Bitva v údolí Beka'a (Biqa) 1982

Odpovědět
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pinkolin

Ve Vyškově již vysokoškolské vzdělávání neprovozují, to bylo po vzniku UO převedeno do Brna. Ve Vyškově probíhají kursy, školení, zdokonalovací výcvik atd., nikoliv akademická výuka.
Uživatelský avatar
pinkolin
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 200
Registrován: 4/6/2007, 18:39

Příspěvek od pinkolin »

RAYTHEON píše:to Pinkolin

Ve Vyškově již vysokoškolské vzdělávání neprovozují, to bylo po vzniku UO převedeno do Brna. Ve Vyškově probíhají kursy, školení, zdokonalovací výcvik atd., nikoliv akademická výuka.
To je klidně možné. Ale pokud budeš tvrdit, že absolovent Vyškova je motostřelec s diplomem, tak absolovent elektrofakulty je opravář televizí s diplomem? Mě jen mrzí, když někdo prostě obhajuje něčí názor jen tím, že říká: On má určitě pravdu, je to absolovent toho a toho a přes to prostě nejede vlak. Já netvrdím, že Rosomák má pravdu a ani nemohu, protože tomu nerozumím. Umím jiný věci (třeba provozovat podobný server jako je tento). Jen se mi moc nelíbilo, jakým způsobem jsi ho pohřbil.
Kdo čest nemá, druhému jí nedá.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pinkolin

Takj ještě jednou, podívej se na debatu Rosomáka s odborně vzdělaným člověkem a posuď sám.
Uživatelský avatar
pinkolin
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 200
Registrován: 4/6/2007, 18:39

Příspěvek od pinkolin »

Mě nejde o nějakou jinou debatu. Mě jde o to, že tohle je jiná debata a ty používáš tu jinou debatu jako argument. A jak zde bylo uvedeno, nesmím offtopicovat, protože mám žlutou kartu a pak už dostanu banána a to nechci, protože tohle fórum mi poskytuje řadu hodnotných informací, i tvých.
Kdo čest nemá, druhému jí nedá.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Rabo.
AIM-7F,M mal uspesnost okolo 40 percent a to pocas vojny v Perzskom zalive, kde boli vyrazne vhodnejsie podmienky na BVR ako nad 10x mensim Libanonom, kde su izraelske a jarabske letiska vzdialene 200-300 km. S AIM-7E to bude teda urcite menej. Ak F-15 neuspela na 100% prva, maximalne druha vlna Sparrowov, museli ist do dogfightov, Sparrow nema tkz. dogfight mod, ako AIM-120 proste odpalis a hned sa navazda vlastnym streleckym radarom. Moze sa to zdat slabe, ale oproti tym vietnamskym s uspesnostou 5% ....
Jasne, ze AIM-9L (90%) bola lepsia ako AIM-7, ved ide uplne iny system, navadzania, mensiu obratnejsiu strelu s lepsiov rozlisovacou schopnostou ako na desiatky km AN/APG-63.
Americky konstrukteri s tym ale ratali, preto ma F-15 tak spravene areodynamicke vlastnosti ake ma a taku vyzbroj ako ma. Ano v Perzkom zalive Eagle strielal viac menej na stredne vzdialenosti (aj ked niekedy to bolo fakt tesne), ale tento ,,suboj´´ absolutne nevyrovnany s obrovskou americkou elektronickou prevahou, Beeka je jedine miesto, kde F-15 musel ukazat svoje schopnosti a dokazat, ze je lepsi ako konkurencne typy. E-2 mala urcite velky vyznam v BVR boji, ale zase, z izraelskych zakladni do Syrie to mas 200-300 km, tato vzdialenost je strasne mala, stroje letiace na vzajomnom kurze aj podzvukovou rychlostou budu pri sebe za 5 min, ak tvoj radar zvlada max 1 SAR strelu naraz, nestihnes ich odpalit vsetky styri, neviem kolko mohol E-2 navadzat poloaktivnych striel, tych 20 som strelil do vzduchu, asi aj menej najme, ciele nemohli byt daleko od seba, E-2 mala mechanicku antenu, vsetky ciele ktore lockovala a navadzala na ne rakety museli byt blizko seba aby to ani nie tak procesor ako antena radaru zvladla. S AESA a plosnymi antenami nie je problem, ale to som skocil o 25 rokov dopredu :wink: . Obecne ano, je lepsie bojovat v bezpeci za HUDom na dialku, ale v izraelskych podmienkach to nie je mozne.

Ad straty F-15 a F-16, rozmyslaj so mnou.

1. Blizky manevrovy boj. Na 90% mozes vylucit - obrovska prevaha vo vycviku a bojovych skusenostiach overenych praxov. 20 kvalitnych strojov z neskusenymi ruskymi pilotmi nestacilo proti 12 izraelskym vsetko na blizko ani, horsi Syrcania asi tazko mohli zidov prekvapit. Prevaha v strojoch (myslim kombinaciu F-15, F-16 vs Mig-21 a Mig-23), ktore boli lepsie usposobene na manevrovy boj (vypukly kokpit, HUD, HOTAS), spolocne prekonavali oba stroje vo vertikalnej aj v horizontalnej rovine, velka prevaha s IR strelach, Lima bola all aspect s lepsim off -boresighom, obratnejsia, lepsia vytrvalost (na rozdiel od dogfigtovky R-60M s mizivym doletom 8km), Python-3 bol k tomu este vykonnejsi ako AIM-9L. Klincom do rakvy bola takticka prevaha vysky - ta ti moze priniest vitazstvo aj s podstatne horsimi strojmi ako tieto 2, stacili aj stare F-4. Nepocitaj s prekvapenim, AN/APG-63 si ich urcite nasiel, ten nema na rozdiel od Safiru problem s ,,look down shoot down´´ a pocasim.

