Obléhání přístavu Čching-tao (Čína) - 1914

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Obléhání přístavu Čching-tao (Čína) - 1914

Příspěvek od kacermiroslav »

Obléhání přístavu Čching-tao (Čína)
Německá kolonie
WW1


Obrázek Poloha přístavu Čhing-tao

Před vypuknutím Velké války mělo císařské Německo ve vzdálených vodách celou řadu svých válečných i civilních plavidel na ochranu svých kolonií a držav s tím, že nejsilnější „Východoasijská eskadra“ křižníků hraběte von Spee byla dislokovaná v čínském přístavu Čching-tao. Ta však v červnu 1914 vyplula na několikaměsíční plavbu po německých tichomořských državách (Karolíny, Bismarckovo souostroví atd.). Další německá válečná plavidla se nalézala v Atlantiku (lehké křižníky Dresden a Karlsruhe), u břehů Německé Východní Africe pak operoval lehký křižník Konigsberg. Další německé kolonie byly chráněny již jen menšími plavidly, dělovými čluny a pomocnými loděmi. Všechna německá plavidla měla však jeden společný problém v době vypuknutí války a to zásobování potřebným materiálem a především pak uhlím. Bez něho hrozilo lodím jejich znehybnění. Této německé Achillovy paty si byly Dohodové země vědomy a proto se hned na začátku války staly německé základny cílem útoků.


Obléhání Čching-taa
Hlavní německou námořní základnou mimo domovské vody, byl čínský přístav Čching-tao, který leží na Šantungském poloostrově u zátoky Ťiau-čou v Číně. Tento pro Němce strategicky významný přístav byl proměněn v silnou pevnost, která byla ze směru od moře chráněna řadou baterií těžkých a středních děl:

Tab.č. 1 – Seznam těžkých a středních děl v přístavu ze směru od moře
4 x 280 mm houfnice
2 x 210 mm
7 x 150 mm
4 x 88 mm


Samozřejmě stavitelé pevnosti počítali i s rizikem ohrožení přístavu z pevniny, tak jak se to například stalo ruskému přístavu Port Arthur v době rusko-japonské války (1904-1905). Proto bylo do vnitrozemí namířeno celkem 68 těžkých a středních děl.

Tab.č. 2 – Seznam těžkých a středních děl v přístavu ze směru z pevniny
2 x 210 mm
5 x 150 mm (z toho 2x houfnice)
8 x 120 mm
2 x 105 mm
18 x 90 mm
11 x 88 mm
22 x 77 mm


Kromě těžkých a středních děl pak bylo v celém přístavu 61 malorážních rychlopalných děl ráže 37 mm. Posádka pak byla tvořena asi 4.500 vojáky. Vrchním velitelem byl guvernér Ťiau-čou a námořní kapitán Meyer-Waldeck.

Po odplutí německé „Východoasijské“ eskadry křižníků zůstaly v přístavu jen slabé námořní jednotky a to jmenovitě dělové čluny Iltis, Jaguar, Luchs, Tiger a Cormoran a torpédoborec S 90. K tomu ještě minonoska Lauting a starý torpédoborec Taku. Dále zde kotvil spřátelený rakousko-uherský chráněný křižník Kaiserin Elisabeth (třída Kaiser Franz Joseph I), který tak byl i nejsilnější jednotkou v Čching-tau. Na řece Jang-c´-ťiang působily německé říční dělové čluny Vaterland (r. 1903, výtlak 213 t, výzbroj 1x88 1x50), a Otter (r. 1909, výtlak 262 t, výzbroj 2x52 mm), v Kantonu kotvil dělový člun Tsingtau (r. 1903, výtlak 213 t, výzbroj 1x88 1x50). Ovšem tato tři posledně jmenovaná plavidla byla po vyhlášení války internována čínskými úřady.

Tab.č. 3 – Německé námořní síly v přístavu
Obrázek



Obrázek Přístav Čhing-tao v roce 1912

Nejsilnější německá jednotka, lehký křižník SMS Emden, opustila přístav 31.července 1914 a vydala se na svou úspěšnou korzárskou plavbu, na jejímž konci bylo 16 potopených obchodních lodí (70.825 BRT) a zničení ruského chráněného křižníku Žemčug. Kromě toho Emden zajal již 4.srpna 1914 ruskou obchodní loď Rjazaň, kterou pak poslal do Čching-taa, kde byla 7.srpna zařazena do služby jako pomocný křižník Cormoran (výtlak 5.200 t). Posádka byla složena z námořníků z dělových člunů Iltis a Cormoran (dělový člun i pomocný křižník byly stejného jména). Druhým pomocným křižníkem, který byl v Čching-tao vystrojen, byla původně německá pasažérská loď Prinz Eitel Friedrich (výtlak 16.000 t), která za svou kariéru dokázala poslat ke dnu 11 obchodních plavidel o celkové tonáži 33.424 BRT. Její posádka byla složena z námořníků dělových člunů Tiger a Luchs. Krátce po vystrojení opustila obě plavidla Čching-tao a vydala se plnit rozkazy admirála von Spee (velitel „Východoasijské“ eskadry).

Poté co do války vstoupila Velká Británie, začali Němci ihned zaminovávat vody v okolí svého přístavu. Jako první položila 143 min minonoska Lauting a to do ústí zátoky Ťiau-čou, později tuto operaci opakovala a zvýšila tak celkový počet min v zátoce na 292 ks. Protivníky Němců v dané lokalitě byly nepříliš silné britské, ruské a francouzské námořní síly, které se tou dobou nalézaly na území Číny. Všechny tyto Dohodové země sice disponovaly řadou námořních sil, ale v srpnu 1914 musely řešit bezprostřední ohrožení svých hranic a tak zatím nemohly na Dálný východ poslat větší námořní síly. Vše se však změnilo po intervenci Japonského císařství, které se 12.srpna 1914 obrátilo na Německo s ultimátem požadujícím bezpodmínečné opuštění oblasti Ťiau-čou. Po vypršení ultimáta 23.srpna Japonsko Německu vyhlásilo válku.

Ovšem již den před tím, než Japonsko Německu vyhlásilo válku, došlo u Čching-tao ke střetnutí mezi německým torpédoborcem S 90 a britským Kennetem (22.srpna 1914). Němci dokázali přesnou palbou britský torpédoborec poškodit a donutit ustoupit. O den později (23.srpna) najela německá minonoska Lauting na minu, byla ale schopna se vrátit zpět do přístavu. Japonské císařství krátce po svém vstupu do války přistoupilo od 27.srpna 1914 k blokádě německých držav a o dva dny později již byla zřízena i pozorovatelská stanoviště na ostrůvcích u ústí zátoky Ťiau-čou. V noci na 31.srpna mělo Japonsko první ztráty a to v důsledku nehody, když ztroskotal v bouři u pobřeží Šantungského poloostrova jejich torpédoborec Širotae. Aby se jeho vrak přeci jenom nedal použít, byl v následujících dnech rozstřílen německým pevnostním dělostřelectvem a dělovým člunem Jaguar.

Od 2.září do 5.září 1914 provedlo Japonsko výsadek na Šantungském poloostrově o síle 23.000 Japonců a 1.500 Britů, kterým veleli Sadakichi Kato a Kamio Mitsuomi, a do 28.září se jim podařilo odříznout německou pevnost od okolí a zahájilo obléhání. Do bojů proti obléhacím japonským jednotkám se aktivně zapojil rakousko-uherský křižník Kaiserin Elisabeth a také dělový člun Jaguar a torpédoborec S 90. Ostatní německé dělové čluny nebyly boje schopné a proto je raději odzbrojili, děla použili pro pozemní jednotky a samotná plavidla byla vlastní posádkou potopena. Tak dne 28.září 1914 klesly na dno přístavu dělové čluny Luchs, Iltis a Cormoran, dále již nepotřebná minonoska Lauting (další miny v přístavu již nebyly), starý torpédoborec Taku, který byl na přelomu století ukořistěn v boxerském povstání roku 1900.

