LT vz. 35
LT vz. 35
LT vz. 35
Po nástupu nacistů k moci si začala ČS armáda uvědomovat nutnost zavedení většího množství kvalitních tanků. Tančíky ČKD vz.33, zavedené v roce 1933 v počtu 70 ks., měly velmi nízkou bojovou hodnotu a lehké tanky vz.34, dodané v období 1934-36 v počtu 50 ks. rovněž firmou ČKD, byly provázeny technickými problémy. Proto byly firmy ČKD, Škoda a Tatra koncem roku 1934 vyzvány k vyvoji tanků několika kategorií.
Nejlépe se dařilo v kategorii IIa, tedy v tancích jezdeckých. Do léta 1935 byly hotovy prototypy. ČKD vycházela z LT vz.34, Škoda z dříve neůspěšného prototypu SU. Ze zkoušek vyšel vítězně prototyp Škody, označený ŠIIa a bylo rozhodnuto o jeho zavedení do výzbroje jako LT vz.35. Celkem bylo objednáno 298 strojů. Dodány byly v období 1936-38, přičemž na výrobě se rovným dílem podílela i ČKD.
Určité pochybnosti o kvalitě tanků daly příčinu k dlouhodobým zkouškám. Při nich se prokázalo nadměrné opotřebení zaviněné jak konstrukčními vadami, tak i nekvalitní výrobou. Také poruchovost u jednotek byla zpočátku vysoká. Proto došlo k řadě úprav. Poté již bylo možno označit tanky jako dostatečně spolehlivé.
Tank byl úspěšný i v zahraničí. V září 1938 byl zkoušen v Kubince a udělal na sovětské odborníky dobrý dojem. SSSR měl však zájem pouze o zakoupení jednoho stroje, který by byl využit jako vzor pro výrobu, což byl běžný postup Sovětů. Škoda samozřejmě trvala na licenci, takže z obchodu sešlo.
Rumunsko jako spojenec ČSR bylo častým zákazníkem našich zbrojovek. V roce 1936 objednalo 126 tanků pod označením R-2. Nejprve bylo v roce 1937 dodáno 15 strojů, zbytek pak v období 1938-39.
Zájem mělo také Polsko, ale vzhledem k nedobrým vztahům s ČSR nebyla naděje na uskutečnění obchodu.
Po Mnichově bylo jednáno s Velkou Británií (!) o dodávce 100 strojů ze zásob armády a 100 nových. Zároveň bylo jednáno s firmou Alvis-Straussler o licenci. Okupace v březnu 1939 jednání ukončila.
Velký zájem projevovalo Německo. Nejprve se snažilo získat informace pomocí nastrčených firem, po neůspěchu pak špionáží. Při okupaci Němci zabavili 244 tanků. Po zjištění, že jsou skoro srovnatelné s jejich PzKpfwIII, byly zařazeny pod označením PzKpfW35(t) do výzbroje Wehrmachtu. LTvz.35 byl jediným kořistným tankem, který Wehrmacht zařadil do výzbroje jednotek první linie! Ten tou dobou disponoval cca. 240 stroji PzIII, došlo tedy k zdvojnásobení počtu středních tanků! Část strojů byla Němci přestavěna na velitelský tank označený PzBfwg35(t). Ten se odlišoval rámovou anténou nad motorovým prostorem a absencí kulometu v korbě.
Po rozdělení ČSR zůstalo Slovensku 52 strojů. Zájem byl i o nákup dalších, ale Škoda již byla plně vytížena výrobou pro Němce.
Tank byl také nabídnut Jugoslávii. Tyto stroje, označené ŠIIj, měly mít jinou věž, motor a ve výzbroji kanon ráže 47mm. Došlo k sestavení prototypu, ale obchod se kvůli mezinárodní situaci v roce 1940 neuskutečnil.
V roce 1940 objednal Afganistán 10 vylepšených strojů s kanonem A8. Němci nejprve obchod povolili, později změnili názor, neboť situace znemožnila dopravu. Nakonec byly tyto stroje v roce 1940 a 41 dodány pod označením T-11 do Bulharska.
Bulharsko mělo o tyto tanky zájem již dříve, nejprve byli odmítáno-Bulharsko mělo podle mírových smluv tanky zakázány, v roce 1939 byl pak obchod překažen okupací ČSR. Nakonec však přeci jen 26 tanků získali a to již od Němců. Byly dodány v roce 1940.
