Operace ROSARIO

Moderátor: Tempik

Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Vyřazení letiště na ostrově Pebble

Příspěvek od Mantra »

SAS na ostrově Pebble

Obrázek
Ostrov Pebble je součástí Falklanských ostrovů a nachází se na severovýchodě. Počet trvalých usedlíků byl v roce 1982 přibližně 25. Když argentinci obsadili Falklandy dobře věděli, že britská reakce na sebe nedá dlouho čekat a tak potřebovali přisunout co největší počet vojáků a techniky na ostrovy, aby byli schopní překazit plány britů na znovudobytí ostrovů. S tímto cílem také dne 23.dubna přistál na ostrově Pebble argentinský letoun a po něm přistál vrtulník UH-1 s argentinskými vojáky. Ti ihned vyrazili k usedlostem a zabavili všechny vysílačky, které usedlíci měli k dispozici.

Jakmile splnili úkol, odletěli a za několik dní nato přistál na nedostavěném letišti první transportní letoun Short Skyvan a z něj vystoupila první leteckého pozemního personálu. Po několika hodinách se na nebi objevily výcvikově-bitevní letouny T-34C-1 Turbo Mentor ze 4.útočné letky. Hned další den začaly piloti patrolovat a provádět cvičné lety. Veškeré zásoby dorazily během následujících dnů. 30.dubna přistály na letišti dvoumotorové bitevní FMA IA 58 Pucará. Celkem jich bylo 6. S jejich příletem se argentinská posádka na letišti zvětšila na 115. Civilistům byl zakázán pohyb po ostrově a své domy směly opustit jenom v případě vyzvednutí zásob. Podle svědectví usedlíků z argentinců čišela nervozita, která pramenila z několika důvodů: letiště nebylo plně operativní a prostory pro ubytování dalších 250 vojáků taky ne a kvůli přítomnosti letiště se z tohoto ostrova stal důležitý cíl.

V operačním štábu briských jednotek delší dobu probíhalo plánování nové a snad úspěšnější operace pro SAS. Ti si potřebovali spravit reputaci po nepovedených akcích na Jižní Georgii. Bylo rozhodnuto, že dojde k zneškodnění letiště a radaru na ostrově Pebble. Letecký útok byl zamítnut kvůli blízkosti osady starousedlíků.

Výsadek

V noci z 11. na 12.května bylo vysazeno osm mužů z lodní čety roty D 22.pluku SAS na ostrově Keppel, který se nachází jihozápadně od ostrova Pebble. Byli vysazeni z vrtulníků Sea King z 846. letecké námořní squadrony a s sebou si nesli kajaky, pomocí kterých se měli dostat na cílový ostrov. Vrtulníky je vysadily mezi pahorky Keppel a Cove Hill. Poblíž si měly “sasíci” vybudovat pozorovací stanoviště a zjistit činnost na protějším břehu.

Hlavní skupina o 48 mužích měla následovat 14.května ale až po zjištění důležitých informací předsunutou hlídkou u letiště.

Celých 24hodin setrvaly na pozorovacím stanovišti a pak nasedli do kajaků a vyrazili v noci na 13.května na ostrov Pebble. Cesta to nebyla ledajaká, na svých kajacích museli překonat 8km širokou Keppelskou úžinu a to s plnou výbavou a k tomu se ještě potýkali se silným proudem. Týmy ale prošli důkladným školením a naštěstí se vyhnuli všem problémům.

Po tomto vyčerpávajícím přesunu se ihned tato skupina vydala na pěší přesun, téměř přes celou polovinu ostrova, což znamená dalších 8-9km v těžkém terénu a s plnou polní na zádech. Došli až k První hoře, západně od letiště, kde vybudovali pozorovací stanoviště s výhledem na letiště a osadu. Z tohoho stanoviště začaly ihned odcházet důležité informace o rozmístění skladu munice a paliva, počtu letadel (celkem 11) a také se snažili najít radar, který mohl zjistit připlouvající údernou skupinu do vyloďovacího prostoru. Dále byly zjištěny dva bunkry na obou stranách letiště.

14.května se rapidně změnilo počasí a tak bylo vysazení hlavní skupiny dost nejisté, neboť nikdo netušil jestli vrtulníky Sea King zvládnou let v tak náročném počasí a ještě v noci. K ostrovu se pomalu a jistě přibližovaly letadlová loď HMS Hermes se sasíky na palubě, torpédoborec HMS Glamorgan a fregata HMS Broadsword. Na této poslední se objevily problémy s protiletadlou obranou tvořenou systémem Sea Wolf. Což ve finále znamenalo, že tato skupina nemá protiletadlovou ochranu dlouhého dosahu. HMS Broadsword zůstala pozadu a její posádka se v hrozném počasí snažila tento systém opravit. HMS Glamorgan pomalu doplul na vzdálenost dvanácti kilometrů a měl za úkol poskytnout palebnou podporu výsadku. Mezitímco HMS Hermes se přiblížila jenom na 70 kilometrů od břehů, což bylo blíž než se plánovalo. Bylo to proto, aby vrtulníky Sea King s rotou D na palubě měly před sebou kratší vzdálenost.

