Sovětské lehké tanky 2 - T-26

lehké, střední a těžké tanky
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Sovětské lehké tanky 2 - T-26

Příspěvek od sa58 »

Lehký tank T-26

I když Sovětský Svaz dokázal vyrábět tanky vlastní konstrukce (T-18, T-24), specialisté Rudé Armády sledovali samozřejmě dění ve světě. Jediná Velká Británie v té době zkoušela novou techniku a taktiku tankových vojsk, ostatní vítězné mocnosti na tomto poli prozatím nic nepodnikali. Němcům byl zakázán vývoj a výroba tanků, Rudá armáda (dále RA) proto soustředila svou pozornost na zkoušky v právě do Velké Británie. Tam postupně vzniká budoucí rozdělení tanků na tančíky, lehké, střední, těžké a plovoucí tanky a doprovodná vozidla pro pěchotu. Je rozhodnuto o zakoupení vyhovujících tanků, a to i licencemi pro výrobu v SSSR. Vlastní konstrukce totiž prozatím nenaplňují představy RA o moderním bojovém prostředku
Koncem roku 1929 zamíří do Anglie skupina specialistů RA, kde jsou jim předvedeny mnohé typy obrněné techniky. Specialisté vybírají pro licenční výrobu také tank Vickers 6t v provedení s dvěma kulometnými věžemi. Konstrukce navíc umožňovala vývoj jednověžové varianty.
28.5.1930 je podepsán kontrakt na 15 tanků včetně výrobní dokumentace a podkladů. Dodávka měla být realizována do 4.6.1931. Hned po dodání prvního tanku je vozidlo rozebráno a prostudováno. Vznikají sovětské varianty TMM-1 a TMM-2. RA zavadí do výzbroje původní variantu pod označením T-26. Pod tímto označením se však skrývá mnoho variant a proto je budu popisovat zvlášť

T-26 vz. 1931
Jde o kopii původního tanku Vickers, vyzbrojenou jen kulomety. Pancéřování trupu se pohybuje od 5-13 mm, ke spojení se používá nýtování. Na pravé straně trupu je odklápěcí průlez pro řidiče.
K pohonu tanku se u prvních verzí používá originální motor Armstrong Siddley Puma o výkonu 80 HP, který pomocí hřídelí přes převodovku v přední části vozidla poháněl přední kolo. Posléze je montována sovětská licence motoru, objem 6600 ccm o výkony 75 HP při 2000 ot/min.
Dvě věže kruhového půdorysu jsou identické. V každé z nich ke umístěn kulomet DT ráže 7,62 mm, zásoba střeliva byla celkem 6486 nábojů ráže 7,62.
Byla vyráběna i verze s kanonem Hotchkiss ráže 37 mm v pravé věži s palebným průměrem 113 nábojů pro kanon a 3087 pro kulomet. Kanon je v roce 1932 nahrazen domácím kanonem vz. 30 (PS-2). Věž s kanonem však měla velmi málo vnitřního prostoru, bylo proto rozhodnuto o vývoji jednověžové varianty, umožňující zabudování výkonnějšího tankového kanonu.

Produkce dvověžové varianty končí v roce 1934.

technická data T-26 vz. 1931:
hmotnost – 8-8,2 t
délka – 4,62 m
šířka – 2,44 m
výška – 2,19 m
výkon motoru – 75-80 HP
dojezd silnice – 100-140 km
max. rychlost – 30 km/h
osádka – 3


T-26 vz. 1933, 1935
První jednověžová varianta se začala vyrábět v roce 1933. Zpočátku se vyrábí dvě verze věží, Mariupulská a Ižorská varianta podle výrobních závodů. Posléze je vyráběna jen Ižorská věž, jenž je použita i tu tanků série BT. V korbě byl jen jeden věnec pro otočnou věž umístěný mimo osu vlevo od ní. Věž je možno otáčet elektricky nebo ručně. Vzor 1933 je má nýtovanou, vzor 1935 svařovanou věž. Pancéřování trupu a věže je 13 mm.
U tanků je použit motor o výkonu 90 HP, zvýšeného výkonu je ale dosaženo použitím paliva s vyšším oktanovým číslem. Při použití benzínu horší kvality se prý vozidlo ani nerozjelo.
Do nové věže se montuje kanon ráže 45 mm vz. 32 spřažený s kulometem DT. Do věže je také možno umístit nabíječe, čímž vzroste bojový potenciál tanku. Palebný průměr činil 112 nábojů ráže 45 mm a 2848 nábojů ráže 7,62 pro kulomet. Počet nábojů se liší podle vybavení, velitelské tanky s radiostanicí mají snížený palebný průměr.

technická data T-26 vz. 1933(1935):
hmotnost – 9,4-9,65 t
délka – 4,62 m
šířka – 2,44 m
výška – 2,33 m
výkon motoru – 90 HP
dojezd silnice – 130-150 km
max. rychlost – 30 km/h
osádka – 3


T-26 vz. 1938, 1939
U této varianty dochází k viditelné změně věže, stará věž je nahrazena modernější kónickou věží a zesíleným pancéřováním na 15 mm. Je také vyměněn kanon vzor 1932 za modernější vzor 1938. Počet kulometů se liší, můžou se montovat až tři kulomety DT, standardem je ale pouze jediný u kanonu. Palebný průměr se 107 nábojů ráže 45 mm, pro kulomet od 2772 do 3654 nábojů ráže 7,62. Zvětšuje se také objem palivových nádrží.
Vzor 1939 dostává sešikmenou nástavbu trupu a kulomet do zadní partie věže. Je také naplánováno zesílení pancéřování podle polních úprav z finské války, ale začátek výroby tanku T-34 tuto kapitolu vývoje uzavírá. Navíc růst hmotnosti až na 12 tun se nepříznivě podepsal na průchodnost tanku terénem.

technická data T-26 vz. 1938(1939):
hmotnost – 10,25-10,3 t
délka – 4,62 m
šířka – 2,44 m
výška – 2,33 m
výkon motoru – 90-95 HP
dojezd silnice – 225-240 km
max. rychlost – 30 km/h
osádka – 3

Tanky všech verzí nejsou standardně vybaveny radiostanicí, jsou jí vybaveny pouze velitelské vozidla. Jsou tak snadno identifikovatelná podle rámových antén na věži a tudíž se stávají prvními cíli protivníka. Od vzoru 1939 se montuje prutová anténa.

Vzniká také spousta jiných verzí tanků – plamenometné OT-26, OT-131, OT-132 a OT-133 nebo tank palebné podpory T-26A vyzbrojený plukovním kanonem ráže 76,2 mm. Objevují se taky mostní tanky a vlečné verze. na podvozku T-26 je postaveno několik samohybných děl. Existovala taky verze TT-26, tanku řízeného na dálku rádiem.

Ještě k výrobě – v roce 1939 se uvádí, že ve výzbroji bylo více než 8 500 strojů T-26 různých variant. Takový počet tanků jednoho typu té době nikde nenajdeme. Jen ukázky produkce: 1933 – více než 1400 ks, 1934 - 1443 ks, 1936 – 1313 ks, 1938 - 1061

Zdroj:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 3

Obrázek
vzor 1931 s kulometnou výzbrojí

Obrázek
vzor 1933 s kanonem

Obrázek
vzor 1938 velitelský
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 19:56, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Nějaké další obrázky

Obrázek
vzor 1931

Obrázek
vzor 1939

Obrázek
verze s plamenometem
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A další, na netu je jich tolik, že nemá cenu jich tu dávat víc

Obrázek
T_26M39_sch.

Obrázek
T_26_sec.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tenhle tank se dost podceňuje, stále se mluví o T-34 a KV, přitom v roce 1941 se jednalo o, při srovnání s německými protivníky, stále poměrně dobře pohyblivý stroj s výbornou výzbrojí. Horší byl nedostatek PT munice, slabý pancíř a hlavně neschopnost účinného nasazení...jinak by Němci měli strašné problémy již od počátku východního tažení!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Všeobecně je podceňován, problémem byla logistika - náboje a hlavně benzín, taky absolutní nedostatek tahačů.

Za války ve Španělsku byla vyplácena odměna za zneškodnění tanku do podvozku, ukořistěné tanky byly vítanou posilou nacionalistů.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
martanek41
Příspěvky: 1
Registrován: 1/10/2007, 15:45

Příspěvek od martanek41 »

Jsem tady poprvé, teprve se rozkoukávám. Objednal jsem si model T 26 a sháním nějaké podklady - fotky vnitřku zejména.
Byla by nějaká rada? :wink:
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Fajn na podklady je stránka www.megamagzone.com ,ale to je OT.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pro němce bylo velkým štěstím, že sověti nedokázali nějak účinně zoorganizovat svou obranu poté, co byly napadeny v červnu 1941. Bezmála 10.000 těchto tanků převyšovalo nebo se vyrovnalo německým 2.000 tankům Pz I, Pz II, starší Pz III, LT 35, LT 38. Což bylo nějakých 60% německých tanků.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ono si stačí najít zdroje o "budování" tankových sborů a brigád. K tomu je třeba přičíst opotřebovanost techniky (děláme nové tanky a na ND kašlem..) a jedinou nacvičovanou taktiku - útok.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No těm Pz III a Pz 35 a 38(t) se mohl rovnat nebo převyšovat snad jen dělem. K těmto tankům bych spíš rovnal BT 7. Teda hlavně k Pz 38(t) a starší Pz III.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Vzhledem k tomu, že je téma o T-26, tak jsem se spíše vyjadřoval k nim. Ale v každém případě máš pravdu. Sovětské tanky třídy BT se dají spíše přirovnat k Pz 38 (t) a starším Pz III vyzbrojeným 37mm kanónem. O to více je zarážející to, jak sověti dokázali, nebo spíše nedokázali využít své jasné převahy. Vždyt těch BT bylo nějakých 8.500 ks!
ObrázekObrázekObrázek
hoblik
Příspěvky: 4
Registrován: 15/4/2008, 14:36

Příspěvek od hoblik »

Mám rád sovětské stroje, především ze začátku války. Je fakt, že strojů T-26 byly mraky. To je také důvodem, že německá vojska využívala tyto stroje v počtu ukořistěných až 1000 kusů! To je slušný arzenál.
Pokud nevadí, tak ještě uvedu něketrá data plamenometné verze. Tank OT-130 byl sestrojen na základě jednověžového tanku T-26. Věž byla posunuta napravo od osy tanku. Nalevo od ní se nacházely dvě nádrže se zápalnou směsí o objemu 400 l. Dostřel plamenu byl 50 m. Množství jednosekundových výstřelů bylo 40. Jeden výstřel spotřeboval 9 l směsi a byl zapalován :wink: plamenem hořícího benzínu, benzín od elektrosvíčky. Radiostanice se v těchto strojích neosazovala.
V letech 1938 – 1940 byly provedené tři modernizace (OT-131, 132, 133). OT-133 měl mimo plamenometu dva kulomety a dosahoval hmotnosti 10,5 tun. Nakonec se v roce 1940 objevil i tank OT-134 o hmotnosti 10,8 tun, jehož posádku tvořili tři lidé. V kuželovité věži zůstal 45 mm kanón a kulomet, plamenomet byl osazen v předním plátu trupu (dostřel 50 m). Všechny plamenometné tanky měly vybavení pro osazení zadýmovacího zařízení. Zejména proto byla ve 30-tých letech tyto stroje nazývány chemické. Celkem bylo v chemické verzi vyrobeno kolem 1500 bojových strojů. Byly z nich tvořeny chemické tankové prapory a brigády :wink:
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Do rukou němců a jejich spojenců padlo v počáteční fázi útoku něco mezi 900 až 1100 ks. Takové množství techniky se němci snažili využít. Bohužel pro ně, díky nízké nosnosti konstrukce, nemohli tyto stroje využít pro své jinak typické představby na stihače tanků Vzniklo pouze nějakých 10 ks, které byly vybaveny 75mm kanónem se štítem, ale v praxi se neosvědčili. Takže tato technika byla využívaná v týlu proti partyzánům, nebo přestavěny na muniční vozy atd.
Možná by bylo zajímavé najít různé konverze, co vše se z T-26 dalo postavit.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

sa58 píše: Za války ve Španělsku byla vyplácena odměna za zneškodnění tanku do podvozku, ukořistěné tanky byly vítanou posilou nacionalistů.
To je pravda. Není od věco vědět, kolik T-26 bylo do Španělska ze SSSR dodáno. V letech 1936 - 38 to bylo celkem 281 tanků T-26Bs.

