Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Dne 15. prosince 2020 podepsal ukrajinský ministr obrany Andrej Taran smlouvu s prezidentem tureckého obranného průmyslu Ismailem Demirem o dodávkách tureckých bezpilotních letounů a korvet. Uniklé informace hovoří o cca 1 miliardě dolarů (21,36 mld Kč) za pět korvet (čtyři budou postaveny v licenci na Ukrajině) a další drony Bayraktar TB2 spolu s licencí k jejich výrobě. Momentálně vlastní až 12 kompletů těchto tureckých dronů a dalších (pravděpodobně) 36 kompletů si Ukrajina vyrobí sama, jelikož celkově má disponovat 48 komplety. Ukrajina tím získá nejen domácí produkci bojových dronů, ale bude je moci také vyvážet do zahraničí. Drony Bayraktar TB2 sehrály důležitou roli během bojů v Náhorním Karabachu mezi Arménií a Ázerbájdžánem. 27. září 2020 například jeden dron TB2 zničil svou chytrou mikromunicí Roketsan MAM-L tři arménské komplety 9K33 Osa a tři komplety 9K35 Strela-10. Ukrajina také získá možnost drony podle potřeby upravovat, takže budou odlišné od tureckých verzí. Drony Bayraktar TB2 dokáží ve vzduchu vydržet až 27 hodin a mohou letět rychlostí až 220 km/h. Na čtyřech podvěsech může nést protitankové rakety dlouhého dosahu L-UTAMS schopné zasáhnout cíl až na vzdálenost 8 kilometrů, precizní chytrou mikromunici MAM-C a MAM-L, 70mm řízené střely Roketsan Cirit, či laserem naváděné mini rakety Bozok. Ukrajinské drony však nejspíše dostanou schopnost nést munici domácí produkce.
https://www.armyweb.cz/clanek/ukrajina- ... otni-drony
Naposledy upravil(a) Rase dne 3/9/2023, 17:11, celkem upraveno 2 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Turecko pracuje na nové verzi již legendárního dronu. Bayraktar TB3 má získat nový podvozek, skládací křídla, silnější motor TEI PD-170 turecké výroby, zařízení pro satelitní komunikaci, sedm zbraňových závěsů a možnost nést 200-250 kg nákladu (z čehož 50 kg připadne na pozorovací systémy). Zvažuje se rovněž záchytný hák pro možnost přistání na lodích.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Dnes se podařilo díky dronům TB2 rozmáznout postavení "rusovětských" děl D-30, které již třetí den ostřelovaly pozice ukrajinské 93. mechanizované brigády.
https://defence-blog.com/ukraine-conduc ... time-ever/
https://defence-blog.com/ukraine-conduc ... time-ever/
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Tak neviem, ale podľa videa sa zda, ze D-30 aj obsluha to rozchodili.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Co je to zas do zádele za dementní výraz? Kdyby to bylo v Blesku, Supru, atd...tak dejme tomu, ale tady?Rase píše:"rusovětských"
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
No nevím jak dělo samotné, ale minimálně tři lidi odběhli po svých. Zajímavé, vzhledem k blízkosti exploze bych očekával větší účinnost na živou sílu.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Je vidieť na videu, ze sa im podarilo zaľahnúť.
Svoje určite spravilo aj to, že dopad bol zda sa pred hufnicu, takze podpery, stit a pneumatiky odtienili tlakovu vlnu. Chlapci mali zdá sa veľké šťastie.
Svoje určite spravilo aj to, že dopad bol zda sa pred hufnicu, takze podpery, stit a pneumatiky odtienili tlakovu vlnu. Chlapci mali zdá sa veľké šťastie.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Ministerstvo obrany Ukrajiny a společnost Bayraktar Savunma v září podepsaly memorandum o spolupráci na výstavbě a organizaci výcvikového a zkušebního střediska v oblasti údržby, oprav, modernizace operátorů dronů, ale i školení personálu souvisejícího s provoz Bayraktaru TB2 BSP, který zakoupila Ukrajina.
