Z průmyslu

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

Mnohé trate u nás sú v nevyhovujúcom stave. Potrebné investície sa len na krátkych úsekoch pritom často šplhajú do stoviek miliónov eur.
Na 180tke by usetrenie 3minut jazdnej doby rychliku vyslo v jednom useku na 460mil €. A to je len jeden jediný úsek, takych tam bude..
Treba si dat nohy na zem a zmieriť sa s tým, kde žijeme. V krajine pre infraštruktúru asi najkomplikovanejsia v EU. Jednoducho naša morfologia je aka je, ešte aj tie kopce su vnútorne nestabilné a robit v nich tunely je na palicu. Nejedna západná firma zdupkala.

Sú regióny, ktoré musime opustit a nechať ich chatarom. Inak to nepôjde. Mat kvalitné cesty I.triedy, základnú diaľničnú sieť a každý km tvrdo posudzovať cez návratnosť. A nie cez prestíž. Prestíž ľudí nenakrmi.
Koba
vojín
vojín
Příspěvky: 19
Registrován: 22/1/2022, 17:01

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Koba »

Juraj Tichý píše: 25/4/2024, 17:53 Krajina mala za 20 rokov 22 vlád. To je jedna dlhá politická kríza. Ťažko sa v takom chaose niečo robí.
První republika byla jednou z nejbohatších zemí na světě. O svou pozici přišla kvůli komunismu

https://vedazive.cz/historie-kultura/pr ... hp.context
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

11. - 15. miesto v Európe z koľkých? 25? :D
Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Aj dnes Česko a Slovensko patria k najbohatším krajinám sveta
To ako si tu žijeme o tom sa v iných krajoch ľuďom len sníva.

Krista, to su kecy.
První skluz přišel s velkou hospodářskou krizí v roce 1929, která však negativně ovlivnila téměř celý svět.
Ak hospodárska kríza zasiahla celý svet, prečo sa ČSR v rebríčkoch klzala dolu? Krízou trpeli vsetci...
Dalej to ani nečítam :roll:
Koba
vojín
vojín
Příspěvky: 19
Registrován: 22/1/2022, 17:01

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Koba »

Češi jsou historicky úspěšní, říká nestor českého dějepisectví Robert Kvaček

https://echo24.cz/a/S7wF7/cesi-jsou-his ... .sznhp.box
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12772
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Zemakt »

Ak hospodárska kríza zasiahla celý svet, prečo sa ČSR v rebríčkoch klzala dolu? Krízou trpeli vsetci...
Dalej to ani nečítam :roll:
To jo, dopad byl drtivý a hlavně opožděný. Článek hodný základní škole, a to ještě za tři.

Jinak ano, ČSR těžila z té přemíry automobilek, leteckých fabrik, zbrojovek, apod. co nám tady po R-U zbylo. Inovovala, vyvíjela a modernizovala jako třeba bratislavská munička, že :eek:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1255
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Z průmyslu

Příspěvek od pjaro77 »

Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2541
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Z průmyslu

Příspěvek od palo satko »

Pjaro, nezabudaj na židov. V našom meste vinohrady patrili Slovakom a Nemcom, ale s velkobchodnici s vinom boli židia.
Obrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Vzhľadom na počty obyvateľov sa dá predpokladať že veľmi podstatná časť priemyslu, bola v rukách Nemcov. To že Nemci boli v našom priestore tá kapitálová vrstva sa predsa nedá poprieť. Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft tiež nezneje práve česky :wink:
Taký Karel Škoda po vzniku ČSR svoje podiely v Škodových závodoch roku 1919 predal a odsťahoval sa do Rakúska. Asi tým celkom dal najavo, kým sa cítil byť.
Samozrejme v Čechách bolo množstvo podnikov v Českých rukách, na Slovensku to tak nebolo. Ono to ani nebolo možné, ak si nebol oficiálne Maďar, nemohol si pracovať ani len na pošte či železnici. Nie to ešte prísť k nejakému kapitálu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12772
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Zemakt »

Kapitál byl logicky většinově rakouský a německý, Škoda chodil do školy v Chebu a cítil se jako Rakušan. Ostatně byla to po staletí vládnoucí třída. Jak překvapivé, že. Největším benefitem R-U vedle "rozvinutého" strojírenství v Čechách však byla inteligentní a vzdělaná střední třída a dělnictvo. Zejména pak tento lidský materiál pomohl ČSR akcelerovat a v podstatě i zamávat ex vůdčím pohrobkům monarchie. Viz výše ironie na automobilky apod.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
jean
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 481
Registrován: 3/9/2008, 19:30

Re: Z průmyslu

Příspěvek od jean »

Jakoze Nemci podnikajuci v strojarstve okolo Banskej Stiavnice sa prehlasili za Madarov, aby mohli podnikat? Juraj, rozhodol si sa prevziat agendu za Lynxa? Co slovenska slachta, ti to ako robili?
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

jean: Hovorím o Slovákoch. Nemci samozrejme mali iné postavenie.
Slovenská šľachta si pomaďarčovala mená a učila sa po maďarsky. Layos Kossut, písal napríklad domov rodine na Turiec po slovensky. Listy sú v archívoch v Budapešti. Nebránilo mu to byť hýbateľom maďarstva a veľkomaďarskej snahy.
Akú agendu? Že odmietnem hentak napísaný článok na stránke vedazive? Ohýbanie reality? 15ty z 25, zanechali sme za sebou krajiny ako Juhoslávia, Albánsko,... dovtedy pod nadvládou Osmanov, alebo pobaltské krajiny, dovtedy súčasť cárskeho Ruska. Wueeej, sme najlepší...