No a BVR. Opomeniem to, ze TP-23 nemohol navadzat strely, lebo rozlisovacia schopnost IR cidiel na to nestaci a Safir zrejme odpalili rusicky (hoci F-15 nemal ALQ-135, zidia si urcite vedel vyrobit vlastne, snad aj zrovnatelne, izrael je na rusicky dobry), zoberme, ze nejako Syrcan tie strely odpalit mohol. Hlavny zavazny problem dolet tychto striel je mensi ako u Sparrowa. Takze, ked ty budes palit ona uz bude na teba letiet :)). Iba naprosty blbec by letel rovno aby mohol zacat navadzat SAR strelu ked superova raketa bude pri mne prv, nez ta moja vsak? Keby sa o to pokusil skonci na zemi (kedze nerobi uhybny manever) a ta strela sa nenavedie, kedze nema aktivnu koncovu hlavicu. Zostrel v BVR je teda prakticky nemozny, aj keb TP-23 fungoval a Safir nebol zaruseny. Pravdepodobnost? Ja davam 95%.

Dalsia moznost su systemy PVO, mas informacie ohladom cih narokov na zostrel? S tymy by sa dalo mozno uvazovat.

Inac nebola hlavnou verziou Sparrowa pre F-15 Fko? Ked uz Ecko tak urcite AIM-7E-3, E-2 bol tkz dogfight sparrow zo zmena pre lepsie posobenie na blizku vzdialenost, tak isto bol malo uspesny len 13%, co ja viem tak ho nosil F-14, ale to len chvilu. AIM-7F mala lepsi motor, ktory jej daval papierovy dolet az 70km, polovodice, lepsia schopnost posobit proti cielom na pozadi zeme.

Ad zostrel Mig-23ML pakistancami, kde beres istotu, ze to je prave temn Mig, ktoreho poslali k zemi?

Nechcem sa nikoho dotkunut, ale rabov prispevok a moja reakcia nan su jedine posty, ktore maju suvis s tymto topicom, ostatne je OT a to dost silne, aj ked cast prispevkov je zaujmavych. Tym chcem tak trocu apelovat na moderatorov popripade adminov, aby tie posty pokial mozno premiestnili.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To se to tady oživilo. Ale nic to. Já jen chtěl něco málo k tomu systému AMONA či později TAMARA. Co jsem napsal skutečně vychází ze sdělení inženýrů co ty stroje obsluhovali. Nikdy jsem se tím více nezabýval - bylo mi to ve své podstatě jedno.

Tím snímáním elektromagnetických vlnění mi vysvětlovali, že je to způsob jak prokázat přítomnost F 117. Tamara je taky de facto neviděla. Ale jejich let za určitých podmínek vyvolal EM vlnění a tím se prokázalo že něco divného je ve vzduchu.

Nemám ani tušení co jsou nějaký hyberboly pro zaměřování. Já vím, že byla rozestavena tři snímací stanoviště ve tvaru trojůúheklníku a že to skvěle fungovalo.Předpokládám že jako hlavní nastavení byly určeny vybranné rozsahy kmitočtů ale jsem přesvědčen, že bylo možno SW doplňovat podle potřeby.

Jinak mi po tom asi nic není ale nechte osobních střetů - ztrácíte tím čas a akorát vás to prudí. Podívejte se jaká Ella byla kočka a pak se s dobrou myslí zabořte do klidné diskuse.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pátrač

Radiotechnické pátrače KOPÁČ/RAMONA/TAMARA/VĚRA jsou určeny pro trvalé sledování letového provozu protivníka. TAMARA dokázala vyhodnotit signály (elektromagnetické vlnění) z těchto leteckých palubních přístrojů: palubní radar, odpovídač přítel/nepřítel (IFF) a navigační zařízení TACAN. Pokud jakýkoliv stealth letoun (včetně F-22) zapne radar a je v dosahu Tamary, je takřka okamžitě zaměřen. Stejně tak obě zbývající zařízení, ta jsou ostatně zapnuta pouze při letu nad vlastním územím. Pokud poletí spitfire, který samozřejmě nemá na palubě ani jedno z těchto zařízení, stává se pro tento typ pátračů dokonalým stealth a pro jeho zachycení je nutné použít klasický radar.

Kmitočtové spektrum, které Tamara zpracovává, je dané tím, co hledáme, tedy signály z radaru, IFF a TACAN. To jest, Tamara začíná na přibližně 800 MHz. Rádiové spojení VKV spojení pro pozemní jednotky se pohybuje ve vzácné shodě u NATO i VS od zhruba 30 MHz (konec krátkých vln) do 80 MHz (začátek VKV rozhlasu, to co ti hraje v autě). Například radiostanice R-123, použitá např. v T-55, T-72, BVP-1 má rozsah od 25 MHz do 51,5 MHz, přenosná stanice RF-10 chodí od 44 do 54 MHz, RF-13 od 30 do 88 MHz a tak dále. Tyto kmitočty tedy Tamara nezpracovává, nejsou pro ní totiž zajímavé.