Ke zničení přístavní pevnosti bylo potřeba těžkého dělostřelectva. Za tímto účelem Japonci k Čching-tau přesunuly své řadové lodě Suwo, Tango a Iwami (vše kořistní ruské bitevní lodě z doby rusko-japonské války 1904-1905) a Britové poslali řadovou loď Triumph. Tato bojová eskadra řadových lodí zahájila odstřelování Čching-tao dne 28.září 1914. Jejich palbu koordinoval japonský křižník Tone. Toto odstřelování se pak v následujících šesti týdnech ještě opakovalo jedenáctkrát, přičemž bylo vystříleno více jak 2.000 granátů od ráže 190 mm a více. Ovšem účinek na německé pobřežní baterie neodpovídal vynaložené energii. Naopak Němcům se podařilo 14.října granátem ráže 210mm tak šťastně zasáhnout řadovou loď Triumph, že ta poté musela odplout na opravu do Wejhawej. Žádný velký efekt nemělo ani letecké bombardování, při kterém bylo na prostor přístavu svrženo celkem 120 pum.

Jelikož se však situace přece jenom pro Němce nijak dobře nevyvíjela, byli nuceni v přístavu potopit tři parníky, které byly naložené uhlím pro „Východoasijskou“ eskadru a které neměli šanci proniknout blokádou ven. Jednalo se o Ellen Rickmers, Durandart a Michael Jebsen. Zároveň dostal torpédoborec S 90 (kapitán-poručík Brunner) rozkaz proniknout blokádou a pokusit se doplout do Šanghaje, kde se měl nechat internovat neutrální Čínou. Torpédoborec vyplul z přístavu večer 17.října 1914. Přibližně kolem půlnoci posádka zpozorovala dvě japonské lodě a to křižník Takačihó a dělový člun Saga. Kapitán Brunner se rozhodl zaútočit na hodnotnější cíl a tak se vydal nepozorovaně k lehkému křižníku. Postupně ze vzdálenost 900, 500 a 300 metrů vypálil na cíl tři torpéda. Všechna torpéda zasáhla japonský křižník, který se po explozích během krátké chvíle potopil, přičemž zahynula celá jeho posádka. Torpédoborec S 90 se po úspěšném útoku pokusil proniknout blokádou, ale nakonec byl kapitán nucen svou loď v ranních hodinách 18.října u pobřeží potopit vlastní posádkou poté, co bylo jasné, že blokádou nepronikne. Posádce se však podařilo dostat se na břeh, kde byla Číňany internována.

Na konci října a počátkem listopadu byla situace obležené pevnosti Čching-tao již zcela beznadějná a posádka tak byla nucena potopit i zbývající válečná plavidla. 31.října klesl ke dnu dělový člun Tiger, o pár dní později 2.listopadu jej následoval rakousko-uherský chráněný křižník Kaiserin Elisabeth a jako poslední šel ke dnu 7.listopadu dělový člun Jaguar. Ve stejný den se posádka po hrdinném mnohaměsíčním boji vzdala.


