Tankové motory (Sherman a jiné)

Odpovědět
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Tankové motory (Sherman a jiné)

Příspěvek od cover72 »

Ještě dotaz k tanku Sherman - v Duxfordu jsem viděl jeho motor, že byl svařený z několika automobilových motorů - tuším ze 4 nebo tak. Dost šílené. Bohužel jsem tehdy fotil jiné věci (Viktor, Blackbird, U2...) takže fotku nemám, ale ten motor v průřezu tam je.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Však je to v tom překladu, co jsem sem dal, bylo to dokonce pět dieselů.

www.palba.cz/viewtopic.php?p=34610#34610

Vůbec si neumí představit, jak to mohlo vůbec fungovat, natož opravy atd.
Vím, jaké byly problémy u ruských BTR a tam byly motory jen dva a navíc v podstatě oddělené.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

No ony nebyly oddělené - co jsem viděl v Duxfordu, tak byly svařené vč. vnitřních komponent - prostě nařezali a svařili k sobě.

Poznámka Lord:
Zřejmě máš na mysli motor Chrysler A57 Multibank pro tank Sherman.
http://tankfreak.tripod.com/id2.html
http://www.missing-lynx.com/reviews/usa ... dcs_1.html
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Co mam literaturu tak tam uvádí: verze M4A2 hnací jednotka dieselový motor General Motors 6046 o výkonu 306 kw. Jednalo se o dva dieselové motory General Motors 6-71, které byly spřaženy na jeden klikový hřídel
V tancích M3A4 Lee a M4A4 byl stejný benzínový motor: Motorová skupina Chrysler A-57 317 kw, tato skupina vznikla uložením pěti bloků automobilových motorů na jeden společný klikový hřídel. Motor byl proto delší než předešlé.Museli prodloužit zadní část korby o 152 mm (6“) a přidat čtyři pásové články na každou stranu. Do M4A4 se motor dostal z neochoty dodávat spojencům svoje nejlepší motory Ford GAA o výkonu 373 kw.
S té knížky také vyplívá že tank Firefly vznikli ze stejné neochoty dodávat spojencům tanky s kanónem M1 76,2 mm hmotnost 518 kg délka 4,16 m hlaveň L/52. Protipancéřová střela s tvrdým jádrem APCR o hmotnosti 6,98 kg úsťová rychlost 1036 m/s probíjela 102 mm pancíř na 915 m. Je to tam psáno dost nepřehledně, těch verzí bylo hodně. Takže si nejsem s tím kanónem jistý. Jestli máte přesnější informace prosím upřesnit.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

To Hydrostar: nevím, jak pozorně čteš moje příspěvky, ale často se ti povede něco vynechat, případně otočit naopak... Psal jsem třeba, že F4F byl ve většině, tedy ne ve všech vlastnostech horší. Stejně, jako jsem se snažil i porovnávat tanky ze stejné doby- obě verze z roku 42. Ale jinak konečně konkrétní údaje k něčemu, T-34 byl opravdu nižší cca o 30 cm (asi hlavně proto, že původní motor v M4 byl hvězdicový, hrůza děs..), průchodnost byla lepší (ale to jsem tu už zmínil i já), ale podvozek o moc lepší nebyl, právě naopak, princip Christie nebyl až takový zázrak, např. zmenšoval místo uvnitř tanku a jízdní vlastnosti, spolehlivost a robustnost už tak dobré nebyly. Motor jsem sice údajně sepsul, ale to opět není zcela pravda, jen to, že motor bez dobrého filtru je nanic.

Jinak jestli jsi četl ty testy v USA (teď budu psát jen zápory): do motoru a trupu obecně tekla voda nejen při brodění, ale i při dešti, což způsobovalo zničení elektrického vybavení a dokonce i munice. Strašně málo místa ve věži. Otáčecí mechanismus věže skoro nanic, navíc velmi poruchový. Velmi křehké pásy, jak na opotřebení, tak na poškození v boji (na jednom fóru někdo psal, že prý T-34 měl speciální pásy, které byly odolné proti minám, ha!) O podvozku píšou doslova, že díky mizerné oceli v pružinách se velmi rychle ...neslušné slovo... a tank šel k zemi (světlou výškou). Motor výborný, až na ten filtr a startér, převodovka viz výše (ta kopie atd...), plus to, že byla z mizerného materiálu a ozub. kola se prostě rozpadala na kusy, spojky: opět už z principu nevhodné, velmi poruchové a citlivé na nastavení, špatná instalace jinak dobrého rádia a obecně "mechanismy tanku vyžadovaly velmi časté opravy a nastavování/ladění". To jen k té "superstar" T-34, evidentně měla poněkud hvězdné manýry, zvláště při úrovni ruské logistiky a opravárenství na frontě.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