S těmi hyperbolami pro zaměřování to není zdaleka tak složité, jak se možná domníváš. Pokud máš zájem, zkusím to nějak zjednodušeně popsat, ten princip je fakt nádherný. Nutno však říci, že mezi zdrojem signálu (zde letadlem) a přijímačem (zde Tamarou) nesmí být jakákoliv překážka, poloha se totiž odvozuje od rozdílu času přijetí signálu a pokud by se dráha signálu prodloužila o nějaký odraz a tím i čas, znehodnotilo by to přesnost měření. U letadel s tímto problém není, u Rosomákem citovaných tanků ano. I když Tamaru postavíš na ten nejvyšší kopec v ČR, mnoho tanků na přímou viditelnost asi neuvidí.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Podívej tak o tom proveď nějaký post. Já můžu přidat článek jak jsem toto zařízení stěhoval z Opavy na Jižní Moravu, kam, jak to tam vypadalo a jak jsme ji rozbíhali. To je přece zajímavé pro hodně lidí.

Sem už raději ne. Mantra musí plakat, když čte, co se mu tady z toho stalo. Já bych bulil taky.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 19/1/2009, 14:06, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

To říkám stále, že tady chybí články o radarech a pátračích! A nejlíp takové vhodné pro člověka (tedy mne) co žije v utkvělé představě o trpaslících roznášející proud, a když jeden zakopne a kyblíček vylije je zkrat :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Altaj, pôvodne som nechcel pokračovať v tejto diskusii a priznám sa, že aj teraz to riešim len preto, že mám chvíľku čas, tak šup k niektorým bodom.

Celý problém čo je, je že v prípade amerických strojov vychádzaš z ich, nazvem to, "reklamných letákov" a v prípade Sov. strojov z, nazvem to, "západných reklamných letákov".

Celú scenériu Libanonu si prispôsobil tomu, že F-15 nemala inú možnosť len letieť priamo na cieľ , čo v prípade informácií o cieli z veľkej vzdialenosti nerobíš, ale snažíš sa využiť svoje schopnosti - cieľ obletieť útočiť z boku atď., jednoducho strieľať z čo najväčšej vzdialenosti. Lietadlá nie sú rakety, čo nevedia meniť smer, vedia a vďaka tomu si dokážu "natiahnuť" čas stretu. Tu by som odporúčal porozprávať sa priamo s pilotmi hoci aj našich Mig-29, tí sa krútia ponad malinké Slovensko a trénujú aj boj na stredné vzdialenosti.

To, že F-15 dokázal naraz navádzať jednu strelu v poloakt. režime je fakt, ale aj v prípade manévrového boja nebojoval naraz s 2 a viac súpermi. / o tom, že by E-2C bola schopná navádzať polo.akt. rakety som ešte nejako nezachytil, /. Okrem toho, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vzdušné súboje odohrávali s porovnateľnými počtami lietadiel.

Väčšina súbojov, ktoré prezentuje Izraelská strana, sa odohrávala do 9Km. To je vzdialenosť na ktorú by sa bez problémov dali použiť aj streli R-60M / upozorňujem Ťa, že písať o týchto strelách s dešpektom je troška scestné /. A Izraelci napriek tomu zariskovali. Pozor, oni používali a ničili lietadlá Sýrie aj strelami na strednú vzdialenosť, len s najsilnejším lietadlom súpera sa púšťal na blízky boj. Údaje z opačnej strany, ako som už písal, uvádzajú, že Mig-23 mal lepšie vlastnosti práve na stredné vzdialenosti a pozor nie je to v štýle žiadna naša strata a nepriatelia všetci dole. Túto formu si ponechali iný.

Čo sa týka strát tak počítaj so mnou. Koľko si narátal v skladoch IAF F-15 a F-16 po tomto konflikte ? Kde sa podeli všetky staršie verzie Izraelských F-15 a F-16 ?


Tu si písal nejaké údaje k super AN/APG-63, áno, má raz taký uhol sledovania vo vertikále, ale v horizontále je to o 50% menej.
Čo sa týka teplopelengátora TP-23M, ten naozaj nie je na navádzanie rakiet, ale dáva možnosť prehľadu aj pri prípadnom zarušení atď.... berieš údaj len čo ti predložia a podľa potreby prispôsobia Tvoje zdroje, ani v najmenšom Ťa nezaujíma pohľad na veci z druhej strany, respekt. zdroje neizraelského pôvodu.

ČO sa týka rušenia "Safíru" a tu je to presne o tom čo som písal hore, vychádzaš len z údajov nalinkovaných jednou stranou a aj to zle.Niekde si čítal, že mali rušič a tým pádom bol "Safir" v prdely.Nebol. Nemal byť čím.

Systém ALQ-135 mal ešte aj v posledných verziách / mám pocit, že rok 92 / veľmi zlé výsledky a v prípade ochrany v režime A-A skoro nijaké a pri režime S-A, len veľmi slabé a aj to len proti systémom PVO starších ročníkov / hodnotiaca správa k nim sa dokonca, v mierne upravenej verzii, dá niekde dohľadať aj na nete /. Tento systém sa však prioritne používal proti pozemným stanovištiam PVO - pozri si jeho umiestnenie v lietadle.