Po předání všech informací o argentinském vojsku na ostrově, bylo doporučeno provést útok v nadcházející noci. Předsunutý odřad označil přistávací zóny pro vrtulníky s 48 muži roty D 22.pluku SAS a jednoho dělostřeleckého návodčího. Byl to ten samý, co zosnoval dělostřeleckou palbu na ostrově Jižní Georgia – kapitán Chris Brown RA ze 148. baterie, 29. pluku Commando Královského dělostřelectva. Měl stejný úkol jako tenkrát – navést palbu HMS Glamorgan na vybrané cíle.
Obrázek
HMS Glamorgan
Zelená k provedení akce byla dána na palubě Hermesu v podvečer a vrtulníky Sea King HC4 odstartovaly s údernou skupinou, vedená kapitánem Hamiltonem, na palubách před půlnocí. Po letu za absolutní tmy a silného větru vrtulníky bezpečně přistály na ostrově. Úderná skupina navázala kontakt s předsunutou hlídkou a rozdělila se na skupinu palebné podpory a samotnou údernou skupinu, s úkolem zničit radar a letadla. Kvůli zpoždění již nenavázali kontakt s místními usedlíky jak bylo původně plánováno.

Jakmile byl dělostřelecký návodčí na místě, okamžitě navázal spojení s Glamorganem a za malou chvíli, 15.května nad ránem, již granáty dopadaly na sklad munice a paliva. Pod příkrovem palby pronikla úderná skupina na letiště a začala rozmisťovat nálože na letadla. Všechny byly umístěny na jedno místo, aby argentinci nemohli složit z několika letadel jedno schopné boje. Při ústupu ještě vypálily několik salv ze svých M16
a podvěsných granátů.

Odpověď ze strany argentinců byla zanedbatelná. Při útoku bylo několik “sasíků” zraněno, z toho jeden když nálož na letadle vybuchla dřív než měla. Po 30 minutách bylo po všem a “sasíci” se začali stahovat pryč. Za nimi zůstalo na letišti 11 hořících letadel – 6 Pucar, 4 TMC Mentor a 1 transportní letoun Skyvan a hořící nádrže na palivo. Jediné co nenašli byl radar. Úkol byl splněn - Letiště bylo vyřazeno z provozu. S tímto úspěchem se tým začal stahovat v 07.45.

Argentinci ale vyrazili do útoku a snažili se způsobit “sasíkům” nějaké ztráty. Než se ale dostali k větší akci, byl identifikován jejich velitel a ihned zastřelen. No a bez velitele útok pomalu zastavil a ústup pokračoval víceméně bez problémů. Argentincům se podařilo odpálit jednu protipěchotní minu, naštěstí pro brity pozdě, a ta lehce zranila další dva vojáky. Vrtulníky je vyzvedly na smluveném místě a odvezly je bezpečně zpět na Hermes.

Poslední argentinci opustili ostrov až 31.května na palubách vrtulníků Sikorsky S-61.
Naposledy upravil(a) Mantra dne 3/4/2009, 20:58, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Příprava britských vojáků

Britská vláda a armáda nebyla v počátku této operace připravena na tento způsob vedení války. Jednotky byly vycvičeny k boji s velkými uskupení vojsk SSSR a Varšavské smlouvy. Nikdo nepočítal s kombinovanou výsadkovou operací 12tis. km od Velké Británie. V tuto dobu byly jednotky na cvičeních a to jak poblíž Norska, tak u Gibraltaru, kde byly některé lodě. Ale i tak Royal Navy dokázala poslat do oblasti ostrovů během 72 hodin první lodě, jmenovitě letadlové lodi Hermes a Invincible s dvanácti doprovodnými plavidly a třemi ponorkami – Spartan, Conqueror a Splendid. Ponorky měly nejenom za úkol patrolování kolem ostrovů ale i blokaci a sledování činnosti v argentinských přístavech. Prvně jmenovaná letadlovka byla tou dobou v doku na opravě, ale dělníci zabrali a loď mohla vyrazit.

Vláda dále vydala příkaz k zrekvírování různých druhů lodí. Mezi nejznámější patřila SS Canberra a Queen Elisabeth II . Prvně jmenovaná je asi jedniná výletní loď na světě, která se účastnila bojového nasazení a ocitla se pod palbou. Tato loď sloužila jako luxusní zámořský parník. Po jejím zrekvírování se s novým bojovým jménem „Velká bílá velryba“ stala domovem pro 2.500 výsadkářů a mariňáků (40. a 42. Commando Royal Marines a 3.výsadkový pluk).
Obrázek
Canberra pod palbou
Její bílá silueta byla velice snadným terčem pro argentinské piloty. Po celou dobu války však nebyla vážněji zasažena, neboť podle tvrzení argentinských pilotů byla považována za plovoucí nemocnici. Britové si ji pojistily tím, že ji v době vylodění v zátoce San Carlos nechali zakotvit co nejblíž břehu aby v případě zásahu dosedla na dno a nepotopila se. Druhá podobná loď Queen Elisabeth II nebyla vpuštěna do prostoru 200 mílové blokády kolem ostrovů, z evidentních důvodů. Celkem bylo do prostoru Falkland vysláno 114 lodí.

První částečná blokáda v okruhu 200 námořních mil od ostrovů byla vytvořena již 7.dubna. Oficiálně byla schválena 12.dubna a zóna byla neprodyšně uzavřena 30.dubna.

