Piráti WW1 - lehký křižník KARLSRUHE

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Piráti WW1 - lehký křižník KARLSRUHE

Příspěvek od kacermiroslav »

Piráti Německého císařství
lehký křižník KARLSRUHE

WW1


Obrázek

Úvod:
Námořní válka v průběhu První světové války, to nebyly jen velké hladinové lodě a ponorky, které proti sobě sváděly bitvy nebo zajišťovaly blokádu jedné či druhé z válčících stran. Německé císařství jako druhá největší námořní velmoc před vypuknutím světového konfliktu, vyslala k ochraně svých kolonií četné lehké ozbrojené síly, které pak po dlouhou dobu vázaly především britské námořnictvo, které bylo jejich hlavním soupeřem. Kromě těchto vojenských jednotek ale byly připraveny již před válkou projekty na vybudování flotily korzárských lodí, které se měly maskovat jako lodě obchodní. Jejich aktivitou bylo potápět co nejvíce nepřátelských obchodních lodí, vyvolávat paniku ve všech mořích a oceánech.


SMS KARLSRUHE
lehký křižník, Německo

bojové nasazení: 1.srpna 1914 – 4.listopadu 1914

V létě roku 1914 se v západní části Atlantického oceánu nacházely německé lehké křižníky Dresden a Karlsruhe, které se dne 26.července setkaly v Port-au-Prince na Haiti, kde došlo k výměně velitelů lodí. Tak se na Karlsruhe stal velitelem fregatní kapitán Erich Kohler a na Dresdenu fregatní kapitán Fritz Ludecke. Ve dnech 31.července až 1.srpna 1914 obdržely oba křižníky informaci o vypuknutí války a zároveň dostaly rozkaz k zahájení bojových operací na Atlantiku. Za tímto účelem Dresden odplul k brazilským břehům, Karlsruhe pak zahájil svou operační činnost v oblasti Velkých Antil. V době předválečné krize dělala Dohodovým spojencům těžkou hlavu přítomnost německých plavidel v místech obchodních tras. Byli si vědomy, že Němci v případě vypuknutí války budou na otevřeném moři těžko k nalezení a mohou Dohodě způsobil nemalé problémy. Proto byla již 27.července 1914 vytvořena 4.eskadra křižníků kontradmirála Cradocka tvořena pancéřovými křižníky Suffolk, Berwick, Essex a Lancaster a lehkými křižníky Bristol a Glasgow, která měla za úkol sledovat pohyb německých plavidel.


Již krátce po vypuknutí války, dne 6.srpna 1914 se Karlsruhe západně od Baham setkal s německým pasažérským parníkem Kronprinz Wilhelm, kterého vyzbrojil a učinil z něj pomocný křižník, který poté započal svou vlastní pirátskou dráhu (potopil 14 obchodních lodí o celkovém výtlaku 51.346 BRT). Během této akce vyzbrojování pomocného křižníku, byla německá plavidla překvapena britským pancéřovým křižníkem Suffolk (vlajková loď admirála Cradocka), který se rozhodl stíhat německý lehký křižník Karlsruhe. Kapitán Suffolku dal přednost zničení válečného plavidla, protože neočekával, že druhým plavidlem je vyzbrojený pomocný křižník, který se maskoval jako pasažérský parník. Německý křižník se však vyhnul střetnutí a díky své vyšší rychlosti opustil nebezpečného soupeře. Ale loď se dostala z bláta do louže, protože ve 20:00 hod se Karlsruhe dostal na dostřel britského křižníku Bristol. Ovšem i tentokráte německý korzár využil své vyšší rychlosti a zmizel svému pronásledovateli z dohledu směrem na východ. Dne 9.srpna veplul do přístavu San Juan na Portoriku, který opustil již o dva dny později a dal se směrem k ostrovu Curacao, kde Karlsruhe doplnil palivo. Svou první obět potkal východně od Trinidadu dne 18.srpna a to britský parník Bowes Castle. Ve stejný den se korzár setkal se zásobovací lodí Patagonia, která měla na své palubě 2.000 tun životně důležitého uhlí. O týden později se korzár i jeho zásobovač setkaly u ostrova Sao Juan u ústí Amazonky (25.srpna 1914), kde již na ně čekala další zásobovací loď Stadt Schleswig s uhlím z Caracasu. Tato zásobovací loď vzala na svou palubu osádku dříve potopeného britského parníku a odplula do Sao Luis (Maranhao) v Brazílii. Karlsruhe a Patagonia společně zamířily k ostrovům Rocas, kde se kde se 31.srpna Němci zmocnili britské obchodní lodě Rocas a Karlsruhe se zde setkal se zásobovacími loděmi Asuncion, Crefeld, Rio Negro.