Nyní měl Alexej Arestovič říci, že větší turecké bezpilotní letouny ANKA se budou vyrábět ve společném ukrajinsko-tureckém podniku s továrnou poblíž Kyjeva. Motory BPS budou z Ukrajiny a jejich avionika z Turecka. Mluví se také o proudovém UAV. To je zajímavá informace vzhledem k tomu, že BSP Anka není od společnosti Bayraktar, ale státního podniku TAI. Anka je větší než slavná TB2 a má mnohem větší potenciál, pokud jde o nosnost.
Nyní měl Alexej Arestovič říci, že větší turecké bezpilotní letouny ANKA se budou vyrábět ve společném ukrajinsko-tureckém podniku s továrnou poblíž Kyjeva. Motory BPS budou z Ukrajiny a jejich avionika z Turecka. Mluví se také o proudovém UAV. To je zajímavá informace vzhledem k tomu, že BSP Anka není od společnosti Bayraktar, ale státního podniku TAI. Anka je větší než slavná TB2 a má mnohem větší potenciál, pokud jde o nosnost.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Pozeram na tvar TB2, vedeli by ste niekto odhadnúť jeho klzavost?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
To musí byť viac. Ved to vraj majú dopravaky.
Ak sa na TB2 pozrieš, tam je všetko vztlakova plocha. Klzavost sa u TB2 bude blížiť k vetronom.
Ak sa na TB2 pozrieš, tam je všetko vztlakova plocha. Klzavost sa u TB2 bude blížiť k vetronom.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Motorizovaný věroň L-13 SW měl jenom 21. Vrtule je hrozná brzda - tedy jestli nemá praporování.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Klouzavost je dána profilem křídla a jeho vztlakovou charakteristikou. Není to jedna hodnota ale křivka (křivky podle hmotností = plošného zatížení), a je funkcí rychlosti. To číslo, po kterém pátráš je většinou nějaká hodnota, vytažené z té křivky za nějakým účelem - třeba k porovnání nejlepší klouzavosti s jiným létajícím aparátem.Juraj Tichý píše: ↑19/2/2022, 16:36 To musí byť viac. Ved to vraj majú dopravaky.
Ak sa na TB2 pozrieš, tam je všetko vztlakova plocha. Klzavost sa u TB2 bude blížiť k vetronom.
Napsal jsem těch 1:16 s ksychtíkem jako vtip právě proto, že Tebou formulovaný dotaz nedává (bez dalších podrobností) tak úplně smysl. Ano, můžeme spekulovat, ale to je tak asi vše. Jak tu padlo, hodně dělá praporovatelnost vrtule, jestli se s alternativou výpadku pohonné jednotky počítá (tzn má to na palubě dostatečně silný napájecí zdroj pro udržení klouzavého letu po dostatečně dlouhou dobu a případné nouzové odhození výzbroje či dokonce zbraňových závěsníků za účelem zlepšení klouzavosti) atd...
Nebát se a nekrást!
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Ale TB2 ma vrtulu v zadu. Ak sú schopný ju zástavit vo vodorovnej polohe (co problém nebude) a teda v čiastočnom aerodynamickom zakryte, tak si myslím ze sa dostali na slušné číslo pri plnom zaťažení.
To by znamenalo, ze TB2 si nastupa do maximálnej možnej výšky, vypne motor čím zníži tepelnú a zvukovú stopu a nad ciel dokĺza. Zhodí "naklad" a odklza zase preč z dosahu manpadov.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
No možný to je, ale osa vrtule je výš, než křídlo, takže to do zákrytu nedostaneš. Podle výkonu motoru to používá ROTAX řady 912 a ten má redukci, divil bych se, kdyby to šlo zastavit v přesný poloze. Ale elektronika je mocná čarodějka. Jednodušší ale vidím tu stavitelnou vrtuli s praporováním. Ale i kdyby to mělo poměr klouzavosti 25, tak je to na to, co popisuješ dost, ne? Ze dvou km výšky dokluz 50 km?Juraj Tichý píše: ↑19/2/2022, 20:02
Ale TB2 ma vrtulu v zadu. Ak sú schopný ju zástavit vo vodorovnej polohe (co problém nebude) a teda v čiastočnom aerodynamickom zakryte, tak si myslím ze sa dostali na slušné číslo pri plnom zaťažení.
To by znamenalo, ze TB2 si nastupa do maximálnej možnej výšky, vypne motor čím zníži tepelnú a zvukovú stopu a nad ciel dokĺza. Zhodí "naklad" a odklza zase preč z dosahu manpadov.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5641
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Máš pravdu, je vyššie.