Přeprava vojáků

Při převzetí RMS Canberry odletěla skupina styčných důstojníků se specialisty od RN do Gibraltaru a odtud se pak plavili zpět tři dny do Southhamptonu. Pěkně placená 3 denní dovolená.
Loď byla před opuštěním Anglie vybavena dvěma heliporty z nichž jeden byl umístěn nad jedním z bazénů (Bonito's Pool) a druhý nad důstojnickou jídelnou. K těmto dvěma heliportům přibyly ještě vyloďovací rampy, zařízení pro doplňování paliva a zásob na moři.

Po naložení všech věcí byla loď v doprovodu dalších vyslána směr Ascension a pak k Falklandům. Vojáci, kteří byli ubytováni na její palubě vzpomínají na tyto chvíle jenom v dobrém. Důstojníci byli ubytováni po jednom v dvoulůžkových pokojích s koupelnou a dvěmi velkými okny. Cena za takovýto pokoj v rámci okružní jízdy kolem světa v roce 1982 byla 170 liber na den!! Jestli to platila armáda nevím. Vojáci a praporčíci bydleli v podobných pokojích ale po dvou, maximálně po čtyřech. Strava byla exklusivní a jediné co britové zrušily, byly večeře o pěti chodech. Slevily pouze na tři chody a to hlavně kvůli problémům se zásobováním.

K tomu všemu si je třeba připočítat různá fitneska, dva bazény a další zařízení. Paluba sloužila jako 400m okruh, na kterém se od rána do večera běhalo nebo prováděly 9 mílové pochody s plnou polní za 90minut a 20 mílové přesuny. Na MV Norland se ze začátku běhalo v teniskách kvůli hluku. To se však změnilo s příchodem velitele praporu plukovníka Jonese, který se přidal ke své jednotce na Ascensionu.
Obrázek
colonel "H" Jones, držitel Victorian Cross, in memoriam
Jedním úkolem výcviku bylo opakování zdravotních návyků, každý dostal injektor s morfinem a každý druhý měl infůzi. S infůzemi byl problém neboť ne každý voják se uměl trefit do žíly a tak jim doktor poradil, že v nevyhnutelném případě lze tuto zavést do konečníku. Samozřejmě bez jehly. Vojáci nosili tyto infůze v kapsách u těla, aby byly stále v teple.

Každý se naučil co dělat v případě zranění, popálenin, šoku a byli zopakovány opatření proti omrzlinám. Hlavně nácvik boje s popáleninami se stal velmi užitečným pro námořníky na bojových lodích. Trénovalo se opravdu jako ve skutečnosti a to i za použití syrového masa z kuchyně, na kterém se zkoušelo šití utrpěných ran. Ten den byly k večeři vepřové rolky. Jelikož raněný voják je horší než mrtvý voják, britové učili svoje vojáky jak se postarat sám o sebe a nevázat na sebe celou jednotku. Nutno říct, že se jim to vyplatilo, neboť v bojích nikdo neumřel na utrpěné zranění.

Dalším úkolem pro všechny vojáky na lodích byl nácvik přivolání a řízení dělostřelecké podpory z doprovodných lodí, děl a minometů. Napřetřes přišla i součinnost s průzkumnými tanky - Scimitar a Scorpion, ale ty nebyly pro ty pro výsadkáře k dispozici a tak to bylo jen okrajové seznámení. Zaměstnání z dělostřelecké přípravy probíhala ve vypuštěném bazénu pod heliportem, kde byl vytvořen model přístavu Stanley a jeho okolí. Do této předbojové přípravy byl zapojen i starý známý major Mike Norman z NP8901, který vedl zaměstnání ze zpravodajské přípravy. Dále se opakovala činnost při nastřelení a k tomu probíhala střelecká a spojovací příprava. Ta se soustředila hlavněna použití nových vysílaček Clansman, které byly dodány výsadkářům na Ascensionu. Ostatní jednotky už je měly několik let.

Velká část času byla strávená diskusemi o tom co a jak vzít s sebou. Na konci britové skončili s 50-60kg na osobu! Tato váha obsahovala následující:
Dvě minometné miny (každá 11kg)
Osobní zbraň s municí ( cca.13kg)
2 láhve vody
jídlo na 48 hodin
spacák, celta, náhradní prádlo, vysílačka a náhradní baterie a k tomu další speciální výbava dle jednotky, jako např. PTŘS Milan.

Tato byla při pozemních bojích použita proti statickým cílům. Při těchto úkolech byla velmi oceňována její přesnost. Britští vojáci nechtěli tento systém nosit kvůli jeho váze – komplet váží 13kg. Pro zajímavost, cena jedné byla 8000, tehdejších, liber.
Obrázek
Kvůli nedostatku přepravních prostředků se vojáci po celou dobu bojů přesunovaly pěšky a do všech akcí šli se svými padesáti kilovými bergeny. Ze zpravodajských informací totiž vyplynulo, že se po ostrovech nedá jezdit, kvůli nedostatku silnic!! To že místní používají Land Rover pro jízdu po nezpevněném terénu už vojákům nikdo neřekl. Jezdit se dalo jenom s BV 202, které byly stavěné pro podobný terén.