No a BVR. Opomeniem to, ze TP-23 nemohol navadzat strely, lebo rozlisovacia schopnost IR cidiel na to nestaci a Safir zrejme odpalili rusicky (hoci F-15 nemal ALQ-135, zidia si urcite vedel vyrobit vlastne, snad aj zrovnatelne, izrael je na rusicky dobry), zoberme, ze nejako Syrcan tie strely odpalit mohol. Hlavny zavazny problem dolet tychto striel je mensi ako u Sparrowa. Takze, ked ty budes palit ona uz bude na teba letiet Usměv). Iba naprosty blbec by letel rovno aby mohol zacat navadzat SAR strelu ked superova raketa bude pri mne prv, nez ta moja vsak? Keby sa o to pokusil skonci na zemi (kedze nerobi uhybny manever) a ta strela sa nenavedie, kedze nema aktivnu koncovu hlavicu. Zostrel v BVR je teda prakticky nemozny, aj keb TP-23 fungoval a Safir nebol zaruseny. Pravdepodobnost? Ja davam 95%.
Tak prečo F-15 túto svoju výhodu nevyužili, ale to už nemusíš riešiť, už si to uviedol- nedalo sa, boli pri sebe veľmi blízko.

Ad zostrel Mig-23ML pakistancami, kde beres istotu, ze to je prave temn Mig, ktoreho poslali k zemi?
Nikde, nakoľko pravdu vie len pár ľudí, ale to je pri konfliktoch časté. / aj keď tá kniha sa tvári, ako seriózny zdroj / Preto sa potom vytvárajú kadejaké "báchorky", ktoré sa menia v bežných médiách na skutočnosti a tie sa už posúvajú ďalej a ďalej. A vďaka tomu sa z normálnych zbraní robia super zbrane.

No a nakoniec sa mi to podarilo dopísať.
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

Do toho, co tu bylo zmíněno vstupuje ještě jeden aspekt, který je v průmyslově vyspělých zemích celkem hojný - komerční zdroje elektromagnetického záření (TV a rádiové vysílače, vysílače mobilních operátorů, civilní radiolokátory atd.), které vytvářejí (do určité) míry stálé elektromagnetické pole. Letící objekty (letadla, rakety) toto pole více či méně narušují - stíní, odrážejí...

Pokud si pasivními sledovacími prostředky dokážete "namapovat takový provoz", lze jeho poruchy (vzniklé právě letadly) monitorovat a vyhodnocovat = využít pro detekci.
Vyžaduje to techniku na úrovni, ale jde to.
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Pátrač píše:
Sem už raději ne. Mantra musí plakat, když čte, co se mu tady z toho stalo. Já bych bulil taky.
Musím říct, že po zkušenostech s Gazou a na příspěvky některých jsem tak nějak rezignoval na komentování a když vidíš že ti samí si zase vylévají své problémy do tématu, který je spojen se Sýrií a Izraelem tak není co dodat.

Osobně mi nevadí ty diskuse, které se vedou o vojenské technice a problémech s tím spojených i když to není až tak k tématu, ale je dobré vidět že je plno lidí, který mají přehled a ví o čem mluví. Ještě vylepšit to psaní ve slovenčine a bude to super.....

Uvidíme co vznikne z mého nového postu - threadu, který snad bude hotov příští týden. Už není k Izraeli!!! Tak snad vášně zůstanou doma.

Ještě si dovolím poslední otázečku, co jsem položil v úvodním článku:

Jaký byl výcvik pilotů VS a NATO? Sehrál by terén nějakou roli v předpokládaných bojích?

Jak byla vybudována PVOS ve VS v těch 80-tých letech?

Byla schopna odolat rušení a jaké jsou taktiky proti raketám AGM 78, kromě vypnutí radaru?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tvoje otázky nejsou jednoduché. TO nejjenodušší však je zodpovědět jak byla budována PVO vojsk v 80.letech. V naší armádě to bylo takto:

Od poloviny roku 1978 začaly být vševojskové divize (20.,19.,2. msd, a 4.,9. td) přezbrojovány protiletadlovými raketovými komplety (PLRK) 2K12 KUB.

Organickou součásti vševojskové divize byl protiletadlový raketový pluk (plrp) s 5 protiletadlovými raketovými bateriemi (plrbat). Z hlediska utajení se však pluk až do roku 1991 nadále nazýval protiletadlovým plukem. Pluk se rozvinoval v bojové sestavě divize na hlavním směru zpravidla ve dvou liniích ve vzdálenosti 7 až 15 km od předního okraje. Objekty protivzdušné obrany divize byly:
- vševojskové pluky na hlavním směru,
- oddíl vojskových raket s raketovými komplety 9K52 LUNA-M nebo 9K72 TOČKA
- velitelské stanoviště divize.
Obdobně 1.td měla od roku 1984 ve své organizační struktuře plrp s PLRK 9K33 OSA (také 5 baterií).

Vševojskové pluky (msp, tp) vševojskových divizí (msd, td) měly:
- do roku 1982 ve své organizační struktuře protiletadlovou baterii o dvou protiletadlových četách, celkem 8 ks 30 mm PLdvK vz.53/59.
- od roku 1983 byla ve struktuře vševojskových pluků začleněna protiletadlová raketodělostřelecká baterie vyzbrojená bojovými vozidly PLRK 9K35 STRELA-10 (4 ks) a 30 mm PLdvK vz.53/59. Výjimku tvořil 3.msp (Louny), který měl ve výzbroji PLRK 9K31 STRELA-1.

Motostřelecké prapory měly ve své struktuře protiletadlovou četu vyzbrojenou přenosnými protiletadlovými raketovými komplety (PPLRK) 9K32 STRELA-2.

Zde musím říci, že mi to této podobě poslal jiný palbák, já to upravil a po jeho shlédnutí dostal povolení to publikovat. Jak na tom byly spojenské síly nevím. Ale myslím si, že moc zásadních rozdílů mimo SA nebylo. Podobné ukoly, stejné taktické normy pro útok i obranu, podobné sestavy vojsk. Sověti a tom byli zcela jistě jinak a jak to by možná dokázal popsat rabo.

