychlost – 300 km/h
cestovní rychlost – 182 km/h
dostup - 8000 m
dolet – 2000 km
pumový náklad – 3000 kg
osádka- 4(8)


Použité zdroje:
Duffy, Kandalov – Tupolev, muž a jeho letadla
www.airwar.ru
Naposledy upravil(a) sa58 dne 9/10/2007, 23:36, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]A tady je několik výkresu, tyto jsou z manuálu pro TB-3 z 30. let
Obrázek Obrázek

Obrázek

a tady je řez letounem
Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tomuhle říkám opravdu těžký bombardér! A když se na něj tak dívám, tak mě napadá...není náhodou pravlast létající pevnosti jinde, než je obecně míněno? Ilja Muromec...TB-1...TB-3. Kolik států mělo v té době 763 čtyřmotorových bombardérů? Že by...ani jediný? Ono vlastně kolik stárů vůbec mělo nějaké revelantní množství čtyřmotorových bombardérů, že? Kdepak je ta sovětská zaostalost? Že by to vše bylo přeci jen trochu (trochu hodně) jinak?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Otázka spíše je, zda lze (ne)přítomnost čtyřmotorových bombardérů považovat za bernou minci při porovnání (ne)modernosti letectva. Z tohoto pohledu by totiž právě VVS s přibývajícími roky spíše zastarávalo. Osobně tento bombardér považuji v dobách druhé světové války již za absolutně zastaralý, který svými výkony nepřekonával soudobé střední bombardéry. Pro přímé bojové nasazení se jeví jako nevhodný.
Jeho předchůdce, TB-1, to bylo letadlo, které dokazovalo technické možnosti SSSR..ale po roce 1935 mně osobně přijde spíše jako ostuda mít bombardovací letectvo vyzbrojené tímto :D
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No on taky který bombardér vzniklý na začátku 30. let nebyl ve WW II zastaralý? Ale jasně, ber to trochu jako nadsázku...a trochu ne, takové japonské letectvo (tedy ani jedno z nich) se těžkého čtyřmotoráku nedočkalo...Německo ano, ale bohužel pro piloty a LW jako takovou...i když tam to byla spíš politika než neschopnost. Ale He 177 jim prostě odpustit nedokážu.

VVS v druhé polovině 30. let začalo zaostávat, o tom není pochyb. Důvod byl všem převážně politický...čistky, prosazení politicky dobře myslících konstruktérů (Jakovlev, Iljušin...) na úkor kvalitních, špatně zvolené požadavky (cena stíhačky na úkor výkonů, zastavení rozvoje bombardovacího letectva, slepá ulička "létajících tanků" (vím, je to na debatu))...což vše navzájem souviselo. A tento mix byl vražebný...poté, co se vyčerpal potenciál I-16, SB a dalších přišly náhradou stroje často velmi, opravdu velmi problematické. Stíhacími Jaky popravdě hodně pohrdám, bitevní Ily považuji, jak jsem uvedl, za slepou uličku. Byly zde i dobré mašiny, pozdější Lavočkiny, Petjakovy a samozřejmě Tupolevy, ale na několik let byl SSSR evidentně pozadu...na rozdíl od např. bojové techniky, kde to byl on, přes všechny problémy, kdo udával tón...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A. N. Tupolev byl podle všeho hybatelem rozvoje sovětského leteckého průmyslu. Měl velký vliv na jeho rozvoj, byl to prý on, kdo se zasadil o nákup licence Douglasu DC-3, případně licence na motory Cyklone a Hispano Suiza. V roce 1936 se stal šéfinženýrem Hlavní správy leteckého průmyslu, ale jeho významné postavení přineslo pád v roce 1937 - zatčení a obvinění ze špionáže a sabotáže, což mu vyneslo 15 let nápravných prací....