ZÁVĚR
Posádka německého přístavu Čching-tao se vzdala 7.listopadu 1914 po hrdinném dvou a půl měsíčním odporu, kdy byla pevnost zcela odříznuta od přísunu jakýchkoliv zdrojů a zásobování a byla pod velkým lidským i materiálním tlakem Dohodových mocností a zejména pak japonských námořních sil. Po vstupu Japonska do války bylo jasné, že udržet tento strategický německý přístav je bez rychlého vítězství v Evropě beznadějné. Přesto se Němci spolu s rakousko-uherskou posádkou křižníku Kaiserin Elisabeth rozhodli nevzdat bez boje. Pokud pak byli nuceni vzdát se svých válečných plavidel, odzbrojili je a zbraně s municí použili na obranu pevnosti. Tím se jim podařilo zvýšit bojeschopnost posádky Čching-tao a vzdorovat o něco déle. Dá se říct, že spojenci i přes svou obrovskou lidskou (23.000 Japonců + 1.500 Britů) a materiální převahu nedokázali odpor pevnosti zlomit přímým útokem a ani jedenáct útoků vedených těžkými hladinovými loděmi tomu nedokázalo moc pomoci. Naopak německý torpédoborec S 90 dokázal jako jediný ze zúčastněných plavidel potopit nepřítele v bojové akci. Dohodové země za dobytí přístavu zaplatili 248 mrtvými vojáky + 271 mrtvými námořníky a 1.335 raněnými. Německo Rakousko-Uhreské ztráty čítaly 199 mrtvých a 504 raněných. Internovaná německá posádka se vrátila zpět do Německa po válce v únoru 1920 na palubě japonské lodě Kofuku Maru.


Tab.č. 3 – Ztráty při obléhání Čching-tao
Německo (Rakousko-Uhersko)
Luchs - dělový člun - potopen vlastní posádkou 28.9.1914
Iltis - dělový člun - potopen vlastní posádkou 28.9.1914
Cormoran - dělový člun - potopen vlastní posádkou 28.9.1914
Lauting - minonoska - potopen vlastní posádkou 28.9.1914
Taku - torpédoborec - potopen vlastní posádkou 28.9.1914
Ellen Rickmers – obchodní loď - potopen vlastní posádkou 16.10.1914
Durandart – obchodní loď - potopen vlastní posádkou 16.10.1914
Michael Jebsen – obchodní loď - potopen vlastní posádkou 16.10.1914
S 90 - torpédoborec - potopen vlastní posádkou 18.10.1914
Tiger - dělový člun - potopen vlastní posádkou 31.10.1914
Kaiserin Elisabeth – chráněný křižník – potopen vlastní posádkou 2.11.1914
Jaguar - dělový člun - potopen vlastní posádkou 7.11.1914
- 199 mrtvých
- 504 raněných

Japonsko (Dohodové země)
Širotae - torpédoborec - ztroskotal v bouři 31.8.1914
Takačihó - lehký křižník - potopen 18.10.1914 torpédy z S 90 (+ zahynulo 271 mužů)
1x torpédový člun
2x minolovka
- 702 mrtvých (16 Britů)
- 1.335 raněných (53 Britů)

Obrázek Japonský křižník Takačihó

Obrázek Rakousko-Uherský křižník Kaiserin Elisabeth


Zdroje:
Velká válka na moři (1) – Jaroslav Hrbek - 2001
Válečné lodě (3) – Hynek, Klučina, Škňouřil
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

kacermiroslav - luxusní záležitost. To je počtení. Mám o tom mimořádnou knihu, večer Ti hodím link, ještě se dá objednat. To by bylo skoro na seriál Jak Německo ztratilo všechny své kolonie za první světové.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dohodové námořní síly v akci

JAPONSKO
5 starých pre-dreadnoughtů (řadové lodě), pocházející jako kořist z rusko-japonské války (1904-05)

řadové lodě: Suwo, Iwami, Tango, Okinoshima, Mishima
pancéřové křižníky: Iwate, Tokiwa, Yakumo
lehké křižníky: Chitose, Tone, Mogami, Yodo, Akashi, Akitsushima, Chiyoda, Takachiho
torpédoborce: 24x
dělové čluny: 4x
torpédové čluny: 13x (používané jako minolovky)
nosič hydroplánů: Wakamiya (se 4 rannými modely Henry and Maurice Farman + 1 jako rezervní)
ostatní: řada transportních plavidel

Moderní bitevní lodě Settsu a Kawachi, bitevní křižník Kongo, nové pre-dreadnoughtové bitevní (řadové) lodě Aki a Satsuma se k blokádním silám připojily pouze na krátkou dobu.