Na vybudovaných vyloďovacích podpěrách se trénovalo ve dne i v noci, jak nastoupit do vyloďovacích člunů LCVP/LCU. Což nebyla žádná sranda neboť se to odehrávalo na luxusním parníku s výtlakem 56.000 tun. Dále jednotky prováděly nácviky k vylodění po kterých chodily do lodního kasina a užívaly si tohoto přechodného stavu. Na MV Norland byl přidělen kapitán Constance od Royal Marines jehož úkolem bylo naučit „pejsky“ nalézt do vyloďovacích člunů. Ty byly schopné přepravit 200 plně vyzbrojených mužů, což představovalo 1/3 praporu. Z této skutečnosti si britové také dělali těžkou hlavu, neboť v případě přímého zásahu by yl prapor nebojeschopný. Nutno podotknout že na Norlandu nebyly k dispozici výsadkové sítě na boku, takže „pejsci“ skákali do člunů. Když se skok špatně načasoval letěli i nějakých 6m na dno člunu, což se vším co nesli nebylo nic příjemného.

Jak jsem uvedl výše, na RMS Canberra bylo několik různých jednotek mezi kterými panovala jistá nevraživost-rivalita a atmosféra na lodi nebyla až tak v pohodě jako na MV Norland, kde byl 2.výsadkový pluk s několika speciálními skupinami. Rozdílem na jednotlivých lodích, bylo třeba i to že na Norlandu neměli vojáci pravidlo 2 piv na den, konaly se sportovní dny a také se odpočívalo.

Vojáci drželi 24hodinové služby a jednou z jejich povinností se stalo zatemňování lodi kvůli utajení před ponorkami, což byl těžký úkol, neboť Canberra byla určena ke komerčním účelům a tak v noci svítila jako vánoční stromeček. Dále bylo nutné připravit stanoviště pro protiletadlovou obranu, pro kterou bylo na horní palubě použito 50 kulometů ráže 12.7mm a bylo vytvořeno 12 palpostů pro Blowpipy.

Motivace k výcviku byla tak vysoká, že se jí zúčastnili i kněží a novináři! Což se normálně nestávalo. Hlavně s novináři to bylo a stále je těžké. V této době, kdy všichni britové ukázali svoji solidaritu a ochotu pomoc dobýt zpět tyto ostrovy, se i novináři na palubě Canberry stali kamarády vojáků všech hodností. Závěrem je možné říct, že se britská strana snažila udělat vše pro co nejlepší přípravu svých vojáků. Samozřejmě tím chtěla zmenšit riziko ztrát a chtěla dokázat, že britské síly jsou schopné dobýt tyto ostrovy. To, že ve finále bude pomalu stejný počet mrtvých mezi příslušníky Royal Navy a pozemních jednotek to nikdo nemohl tušit. Všichni britští vojáci byli profesionálové a jak jsem psal jejich morálka byla opravdu vysoká.

„Před boji do kterých se tam na ostrovech dostanete vám nemohu slíbit, ani tady v kostele, že vás Bůh ochrání. Určitě budou mrtvý a ranění. Jediné co vám můžu slíbit je, že ať živý či mrtvý se vrátíte na tuto loď bude o vás postaráno.“ Padre 2.výsadkového pluku.

V dalším příspěvku se dočtete jak to bylo s motivací prostých argentinských záklaďáků a jejich velitelů, kteří měli bránit tyto nehostinné ostrovy.
Naposledy upravil(a) Mantra dne 6/4/2009, 22:19, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
palič
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 18/2/2006, 10:14

Příspěvek od palič »

Cituji MANTRA: "... Napřetřes přišla i součinnost s tanky, ale ty nebyly pro tuto válku k dispozici a tak to bylo jen okrajové seznámení..."

Jestli si to pamatuju dobře, tak výsadkářům poskytovaly podporu "tanky" Scimitar od pluku Blues and Royals. A tak i přesto, že Scimitar je spíše než tank ve skutečnosti průzkumné vozidlo, se výše citovaná formulace dá zpochybnit. Použití Scimitarů je fotograficky doloženo.

Cituji MANTRA: "... výbava dle jednotky, jako např. RPG Milan.
Tato byla při pozemních bojích použita proti statickým cílům..."


MILAN je možno označit různými zkratkami (PTŘS, RPtZ, ATGM, ...), ale jako RPG snad ne.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Já o nich vím, ale mám věci k para a tam jsem narazil na tuhle poznámku a tak jsem to nechal. Je dobře že to po mně někdo čte. Dám to do cajku aby to mělo smysl.

Tak jako BV 206 tam nebyla, ale Bv 202.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

kacermiroslav píše:Asi by bylo zajímavé provést takovou drobnou retrospektivu tehdejšího Československého tisku píšícího o Falklandské válce....asi by jsme se dneska docela dobře nasmáli:-)

ZDE jsem něco málo našel:

"Postoj Československa bylo zábavné sledovat především v novinových titulcích: nejprve se hovořilo o Falklandských ostrovech a v závorce se uváděl název Malviny. Později se závorky přehodily a nakonec byla řeč už jen o Malvínách. 11. 6. Rudé právo hlásalo: „Úspěšné akce Argentinců na Malvínách. Britský postup zastaven“; den nato Britové zahájili útok na hlavní město ostrovů Port Stanley a v dalších dvou dnech město dobyli a válku úspěšně zakončili. Oficiální postoj československé strany a vlády ovšem nesdílelo obyvatelstvo. Drtivá většina fandila Britům a jeden můj přítel to vyjádřil slovy: „Srdce českého intelektuála bije v těchto dnech na Falklandech.“ Nešlo totiž zdaleka jen o tahanici dvou znepřátelených stran o sporné území. Viděli jsme v tom spor demokracie a totalitního režimu, statečnou snahu neustupovat násilí a důkaz, že země, která není ochotna o svou územní integritu a svobodu bojovat si ji nezaslouží."
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jája - upřímně řečeno mám pocit, že tvrzení že drtivá většina lidí v ČSSR fandila Britům je poněkud nepřesné. Já si myslím, že drtivé většině to bylo úplně jedno.

