Podľa mňa to súviselo so spôsobom nasadenia, kde Briti počítali, že tieto lode budú nasadené v podmienkach britského impéria bez blízkosti zodpovedajúcich suchých dokov na patričné opravy a s možnou leteckou nadvládou nepriateľa. Skrátka britské lode si museli vedieť poradiť a prežiť útok nepriateľa aj keď by sa tento dostal skrz ich obranu a minimálne sa museli dokázať dostať späť do oblastí kde by mohlo dôjsť k ich prípadnej oprave.
Dzin píše: ↑16/5/2023, 12:27 Britské super odolné letadlové lodě. Kdysi jsem je měl v obdivu a různé historky o jejcih odolnosti včetně zde popsaných se mi moc líbili a líbí. Považoval jsem jejich koncept za úžasný a následováníhodný. Jenže postupem času jsem to zkorigoval a dal za pravdu názoru, který jsem kdysi četl a bohužel už si nepamatuji, kdo ho prezentoval.
Jde o to, že na první pohled celý koncept vypadá pěkně. Loď je vysoce odolná a je schopná ustát i zásahy, které jiné lodě významně poškodí. Jenže problém je, že se jedná o letadlovou loď. Jejím hlavním a prakticky jediným úkolem je přeprava letadel tam, kam jinak nemohou a jejich nasazení zde. Proti tomu máme potom druhý koncept, tedy loď o stejném výtlaku, ale méně chráněná a hlavní díl výtlaku je právě na určen pro přepravu letadel. A to si myslím, že je rozhodující.
Je to souboj aktivní vs. pasivní ochrana. Pasivní ochrana je super, ale aktivní je přeci jen lepší. Loď disponující více letadly se dokáže také bránit tím, že sestřeluje nepřátelská letadla. Sama také podniká ofenzivní údery, které likvidují letadla a lodě protivníka a tím opět zabraňují vlastnímu poškození. Díky tomu, že nese víc letadel, tak může celé toto spektrum úkolů plnit efektivněji a delší dobu. Odolná loď sice vydží víc poškození, ale i ona časem podlehne.
Proto se koncept britských Cv neujal a přednost dostal americký směřující k moderním obřím letadlovým lodím. Tím neříkám, že by ty britské byly vyloženě špatné, jen že v případě bojů v Pacifiku by si nejspíše nevedly tak dobře, jako americké, protože z nich tvořené letadlové svazy by měly daleko menší údernou sílu a tím i schopnost plnit úkoly souvysející s vybudováním námořní a vzdušné přepravy a podpory pozemních vojsk. Nakonec to vždy bylo o počtech a kvalitě letadel, které byla schopná každá strana vyslat do vzduchu.