VELKÁ BRITÁNIE
Britské síly byly tvořeny pouze starou řadovou bitevní lodí Triumph, která byla povolána z Hong Kongu and a divizí 4x starých torpédoborců z Weiheiwei.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Jen něco málo k tématu…
Přístav Tsingtao měli Němci pronajatý od Číny podobně jako Britové Hongkong. A vlastně právě německé državy ve Východní Asii byly důvodem, proč Japonsko do války vstoupilo – Čínu a Pacifik obecně už tenkrát považovali Japonci za svou zájmovou sféru a čím míň kohoutů na místním smetišti, tím pro ně líp. Japonská vláda dala Německu ultimátum, aby do 15. září 1914 vyklidilo všechny východoasijské državy, na což Němci vůbec nereagovali. Ani Japonci si nedělali iluze, že by je Němci poslechli a jejich eskadra připlula k Tsingtau již 27. srpna.
Co se týče Kaiserin Elisabeth, tam to bylo dost zajímavý. Ačkoli to v tý době už byla stará křapka, pořád se na Dálném Východě střídala v dvouletých cyklech s křižníkem Kaiser Franz Joseph I. - což byl koneckonců podobnej šrot. Do oblasti připlula v říjnu 1913, zpráva o válce ji zastihla v přístavu Tschifu (dnes Jing-tchaj) a spousta odpovědných lidí si po vypuknutí války najednou lámala hlavu, co s tím nepotřebným křižníkem v té dálce vlastně dělat. Cesta domů ani nějaké korzárské aktivity vzhledem k zchátralosti lodě absolutně nepřipadaly v úvahu. Von Spee to koneckonců zkusil s daleko lepšími loděmi a – jak známo, dopadl jak sedláci u Chlumce. Ovšem vzhledem k tomu, že Rakušáci žádný přístav ani kolonie na Dálném Východě neměli, Japonci s nimi nepotřebovali a ani nechtěli válčit a kupodivu hledali rozumné řešení. Kaiserin Elisabeth mezitím přistála u Němců v Tsingtau, což je logické, protože kdyby byla kdekoli jinde, brzy by ji začali nahánět Angličani. Následovala celá řada telegramů mezi Vídní, Tokiem a Tsingtaem a výsledkem byl celkem rozumný kompromis – Kaiserin Elisabeth měla být odzbrojena, ponechána v Tsingtau a posádka se měla stáhnout na území neutrální Číny. Toto řešení odsouhlasil i František Josef I. Jenže! Císař Vilém prohlásil, že křižník by se možná mohl hodit k obraně Tsingtaa a „anální alpinisté“ ve Vídni se už postarali, aby byl rozkaz o odzbrojení zrušen a - tím bylo o válce s Japonskem de facto rozhodnuto.
Co se týče bojového nasazení Kaiserin Elisabeth v Tsingtau, bylo to nějak takhle:
Od 12. do 23. srpna se křižník střídal s dělovou lodí Jaguar v hlídkování před přístavem ve čtyřadvacetihodinových cyklech. Pak bylo hlídkování zbytečné – Tsingtao bylo dostatečně chráněno minami. Vzápětí přišel zmíněný rozkaz o odzbrojení a internaci v Číně a než ho „anální alpinisti“ změnili nazpátek, většina posádky už v Číně byla. Návrat na loď komplikovaly čínské úřady, nakonec se po osmi dnech většina námořníků vrátila, ale devadesát jich už v Číně muselo zůstat. Nato se kóóónečněé řešilo, k čemu bude Kaiserin Elisabeth v Tsingtau vlastně dobrá. Nakonec se rozhodlo, že z ní bude docela dobrá pobřežní baterie. Na lodi bylo ponecháno jen šest starých Kruppových 150 mm děl (to stačilo), ostatní zbraně šly k pevnostnímu dělostřelectvu. Ale ještě 27. srpna žádal admirál Kato se vší možnou zdvořilostí kapitána Makovize o rozhovor. Když nedostal odpověď, následovala výzva, aby „všechny neutrální lodě“ opustily do čtyřiadvaceti hodin přístav. Nic takového se nestalo a tím vlastně vypukla mezi Rakousko-Uherskem a Japonskem válka.