Pirát odplul z ostrovů 1.září večer a to společně se zásobovací lodí Crefeld a zamířil do oblasti severně od ostrova Fernando de Noronha, kudy procházely obchodní trasy z Jižní do Severní Ameriky, Afriky a Evropy. Další obětí se dne 3.září stala britská obchodní loď Maple Branch a 14.září jí do studeného mořského hrobu následoval parník Highland Hope. Dohodové válečné lodě znepokojovaly úspěchy německého piráta, ale i přes veškerou snahu se jim korzára nepodařilo dopadnout. V poledne 17.září se Němci zmocnili britského nákladního parníku Indrani s 6.000 tunami uhlí, který dále využívaly jako svou zásobovací loď. Britská část posádky byla přeložena na zásobovací loď Crefeld, čínští zaměstnanci pak zůstali v německých službách. O čtyři dny později potopil Karlsruhe nizozemský parník Maria, který vezl náklad pro Velkou Británii, čímž byla porušena neutralita plavidla. Ve stejný den pak šla ke dnu i loď Cornish City a již o den později jí následovala další britská obchodní loď Rio Iguassu. Vítanou kořistí piráta se stala loď Farn s nákladem 7.000 tun uhlí, které se Němci zmocnili 5.října. Říjen byl celkově pro korzára velmi úspěšným měsícem, protože se mu podařilo poslat ke dnu sedm obchodních lodí (viz. seznam níže). Dne 26.října se Němcům do rukou dostala velká pasažérská loď Van Dyck, která plula z Buenos Aires do New Yorku a měla na palubě 210 cestujících, většinou občanů neutrálních Spojených států. Němci nalodili posádku a cestující na svou zásobovací loď Asuncion. Ta dostala rozkaz doplout do brazilského přístavu Belém (nebo Pará), ale ne před 1.listopadem. To proto aby korzár měl dostatek času změnil operační zónu. Po potopení Van Dycku odplul Karlsruhe na setkání s Farnem, aby doplnil palivo. Po zásobení se uhlím odplul korzár 30.října směr severozápad, kde se ještě měl setkal s další zásobovací lodí, a to Indrani. V nákladu uhlí však zabránila bouře. Karlsruhe proto pokračoval směrem na Malé Antily, ale 4.listopadu 1914 došlo v 18:30 hod k nečekanému výbuchu, po kterém celá přední část křižníku i s velitelským můstkem zmizela okamžitě pod vodou. Snaha zachránit loď byla marná, záď křižníku se téměř kolmo zvedla z vody a poté zajela pod hladinu. Zásobovací lodě Rio Negro a Indrani, které doprovázely korzára, vylovily 129 mužů posádky. Zbytek 263 námořníků, včetně fregatního kapitána Ericha Kohlera zahynulo. Po zkáze Karlsruhe zamířily obě zásobovací lodě i se zachráněnou části posádky k ostrovu Testigos, kam dopluly 9.listopadu 1914. Zde došlo k přeložení zásob uhlí, proviantu a osob na Rio Grande a Ingrani byla potopena. Rio Negro se potom vydala do Německa, pronikla britskou blokádou a dne 5.prosince 1914 zakotvila v německém přístavu.


ZÁVĚR
Britům by jistě tato zpráva o potopení nepříjemného korzára učinila radost, ale dozvěděli se ji až 19.března 1915. Pro Němce bylo stále vhodnější ponechat Dohodové mocnosti v nejistotě z ohrožení jejich námořních tras úspěšným korzárem. Za svou 96 dní trvající bojovou činnost dokázal lehký křižník Karlsruhe potopit 16 obchodních lodí o celkové tonáží 72.216 BRT. Tím se Karlsruhe stal nejúspěšnějším německým hladinovým válečným plavidlem (mimo pomocných křižníků) v korzárské činnosti.