hydrostar píše:Myslíš, že jde předělat benziňák na diesel? Kdes to čtl?
No..čistě z principu by to "teoreticky" zase tak složité být nemuselo..koneckonců oba typy motorů jsou dosti podobné. Z hlav válců vymontujeme nepotřebné svíčky, vyměníme písty za vyšší, abychom dosáhli vyššího kompresního poměru potřebného k vznícení nafty (což lze samozřejmě provést i jinak). Asi by bylo vhodné nějakým způsobem přečasovat i vstřiky. No a pak se budeme trochu modlit, aby vysoký tlak motor ustál a nevyhnal nám posádku na čerstvý vzduch :D
Kdyby to posádce do obličeje (nebo lépe řečeno do zad) přecijen bouchlo, pak by to chtělo zesílit celý blok motoru. Na druhou stranu hybridní motor schopný spalovat jak benzin, tak naftu, není unikátní. Není něco podobného dokonce i ve zde opakovaně zmiňované T-72?
hydrostar píše: A říct, že jsou si rovny, tak to je jak kdyby někdo řekl, že F4F je si rovný s A6M.
Tohle by asi neměla být diskuse o letadlech, ale Wildcat mi přijde v amerických rukou efektivnější, než Reisen v japonských - resp. ne jeden, ale třeba 50 na 50. Ale pravda, je to hodně diskutabilní téma a pokud by byl zájem o jeho rozvoj, pak bych navrhoval pokračovat ZDE.
hydrostar píše:Všechno, co usáci vyrobili je v Americe prezentováno jako nejlepší, co je na světě. Co je cizí je jen k opovržení. Už mnohokrát je svět vyvedl z omylu, ale stále nic.
Hydrostar, my dva se snad nikde neshodneme :D Neznám americké tankové testy, ale ty letecké považuji za jedny z nejobjektivnějších. Představují pro mě velmi důležitý a cenný zdroj informací. Kdyby byl zájem, tak mohu nějaké zaslat.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Hans S. píše:No..čistě z principu by to "teoreticky" zase tak složité být nemuselo..koneckonců oba typy motorů jsou dosti podobné. Z hlav válců vymontujeme nepotřebné svíčky, vyměníme písty za vyšší, abychom dosáhli vyššího kompresního poměru potřebného k vznícení nafty (což lze samozřejmě provést i jinak). Asi by bylo vhodné nějakým způsobem přečasovat i vstřiky. No a pak se budeme trochu modlit, aby vysoký tlak motor ustál a nevyhnal nám posádku na čerstvý vzduch :D
Promiň, ale ono to tak zas jednoduché néni. Hlavním rozdílem mezi dieslem a benziňákem je v místě, kde se spaluje palivo a jak se vytváří spalovací směs. Benzinový motor (a to i vysokoobjemový používaný před válkou a krátce po ní) spaluje směs vzduchu a benzinu přímo ve válci, přičemž směs se vytváří ještě před kompresí a to už v přívodním potrubí. Zato naftový motor starších generací (no vlastně i nové) spaluje směs v hlavě válce (u těch starších ve speciální komůrce). A to tak, že do válce nasaje jen vzduch a teprve potom vstříkve palivo, které se vlivem vysokého tlaku a teploty vzduchu vznítí. Z toho plyne, že by museli udělat uplně jinou hlavu válce a uplně jinou palivovou soustavu.

Zadruhé, není jen tak lehké jen tak něco zesílit. Při zvednutí hmotnosti kupříkladu pístu musíme všechno kompenzovat na klikové hřídeli, která také musí vydržet už vámi zmíněný vyšší tlak, což vede také k jejímu zesílení, tím se opět změní setrvačné síly a sme tam, kde sme byli.

Prostě bych to spíš popsal tak, že je jednodušší vyvinout motor celý znova než ho předělávat z benzinu na naftu (v opačném případě by to bylo asi jednodušší, ale při nižší účinosti). Takže kdyby měl byt benzinový motor vzorem, tak snad jen celkovým tvarem a možnostmi řešení problémů uložení jednotlivých prvků.

