Německá samohybná děla –díl 2 (15cm sIG auf PzKpfw II Bison)

dělostřelecké a PL samohybné komplety
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Německá samohybná děla –díl 2 (15cm sIG auf PzKpfw II Bison)

Příspěvek od sa58 »

Německá samohybná děla – díl 2
15cm sIG auf Panzerkampfwagen II (Bison)

Obrázek
Chvilku jsem uvažoval, jak pokračovat v tomto miniseriálu. Psát o samohybných dělech podle data a místa nasazení? Nebo podle použitého podvozku od nejlehčího Panzer I po Panzer IV? A co děla postavená na ukořistěných podvozcích francouzských a anglických tanků? Výsledkem by byla si solidní guláš, nejlepší asi bude postupovat podle použitého základu, tedy podvozku. Takže po podvozku lehkého tanku Panzer I tu bude něco málo napsáno o samohybných dělech na podvozku tanku Panzerkampfwagen II.

Lehký tank Pz II byl na začátku války nejrozšířenějším tankem hitlerovského Německa, jeho výkon byl však za zenitem již během západního tažení v roce 1940. Podvozek devítitunového tanku nesliboval nějaké extra výkony pro osazení výkonnější zbraní než byl 20 mm kanon tanku, na druhé straně mohla pokračovat výroba podvozkových skupin bez nějakého propadu výroby při zavádění nových podvozků. Podvozek Pz II je používán coby základ stíhače tanků Marder II, pro nás bude později zajímavé jeho použití společně s lehkou houfnicí ráže 10,5 cm. Dnes se však zaměříme na použití Pz II a těžké pěchotní houfnice 15cm sIG 33.

Obrázek prototyp s podvozkem Pz II F

Tato houfnice již byla nouzově nainstalovaná na podvozku tanku PzKpfw I, tam byla houfnice osazena i s koly. Na podvozku Pz II byla začátkem roku 1942 osazena houfnice bez kolového podvozku, ovšem podvozek Pz II se ukázal být slabým článkem tohoto vozidla. Proto vznikla nová verze podvozku, rozšířená o jedno pojezdové kolo. Podvozek vycházel z verze tanku F, šlo o podvozek s většími pojezdovými koly s individuálním zavěšením a odpružením. Původní podvozek měl pět pojezdových kol, nový podvozek jich měl šest. Další úpravou bylo rozšíření vany o 32 cm.

Obrázek

Houfnice sIG 33 byla opět umístěna v polootevřeném bojovém prostotu, osádku chránili jen nízké bočnice, jejich síla byla 10 mm. Mimo řidiče, sedícího v trupu, byl ve vozidle ještě velitel-střelec a dva nabíječi. Osádka nedisponovala žádnou další vestavěnou výzbrojí, jedinou možností bylo použití samopalu či osobních zbraní osádky. Pro houfnici se nakládalo 30 granátů ráže 150 mm.

Obrázek

Samohybné dělo, zařazené do výzbroje pod poněkud krkolomným označením 15cm sIG auf Panzerkampfwagen II (někdy se uvádí neoficiální označení Bison, případně 15 cm sIG 33 Fahrgestell Panzer II), bylo vyráběno pouze v malé sérii dvanácti kusů u firmy FAMO. Svoji roli hrál samozřejmě upravovaný podvozek a slabá pasivní ochrana osádky, do výzbroje se navíc začíná později dostávat sIG 33 na podvozku Panzer 38 a samozřejmě Wespe na neupravovaném podvozku Pz II. Oba tyto typy mají dokonalejší (i když zase nějak extra) pasívní ochranu osádky a jsou produkovány na již zavedených podvozcích.

Obrázek

Vyrobená vozidla byla použita DAK v severní Africe, konkrétně u 707. a 708. sIG Kompanie. Po válce se měla některá opravená vozidla dostat do výzbroje nově vznikající egyptské armády, mohlo jít až o čtyři vozidla. Jestli je to pravda se dnes asi již nikdo nedozví. Každopádně to byla labutí píseň tohoto zajímavého bojového prostředku.