TECHNICKÉ ÚDAJE (v závorkách uvádím technické údaje PzKpfwIII Ausf.E)
ROZMĚRY
Délka: 4,9 m (5,38 m)
Šířka: 2,055 m (2,91 m)
Výška: 2,37 m (2,44 m)
HMOTNOST
Čistá: 9,76 t (---)
Bojová: 10,5 t (19,5 t)
VÝKONY
Max. rychlost na silnici / v terénu: 34/ 16 km/h (40/---)
Měrný tlak: 0,51 kg/cm2 (0,99 kg/cm2)
Dojezd na silnici / v terénu: 160/ 120 km (165/ 95 km)
Poloměr zatáčky: 3,5 m (5,85 m)
PANCÉŘOVÁNÍ
Čelo korby: 25 mm (30 mm)
Čelo věže: 25 mm (30 mm)
Boky korby: 16 mm (30 mm)
Boky věže: 16 mm (30 mm)
MOTOR
Škoda T11/0 o výkonu 88 kW (Maybach HL 120 TR o výkonu 221 kW)
VÝZBROJ
1xkanon Škoda A3 ráže 37 mm (1x kanon Rheinmetall-Borsig KwK L/46,5 ráže 37 mm)
2x těžký kulomet ZB vz.35 nebo vz.37 ráže 7,92 mm (2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm)
Po nástupu nacistů k moci si začala ČS armáda uvědomovat nutnost zavedení většího množství kvalitních tanků. Tančíky ČKD vz.33, zavedené v roce 1933 v počtu 70 ks., měly velmi nízkou bojovou hodnotu a lehké tanky vz.34, dodané v období 1934-36 v počtu 50 ks. rovněž firmou ČKD, byly provázeny technickými problémy. Proto byly firmy ČKD, Škoda a Tatra koncem roku 1934 vyzvány k vyvoji tanků několika kategorií.
Nejlépe se dařilo v kategorii IIa, tedy v tancích jezdeckých. Do léta 1935 byly hotovy prototypy. ČKD vycházela z LT vz.34, Škoda z dříve neůspěšného prototypu SU. Ze zkoušek vyšel vítězně prototyp Škody, označený ŠIIa a bylo rozhodnuto o jeho zavedení do výzbroje jako LT vz.35. Celkem bylo objednáno 298 strojů. Dodány byly v období 1936-38, přičemž na výrobě se rovným dílem podílela i ČKD.
Určité pochybnosti o kvalitě tanků daly příčinu k dlouhodobým zkouškám. Při nich se prokázalo nadměrné opotřebení zaviněné jak konstrukčními vadami, tak i nekvalitní výrobou. Také poruchovost u jednotek byla zpočátku vysoká. Proto došlo k řadě úprav. Poté již bylo možno označit tanky jako dostatečně spolehlivé.
Tank byl úspěšný i v zahraničí. V září 1938 byl zkoušen v Kubince a udělal na sovětské odborníky dobrý dojem. SSSR měl však zájem pouze o zakoupení jednoho stroje, který by byl využit jako vzor pro výrobu, což byl běžný postup Sovětů. Škoda samozřejmě trvala na licenci, takže z obchodu sešlo.
Rumunsko jako spojenec ČSR bylo častým zákazníkem našich zbrojovek. V roce 1936 objednalo 126 tanků pod označením R-2. Nejprve bylo v roce 1937 dodáno 15 strojů, zbytek pak v období 1938-39.
Zájem mělo také Polsko, ale vzhledem k nedobrým vztahům s ČSR nebyla naděje na uskutečnění obchodu.
Po Mnichově bylo jednáno s Velkou Británií (!) o dodávce 100 strojů ze zásob armády a 100 nových. Zároveň bylo jednáno s firmou Alvis-Straussler o licenci. Okupace v březnu 1939 jednání ukončila.
Velký zájem projevovalo Německo. Nejprve se snažilo získat informace pomocí nastrčených firem, po neůspěchu pak špionáží. Při okupaci Němci zabavili 244 tanků. Po zjištění, že jsou skoro srovnatelné s jejich PzKpfwIII, byly zařazeny pod označením PzKpfW35(t) do výzbroje Wehrmachtu. LTvz.35 byl jediným kořistným tankem, který Wehrmacht zařadil do výzbroje jednotek první linie! Ten tou dobou disponoval cca. 240 stroji PzIII, došlo tedy k zdvojnásobení počtu středních tanků! Část strojů byla Němci přestavěna na velitelský tank označený PzBfwg35(t). Ten se odlišoval rámovou anténou nad motorovým prostorem a absencí kulometu v korbě.