A v noci sem si vzpomněl, že část T-34 byla kvůli nedostatku naftových motorů v počátku války vybavena benzinovými motory. Tak jestli spíš toto nemá něco společného s tím hispáncem.

A poslední, omlouvám se za dost protiamerické řeči. Ale vadí mně, že v poslední době je všecko americké nejlepší, i když to není v mnoha případech pravda. Nestraním vysloveně ani Rusům nebo Němcům. Mě spíš štve, že nikdo nic neví o našem vlastním průmyslu.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

No vidím že jsme již u motorů a mně nejde nevzpomenout skutečnost, že válečná výroba znamenala zásadní posun v konstrukci motorů a státy, které vyráběly velké série výrobků získaly zásadní know-how v konstrukci motorů, které mohly po válce úspěšně převést do praxe.
Otázka je, kdyby Němci nebyli tak úzkoprsí v preferenci svých výrobců a brali ve velkém např. T111 (nabídnuta 1942), tak jaký vliv by to mělo na motorizaci jednotek na východní frontě, kde se pak v SSSR tyto stroje (po modernizaci, ale nijak zásadní) v 50 letech(!) velmi dobře uplatnily.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

hydrostar píše: Zadruhé, není jen tak lehké jen tak něco zesílit. Při zvednutí hmotnosti kupříkladu pístu musíme všechno kompenzovat na klikové hřídeli, která také musí vydržet už vámi zmíněný vyšší tlak, což vede také k jejímu zesílení, tím se opět změní setrvačné síly a sme tam, kde sme byli.
Předpokládám, že vyvinutí upravené hlavy válce by nemusel být takový problém, rozhodně jednodušší, než vytvoření celého nového motoru. O časování vstřiků jsem psal. Problém je jak píšeš třeba v těch váhových změnách na pístu, změně momentů sil a jejich odrazu na klikovce.
Prostě bych to spíš popsal tak, že je jednodušší vyvinout motor celý znova než ho předělávat z benzinu na naftu (v opačném případě by to bylo asi jednodušší, ale při nižší účinosti).
Taky myslím..
Obrázek
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

S tím předěláním je to z toho důvodu, že jen návrh, výroba a odzkoušení forem zabere minimálně rok - a to v dnešní době, dříve to bylo ještě složitější.
Takže přestavba dává smysl - určitě je jednodušší než vývoj celého motoru.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Tankové motory (Sherman a jiné)

Dieselový motor bývá robustnější (proto je také těžší), panují v něm větší tlaky a tak musel být vyroben z kvalitnějších materiálů. Ford a Chrysler dodávali motory do osobních aut, pak přišla konverze na válečnou výrobu. A automobilky měly zkušenosti jen s těmito motory, navíc malými, tak proto ty psí kusy.

Ve 30. letech existovaly velké výkonné dieselové motory v podstatě jen pro lodě nebo ponorky. Výsledkem pak bylo, že konstruktéři byli nuceni spojovat stávající motory, tak vznikaly např. ležaté dvanáctiválce, které vznikly spojením dvou šestiválců.

Nebo Chrysler A57 Multibank http://tankfreak.tripod.com/id2.html pro tank Sherman.
http://www.missing-lynx.com/reviews/usa ... dcs_1.html

Tento motor využíval řadu již sériově vyráběných dílů pro motory do osobních automobilů. Vzniknul tak pětiřadový 30-ti válec !! Došlo ke spojení pěti šestiválců do jedné pohonné jednotky.

Plánovala se sice výroba M4A6 s vícepalivovým vznětovým motorem Caterpillar RD-1820. Bohužel výroba M4A6 byla počátkem roku 1943, krátce po svém zahájení, zastavena, bylo vyrobeno jen 75 tanků s tímto motorem.

Naftové motory mají vyrobenou skříň motoru z těžké litiny, u benzínu je možné použít lehčí hliníkovou slitinu. Rovněž ojnice musí být vyrobeny z kvalitního materiálu, který snese vyšší tlaky. Bloky válců se odlévaly ze šedé litiny, stejně tak jako hlava válce.

Diesel je také možné vybavit turbodmychadlem pro přeplňování. Získáte tak vyšší výkon motoru při stejném objemu. Ovšem opět zvýšení tlaku … dobré materiály a robustnost motoru.