Terén vždy sehrává ulohu v leteckém boji. Jeho členitost buď umožní nebo omezí snahu vybudovat potřebnou infrastrukturu. Umožní uchovat potřebné technické a dílenské prostředky a zásoby paliv.

Pro boj stíhacích letadel není úplně nosný - pokud jsou ve vzduchu jejich cílem jsou další letouny. Pokud je dokáží najít a vnutit jim boj. Nevím. Ale stíhací - bombardovací letouny už musí k zemi aby splnily své úkoly, tedy ničení pozemních cílů a podporu vlastních pozemních sil. Tím se dostávají do dosahu všech prostředků PVO včetně palby ručních zbraní.

A letectvo vrtulníkové? Pro ně terénní konfigurace nosnou otázkou k přežití nebo k úspěšnému plnění misí. Ono je to složitější ale snad to takto stačí.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 19/1/2009, 22:40, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

No tož to je opět vymakaná odpověď, to než bych sesmolil.....díky.

Jenom si dovolím trošku přihrát polívečku pro ty místní znalce:

Byla schopna PVOS ČSSR odolat-omezit účinky rušení a jaké jsou taktiky proti raketám AGM 78, kromě vypnutí radaru?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Mantra: o žádných oficiálních anti-HARM taktikách nevím, teoreticky by ale (IMHO) šlo odpálit vyhledávací hlavici směrovým výkonovým rušením - vzhledem k prakticky poloaktivnímu, resp. pasivnímu charakteru naváděcích obvodů tam nemůže být dostatečné stínění a i v případě implementace obvodů pro snížení citlivosti by to splnilo účel, protože by se RL vysílání dostalo pod práh citlivosti navýšení rušením.

Jinak ono přepínání radarů či pouhé zapnutí střeleckých pro palbu, jaké předváděli Srbové stačí - zvlášť s použitím pasivních detekčních systémů, které u nás byly schopny nahradit přehledové RL.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Kniha bojove legendy nie je letacikova propaganda USAF a IAF, ale seriozny zdroj pisany expertami v odbore, ponukajucimi informacie/casto aj nelichotive, staci si precitat, uz na military.cz si na nu dostal tip/ z prvej ruky od pilotov. Odtial cerpam informacie. Ponamahaj sa nabuduce trosku a vypis mi udaje, ktore sa ti nepacia.

AN/APG-63. Nechapem preco mi podstrkujes rozsah zorneho pola vo vertikale (mimochodom zaujma ma, kde si to nasiel, nie ze by som neveril, ale pre info), nikdy som sa o nom v postoch nezmienil. Aha uz chapem, zrejme v suvislosti s look down ... Dopln si niektore vedomosti ohladom radarov, dik. Look down shoot down capability nezavisi od zorneho pola radaru (ten len umoznuje od tial zberat informacie), ale od sposobu vysielania a spracovania signalu. Radar pracujuci starsim sposobom vidi na pozadi zeme velke mnozstvo falosnych cielov, neidentifikovatelnych objektov, ktore sa nedaju nicim odfiltrovat a zavisi na skusenostiach (teda urcite nie syrcan) radaroveho operatora, kde tu strelu posle. Vyuzivanim dopplerovskeho posunu (viacero pulzov za sebou) sa na obzrazovke zjavia len tie ciele, ktore prekonali istu vzdialenost, ostatne miznu. Je to vsak narocne na procesor (limitujuci je mozno aj vykon, predsa na pulz potrebujes viac energie, ako na normalne sledovanie + automaticky prezeras okolie aj tam potrebujes cast vykonu nechat. Je to moja domienka nebrat moc do uvahy). AN/APG-63 bol revolucny vo vela faktoroch, dosah, antena (koherzna), ktora spolu s novy procesorom poskytovala pilotom po locknuti okmazite informacie /pred tym na F-106 musel pilot odhadovat typ ciela podla radaroveho odrazu, co vyzadovalo skusenost operatora/ vysoka odolnost voci ruseniu, look down shoot down capability, schopnost sledovat 10 (8) palit na 4 (1 SAR) cielov, nevyhody boli nizka MFTB (15 hod), ale to sa dalo do poriadku (V1 -120 hod.) Vyuzivanim velkeho poctu dopplerovskych posunov a vykonneho integrovaneho vypoctoveho systemu dokazal naraz sledovat aj ciele, ktore boli daleko od seba trebars N019 na Mig-29 vychadzajuci z pokrocilych Safirov (min.procesor, neche sa mi hladat, snad bol pulzne dopplerovsky) vobec nevedal zachytit a identifikovat ciele ak jeden letel vysoko a druhy nizko (myslene pochopitelne v jeho zornom poli - potvdene pilotom Mig-29) Safir na tom bude len horsie, nehovoriac o tej super osekanej exportnej verzii pre arabasov.
Safir-21 bol ,,vunerable´´ voci aktivne ruseniu, pretoze mal vynate vsetky radarove mody umoznujuce pracovat v ECCM podmienkach, nehovoriac o tom, ze uz z principu (nebol to pulsne dopplerovsky radar) mal nizsiu odolnost voci ruseniu, najme pasivnemu. Izraelske F-15 mali svoj podomacky (ovsem kvalita nebola zrovna dielenska) vyrobeny metac diopolovych odrazacov, ktore uplne odstavili ovela lepsi radar Smerc A2 (pocas incidentu ,,past na Mig-25´´ ich vobec nezachytil). Kovove pasiky su mozno este horsie ako,,smeti na pozadi zeme, su totiz umyselne vyrobene na to aby radar plietli a to nebude s zastaralym Safirom problem.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Altaj píše:Kniha bojove legendy nie je letacikova propaganda USAF a IAF, ale seriozny zdroj pisany expertami v odbore, ponukajucimi informacie/casto aj nelichotive, staci si precitat, uz na military.cz si na nu dostal tip/ z prvej ruky od pilotov.
Z bojových legend jsem přečetl pouze Bf 109 a Fw 190..a mohu s klidným srdcem říci, že tyto dva počiny rozhodně žádní velcí odborníci na ta letadla nepsali :) Ale jak jsou na tom ostatní díly, to netuším.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Rabo