V dubnu se tato většina starala o zahrádky a sázela mrkev a oživovala chaty a chalupy. To co jsi psal bych viděl jako problém určité části intelektuálů, která tomu trochu rozuměla nebo si to alespoň myslela.

A jinak řečeno o svobodu, demokracii a celistvost území Velké Británe možná dokonce i šlo. Ale až v druhém či třetím pořadí. Hlavní byl předpokládaný nerostný potenciál.

To nijak nesnižuje bojové nasazení britského úderného kontingentu. A z pohledu z časové dálky si myslím, že Britové udělali jen dobře, že si vzali zpátky to co považovali a pravděpodobně oprávněně za své.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Já byl tehdá špunt a měl jsem samozřejmě jiný starosti. Ale pamatuju si, že to tehdejší propaganda s hysterií opravdu přeháněla. Vzpomínám si docela přesně, jak ve zprávách běžely obrázky z návratu námořníků, kteří si pochopitelně padali do náruče se svými ženami a dětmi. K tomu běžel komentář, který tuto celkem normální věc charakterizoval jako "návrat imperialistických hrdlořezů z loupeživé války". To bylo i na moji těžce apolitickou mámu moc - jenom kroutila hlavou a mumlala: "To maj bejt ty lidi nešťastný, protože se vrátili z války živí nebo co..."
Ale jinak má Jája s tím fanděním široké veřejnosti Anglánům asi pravdu. I my kluci jsme si udělali na rybníku vory a svedli pár "námořních bitev" a "invazí", kde to Argenťáci prostě museli prohrát. :D
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Může být Destroymane. Pravda je taková že si neumím představit jak by z toho mohli tehdejší ideologové vyjít aby pokaždé nevypadali jak blbci. Na jedné straně fašistická diktatura na druhé demokratický stát, ale zároveň jeden z hlavních nepřátel v rámci studené války.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Czarnian
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 124
Registrován: 5/1/2008, 15:24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Czarnian »

Myslím, že postoj našich ideologů byl ještě relativně umírněný. To Kuba Argentině rovnou nabídla vojenskou pomoc.
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Tohle sem našel na netu, takže to nic neříká o mém názoru, já v té době ještě ani nechodil do školky.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Našel jsem docela zajímavý souhrný seznam britských plavidel použitých během této operace, včetně seznamu potopených a poškozených plavidel a také potopených argentinských plavidel. Jména lodí, kapitánů a hodnosti jsem ponechal v originále (AJ).

VELKÁ BRITÁNIE
Royal Navy


Letadlové lodě
Hermes (Capt. L. E. Middleton)
Invincible (Capt. J. J. Black)

Torpédoborce
Bristol (Typ 82: Capt. A. Gorse)
Antrim * (třída County: Capt. B. G. Young) - poškozen během konfliktu
Glamorgan * (třída County: Capt. M. E. Barrow) - poškozen během konfliktu
Cardiff (typ 42: Capt. M. G. T. Harris)
Coventry (typ 42: Capt. David Hart-Dyke) - potopen
Exeter (typ 42: Capt. H. M. Balfour)
Glasgow * (typ 42: Capt. A. P. Hoddinott) - poškozen během konfliktu
Sheffield (typ 42: Capt. S. Salt) - potopen 4.května 1982
Brilliant * (typ 22: Capt. J. F. Coward) - poškozen během konfliktu
Broadsword * (typ 22: Capt. W. R. Canning) - poškozen během konfliktu
Active (typ 21: Capt. P. C. B. Canter)
Alacrity (typ 21: Capt. C. J. S. Craig)
Ambuscade (typ 21: Capt. P. J. Mosse)
Antelope (typ 21: Capt. N. Tobin) - potopen 23.května 1982
Ardent (typ 21: Capt. A. West) - potopen 21.května 1982
Arrow * (typ 21: Capt. P. J. Bootherstone) - poškozen během konfliktu
Avenger * (typ 21: Capt. H. M. White) - poškozen během konfliktu
Argonaut * (třída Leander: Capt. C. H. Layman) - poškozen během konfliktu
Penelope (třída Leander: Capt. P. V. Rickard)
Minerva (třída Leander: Capt. S. H. G. Johnston)
Andromeda (třída Leander: Capt. J. L. Weahterall)
Yarmouth (třída Rothesay: Cdr. A. Morton)
Plymouth * (třída Rothesay:Capt. D. Pentreath) - poškozen během konfliktu

Hlídková loď
Endurance (Capt. N. J. Barker)

Ponorky
Spartan (třída Swiftsure: Cdr. J. B. Taylor)
Splendid (třída Swiftsure: Cdr. R. C. Lane-Nott)
Conqueror (třída Churchill &Valiant: Cdr. C. L. Wreford-Brown)
Valiant (třída Churchill &Valiant: Cdr. T. M. Le Marchand)
Courageous (třída Churchill &Valiant: Cdr. R. T. N. Best)
Onyx (třída Oberon: lt. Cdr. A. P. Johnson)

Obojživelná válečná plavidla
Fearless (Capt. E. S. J. Larken)
Intrepid (Capt. P. G. V. Dingemans)