A ak teda nastaviteľná vrtula nie je az tak problém, vidím to ako ešte lepšie riešenie, keďže sa tým zníži uz tak evidentne veľmi malé RCS.
Maximálny dostup TB2 je 7300 metrov. Pri jeho kompaktných rozmeroch by pri plachteni bol voľným okom veľmi tazko pozorovatelny vo výške 2,5-3km.
Ak by klzavost bola 1:25, tak TB2 by bol schopný preletieť +/-115km.
Myslím ze to je jeho aj taktika nasadenia.
A ak teda nastaviteľná vrtula nie je az tak problém, vidím to ako ešte lepšie riešenie, keďže sa tým zníži uz tak evidentne veľmi malé RCS.
Maximálny dostup TB2 je 7300 metrov. Pri jeho kompaktných rozmeroch by pri plachteni bol voľným okom veľmi tazko pozorovatelny vo výške 2,5-3km.
Ak by klzavost bola 1:25, tak TB2 by bol schopný preletieť +/-115km.
Myslím ze to je jeho aj taktika nasadenia.
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
To, zda se vrtule zastaví vodorovně či svisle, nemá na její odpor valný vliv. Pokud není vypraporovaná, tak brzdí.
Maximální dostup TB2 je udáván dokonce 27.000 ft (8.200 m), nicméně max. operační dostup (s payloadem) je udáván 18.000 ft (5.500 m) a běžná operační výška je kolem 6.000 ft (1.800 m).
Klouzavost jsem nikde nenašel, ale odhad 25:1 mi připadá hodně nadsazený. Podvěsy s výzbrojí, pevný hlavní podvozek, pouzdro s FLIR, dva nosníky ocasních ploch, motor s vrtulí atd. to vše výrazně zhoršuje aerodynamiku. Klouzavost nepřesáhne 20:1, realistickou hodnotu bych viděl kolem 15:1
Varianta, že by TB2 vypnul motor a k cíli doklouzal mi nepřipadá smysluplná. Znamenalo by to, že by musel nosit nejen startér, ale i dostatečně kapacitní baterie (aby palubní systémy běžely i při vypnutém motoru a aby bylo dost elektriky pro opětovné nastartování motoru) ... to vše by většinou byla "mrtvá váha".
Myslím, že od tohoto poměrně jednoduchého dronu očekáváte příliš.
Maximální dostup TB2 je udáván dokonce 27.000 ft (8.200 m), nicméně max. operační dostup (s payloadem) je udáván 18.000 ft (5.500 m) a běžná operační výška je kolem 6.000 ft (1.800 m).
Klouzavost jsem nikde nenašel, ale odhad 25:1 mi připadá hodně nadsazený. Podvěsy s výzbrojí, pevný hlavní podvozek, pouzdro s FLIR, dva nosníky ocasních ploch, motor s vrtulí atd. to vše výrazně zhoršuje aerodynamiku. Klouzavost nepřesáhne 20:1, realistickou hodnotu bych viděl kolem 15:1
Varianta, že by TB2 vypnul motor a k cíli doklouzal mi nepřipadá smysluplná. Znamenalo by to, že by musel nosit nejen startér, ale i dostatečně kapacitní baterie (aby palubní systémy běžely i při vypnutém motoru a aby bylo dost elektriky pro opětovné nastartování motoru) ... to vše by většinou byla "mrtvá váha".
Myslím, že od tohoto poměrně jednoduchého dronu očekáváte příliš.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
I vypraporovaná brzdí. "Do praporu" je jen tak, aby byl výsledný odpor co nejnižší. Jinak by ještě mohla i pohánět, kdyby měla odpor záporný... ale to už se asi nepodaří ani Vladimíru Vladimíroviči
To nemají ani ve Star Treku
U některých plachťáků se objevily konstrukce, které schovávají motor i s vrtulí do trupu, právě pro snížení odporu, z tohoto důvodu.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Jasně Pane Perfekcionalisto
Měl jsem na mysli "brzdí stejně", ale to "stejně" mi někam uteklo
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Licenční výroba dronů Bayraktar TB2
Sorryjako. Je to ve mě jak v koze, jinej už nebudu
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus