Modeláři, kteří chtějí aby se jejich modely vzhledem přibližovaly k frontovým strojům se dřív nebo později musí naučit dělat různé odřeniny, škrábance, rez, opálení, fleky po oleji, důlky od postřelování, poškození nebo deformace plechu apod. Odřená a poškrábaná barva se obvykle vyskytuje nejvíce na specifických místech s různou intenzitou. Charakter škrábanců určuje i prostředí a čas ve kterém se vozidlo pohybuje na poušti, v lese, v zimě apod. Starší vozidla, zbraně, letadla bývají zpravidla více odřená.
Podvědomí a dovednosti při tvorbě konečného hávu vozidla získává modelář na základě zkušeností, ale také srovnáváním se vzorovými fotografiemi. Pokud nemáme k dispozici zrovna fotku daného modelu můžeme se inspirovat jiným podobným typem vozidla.
Někteří modeláři používají na svých modelech stejných odřených efektů, používají stále stejné pracovní postupy a stále stejné barvy na kterýkoliv druh vozidla, bez vědomí že materiály a působení barev jsou různé v každém prostředí. Rovněž je vhodné se vyhnout pravidelnému, kulatému či opakovanému vzhledu. Lepší než udělat velkou odřeninu je jedna malá s několika menšími kolem.
Škrábance a odřeniny můžeme rozdělit:
1) Velmi nízká intenzita - odřenina, která je pouze rýhou nebo mírně otlučenou barvou. Jedná se v podstatě jen o zesvětlený odstín.
2) Nízká intenzita – větší plošky odření, otlučení na základovou barvu.
3) Střední intenzita – je typická pro ložné plochy nákladních vozidel, plochy tanků na nichž je uložena bagáž apod. Přechod od mírného odření, základové barvy okolo až odření na kov.
4) Vysoká intenzita – efekt hluboké až na kov staré odřeniny. Jde o starou rezatou odřeninu, která může být pokryta vrstvou prachu či vrstvou bláta. Jako první nanášíme tmavou rezavou odřeninu s několika malinkými dokola se světlejším odstínem rzi.
Dále modeláři praktikují různé efekty jako třeba efekt oprýskané kamufláže - typický pro vozidla, kdy na původní barvu byla nanesena nová kamufláž až na frontě nebo bílá zimní kamufláž. Tato barva nanášená v polních podmínkách má menší odolnost než barva nanášená v továrně a proto se nátěr v bojových podmínkách více oprýskával.
Nebo kouřový efekt – jde o černé opálení na konci hlavní děl, úsťové brzdy, výfuků motoru. Efekt postřelování a jiné.
Uvítám názory praktiků ... zatímco toto byl teoretický článek, je vhodné dodat konkrétní "výrobní postupy" při tvorbě konkrétních efektů, odřenin, škrábanců ... ovšem pokud nejsou tajemstvím :P
Kvalitní imitace.
Realistický vzhled modelů
Moderátor: jarl
Hlavně je taky potřeba udělat znečištění, bahno atd. Čistá bojovka...jedině z továrny nebo na přehlídce...jinak byla většinou obalena bahnem, pokryta prachem, v zimě zas sněhem...zvlášť směšně vypadá tank s x proužky vítězství na hlavni, ošoupaný, rezatý...a čistý!
Dobré je taky pomuchlat blatníky a podobně...nejlepší je stavět stroj, na který máme fotky...poškození, individuální úpravy provedené posádkou atd...
K zabahnění používám pasty Model+ ředitelné vodou, na prach nejsou špatné vodovky...
Problém taky byvá s povrchem modelu, který je často moc hladký, což pancíř nebývá...můj způsob asi není zrovna košer...naleptám povrch ředidlem a pak "zhrubuju", aby to vypadalo "pancéřově"... ...ale funguje mi to
Dobré je taky pomuchlat blatníky a podobně...nejlepší je stavět stroj, na který máme fotky...poškození, individuální úpravy provedené posádkou atd...
K zabahnění používám pasty Model+ ředitelné vodou, na prach nejsou špatné vodovky...
Problém taky byvá s povrchem modelu, který je často moc hladký, což pancíř nebývá...můj způsob asi není zrovna košer...naleptám povrch ředidlem a pak "zhrubuju", aby to vypadalo "pancéřově"... ...ale funguje mi to
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
vše v 1:35
Co se týče zastarání povrchu jje lépe být velmi opatrnej.
Viděl jsem už mnoho nekrytých tanků někde venku a ani po mnoha letech se mi nezdá jejich nátěr zdaleka zestarlej,jak je vidět na některých modelech.A vemze si, že byl letní a zimní nátěr a ne zdaleka každej tank přišel do boje na jaře, ale třeba až koncem léta v letním kabátu.Typuju, že když pak šel na nějakou generálku tak ho stříkli napříkla žlutou znova a polní jednotky si ho už dobarvili sami. Myslím, že ani životnost tanků nebyla moc velká.Nemyslím, že by bylo hodně pzIV h co by dožili v původním nátěru z jara 43 do jara 45.Kolik byl vyrobeno pziv a kolik jich
To samé na dodatečné zhrubování pancíře bych šel z lehka, vemte si že 5cm dolík po odražené střela v pancíři tigera (1:35) je na modelu hlubokej asi 1,5 mm, to znamená že 5mm nerovnost na KV nebo t34 je 1,5 desetiny milimetru.To znamená že jakékoliv drobné škrábance a jejich zrezavěví je nesmírně drobounké.Nelze dělat poškození a ostaření na tank 1:35 ve velikosti 1:10.
Viděl jsem už mnoho nekrytých tanků někde venku a ani po mnoha letech se mi nezdá jejich nátěr zdaleka zestarlej,jak je vidět na některých modelech.A vemze si, že byl letní a zimní nátěr a ne zdaleka každej tank přišel do boje na jaře, ale třeba až koncem léta v letním kabátu.Typuju, že když pak šel na nějakou generálku tak ho stříkli napříkla žlutou znova a polní jednotky si ho už dobarvili sami. Myslím, že ani životnost tanků nebyla moc velká.Nemyslím, že by bylo hodně pzIV h co by dožili v původním nátěru z jara 43 do jara 45.Kolik byl vyrobeno pziv a kolik jich
To samé na dodatečné zhrubování pancíře bych šel z lehka, vemte si že 5cm dolík po odražené střela v pancíři tigera (1:35) je na modelu hlubokej asi 1,5 mm, to znamená že 5mm nerovnost na KV nebo t34 je 1,5 desetiny milimetru.To znamená že jakékoliv drobné škrábance a jejich zrezavěví je nesmírně drobounké.Nelze dělat poškození a ostaření na tank 1:35 ve velikosti 1:10.