Vyloďovací zásobovací plavidla (LSL)
Sir Bedivere (Capt. P. J. McCarthy)
Sir Galahad (Capt. P. J. G. Robert)
Sunk 8 June 1982
Sir Geraint (Capt. D. E. Lawrance)
Sir Percival (Capt. A. F. Pitt)
Sir Tristram * (Capt. G. R. Green) - poškozen během konfliktu
Sir Lancelot * (Capt. C. A. Purtcher-Wydenbruck) - poškozen během konfliktu


Ztráty ARGENTINY
Ponorky
Santa Fe - poškozena 25.dubna1982

Křižníky
General Belgrano - potopen 5.května 1982 HMS Conqueror

Trawlery
Narwhal - potopen 9.května 1982 letadly Sea Harrier

Zásobovací lodě
Isla de los Estados - potopen 11.května 1982 HMS Alacrity


Poznámky
* = poškozen během konfliktu

Zdroje
The battle for the Falklands - Max Hastings & Simon Jenkins - Londýn, 1997
www.yendor.com/vanished/falklands-war.html
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

kacermiroslav píše: Trawlery
Narwhal - potopen 9.května 1982 letadly Sea Harrier
Docela by mě zajímalo jak vypadá takový trawler 80.let 20.století. Kačermiroslav - ty to určitě víš, takže bys nás mohl poučit
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

To máš trošku složitější, trawler je rybářská loď konstruovaná především pro lov vlečnými sítěmi.
Může to být třeba malá loď jako třeba slavný ARTUR....

Obrázek
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view ... 2009040002

Nebo taky poměrně velká loď, která ryby nejen loví, ale rovnou zpracovává

Obrázek

I když toto je ještě poměrně malá loď.
Jenže pochybuju, že v tomto případě Angláni potopili mírumilovné rybáře, protože podobné lodě se dost často používají k hlídkování a občas také špionáži. Obzvlášť Sovětské trawlery byly snad všude...

Docela by mě zajímalo, jestli námořníci z potopeného torpédoborce HMS Sheffield při čekání na evakuaci fakt zpívali
"Always Look on the Bright Side of Life" od Monty Python :D
http://www.youtube.com/watch?v=jHPOzQzk9Qo
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Vím co jsou to trawlery, jen mi uniká dnešní použití, dříve se používaly proti ponorkám, kdy spustily sítě a ponorka tu měla nepříjemnou překážku. Ale na co jsou dneska, to nevím. Ta špionáž by šla, ale jen za "míru" protože během totální války by šly rychle ke dnu.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

kopapaka píše:Docela by mě zajímalo, jestli námořníci z potopeného torpédoborce HMS Sheffield při čekání na evakuaci fakt zpívali
"Always Look on the Bright Side of Life" od Monty Python :D
Proč ne? Trosečníci ze Scharnhorsta si prý zpívali refrén z U-Bootsfahrer Lied, kde se zpívá "Auf einem Seemannsgrab, da blühen keine Rosen" (na hrobě námořníka nerostou růže). :D
さようなら。
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

K těm Falklandám...

Příspěvek od 950 »

Zajatí britští maríňáci byli Argíky dopraveni lodí do uruguayského Montevidea, kde byli propuštěni. Odtud byli dopraveni letadlem British Airwaiys do Velké Británie i s ex-guvernérem Rexem Huntem. Hunt však už po té, co byl propuštěn v montevideiském přístavu, čapl taxíka a mazal v něm na britskou ambasádu, odkud po telefonu mohl podrobně informovat premiérku o tom, co se na Falklandech událo.

Britský tisk už 3. dubna ráno vyšel v bojovné náladě s titulky: „Pomstěte hanbu!“ Potopme argentinské loďstvo!“ či dokonce „Bombardovat Buenos Aires!“.
Britský ministr zahraničí lord Peter Carrington na sebe vzal vinu za pochybení britské rozvědky i svých vlastních jednání s Argentinou ohledně Falkland a podal demisi. Spolu s ním rezignovali i vysocí úředníci ministerstva zahraničí Sir Humprey Atkins a Richard Luce.. Demisi nabídl i britský ministr obrany John Nott, ale jeho demisi premiérka, na rozdíl od té Carringtonovy, nepřijala.. Během dopoledne pak premiérčin návrh jmenovala britská královna novým ministrem zahraničí dosavadního předsedu Dolní sněmovny parlamentu Francise Pyma.
Jak postupně docházely dopoledne kusé zprávy do Londýna o argentinské invazi na Falklandy, rozpoutala se v parlamentu politická bouře. Ihned se sešla i vláda v novém složení a ta okamžitě schválila vyslání britského Task Force do jižního Atlantiku. Jediný kdo nesouhlasil byl ministr obchodu John Biffen. Ostatně ministři měli prý za to, že jim ani nic jiného než souhlas s operací nezbývá, protože odmítnutí by se rovnalo politické sebevraždě.
V parlamentní debatě v Dolní sněmovně pak premiérka Thatcherová oznámila, že její vláda nehodlá akceptovat novou situaci vytvořenou argentinskou akcí a ani slovem nenaznačila, že by snad s Argentinou chtěla nějak vyjednávat. Překlad tehdejších premiérčiných slov v parlamentu je tento:
„Musím říci sněmovně, že Falklandské ostrovy a jejich závislá území zůstávají britským územím. Žádná agrese a žádná invaze nemůže na tomto faktu nic změnit. Cílem vlády je dosáhnout osvobození ostrovů od okupace a jejich navrácení pod britskou správu v co nejkratší době. Vláda se nyní rozhodla, že silný operační svaz vypluje ihned, jakmile budou dokončeny přípravy. Loď jejího Veličenstva „Invincible“ bude v jeho čele jako vlajková loď a přístav opustí pozítří!“