Po rozdělení ČSR zůstalo Slovensku 52 strojů. Zájem byl i o nákup dalších, ale Škoda již byla plně vytížena výrobou pro Němce.
Tank byl také nabídnut Jugoslávii. Tyto stroje, označené ŠIIj, měly mít jinou věž, motor a ve výzbroji kanon ráže 47mm. Došlo k sestavení prototypu, ale obchod se kvůli mezinárodní situaci v roce 1940 neuskutečnil.
V roce 1940 objednal Afganistán 10 vylepšených strojů s kanonem A8. Němci nejprve obchod povolili, později změnili názor, neboť situace znemožnila dopravu. Nakonec byly tyto stroje v roce 1940 a 41 dodány pod označením T-11 do Bulharska.
Bulharsko mělo o tyto tanky zájem již dříve, nejprve byli odmítáno-Bulharsko mělo podle mírových smluv tanky zakázány, v roce 1939 byl pak obchod překažen okupací ČSR. Nakonec však přeci jen 26 tanků získali a to již od Němců. Byly dodány v roce 1940.
TECHNICKÉ ÚDAJE (v závorkách uvádím technické údaje PzKpfwIII Ausf.E)
ROZMĚRY
Délka: 4,9 m (5,38 m)
Šířka: 2,055 m (2,91 m)
Výška: 2,37 m (2,44 m)
HMOTNOST
Čistá: 9,76 t (---)
Bojová: 10,5 t (19,5 t)
VÝKONY
Max. rychlost na silnici / v terénu: 34/ 16 km/h (40/---)
Měrný tlak: 0,51 kg/cm2 (0,99 kg/cm2)
Dojezd na silnici / v terénu: 160/ 120 km (165/ 95 km)
Poloměr zatáčky: 3,5 m (5,85 m)
PANCÉŘOVÁNÍ
Čelo korby: 25 mm (30 mm)
Čelo věže: 25 mm (30 mm)
Boky korby: 16 mm (30 mm)
Boky věže: 16 mm (30 mm)
MOTOR
Škoda T11/0 o výkonu 88 kW (Maybach HL 120 TR o výkonu 221 kW)
VÝZBROJ
1xkanon Škoda A3 ráže 37 mm (1x kanon Rheinmetall-Borsig KwK L/46,5 ráže 37 mm)
2x těžký kulomet ZB vz.35 nebo vz.37 ráže 7,92 mm (2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm)
Naposledy upravil(a) YAMATO dne 4/10/2006, 12:52, celkem upraveno 6 x.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
LT vz. 35
add LT35 v Anglii - já jsem se dočetl pouze o možné licenci LT38 kterou přerušil březen 1939.
Kresba v barvě
Čelní pohled na LT vz. 35 ze stavu slovenské rychlé divize.
Kresba v barvě
Čelní pohled na LT vz. 35 ze stavu slovenské rychlé divize.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
V Rumunsku vznikla zajímavá přestavba tanků R-2. Vzhledem k slabé výzbroji přestalo být reálné nasazení těchto strojů v pozdějších fázích války. Zatímco proti T-26 či BT-5/7 byla výzbroj dostatečná, tak proti T-34 a KV neměla šanci.
V roce 1943 proto vznikl u firmy Leonida prototyp, označený TACAM R-2 ( Tun Anticar cu Afet Mobil = samohybné protitankové dělo). Svým řešením připomínalo Německé stíhače tanků řady Marder. Prototyp byl vyzbrojen kořistním kanonem F-22 ráže 76,2 mm.
Po úspěšných zkouškách dostala firma Leonida objednávku na přestavbu všech R-2, které ještě armáda vlastnila. Použit byl však jiný kanon, rovněž kořistní, typu ZIS-3 vz.42, opět ráže 76,2 mm. Kanony byly upraveny firmou Resita na Rumunskou munici. Od února do června 1944 vzniklo 20 přestavab, poté došlo k přerušení a po převratu již nebyla výroba obnovena.
TACAM R-2
Téma o TACAM R-2 je zpracováno zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2874
Přidal hydrostar 6.2.2009
V roce 1943 proto vznikl u firmy Leonida prototyp, označený TACAM R-2 ( Tun Anticar cu Afet Mobil = samohybné protitankové dělo). Svým řešením připomínalo Německé stíhače tanků řady Marder. Prototyp byl vyzbrojen kořistním kanonem F-22 ráže 76,2 mm.