A jeho bombardér Tu-2 byl vytvořen vězeňskou CKB N29, zde ve vězení byl i Mjasiščev a Petljakov a Tomaševskij... Z basy byl propuštěn v červenci 1941...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Inak skákať z tohto stroja vraj nebola žiadna sranda...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

Inak skákať z tohto stroja vraj nebola žiadna sranda...
To určitě ne. Viděl jsem dokument, ve kterém výsadkáři napřed vystupovali z trupu na křídlo z vlnitého plechu, pak po zadku sjížděli k jeho odkové hraně a odtamtud teprve paadali dolů. Při prvním seskoku to musel být ohromný zážitek :roll: , nicméně si myslím, že jakmile vstoupil na křídlo už neměl cestu zpět. :o)
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Hans S. píše:Jeho předchůdce, TB-1, to bylo letadlo, které dokazovalo technické možnosti SSSR..ale po roce 1935 mně osobně přijde spíše jako ostuda mít bombardovací letectvo vyzbrojené tímto :D
To bude asi tím, že největší vlna přezbrojovánív SSSR byla právě v období klidu, tedy v polovině třicátých let a v pozdější době trochu zaspali tempo, které nabraly opět až těsně před napadením své vlastní země. Jde to podle mě velice dobře vidět i na stíhacích letounech I-16 a I-15, které v době vzniku neměly na světě konkurenci.

Ještě by mě zajímalo, jestli ta verze s jednoduchým podvozkem a aerodynamicky čistějším čumákem byla už přímo z výroby nebo jestli se jedná o pozdější přestavby.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

hydrostar píše: To bude asi tím, že největší vlna přezbrojovánív SSSR byla právě v období klidu, tedy v polovině třicátých let a v pozdější době trochu zaspali tempo, které nabraly opět až těsně před napadením své vlastní země. Jde to podle mě velice dobře vidět i na stíhacích letounech I-16 a I-15, které v době vzniku neměly na světě konkurenci.
I-16 a I-15 nemají s TB-3 nic společného ne? I-16 ve své době bylo opravdu moderním letadlem s pěknými výkony (od typu 4), ale na zastarávání TB-3 to mnoho nezmění - tohle letadlo zjevně nemělo v pozdější strategii a taktice VVS místo. Ač lze za nástupce považovat bezesporu výkonný Pe-8, tak právě kariéra tohoto letounu ukazuje, že v očích VVS se jednalo o slepou uličku.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ale přece mají. Stejné období služby, sice I-16 byla novinka a TB-3 už zavedený letoun, ale i tak. Tyto stroje podle mě znamenaly konec jednoho období v SSSR.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No nevím nevím..I-16 byly zavedeny o dost později. To už měla menší náskok Rata před Bf 109, než TB-3 před I-16.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Dobrá přesvědčils mě. Nebudu to tak dál rozebírat. Ale ve vývoji tohoto stroje zaspali a pokus s Pe-8 už byl trochu pozdě, kdy už se ani nehodil do karet.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Rusakum o tezkej buff neslo nikdy (behem ww2), kdyby ho chteli, tak ho vyrobi pouzivaji, meli ale jinou koncepci vedeni letecky valky...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Na strategické bombardování měli přece spojence :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Měli na strategické bombardování spojence, ale na Berlín několik těch tun bomb made in SSSR padlo. Ale ze středních DB-3 (později Il-4)
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

VVS měla v druhé polovině 30.let ve výzbroji trochu jiné letouny, hlavně bylo mezi lety 1936-1941 vyrobeno cca 6800 SB-2. V té době už sloužil TB-3 hlavně v dopravě.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

hydrostar píše:Měli na strategické bombardování spojence, ale na Berlín několik těch tun bomb made in SSSR padlo. Ale ze středních DB-3 (později Il-4)
Nezapomeň na Pe-8 a Jer-2. A byly to hlavně propagandistické nálety, vojenský význam byl prakticky veškerý žádný.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ano jednalo se o propagandistické nálety. Šlo o uplně stejnou věc, jakou udělali Angličani během bitvy o Británii.

Teď mě tak napadá, že vlastně TB-3 neměl žádné opodstatnění ve své době jako bombardér. Vlastně ani neměl co bombardovat. Spíš šlo o ukázku toho, že my to umíme.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Raritní a zajímavé fotky - letectví

Příspěvek od IgorT »

Aj takto sa skákalo:

Obrázek Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“