A k tomu postoji vlády ČSSR? Tehdy jsem ještě bydlel v Praze a znal jsem jednoho chlápka, který dělal jakéhosi domovníka či správce budovy na argentinském velvyslanectví v Praze. Ten naznačil, že prý vztahy s Argentinou (a to tam vládla polofašistická vojenská junta) nebyly nikdy lepší. Velké Británii nebylo holt přáno, protože byla v NATO, ale Argentina (dle hesla nepřítel mého nepřítele je můj přítel) bez ohledu na poměry v ní panující byla najednou zemí když né přímo spřátelenou, tedy alespoň soudruhy nekritizovanou a tolerovanou.
Naposledy upravil(a) 950 dne 28/6/2010, 18:08, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Britská letadla ztracena během Falklandské kampaně
22.dubna – 12.června 1982


Začínalo se pouze s 20 Sea Harrier, dalších 8 strojů se připojilo k Task Force v polovině května. Celkem 6 strojů bylo ztraceno v důsledku nehod nebo pozemní palby. Žádné nebylo ztraceno v souboji letadlo proti letadlu.

Čtvrtek 22.dubna
[b1, b2] – Dva stroje Wessex HU.5 z C Flt, No.845 NAS, RFA Tidespring se srazila na Fortuna Glacier, South Georgia během špatného počasí. Celá posádka byla zachráněna.

Pátek 23.dubna
[b3] – Vrtulník Sea King HC.4 z No.846 NAS naložený na palubě HMS Hermes se srazila nad Atlantikem v důsledku špatného počasí v noci. Jihozápadně od Ascension v 20.15 hod). Pilot byl zachráněn ale člen PO Casey byl ztracen.

Úterý 4.května
[b4] – Letoun Sea Harrier z No.800 NAS, HMS Hermes byl sestřelen nad Goose Green protiletadlovou radarem řízenou palbou z 35mm děl Oerlikon fire (1.10 hod ráno). Lt Taylor RN zahynul.

Čtvrtek 6.května
[b5, b6] - Dva letouny Sea Harrier z No.801 NAS, HMS Invincible byly ztraceny v důsledku špatného počasí, pravděpodobně vzájemnou kolizí jihovýchodně od Falkland v 9.00 hod ráno. Oba piloti Lt Curtiss a Lt Cmdr Eyton-Jones RN zahynuli.

Čtvrtek 12.května
[b7] – Vrtulník Sea King HAS.5 z No.826 NAS, HMS Hermes nouzově přistál na moři v důsledku poruchy motoru, východně od Falkland ve 14:35 hod. Posádka byla zachráněna.

Pondělí 17.května
[b8] – Vrtulník Sea King HAS.5 z No.826 NAS, HMS Hermes, v důsledku poruchy výškoměru byl na východ od Falkland ztracen (v 10.30 hod). Posádka se zachránila.

?18./19.května
[b9] – Vrtulník Sea King HC.4 z No.846 NAS úmyslně poškozen posádkou poblíž Punta Arenas, jižně od Chile.Středa

19.května
[b10] – Vrtulník Sea King HC.4 z No.846 NAS, v 17.15 hod se zřítil severovýchodně od Falkland pravděpodobně v důsledku nasátí ptáka do motoru. Na jeho palubě zahynulo 30 mužů (18 mužů SAS, muži Royal Signals a RAF). Dva piloty se podařilo zachránit.

Pátek 21.května
[b11, b12] – Dva vrtulníky Gazelle z C Flt, 3 CBAS byly sestřeleny lehkými pěchotními zbraněmi poblíž Port San Carlos (kolem 8.45 hod). Piloti Sgt Evans RM a Lt Francis RM, a člen posádky L/Cpl Griffin RM v akci padli.

[b13] – Letoun Harrier GR.3 z 1(F) Sqdn RAF byl sestřelen poblíž Port Howard, Západní Falklandy, pravděpodobně Blowpipe SAM (v 9.35 hod). Flt Lt Glover se katapultoval, byl nepřítelem zajat a vězněn do konce konfliktu.

[b14] - Lynx HAS.2 of No.815 NAS byl zničen během bombového útoku na HMS Ardent v Grantham Sound stroji Daggers z FAA Grupo 6 (14.40 hod).

Neděle 23.května
[b15] – Letoun Sea Harrier z No.800 NAS, HMS Hermes byl zničen explozí severovýchodně od Falkland 19:55 hod.) Pilot Lt Cmdr Batt RN zahynul.Úterý

25.května
[b16] - Lynx HAS.2 z No.815 NAS byl ztracen když se potopila loď HMS Coventry severně od Pebble Island v důsledku bombového útoku A-4B Skyhawks z FAA Grupo 5 (15.20 hod.).

[b17 - b22] – Šest vrtulníků Wessex HU.5's z No.848 NAS D Flt; [b23 - b25] – Tři vrtulníky Chinook HC.1's z 18 Sqdn RAF; [b26] – a jeden stroj Lynx HAS.2 z No.815 NAS, byly všechny zničeny poté co plavidlo "Atlantic Conveyor" dostalo zásah severovýchodně od Falkland od Exocet ze Super Etendard CANA 2 Esc.