Po úspěšných zkouškách dostala firma Leonida objednávku na přestavbu všech R-2, které ještě armáda vlastnila. Použit byl však jiný kanon, rovněž kořistní, typu ZIS-3 vz.42, opět ráže 76,2 mm. Kanony byly upraveny firmou Resita na Rumunskou munici. Od února do června 1944 vzniklo 20 přestavab, poté došlo k přerušení a po převratu již nebyla výroba obnovena.
TACAM R-2
Téma o TACAM R-2 je zpracováno zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2874
Přidal hydrostar 6.2.2009
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Re: LT vz. 35
Tady bych se pokusil trochu oponovat.sa58 píše:add LT35 v Anglii - já jsem se dočetl pouze o možné licenci LT38 kterou přerušil březen 1939.
Bylo nebylo:
Po přijetí Mnichovského diktátu se naše armáda snažila prodat své tanky starší výroby (jak LT vz.34, tak starší LT vz.35). Jedním ze zákazníků byla kdysi tanková velmoc Velká Británie. Uvažovala o koupi několika desítek tanků LT vz.35 od naší armády, několika nových tanků přímo ze Škodovky a také licence na neomezenou výrobu tanku Š-II-a pro vyzbrojení britských jednotek, tedy ne na export. Celé jednání probíhalo ještě chvíli po 15.březnu 1939 a pak celá akce usnula protože tanky zabral nový majitel, tedy Wehrmacht.
Bylo nebylo podruhé:
Firma ČKD předváděla svůj tank TNH-P tedy LT vz.38 ve Velké Británii. Tank se zde podrobil těžkým zkouškám, ze kterých angličani vyvodili naprosto chybné závěry (jak se později přesvědčili). Prý byl tank málo prostorný, nepohodlný, neohrabaný a kdo ví co ještě. Tak ho tedy poslali domů do ČKD, které ale už leželo ve zmrzačené zemi...
Ten podvozek sice vypadá a byl složitý, ale plnil svou funkci. Během německých i ruských zkoušek obstál na výbornou. Měl dobrou průchodnost terénem a jen těžko z něj padaly pásy (to se povedlo jen Rusům při testech v Kubince na speciální pro tehdejší tanky nepřekonatelné překážce; Němcům se to ani pžři největší snaze nepodařilo). Druhou vadou na kráse bylo vysoké opotřebovávání gumových bandáží při rychlé jízdě po tvrdém povrchu.Nepřipadá vám ten podvozek poněkud složitý?
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 13/2/2009, 20:24, celkem upraveno 1 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
To je zajímavé, nic o tom nevím, můžeš to prosím trochu přiblížit (hlavně ten ruský test v Kubince)?Během německých i ruských zkoušek obstál na výbornou. Měl dobrou průchodnost terénem a jen těžko z něj padaly pásy (to se povedlo jen Rusům při testech v Kubince na speciální pro tehdejší tanky nepřekonatelné překážce; Němcům se to ani pžři největší snaze nepodařilo).
Ď.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Nevím přesně co považuješ za přiblížení, ale to bylo tak:
Po stáži sovětských armádních činitelů v naší republice se sověti začali velmi zajímat o tank LT vz.35. Proto se se Škodovkou a naší armádou dohodli na testech v Kubince. Roku 1938 byly teda vyslány dva tanky (prototyp a jeden armádní), které se podrobyly těžkým zkouškám, z jejihž výsledků byli sověti vysloveně nadšeni. Chtěli zakoupit jeden stroj, což však Škodovka vzhledem k reálné hrozbě kopírování stroje nedovolila a prodej tanku pobmiňovala prodejem licence.
Jinak co se týče těch výsledků testů a toho shození pásu, tak to sem přečtl u věrohodného zdroje na jiném fóru. Pokusím se to najít a potom to tu v nějaké formě odprezentuju (neopíšu, možná jo, ale s podpisem autora).
Edit:
Jo a to sem zapomněl, při návratu do vlasti byly oba tanky nejdřív intervenovány v Rumunsku. Po jejich vydání do ČSR je pro změnu zabavilo velení československé armády (PÚV-3), i když oba patřily do PÚV-1. Posádky tanků se sami nabídly s jejich obsluhou. Během bojů byl armádní tank zničen maďarskou palbou a zajat. Po opravě ho Maďaři používali k výcviku až do roku 1943.