Dlhodobo prosperita sa v Európe zjednodušene meria podľa toho, ako ďaleko žiješ od nemecky hovoriacej krajiny alebo anglicka.

zemakt: súhlasím. Vzdelanosť v Čechách bola úplne niekde inde ako na Slovensku.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18384
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Z průmyslu

Příspěvek od skelet »

Česká část logicky navázala na to co, zde bylo vybudováno během monarchie, a dokázala to následně rozvíjet. Jestli to patřilo českým Němcům, českým Židům nebo Čechům (Moravákům apod.) je poměrně jedno, protože v české části se to často prolínalo. Viz. již zmíněná Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, kterou založil Moravák Ignác Šustala.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ak si dobre pamätám, spolu s Adolfom Rashkom, príslušníkom moravského zemianstva a tiež Johannom Czjzek von Smidaich.
Ignaza Schustala som mal pre zápis mena zafixovaného ako Nemca. V Čechách vás predsa nenútili ponemčovať mená. Či to bola móda?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12772
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Zemakt »

Móda, pragmatismus, vlezdoprdelství, manželství, poněmčení úředním aparátem a asi by se toho našlo víc. Třeba jako u pánů Emmanuela Tirsche a Heinricha Antona Fügnera, že :D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2541
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Z průmyslu

Příspěvek od palo satko »

V zasade je zbytočne sa škriepit o narodnosti majitelov fabrik. Dôležite boli vladne rozhodnutia v hospodarstve a vo vlastnictve pôdy. Prva ČSR robila celkom rozumnu hospodarsku a menovu politiku. V Česku to bolo prijimane ako samozrejmost, ale u nas pre nedostatok ekonomicky a technicky vzdelanej populacie to bol problem a ten vlastne pretrval až skoro do konca socika.
Nezabudnem ako ešte v v roku 1994 som prišiel do podniku kde vyrabali ponorne čerpadla, lebo chceli bioodburatelny chladiaci olej. Tak som hlavnemu konštrukterovi povedal, že to čerpadlo je nemoderne, že treba zmenit jeho konštrukciu a žiaden olej nebude treba. Chladit to bude voda a biomazivo do ložisk mu dodam. No a ten "kader" utabačil: To nemôžem, to nam ešte v Čechach nakreslili!
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 575
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Z průmyslu

Příspěvek od parmezano »

Juraj Tichý píše: 2/5/2024, 11:05
pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Vzhľadom na počty obyvateľov sa dá predpokladať že veľmi podstatná časť priemyslu, bola v rukách Nemcov. To že Nemci boli v našom priestore tá kapitálová vrstva sa predsa nedá poprieť. Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft tiež nezneje práve česky :wink:
Taký Karel Škoda po vzniku ČSR svoje podiely v Škodových závodoch roku 1919 predal a odsťahoval sa do Rakúska. Asi tým celkom dal najavo, kým sa cítil byť.
Samozrejme v Čechách bolo množstvo podnikov v Českých rukách, na Slovensku to tak nebolo. Ono to ani nebolo možné, ak si nebol oficiálne Maďar, nemohol si pracovať ani len na pošte či železnici. Nie to ešte prísť k nejakému kapitálu.

Emil Škoda
Obrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5641
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Juraj Tichý »

Emil bol v čase vzniku Československa skoro 20 rokov po smrti.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3237
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Z průmyslu

Příspěvek od Lynx »

Poliaci hraju v energetike geopoliticky.
Plyn od nich do SR neprisiel.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... prekvapeni

O to podstatnejsie je vybavovanie plynu z Azerbajdzanu cez UA ku nam.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4425
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Z průmyslu

Příspěvek od seabee »

Juraj Tichý píše: 2/5/2024, 11:05
pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Jo a to je ten problém. Hlavně to má dvě fáze - za Rakouska a poté. Za Rakouska je známo, že 60% korporátních daní ze zisku se v monarchii vybralo ve Vídni a 60% spotřebních daní se vybralo v Českých zemích - tj. kde se inkasovaly zisky a kde se pracovalo (a vytvářel kapitál).
A po převratu byl zahájený rozsáhlý program nostrifikace - tj. výkup akcií a podílů z německých a rakouských rukou do českých. Ten se dařil, ironicky třeba i za německou půjčku (sic!) a stvořil dobové giganty jako Živnobanku a pod. Na rozdíl od Slovenska, kde to Maďaři odmítali (historik Kárník doslova uvádí "maďarští židé z Budapešti"). Tragicky se to projevilo v době hospodářské krize, kdy na Slovensku se v záchranné sociální síti ocitl zlomek lidí co v Čechách - díky odlišnému sociálnímu zákonodárství v Zalitavsku nebyly na závodech zaměstnanecké, revírní a jiné takové pokladny a ani povinné příspěvky zaměstnavatelů. A kdyby byly, tak by je asi stejně neposlali, nebo aspoňpotvrzení o nezaměstnanosti.

Zdroj: Zdeněk Kárník: ČESKÉ ZEMĚ V ÉŘE PRVNÍ REPUBLIKY (třetí vydání). Vydavatelství Libri 2017
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4425
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Z průmyslu

Příspěvek od seabee »

Americký pobočka koncernu Airbus, Airbus US Space and Defense dokončuje akvizici firmy Aerovel Corporation, výrobce kolmostartujících dronů Flexrotor, které prošly zkouškami u amerického námořnictva. Flexrotor o hmotnosti cca 27 kg potřebuje ke startu plochu o rozměru 2 x 2 m, přistává zcela kolmo a má vytrvalost až 30 hodin. Vybavení a senzory jsou instalované dle požadavku zákazníka.
230531-N-NH257-1167B-scaled-e1715184448863-1536x865.jpg
Flexrotor na palubě USS Paul Hamilton (DDG 60) - Autor: Mass Communication Specialist 2nd Class Elliot Schaudt pro US Navy
https://aerovel.com/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“