R-60M sa ani nahodou neda porovnat s Aim-9L. Nedala sa pouzit vo vertikalnom suboji pre svoj ubohy dolet - len 8 km, bojovy 2 a mizernu rychlost, ved supera by ani nedobehla nieto este zostrelila. Suboj s energiou prebieha na vzdialenosti 3 az 10 km. Preto na 9 km - haha.

Chces mi snad tvrdit, ze Syria zo svojimi ubohymi pilotmi s rozbitou formaciou, strojmi neoptimalizovanymi na dogfight (omg ani HOTAS), zastaralymi strelami sa mohli vyrovnat pilotom s obrovskymi boj. skusenostami, najlepsim vycvikom na svete, taktickou prevahou (vyska), strojmi optimalizovanymi na svoj typ manevroveho boja (F-16 skor horizontala a pasmo vyssich AoA, F-15 vertikala a zatacky pri rychlosti 900 km/h) a modernymi All aspect strelami s dobrym vykonom a doletom? Ano cisto teoreticky sa to dalo - to vsak arab, ktory sa 1 mesiac ucil citat, pisat pocitat, druhy mesiac mocniny, treti mu dali do ruk nejaky lietajuci civilak, na 4. dostal Mig-23 a sup na zidov nemal sancu spravit. Zostrel na blizko sa da prakticky vylucit.

V BVR si viem predstavit ako Syrcan ,,rozmysla´´ nad obrazovkov svojho radaru, ktora je zasypana utvarmi zo zeme, kovovymi pasikmi a vdaka absencii akehokolvek modu, ktory umoznuje pracovat v ECCM (ano na to musis mat specialny mod, princip presne ti ho nepoviem, cast spociva v rychlom meneni PRF) mal problem este aj z aktivnymi rusicmi. Preto ak aj odpalil tie 2 R-23 naviedli sa na kopec alebo kovovy pasik a blbec za kniplom to povazoval za nepriatelsky stihac. A keby aj navodou natrafil na nejakeho Eagla, ten tu elektronkovu 5g strelu bez problemov vymanevruje. Ved R-27 tolko ospevovany ,,lepsi´´ sparrow mal na Etiopiou voci Mig-29 katastrofalne vysledky R-23 na tom nebude lepsie.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

K tomu Look down shoot down capability, ďakujem za poučenie, ale ja som uvádzal úplne iný údaj, ale možno súvisiaci. Radar AN/APG-63 môže vyžarovať vo vertikále s raz tak veľkým uhlom ako "Safir" / mám pocit, že je to +- 60 proti +- 30 stupňov, to má dosť veľký vplyv na streľbu proti zemi, ak tam nevidíš tak tam nestrieľaš /, ale v horizontále o 50% menej ako "Safir", to má veľký vplyv na prehľad v bočných uhloch . V prípade "Safíru -23ML" bola vzdialenosť na sledovanie cieľu letiaceho pri zemi veľkosti stíhač 20-25 Km. Pri verzii MF s radarom "Safír-23E" to bolo horšie, ale práve pri tomto sa malo využívať navádzanie zo zeme, pomocou riadiaceho zariadenia "Lazur-SMA" , ktoré v danej oblasti nebolo možné, Izraelské lietadlám obdobnú, aj keď nie takú automatizovanú, službu robil E-2C.

Moje zdroje sú pre to to "Avicia i kosmonavtika" a "Avicia i vremja" ročník, asi, 98,alebo 99

K rušeniu "Safíru" niekde Ti ušlo označenie, "Safír-21 " je pre Mig-21bis a používali ho Mig-23MC, ktoré v tom čase Sýria naozaj mala, ale my sa tu bavíme o Mig-23MF so "Safírom-23E" prípadne Mig-23ML so "Safírom-23ML", ale ten sa v tom čase v Sýrii nenachádzal . Medzi týmito dvoma/troma radarmi je "malinký" rozdiel. Okrem toho "Smerč A2" určite nebol nadradený "Safíru-23" to až Smerč A4", respekt. až "Safír-25", ale tie Sýrske stroje nemali. Čo sa týka rušenia pomocou staniolu, no dajme tomu, ale to už je naozaj len taká záplata, lebo činnosť radaru na určitý čas oslabia, ale zase je tu ten teplopelengátor, ktorý nie a ten je použiteľný v kombinácii s R-60. Najväčší problém u Sýrskych lietadiel bol v tom, že došlo k rušeniu pozemných radarov, ktoré ich mali navigovať a na tie sa hlavne zameriavali aj Izraelské REB lietadlá.