Naftový motor může také jezdit na rostlinný olej. Pro pohon motorů je vhodný řepkový nebo slunečnicový olej. S vhodnou přestavbou lze jezdit dokonce i na palmový olej nebo kafilerní tuk! Je to ovšem určité riziko, zanesení trysek, dobrá filtrace, údržba … pro nové typy motoru tzv. common rail bych to neriskoval, navíc tady máte emise … fajnový katalyzátory apod.
www.rostlinnyolej.cz

Kdysi si lidé kupovali naftové motory proto, aby ušetřili na pohonných hmotách. Bohužel dnes se už cena nafty téměř vyrovná benzínu. Dnes je jeho výhoda spíše ve velkém kroutícím momentu v nízkých otáčkách. Mají také stále o něco nižší spotřebu, i když u menších kubatur to dnes není již tak zřejmé. Také se podařilo snížit hlučnost nafťáků.

Motor tanku T-72 mohl jezdit na kerosen – což je něco mezi naftou a petrolejem – používán i jako letecké palivo. Nebo také v raketové technice. Velké zkušenosti s raketami poháněnými kerosenem mají Rusové. Kerosen má přibližně stejné kvality jako dieselové palivo.

Pravdou je, že některé vojenské motory jsou schopny spalovat vznětovým způsobem také benzín. Je to dáno tím, že prostě musí fungovat na cokoliv, když není náhodou nafta k dispozici. A tak umí spalovat skoro cokoliv - naftu, benzín, kerosin, letecký petrolej. U těchto motorů je možné regulovat kompresní poměr, nebo ho mají nastavený na velmi vysokou hodnotu a rozdílná paliva řeší rozdílným časováním vstřiku.

Potíž je ovšem v tom, že benzín, když už vzplane – ne díky zápalu svíčky, ale kvůli velkému tlaku a teplotě - shoří velmi rychle. V klasickém zážehovém motoru probíhá hoření benzínu postupně od svíčky spalovacím prostorem, zatímco u nafťáku začíná hoření plošně. Výsledkem spalování benzínu vznětovým způsobem je pak menší výkon a velmi tvrdý, nekultivovaný chod.

Zkrátka řečeno tankové motory mají svá specifika. Všichni se shodneme, že tankový motor se podílí na kvalitě tanku. Na motor jsou kladeny protichůdné požadavky:

Velký výkon x Malý rozměr
Životnost x Velký výkon
Spolehlivost x Snadný servis
Velký akční rádius x Malá spotřeba paliva

Dobré chlazení motoru v uzavřeném prostoru, atd.
Dobře uvádíte, že se z ekonomických nebo časových důvodů, při konstrukci mnoha tankových motorů, vycházelo již z existujících motorů, buď automobilových nebo leteckých. V některých zemích se ovšem již před válkou pracovalo na výkonných vznětových motorech, známý případ Sovětského svazu a motor V2.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Lord píše: Diesel je také možné vybavit turbodmychadlem pro přeplňování. Získáte tak vyšší výkon motoru při stejném objemu. Ovšem opět zvýšení tlaku … dobré materiály a robustnost motoru.
Tohle není úplně přesné. Turbodmychadlem můžeš vybavit i zážehový motor a steně tak dosáhneš zvýšení výkonu. U dieselů je důležitá nižší teplota spalin - můžeš tedy lépe "svázat" odpadní plyny a pohánět jimi turbínu. Nepotřebuješ materiál tak odolný vůči vysokým teplotám.
Kdysi si lidé kupovali naftové motory proto, aby ušetřili na pohonných hmotách. Bohužel dnes se už cena nafty téměř vyrovná benzínu. Dnes je jeho výhoda spíše ve velkém kroutícím momentu v nízkých otáčkách. Mají také stále o něco nižší spotřebu, i když u menších kubatur to dnes není již tak zřejmé. Také se podařilo snížit hlučnost nafťáků.
Ono to ani s tou spotřebou není tak úplně žhavé. nafta má vyšší hustotu a tedy i hmotnost, než benzin. Z fyzikálního hlediska bychom měli uvažovat spíše o spotřebě kilogramů paliva, nežli litrů a pak se vše značně promíchá.
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

To vím, že může být turbo aj u benzínu … nedával jsem to do kontrastu oproti benzínu. Ovšem v tehdejší době s tím neměli toliko zkušeností … mohlo docházet k samozápalům, dnes to řídí elektronika. Nehledě na vyšší spotřebu.