Na zemi měli Rakušané tři baterie (150, 66 a 47 mm) s obsluhou, pěší četu (36 mužů) a od Němců dostali šest kulometů, které obsluhovalo dalších 18 námořníků. Pozemní síly čítaly celkem 122 mužů. Ti, co zůstali na lodi, mezitím manévrovali přístavem, měřili hloubku vody a zaměřovali děla na potenciální cíle.
První boje vypukly 17. září. Jak už je výše řečeno, Japonci průkopnicky nasadili do boje letectvo. A nutno podotknout, že právě Kaiserin Elisabeth se coby největší cíl v přístavu stala pro japonské bombardovací piloty velkým lákadlem. Námořníkům se to ale moc nelíbilo a po letadlech stříleli salvami z pušek. Sice nic nesestřelili, ale letci jim buď dali pokoj anebo v panice naházeli své bombičky do moře. Letadla však obránce asi dost otravovala, protože poručík Baierle, velitel rakouské 150 mm baterie, sestrojil ze dvou 66 mm kanónů patrně první protiletadlové dělo na světě. To bylo nakonec umístěno na jednom kopci a mělo německou obsluhu. Do práce se vrhl i jiný rakouský důstojník – poručík Klobučar – a pokoušel se sestrojit bojové letadlo vlastní konstrukce. Do pádu pevnosti ho ale nestihl dokončit, mimo jiné i proto, že když byl Baierle zraněn, převzal po něm velení.
Sám křižník Kaiserin Elisabeth ale na stará kolena prožíval své nejslavnější dny. 27. září se Japonská pěchota dostala na dostřel a asi toho trpce litovala, protože rakouský dělostřelecký výcvik byl opravdu důkladný a 150 mm granáty způsobovaly těžké ztráty. 29. září Japonci prorazili kruh polních opevnění, obránci se stahovali na hlavní obrannou linii a palbou je kryl – samozřejmě, starý rakouský křižník. Pak už však dělostřelba nebyla tak častá. Tříštivých nábojů bylo málo a protipancéřové se jen neškodně zarývaly do země. Pokusy o úpravu roznětek se nezdařily.
31. října Japonci zahájili generální útok. Obránci ale měli tou dobou už jen málo munice a pád pevnosti byl jen otázkou hodin. Tak se stalo, že 2. listopadu zakotvila Kaiserin Elisabeth nad největší hloubkou v Tsingtau. Dokumenty námořníci spálili, závěry děl naházeli do moře, do muničáků na příď a na záď dali hlavice torpéd a na palubu natáhli zápalné šňůry. Potom otevřeli Kingstonovy ventily, zapálili šňůry a nasedli do člunů. Jako poslední opustil loď samozřejmě kapitán Makoviz. Romantici jistě ocení, že Kaiserin Elisabeth klesla do hlubin s vlající válečnou vlajkou, provázena výkřiky „hurá“, salutováním a tak podobně.
Během obrany Tsingtao zahynulo 10 R-U námořníků, 10 bylo zraněno. Německé ztráty činily 200 mrtvých a 500 raněných. Japonci přiznali tisícovku mrtvých, ale asi to bylo ve skutečnosti daleko víc, protože sám císař nařídil, že důstojníci i v zajetí smí nosit šavle na znamení, že „jejich čest nebyla poskvrněna“. Což je mimochodem pozoruhodný fakt, protože jak známo, pozdější zajatci z Bataanu nebo Singapuru si o podobných opičárnách mohli leda nechat zdát. :wink:
さようなら。
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“