No ,ale podstata už po x tý krát, napriek tomu, že bol F-15 super stroj a po všetkých smeroch prekonával Mig-23, dokázal zarušiť jeho slabý a zlý radar atď. púšťal sa do boja s ním na blízku vzdialenosť, kde mohol Mig, využiť svoje R-60 a tepelný vyhľadávač. Nebola predsa len chyba v tých raketách na strednú vzdialenosť ? Čo si pamätám, tak technológiu prijímania signálu, ktorú sovieti použili v hlavici navádzania rakety R-23R, tak Američania implementovali až do strely AIM-7M. Okrem toho bola lepšie použiteľná v blízkom boji atď.

No,ale už záver F-15 je určite lepší stroj, ako Mig-23 o o tom niet pochýb a to aj bez toho, aby si tu vypisoval jej tabuľkové parametre. Celá podstata sporu bola v tom, že si bol zástancom toho, že údaje poskytnuté len Izraerlskou stranou sú správne. Ja som skôr zástanca tak pol na pol. Čo sa týka údajov o sov. technike často uvedieš A, ale zabudneš uviesť B, C atď / na čo bola navrhovaná, ako mala fungovať, v čom bol problém atď ., odporúčam sa niekedy mrknúť aj na stránky z krajiny z ktorej pochádzajú. Veľmi dobré informácie sa o nich dozvieš aj na fórach kde prispievajú Izraelci, niektorý píšu dokonca veľmi fundovane , ale z tak zarputilov obhajobou ich techniky, ako to uvádzaš Ty, som sa u nich nestretol. Kto vie prečo?

Čo sa týka Tvojich údajov, získaných od pilotov Mig-29, tak to sa budem musieť u susedov zastaviť, ale to si necháme do inej témy.



Kniha bojove legendy nie je letacikova propaganda USAF a IAF, ale seriozny zdroj pisany expertami v odbore, ponukajucimi informacie/casto aj nelichotive, staci si precitat, uz na military.cz si na nu dostal tip/ z prvej ruky od pilotov. Odtial cerpam informacie. Ponamahaj sa nabuduce trosku a vypis mi udaje, ktore sa ti nepacia.

Ďakujem za typ, na pilota ktorý mi ju odporúčal si zrovna nepamätám, že by Cover? Prepáč Cover, že Ťa spomínam, ale len Ty s ešte jedným típkom si bol hlavná a najfundovanejšia oponentúra. Ale Ježiškovi o ňu určite nenapíšem, pre toho mám iné úlohy. Nechcem byť zrovna rýpal, ale túto knižku neuvádza veľa ľudí, ako svoj zdroj informácii.

to to som písal už ráno, ale z dôvodu času sa to podarilo odoslať až teraz.


R-60M sa ani nahodou neda porovnat s Aim-9L. Nedala sa pouzit vo vertikalnom suboji pre svoj ubohy dolet - len 8 km, bojovy 2 a mizernu rychlost, ved supera by ani nedobehla nieto este zostrelila. Suboj s energiou prebieha na vzdialenosti 3 az 10 km. Preto na 9 km - haha.
Ty si už úplne mimo a máš v očiach len hviezdy a pruhy ?
Rýchlosť rakiet bola rovnaká mám pocit, že to bolo 2,5M. Účinný dolet R-60M je od 02 do 8 km vo výške, skade si zobral tie 2Km ? Preťaženie pri vypustení do 7G, ale neskôr až do 12G. Izraelské súboje boli do 9km. Zdôrazňujem do 9km, to jest 5km, 6 km....v dosahu R-60M, ale v blízkom manévrovaní bola lepšia F-15, preto dosahovali výborné výsledky. Opäť nespochybňujem, že AIM-9L je dobrá, ale dovolím si povedať , že R-60M pri polovičnej hmotnosti za ňou tak výrazne v blízkom boji nezaostáva. Na tú to strelu by si sa mal spýtať SR pilot čo s ňou strieľali na malinké terče, myslím, že v Astrachane.



Chces mi snad tvrdit, ze Syria zo svojimi ubohymi pilotmi s rozbitou formaciou, strojmi neoptimalizovanymi na dogfight (omg ani HOTAS), zastaralymi strelami sa mohli vyrovnat pilotom s obrovskymi boj. skusenostami, najlepsim vycvikom na svete, taktickou prevahou (vyska), strojmi optimalizovanymi na svoj typ manevroveho boja (F-16 skor horizontala a pasmo vyssich AoA, F-15 vertikala a zatacky pri rychlosti 900 km/h) a modernymi All aspect strelami s dobrym vykonom a doletom? Ano cisto teoreticky sa to dalo - to vsak arab, ktory sa 1 mesiac ucil citat, pisat pocitat, druhy mesiac mocniny, treti mu dali do ruk nejaky lietajuci civilak, na 4. dostal Mig-23 a sup na zidov nemal sancu spravit. Zostrel na blizko sa da prakticky vylucit.