Po stáži sovětských armádních činitelů v naší republice se sověti začali velmi zajímat o tank LT vz.35. Proto se se Škodovkou a naší armádou dohodli na testech v Kubince. Roku 1938 byly teda vyslány dva tanky (prototyp a jeden armádní), které se podrobyly těžkým zkouškám, z jejihž výsledků byli sověti vysloveně nadšeni. Chtěli zakoupit jeden stroj, což však Škodovka vzhledem k reálné hrozbě kopírování stroje nedovolila a prodej tanku pobmiňovala prodejem licence.
Jinak co se týče těch výsledků testů a toho shození pásu, tak to sem přečtl u věrohodného zdroje na jiném fóru. Pokusím se to najít a potom to tu v nějaké formě odprezentuju (neopíšu, možná jo, ale s podpisem autora).
Edit:
Jo a to sem zapomněl, při návratu do vlasti byly oba tanky nejdřív intervenovány v Rumunsku. Po jejich vydání do ČSR je pro změnu zabavilo velení československé armády (PÚV-3), i když oba patřily do PÚV-1. Posádky tanků se sami nabídly s jejich obsluhou. Během bojů byl armádní tank zničen maďarskou palbou a zajat. Po opravě ho Maďaři používali k výcviku až do roku 1943.
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 8/2/2009, 20:24, celkem upraveno 1 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Jasně, už sem to našel, teď potřebuju jen svolení autora na zveřejnění tady (je tam aj supr fotka).
Téma Kubinka je zpracováno zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1763
Přidal hydrostar 8.2.2009
Téma Kubinka je zpracováno zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1763
Přidal hydrostar 8.2.2009
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 8/2/2009, 20:44, celkem upraveno 3 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Pánové pozor v Aberdeenu začínají dostávat rozum a konečně pochopili co mají v muzeu za vzácnosti:http://www.rozhlas.cz/wwii/soucasnost/_ ... e&pozice=1
Nechť je dílo dokonáno. Zde je kompletně celý tank ve své původní podobě.
http://www.network54.com/Forum/47208/me ... vak+colors
Jen bych rád poznamenal, že namíchat opravdovou československou předválečnou khaky barvu je velice obtížné a nejen ji. Proto je ta zelená taková spíš domodra a a písková spíš do oranžova. Ale nejsme všichni ženy, abysme poznali, co to je broskvová barva a podobně. Nemějme jim tu odchylku za zlé, hlavně, že je tak jak má byt. Tedy československý.
http://www.network54.com/Forum/47208/me ... vak+colors
Jen bych rád poznamenal, že namíchat opravdovou československou předválečnou khaky barvu je velice obtížné a nejen ji. Proto je ta zelená taková spíš domodra a a písková spíš do oranžova. Ale nejsme všichni ženy, abysme poznali, co to je broskvová barva a podobně. Nemějme jim tu odchylku za zlé, hlavně, že je tak jak má byt. Tedy československý.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- TonyHazard
- Důstojník v záloze
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 17/9/2007, 23:30
Lehký tank vz. 35
Přihodím sem pár plků :
Jak bylo zde uvedeno, mnohé československé tanky použil wehrmacht do své výzbroje. Použil je k tažení do Francie. Tanky PzKpfw 35(t) tvořily v květnu 1940 výzbroj 6. tankové divize. Některé tanky Němcům sloužily až do roku 1942.
Poté byla většina z nich upravena pro plnění jiných úkolů, na jejich základě vznikly například tahače minometů (německé označení Mörserzugmittel) dělostřelecké tahače (Zugkraftwagen) nebo servisní vozidla tankových praporů.
Tank vezl 72 nábojů ráže 37 mm a 1800 nábojů pro kulomet.
Neobvyklým prvkem bylo doplnění převodovky a řízení tlakovým posilovačem, který usnadňovat práci řidiči a umožňoval tak cestování na velké vzdálenosti poměrně vysokou rychlostí.Při velmi nízkých teplotách panující na východní frontě však Němci s posilovačem problémy. Převodovka byla šestistupňová s jednou zpátečkou.
Jak bylo zde uvedeno, mnohé československé tanky použil wehrmacht do své výzbroje. Použil je k tažení do Francie. Tanky PzKpfw 35(t) tvořily v květnu 1940 výzbroj 6. tankové divize. Některé tanky Němcům sloužily až do roku 1942.