Obrázek

TTD _ SMS Karlsruhe
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Kaiserliche Werft,Kiel (Německo)
* Stavba: zahájení 1911, spuštění na vodu 11.11.1912, zařazení do stavu 15.1.1914
* Pořizovací náklady: 8,1 Mio Marek

* Standardní výtlak: 4.900 t
* Plný výtlak: 6.191 t
* Délka: 142,2 m
* Šířka: 13,8 m
* Ponor: 6,2 m
* Pohon: 12 kotlů + 2 kotle na naftu
* Výkon pohonné jednotky: 26.000 k
* Maximální rychlost: 27 uzlů
* Zásoba uhlí: 400 - 1.300 t uhlí (70 - 260 m3 nafty)
* Dojezd:
* Počet šroubů:
* Průměr šroubu:
* Výzbroj: 12x105mm (12xI) L/45
4 až 6x kulomet
2xTorpédomet 500mm
* Pancéřování: boky 18-61mm na úrovni hladiny
paluba 18-61mm, velitelská věž 100mm
* Posádka: 373 mužů

Poznámky:
Sesterskou lodí byl lehký křižník SMS Rostock, který byl potopen 1.6.1916 v bitvě u Skagerraku vlastními torpédoborci poté, co byl poškozen nepřátelským torpédem.


Bojové úspěchy:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Bowes Castle ?.??? BRT 18.srpna 1914 Velká Británie
2. Strathory ?.??? BRT 31.srpna 1914 Velká Británie
3. Maple Branch ?.??? BRT 3.září 1914 Velká Británie
4. Highland Hope ?.??? BRT 14.září 1914 Velká Británie
5. Indrani ?.??? BRT 17.září 1914 Velká Británie
6. Maria ?.??? BRT 21.září 1914 Nizozemí
7. Cornish City ?.??? BRT 21.září 1914 Velká Británie
8. Rio Iguassu ?.??? BRT 22.září 1914 Velká Británie
9. Farn ?.??? BRT 5.října 1914 (zajatá) Velká Británie
10. Niceto de Larrinaga ?.??? BRT 6.října 1914
11. Lynrowan ?.??? BRT 7.října 1914
12. Cervantes ?.??? BRT 8.října 1914
13. Pruth ?.??? BRT 9.října 1914
14. Condor ?.??? BRT 11.října 1914
15. Glanton ?.??? BRT 18.října 1914
16. Hurstdale ?.??? BRT 23.října 1914
17. Van Dyck ?.??? BRT 26.října 1914 Velká Británie
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CELKEM: 72.216 BRT (16 obchodních lodí + 1 zajata)



Zdroje:
Velká válka na moři rok 1914 (1. díl) – Jaroslav Hrbek - 2001
Němečtí korzáři – Ivo Pejčoch - 2005
www.deutsche-schutzgebiete.de
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org

Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 28/1/2009, 23:08, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

Byly stanoveny nějaké verze proč došlo k zmíněnému výbuchu?
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Příčina výbuchu je neznámá; obecně se spekuluje, že to byla nešťastná náhoda (exploze způsobená nestabilním korditem).
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Přesně tak...důvod výbuchu není přesně znám. Nejčastěji je jednoduše uvedeno, že došlo k vnitřní explozi, což zase tak nic mimořádného u námořních plavidel nebylo. Stačí si vzpomenout například na potopení japonských bitevních lodí Mutsu (+ 1943) a Kawachi (+1918). A to nebyli případy ojedinělé. Je asi pochopitelné, že lodím naplněným obrovským množstvím hořlavých materiálů, uhlí, nafty, maziv a především výbušnin vždy hrozí riziko vnitřní exploze v případě nedodržení přísných bezpečnostních pravidel, nebo i jen v důsledku technických závad (elektro instalace, špatné skladování, manipulace, nestabilita výbušných látek atd.).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Našel jsem tuhle fotku Karlsruhe, ale nějak na ní postrádám jeden komín. Buď to není on, nebo je na těch dalších fotkách jeden komín falešný, nebo o něj někde přišel.

Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Nebo se spíše jedná o chybu. Německé předválečné křižníky měly dva nebo tři komíny. Čtyři komíny měly až lodě třídy Magdeburg a Karlsruhe.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“