V BVR si viem predstavit ako Syrcan ,,rozmysla´´ nad obrazovkov svojho radaru, ktora je zasypana utvarmi zo zeme, kovovymi pasikmi a vdaka absencii akehokolvek modu, ktory umoznuje pracovat v ECCM (ano na to musis mat specialny mod, princip presne ti ho nepoviem, cast spociva v rychlom meneni PRF) mal problem este aj z aktivnymi rusicmi. Preto ak aj odpalil tie 2 R-23 naviedli sa na kopec alebo kovovy pasik a blbec za kniplom to povazoval za nepriatelsky stihac. A keby aj navodou natrafil na nejakeho Eagla, ten tu elektronkovu 5g strelu bez problemov vymanevruje. Ved R-27 tolko ospevovany ,,lepsi´´ sparrow mal na Etiopiou voci Mig-29 katastrofalne vysledky R-23 na tom nebude lepsie.
A dosť. To už je silná káva aj na mňa. Máš úplnú pravdu. Američania majú najlepšiu leteckú techniku na svete. Majú najlepšie REB na svete. najlepšie rakety, najlepších vojakov, najlepšie všetko. Nikdy nebolo žiadne americké lietadlo zničené, veď ako by aj mohlo. Fu, že som to nenapísal hneď.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

R-60M a Aim-9L. Stojim si za svojim, Lima ma dolet 18 km, R-60M ma dolet 8 km. Tieto udaje su vsak iba pre idealne podmienky - rovna trajektoria, v praxi ked stroj manevruje je dolet nizsi, tych 2 km sa uvadzal ako prakticky bojovy dolet, ked strela stupa, toci - manevruje atd. Rozhodujuca je v tomto priapde dlzka doby horenia motora, Aim-9B mala dosah len 4,2 km doba dlzky horenia motora 2 sek. U R-60 to nebude o moc lepsie, kedze ma teda rychlost 2,5M, motor musi byt vykonny-vecsia spotreba pri malom mnozstve paliva. Z americkych bojovych skusenosti okrem ineho vyplynulo, ze uz v tesnom horizontalnom suboji je vytrvalost prvych verzii Sidewinderov slaba, nie to este vo vertikale. Preto ti hovorim, ze o malo vytrvalejsia R-60 tam bude tak isto nanic oproti Aim-9L. Okrem toho pocas toho boja v Libanone sa Mig-23 a Mig-21 ukryvali na pozadi zeme kde bol ucinny dostrel podla military len 1,5km. To navadzanie pomocou TP-23 na 8 km (aj 5,6) je zahodenie rakety, v praxi sa max dolet nikdy nevyuzil, aj AN/APG-63 ma Auto acquisition mod na blizky boj s dosahom 16km navyse s podstane lepsimi rozlic. schopnostami na rozdiel od vsetkych (aj InSb) IR cidiel a na tuto vzdialenost ju nepouzila, preco? To by ziaden dogfight potom neprebehol, ked Lima ma uspesnost okolo 90%. Aim ma navyse ovela lepsie, cidlo, 3x vecsie mnozstvo vybusniny, o 5° lepsi off boresigh, znesie pretazenie 30G (to uz zvladlo Jcko) a ovela ucinnejsi laserovy zapalovac. A terce v astrachane. Lol ty zrovnavas nejake postrelovanie bezpilotakov s realnymi vysledkami z bojovych situacii? A to, ze tie bezpil. boli male, akoze co teraz?

Lenze ja mam taky pocit, ked citam tie tvoje postrehy z manevroveho boja nemozem sa zbavit dojmu, ze ty asi nevies co je to suboj vo vertikalnej rovine, ked mi pises o Migu-23, ktory na 9km navadza pomocou TP-23 R-60 a potom F-15, ktora ho na blizko dorazi. Ono to ,,blizko´´ plati aj pre tych 9 km. Suboj vo vertikalnej rovine, alebo tkz vysokoenergeticke manevrovanie prebieha vo vzdialenostiach 3 az 10 km (skusenost amer. pilotov). tam mal prevahu F-15. Pod tuto vzdialenost siel obycajne F-16.

OMG. vies co su to je to radar pred pulzne dopplerovskym AN/APG-63? Safir v kazdej aj tej lepsej verzii mal zastaraly sposob vysielania, nehovoriac o kvalite spracovania signalu, nikdy sa AN/APG-63 ani nepriblizil (vykon procaku). To iste plati pre radar F-4 ARQ-72 a pre radar na F-106. Zobrazoval sa ti len radarovy obraz a zalezalo len na pilotovi co si z neho odnesie - ci vie rozoznat krdel husi, burkovy mrak (citujem pilotov F-4 a F-106), kopec, staniol, od skutocneho stihaca a naviest nan strelu. Velmi silne pochybujem, ze arabas toto zvladol tak isto dobre ako pilot PVO ZSSR (Su-15) a pilot patriaci pod NORAD (F-106). Lahka rusitelnost vsetkych exportnych verzii Safirov plati, lebo neboli schopne menit PRF v reakci na aktivne elektronicke rusenie. A to pasivne bolo v kombinacii s pozadim zeme uz uplny klinec do truhly pre tento typ radaru, nie len pomocka. Este raz zdoraznujem, ze to plati aj pre americke radary na stihackach 3. generacie, nie len sovietske!!!!!

Na zaver. Neznizujem sovietsku techniku Mig-23MLD bol uz pre F-15 dost tvrdy super, ja by som osobne asi viac stavil na Eagla, ale to neznamena, ze uplne bez strat. Tvdim vsak, ze arabas v silno osekanych Migoch sa nemohol postavit voci jednoznacne nejlepsie vycvicenym a najskusenejsim pilotom na svete - IAF (bez nadsadenia) este k tomu na generacne nadradenych strojoch a sposbit im straty, ked sa to nepodarilo ani pre 12 rokmi. Suboj z toho roku 1970 to dokazuje. Vtedy mali rusi aj pocetnu prevahu a viac nez slusnu techniku a aj tak neuspeli a neposlali k zemi jedine izr. lietadlo. (ina verzia tohto konfliktu neexistuje rusi su pri tomto suboji ticho, rozvozila ich nie len tlac Izraela, ale aj arabska tlac, nikdy sa nebranili).
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“