Obrázek


Příště snad něco málo o Wespe...


Technické data 15cm sIG auf Panzerkampfwagen II
délka – 5,40 m
šířka – 2,60 m
výška – 1,90 m
hmotnost – 11,20 t
výkon motoru – 140 HP
max. rychlost – 40 km/h
dojezd – 160 km
pancéřováni - 10-14,5 mm
osádka – 4



zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
http://panzerwaffe.pl/index.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Že se jim vůbec vyplatilo vyrábět a provozovat 12 nestandardních podvozků...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

YAMATO píše:Že se jim vůbec vyplatilo vyrábět a provozovat 12 nestandardních podvozků...

Já bych se zase moc nedivil, stačí se podívat na Mause a podobné projekty. Proti tomuto mrhání s prostředky je nějakých dvanáct samohybek prd...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Maus je projekt a prototyp. Taky se divím, že zrovna Wehrmacht nedokázal svou výzbroj více sjednotit, když třeba u Luftwaffe se toto dařilo výborně. Ale nejsem tankodborník, nevím, co obnáší jejich výroba, provoz..atd.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

V zásadě na tom nevidím nic špatného. Byl nabídnut prostředek, který by z velké části umožňoval využít již prověřené výrobní a logistické základny. To že se to nepovedlo je věc jiná. A proč nevyužít rozpracovanou sérii prostředků, které budou využívat logistiku běžně používaného tanku?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

skelet píše:V zásadě na tom nevidím nic špatného. Byl nabídnut prostředek, který by z velké části umožňoval využít již prověřené výrobní a logistické základny. To že se to nepovedlo je věc jiná. A proč nevyužít rozpracovanou sérii prostředků, které budou využívat logistiku běžně používaného tanku?
Podle mě je prodloužení a rozšíření podvozku docela velký zásah do výroby, přece jen je lepší produkovat něco co se dělá i pro jiné projekty.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nicméně menší než spuštění výroby zcela nového typu. I u nás se dělaly "nástavby" na prodlouženém BVP. Nehledě na možnou výhodu využít již zakoupených náhradních dílů, které měl zákazník na skladě (nemyslím pro výrobu)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Spíše se mi jeví jako rozumné využití jednotného podvozku pro všechna tato lehká vozidla (třeba z LT 38). Produkovat vozidla podobného určení na mnoha různých podvozcích, to nemusí být úplně jednoduché. Z hlediska údržby to může být ještě slabší.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Těch důvodů, proč nebyl tento stroj vyráběn v masovějším měřítku bylo vícero.

Váha stroje byla cca 16t, což představovalo značné zatížení pro podvozek, který byl konstruován pro úplně jiné váhove limity. Proto byl stroj i těžko ovladatelný, motor se často přehříval a celkově trpěla samohybka řadou dašlích četných poruch.

Bojové vystoupení všech 12 vyrobených kusů v severní Africe, zejména pak v Libyii taky nebylo nijak oslňivé. Takže z těchto důvodů žádná větší serie nebyla dále postavena, navíc i samotná přestavba byla poměrně nákladná.
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Viem že je to možno trochu OT ale aké bolo zloženie útvaru samohybných diel? Myslím: ľudia, autá a ďalší materiál.
Napríklad peší prápor mal maž dve PTK (ATG) takže by mohli takéto vozy fungovať aj ako sprievod Pešieho práporu?
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Německá samohybná děla – díl 2

Příspěvek od TonyHazard »

Přidám pár fotek samohybného děla 15cm sIG auf Panzerkampfwagen II (Bison)

Obrázek Obrázek
>> britský voják u vraku samohybné houfnice Bison <<>> samohybná houfnice Bison <<

Obrázek Obrázek
>> oholená kostra zničeného Bisonu dlouho po válce někde v Itálii <<>> samohybná houfnice Bison <<

Převzato z : panzernet (4x)
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

oholená kostra zničeného Bisonu dlouho po válce někde v Itálii
Je to skôr severná Afrika (Egypt)...vzhľadom na to, že stroje boli nasadené len tam.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Samohybná děla“