Čtvrtek 27.května
[b27] – letoun Harrier GR.3 z 1(F) Sqdn RAF byl sestřelen poblíž Goose Green pravděpodobně 35mm děly Oerlikon (13.35 hod). Sqdn Ldr Iveson se katapultoval a později byl zachráněn.

Pátek 28.května
[b28] - Scout B Flight, 3 CBAS byl sestřelen poblíž Camilla Creek House, severně od Goose Green. O sestřel se postaral stroj Pucaras z FAA Grupo 3 (11.55 hod). Pilot Lt Nunn RM padl.

Sobota 29.května
[b29] – Letoun Sea Harrier z No.801 NAS, HMS Invincible, který byl připraven k akci byl smeten do moře nečekaně silným poryvem větru. Stalo se východně od Falkland v 15.50 hod. Cmdr Broadwater RN se katapultoval a byl mateřskou lodí vyzvednut na palubu.

Neděle 30.května
[b30] – Letoun Harrier GR.3 z 1(F) Sqdn RAF byl poškozen poblíž Stanley palbou argentinských pěšáků. V důsledku ztráty paliva musel pilot volit katapultáž při návratu na mateřskou loď HMS Hermes.Pilot Sqdn Ldr Pook byl ve 12:20 hod zachráněn.

Úterý 1.června
[b31] – Letoun Sea Harrier z No.801 NAS, HMS Invincible byl sestřelen jižně od Stanley střelou Roland SAM (14.40 hod). Flt Lt Mortimer RAF se katapultoval a později byl zachráněn.

Neděle 6.června
[b32] – Vrtulník Gazelle z 656 AAC Sqdn byl nešťastnou náhodou sestřelen západně od Fitzroy střelou Sea Dart SAM vystřelenou z HMS Cardiff (v noci 1.10 hod). Pilot, Staff Sgt Griffin, člen posádky L/Cpl Cockton a dva pasažéři Royal Signals zahynuli.

Úterý 8.června
[b33] – Letoun Harrier GR.3 z 1(F) Sqdn RAF musel nouzově přistát v Port San Carlos v důsledku poruchy motoru, stroj byl následně zničen (12.00 pm). Wing Cmdr Squire pilot byl zachráněn.

Sobota 12.června
[b34] – Vrtulník Wessex HAS.3 z No.737 NAS byl zničen během palby vedená na HMS Glamorgan (3.35 hod ráno).

Zdroje:
www.naval-history.net
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ako to bolo s úspešnosťou systému Roland?
Uvádzaš, rovnako ako iné zdroje, jeden zostrel - v inom zdroji (tuším niektorý starší ATM) som však čítal, že každá z ôsmich odpálených striel zaznamenala zásah - to by znamenalo poškodených ďalších sedem strojov. Existuje o tom nejaký prehľad?
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Potopenie Bismarcka

Příspěvek od Skeptik »

Dzin píše:Za tu dobu, co jsou letadlové lodi se stále objevují zprávy, že mají zbraň, která jejich svaz vyřadí a uzme mu vládu nad oceány. A vzhledem k tomu, že se to neustále objevuje tak to vypadá, že předchozí prohlášení asi moc pravdivá nebyla a můžeme tak úspěšně pochybovat, že i současná prohlášení k tomu mají blízko.
Na druhou stranu takovou zbraň (PLŘS, PLBS) nikdy nikdo na ostro nepoužil = můžeme o její účinnosti pochybovat (jako se ve 30-tých letech pochybovalo o účinnosti letadel proti bitevním lodím), jistě to ale říci nejde.
Válku vždy hrají minimálně dva.
Dzin píše:Ostatně když vezmu největšího konkurenta, Čínu, přes veškerá podobná halasná prohlášení i ona buduje oceánské loďstvo jehož součástí mají být těžké letadlové lodě a tedy s nimi jednoznačně počítá. Vzhledem k jejich potenciální životnosti to samo o sobě moc nenaznačuje, že by je považovala za lodě určené k vyhynutí jejich současnou či vyvíjenou protilodní výzbrojí.
Jasně, i v těch třicátých letech jak USA, tak GB, Japonsko, Itálie, Francie i Německo stavěly bitevní lodě pro svá oceánská loďstva.

Čína letadlové lodě logicky staví:
a/ USA není jediný nepřítel.
b/ Co když má Dzin pravdu a LL se nakonec ubránit dokáže?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Potopenie Bismarcka

Příspěvek od Dzin »

PLdŘS byly naostro použity a na základě výsledků z jejich nasazení můžeme predikovat jejich účinnosti a schopnosti.

To je právě ono. Když se nad celou problematikou více pozastavíš, tak ti vyjde, že šance svazu kolem CV ubránit se útoku třeba pozemních protilodních střel různých kategorií je stále dostatečně vysoká, než aby se na ně dalo spoléhat jako na prostředek schopný eliminovat výhody vlastnictví CV. Zjednodušeně, námořnictvo aspirující na slušné postavení na světovém oceánu bude muset vlastnit CV a to alespoň do konce století. A to z podstaty CV, kdy dokud bude hrát nějakou roli letectvo v námořním konfliktu, bude ji současně hrát i CV.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Státy NATO mimo USA“