15.10.1936.......50 ks
30.11.1936.......56 ks
06.03.1937.......60 ks
08.03.1937.......40 ks
07.05.1937.......50 ks
13.03.1938.......25 ks

K tomu ještě bylo dodáno na 50 ks BT-5. Takže poměrně vydatná pomoc.


Docela zajímavou přestavbu T-26 provedli ve Finsku, kde z ukořistěných sovětských tanků udělali samohybné dělo s houfnicí ráže 114mm. Používal se pak v pokračovací válce 1941-44. Prý nic moc proti obrněným cílům, ale na lidskou masu měla ta houfnice přímo devastující účinky.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

kacermiroslav píše:Docela zajímavou přestavbu T-26 provedli ve Finsku, kde z ukořistěných sovětských tanků udělali samohybné dělo s houfnicí ráže 114mm. Používal se pak v pokračovací válce 1941-44. Prý nic moc proti obrněným cílům, ale na lidskou masu měla ta houfnice přímo devastující účinky.
Údaj o houfnici je OK, jen ten podvozek byl z tanku BT-7 (možná i BT-5, kdo ví). Z Anglie došlo celkem asi 56 houfnic ráže 114 mm (4,5 palce), během WW2 bylo postaveno 18 samohybných děl BT-42, vyzbrojených právě touto houfnici. První samohybka byla vyrobena v roce 1943.

houfnice:
Obrázek

BT-42:
Obrázek

Dnes je k dispozici poslední exemplář v tankovém muzeu Parola.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Minimálne 900 kusov bolo teda na strane Axis.
Dali ich Nemci aj iním spojencom okrem Fínska? (Viem že väčšinu si Fíni zohnali sami).
Myslím že jeden sa dostal aj na Slovensko (buď T-26 alebo BT-5/7) viem len že ľahký tank.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Nedokážu teď přesně odpověď na těch 900 ukořistěných kusů, ale jinak Sovětský svaz vyvezl své T-26 například do Španělska (občanská válka 1936-39) a to v množství 281 ks. Ještě po válce ve Španělsku sloužilo nějakých 116 ks T-26B. Dále dva stroje získal Afganistán, 88 ks Čína (model 1933), Finsko mělo nějakých 126 ks kořistních všech typů a Turecku bylo prodáno ve třicátých letech 60 ks.

V době útoku Německa na Sovětský svaz, měl tento ve stavu k 1.červnu 1941 celkem 10.268 strojů T-26 všech verzí. Z těch cca 900 ukořistěných kusů byla část používaná u Německé 3. pancéřivé divize SS "Totenkopf" a samozřejmě i v dalších složkách německé armády (protože výzbrojí převyšovali Pz I, II, a vyrovanali se Pz III). Později bylo mnoho z kořistních strojů přestavěno jako nosiče a tahače dělostřelectva, nebo byly používaný v týlu proti partyzánům. Taky se zkoušelo nějakých 10 ks jako nosič protitankového 75mm kanónu, ale podvozek tu zátěž těžko nesl.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

srpen 1941
Sovětský tankista se vzdává. Dobře jsou na fotce vidět malé rozměry T-26.
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jenom k podvozku, ty pojezdová kola byla na torzních tyčích nebo jenom na otočném hřídeli?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Sisa
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 11/11/2008, 19:55
Bydliště: Kosova Hora

Příspěvek od Sisa »

Prý tento tank, či spíše tančík, měl i verzi jako mostní tank. Neví někdo z vás o této úpravě nebo snad sériové verzi něco více?
Odpovědět

Zpět na „Tanky“