Všichni měli problémy s větším motorem aj Němci u svých monster … pro Panzer III a IV benzínové motory vyhovovaly. Pro těžší stroje Tiger už nikoliv.

Klasický německý benzínový motor Maybach HL 230, byl ke konci války zdokonalen a vybaven turbodmychadlem – pojmenován jako Maybach HL 234, výkon se tak zvýšil o 70 procent, max. výkon 1200 koní. Údajně se mělo jednat o motor s přímým střikem paliva od firmy Bosch. Někdy se výkon udává jen 900 hp.

www.palba.cz/viewtopic.php?p=20828

www.alanhamby.com/maybach.html

Až po válce konečně doznal vývoj - času a potřebných financí pro dobré motory, mrkněte na toto video, je tam 12-ti válec pro tank americký tank M 48 Patton. To už je jiný kafe.

http://www.myvideo.de/watch/637047

Maniaci testují tankové motory …
http://www.youtube.com/watch?v=EUDpefDzMpw
http://www.youtube.com/watch?v=P0oWUArj23g
http://video.google.de/videoplay?docid= ... 7170877815
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Když do dieselu nalejete benzín, jsou tam ještě dva další problémy, co tu ještě nikdo nezmínil:
1) mazání palivového čerpadla- normálně se maže naftou, benzín ovšem nemaže = problém.
2) samotná funkce motoru, protože benzín má tendenci po vstřiku netvořit kapičky, ale odpařit se. Tím se ale směs ochlazuje a potom se často nevznítí vůbec, případně ano, ale místo kapiček hoří směs plynů = "detonace".

Při použití rostlinných olejů je zase jiné riziko, a to jejich agresivita a i jejich zplodin. Takže výrazně zkracují životnost motoru.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Díval sem se dál po internetu a našel sem pár zajímavostí o motoru tanku T-34 tedy o V-2. Jeho podobnost je prý s motorem Liberty, ale přímý vývoj z něj není až tak žhavý. Jeho podoba a celkové rozvržení motoru je dáno tím, že vznikl v závodě, ve kterém kopie motoru Libertu vyráběli. A jeho vývoj taky nebyla krátká záležitost. Uvádí se, že vývoj započal v roce 1933.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

hydrostar píše:Díval sem se dál po internetu a našel sem pár zajímavostí o motoru tanku T-34 tedy o V-2. Jeho podobnost je prý s motorem Liberty, ale přímý vývoj z něj není až tak žhavý. Jeho podoba a celkové rozvržení motoru je dáno tím, že vznikl v závodě, ve kterém kopie motoru Libertu vyráběli. A jeho vývoj taky nebyla krátká záležitost. Uvádí se, že vývoj započal v roce 1933.
Dej sem odkazy, pls, já nic pořádnýho nenašel...
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Tak to vidíte, pokud je to pravda, tak vývoj motoru V2 probíhal 7 dlouhých let! Myslím, že se není ani čemu divit, když předtím nic takového neexistovalo. Vývoj něčeho nového je obvykle dlouhá a náročná cesta. A jak vidíte Rusové aspoň vyšli z leteckých motorů Liberty.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_513.html

Jestli považujete za plnohodnotný zdroj server válka.cz, tak tam je psané o tem motoru.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Díky díky, tím se dost vysvětluje. Původní informaci o předělání Hispano-Suizy jsem totiž měl od svého bývalého šéfa a ten je tak trochu mistr v překrucování a zkreslování čehokoliv. Jsem rád, že v tom mám konečně jasněji, ale jestli to budu schopen vysvětlit jemu, pochybuju.
Ale zase je vidět, že přece jenom některé hlavní části konstrukce jsou prostě koupené/ukradené/okopírované odjinud, převážně z USA.
Ono taky vymyslet něco v SSSR, zvláště v té době, muselo být dost těžké. Tak ubíjející systém (krom Pol Pota a velkého Maa) snad nikdy nikde nebyl.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

K motoru Liberty se sovětští tankisté dostali přes licenci tanku BT, sovětská verze měla označení M-5. Dokonce nějaké originální Liberty koupili pro BT-2 přímo z USA.
Jinak hlavním motorem sovětských tanků byl letecký M-17, ten měl být původně i v tancích BT. Ale těch bylo málo a letectvo mělo přednost. Později jím byl vybaven třeba tank T-28, BT-7 a taky se objevil v nějaké sérii KV-1.

A málem jsem zapomněl, je to licenční BMW IV.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Armáda (US Army)“