Poté byla většina z nich upravena pro plnění jiných úkolů, na jejich základě vznikly například tahače minometů (německé označení Mörserzugmittel) dělostřelecké tahače (Zugkraftwagen) nebo servisní vozidla tankových praporů.
Tank vezl 72 nábojů ráže 37 mm a 1800 nábojů pro kulomet.
Neobvyklým prvkem bylo doplnění převodovky a řízení tlakovým posilovačem, který usnadňovat práci řidiči a umožňoval tak cestování na velké vzdálenosti poměrně vysokou rychlostí.Při velmi nízkých teplotách panující na východní frontě však Němci s posilovačem problémy. Převodovka byla šestistupňová s jednou zpátečkou.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Odpověď na otázku z tohoto tématu o počtu nasazených, porouchaných a zničených tanků během operací v SSSR doplním o informace během tažení Polskem a západní Evropou.
Polsko
Počet nasazených tanků L.T.M. 35: 112 (+8 strojů velitelských verzí)
Celkový výčet ztrát (*1): 77 (včetně porouchaných strojů)
Počet strojů k odpisu: 7
Západní Evropa
Počet nasazených tanků Panzerkampfwagen 35(t): 118 (+12 strojů velitelských verzí) (*2)
Celkový výčet ztrát (*1): 44 (*3) (včetně porouchaných strojů)
Počet strojů k odpisu: 11
SSSR
Počet nasazených tanků Panzerkampfwagen 35(t): 149 (+11 strojů velitelských verzí) (*4)
Celkový výčet ztrát : cca 190 (*5)
Počet strojů k odpisu: cca 80 (*6)
pozn:
*1 - Některé vozy byly opraveny a znovu vráceny do bojů
*2 - U konce tažení bylo dodáno 35 opravených strojů z vnitrozemí jako náhrada za poškozené tanky.
*3 - 47 zničených během bojů o Benelux a v bitvě o Francii, 17 z toho při bojích jen ve Francii.
*4 - Během bojů bylo z opraven v protektorátu dopraveno dalších přibližně 30 tanků.
*5 - V době vyřazování z první linie byla většina tanků v nepojízdném stavu. Většina šla na vrub poruchám, přičemž některé tanky byly kanibalizovány na náhradní díly.
*6 - Toto číslo se nedá přesně určit, protože v té době nebyl dostatek náhradních dílů. Proto musela být značná část vozidel ponechaná svému osudu i s malými problémy.
Snad je to dostatečné a bez chyb. Nejsem si totiž přesně jistý tou Francií. Nevím, jestli těch 17 strojů je započítáno v 44 nebo jestli jsou to další stroje navíc.
Polsko
Počet nasazených tanků L.T.M. 35: 112 (+8 strojů velitelských verzí)
Celkový výčet ztrát (*1): 77 (včetně porouchaných strojů)
Počet strojů k odpisu: 7
Západní Evropa
Počet nasazených tanků Panzerkampfwagen 35(t): 118 (+12 strojů velitelských verzí) (*2)
Celkový výčet ztrát (*1): 44 (*3) (včetně porouchaných strojů)
Počet strojů k odpisu: 11
SSSR
Počet nasazených tanků Panzerkampfwagen 35(t): 149 (+11 strojů velitelských verzí) (*4)
Celkový výčet ztrát : cca 190 (*5)
Počet strojů k odpisu: cca 80 (*6)
pozn:
*1 - Některé vozy byly opraveny a znovu vráceny do bojů
*2 - U konce tažení bylo dodáno 35 opravených strojů z vnitrozemí jako náhrada za poškozené tanky.
*3 - 47 zničených během bojů o Benelux a v bitvě o Francii, 17 z toho při bojích jen ve Francii.
*4 - Během bojů bylo z opraven v protektorátu dopraveno dalších přibližně 30 tanků.
*5 - V době vyřazování z první linie byla většina tanků v nepojízdném stavu. Většina šla na vrub poruchám, přičemž některé tanky byly kanibalizovány na náhradní díly.
*6 - Toto číslo se nedá přesně určit, protože v té době nebyl dostatek náhradních dílů. Proto musela být značná část vozidel ponechaná svému osudu i s malými problémy.
Snad je to dostatečné a bez chyb. Nejsem si totiž přesně jistý tou Francií. Nevím, jestli těch 17 strojů je započítáno v 44 nebo jestli jsou to další stroje navíc.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele: